indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

maryl
User
spacer line

Hallo, wij gaan van 23 dec. tot 22 jan. als gezin met kinderen van rond de 20 jaar naar indonesie en denken aan het oosten evt met Sulawesi, gezien de vluchten.Wij hebben geen roots in het land.
zouden jullie willen meedenken mbt route en wat aantrekkelijke combi's zijn.
Ook of kerst en oud-en nieuw nog speciale voorwaarden opleveren.
Wij waren eerder op (delen van) Sumatra,Java, Bali en Flores.
Wij houden vooral van een gevarieerde reis met diverse landschappen en culturen. Liever eenvoudig en sfeervol dan luxe en ook bij tijden primitief vinden wij leuk.Liefst snorkelen, hoewel er eentje ook wel een paar duiken zal willen.En de whalesharks spreken ook tot de verbeelding.Trekking ook leuk, maar voor moeder ook niet TE zwaar.
hebben vanalles gelezen over Sulawesi/Papua/Maluku/Sumba/vliegroutes en zien dor de bomen het bos niet meer
Hoop dat jullie ons verder kunnen helpen.
alvast dank

koming
User
User icon of koming
spacer line

Beste Maryl,

Gezien de tijd (vier weken) en het tijdrovende reizen in het Oosten zou ik willen suggereren te kiezen voor twee locaties (eilanden).
Togean eilanden als eerste en Raja Ampat als tweede, niet noodzakelijkerwijs in die volgorde.
Op de Togean eilanden (Sulawesi) zijn legio redelijk geprijsde accomodaties te vinden, maar het is niet binnen een dag bereikbaar. Makkelijkst is waarschijnlijk via Makassar naar het noorden en dan bij Ampena oversteken. Daarna weer terug naar Makassar en met het vliegtuig naar Sorong en van daar naar Raja Ampat.
Beide locaties zijn goede duik- en snorkellocaties.
Kan ook andersom.

Uiteraard zijn er ook alternatieven te bedenken, Molukken bijvoorbeeld; er zullen vast nog wel andere forumgebruikers zijn die hier reageren.

Denk er maar even over na: zijn er vragen dan horen we dat wel

En als je echt primitief wilt dan weet ik er nog wel een paar, maar dan zou ik me beperken tot 1 locatie.

Meer dan twee locaties zou ik te druk vinden

elsbeth
User
spacer line

Maryl, ik ga iets soortgelijks doen, ook met 5 personen. Voor ons wordt het Tana Toraja in Zuid Sulawesi (natuur/cultuur) (inc. 2 dagen reizen ongeveer 9/10 dagen), doorvliegen via Ambon naar Kei Kecil (4 dagen), Seram/Ambon (dag of 8), Bali (5 dagen).
Accommodatie op Sulawesi behoorlijk luxe, idem Bali, tussendoor alle heel simpel (en erg goedkoop). Ik ga van 12 november tot 11 december. Later meer, nu geen tijd.
Sulawesi ben ik meerdere keren geweest, is schitterend! Voor mijzelf zou ik de 5 dagen Bali liever gebruikt hebben voor 5 dagen extra in de Molukken (Banda). Zowel historisch als snorkel/duiktechnisch zeer interessant volgens mij!

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Alereerst: ik hoop dat jullie vluchten hebben naar jakarta want dat geeftde besteverbinding met Papua, Maluku en Sulawesi.

Sumba is te combineren met Flores maar niet met Maluku, Papua of Sulawesi. Er zijn nl. maar een paar vluchten per week van Kupang naar Makassar dus je moet vanuit Waingapu of Tambolaka eerst naar Kupang met vluchten die niet aansluiten. Daarbij is Sumba geschikt voor hooguit een week (gezien jullie totale tijd) dus relatief omslachtig en duur. Nogmaals Sumba is beter te combineren met Flores, Timor (rechstreeks naar Kupang vanuit Jakarta) Sumbawa.

Makassar heeft verbindingen met Ambon en een aantal plaatsen in Papua. Ambon heeft verbinding met Sorong, Manokwari, Fak Fak en Kaimana op Papua. Er zijn dus 1001 mogelijkheden afhankelijk van interesses en budget. Vluchten naar Papua zijn duur. Ook transport en hotels is er duurder.
Als je naar Papua wilt dan is de Dani vallei een must en dan zou ik eerst het verste kiezen. De meeste vluchten naar Jayapura (waar je heen moet om in Wamena te komen voor Baliem) gaan ’s nachts vanuit Jakarta.

Ik kan wel 100 combi’s bedenken. Hier zijn er een paar. Tussen () zijn vliegvelden.

• Papua: Baliem (Wamena), Raja Ampat (Sorong), Fak Fak, Kaimana, Biak en Jayapura
    Maluku: Ambon, Seram, Saparua, Kei (Tual/Langgur), Ternate, Tidore en Halmahera (Kao)

• Papua/Maluku: Baliem (Wamena), Manokwari, Kaimana (voor Triton Bay = alternatief voor Raja Ampat), Fak Fak, Ambon, Seram of Kei (Tual/Langgur)

• Papua/Sulawesi: Baliem (Wamena), Raja Ampat (Sorong), Toraja (Makassar), Togean of pulau Buton in combinatie met Wakatobi

• Papua/Sulawesi: Baliem, Raja Ampat, Minahasa (Manado),Bunaken, Togean (via Gorontalo of Luwuk), Toraja (Makassar)

• Maluku/Sulawesi: Ambon, Seram, Kei (Tual/Langgur), Toraja, Togean of pulau Buton in combinatie met Wakatobi

• Maluku/Sulawesi: Ambon, Seram, Kei (Tual/Langgur) Ternate, Tidore, Halmahera (Kao), Minahasa (Manado), Bunaken.

NB: Ik heb bij Maluku nergens Banda bij gezet maar dat is zeker wel interessat maar vaak een gedoe om er te komen (en vooral om er naderhand weer weg te komen. Met Pelni moet het maar net passen, boten varen eens per 2 weken. Vluchten zijn er dan weer wel en dan weer niet.

NB2: het noorden van Maluku is beter verbonden met Manado dan met de rest van Maluku/Ambon
    Tegen kerstmis zijn veel vluchten volgeboekt of duur. Hou er rekening mee om vooral in Papua tijdig vliegtickets te boeken, zeker als je met 4 personen bent. Verder vind ik kerstmis leuker in typisch katholieke gebieden in Indonesie dus bv Minahasa en Ambon.
    Ik was vorig jaar met Oud & Nieuw in Ambon, gezellig op het veld met veel muziek.
    Ook het krijgen van een lekker drankje (kerst en oud & nieuw) is in gebieden zoals Minahasa, Ambon en Papua een stuk gemakkelijker.
    Verder is het weer in het midden van de Maluku het omgekeerde van de rest van Indonesie dus het droge seizoen in die periode. Hecht er echter niet al te veel waarde aan.

Note: ik zit zelf op dit moment in een uithoek van Flores met probleeminternet dus mijn antwoorden duren wellicht wat langer

• Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

koming
    User
    User icon of koming
    spacer line

On 29-09-2016 12:58 Anne Mieke wrote:
    Verder vind ik kerstmis leuker in typisch katholieke gebieden in Indonesie dus bv Minahasa en Ambon.

Minahasa en Ambon typisch katholiek? Laten ze het maar niet horen ...

Erwinn
    User
    User icon of Erwinn
    spacer line

Even los van het verdere gesprek: is 23 december de aankomst in Indonesië? Zo ja, dan verblijf je 31 dagen in Indonesië en kan je dus niet zonder visum het land in. Als 23 december de vertrekdatum uit NL is en je op de 24e aankomt heb ik niets gezegd.

'In de Archipel' | Weblog over Indonesië: nieuws, reizen, politiek, taal en geschiedenis

Anne Mieke
    User
    User icon of Anne Mieke
    spacer line

On 29-09-2016 14:55 koming wrote:

[quote removed]

Minahasa en Ambon typisch katholiek? Laten ze het maar niet horen ...
    Laat ik het zo zeggen, in die tijd is het christendom toch wel duidelijker zichtbaar/merkbaar. Tenminst, ik vind van wel. Het is er gezellig met kerstbomen langs de weg, gezangen uit de kerken. Dat soort dingen. En ik heb een paar jaar geleden in de Minahasa mijn leukste Oud op Nieuw ever gehad. het is rond kersttijd toch ee heel ander verhaal als je op bijvoorbeeld Java of Sumatera bent (buiten het Batakgebied).
    Ik weet ook wel dat het in Ambon half om half is maar dat zou je niet zeggen in die tijd.

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

Malam
    User
    User icon of Malam
    spacer line

In ieder geval niet zoals in het plattelandsstadje waar ik aankomende kerst weer zit. Emoticon: Shiny
    Als ik daar op straat "Stille nacht" durf te zingen dan heb ik binnen een mum van tijd een stel witjurken om mij heen die mij net als een kerstboompje in Nederland op oudejaarsavond in brand steken. Emoticon: Laugh out loud

Tom__
    User
    spacer line

Hierboven zijn al een paar mooie suggesties gemaakt, maar ik zou ook aanraden niet te ambitieus te zijn en teveel plekken te willen combineren.

Wat ik in elk geval zou aanraden:

Tana Toraja:
    Vliegen op Makassar, vanaf daar een luxe nachtbus naar Rantepao voor een aantal dagen in Tana Toraja. Ik zou daar minimaal een dag of 4 plannen, zodat je een goede kans hebt om een begrafenisceremonie bij te wonen en wellicht de lokale (vee)markt. Een paar dagen in Batutumonga is ook zeer aan te raden voor de fantastische uitzichten en het gevoel echt midden in Toraja te zijn (ikzelf ben daar op een in Rantepao gehuurde scooter naartoe gereden, maar ander vervoer is ook mogelijk). Rond Rantepao en Batutumonga heb je fantasitische mogelijkheden voor trekking, door dorpjes, rijstterrassen en het beklimmen van Gunung Sesean (vanaf Batutumonga in een paar uurtjes omhoog te wandelen, niet al te zwaar en zeer de moeite waard voor het uitzicht).
    Eventueel kun je Tana Toraja combineren met een bezoek aan het meer in Sengkang en Bira, waar je mooi moet kunnen snorkelen en duiken (zelf niet geweest) en waar vlakbij traditionele boten worden gebouwd op het strand.

Manado en omgeving:
    - Tangkoko national park: simpele accomodatie pal naast het park. Aan te raden zijn de avond- en ochtenwandeling. 's avonds om de wakker wordende spookdiertjes te zien, maar ook grote tarantula's. 's ochtends voor de grote groep zwarte makaken (heel anders dan de irritante aapjes op de meer toeristische plekken in azie) en de grote neushoornvogels. De afstanden zijn niet groot en dus is het niet al te zwaar, maar het kan overdag wel warm en vochtig zijn.
    - Omgeving Tomohon: een paar zeer mooie niet dure guesthouses, een kleine vulkaan waar je vrij makkelijk naar de krater kunt klimmen (via een pad/trappen) en een vulkanisch meer met kokende modder. Verder een beroemde markt waar volgens de Minahasa traditie van alles wordt verkocht, inclusief hond en vleermuis (niet voor vegetariers ;-)
    - Bunaken: zeer mooi snorkelen en duiken met veel opties voor accomodatie, vaak wat duurder maar er zijn goedkopere opties te bedenken.
    - Bangka; goed alternatief voor Bunaken, minder toeristisch, ik verbleef in een mooi gelegen hutje in de mangrovenbossen, met een strandje met hangmatten en prima snorkelen. Wel een slagje duurder.

Togean islands:
    - zeer de moeite waard, maar persoonlijk zou ik daar alleen naartoe gaan als Sulawesi de enige bestemming is, met name vanwege de lange rit vanaf Rantepao en de onregelmatige bootschema's vanaf Ampana (gaat niet op sommige dagen). De eilandjes zijn fantastisch en afgelegen, maar snorkelen is wisselend door vele dynamietvissen. Bunaken vond ik mooier voor snorkelen.

Wakatobi:
    - zie de andere thread over Sulawesi: http://forum.indahnesia.com/to(...)_mooiste_plekken.php

Raja Ampat: (Papua)
    - ik ben op dit moment een reis aan het plannen in November, daarna kan ik meer zeggen ;-) Maar ik krijg wel de indruk dat je daar minstens een week de tijd wil hebben, liefst meer vanwege de tijd die het kost om er te komen. Snorkelen en duiken moet er waanzinnig mooi zijn. Eenmaal daar is het wel een stuk duurder dan de meeste andere plekken in Indonesie.

Banda Eilanden: (Molukken, via Ambon)
    Absolute aanrader! Ik zou hier wel minstens een dag of tien voor uittrekken, simpelweg omdat er zoveel te zien is. Hier komen was voorheen lastig zoals hierboven genoemd, maar schijnbaar zijn er nu betrouwbare dagelijkse speedboatverbindingen vanaf Ambon. Dit kun je checken door even contact te zoeken met Dive Bluemotion Banda, die meer kunnen vertellen over de actuele situatie. De eilanden zijn prachtig, met mooie strandjes, indrukwekkende nootmuskaatplantages, Nederlandse forten en veel historie uit de VOC tijd. Snorkelen en duiken is er ook zeer mooi en accomodaties zeer betaalbaar. Er is ook een kleine vulkaan die te beklimmen is voor een fantastisch uitzicht ('slechts 600nogwat meter maar wel een pittige klim) Als je meer details wilt dan wil ik die graag geven.

Suggestie voor een reis: (in willekeurige volgorde)
    - 1 week Tana Toraja via Makassar voor cultuur, bergen, trekking, rijstterrassen
    - 1 week omgeving Manado/Bunaken/Tangkoko voor duiken, snorkelen, jungle, dieren spotten, vulkanen.
    - 1.5 weken Banda eilanden voor eilandhoppen, geschiedenis, natuur en snorkelen/duiken
    En de rest marge voor de reizen van de een naar de andere plek.

maryl
    User
    spacer line

tjonge wat een overweldigende reacties; dank allen hiervoor !!
    Het valt me op dat jullie best wat locaties combineren; was zelf bang dat ik teveel wilde als ik zo het een en ander in gedachte achterelkaar plakte.
    zouden vliegtickets (binnenlandse) (retour Jakarta is wel aangeschaft) nog erg in prijs wisselen maw moeten we opschieten of zijn die wel redelijk stabiel?
    Hebben jullie een idee over prettige gids en prijzen van trekking in zowel Papua/ Baliem als Toraja?
    Meestal zijn we met zn 5 al een groep die ze groot genoeg vinden,
    Verbinding tussen de diverse eilanden van Maluku ter plaatse of toch tevoren?
    Het is nog wat te vroeg voor vragen over accommodaties, maar die hebben we wel...
    Dank weer

Anne Mieke
    User
    User icon of Anne Mieke
    spacer line

Ik heb even wat prijzen van tickets gecheckt. Het is niet zo dat als je nu boekt je perse de beste prijs krijgt. De strategie is dat vluchten een tijd kunstmatig duur gehouden worden voor deze periode omdat men weet dat mensens graag zeker van een ticket willen zijn. Prijzen kunnen evengoed (flink) dalen over een tijdje. (als blijkt dat de verkoop toch niet zo goed loopt)

• Jakarta-Jayapura (om te starten in Baliem vallei Papua) zijn vanaf 160 euro met overstap in Makassar of rechtstreeks vanaf 230 euro
    Let goed op vertrektijden/datum en op totale vluchtduur. Het snelst is 5,5 uur (excl tijdsverschil van 2 uur met Jakarta) nog enigszins redelijk is 8 uur. Batik en Garuda zijn het duurst.
  • Jakarta-Sorong (Raja Ampat)
    Het snelst is Express Air voor 181 euro (rechtstreeks) in ruim 4 uur. Ik heb dit vorig jaar op 24 deember gedaan (vlucht vertrekt om 1.20 uur) en heb rond de 150 euro betaald, geboekt in november.
  • Jakarta-Ambon
    Minimaal 3,5 uur met Lion Air (deze is ook het goedkoopst met 129 euro en geen slechte prijs net voor kerstmis)
  • Verbinding eilanden Maluku
    Ambon-Ternate kan op dit moment met Srwijaya voor 41 euro of Garuda 66 euro (verschillende dagen)
    Ambon-Tual/Langgur kan op dit moment met Wings vanaf ongeveer 50 euro
    De rest gaat met de (snel)boot zoals Tulehu-Seram vv, Tulehu-Saparua vv, Hunimua-Seram (ferry) en Tulehu-Banda of Ambon-Banda.

Accomodaties heb ik eventueel paraat in diverse plaatsen maar hou er rekening mee dat dat rond Kerst en Oud & Nieuw net zo goed een probleem kan zijn. Daarbij zijn de meeste hotels niet te boeking via hotelboekingsites zoasl Booking.com of Agoda.com

• Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

koming
    User
    User icon of koming
    spacer line

On 29-09-2016 22:19 maryl wrote:

Hebben jullie een idee over prettige gids en prijzen van trekking in zowel Papua/ Baliem als Toraja?

Trekking in Papua kan fysiek erg zwaar zijn. Ik heb wel Nederlanders in het ziekenhuis zien belanden die dachten dat (nog) wel te kunnen. Alleen in hoger gelegen gebieden als de Baliem Vallei en Tanah Toraja is het wel aan te raden

ojla240
    User
    User icon of ojla240
    spacer line

Afgelopen maand hebben wij (3 personen) vanuit Toraja een gedeelte van de Trans Sulawesi Tour gedaan. Uiteindelijk in Donggala geëindigd, in Tanjung Karang (3 nachten).
    Vanuit Palu zijn we daarna met vliegtuig (Lion Air) naar Makassar gevlogen.

Privéchauffeur met Toyota Avenza voor 8 dagen voor 5.000.000 RP (incl benzine) geboekt hiervoor.

Maar Tanjung Karang is een aanrader voor snorkelen.
    Mooi strand, en nog koraal te zien.
    En weinig locals op zondag.

maryl
    User
    spacer line

Wij hebben zin in een rondje Tana Toraja, Baliem vallei, Nabire(whale sharks) en een mooie snorkel locatie. Daarvoor leek de Banda's ons wel wat. zelfs de boot leek goed te passen in ons schema. echter.... Dive Bluemotion Banda heeft gereageerd op onze vraag en dat brengt wel twijfel. denken nu toch meer aan raja ampat of Triton Bay.
    het lijkt mij goed de reactie hier te plaatsen, al was het maar om ze niet te zeer te overbelasten met allemaal dezelfde vragen.

maryl
    User
    spacer line

Dear Maryl,

January is not the best month in terms of weather -rain and waves; transportation services may even stop operating and only Pelni ships may cover the route.
    You can find all the information we have about transportation here:
    http://www.dive-bluemotion.com(...)sh/getting-to-banda/

But please keep in mind that these schedules will most likely change in January.

Kind Regards,
    Rafa

elsbeth
    User
    spacer line

Hai Rafa, ik heb de laatste maanden ook veel op de site van Dive Bluemotion gekeken. Ze houden de informatie mbt transport behoorlijk actueel. Voor ons wordt het geen Banda, want dan hadden we qua tijd Seram en Ambon moeten laten zitten. Dan nog zou het een tikkie onzeker worden en ik wil absoluut zekerheid dat ik er ook snel weer weg kan komen. Wie weet ooit nog een andere keer. Voor mij nog een kleine 4 weken en dan op naar Tanatoraja-Ambon-Kei-Seram-Bali. Jullie veel plezier gewenst!

spacer line  

Dag Maryl,
    De laatste keer dat ik op de Bandaeilanden was, was ook in januari. Het weer was toen eigenlijk vrij rustig. Wel met de Pelni boot gereisd vanaf Ambon, omdat dat toen de enig betrouwbare route was. Nadeel is wel dat ik maar een dag of 4 kon blijven omdat ik met dezelfde Pelniboot retour moest nemen. Maar in 4 dagen kan je toch het nodige zien en beleven op de Banda eilanden. Ook het snorkelen is daar echt subliem. Als je wat meer tijd hebt kan je ook het vliegtuig terug nemen. Maar dan moet je er rekening mee houden dat de vluchten regelmatig worden afgelast vanwege de wind. De landingsbaan is n.l zo kort dat bij een stevige wind de vlucht wordt afgelast omdat er in het verleden een aantal ongelukken zijn gebeurd. Maar ondanks dit alles vond ik de Banda eilanden echt de moeite waard.

elsbeth
    User
    spacer line

Ik dacht al: Rafa, ze heette toch Maryl?? Zie nu dat Rafa van de Duikclub was..
    Ik ben rond 23/24 november op Ambon, dus perfect seizoen om naar Banda te gaan. Ik ga toch nog eens puzzelen met mijn schema. Job, heb je ook een sublieme snorkelplek op Ambon? Zal toch op vele plekken mooi zijn, maar altijd handig om van iemand een tip te krijgen..

spacer line  

Op 17-10-2016 10:50 schreef elsbeth:
    Ik ben rond 23/24 november op Ambon, dus perfect seizoen om naar Banda te gaan. Ik ga toch nog eens puzzelen met mijn schema. Job, heb je ook een sublieme snorkelplek op Ambon? Zal toch op vele plekken mooi zijn, maar altijd handig om van iemand een tip te krijgen..

We hebben in Banda Neira met een aantal mensen een boottrip gemaakt van een dag naar diverse snorkelplaatsen langs de kust. De schipper wist de mooiste snorkelplekken te vinden.

spacer line  

Pelni biedt ook aparte cruises naar Banda van 4 tot 7 december:

"DAY 1:
    - Meeting Point at Pelabuhan Ambon
    - Check In on Board (17:00 - 19:00 PM)
    - Berlayar menuju Pulau Bandaneira

DAY 2:
    - City Tour Bandaneira - Spot 1: Nugment Plantation
    - Spot 2: Lava Flow Snorkling Area

DAY 3:
    - Spot 3: Snorkling at Ay/Hatta
    - Spot 4: Tour at Ay/Hatta
    - Spot 5: Tour at Belgica Fort
    - Watching Sunset

DAY 4:
    - End of Tour
    - Check Out (7:00 - 9:00 AM)
    - Airport Shuttle Service"

http://wisatabahari-pelni.com/product/bandaneira

Zij vliegen terug, dus wellicht is vliegen toch een optie???

elsbeth
    User
    spacer line

Dat is dus allemaal op/bij Banda. Ik bedoelde op Ambon.
    Maar wie weet gaan we onze plannen toch nog wijzigen. Ik denk het eigenlijk niet, want we hebben ook erg leuke dagen op Seram, die wil ik liever niet schrappen.
    Ik ben ook niet zo'n Tour-mens. Wil eigenlijk het liefst alles zelf regelen. Juist dat regelen is deel van de charme en brengt je buiten het geijkte toeristencircuit.

spacer line  

Op 17-10-2016 10:50 schreef elsbeth:
    Ik ben rond 23/24 november op Ambon, dus perfect seizoen om naar Banda te gaan. Ik ga toch nog eens puzzelen met mijn schema. .

Elsbeth, ik zag dat op 23 oktober de Pelni boot naar Banda gaat. Ze hadden voorheen een schema van ongeveer een maand. Dat betekent dat rond 23 november er weer een boot zou moeten gaan. Kan hem alleen nog niet vinden op de website van Pelni, waarschijnlijk is die na 23 oktober wel te vinden op: https://www.pelni.co.id/reserv(...)ulai_ship=2016-10-17

elsbeth
    User
    spacer line

Dit komt van de site van Dive Bluemotion: Sinds september dit schema:
    The fast ferry departs Tulehu every Tuesday and Saturday at 9 am and returns to Tulehu from Banda next day -every Wednesday and Sunday at 9 am. It takes 5 to 6 hours and tickets cannot be booked; they have to be bought in the very same harbour before boarding. Price for economy is around IDR 410,000.

En dit over het vluchtschema:The plane departs Ambon around 7am and goes back to Ambon on the same day, around 8:30-9 am. Official price is around IDR 350,000, and unfortunately tickets cannot be booked online -airport only-, so the best option is to ask your homestay/guesthouse owner to book it for you.

Dus volgens mij kom je er best redelijk makkelijk nu, maar je moet wel een beetje de tijd hebben. Tja, dat laatste....

spacer line  

Op 17-10-2016 12:30 schreef elsbeth:
    Dit komt van de site van Dive Bluemotion: Sinds september dit schema:
    The fast ferry departs Tulehu every Tuesday and Saturday at 9 am and returns to Tulehu from Banda next day -every Wednesday and Sunday at 9 am. It takes 5 to 6 hours and tickets cannot be booked; they have to be bought in the very same harbour before boarding. Price for economy is around IDR 410,000.

En dit over het vluchtschema:The plane departs Ambon around 7am and goes back to Ambon on the same day, around 8:30-9 am. Official price is around IDR 350,000, and unfortunately tickets cannot be booked online -airport only-, so the best option is to ask your homestay/guesthouse owner to book it for you.

Dus volgens mij kom je er best redelijk makkelijk nu, maar je moet wel een beetje de tijd hebben. Tja, dat laatste....

Mooie schema's, maar ik begreep dat ook the fastboats erg afhankelijk van het weer zijn. De Pelni heeft op zich wel een aardig tijdschema, je vertrekt 's avonds om 22.00 uur en komt vroeg in de ochtend op Bandadeira aan. Dan heb je vier volle dagen op Banda eilanden en vertrek je de 5e dag om 10.00 uur weer richting Ambon. Maar ja, je moet er wel net zijn als de Pelni vertrekt.

Anne Mieke
    User
    User icon of Anne Mieke
    spacer line

On 17-10-2016 13:25 jobvanstaalduinen wrote:

[quote removed]

Mooie schema's, maar ik begreep dat ook the fastboats erg afhankelijk van het weer zijn. De Pelni heeft op zich wel een aardig tijdschema, je vertrekt 's avonds om 22.00 uur en komt vroeg in de ochtend op Bandadeira aan. Dan heb je vier volle dagen op Banda eilanden en vertrek je de 5e dag om 10.00 uur weer richting Ambon. Maar ja, je moet er wel net zijn als de Pelni vertrekt.
    Pelni is nog het meest betrouwbare in het rijtje. Pelniboten hebben hun tijdschema ongeveer een maand van te voren op de site staan.
    Idd fastboats vertrekken niet als het weer te slecht is (en dus ook niet terug...!)
    vluchten zijn ook niet betrouwbaar zelfde verhaal met nog een reden meer: er wordt vaak gecanceld ivm te weinig pasagiers.

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
    If you do not have an account yet, you can register yourself here.

50,527,866 topic views - 222,871 posts - 13,503 topics - 16,512 members - last post @ 17-10-2017 10:39 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
    Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

90,941,389 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com