indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Op 26-11-2016 08:23 schreef salina:
Schiet me ineens te binnen. Zat pas een verhaal te lezen van een Australische vrouw die ook een brok land had gehuurd/geleased op Bali en een mooi huis op laten zetten.

Klopt vreselijk verhaal, ik heb zelf de link op dit forum gepost. Eerlijkheid gebied te zeggen dat het hier ging om een zgn "freehold" eigendom.

morreke
User
spacer line

Op 24-11-2016 12:17 schreef jobvanstaalduinen:

[quote verwijderd]

Je zit met je prijs rond de 350.000 IDR, dat is net boven de echte budgetklasse. Ik denk dat met een goed zwembad, airco, snel internet en een goed ontbijt je wellicht zo concurrerend kan zijn dat je de 75% bezettingsgraad haalt.
Maar dan moet je wel de kamers en het terrein goed onderhouden, de handdoeken en het beddengoed jaarlijks vervangen etc. Bovendien zal je de opstallen ook moeten verzekeren. In combinatie met de zaken die anderen al hebben genoemd kan je globaal van der volgende extra kosten uitgaan:
- Booking.com 8.200 $
- Internet/tel/tv 1000 $
- Onderhoud 8 kamers 2000 $
- Electra 4000 $ (500$ per kamer)
- Electra zwembad 1000$
- Ontbijt 9720 $ (3 $ per ontbijt)
- Opstal Verzekering 500 $
- zwembadonderhoud 1000 $
- vuilnis ophalen 100$
- laundry 1000 $
- vervanging aankleding/ handdoeken en linnengoed / serviesgoed/glazen 1500 $
- tuinman plus onderhoud tuin 500 $
- Toiletartikelen/zeepjes/douche 1080 $ (circa 0,5 $ per overnachting)

Jobvanstaalduinen, je zegt dat de kosten van booking.com en dergelijke websites 8200 dollar is, hoeveel procent van je boekingen komen dan van daar ?

morreke
User
spacer line

Op 25-11-2016 02:50 schreef Amed East Bali:
Het probleem bij kleine ( = niet qua oppervlakte, maar qua aantal kamers ) hotels met hoog service niveau (zwembad, goed Internet, satelliet TV op de kamer, goed ontbijt, etc. ), zijn de vaste maandelijkse kosten. Alleen door een (zeer) hoge bezettingsgraad te draaien tegen redelijke tot goede kamer-prijzen per nacht, resulteert dat – en dat dan weer samen met toenemende variabele exploitatie-kosten aan bijv. hoger elektra-verbruik, hogere wasserij kosten, uitgaves aan ontbijt, hogere onderhoudskosten, slijtage, etc., etc. – in een acceptable kostprijs per nacht voor de kamers.

Verkoop-prijs kamer minus kostprijs = wat je als eigenaar uiteindelijk overhoudt. Men moet niet schrikken dat als men kamers “voor een redelijke prijs” aanbiedt en uiteindelijk – na aftrek van alle vaste en variable kosten er maar iets van Rp. 125 – 150,000,- gemiddeld per kamer per dag overblijft en ALLEEN ALS men die hoge bezetting haalt. Draait men met een lagere bezetting, dan gaan de vaste kosten een grotere factor spelen en loopt het bedrag wat men per kamer per dag overhoudt, snel omlaag.

Om die hoge bezettingsgraad ( = minimaal 75% het gehele jaar door) te genereren, moet men behoorlijk aktief zijn. Er moeten goede contracten gesloten worden met tour-agenten, men moet aktief zijn op het Internet met eigen website(s) en boekingsmogelijkheid alsmede via diverse online travel agencies (booking.com, agoda, expedia, etc., etc., maar dat kost wel zo rond de 15% van de kamer verkoopprijs aan commissie).

In ons geval – met een hotel in Amed met 5 gastenkamers en een klein restaurant – draaien wij zo rond de 1,200 kamer-overnachtingen per jaar, in een heel goed jaar misschien 1,500. Dankzij het restaurant – zitplaatsen en keuken zijn er al vanwege het feit dat wij kamers met ontbijt aanbieden – is er een additionele omzet en winst die het mogelijk maakt om op Bali (goed) te leven van de opbrengsten uit de zaak. Leven op Bali van alleen de opbrengst van het hotel OF het restaurant zou m.i. niet mogelijk zijn danwel mogelijk maar met teveel beperkingen in onze levensstijl (en daar hebben we geen trek in)

thanks voor je raad Emoticon: Smile Wij zijn met al de goeie tips van iedereen hier in elk geval aan een realitischere begroting begonnen Emoticon: Smile Eenmaal klaar zal ik het hier ook wel even delen Emoticon: Smile

salina
User
User icon of salina
spacer line

Op 26-11-2016 09:10 schreef jobvanstaalduinen:

[quote verwijderd]

Klopt vreselijk verhaal, ik heb zelf de link op dit forum gepost. Eerlijkheid gebied te zeggen dat het hier ging om een zgn "freehold" eigendom.

Ik heb het op facebook gezien. Ik zal ff zoeken of ik jouw link hier kan vinden.

salina
User
User icon of salina
spacer line

Op 26-11-2016 09:50 schreef morreke:

[quote verwijderd]

Jobvanstaalduinen, je zegt dat de kosten van booking.com en dergelijke websites 8200 dollar is, hoeveel procent van je boekingen komen dan van daar ?

Job verhuurt op langere termijn dus dat gaat niet via booking,com.
Ik sta op verschillende sites en booking,com brengt mij 90% van de gasten.
De commissie begint bij 15% (als je tenminste je post adres in Indonesie zet anders moet je ook nog BTW betalen) en als je iets extra's wilt (om eerder gevonden te worden) komt er iedere keer wat bij. Ik zit op 18 % omdat ik die duim erbij heb.

spacer line  

http://www.smh.com.au/world/a-(...)20150709-gi8lrr.html

Ik schreef al sinds 2004/2005 omong kosong verhalen in diverse site's o.a Vrienden van Bali waar ik met een paar bekende namen discussieerde .
Over het bezitten van stuk grond, kopen van een huis, welke legale manieren zijn .
Heb tot 2x toe in Second Home expositie in Utrecht met slimme Nederlandse developerS gediscussieerd.
Toen was de standaard 4 acten constructie super populair , die nu opgetuigd wordt met allerlei extra punten , die bij een conflict bij de rechtbank zo goed als niet te gebruiken zijn .

Het verhaal over het inzetten van zware jongens is bij mij bekend , toen ik een paar jaar geleden gevraagd werd om te bemiddelen .
Een paar jaar geleden konden we beschikken van zo'n knokploeg voor 100 juta rupiah.
Ben ik gelijk gillend weg gelopen

Ook is het "normaal" dat bij het aflopen van een lease contract dat het gebouw door jou zelf gebouwd en inmiddels al X% in waarde gestegen bij de grond eigenaar komt.
Of je moet het verkopen(aan wie ?), afbreken of op je rug sjouwen .
Uiteraard is er een andere constructie, bij het NIET kunnen verlengen moet de leaser proberen een deal te maken (desnoods 50-50 verdeling).
En geen korte termijn lease periode .

bisa dicek of makemyday .

salina
User
User icon of salina
spacer line

Ik vraag me af of zo'n korte termijn wel legaal is.
Ik heb toen voor 25 jaar geleased met automatisch 3 x verlenging.
Ging ook nog bijna fout want die verlenging stond in eerste instantie niet in het contract.
Dus ze hadden na 25 jaar zo weer alles kunnen afpakken.

Als er zo lang een huis hier staat dan.... Emoticon: Laugh out loud

spacer line  

On 26-11-2016 13:10 salina wrote:
Ik vraag me af of zo'n korte termijn wel legaal is.

Alles is in principe* legaal zo lang het NIET in strijd is met de UUPA (Agrarische wet ) en nog andere relevante wetten .Vergeten of niet weten over de prenupt , of eigenwijs zijn .
* Bij een overeenkomst tussen de grondeigenaar (particulier , staat) en de leaser.
Dat is ook vaak de reden waarom veel buitenlanders die NIET volgens de regels zaken doen van de tafel geveegd bij een rechtzaak.
Ik heb zelfs moeten meelezen dat een Indonesische nominee tot de Hoge Raad verloor tegen een Nederlander , alleen omdat de nominee bij voorbaat denk te winnen.
De hoge rechter beslist anders , procedurale fout, pech voor die domme nomiee , mazzel voor de Nederlander.

Kan Mas Herwin de teksten het niet eerst lezen/bestuderen en aan jou vertalen ?

salina
User
User icon of salina
spacer line

Welke teksten bedoel je?

spacer line  

On 26-11-2016 13:39 salina wrote:
Welke teksten bedoel je?

Als je een schriftelijke overeenkomst sluit bij de notaris dan is het vaak in het Indonesische , eventueel met Engels/Nederlandse vertaling.
Door beedigde vertaler.
Soms zijn er passages die nadelig kan zijn voor de leaser.
Dus een voorbespreking met vrienden/partner is geen overbodig luxe.

Het is een paar jaar geleden (2012) dat ik de onr.goed markt in Indonesia volg.
Nu word ik soms wakker geschud als ik lees dat een medelezer van Indahnesia als /toekomstige investeerder /bruidegom etc de kans lopen op een zeperd.
De term Due diligence iis kennelijk een moderne term, vroeger heet het Informatie/Onderzoek plicht .

salina
User
User icon of salina
spacer line

Oh, nee toen ik tekende voor dat lease contract op Bali stond ik er alleen voor. Dat is al tig jaar geleden. Sinds ik in Jogja zit hoef ik niet meer te leasen gelukkig. Bovendien is een notarieel stuk natuurlijk niet ff simpel te vertalen. Ik moest in Nederland ook altijd tig keer nalezen voordat ik dat begreep. Emoticon: Blush

spacer line  

Op 26-11-2016 12:12 schreef Surya Atmadja:
http://www.smh.com.au/world/a-(...)20150709-gi8lrr.html

Ook is het "normaal" dat bij het aflopen van een lease contract dat het gebouw door jou zelf gebouwd en inmiddels al X% in waarde gestegen bij de grond eigenaar komt.
Of je moet het verkopen(aan wie ?), afbreken of op je rug sjouwen .
Uiteraard is er een andere constructie, bij het NIET kunnen verlengen moet de leaser proberen een deal te maken (desnoods 50-50 verdeling).
En geen korte termijn lease periode .

Dit verhaal geeft meer verwarring dan helderheid. Na het definitief aflopen van een leasetemijn zijn de grond plus opstallen het volledig eigendom van de grondeigenaar (=de lessor). De lessee blijft als huurder van de grond met lege handen achter. En dat is volkomen normaal, ook in contracten buiten Indonesië. Dat je na het verlopen van de leaseovereenkomst nog een fifty - fifty deal kan sluiten is echt onzin.

spacer line  

Op 26-11-2016 09:50 schreef morreke:

[quote verwijderd]

8200$ is 15% van de opbrengsten bij een bezettingsgraad van 75%. Het lijkt mij verstandig hier rekening mee te houden, omdat de kosten ook hoger dan 15% kunnen zijn bij boeking.com en ook als een gedeelte niet via boeking.com wordt verhuurd er ook promotie en advertentiekosten zullen zijn.

spacer line  

On 26-11-2016 20:17 jobvanstaalduinen wrote:

[quote removed]

De lessee blijft als huurder van de grond met lege handen achter. En dat is volkomen normaal, ook in contracten buiten Indonesië..

Dat zeg ik ook .
Een overeenkomst tussen 2 partijen kan men in principe sluiten , mits verhuurder/huurder akkoord zijn met elkaar en NIET in strijd is met de wet.
Dat verhuurder in de meeste gevallen dat niet doen is ook logisch.

Als ik (Indonesier) tegen een potentiele buitenlandse investeerder zegt , oke na afloop van de 1ste termijn kunnen we verder gaan/verlengen en de inmiddels in waarde gestegen object "gezamenlijk"verkopen , de snelle winst samen delen .
Dat is volgens mij win win situatie.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Inderdaad Malam. Dat willen de meesten niet horen. Dus blijft dit gebeuren. Een overeenkomst is de inkt niet waard. Dat is 1. De verhalen van groit menselijk leed? Misschien heeft Cor die link nog. Van dat boek wat is geschreven door een echtpaar wat slachtoffer werd. Daar lijkt me morreke stevig mee gebaat.

Die snelle winst Om Sid? Die gaat zelden of nooit naar de buitenlander.
Zie verhaal salina en malam. 1 van vele vrees ik.

It's only kinky the first time.

spacer line  

Morreke,
Heb je ervaring in deze business en calculaties? Beiden zijn m.i. wel vereist/zijn fundament.
Indien geen ervaring, het zij zo, maar start met een gedegen calculatie, op basis van een veel lagere bezettingsgraad. Reken je niet rijk met 75%. Not gonna happen. Voorlopig dan. Indien wel, meegenomen. Indien niet en wel op gecalculeerd: De Sjaak, gaat veel doekoes kosten.

Alle elementen meenemen. Je moet de exacte kostprijzen van alles weten. Immers basis. Dus tot de kostprijs van elementen van ontbijtje toe (boter, jam, brood, sapjes, water, eieren, gas, elektriciteit). Mierenneukerige details? Kan men vinden, maar uiteindelijk draagt elk element bij aan je nader te bepalen commerciële tarief. Elke Rp.
Investeringskosten, afschrijvingen, enfin de hele Janboel.

Dat resulteert een een mooi excelletje met verschillende tabbladen en nette formules en een resultante. Dat wordt je basis.
Niet alles valt te voorspellen, dus deel "onvoorzien" moet er zeker bij in worden opgenomen. Dit percentage is hier hoger dan in NL, immers vele, vele verrassingen.

Dan kort demografisch onderzoekje: Bijv hoeveel concurrenten van mijn beoogde business zitten hier (in de nabijheid)? Wat bieden ze en wat wordt mijn meerwaarde?

Kortom, start maar te bouwen aan gedegen fundament en zie of t rendabel kan worden of niet. Over het algemeen in de business start rendabiliteit pas na een paar jaar. Afhankelijk hoe je je afschrijving inregelt en wat bezettingsgraad wordt.

Een ding zeker zoals al eerder beschreven, contracten, beloftes etc van locals: M.i. nul waarde. Je verliest het sowieso.

Oh ja, vergeet je privépost niet.. Ga ervan uit dat je voldoende privégeld over houdt om een jaar of 3 uit te zingen en niet na een jaar aan de geeuwhonger te liggen. Komt er ook eff bij.

Geen tijd meer voor De Lekkerste Kroketten in Jakarta. Helaasss

morreke
User
spacer line

Op 27-11-2016 05:03 schreef jakarta-snacks:
Morreke,
Heb je ervaring in deze business en calculaties? Beiden zijn m.i. wel vereist/zijn fundament.
Indien geen ervaring, het zij zo, maar start met een gedegen calculatie, op basis van een veel lagere bezettingsgraad. Reken je niet rijk met 75%. Not gonna happen. Voorlopig dan. Indien wel, meegenomen. Indien niet en wel op gecalculeerd: De Sjaak, gaat veel doekoes kosten.

Alle elementen meenemen. Je moet de exacte kostprijzen van alles weten. Immers basis. Dus tot de kostprijs van elementen van ontbijtje toe (boter, jam, brood, sapjes, water, eieren, gas, elektriciteit). Mierenneukerige details? Kan men vinden, maar uiteindelijk draagt elk element bij aan je nader te bepalen commerciële tarief. Elke Rp.
Investeringskosten, afschrijvingen, enfin de hele Janboel.

Dat resulteert een een mooi excelletje met verschillende tabbladen en nette formules en een resultante. Dat wordt je basis.
Niet alles valt te voorspellen, dus deel "onvoorzien" moet er zeker bij in worden opgenomen. Dit percentage is hier hoger dan in NL, immers vele, vele verrassingen.

Dan kort demografisch onderzoekje: Bijv hoeveel concurrenten van mijn beoogde business zitten hier (in de nabijheid)? Wat bieden ze en wat wordt mijn meerwaarde?

Kortom, start maar te bouwen aan gedegen fundament en zie of t rendabel kan worden of niet. Over het algemeen in de business start rendabiliteit pas na een paar jaar. Afhankelijk hoe je je afschrijving inregelt en wat bezettingsgraad wordt.

Een ding zeker zoals al eerder beschreven, contracten, beloftes etc van locals: M.i. nul waarde. Je verliest het sowieso.

Oh ja, vergeet je privépost niet.. Ga ervan uit dat je voldoende privégeld over houdt om een jaar of 3 uit te zingen en niet na een jaar aan de geeuwhonger te liggen. Komt er ook eff bij.

Dat excelletje begint zo stilletjes aan vorm t krijgen. Alles wordt automatisch herberekend aan de hand van aantal kamers, prijs, bezettingsgraad, etc ...

het verbruik v/d airco wordt bvb berekend via de formule

=((Variabelen!C13+Variabelen!C12)*(2000/1000)*10*365)*Variabelen!E15*Variabelen!E21

oftwel aantal luxekamers met airco + aantal bungalows met airco * verbruik in watt * aantal uur * dagen in een jaar * bezetingsgraad * electriciteitsprijs per kwh

zal nog niet helemaal kloppen maar soit dichter dan dit zal nooit lukken

Als ik nog dingen vergeet dan hoor ik het graag. Ook als er iets niet lijkt te kloppen dan mag je het natuurlijk laten weten Emoticon: Smile

hier te vinden:

http://imgur.com/a/bHNkS

bulekurus
User
spacer line

Ziet er al beter uit , ben er niet veraf met mijn 250juta,
Alleen met jou 4 man personeel ga je er niet komen, moeten die allemaal 7 op 7 werken . 24/24 en niet vergeten de verliespost van alle trainingstijd/geld die je er erin steekt, om dan plots niet meer te komen opdagen . Heeft zijn tijd nodig om het juiste team te creëren.
Succes

bulekurus
User
spacer line

spacer line  

Op 28-11-2016 20:00 schreef morreke:

[quote verwijderd]

Dat excelletje begint zo stilletjes aan vorm t krijgen. Alles wordt automatisch herberekend aan de hand van aantal kamers, prijs, bezettingsgraad, etc ...

het verbruik v/d airco wordt bvb berekend via de formule

=((Variabelen!C13+Variabelen!C12)*(2000/1000)*10*365)*Variabelen!E15*Variabelen!E21

oftwel aantal luxekamers met airco + aantal bungalows met airco * verbruik in watt * aantal uur * dagen in een jaar * bezetingsgraad * electriciteitsprijs per kwh

zal nog niet helemaal kloppen maar soit dichter dan dit zal nooit lukken

Als ik nog dingen vergeet dan hoor ik het graag. Ook als er iets niet lijkt te kloppen dan mag je het natuurlijk laten weten Emoticon: Smile

hier te vinden:

http://imgur.com/a/bHNkS

Ziet er goed uit Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.morreke. Mooi model om mee te werken. Hierbij nog wat opmerkingen:
* Als ik het goed heb ga je uit van een totale investering van 70.000 euro. Dat lijkt mij voor 11 kamers plus zwembad plus gemeenschappelijke voorzieningen te laag. Zou goed zijn om daar ook een begroting van te (laten) maken. En niet alleen de bouwkosten maar ook die van architect, dagelijks toezicht tijdens de bouw, vergunningen etc. etc.
* Zie nergens een post voor de inrichtings en meubileringskosten. Of zit dat ook in de 70.000 euro.
* Inrichtingskosten tuin?
* Met 11 kamers lijken mij de 4 personeelsleden te krap. Loonkosten per staflid daarentegen aan de hoge kant.
* ontbijt voor 11 kamers van totaal 350.000 IDR is bij een bezetting van 2 personen per kamer maar 15.900 per ontbijt.
* vindt het leasebedrag aan de hoge kant. Ikzelf betaal voor een stuk grond van 1000 m2 op een toplocatie in Ubud rond de 1800 euro per jaar.

bulekurus
User
spacer line

Loonkosten te hoog per staflid Emoticon: Laugh out loud jij bent zeker een gierige Hollander Emoticon: Yes!
Dan krijg je alleen de restjes, de betere staf zal wel bij de concurrentie werken Emoticon: Stupid

morreke
User
spacer line

Op 28-11-2016 23:37 schreef jobvanstaalduinen:

[quote verwijderd]

* vindt het leasebedrag aan de hoge kant. Ikzelf betaal voor een stuk grond van 1000 m2 op een toplocatie in Ubud rond de 1800 euro per jaar.

Wanneer heb jij dit afgesloten ? koopprijs is daar 130.000.000 per are, ik vond het leasebedrag nog meevallen dan. is voor 13.5 are

btw ik heb het ontbijt aan 35000 pp geteld Emoticon: Smile

bulekurus
User
spacer line

130 juta per are . Amai dat is goedkoop,
Bij ons in de straat 1,3 tot 2 M per are

spacer line  

Op 28-11-2016 23:48 schreef bulekurus:
Loonkosten te hoog per staflid Emoticon: Laugh out loud jij bent zeker een gierige Hollander Emoticon: Yes!
Dan krijg je alleen de restjes, de betere staf zal wel bij de concurrentie werken Emoticon: Stupid

Dit schreef je zelf over de salarissen Bule:

"Hmm inderdaad hoge salarissen, natuurlijk voor mij is een assistent manager gewoon een schoonmaker, het is een verbloemde titel.
Ik geef hem nu 700.000 idr (500.000 + extra) voor 4 hr per dag/ 5 dag per week. Dit is voor de eerste maand.
Ik dacht aan 1.400.000 IDR per maand/ 5 dag /8 hr . wanneer hij fulltime/januari begint"

NB: het gaat er niet over wat ikzelf betaal, dat is aanmerkelijk meer dan jij doet, maar ik heb geen "bisnis" waar ik van moet leven.

bulekurus
User
spacer line

Ja en wanneer is de datum bijna twee jaar geleden, ik moest nog veel leren, diegene waar ik het dan over had heb ik in juni buiten gegooid, dat mannetje verdiende 2,8 jute bij ons.
Heeft meer dan 1,5 jaar gewerkt bij ons. Na 6 keer niet komen opdagen hadden we er genoeg van. Ik zeg niet dat het 2 jute van de 1 dag moet zijn.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

51,373,049 topic views - 223,807 posts - 13,517 topics - 16,730 members - last post @ 21-11-2017 04:46 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

92,372,002 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com