indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Java > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Jogem
User
spacer line

Hallo,

Mijn vriendin en ik zijn van plan om de laatste week van augustus 2017 en de gehele maand september 2017 te gaan rondreizen in Indonesië om hier een mooi avontuur te beleven.

Ook wij lopen tegen het welbekende euvel aan. Er is zoveel te doen in Indonesië, er zijn zoveel meningen, er zijn zoveel adviezen ( bedankt !) waardoor je door de bekende bomen het bos niet meer ziet! Emoticon: Frustrated

Door alle informatie wordt het lastiger om keuzes te maken. We weten in grote lijnen hoe we onze vakantie willen invullen, maar nog niet precies met wat. We willen veel zien en doen in de eerste weken. Denk hierbij aan excursies etc. Wij willen de reis afsluiten op een strandlocatie (liefst niet al te druk).

Onze plannen tot zover:

Om te beginnen de vlucht naar Indonesië. Deze is nog niet geboekt, dus wij hebben nog alle mogelijkheden. Wij zitten te denken om op Jakarta te vliegen en z.s.m. door te reizen met de trein naar Bandung. Alhier verblijven we een paar dagen en gaan we verder richting Pangandaran. Hier willen wij graag de excursie naar de “Green Canyon” en Green Valley doen. ( iemand tips waar dit nog ergens anders kan, beter kan, mooier kan etc.?) We zijn niet gebonden om naar Pangandaran te gaan namelijk.

Vanuit hier wilden wij naar Yogyakarta voor de bekende tempels de Borobudur en Prambanan. Na Yogyakarta wilden wij naar een vulkaan, de veel beschreven Bromo vulkaan. Begreep dat dat het beste te doen was vanuit Malang.

Na deze bezichtiging weten wij niet echt goed wat Java nog meer te bieden heeft in de Oostelijke deel. We reizen (zoals misschien gemerkt) in de bovenbeschreven situatie van west naar oost.

Onze wens is om naar een super idyllisch eiland te gaan waar we lekker kunnen genieten van heel veel moois. Witte stranden, blauwe zee, duiken, zonnen etc. We hadden gelezen dat het Bunaken National Park schitterend zou moeten zijn, misschien dat dit een optie is. Tevens zitten we nog te kijken om van Indonesië naar Palawan (Filipijnen) te vliegen om daar de laatste dagen door te brengen voor dat we naar huis gaan.

Al met al, nog hele grote ideeën waar we nog (lang) niet uit zijn over de te plannen reis. Wij willen jullie dan ook vragen om tips en ideeën. Tevens zijn wij ook op zoek naar wat bestemmingen welke niet super toeristisch zijn, als dit ons aan spreekt kunnen we altijd nog bovenstaande bestemming weg strepen.

Bij voorbaat dank alvast voor de reactie(s). Emoticon: Bye bye

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 20-02-2017 21:12 Jogem wrote:
.... Tevens zijn wij ook op zoek naar wat bestemmingen welke niet super toeristisch zijn, als dit ons aan spreekt kunnen we altijd nog bovenstaande bestemming weg strepen.

- Maluku (Seram/Kei/Banda/Ambon)
- Papua (Jayapura/Wamena/Manokwari/Raja Ampat/Fak Fak/Kaimana
- NTT (Flores (zie website hieronder)/Sumba/Alor/Lembata
- Sumbawa
- Sulawesi (Toraja/Togean)

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

koming
User
User icon of koming
spacer line

Java is Indonesië voor beginners/mietjes. Als je dat leuk vindt kun je je daar best vermaken, maar avontuurlijk is het niet.
Bunaken is ook zoiets maar niet meer wat het geweest is. In de omgeving van Manado heb je veel mooiere/rustiger/ongereptere eilanden. Bangka (niet te verwarren met het eiland bij Sumatra) en Gangga bijvoorbeeld. Of wat verder: Togean of Wakatobi.

Alles wat mooi, idyllisch en niet toeristisch is en alles wat Anne Mieke noemt is wat lastiger bereisbaar. Wil je dat niet, dan kun je beter op Java blijven. Maar daar zit je op niet zo mooie stranden tussen de andere toeristen

spacer line  

Jogem,
Let sowieso even op dat een VOA (Visum On Arrival) 30 dagen geldig is he?

jakarta . snacks Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. gmail . com --- Geen tijd meer voor De Lekkerste Kroketten in Jakarta. Helaasss

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 21-02-2017 08:03 koming wrote:
Alles wat mooi, idyllisch en niet toeristisch is en alles wat Anne Mieke noemt is wat lastiger bereisbaar. Wil je dat niet, dan kun je beter op Java blijven. Maar daar zit je op niet zo mooie stranden tussen de andere toeristen
Daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Papua is duur(der) en veel moet met het vliegtuig. Op Sumbawa heb je niet zoveel keuze mbt het huren van een auto.
Maar in Maluku zijn voldoende mogelijkheden naar/van/op Seram, kei en Ambon; Banda is lastiger idd
Op Sulawesi ligt het eraan waar je heen gaat. Toraja, Minahasa en Bunaken is goed te doen. Naar Togean en Wakatobi is het was lastiger.
In NTT en met name Flores zijn relatief voldoende transportmogelijkheden maar buiten de hoofdwegen zijn de wegen slecht. Blijf je echter binnen de highlights dan hoef je geen probleem te hebben.

In het oosten zijn stranden mooier, is het overal rustiger (Java heeft zo'n 150 miljoen intwoners, 20% van ZO Azie) een schitterende natuur, adat etc.
De minpunten voor het oosten zijn de beperktere (fatsoenlijke) accomodatie

spacer line  

Belangrijk is je af te vragen wat jouw vakantie geslaagd maakt en wat je absoluut niet wilt.
Een reis naar meer afgelegen gebieden betekent meeer avontuur en dingen ontdekken, maar vaak ook slechte hotels voor relatief veel geld, slechtere restaurants en 3 keer rijst per dag. Vaak is het vervoer, zeker als je een auto huurt, duurder. Sprak toevallig gisteren nog twee toeristen die door Flores waren gereisd en steen en been klaagde over de slechte hotels en restaurants. Nu is Flores nog een eiland met een bekende "gringo route" waar je toch de nodige toeristen hebt, alleen als je van het gringo pad afwijkt zal je echt moeten inproviseren en bij mensen thuis in zeer eenvoudige "home stays" overnachten en eten. Maar daar staat tegenover ongelofelijk mooie natuur en overwachte ontmoetingen en gebeurtenissen, kortom avontuur. Maar dan wel het openbaar vervoer nemen. anders mis je het onvergetelijk contact met de plaatselijke bevolking.

Op bali is de sfeer en de beleving weer heel anders. De Balinees-Hindoïstische cultuur maakt het tot een bijzonder sfeervolle belevenis als je de goede plekken weet te vinden. Er zijn zeer verschillende sferen op Bali, van "benidorm achtige kustplaatsen" tot kleinschalige dorpjes in de rijstvelden met nauwelijks toeristen. Hotels hebben over het algemeen een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding en in culinair opzicht zijn de retaurants het bezoeken waard. Om het eiland echt goed te beleven zou ik daar minimaal een paar weken voor uittrekken.Maar hou er rekening mee dat het in het zuiden van Bali, evenals in delen van Java, zeer druk is en de wegen boordevol zijn met lange reistijden.

Palawan is ook een zeer aantrekkelijk eiland, kom er zojuist vandaan. Vanaf Denpasar vlieg je rechtstreeks met Cebu Air naar Manila, en je kan dan nog dezelfde dag door naar Puerto Pincesa vliegen. Maar ik zou het niet doen als ik maar 5 weken had, dan zou ik kiezen of de Filipijnen of Indonesië.

Om voor het naar huis vliegen lekker te relaxen aan het strand met leuke eettentjes en aantrekkelijk geprijsde hotels zou ik Gili Air of Gili Meno aanraden.Of anders Padangbai, een door velen gemiste parel op Bali.

Erwinn
User
User icon of Erwinn
spacer line

Op 21-02-2017 08:06 schreef jakarta-snacks: Let sowieso even op dat een VOA (Visum On Arrival) 30 dagen geldig is he?

Sorry off-topic, maar ter verduidelijking: als je als toerist komt heb je helemaal geen visum nodig (dus ook geen VOA) als je voor max. 30 dagen (29 nachten) wilt blijven.

Als je langer dan 30 dagen wilt blijven kan je wel een VOA kopen voor 30 dagen en die eenmalig voor 30 dagen verlengen, of een visum voor 60 dagen regelen bij de ambassade in Den Haag.

'In de Archipel' | Weblog over Indonesië: nieuws, reizen, politiek, taal en geschiedenis

spacer line  

Op 21-02-2017 10:43 schreef Erwinn:

[quote verwijderd]

Sorry off-topic, maar ter verduidelijking: als je als toerist komt heb je helemaal geen visum nodig (dus ook geen VOA) als je voor max. 30 dagen (29 nachten) wilt blijven.

Als je langer dan 30 dagen wilt blijven kan je wel een VOA kopen voor 30 dagen en die eenmalig voor 30 dagen verlengen, of een visum voor 60 dagen regelen bij de ambassade in Den Haag.

Beetje een woordspelletje. Sommigen noemen een stempel in je paspoort die aangeeft dat je 30 dagen mag blijven een visum (en dat is het ook eigenlijk). En dat krijg je als je Indonesië binnenkomt.

Jogem
User
spacer line

Bedankt voor de reacties :-)

Het wordt er niet makkelijker op, maar wel duidelijker. We moeten ons eerst maar eens echt gaan afvragen wat we echt willen zien en doen. Er is zoveel aanbod, wat het juist niet heel makkelijk maakt.

Indien er nog tips, ideeën of wat dan ook zijn dan lezen wij dat graag.

elsbeth
User
spacer line

Hai Jogem, het is lastig om tips te geven als je niet precies weet wat voor reistype iemand is. Dan kom je al snel bij je eigen voorkeuren uit. Wel vind ik dat vliegen naar Palawan gekkenwerk is, hoe mooi het daar ook is. Ben er tig jaar geleden geweest, maar ik zou dat bewaren voor een langere reis naar de Philippijnen. Het hangt er zo vanaf hoe avontuurlijk je bent. Ik ben zelf afgelopen november voor de 4-der keer naar Tanatoraja (Zuid Sulawesi) geweest en blijf dat een erg mooi gebied vinden. Makassar is een fascinerende stad, veel te zien. Voor een prikkie (Rp.150.000= ongeveer 7 euro) rijd je in een perfecte en luxe lokale bus naar Rantepao. Genoeg te zien voor ongeveer een week. Ik ben daarna door gevlogen naar Ambon. Erg leuk. Ook de Kei eilanden en Seram zijn mij zeer goed bevallen. Echt een avontuurlijk reis. In die 13 of 14 dagen Molukken zijn we hooguit 20 andere toeristen tegengekomen. Dat moet je leuk vinden, wat bij mij het geval was. Je zou ook op Sulawesi kunnen blijven en richting Noorden kunnen gaan voor de Togean eilanden (nooit geweest, schijnt erg mooi te zijn). Bunaken is zeker erg mooi voor het snorkelen en duiken, maar verder voldoet het denk ik helemaal niet aan jouw idyllische plaatje. Voor een paar dagen echter wel leuk. Tomohon, dichtbij Manado is leuk om een paar dagen te zitten, ook nauwelijks toeristen. Laat nog eens horen wat jullie zoeken/leuk vinden.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 23-02-2017 14:27 Jogem wrote:
Indien er nog tips, ideeën of wat dan ook zijn dan lezen wij dat graag.
Ik heb in eerste instantie hier een simpele opsomming gemaakt van alternatieven
On 20-02-2017 22:00 Anne Mieke wrote:

[quote removed]

- Maluku (Seram/Kei/Banda/Ambon)
- Papua (Jayapura/Wamena/Manokwari/Raja Ampat/Fak Fak/Kaimana
- NTT (Flores (zie website hieronder)/Sumba/Alor/Lembata
- Sumbawa
- Sulawesi (Toraja/Togean)
Het is echter aan jou om je daar verder in te verdiepen. Tips van eenieder hier op dit forum zullen meestal/vaker om het westen van Indonesie gaan omdat hier slechts een handjevol mensen het oosten kennen. Het oosten van Indonesie is toeristische nog weinig ontgonnen gebied is (zie ook de posting van Elsbeth). Op sites zoals Wereldwijzer en Thorn Tree (Lonely Planet) zijn forumgebruikers wat breder georienteerd.
Alle bovenstaande eilanden/plaatsen heb ik zelf bezocht, een aantal daarvan meerdere malen. Als het gaat om diversiteit in landschappen, culturen, vulkanen, stranden dan bied NTT allover de meeste variatie.

Mijn tip is dan ook vooral veel lezen en surfen om zelf een beeld te kunnen vormen.

wereldreis
User
spacer line

Vraag aan Elsbeth.
Hoe kom je het makkelijkst op de kei eilanden? En is het duur om daar te komen en te verblijven?
Heb je een tip voor een eenvoudig maar schoon onderkomen daar?

elsbeth
User
spacer line

Anne Mieke is er veel beter in om daar adviezen over te geven. Maar aangezien ik het net gedaan heb, weet ik het nu ook.

Dit waren mijn vluchten en hotelletje:
Makassar-Ambon- Kei Kecil
vlucht 4 1/2 uur
Lion Air JT 786/IW-1508 12.10-17.30 € 125,-
Overnachting CoasterCottages bob.azyzRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.yahoo.co.id +6281 343 472 978

Terug:Kei-Ambon vlucht IW-1509 14.15-15.40 € 62,-

Dit was eind november. Vluchten via deze site geboekt bij ticketindonesia.info
Ik heb verschillende hotelletjes gezien op Kei Kecil: Savanna Cottages en nog iets aan zee, vlak naast Savanna: Lucy's. Mijn broers en zussen waren het er met mij over eens dat je bij Coaster Cottages verreweg het beste zit: schitterend, vrijwel verlaten strand, waar je perfect kunt zwemmen. Prima kamers met zitje voor de deur. Gezamenlijke lunch en diner met de andere gasten op een overdekt terras. Eten goed, verder gewoon basic. Zelf drank pakken en opschrijven, na paar dagen afrekenen. Kosten: € 17,50 p.p. incl 3 maaltijden. Ik vond het echt een perfecte plek. Kei Kecil zelf vond ik verder niet echt veel aan, maar we hebben er heerlijk rondgelummeld. Je kunt ook prima een excursie regelen voor snorkelen of andere eilandjes bezoeken. Aanrader!!

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Er zijn meerdere verbindingen per dag van Ambon naar Tual/Langgur vv op dit moment met Wings en Garuda echter de carriers op deze route veranderen nogal eens.
Prijzen zijn vanaf 40 euro pp enkele reis.
Als je vanuit Nederland op Indonesie vliegt dan is het voordeliger om Amsterdam-Jakarta te doen en vandaar naar Ambon en verder naar Tual/Langgur (dus niet bv via Denpasar omdat tickets vandaar uit relatief duurder zijn)

Accommodatie op beide Kei-eilanden is eenvoudig.
Op Kei Kecil is accommodatie in Tual, Langgur en aan de kust waaronder Coaster en Savana. De meningen van kwaliteit, ligging etc hierover zijn sterk verdeeld.
Op Kei Besar is een losmen in Elat.

elsbeth
User
spacer line

De accomodaties die ik gezien heb, liggen alle aan de kust. Wat betreft strand kan er volgens mij niets tippen aan Coaster Cottages. Savanna ziet er wel gezellig uit, beetje type oude hippietent. Strand vooral drab, zelfde geldt voor Lucy's. Alle 3 heel goedkoop.

koming
User
User icon of koming
spacer line

Wat is mooier? Kei Kecil of Kei Besar?

elsbeth
User
spacer line

Daar kan Anne Mieke of anderen beter op antwoorden. Ik kan alleen zeggen dat ik het binnenland van Kei Kecil absoluut niet mooi vond. Als ik de kaart bekijk, moet Kei Besar wel mooi zijn ivm veel groen en bergen. Strand van Pasir Panjang (kei Kecil) was erg mooi. Nog wel meer hele mooie stranden daar gezien.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Kei Besar vind ik mooier, (nog) ongerepter maar moeilijk begaanbaar, steile wegen.
Ik vind Kei Kecil wel mooi, ik ben diverse malen het hele eiland rond geweest, inclusief het schiereiland
Troep op het strand is er in het zuidwesten van Kei Kecil waar de stranden minstens zo mooi zijn als in het noordwesten, niet. Dat komt waarschijnlijk omdat daar niet zoals in het noordwesten elke zondag “half” Tual en Langgur naar toe gaat.

wereldreis
User
spacer line

Allemaal bedankt voor de info over de Kei eilanden! Emoticon: Smile

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.wereldreis
Als het je om Maluku gaat dan is Halmahera, gecombineerd met Ternate en Tidore ook nog een optie maar het zijn totaal andere eilanden dan die in het (drogere) zuiden.

wereldreis
User
spacer line

Anne Mieke;
zijn daar ook mogelijkheden om mooie stranden te bezoeken/te snorkelen?en heb ik aan een dag of 10 genoeg om vanuit Ternate de highlights te zien?

Ik vlieg dan vanuit Jakarta naar Ternate.

fred
User
spacer line

Dag Wereldreis,

Vanuit Ternate kan je een dagtrip maken naar Tidore. Voor Halmahera neem je de speedboot van Ternate naar Sofifi, ongeveer 10.000 per persoon maar wel wachten tot de boot vol is een speed charteren kost ongeveer een 200.000, afhankelijk van de zee duurt de trip ongeveer 3 kwartier, in Sofifi moet je vervoer regelen, Halmahera is best wel groot dus met de wagen duurt het wel even voor je in bv Tobelo bent, een wagen huren kost je dan ongeveer 500.000 (prijzen zijn niet te vergelijken met bv Bali) de wegen zijn meer dan prima, dus wel aangenaam reizen. Mijn ervaring is dat meestal er geen misbruik wordt gemaakt van toeristen wanneer het over prijzen gaat, wij betalen in alles altijd de "gewone" prijs.
Accomodatie is er weinig, je vind in het het zuiden een goed uitgebaat "duikcentra" uitgebaat door een Nederlander, naar ik hoor, ben zelf geen duiker, behoort het tot de beste duiklocatie's van Indo. Verder heb je in de buurt van Tobelo een zeer goed en byzonder mooi locatie, een duitser heeft hier een pracht van een tuin aangelegd. Beide locatie's kunnen je verder helpen met vervoer en ook wel tickets denk ik.
Voor de rest heb je in Tobelo (weinig meer dan 4 straten nog wat hotels, maar minder voor toeristen denk ik). Wat altijd kan is dat je bij de kepala dessa vraagt om te overnachten, meestal lukt dat wel, zoals je weet moet je technisch gezien je melden bij de politie, dit gaat niet lukken omdat er in afgelegen dorpjes nu éénmaal geen politie is, het is dan ook voldoende om je te melden bij de kepala dessa. "Openbaar" vervoer is er wel maar vooral of enkel in de morgen, het is echter geen probleem om met iemand mee te rijden, meestal achteraan in een open vrachtwagen, al dan niet tegen vergoeding. Tickets voor bv. Ambon kan je boeken in Tobelo. Stranden? de mooiste vind ik.......tal van bewoonde en niet bewoonde eilandjes zijn makkelijk te bezoeken een visser brengt je wel, of je gaat gewoon een nachtje mee op zee en laat je 'morgens afzetten op zo'n klein "paradijsje" Emoticon: Cry Tip: betaal altijd na de trip als je bv een dagje alleen wil verblijven op zo'n eilandje! meestal doet de HP het wel op die afstand, dus zorg voor een opgeladen batterij en een noodnummer.
Menu van de dag: vis en vis, weinig groenten, rijst is te duur maar altijd bananen en nog eens bananen, je kan altijd wel ergens terecht om mee aan "tafel" te gaan zitten, doen ze niet moeilijk over.
Prijs Bintang: 30.000
Maar vooral.........ik heb nog nooit zo'n "open" mensen ontmoet in Indonesië als de mensen op Halmahera en......je kan doorslapen tijdens de nacht (niet op Ternate Emoticon: Wink )
Wil je een telefoonnummer van een NIET engels sprekende chauffeur op Halmahera, laat maar iets weten, onderschat de afstanden niet maar ook de prijzen zijn merkelijk duurder dan in de rest van Indonesië.
Hou verder ook rekening dat de bevoorrading van benzine niet zo vlot verloopt, kan dus best zijn dat er een dag.....geen auto's rijden, maar de chauffeurs weten dit wel, benzine stockeren is bij wet verboden wegens te veel ongevallen hiermee. Het "natte" seizoen is juli en augustus, in theorie dan en omgekeerd met bv. Ambon.
Tobelo heeft een paar banken (BNI met ATM) en de koers is dezelfde als op Ambon.
Wanneer de vulkaan op Ternate actief is (ding rookt altijd) en de wind zit "verkeerd" is er geen vliegvebinding. (Pelni meert aan in Tobelo op onregelmatige basis)

Met groet,
Fred (hevige fan van Halmahera..)

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

In het noorden van Maluku zijn snorkelbestemmingen vooral op Halmahera (bij Tobelo), Ternate en Morotai. Maar Ternate is zo klein dat het jammer is om dan alleen naar Ternate te gaan. Dan zul je óf verder moeten vliegen vanuit Ternate (of Manado) óf per boot naar Halmahera en/of Morotai.

Andere snorkelgebieden:
Midden Maluku: Seram, Banda-eilanden, Saparua en Nusalaut.

Zuid Maluku: Kei-eilanden en Yamdena.

Maar er is vast nog veel meer. Heel het oosten van Indonesie is één groot snorkelgebied.

Ik zou deze website eens lezen. Hier staat veel info op.
http://www.east-indonesia.info/

aadredo
User
spacer line

Op 26-02-2017 11:00 schreef Anne Mieke:
In het noorden van Maluku zijn snorkelbestemmingen vooral op Halmahera (bij Tobelo), Ternate en Morotai. Maar Ternate is zo klein dat het jammer is om dan alleen naar Ternate te gaan. Dan zul je óf verder moeten vliegen vanuit Ternate (of Manado) óf per boot naar Halmahera en/of Morotai.

Andere snorkelgebieden:
Midden Maluku: Seram, Banda-eilanden, Saparua en Nusalaut.

Zuid Maluku: Kei-eilanden en Yamdena.

Maar er is vast nog veel meer. Heel het oosten van Indonesie is één groot snorkelgebied.

Ik zou deze website eens lezen. Hier staat veel info op.
http://www.east-indonesia.info/

Goede website met duidelijke informatie bedankt voor de tip.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

46,851,106 topic views - 220,676 posts - 13,421 topics - 15,729 members - last post @ 22-05-2017 16:17 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

85,434,424 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com