indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Java > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (0 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Ger3017
User
spacer line

Van 19 juni tot 10 juli hebben we (Echtpaar met dochter van 18) een retourvlucht geboekt naar Jakarta. we zijn er nog nooit geweest. We willen graag in deze 3 weken o.a. Bandung bezoeken (waar schoonouders vandaan komen).
We vinden het alle drie erg spannend! Verder dan kampeervakanties in Frankrijk en een vliegvakantie Turkije zijn we nog nooit geweest.

Ik heb de volgende vragen:

- Kunnen we beter vooraf (thuis) overnachtingen boeken of ter plekke?
- Is het mogelijk om met ons 3 op kamer te verblijven, dochter is 18, extra kosten?
- Reizen naar bestemmingen, hoe kan je dat het beste aanpakken? Ter plekke?
- Tips voor de rondreis, we hoeven niet persé alles te zien, willen naast toeristische attracties ook rust/strand/natuur, we blijven op Java.
- Ik las dat we tijdens het suikerfeest maar beter niet kunnen reizen?

We verblijven 19 dagen.
Alvast hartelijk dank!

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 27-02-2017 13:42 Ger3017 wrote:
Van 19 juni tot 10 juli hebben we (Echtpaar met dochter van 18) een retourvlucht geboekt naar Jakarta. we zijn er nog nooit geweest. We willen graag in deze 3 weken o.a. Bandung bezoeken (waar schoonouders vandaan komen).
We vinden het alle drie erg spannend! Verder dan kampeervakanties in Frankrijk en een vliegvakantie Turkije zijn we nog nooit geweest.

Ik heb de volgende vragen:

- Kunnen we beter vooraf (thuis) overnachtingen boeken of ter plekke?
- Is het mogelijk om met ons 3 op kamer te verblijven, dochter is 18, extra kosten?
- Reizen naar bestemmingen, hoe kan je dat het beste aanpakken? Ter plekke?
- Tips voor de rondreis, we hoeven niet persé alles te zien, willen naast toeristische attracties ook rust/strand/natuur, we blijven op Java.
- Ik las dat we tijdens het suikerfeest maar beter niet kunnen reizen?

We verblijven 19 dagen.
Alvast hartelijk dank!

Ik begin even bij de laatste zin; het is jammer dat je dat van het suikerfeest niet goed begrepen hebt of mogelijk niet eerder gelezen hebt. Jullie verblijf valt in het laatste gedeelte van de ramadan gevolgd door het suikerfeest en dan vindt er op Java een ware volksverhuizing plaats. Daarna is het een week vakantie, reken maar op tot ongeveer 2 juli. Het is jammer dat jullie al geboekt hebben, twee weken later (of een maand vroeger) zou beter geweest zijn.

Tips over Java zelf zijn hier meer dan genoeg te vinden.

Reizen naar bestemmingen met openbaar vervoer (bus, travel, trein, vliegtuig) zal de eerste twee weken van jullie reis een uitdaging worden met alles volgeboekt of de hoofdprijs. Als jullie kiezen voor een auto met chauffeur dan zou ik nu maar alvast op zoek gaan.

In veel hotelkamers zijn drie bedden aanwezig dus dat zou kunnen, je betaalt meestal per kamer, niet per persoon.

Ook overnachtingen kunnen rondom 25 juni en een week erna een probleem zijn. Vooral de plekken waar Indonesiers zelf graag heen gaan met vakantie (strand, puncakpas, hooggelegen plaatsen etc).

Volgorde: als het mogelijk is dan zou ik de vluchten proberen om te boeken. Indien niet mogelijk dan:
1) Auto met chauffeur regelen of het risico nemen dat je niet verder kan reizen of de hoofdprijs betaalt.
2) Planning maken en hotels boeken

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

Petroek
User
User icon of Petroek
spacer line

Met z'n drieen op een tweepersoonskamer is meestal ook heel normaal. Voor een extra matras en ontbijt betaal je wat extra. Gewoon lekker bij je schoonfamilie blijven overnachten lijkt mij ook wel een goede optie, waarmee je indonesie nog beter leert kennen. Die hebben meestal wel op verschillende plaatsen nog andere familieleden wonen waar je dan ook kan overnachten. Je moet dan wel op de dag van aankomst door de bewoner op een van die adressen je aanwezigheid later rapporteren. Maar dat is slechts een formaliteit die weinig geld en tijd kost. Je krijgt dan per persoon een "Certificate of police registration". Daarvoor hoef je niet zelf naar het plaatselijke politieburea. Alleen 3 fotokopieen van paspoort, en inreisstempel per persoon aan dat familielid waar je overnacht meegeven. Dan blijft er veel geld over voor leuke uitstapjes met je familie.

.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 27-02-2017 14:35 Petroek wrote:
........ Gewoon lekker bij je schoonfamilie blijven overnachten lijkt mij ook wel een goede optie, waarmee je indonesie nog beter leert kennen. Die hebben meestal wel op verschillende plaatsen nog andere familieleden wonen waar je dan ook kan overnachten. .....
Niet iedereen heeft schoonfamilie waarbij hij/zij kan of wil overnachten.

koming
User
User icon of koming
spacer line

On 27-02-2017 14:03 Anne Mieke wrote:

[quote removed]

Ik begin even bij de laatste zin; het is jammer dat je dat van het suikerfeest niet goed begrepen hebt of mogelijk niet eerder gelezen hebt. Jullie verblijf valt in het laatste gedeelte van de ramadan gevolgd door het suikerfeest en dan vindt er op Java een ware volksverhuizing plaats. Daarna is het een week vakantie, reken maar op tot ongeveer 2 juli. Het is jammer dat jullie al geboekt hebben, twee weken later (of een maand vroeger) zou beter geweest zijn.

1) Auto met chauffeur regelen of het risico nemen dat je niet verder kan reizen of de hoofdprijs betaalt.
2) Planning maken en hotels boeken

Zelfs al heb je een auto met chauffeur dan loop je alsnog het risico dat je een paar etmaal in de file staat als je niet uitkijkt. En dan heb ik het nog niet eens over de vele verkeersslachtoffers die jaarlijks vallen. Ik wil de pret niet bij voorbaat bederven of overdreven pessimistisch zijn, maar ik zou er nog eens over nadenken

Petroek
User
User icon of Petroek
spacer line

Anne Mieke zou beter moeten weten. We zijn hier niet in Nederland en het gaat ook niet om een all-inclusive-resort waar toeristen van alle invloeden van buiten worden afgeschermd. Helemaal op Hari Raya (Suikerfeest) is het de gewoonte dat ieder familielid wordt ondergebracht bij familie of kennissen. Daar mag je je echt niet aan onttrekken. En er zijn best nog wel rustiger locaties rond Bandung waar waarschijnlijk nog wel een familielid of kennis van de familie is te vinden die je onderdak wil verlenen. Daar is familie toch voor. En van een auto met chauffeur zou ik toch wel af en toe gebruik maken, ondanks het terechte commentaar van Koming. Anders kom je nergens.

Dat kan je mooi door je schoonfamilie laten regelen. Maar hou er dan wel rekening mee dat de auto dan tot de nok gevuld zal worden met familie en kennissen die meewillen. Maar dat mag de pret niet drukken. Integendeel!
En tien extra medepassagiers hoeft echt geen financieel probleem op te leveren bij het lage prijsniveau in Java. Helemaal als je ze gewoon bij Indonesische stalletjes laat eten.

.

Petroek
User
User icon of Petroek
spacer line

Over vastentijd en Suikerfeest ben ik ook niet zo enthousiast.
Gedurende vastentijd is er overdag helemaal nergens niets te beleven omdat iedereen dan ligt te maffen. Dat komt erop neer dat je vanzelf mee gaat vasten, tenzij je in een duur leeg restaurant wil eten.
En het Suikerfeest stelt al helemaal weinig voor, namelijk:
Het ene deel van de dag: familie, kinderen en buren ontvangen, handjes schudden, koekjes, snoep en thee serveren en het andere deel van de dag met je hele familie langs de buren om handen te schudden en koekjes, snoep en thee te consumeren. Maar let op: wacht eerst tot je daartoe wordt aangemoedigd met een 'Monggo!' (alstublieft, gaat uw gang!). En uiteindelijk lang op te kleine stoelen en banken zitten. En het juiste moment afwachten waarop je je afscheid kan aankondigen. In Java is het absoluut 'not done' om zonder afscheid te vertrekken. Je raad het misschien al: alweer handjes schudden! Gelijktijdig komt dan de grote volksverhuizing op gang waarbij iedereen z'n geboortegrond opzoekt.
Het is echt zaak dat je onder dit ritueel uit probeert te komen.

NB: Ik nam hier even aan dat ze in het Sundaland (West-Java) hetzelfde woord 'monggo' gebruiken als in het Javaans sprekende deel van Java.

.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 27-02-2017 15:26 koming wrote:

[quote removed]

Zelfs al heb je een auto met chauffeur dan loop je alsnog het risico dat je een paar etmaal in de file staat als je niet uitkijkt. En dan heb ik het nog niet eens over de vele verkeersslachtoffers die jaarlijks vallen. Ik wil de pret niet bij voorbaat bederven of overdreven pessimistisch zijn, maar ik zou er nog eens over nadenken
Daarom ook liever de vluchten omboeken.....

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 27-02-2017 16:16 Petroek wrote:
Anne Mieke zou beter moeten weten. We zijn hier niet in Nederland en het gaat ook niet om een all-inclusive-resort waar toeristen van alle invloeden van buiten worden afgeschermd. Helemaal op Hari Raya (Suikerfeest) is het de gewoonte dat ieder familielid wordt ondergebracht bij familie of kennissen. Daar mag je je echt niet aan onttrekken. En er zijn best nog wel rustiger locaties rond Bandung waar waarschijnlijk nog wel een familielid of kennis van de familie is te vinden die je onderdak wil verlenen. Daar is familie toch voor…….
Zou ik beter moeten weten? Ik geef alleen aan dat niet iedereen die mogelijkheid heeft of dat wil. Familie heb je in soorten en maten en ook hun “huizen” in soorten en maten, veel mensen daar hebben daar niet eens de ruimte voor. Hier op het forum zijn ook wel mensen die hun familie gaan bezoeken maar toch in een hotel overnachten. Ikzelf heb ook wel eens bij familie, vrienden of kennissen overnacht maar dat was meestal omdat het uren rijden van “de bewoonde wereld’ was.

Ik begreep overigens dat het de bedoeling is om rond te reizen en daarnaast de familie in Bandung te gaan bezoeken.
On 27-02-2017 16:20 Petroek wrote:
Het is echt zaak dat je onder dit ritueel uit probeert te komen….
Misschien zijn ze geen moslim? (en hoeven ze nergens onderuit te komen)

Petroek
User
User icon of Petroek
spacer line

Op 27-02-2017 16:50 schreef Anne Mieke:

[quote verwijderd]
Zou ik beter moeten weten? Ik geef alleen aan dat niet iedereen die mogelijkheid heeft of dat wil. Familie heb je in soorten en maten en ook hun “huizen” in soorten en maten, veel mensen daar hebben daar niet eens de ruimte voor. Hier op het forum zijn ook wel mensen die hun familie gaan bezoeken maar toch in een hotel overnachten. Ikzelf heb ook wel eens bij familie, vrienden of kennissen overnacht maar dat was meestal omdat het uren rijden van “de bewoonde wereld’ was.

Ik begreep overigens dat het de bedoeling is om rond te reizen en daarnaast de familie in Bandung te gaan bezoeken.
[quote verwijderd]
Misschien zijn ze geen moslim? (en hoeven ze nergens onderuit te komen)
Ik ben nu wijselijk even Oost-Indisch doof Emoticon: Shiny

.

Ger3017
User
spacer line

Dank tot nu toe voor de reacties, haha wel grappig die interpretaties. Ik schreef: "We willen graag in deze 3 weken o.a. Bandung bezoeken (waar schoonouders vandaan komen)." Helaas zijn schoonouders niet meer in leven en familie op Java is ons nauwelijks bekend.

Dat omboeken is nogal rigoreus, we hebben deze periode uitgezocht vanwege werk/school en dat is niet terug te draaien helaas. Is het zo erg dan met die Hari Raya periode? We zijn zelf al ff aan het kijken geweest, wat we zouden willen. Behalve het vroegere huis van schoonouders bezoeken willen we uiteraard de Borobudur bekijken, verder maakt het ons niet zoveel uit. Indrukken/sfeer opdoen doen we sowieso wel lijkt me... We zijn dus voor de overnachtingen 100% afhankelijk van hotels/appartementen etc. Of moeten we Bandung bekijken en daarvandaan maken dat we naar een ander eiland komen? Wel balen , gaan we voor 't eerst..heb je dit... Emoticon: Nooo

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ja, zo erg is het met de Ramadan. Sowieso op Java, maar ook wel op bv Sumatera en delen van Sulawesi, Kalimantan. Mensen denken vaak dat eten een probleem is maar het transport is veel erger.
Files, ongelukken, alles vol en/of duur. Op Bali is het ook druk vanaf het suikerfeest en de week erop. Verder ook druk bij toeristische plekken zoals idd Borobudur, Prambanan, Lembang, Bromo, etc etc.
Een of twee andere (oostelijke, minder islamitisch bevolkte) eilanden uitkiezen en de laatste week naar Java gaan kan ook nog.

spacer line  

Ik heb even op Booking com gekeken en zie een duidelijk verschil tussen "moslim eilenden" en "niet moslimeilanden" als het gaat om hotels. Bijvoorbeeld Flores (katholiek) en Bali (Hindoeïstisch) zijn veel minder geboekt. Dat geeft aan dat het hier ook minder druk zal zijn, al zijn sommige delen van Bali altijd wel druk. Dus een optie zou zijn, direct doorvliegen naar bijvoorbeeld Floris of Bali, en aan het eind van de Ramadan vakanties naar Yogja vliegen en vandaar met de trein (prachtige reis door de bergen) naar Bandung. Lijkt mij een stuk relaxter.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Bali staat erom bekend dat het direct na Idul Fitri druk is. Bovendien is het dan inmiddels al tegen eind juni en loopt Bali sowieso vol.

Over Flores:
Het heeft geen zin om op Booking.com te kijken want de meeste hotels op Flores zijn niet ondergebracht bij een hotelboekingsite en als dat al zo is dan eerder bij Traveloka.
Vergis je echter niet, meer mensen komen op het idee om dan naar Flores te gaan en Flores heeft een duidelijker seizoen dan bv Java of Bali en dat seizoen begint rond mei/juni. Dus ook voor Flores is het slim om te boeken, eventueel via mail of telefoon/app/sms. Er is echter geen transportprobleem zoals op Java bijvoorbeeld.

Ger3017
User
spacer line

Ik heb nu zoveel negatief reisadvies gelezen over deze periode dat we besloten hebben om de vlucht toch om te gaan boeken naar mei of sept/okt. Werkgevers benaderd etc. We willen 'gewoon' Java bezoeken en verder niet. Leek me dan toch idd de beste optie om hoe dan ook om te boeken...

Wat zou dan de beste reistijd zijn? van 8 t/m 29 mei of beter sept./okt.?

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

De eerste dagen van de Ramadan vallen in mei nog in jouw vakantie maar daar heb je dan nog geen last van. Mei valt net na de regenperiode, voorzover je daar al van op aan kunt.
Ik zou voor mei gaan.

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Ik zou ook voor mei gaan.
Die eerste drie dagen van de ramadan zijn de laatste 3 dagen van jullie vakantieperiode, dat zou geen problemen moeten geven. Heel Java is dan nog niet op reis naar de familie en eten is ook geen probleem.
Je zit dan nog voor het toeristen seizoen aan en misschien zijn de vliegtickets dan ook goedkoper. Kijk anders even op de diverse bookingssites, kijken en vergelijken kost niks extra's.
Als je niet gewend bent om te reizen of hotels te boeken dan zou je eventueel op booking .com hotels kunnen boeken die vaak nog tot 1 a 2 dagen van te voren gecanceld kunnen worden mochten de plannen veranderen.
Fijne vakantie toegewenst.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

salina
User
User icon of salina
spacer line

Mei en september zijn allebei mooie maanden om te gaan. Emoticon: Yes!

Een rondtrip van west naar oost met de trein. Leuk hoor.

In deze maanden hoef je niet van te voren van alles te boeken omdat het geen hoogseizoen is en kun je ter plekke kijken of je ergens wat langer of korter kunt blijven.

Blijf niet te lang in Jakarta en Bandung hangen.
Ik heb deze week voor de vierde keer van gasten gehoord dat ze daar te lang zijn gebleven terwijl ze die tijd veel liever hadden besteed in Yogyakarta. Sommigen boeken hier veel te kort terwijl er zoveel te doen/zien is.
Van de week wilde er iemand 1 nacht bij ons boeken en naar de Borobudur, Prambanan, Malioboro, Parangtritis beach en Merapi. En dan ook nog even een paar uur relaxen bij ons zwembad, of ik dat even kon regelen Emoticon: Laugh out loud

Je kan eigenlijk overal wel met 3 personen op een kamer. Je kan ook kijken voor een 2 kamer villa of bungalow. In Jogjakarta zijn er een paar nieuwe bijgekomen die (nu nog) leuke startersprijsjes hebben. Daarna naar Malang met de trein waar ook leuke, betaalbare hotels zijn met 3 persoons kamers. Bij Bromo en Ijen zijn de hotels verschrikkelijk maar daar hoef je niet te lang te zitten, gaat maar om een paar uurtjes slapen. Op Airbnb zag ik wel een paar redelijke villa's staan.

Ger3017
User
spacer line

Dat klinkt super! We zijn nu bezig met omboeken naar mei. Werkgevers zijn beiden akkoord, maar nu moeten we de ( Emirates) vlucht nog omboeken. Op de website kan je wel eenzelfde reis boeken in die periode maar bij het online omboeken van de tickets lukt het maar niet.... Morgen bel ik. Als het 'rond' is kom ik nog terug op die villa's en hotels, daar wil ik dan wel meer van weten... Emoticon: Yes! Emoticon: Party!

Ger3017
User
spacer line

Nou....onze tickets zijn niet om te boeken Emoticon: Nooo echt een zware teleurstelling. Wat een pech hebben we steeds zeg, eerst die 'foute' periode, nu weer de vliegmaatschappij. We zullen dus 'gewoon' in de ramadan/suikerfeest periode moeten gaan. Om eerlijk te zijn heb ik er op dit moment ff helemaal geen zin meer in... Zelfs met bijbetaling kan het niet omgeboekt, staat in de 'conditions' zei medewerker. Heel star en rigoureus, kon lullen wat ik wou, niks aan te doen...pffff

spacer line  

Op 06-03-2017 13:25 schreef Ger3017:
Nou....onze tickets zijn niet om te boeken Emoticon: Nooo echt een zware teleurstelling. Wat een pech hebben we steeds zeg, eerst die foute periode, nu weer de vliegmaatschappij. We zullen dus gewoon in de ramadan/suikerfeest periode moeten gaan. Om eerlijk te zijn heb ik er op dit moment ff helemaal geen zin meer in... Zelfs met bijbetaling kan het niet omgeboekt, staat in de conditions zei medewerker. Heel star en rigoureus, kon lullen wat ik wou, niks aan te doen...pffff

Ja, een zware tegenvaller lijkt mij. Even verwerken en daarna vrolijk weer verder. Zou ook maar nadenken over de optie gelijk doorvliegen naar een "niet Moslim eiland" en de laatste week op Java verblijven.

PamelaAn
User
spacer line

On 06-03-2017 13:25 Ger3017 wrote:
Nou....onze tickets zijn niet om te boeken Emoticon: Nooo echt een zware teleurstelling. Wat een pech hebben we steeds zeg, eerst die 'foute' periode, nu weer de vliegmaatschappij. We zullen dus 'gewoon' in de ramadan/suikerfeest periode moeten gaan. Om eerlijk te zijn heb ik er op dit moment ff helemaal geen zin meer in... Zelfs met bijbetaling kan het niet omgeboekt, staat in de 'conditions' zei medewerker. Heel star en rigoureus, kon lullen wat ik wou, niks aan te doen...pffff

Ligt eraan wat voor een tickets er geboekt zijn. De tickets, die omboekbaar zijn stukken duurder dan de "goedkopere" tickets. Bij Malaysia, Garuda en vele andere kan dat ook niet. Staat inderdaad aangegeven bij de condities. Heel jammer. Maar gewoon inderdaad het beste van maken.

salina
User
User icon of salina
spacer line

Nou ja, jammer dan maar je overleeft het wel Emoticon: Yes!
Nu iig een slim schema uitkienen zodat je het minst last hebt.

elsbeth
User
spacer line

Laat je niet teveel uit het veld slaan. Je zal je plan wat moeten bijstellen en verder gewoon genieten. Even een vraagje aan de experts hier: misschien wel belangrijk om wat vluchten te boeken, zodat je reizen overland vermijdt??

salina
User
User icon of salina
spacer line

Op 06-03-2017 14:50 schreef elsbeth:
Laat je niet teveel uit het veld slaan. Je zal je plan wat moeten bijstellen en verder gewoon genieten. Even een vraagje aan de experts hier: misschien wel belangrijk om wat vluchten te boeken, zodat je reizen overland vermijdt??

Ja dat zou ik zeker aanraden en dan ook nu direct boeken voordat de vluchten ook vol zitten.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

46,153,501 topic views - 220,385 posts - 13,399 topics - 15,612 members - last post @ 22-04-2017 23:52 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

84,484,259 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com