indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 25-08-2008 23:19 merapi wrote:
Hi Malam, en meelopertje Ziel,
goede aanval, prima!
Nee Malam, ik laat de Indo theorie niet varen, bovendien beslis ik dat zelf.
Je kunt niet ontkennen dat de Indo"s altijd achtergesteld werden en zo ja: lever het bewijs!
Ze werden uitgesloten van hogere functies, werden met de nek aangekeken.
Ik kan wel wat bronvermeldingen doorgeven, als je wilt
Mijn vriend is een Indische Nederlander die perfect het BI en het Sundanees beheerst, zelfs hij wordt gediscrimineerd in Indonesia omdat hij uitstekend Nederlands spreekt, geen moslim is en de Nederlandse nationaliteit heeft.

Wilma, ik denk niet dat het de bedoeling van Malam is om jou aan te vallen maar ik ben het wel met hem eens dat jouw beeld van Indonesie en al wat je nog meer noemt niet up to date is.
Ga gewoon een keertje heen met je vriend en je zult zien dat het een heel ander land is met een andere mentaliteit als jij voor ogen hebt.

Mijn vriend is een Indische Nederlander die perfect het BI en het Sundanees beheerst, zelfs hij wordt gediscrimineerd in Indonesia omdat hij uitstekend Nederlands spreekt, geen moslim is en de Nederlandse nationaliteit heeft.

Ook dit begrijp ik niet, mij man is ook en Ind. nederlander die nog perfect bahasa indonesia en javaans spreekt en nederlands natuurlijk, hij wordt nooit gediscrimineerd in tegenstelling zelfs, we worden altijd met open armen ontvangen bij vroegere vrienden als wij in Indonesie zijn.

Trouwens als wij het gevoel zouden hebben dat we gediscrimineerd werden dan waren we er vast niet zo vaak weer heen gegaan.

Een goede raad, ga nou maar eens heen en oordeel zelf. Emoticon: Yes!

gr. yoke

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Ik begrijp van jou dat jouw vriend wel het gevoel heeft dat hij gediscrimineerd wordt, hoe dan Wilma Emoticon: Confused

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

josari
User
spacer line

Merapi,

Heb je nu nog niet in de gaten, dat alles wat je hier in alle postings over Indonesie vermeld, is gebaseerd op van horen zeggen en uit boeken.

Malam en Zieleffe kennen de praktijk, en zijn daar ook geweest.
Zoals al meerdere keren tegen jou gezegd, ga daar naar toe. Dan weet je hoe het werkelijk is.

O ja ,en hou eens op met je "" nietszeggend en kwestend " zodra jou in een discussie tegengas gegeven wordt. Je wordt niet gekwest, maar gewoon duidelijk gemaakt het verleden te laten voor wat het is.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 25-08-2008 18:17 Malam wrote:
Potverdrie, Merapi ik zal het maar eerlijk zeggen, zou je in Godsnaam kunnen stoppen over die arme Indo's en het Indische verleden van de Nederlanders?
Elke topic en elke gelegenheid grijp je aan om kenbaar te maken hoe slecht de Nederlanders de IndonesiŽrs hebben behandeld.
Voorop gesteld, dat is een feit, maar we leven in 2008, grijp niet elke mogelijkheid aan om je boekenwijsheid te ventileren lieve schat.
Ga naar Indonesisch, kijk de situatie daar is aan en laat die Indotheorie nu eens varen, die is uit de tijd, niet actueel meer en ook niet in IndonesiŽ, je spreek in het verleden, in elke topic opnieuw, als ik het verkeerd heb dan mag ik dat graag horen.
Neen niet van jou Merapi maar van andere gebruikers.
Heb je enig idee hoe Indo's in IndonesiŽ leven??????????
Juist geaccepteerde mensen binnen de maatschappij, bovendien vaak in betere banen, dus kijk nu zelf de situatie is even aan, je oordeel over Indo's is uit de tijd.
En je leeft in het verleden.

Juiste reactie Malam. Alleen dat laatste ben ik het totaal oneens. De Indo's zijn verre van geaccepteerde mensen binnen de Indonesische maatschappij, juist vaker de mindere banen want hun "netwerk" was weg en ze waren geen deel van het nieuwe "netwerk". Alles wat weg kon komen, is in de jaren-50 en 60 naar NL verhuisd. Het zijn juist vnl. de armere Indo's die niet weg konden. NL kon de goedopgeleide Indo's best gebruiken. Maar degenen met weinig opleiding.....??? Laat maar daar (behalve dan even een opleving voor mijnwerk in Limburg). Er werd een ontmoedingsbeleid gevoerd om zoveel mogelijk Indo's te verhinderen naar NL te migreren.
Ga eens een keertje met mij op stap en dan zie je wat er van de meeste Indo's is geworden binnen de Indonesische maatschappij. Als ze niet welvarend zijn en/of geen selebriti , vergeet het dan maar. Verguizing, discriminatie.

Daarnaast moet Merapi niet telkens oude koeien uit de sloot halen als het gaat om de slechte behandeling van de Indo's in NL. Vergelijk nou eens hoe de behandeling en de houding t.o. Indo's is in Indonesia i.p.v. Indo's te vergelijken met "nieuwe" migranten in NL (het is nu 'n andere tijdsperiode in NL die niet te vergelijken is met de periode van wederopbouw na de 2e wereldoorlog). Ik ben van mening dat de Indo veel beter wordt behandeld in NL (hoewel nog niet 100% perfect, maar waar is het wel perfect?!) dan de Indo wordt behandeld in Indonesia. Zou je ervoor gekozen hebben als je ouders in RI waren gebleven?? Denk 't niet....?!

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Op 25-08-2008 15:33 schreef Yerun:
En daarna doorrijden naar het zuiden voor een bak koffie. Er is nog plaats, de dikke BMW voor de deur is niet van mij overigen. Emoticon: Wink

Hooo Hooo Hoooo niet doorrijden naar het zuiden! Ik woon in Noord en die lekkere ayam kampung koop ik bij me om de hoek (dus ook in noord) Enne ja nu komt het, ik weet niet of ik reclame mag maken, maar op de kruising Jl. Xurang en ringroad zit, als je vanuit de stad komt, precies op de hoek bij de stoplichten aan je linkerhand een heerlijk koffietentje met de grote "K" Emoticon: Yes!

Ahummm en die dikke BMW, ik weet dat die niet van jou is, die heb ik er geparkeerd Emoticon: Blush Emoticon: Bye bye
Geintje...... Emoticon: Shiny

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

elsbeth
User
spacer line

Merapi, je loopt al een tijd op dit forum rond, net zoals Malam. Dat betekent dat je weet dat hij, soms in groffe bewoordingen, zijn mening geeft. Maar hij is ook bereid om dingen te zeggen die anderen minder snel durven zeggen. Het is niet de eerste keer dat iemand je erop attent maakt dat je erg vaak met het zware leed van de Indo's naar voren komt en al het leed wat het koloniale bewind heeft veroorzaakt. Het is je goed recht, daarvoor is dit een forum, maar het siert Malam wat mij betreft dat hij (en anderen) zijn ergernis hierover uit. Ook dat moet kunnen in een forum. Dat jij je daardoor gekwetst voelt, is vrij logisch, maar erg subjectief. Niemand vindt het leuk om dit soort dingen te horen, maar ik hoop dat Malam en anderen ook aan mij aangeven als ze vinden dat ik dingen niet goed, niet volledig etc. zie. Aan mij om me dan te verweren of na te denken over het waarom van hun opmerkingen. Ik geloof dat het niemand gaat om te ontkrachten dat de groep waar jij het over hebt (o.a. je vriend) veel geleden heeft, o.a. in de Bersiap tijd, maar ook jaren daarna en mogelijk zelfs tot op heden. Dat neemt niet weg dat je nu leeft, je moet er nu wat van maken en je kunt niet eindeloos terugkomen op het leed wat achter je ligt. Het is belangrijk dat het niet ontkend wordt, maar dan moet je verder. Of je dat kunt, hangt lang niet alleen af van de grootte van het leed, maar zit voor een belangrijk deel in de kracht in jezelf. Zoals ik je laatst ook al zei: mensen hebben soms de afgrijselijkste dingen meegemaakt, maar hebben toch een ongelofelijke veerkracht om door te gaan en wat van hun leven te maken. Anderen, die soms veel minder tegenslagen hebben gehad, hebben die kracht niet. Het zijn echt niet altijd de omstandigheden die iemands leven bepalen, je moet het zelf doen.
Merapi, blijf gewoon posten, maar laat de dingen die door deze en gene worden gezegd eens rustig op je inwerken.

Groeten Elsbeth

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 26-08-2008 00:12 4yoke4 wrote:

...

Wilma, ik denk niet dat het de bedoeling van Malam is om jou aan te vallen maar ik ben het wel met hem eens dat jouw beeld van Indonesie en al wat je nog meer noemt niet up to date is.
Ga gewoon een keertje heen met je vriend en je zult zien dat het een heel ander land is met een andere mentaliteit als jij voor ogen hebt.

Dat wilde ik inderdaad zeggen, ik had voor dat ik ooit in IndonesiŽ was geweest een totaal ander beeld van dat land, wat hoofdzakelijk door mijn hoofd speelde was het koloniale verleden en wat Nederlanders daar uitgevreten hebben, ik heb voor dat ik de eerste keer ging zelfs herhaaldelijk aan mijn vrouw gevraagd of het voor mij wel veilig was om te gaan(kun je nagaan).

Wat zich daar 350 jaar heeft afgespeeld moet je meer in de geest van die tijd zien, alle zeevarende volken hadden kolonies, ik voel me daar echt niet erfelijk belast door.
De rotzooi na 1945 en de proclamatie van Sukarno was al meer de moderne tijd, en natuurlijk is het onbegrijpelijk dat de toenmalige Nederlandse regering geen spetter had geleerd van vijf jaar bezetting en de kolonie vast wilde houden, ten koste van veel doden aan beide kanten, de opvang van de Indische Nederlanders verdient ook geen schoonheidsprijs.
Maar we hebben het over al haast 60 jaar geleden, mijn persoonlijke ervaring in IndonesiŽ is dat mensen daar eigenlijk niet meer naar terug kijken, althans ik ben er nooit op aangesproken.
De generatie Indische Nederlanders die naar Nederland kwamen zijn inmiddels haast allemaal de grote reis op, de kinderen en kleinkinderen zijn volledig in de Nederlandse maatschappij opgenomen door het hele land verspreid en je vindt ze terug op alle niveau's van de maatschappelijke ladder.

Ik denk dat het tijd wordt om deze bladzijde om te slaan, zoals de IndonesiŽr ook doet, althans dat is mijn ervaring.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 26-08-2008 00:12 4yoke4 wrote:

...

Ook dit begrijp ik niet, mij man is ook en Ind. nederlander die nog perfect bahasa indonesia en javaans spreekt en nederlands natuurlijk, hij wordt nooit gediscrimineerd in tegenstelling zelfs, we worden altijd met open armen ontvangen bij vroegere vrienden als wij in Indonesie zijn.

Trouwens als wij het gevoel zouden hebben dat we gediscrimineerd werden dan waren we er vast niet zo vaak weer heen gegaan.

Precies, dat is onze ervaring ook, ik heb het voor de zekerheid ook nog even aan mijn vrouw gevraagd, die zich in de afgelopen 4 maanden daar als een vis in het water heeft gevoeld, haar antwoord was, nee ik heb mij nog geen moment gediscrimineerd gevoeld, maar in Nederland ben ik Nederlandse en in IndonesiŽ ben ik Indonesische, ga je als Indonesische rondlopen met een air van ik woon al 45 jaar in Nederland dan zou het best mogelijk zijn dat je gediscrimineerd wordt.

Kort en duidelijk, we zijn overal zo welkom als de pest.

En nee Wilma, natuurlijk wil ik je niet kwetsen, ik heb op een te grove manier je duidelijk proberen te maken het verleden te laten rusten, mijn excuus hiervoor.

Groet Malam

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 26-08-2008 04:03 Yogya-Bali wrote:

...

Juiste reactie Malam. Alleen dat laatste ben ik het totaal oneens. De Indo's zijn verre van geaccepteerde mensen binnen de Indonesische maatschappij, juist vaker de mindere banen want hun "netwerk" was weg en ze waren geen deel van het nieuwe "netwerk". Alles wat weg kon komen, is in de jaren-50 en 60 naar NL verhuisd. Het zijn juist vnl. de armere Indo's die niet weg konden. NL kon de goedopgeleide Indo's best gebruiken. Maar degenen met weinig opleiding.....???

Even een kleine aanvulling.
De Indische Nederlanders en Indo's zijn in zekere zin een minder geaccepteerde bevolking in indonesia.Met indonesia bedoelde ik de nieuwe Nederlands Oost Indie .
Dat kan kloppen , zeker nadat ze als groep de "aanbod"van Soekarno om warga negara te worden hebben afgewezen (zie literatuur ). *
Ook omdat de meesten van hun in de tijden van Nederlans Indie altijd neerkijken naar de Inlanders (de toekomstige Indonesiers)
De "exodus"van de I.nd Ned . en Indo's gebeurt in etapes.
De eerste golf zijn vaak ambtenaren van Ned.Ind.Regering , met redelijk tot goed basis , de nederlandse vorming en opleiding.
De volgende groepen zijn dan mensen met mindere "papieren", qua diplomas en sociale achtergrond.
Voor die groepen bestaat de ontmoedigingsbeleid.
De groep van af 1950 t/m 1957 (zwarte Sinterklaas) hebben economisch beter dan de vorige groep. Sommigen hebben voorsprong op technisch / administratieve kennis ten opzichte van de net Merdeka geworden Indonesiers.
De Indonesiers hebben te weinig (nog niet eens 1%) van redelijk tot goed opgeleide mensen , en dan voor een bevolking van 70.000.000 , en zo'n immense land.(zie statistiek van CBS)
Door verkeerde inschatting heeft de Nederlandse regering haar kansen in Indonesia verspeeld.
Na de uittocht van 1957 wonen er nog tientallen duizend N.I/Indo's die de warga negaraschap hebben verkozen.
Door verslechterde relatie en boikot van opgehitse indonesiers (vakbonden b.v) .
hebben de laatste Warga Negara's alsnog een keuze gemaakt om naar holland te repatrieeren .De exodus duurde tot ongeveer 1968 of iets later.
Behalve een kleine groep , die te oud zijn of geen familie(netwerk) hebben in holland.
En die mensen hebben het echt zwaar , zeker op het economisch gebied.

Het is ook waar dat de indischen (iedereen die uit NOI kwamen) het in Nederlaqnd moeilijk hebben , lees hun verhalen , soms in boekvormen .
En hun "nederlandse"opleiding of diplomas uit Nederlands indie bleken ook waardeloos te zijn op het Nederlandse arbeidsmarkt.
Terwijl hun diploma's een concordant status hebben .
Veel komen terecht in fabrieken , achter de lopende band.
Dus er wordt behoorlijk gediscrimineerd en neer gekeken op die gekleurde medelanders.
Daar hebben veel 1ste Generatie Indischen en soms hun kinderen (de 2de Generatie) nog trauma van ..
Dit deel van het verhaal heeft Merapi verteld , alleen heeft het niet echt te maken in het topic waarom de Nederlanders (van NU) naar Indonesia gingen.
En ik kan kort zijn , dat de Nieuwe Nederlandse migranten die nog denken in de tempo doeloe tijd (superieur zijn aan de inlanders) en dat laat blijken inindonesia behoorlijk naast hun klompen lopen. En raken gefrustreerd omdat ze de nieuwe verhoudingen niet begrijpen.
Mijn advies is , neem een enkel reis naar Schiphol terug.
U zit in de verkeerde plaats en tijd .

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 26-08-2008 04:03 Yogya-Bali wrote:

...

Juiste reactie Malam. Alleen dat laatste ben ik het totaal oneens. De Indo's zijn verre van geaccepteerde mensen binnen de Indonesische maatschappij, juist vaker de mindere banen want hun "netwerk" was weg en ze waren geen deel van het nieuwe "netwerk".
Ga eens een keertje met mij op stap en dan zie je wat er van de meeste Indo's is geworden binnen de Indonesische maatschappij. Als ze niet welvarend zijn en/of geen selebriti , vergeet het dan maar. Verguizing, discriminatie.

YB, Ik moet inderdaad bekennen dat ik weinig weet heb van hetgeen jij verteld, ik zie de buitenkant en bovendien heb ik te weinig tijd in IndonesiŽ door gebracht om daar een oordeel over te geven, als dit jouw ervaring is dan neem ik dat zondermeer van jou aan.

Pamelabak
User
spacer line

Ik ben van afkomst Indisch Nederlander (1947 dus 2e. generatie) en probeer elk jaar samen met mijn man (een echte Hollandse kaaskop) naar IndonesiŽ te gaan. Al die jaren dat we daar op vakantie waren, hebben we nog nooit een vorm van discriminatie meegemaakt. We zijn altijd uiterst vriendelijk, gastvrij en hartelijk door hen ontvangen. Vaak hebben wij met hen gesprekken over het verleden. De jongeren weten er vrij weinig of niets van af en de ouderen zeggen: dat is zo lang geleden gebeurd, wij zijn dat vergeten. Er zijn zelfs ouderen die zeggen: mijn ouders hebben heel veel te danken gehad aan de Nederlanders.
Mijn broers en zus hebben gelukkig niets aan de oorlog over gehouden, ofschoon ze bewust de oorlog hebben meegemaakt. Er is daar ook een broer en zus overleden. Mijn ouders hebben nooit in een kamp gezeten, maar men zegt dat mensen buiten het kamp het zwaarder hadden. Mijn vader had een goede opleiding genoten en had daardoor ook een goede baan in IndonesiŽ. Toen hij in Nederland aankwam, moest hij in de fabriek werken: dat was een hard gelag. Hij heeft zonder morren en klagen heel hard gewerkt en het resulteerde dat hij weer een goede baan heeft weten bemachtigen.
Ik denk dat we door de opstelling van mijn ouders geen trauma hebben over gehouden. Ik neem dan ook mijn petje af voor hen. Het is niet niks om gedurende de oorlog 2 kinderen te verliezen en helemaal opnieuw (helemaal berooid) een leven in een vreemd land te beginnen.
Ik denk en weet eigenlijk zeker dat je een punt achter het verleden moet zetten en je op de toekomst moet richten. En neem van mij aan dat ik weet waarover ik praat.
Pamela

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

. Mijn ouders hebben nooit in een kamp gezeten, maar men zegt dat mensen buiten het kamp het zwaarder hadden.

Dit heb ik vaker gehoord, ook van mijn schoonmoeder, echtgenoot in het kamp en zij met de kinderen er buiten, is niet gemakkelijk geweest.

Ik denk dat we door de opstelling van mijn ouders geen trauma hebben over gehouden.

Vele indische ouders hebben zich net zo gedragen als jouw ouders en daardoor konden hun kinderen aarden in Nederland met een flinke dosis aanpassingsvermogen.

Ik denk en weet eigenlijk zeker dat je een punt achter het verleden moet zetten en je op de toekomst moet richten. En neem van mij aan dat ik weet waarover ik praat.

En dat ben ik met jou eens Pamela. Emoticon: Yes!

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 26-08-2008 19:47 Pamelabak wrote:
Ik ben van afkomst Indisch Nederlander (1947 dus 2e. generatie) en probeer elk jaar samen met mijn man (een echte Hollandse kaaskop) naar IndonesiŽ te gaan. Al die jaren dat we daar op vakantie waren, hebben we nog nooit een vorm van discriminatie meegemaakt. We zijn altijd uiterst vriendelijk, gastvrij en hartelijk door hen ontvangen. Vaak hebben wij met hen gesprekken over het verleden. De jongeren weten er vrij weinig of niets van af en de ouderen zeggen: dat is zo lang geleden gebeurd, wij zijn dat vergeten. Er zijn zelfs ouderen die zeggen: mijn ouders hebben heel veel te danken gehad aan de Nederlanders.

PAM ,
ik behoorde ook tot de 2de generatie , alleen van de "andere kant".
Namelijk de Indonesiers .

De oudere generatie indonesiers die vergelijkbaar zijn met de 1ste Generatie Indische Nederlanders cq Indo (er is een nuance verschil tussen die 2 groepen) zijn nu toch in de 90 jaar of ouder .

De meeste Indonesiers van mijn generatie die geboren zijn als vrije indonesiers (55-65 jr) hebben weinig te maken met de nederlanders , behalve als hun ouders oorlogslachtoffers waren als gevolg van oorlogshandelingen (zie Politionele Actie I en II ) en de schermutselingen tot 1949 (exclusief Westerling Affaire in Oost Indonesie en Bandung West Java).

Het kan kloppen dat de eerste generatie (van mijn ouders ) die de nederlandse vorming en opleiding hebben genoten (minimaal H.I.S tot Mulo , AMS -HBS en verder ) later top posities bekleden in de ambtenarij of het leger .
Veel zijn ook generaals geworden.
Zie de doopcel van al die leiders.
Hun aantal is heel weinig , nog niet eens 1% van 70.000.000 .
Maar om te zeggen dat ze veel te danken hebben aan de Nederlanders is het een beetje vreemd.

Het is vaak ONDANKS de Nederlanders .
Dat is ook te lezen in de literatuur.
De anderen die de Nederlandse opleiding en vorming niet hadden gehad , staan ook niet op vriendschappelijke voet met de Nederlanders.
Ze hebben hun opleiding en vorming te danken aan de Islamitische scholen zoals Muhammadiyah , Taman Siswa etc .
Ze werden zelf vervolgd omdat ze nationalistische idee-en hebben , hun Wilde Scholen werd bij de wet tijdelijk verboden middels de Wilde Scholen Ordonantie.

Salam
OmSid.

Pamelabak
User
spacer line

Maar om te zeggen dat ze veel te danken hebben aan de Nederlanders is het een beetje vreemd.

Om Sid:
Ik heb niet beweerd dat ze veel te danken hebben aan de Nederlanders. Deze ouderen, die we gesproken hebben, hebben het zelf gezegd. Zij zijn door de Nederlanders aan goede banen gekomen. Ik heb dit dus van hen vernomen.
U zult mij niet horen zeggen dat ze veel te danken hebben aan de Nederlanders, want de Nederlanders hebben in het verleden meer dan genoeg aangericht.

Maar ik kom heel graag in IndonesiŽ. Elke keer als we daar aan komen, heb ik het gevoel thuis te komen. Ik voel me ook zeer verwant aan de IndonesiŽr, per slot van rekening heb ik ook Indonesisch bloed in mij en herken ik heel veel dingen.

Mvg
Pam

JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line

Zoals Om Sid een alergie heeft voor alle goede dingen die de Nederlanders hebben gedaan of doen, zo heb ik een allergie voor dit tempo dulu gebeuren. De tempo dulu verhalen zijn al jaren achterhaald in het moderne indonesie en leven alleen nog maar bij wat 1e en 2e generatie mensen van zowel nederalndse als indonesische afkomst, forums als deze en wat amateur psychologen, antropologen en sociologen.
in het huidige indonesie is totaal geen beeld meer van tempo dule, laat staan dat ze het uberhaupt interessert.

Begin de details te vergeten

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 27-08-2008 21:20 Pamelabak wrote:

Om Sid:
Ik heb niet beweerd dat ze veel te danken hebben aan de Nederlanders. Deze ouderen, die we gesproken hebben, hebben het zelf gezegd. Pam

Dat heb je ook niet gezegd , mijn pijlen heb ik gericht op die oudjes .
Voorzover ik gelezen , gehoord heb van die oude generatie (van mijn ouders persoonlijk = dus ook hun generatie = de 90-95 ers ) , was het toch een strijd geweest.
Ze hebben niet kado gekregen , werden vaak tegen gewerkt .
Dat is ook de reden geweest dat ze massaal de zijde van de nationalisten hebben gekozen.
Terwijl veel van de jonge generatie indonesiers 40-50 ers vaak denken dat die oude generatiemet nederlandse opleiding / vorming veel samen hebben gewerkt met de nederlanders . Zo kan je zien dat ze ook weinig weten over hun geschiedenis.

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. JohanN , kan jij een paar voorbeelden geven welke zegeningen de indonesiers tot 1942 van Nederland mogen ontvangen.
Behalve de Grote Post Weg die tenkoste gaat van Indonesische bloed en tranen .

yantoh
User
spacer line

wie kan mij vertellen welke wibesite er is waar ik indonesieshe muziek kan downloaden zoals dandut campuncari en sunda yaipong er is een download progamma genaam beashears waar ik vele indo muziek kan krijgen maar geen video klip en dat wil ik juist

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

kijk even bij multiply , waar indonesiers met elkaar communiceren .
wordt lid , en dan kan je veel down loaden .

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Haaa zoals het topic zegt; Of je verhuisd naar Indonesie Emoticon: Yes! Emoticon: Nice
Dus voor Yantoh geldt, waarom veel mensen naar Indon. verhuizen, het antwoord,
Om de muziek! Emoticon: Party! Emoticon: Cooool

gizmonr5
User
spacer line

Ik ben Belg en zelfstandig, naar mijn mening waarom vele Nederlanders en ook Belgen naar Indonesia willen gaan wonen is
1 Het is daar gewoon prachtig (als je de vervuiling weg laat)
2 minder gejaagd
3 In onze landen is er een sociaal stelsen opgezet om ons bij onze (............) vast te houden met een hoop in geval van problemen dat we geholpen worden JONGENS en MEISJES jullie worden enkel geholpen wanneer je in de juiste ziekte valt of in de juiste moeilijkheid
Dit stelsel kost erorm veel geld , en daarbij vele kadootjes van de staat (zo noem ik ze) worden betaald door de bedrijven die er soms gewoon aan ten ondergaan 10% per jaar ziekte 12e maand 13e maand in sommige gevallen 14e maand , 5 weken vakantie
die extras zijn er en kunnen in berekend worden in de kosten maar die 10%ziekte?????nee
als je pech hebt als baas loopt het op tot 50%
Als je tegenwoordig iets wil opstarten zetten ze je soveel onkosten dat je er al bijna aangaat voor je bent opgestart.
en zo veel meer , nu ben ik wel VOOR een groot gedeelte van het sociale maar daar moet niet van geprofiteerd kunnen worden
Maar ja hier wou ik het niet over hebben anders schrijf ik er een boek van
Dit alles geeft dat er van de wergevers meer en meer gevraagd wordt en omgekeerd
Iedereen is dit moe ,
4 de hoop van elders is het beter : maakt ook veel ( het gras is elders steeds groener )
ik zelf ben al 1 keer 220km verhuisd naar een ander taalgebied en ja met zo weinig kilometers verlies je al je familie en vrienden na een tijdje en JA elders is het beter want nieuw is prettig en na een tijdje wil je weer een keer die kick hebben
Ikzelf wil nu ook naar Bali verhuizen en ben in het begin van mijn zoektocht van hoe het moet
Ik ben ziek van dit klimaat (werkelijk dus geen grapje) en heb heil gevonden in het klimaat in Bali
Als er iemand wat tips heef stuur maar ( en niet van doe het niet) ik zal scholing moeten vinden voor mijn 9 jaar oude dochter , ik wil daar een zaak oprichten ( doe ik hier toch al en vind het leuk)
ik kan maar 1 ding zeggen op al diegene diedat huilen op hun land of nu Europa
Hier als je het wilt kan je genoeg bereiken om je plek onder de zon te verrkrijgen
In die zon landen is dat meestal niet mogelijk , het is goed als je er aankomt met geld en er dan mee gaat werken , nu kan het zijn dat je ginder minder gaat verdienen dan in Nederland , maar dat is dan hoop ik voor jou je keuze
Mensen willen naar daar omdat ze er zich goed voelen , een gevoel dat ik persoonlijk nooit in een ander land ondervonden heb , wel op bali

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 19-09-2008 12:40 gizmonr5 wrote: In die zon landen is dat meestal niet mogelijk , het is goed als je er aankomt met geld en er dan mee gaat werken , nu kan het zijn dat je ginder minder gaat verdienen dan in Nederland , maar dat is dan hoop ik voor jou je keuze
Mensen willen naar daar omdat ze er zich goed voelen , een gevoel dat ik persoonlijk nooit in een ander land ondervonden heb , wel op bali

Maar je kan het ook maken als je geen geld bij je hebt maar wel een wil. Ik ben met niets met gezin indertijd (20 jaar geleden) uit NL aangekomen en me inmiddels in zoverre opgewerkt zoals ik het in NL niet voor elkaar zou krijgen. Dus je hoeft helemaal niet minder te verdienen. Zelfde dus als vroeger de USA waren: bewijs jezelf maar. Hier in RI word je redelijk de vrijheid gegund te proberen wat je wil, ondanks dat er veel geklaagd wordt over de bemoeienis van autiriteiten, maar dat is in NL zelfs nog erger (en totaal niet soepel).
Ik ben dit land dankbaar dat ik zoveel vrijheid heb gekegen om mezelf op te werken, en....natuurlijk ook mag genieten van klimaat en voedsel. Daar heb ik Bali niet voor nodig want daar ik voel ik dat juist niet: te westers (leuk voor vakantie en werk maar daar hou ik dan ook maar bij). RI is gelukkig groter dan alleen Bali. Anyway, het is goed vertoeven hier ondanks keihard werken (maar dat wordt dan ook beloond met heerlijk weer, lekker eten, veel vrijheid, etc.).

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Op 19-09-2008 13:09 schreef Yogya-Bali:

...

RI is gelukkig groter dan alleen Bali. Anyway, het is goed vertoeven hier ondanks keihard werken (maar dat wordt dan ook beloond met heerlijk weer, lekker eten, veel vrijheid, etc.).

HE? Emoticon: Confused Zo kennen we YB helemaal niet...... dus TOCH woon ook jij graag hier in Yogya/RI.......
Emoticon: Cooool

elsbeth
User
spacer line

Sieb,
Uit al Yogya's postings komt bij mij nou helemaal geen beeld naar voren van een man die het verschrikkelijk vindt in Indonesie, maar er maar blijft zitten omdat hij de guts niet heeft om weer te vertrekken. Dat je kritisch tegenover dingen staat, wil niet zeggen dat je het ergens niet naar je zin hebt. Ik proef, ondanks veel kritische geluiden, toch altijd een behoorlijke liefde voor het land en de bewoners. Maar ja, misschien is dat wel mijn inkleuring. Maar misschien bedoelde jij het ook een beetje als grapje (ik ben nog niet zo goed in het interpreteren van de gelaatsuitdrukkingen van die poppetjes...).

groetjes Elsbeth

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Nou Els, ik ken YB al "jaaaaren" en idd denk ik ook dat hij het hier toch wel naar zijn zin heeft, alleen hoe hij zich ooit, of beter gezegd, regelmatig uit, gaat voor mijn gevoel toch niet helemaal samen met het, "ik woon graag" in RI.
Wat mij echt opvalt, en dan m.n. hier op het forum, z'n eerste postings zijn vaak grof, of soms zelfs erugg grof, om dan vervolgens later tammer te reageren op het zelfde, tja, dan krijg ik GEEN hoogte van iemand.... Sorry Emoticon: Confused

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Ja om Sid, de grote Postweg werd inderdaad met bloed en tranen aangelegd, was Daendels toch?Ben absuloot geen persoontje met een koloniale heimwee, de familie leden die dat wel hadden zijn overleden.
Maar ja van wegen en spoorwegen daar konden de Jappen ook wel wat van.
Toch een beetje vragen, wat de Nederlanders wel hebben gedaan:
-onderwijs starten, ziekenhuizen, armenzorg [patje Steur], vaccinaties, helpen bij irrigatiewerken.
Om Sid, ik ben trots op mijn geboortestad Den Haag, waar 350 jaar Nederlands Indie niet wordt vergeten en ook de jonge Indo"s, die als ze willen een studiebeurs krijgen van Nederland om terug te gaan naar hun roots en kijken wat er daar gebeurt, is logisch deze jonge mensen hebben doodleuk 2a 3 generaties overgeslagen, geen wonder dat je zoekt
Groetjes Merapi/Wilma

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

50,648,641 topic views - 222,990 posts - 13,504 topics - 16,540 members - last post @ 21-10-2017 22:26 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

91,140,661 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com