indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

http://www.npo.nl/max-maakt-mo(...)11-2016/POW_03344615

Trieste zaak van Nederland. Wel vreemde vluchtelingen verwennen en eigen volk laten stikken.

Shalom

stekkel
User
User icon of stekkel
spacer line

Bokito, goed dat je hier een topic van maakt!
Heb de uitzending gezien en dan met toenemende schaamte, oa. omdat ik niets wist van dit leed. Voor mijn gevoel hebben we deze groep, die ik toch als landgenoten zie, in Indonesi tekort gedaan. Gelukkig dat MAX het onder de aandacht heeft gebracht en nu nog de politiek wakker schudden dat er ook echt wat aan gebeurt. Ik heb al wat e-mails richting politieke partijen gestuurd, als meer dat doen bereiken we mogelijk iets.

Kembang
User
User icon of Kembang
spacer line

Het is een paar jaar geleden dat we k zo'n programma hebben gezien....
Er was toen een rekeningnr. geopend waar je je geld op kan storten, dat heb ik
ook gedaan....alleen je hoort en ziet niet wt er met al dat geld is gebeurd.....

De regering haalt deze mensen cht niet naar Nederland toe......ze moeten gewoon als vluchtelingen in bootjes naar Nederland komen ( een Utopie) dan worden ze pas geholpen!!

Kijkt maar wt een " tuig " dat economische vluchtelingen heet Europa binnenkomt.....
Maar de chte Syrirs hoor en zie je bijna niet en dt zijn de mensen die ddwerkelijk hulp nodig hebben.... Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

We en dat zijn er velen, hebben die mensen in de steek gelaten, ook al bij het begin naar de oorlog, in de jaren 48 50 hebben we ze behandeld als melaatsen die iets mankeerde.
Daarna kwamen de mensen uit new Guinea die daar weer voor de tweede keer moesten vluchten.
Heb het als kind alles mee gemaakt, want mijn broer zat toen in Indonesi en die had gemeld dat het goede mensen ware, daardoor hebben we enkel opgevangen gehad,we hadden een groot huis waar we ook een jaartje mensen opgevangen konden.
Maar alles moest terug betaald worden wat die mensen aan opvang hadden gekregen.
Als er iets schandaligs was, dan was het dat wel, ze moesten nu nog zich schamen zo slecht geregeld alles was en geen excuus van, we kwamen zelf ook uit een oorlog met de Duitsers dan hoor je hen niet zo te behandelen.
Maar dit is zwaar in de doofpot gestopt want mocht er niet meer over gesproken worden.
En nu die Kut van die Zegtveld, advocate van de duivel, komt alleen op voor de slachtoffers van Indonesische origine. Neen Nederland hoef zich niet op hun borsten te kloppen dat het zulke geweldenaren waren, zelfs niet voor de oorlog en na de oorlog....... Emoticon: Angry Emoticon: Angry Emoticon: Angry Emoticon: Angry

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

mahonie
User
spacer line

Hallo allemaal, ik had al lang op diverse topics willen reageren. Helaas mijn password kwijt ( grijze cellen van 74plusser !!)
Dit topic spreekt mij erg aan. Ik kom regelmatig in een bejaardenhuis in Surabaya. Beheerd door nonnen. Waar ook enkelen van deze "door de NL overheid" in de steek
gelaten mensen verblijven. Tijdens mijn bezoek/verblijf verleden jaar vertelde men mij dat er net een Oma Belanda was komen wonen. Of ik haar wilde bezoeken want men wist zeker dat zij blij zou zijn weer nederlands te kunnen spreken. Oma Vero ( zoals zij wordt genoemd) was inderdaad zielsgelukkig.
Wat ik aantrof staat nog steeds op mijn netvlies. Dermate ondervoed en lichamelijk verwaarloosd en toch blij. Het feit weer eens nederlands te kunnen spreken toverde zelfs een stralende glimlach op haar gezicht.

Bij de eerste aanblik van Vero, begon mijn bloed te koken. heb mij gelukkig op dat moment kunnen beheersen want vond het belangrijk dat Vero haar "levensverhaal" kwijt kon.
Toen ik mijn tranen niet meer kon bedwingen ben ik de kamer uit gelopen. Linea recta
naar "de leiding". Ben daar gigantisch uit mijn dak gegaan want in de 2 weken dat Vero daar verbleef, had nog geen enkel lichamelijk onderzoek plaats gevonden.

Zal de woorden die ik heb geuit niet herhalen !! Het komt er op neer dat men met de vraag zat "wie gaat de medische kosten etc. betalen".

Aangezien ik mijn moeder, die de laatste maanden van haar leven in dit tehuis verbleef, intensief heb verzorgd, lag dit bij mij uiterst gevoelig. Na 13 jaar zorg herkende ik
uiteraard meteen de precaire situatie. Door mijn felle reactie wist ik kennelijk een gevoelige snaar te raken. Paniek in de tent, binnen 10 minuten naar het spreekuur, foto's gemaakt van de voeten die meteen werden doorgestuurd naar het ziekenhuis.

Volgende dilemma..bij opname moet er iemand bij Vero aanwezig zijn want in haar
conditie moet er iemand toezicht houden!! Uiteraard heb ik mij meteen aangemeld.
Opname bleek niet nodig, wel direct de dag daarop ALLE ingegroeide zwarte teennagels verwijderd, waarvan sommige onder de teen waren ingegroeid. Wel heb ik van tevoren gezegd "vergeten jullie aub niet te checken of zij geen diabetes heeft".

Vero is inmiddels aangesterkt, Apeton ( bijvoeding ) heeft wonderen verricht. Inmiddels ligt zij op een anti decubitus matras ( destijds voor mijn moeder aangeschaft) . Ik bel regelmatig met het tehuis om te informeren of Vero iets nodig heeft. Door omstandigheden kan ik niet zoals gepland/beloofd deze maand afreizen maar helaas pas in januari.

Vero is dus door de Stichting ( zie programma van Max enkele jaren geleden) bij deze instantie gebracht. De mensen die deze stichting runden, zijn door omstandigheden niet meer in staat deze hulp voort te zetten. Mij is verteld dat voor Vero 3jr verblijf is vooruit betaald en voor Hans (ook een vergeten Nederlander) 5 jaar. Kennelijk gerelateerd aan de levensverwachting.

Mocht iemand iets voor Vero en Hans willen doen. Een ansichtkaart uit Nederland zal hen HEEL BLIJ maken. Wie weet, bent u in Surabaya, ga daar even langs. Bij voorbaat dank voor enig medeleven.

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

https://www.maxmaaktmogelijk.nl/doneer-nu/

Hier kan je volgen waar het geld blijft als je de nieuwsbrief leest.

Shalom

Kembang
User
User icon of Kembang
spacer line

Mahonie, dan graag naam n achternaam + adres van Vero en Hans geven.....zo

komen de kaarten uit Holland niet aan...... Emoticon: Yes! Emoticon: Shiny

mahonie
User
spacer line

Ach ja..sorry Kembang (effect van combinatie grijze cellen en griep)
Vero heet Veronica van Gent van Schmidhamer . Als zij haar naam uitspreekt verschijnen alle kleuren van de regenboog...een heel dapper mensje met enorm gevoel voor waardigheid. Hans zijn achternaam weet ik helaas niet, ik meen dat zijn familie destijds voor een Indonesische naam heeft "gekozen". Adresseren aan Oma Vero en Opa Hans,
komt gegarandeerd terecht. Het leuke is dat Hans, als hij wat centjes nodig heeft, zegt : "Heb je 5 pop voor mij alstublieft". Mensen uit het voormalig N.Indi kunnen zich dat vast wel herinneren "pop"!!
Adres: Panti Jompo Sto Yosef, Jl Jelidro 2/33, Lontar, Sambi Kerep, Surabaya.
Overigens Kembang als je op internet klikt op Vernoica met haar achternamen, zie je een heel artikel over haar en haar broer Siegfried die tot aan zijn dood voor haar heeft gedaan/gezorgd in heel zware en trieste omstandigheden. Bedankt Kembang, heel lief van jou.

stekkel
User
User icon of stekkel
spacer line

Mahonie,
Kan ik in het Nederlands iets voor Vero en Hans op de kaarten schrijven of moet dat in dat Indonesisch?
met vriendelijke groet,
Frans

mahonie
User
spacer line

Hallo Frans,
Leuk dat je reageert. Vero en Hans spreken zowel Nederlands als Indonesisch.
Hans heeft nog wel contact met familie/kennissen. ( vandaar die 5pop) om pulsa te kopen.
Vero heeft nog slechts 1 dochter, ik meen in Jakarta. Kon zich niet herinneren waar precies, zegt : "Ja ik weet alleen , mijn dochter jual nasi". Ben van plan de volgende keer heel voorzichtig te peilen hoe de verhouding moeder/dochter was/is. Misschien te achterhalen waar de dochter verblijft en een keertje de dochter naar Vero brengen. Uiteraard alleen als de wens bij Vero aanwezig is. Uit ervaring weet ik dat op deze leeftijd (inmiddels 83plus) grote voorzichtigheid geboden is. Vero heeft het vaak over familie in Nederland, maar de contacten zijn verwaterd. Mijn oprechte dank voor jouw belangstelling. Veel bewoners kennen mij inmiddels en zijn heel blij als ik er weer ben. Iedereen wil mij de hand schudden etc. Heel aandoenlijk. Heb het ook altijd moeilijk als ik daar weer weg ga. Ben dankbaar dat ik met slechts mijn aanwezigheid een glimlach als beloning krijg.
Heel veel dank Frans.

swat17
User
spacer line

On 10-11-2016 13:03 mahonie wrote:
Ach ja..sorry Kembang (effect van combinatie grijze cellen en griep)
Vero heet Veronica van Gent van Schmidhamer . Als zij haar naam uitspreekt verschijnen alle kleuren van de regenboog...een heel dapper mensje met enorm gevoel voor waardigheid. Hans zijn achternaam weet ik helaas niet, ik meen dat zijn familie destijds voor een Indonesische naam heeft "gekozen". Adresseren aan Oma Vero en Opa Hans,
komt gegarandeerd terecht. Het leuke is dat Hans, als hij wat centjes nodig heeft, zegt : "Heb je 5 pop voor mij alstublieft". Mensen uit het voormalig N.Indi kunnen zich dat vast wel herinneren "pop"!!
Adres: Panti Jompo Sto Yosef, Jl Jelidro 2/33, Lontar, Sambi Kerep, Surabaya.
Overigens Kembang als je op internet klikt op Vernoica met haar achternamen, zie je een heel artikel over haar en haar broer Siegfried die tot aan zijn dood voor haar heeft gedaan/gezorgd in heel zware en trieste omstandigheden. Bedankt Kembang, heel lief van jou.

Hans Webelmans heet die lees ik net.

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

http://www.temantemansehati.nl/contact/

Dit is de website van Teman Teman Sehati.

Shalom

mahonie
User
spacer line

Hallo Bokito, inderdaad... alhoewel er meerdere stichtingen actief zijn is er een
schrijnend tekort aan hulp. De stichting die o.a. Vero en Hans Bij Sto Yosef hebben ondergebracht was ST HELP DE INDISCHEN. zoals op de foto's te zien, zijn de meesten ondervoed. Vaak bedlegerig dus verlies aan spiermassa etc. Vaak ook maag/darm stoornissen. In feite aangewezen op 24/7 hulp. Ik heb met artsen in het tehuis in Surabaya zitten brainstormen. 1 blik Apeton (bijvoeding) kost al gauw 500.000 Rp.
Veel voorkomend probleem is dat deze bejaarden naast ondervoeding riskeren uit te drogen, want als je zelf niet eens meer een bekertje water kunt vasthouden, lig je te wachten tot er "hulp" in de buurt is. Zelfs kamergenoten hebben "hun eigen sores".

Ik heb na heel lang googelen eindelijk een 2ltr drink container gevonden, kan aan het bed gehangen worden, er zit een slang aan met een soort tuitje waaraan een klepje.
zodra het klepje opgelicht wordt stroomt het vocht de mond in (ca 20,--)
. Bijkomend probleem is echter dat zoiets ook regelmatig gereinigd/gesteriliseerd zou moeten worden.
Sommige hulpverleners vinden dit vanzelfsprekend anderen zeggen weer : adu... susah ... sudah banyak kerja bu". De nonnen die het tehuis runnen halen het personeel veelal uit Flores. Die meisjes, veelal rond de 15jr, zijn blij in de grote stad Surabaya te zijn komen wonen en zoals begrijpelijk zijn zij niet bekend met de zorg voor ouderen.
Voor de nonnen een groot probleem, zij zijn al blij berhaupt personeel te hebben
maar "discipline" bijbrengen is ook voor hen een probleem. Veelal wordt gezegd : "als zij maar lief zijn voor die oudjes.
Men heeft mij al met grote voorzichtigheid gevraagd : "Bu, tingal disini saja ya, bisa bantu oma2 dan opa2 ".
Ik heb beloofd hier nog op terug te komen. Ook vrijwilligerswerk is niet togestaan indien
men geen werkvergunning heeft.
Ja ja..je zal toch maar op zo'n hoge leeftijd in een dergelijke situatie terecht komen.
Eenzaamheid en afhankelijkheid...als je geld hebt is gezelschap te koop, heb je niets..
dan rest je slechts hoop op medemenselijkheid. Wat ik van Sto Yosef mooi vind, is de diversiteit , zowel Christenen, Moslims, Budisten etc.etc.
Ik ben blij dat middels dit topic deze "vergeten groep" weer onder de aandacht wordt
gebracht. Bedankt hiervoor. Vriendelijke groet, Martina

mahonie
User
spacer line

Sorry.. correctie prijs Apeton Rp 300.000 meen ik te hebben betaald bij Guardian..
voor menigeen niet op te brengen!!

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

Mahonie,
Jammer dat st.help de indischen gestopt is maar gezien de omstandigheden kan ik het begrijpen.
groet.

Shalom

mahonie
User
spacer line

Ja Bokito, inderdaad. Maar er is 1 persoon die tegen een "miniem salarisje"op zijn
sepeda motor door heel Surabaya en omstreken racet. Hij heeft een soort nick name
in de trant van "Speedy Gonzalez". Deze man doet het veldwerk. Zodra er een vergeten "Belanda" wordt gelokaliseerd gaat hij meteen poolshoogte nemen. Hij bezoekt zodra
mogelijk de mensen die nog thuis verblijven. Een man met het hart op de juiste plaats!!
Ik meen dat hij Pak William wordt genoemd.
Laten wij hopen dat hij dit nog lang zal/mag volhouden.

NB Als ik het goed begrepen heb heeft de stichting destijds ook gezorgd voor de zieken
verzekering. Denk dat dit ook gerelateerd is aan die 3 jr Veronica en 5jr Hans. Maar voor evt. ziekenhuis opname en medicijnen is mijn aangewezen op een extra "potje" .
Dit potje wordt overigens uiteraard ook aangesproken voor andere minder bedeelde
bewoners. Groetjes

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

Willem wordt ook wel mister SOS(steeds op straat) genoemd.

Shalom

Kembang
User
User icon of Kembang
spacer line

2 kaarten opgestuurd, ben benieuwd wanneer ze het ontvangen..... Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Party!

mahonie
User
spacer line

On 15-11-2016 21:17 Bokito wrote:
Willem wordt ook wel mister SOS(steeds op straat) genoemd.

Ja...dat is het !! Hij zoeft echt door heel Surabaya !!

mahonie
User
spacer line

On 16-11-2016 08:49 Kembang wrote:

2 kaarten opgestuurd, ben benieuwd wanneer ze het ontvangen..... Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Party!

Kembang,ik heb gisteren weer even met het tehuis gebeld. Vero heeft verleden week
mijn kaart eindelijk ontvangen. Heeel blij ! Ik had al geschreven dat ik helaas deze maand niet kan komen. Vraag was gelijk : "Ja maar wanneer komt zij dan wel"?

Mijn kaart heeft er bijna 3 weken over gedaan.
Ik heb intussen ook gezegd dat er nog meer "verrassingskaarten" van lieve mensen
die hen niet vergeten onderweg zijn. Het tehuis vindt dit prachtig.
Dus eenieder die een kaartje stuurt, bij voorbaat dank lieve mensen.

Kembang
User
User icon of Kembang
spacer line

Vandaag heb ik Vero en Hans alsvast een Kerstkaart gestuurd als het idd 3 weken of

langer duurt voordat ze ontvangen..... Emoticon: Party!

mahonie
User
spacer line

Ach, wat ontzettend lief Kembang. Ik vind het heel sneu dat ik pas in januari hen weer zie. I.v.m. oogoperatie de 28e en nacontrole niet eerder dan rond 9 januari heb ik mijn reis moeten uitstellen. Even off topic..ik meen te hebben gelezen dat familie ( moeder?) op Kembang Kuning bedgraven ligt? Bij voorbaat excuses als ik nu een giga-flater bega !
Ik kom minstens 1x p jaar in Surabaya en rij altijd voorbij Kembang Kuning. Als ik een referentie heb breng ik met alle liefde een bloemetje. Dit geldt ook voor eenieder voor wie
ik iets kan betekenen.

Kembang
User
User icon of Kembang
spacer line

Fijn Mahonie.....mijn moeder 32 jaar oud en mijn broertje van 4 jaar liggen daar in
onze familiegraf dat n 58 jaar is opgeknapt en nu ook 1x per jaar wordt onderhouden.
Ik zou het graag vr dat ik voorgoed mijn ogen sluit nog 1x langs willen gaan, maar helaas zou dat waarschijnlijk niet meer lukken.
Daarom blij met je aanbod om er langs te gaan en wat bloemblaadjes te strooien. Emoticon: Smile Emoticon: Smile

joost
User
spacer line

Kembang ik kom regelmatig op Kembang Kuning om bloemen te strooien.
Als je wilt zal ik dan ook bij de moeder en zusje bloemen strooien uit jouw naam.
18 jan hoop ik weer voor 4 mnd naar Indonesie te gaan.

Mahonie ik zal dan ook zeker eens naar Oma Vero en opa Hans informeren.

mahonie
User
spacer line

Kembang, ik vind het een hele eer dat je mij dit toevertrouwt :-) , zijn er nog andere zaken die ik namens jou kan doen? Jullie woonden toch in de wijk Darmo? In het Darmo ziekenhuis heeft mijn moeder haar verpleegsters diploma gehaald, hl lang geleden. Ben in die buurt niet geheel vreemd. Als je wilt, geef mij dan het nummer van het graf van moeder en zusje en...de straat waar jullie woonden etc. Mocht je dit niet op het forum willen
doen uit privacy overweging, mijn email adres is bij de moderator bekend.
Tot ziens op dit forum..

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

49,974,355 topic views - 222,224 posts - 13,488 topics - 16,255 members - last post @ 23-09-2017 16:21 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

90,077,676 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com