indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Nusa Tenggara - De Kleine Sunda Eilanden > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

hoeksie
User
spacer line

Hallo,

Ik overweeg om begin december naar Bali en Flores te gaan (17 dan), voor het eerst alleenreizend.
Nu weet ik dat december de eerste maand van de regentijd is. Over Bali maak ik mij niet echt zorgen, maar ik ben benieuwd naar Flores. Is reizen in deze maand te doen?

Mijn route voor nu:
8-12 ams
9-12 DPS Amed
10-12 Amed
11-12 Amed
12-12 Amed Ubud
13-12 Ubud
14-12 Ubud
15-12 Ubud DPS LBJ
16-12 LBJ Komodo/Rinca
17-12 Komodo/Rinca
18-12 Komodo/Rinca LBJ
19-12 LBJ Ruteng
20-12 Ruteng Bajawa
21-12 Bajawa
22-12 Bajawa Moni
23-12 Moni Ende DPS Seminyak
24-12 Seminyak DPS
25-12 AMS

In Amed wil ik eerst mijn Advanced Open Water halen, zodat ik ook weer lekker kan duiken bij Komodo/Rinca (veel driftdives las ik).
Ubud ben ik in mei geweest met mijn dochter. toen vond ik het er heerlijk (niet druk). Wegens ziekte hebben we toen niet alles kunnen doen wat we wilden. Eet kan ik Ubud nog wel een dag inkorten en die dag aan Flores toevoegen.

Is de route zoals ik die nu heb staan haalbaar? Of wat zijn jullie suggesties (toch Amed ook laten vallen?)

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 24-07-2016 13:51 hoeksie wrote:
Nu weet ik dat december de eerste maand van de regentijd is. Over Bali maak ik mij niet echt zorgen, maar ik ben benieuwd naar Flores. Is reizen in deze maand te doen?
Dan weet je meer dan ik/wij.
Het lijkt wel of er hier elke week wel een vraag over het weer langs komt die vervolgens niemand kan beantwoorden.
Ja, je kunt gewoon in december naar/op Flores reizen. Ik doe het ook. Of het dan droog is weet ik niet voor 100% zeker.
Afgelopen januari (regenseizoen) geen spat regen gehad, afgelopen mei (droge seizoen) heel veel, dus wie het weet mag het zeggen. Ik wil het zelf eigenlijk onderhand ook wel eens weten, kan ik beter plannen...

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Over de route:
Je bent van je tijd op Flores voornamelijk aan het reizen.
Maarja smaken verschillen. In Ubud in mei en niet druk? Tja... Misschien ben ik dan in een andere Ubud geweest.

hoeksie
User
spacer line

Haha, zo bedoel ik het niet. Heb geen vooruitziende blik oid. Maar als je de 'staatjes' erop naslaat, staat december als eerste maand aangemerkt. Fijn te lezen dat Flores ook in de regentijd te bereizen valt.
Qua route overweeg ik om Rinca/komodo met een dag in te korten en dan samen met 1 dag Ubud minder toe te voegen aan Flores (Riung?). Is dat haalbaar/logisch?

hoeksie
User
spacer line

Oh dus 2 dagen extra, maar geen extra plek toevoegen

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 24-07-2016 14:31 hoeksie wrote:
Haha, zo bedoel ik het niet. Heb geen vooruitziende blik oid. Maar als je de 'staatjes' erop naslaat, staat december als eerste maand aangemerkt. Fijn te lezen dat Flores ook in de regentijd te bereizen valt.
Elk (ei)land valt te bereizen. Maar eigenlijk zeg ik dat niet, alleen maar dat het in januari niet regende terwijl het te verwachten was en omgekeerd.
Staatje mogen in de prullenbak en zijn ook niet altijd hetzelfde. Het staatje van Flores zou moeten zijndat het regenseizoen in oktober begint.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Nee, ik zou zeker geen extra plek toevoegen maar een dag toevoegen aan Bajawa en Ruteng. En van oost naar west reizen is ook logischer (dus beginnen in Maumere of Ende). Dan heb je het strand/onbewoonde eilanden aan het einde.

hoeksie
User
spacer line

Anne Mieke,

Dankjewel alvast voor je advies. Maar stel dat we volop in de regentijd zitten, is Flores dan nog wel begaanbaar. Is een 'standaard' regentijddag op Flores een met de hele dag regen of aan het eind van de dag een bui van een uur of twee? Ik lees dat de wegen in de regentijd weleens onbegaanbaar worden door modderstromen e.d.
Ik probeer alleen in te schatten of het leuk reizen is in de regentijd op Flores.

Aangepaste route:
8-12 ams
9-12 DPS Amed
10-12 Amed
11-12 Amed
12-12 Amed Ubud
13-12 Ubud
14-12 Ubud DPS LBJ
15-12 LBJ Komodo/Rinca
16-12 Komodo/Rinca LBJ
17-12 LBJ Ruteng
18-12 Ruteng
19-12 Ruteng Bajawa
20-12 Bajawa
21-12 Bajawa Moni
22-12 Moni
23-12 Moni Ende DPS Seminyak
24-12 Seminyak DPS
25-12 AMS

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 24-07-2016 17:21 hoeksie wrote:
Anne Mieke,

Dankjewel alvast voor je advies. Maar stel dat we volop in de regentijd zitten, is Flores dan nog wel begaanbaar. Is een 'standaard' regentijddag op Flores een met de hele dag regen of aan het eind van de dag een bui van een uur of twee? Ik lees dat de wegen in de regentijd weleens onbegaanbaar worden door modderstromen e.d.
Ik probeer alleen in te schatten of het leuk reizen is in de regentijd op Flores.
OVERAL in Indonesie waar bergen zijn kunnen wegen in de regentijd onbegaanbaar worden door modderstromen. Dat kan op Java, Sumatera of Sulawesi net zo gebeuren. En dat gebeurt ook en heb ik zelf ook vaak meegemaakt, maar zeker niet alleen in de zogenaamde regentijd. Ik probeer uit te leggen dat er geen standaard meer is. Ik heb pas nog in een ander topic geschreven dat de bergen uit de kust van Labuan Bajo afgelopen januari geel/bruin waren omdat het maar niet wilde regenen vanaf oktober en dat het dat in januari nog steeds niet deed. In bergachtige gebieden, vooral rond Ruteng kun je rekenen op regen, ELKE dag en niet alleen in de regentijd. Ik ben al vele malen op Flores en dus ook in Ruteng geweest; ik kan me niet een keer herinneren dat het niet regende. Maar ik kan wel meer plekken opnoemen in Indonesie waar dat het geval is. Soms begint de regen aan het einde van de dag, soms al (vroeg) in de middag en misschien als jij er bent wel helemaal niet, dat kan ook nog.

Ik heb geen idee hoe het weer straks is in december. Ik heb me daar nooit druk over gemaakt, je kunt het toch niet veranderen. Heb ooit wel eens een paar uur moeten wachten door een wegversperring (aardverschuiving, bomen op de weg en een vrachtauto gekanteld), ooit wel eens een stuk door een rivier moeten rijden (het water kwam nog net niet naar binnen), uren moeten schuilen, 50 kilometer om moeten rijden, vliegtuig bijna gemist etc etc maar niet alleen op Flores maar waar dan ook. Dat is het risico van het reizen en ook een stuk avontuur en het komt altijd goed (of niet). het weer is niet meer voorspelbaar nergens. Een paar weken geleden kwamen hier in de buurt van Eindhoven hagelstenen, zeg maar ijsballen van 10 centimeter doorsnee naar beneden. Auto's total loss en mensen gewond. Daar komt ook niemand op in juli.

Gewoon gaan, Flores is een van de mooiste en interessantste eilanden van Indonesie.

hoeksie
User
spacer line

Anne Mieke,

Ik lees in een andere post dat jij in januari dit jaar je bij een bezoek aan Flores ' slechts' beperkt hebt tot de omgeving van Labuan Bjao. Is dat een aanrader?
Natuurlijk mis je dan een hoop moois (Kelimuti), maar tegelijkertijd maakte het reizen wel tot een rustiger iets waarbij je de omgeving meer dan goed kunt bekijken. En als ik me er nu zo in verdiep, dan ligt mij er meer dan voldoende te bekijken.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Nee, het is zeker geen aanrader om je alleen tot Labuan Bajo te beperken. Ik weet niet precies wat je gelezen hebt maar ik schrijf ook meerdere malen dat LB heel erg toeristisch (geworden) is. Dat is dat doe is een ander verhaal, ik kom 3 keer per jaar in Indonesie, met name in het oosten en ik ken ook overal mensen (het was toen het gemakkelijkst om in LB af te spreken).

Ik was in mei ook op Flores en ben er toen alles bij elkaar ruim 2 weken op Flores geweest (plus 2 dg Kupang, 4 dg Alor en 3 dg Bali) en dit keer maar 1,5 dg in Labuan Bajo.

Je doet je jezelf en Flores tekort om alleen naar LB te gaan. Het NP Komodo is mooi maar er zijn echt mooiere plekken dan LB. Er zijn ook plaatsen die niet in jouw rijtje staan zoals het oosten bij Larantuka, Riung en Todo bijvoorbeeld. 1 dag Bajawa is veel te weinig bijvoorbeeld.

hoeksie
User
spacer line

Inmiddels mijn ticket geboekt. Helaas te weinig tijd voor Flores/Rinca/Komodo.
Vlieg 8/12 op DPS en 22/12 weer naar huis. Ga kijken welk stukje Indonesie nu wel haalbaar is.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

51,997,618 topic views - 224,455 posts - 13,533 topics - 16,916 members - last post @ 11-12-2017 20:23 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

93,264,223 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com