indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Tickets, luchtvaart en vervoer > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

elsbeth
User
spacer line

Beste forumgenoten, half november ga ik met mijn 2 broers en 2 zussen een mooie reis maken naar Sulawesi en de Molukken. Gisteren heb ik de tickets geboekt, dus vanaf vandaag maar wat concrete actie ondernemen. Van 2009 heb ik nog wel wat prijzen van vervoer en gidsen in mijn hoofd, maar sindsdien zal er het één en ander veranderd zijn. Weet iemand wat je nu bij benadering kwijt zou zijn voor de 8/9 uur durende rit van Makassar naar Rantepao in een privébusje. Zelfde vraag voor een busje met chauffeur+ gids voor een dag of 3. We blijven 5 of 6 dagen in Rantepao en willen alleen de eerste 3 dagen met een gids op stap. Uiteraard al wat rondgekeken, maar dan kom ik vooral oude prijzen tegen. Ik meen dat ik nu grofweg moet rekenen : Rp. 1.000.000= € 70,-
Ik heb al wat oude contacten gemaild en ook wel wat terug gekregen, maar het leek mij aan de ruime kant. Iemand een idee, andere tips? Bedankt alvast voor het meedenken!

ojla240
User
User icon of ojla240
spacer line

Actuele prijzen hebben wij op dit moment niet bij de hand. Pas volgende maand Emoticon: Smile

Maar een betrouwbare chauffeur waar we al 3x gebruik van gemaakt hebben in het verleden is Jhemy Mangontan.
Zit ook op facebook:
https://www.facebook.com/jhimy.mangontan?fref=ts

Spreekt ook redelijk Engels.

elsbeth
User
spacer line

Dank je Ojla, ik ga denk ik niet van gids veranderen, het was een erg prettige man.
Het is mij wel duidelijk geworden na het lezen van vele postings op diverse fora, dat de prijzen behoorlijk omhoog zijn gegaan. Zo wordt vrijwel door iedereen gesproken over een transportprijs Makassar-Rantepao van 1-1,3 juta (enkele reis).
Auto+chauffeur+gids tussen 750.000 en 1.000.000. Ik ga nog eens even rekenen.

bulekurus
User
spacer line

Bent u niet beschaamd om te zeggen dat de prijzen omhoog/=duur voor ocharme 80 Euro 300 km kan doen met alles erop en eraan... in welk tijdperk leef jij.. zou beter naar de wadden eilanden gaan kan je fietsen Emoticon: Stupid En moet je niet rekenen Emoticon: Blush

elsbeth
User
spacer line

Nee hoor, totaal niet beschaamd. Je bent een beetje aan het invullen wat ik zou denken. Niet doen. Zeg ik dat het duur is??? Nee. Oké, aan de ruime kant heb ik gezegd. Jij weet echter helemaal niets van de prijs die mij is aangeboden! Ga er maar vanuit dat die ruim boven die € 80,- ligt. Zeg ik dat de prijzen behoorlijk omhoog zijn gegaan? Ja. Dat is toch gewoon een feit of niet soms?
Als er iemand is die een eerlijke prijs wil betalen ben ik het wel. Ik realiseer mij zeer goed hoe de verhoudingen liggen. Dat ik het goed wil uitzoeken hoeft niet altijd te betekenen dat ik zoek naar de ondergrens. Integendeel zelfs!
ha, en die Waddeneilanden, vergeet het maar dat je daar zo goedkoop uit bent. Dus die vergelijking gaat manco. Nou, Bulekurus, excuusje lijkt me op zn plaats...

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Nou ik vind het wel een hoop geld. Ik huur vaak auto's, in alle uithoeken van Indonesie, zowel met als zonder chauffeur, dus ik weet ook de kale prijzen, die kunnen per eiland verschillen. Onder 1 juta moet het zeker kunnen.
Ik heb een wat gegoogled, het beste is om in het Indonesisch te zoeken en dat zie je dat je als witte toerist genept wordt. Het is simpel: er is geen enkele Indonesier die prijzen tot 1,3 juta betaalt.
Bijvoorbeeld:
http://www.adinalta.com/
Een Innova kost hier Rp 600.000, inclusief chauffeur. Hierbij komt dan nog de benzine waar je misschien Rp 100.000 voor kwijt bent. Rp 700.000 dus. Het moet dus wel degelijk onder 1 juta kunnen.

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Deze hieronder is wat lastig lezen maar heeft soortgelijke prijzen.
http://sal-gal.com/sewa-innova(...)akarta-adryan-fitra/
http://orientcelebes.co.id/index.php/rent-a-car
http://www.primatrans.co.id/la(...)mi/sewa-mobil-harian

Een Innova kost gemiddeld Rp 350.000-Rp 400.000 per dag lepas kunci (dus zonder chauffeur). Dus de resterende Rp 600.000 voor de chauffeur en benzine zou al aan de ruime kant zijn.
Sorry dat ik er zo bovenop zit maar de toeristen hebben het aan zichzelf te danken dat er nu zulke prijzen gevraagd worden. (de Papua prijzen worden zo langzamerhand ingehaald)

spacer line  

Over het huren van een auto inIndonesia ( Java en buiten Java)

Relatief goedkoop in de grote steden van Java en eiland Bali ( veel aanbieders , dus prijzen relatief laag)
Er buiten iets minder aanbieders , en wie de aanbieders zijn .
Bij tussenpersonen zoals receptie van grote hotels , die vroeg bijna 2x de dagprijs van een eigen rijder ( Arya Duta Medan en Marriott Hotel Medan.)

Kleine zelfstandigen / eigen rijders, rental bedrijven met eigen auto/personeel , , klein of ,groot , in eigendom of bruikleen .
En hoe oud is de auto ?

Bij dagprijzen is er groot verschil tussen ritten binnen de stad of buiten de stad.en of je een paar dagen met de auto+chauffeur rondtoert .

bisa dicek of makemyday .

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

De prijzen die ik hierboven genoemd heb zijn:
- op Sulawesi
- buiten de stad
- en bij de prijzen auto zonder chauffeur maakt het dus niet uit
- het verschil auto met/zonder chauffeur is niet altijd groot/logisch; ik heb al een paar keer het omgekeerde meegemaakt dat het huren van een auto zonder chauffeur dezelfde prijs of zelfs nog duurder was.

Ik kan intussen wel een boek schrijven over het huren van auto's, prijzen, logica en perikelen.

Het huren van auto's met chauffeur voor buitenlandse toeristen begint een ongekende vlucht te nemen.

Tip voor Elsbeth:
Vraag naar afzonderlijke en all-in prijzen:
- dus met of zonder chauffeur
- in-/exclusief brandstof (hier worden ook nogal eens lucratieve winsten mee behaald) bereken bij het huren van meerdere dagen zelf het totaal aantal kilometers; de rit naar/van Toraja is misschien 325 km maar als jullie de auto in Rantepao overdag nodig hebben dan zul je waarschijnlijk amper verder komen dan 50 km op een en dezelfde dag en dus ook een fractie van de benzine.
- toeslagen voor bv leeg terug

Je zou ook nog kunnen overwegen om de heen- en terugreis met een airco bus te doen en de auto alleen ter plaatse (Rantepao of Makale) te huren. Nadeel is dan wel dat je onderweg niet kan uitstappen als je dat wilt en je niet het voordeel hebt om opgehaald/weggebracht te worden van/naar vliegveld

spacer line  

het verschil auto met/zonder chauffeu r is niet altijd groot/logisch; ik heb al een paar keer het omgekeerde meegemaakt dat het huren van een auto zonder chauffeur dezelfde prijs of zelfs nog duurder was.
==========================================
In dit voorbeeld is ook vreemd., en je heb logisch gezien 2 "vreemde" partijen , de verhuurder en huurder.
Een chauffeur die tegelijk als "gids"speelt , Engels of Nederlands ook kent kan de prijs opkrikken.

Het is logisch dat toeristen uiteindelijk het gemak en luxe gevoel hadden ontdekt.
Lekker je laat rijden, met prive chauffeur , de hele dag ( minimaal 8 uren ) voor een habbekrats .
Mijn broer uit Jkt had 5 dagen lang een auto gehuurd via mij in Hoofddorp en een Hollandse chauffeur gecharterd voor 8 uren per dag ( a 25 eurie per uur, ik zelf kan niet meer auto rijden ). Uiteraard benzine , parkeerplaats , zelfs 2x boete die ik later moet betalen, de auto was gehuurd op mijn naam. De verkeersboete komt naar mij toe.
Persoonlijk vind ik het een dure grap.

Dus als je in Indonesia voor 40-50 eurie op java en ongeveer 70-80 eurie buiten Java inclusief chauffeur, dan zeg je gaan met die banaan.

Ook is het normaal dat men een lege auto die buiten de stad reed en naar de "garage" terug moet ( bij meerdaagse huurperiode) , extra 1 dag betaald.
Zoals Padang naar Medan ( reis van 8-9 dagen )

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 24-07-2016 13:00 Surya Atmadja wrote:
Dus als je in Indonesia voor 40-50 eurie op java en ongeveer 70-80 eurie buiten Java inclusief chauffeur, dan zeg je gaan met die banaan.
Vertel.... want deze snap ik niet. Buiten Java? Dat betekent dus Sumatera.... Sulawesi.... maar ook Papua en Ambon, Ternate, Flores, Sumba, Selayar, Lembata, Timor, Lombok etc. etc. (ik noem maar even wat eilanden op waar ik de laatste 2 jaar auto's heb gehuurd) Niet om het een of het ander maar voor ruim 1 juta ga ik op Flores, Ambon of Timor helemaal nergens heen. Op Papua is het nog het overwegen waard.
Zomaar een paar voorbeelden:
Ik was in mei op Alor. Auto met chauffeur voor Rp 600.000, maar hebben uiteindelijk lepas kunci Rp 400.000 betaald (niet om de kosten maar ik ben liever vrij in waar ik naar toe ga, stop etc)
In oktober 2014 in Manokwari (Papua) Rp 800.000 met chauffeur.
Allebei inclusief benzine. Daar hoefde ik niet heel veel voor te doen (want daar heb ik het geduld niet voor).

Ik probeer juist uit te leggen dat er grote verschillen zijn en dat mensen vooral niet zomaar alles moeten geloven/betalen.

spacer line  

On 24-07-2016 13:39 Anne Mieke wrote:

[quote removed]

1. Vertel.... want deze snap ik niet. Buiten Java? Dat betekent dus Sumatera.... Sulawesi.... maar ook Papua en Ambon, Ternate, Flores, Sumba, Selayar, Lembata, Timor, Lombok etc. etc.
2.. Ik probeer juist uit te leggen dat er grote verschillen zijn en dat mensen vooral niet zomaar alles moeten geloven/betalen.

1.Eksaktemoa , buiten Java en Bali zijn de huurprijzen per definitie hoger , dat is wat ik zelf heb ervaren .
De 1ste economische principe , vraag en aanbod is ook universeel .

2. Dat doe ik ook .

Een voorbeeld :
In Makasar kan je al huren voor , schrikt niet voor 150.000 rupiah(nego) .
Of het betrouwbaar is ,( de chauffeur , de auto) dat weet ik niet, hier geldt ook universele principe , goedkoop kan duurkoop zijn .

Jasa rental mobil + supir dengan rute
antar jemput bandara
antar jemput pelabuhan
carteran dalam dan luar kota (binnen en buiten de stad)
perhari / perminggu / perbulan
dengan harga yang murah tapi bukan murahan serta fasilitas mobil yang sangat terawat dan masih baru dengan supir yang sudah sangat berpengalaman

+628114667177
Het is in feite een taxi-rit , geen huurauto voor een dag .

elsbeth
User
spacer line

Concreet was het voorstel aan mij (2 reisdagen Makassar-Rantepaovv+ 3 gidsdagen, 5 personen). Rechtreeks gemaild naar onze perfecte gids van 2009.

Price Rp.6.800.000 for 5 persons
Price inclusive
car, fuel and driver / mini bus L300 7 seats
Entrance fee
Donation for ceremony
Guide fee 3 days

Op mijn vraag wat het was zonder vervoer Makassar-Rantepao vv;
price without transport from Makassar Rp. 3.800.000

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik kan hier blijkbaar opschrijven wat ik wil maar het komt niet aan. De prijzen buiten Java en Bali per definitie hoger? Op welke eilanden bent u geweest? En wanneer was dat?

Nee, voor Rp 150.000 snapt iedereen dat je geen auto kan huren. En voor een taxirit bijvoorbeeld naar het vliegveld is het weer helemaal geen nego maar de normale prijs voor een taxirit (hoewel het voor een stuk minder kan)

Sorry, ik probeer hier neer te zetten wat wel of niet normaal is, maar ik vind het wel goed zo. Ik PRAAT niet over hetgeen wat ik allemaal op het internet vind maar HETGEEN wat ik zelf heb meegemaakt/betaald. Wat iedereen ermee doet moet ie zelf weten. Het zijn mijn eigen ervaringen en ik meen redelijk zich te hebben op de gangbare prijzen, = NIET toeristenprijzen (buiten Bali).
Ik ga er geen wedstrijd van maken. Terug naar de vraag: een auto op Sulawesi met de intentie om naar Toraja te gaan hoeft absoluut niet meer dan 1 juta te kosten maar meer acceptabel is Rp 700.000 tot Rp 800.000.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Nee, dat komt ook niet aan. Je hoeft er geen wedstrijd van te maken ook.
Je wint met 2 vingers in de neus van een Indo die 1 keer per jaar op vakantie gaat.

It's only kinky the first time.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 24-07-2016 14:42 elsbeth wrote:
Concreet was het voorstel aan mij (2 reisdagen Makassar-Rantepaovv+ 3 gidsdagen, 5 personen). Rechtreeks gemaild naar onze perfecte gids van 2009.

Price Rp.6.800.000 for 5 persons
Price inclusive
car, fuel and driver / mini bus L300 7 seats
Entrance fee
Donation for ceremony
Guide fee 3 days

Op mijn vraag wat het was zonder vervoer Makassar-Rantepao vv;
price without transport from Makassar Rp. 3.800.000

Het komt dus neer op 3 miljoen voor heen en terug Makassar-Rantepao?
Auto, chauffeur, gids (wat wordt precies met entrance fee bedoeld? Hetgeen wat je betaald bij binnenkomst in Toraja of andere fees?) is dan 3,8 jt.
Het eerste vind ik (nog steeds) duur, het tweede niet
Voor 5 dagen/5 personen dus 6,8 jt = ongeveer 470 euro = zeg maar 95 euro pp.
Heb je al wel onderhandeld Elsbeth?

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

http://forum.indahnesia.com/to(...)imantan_of_papua.php
Elsbeth,
In dit topic heb ik geschreven over onze reis naar Sulawesi en ook de tocht van Makassar naar Rantepao.

Het reisbureau was PT.ALVIN Tours & travel

voor 5 dagen met 4 pers. incl. auto, brandstof, chauffeur, gids, hotels ( 2 2pers. kamers met ontbijt 4 nachten ) en excursies. totaal 505 euro, de prijs in rupiahs kan ik niet zo snel vinden. Overige maaltijden, drankjes ed. waren voor onze eigen rekening.
De chauffeur en gids sliepen bij fam in Rantepao waar ze zelf vandaan kwamen.

Bij de begrafenis ceremonie werd verwacht dat we een bijdrage deden in de vorm van een slof sigaretten.

Boeken bij het kantoor zelf en onderhandelen over de prijs als je zelf je tour wil bepalen.
Op het vliegveld van Makassar is ook een kantoortje maar die jongens bepalen uiteindelijk niet zelf de prijs.

even een stukje geknipt en geplakt.

Het reisbureau in Makassar is dus een aanrader ; PT.Alvin Tours&Travel, JL.KH.A.Djabar.Asry no.4 Sudiang, Makassar South. Tel. 62-0411-554339 email hieroanto Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.yahoo.com www.sulawesi-traveling.cjb.net
Kantoor op de luchthaven van Makassar Counter Desk Arrival Hall Bandar Utara Internasional Sultan Hasanuddin Makassar.
Onze chauffeur heet Yosef Palayukan en de gids Jonathan, die staat ook regelmatig op de luchthaven als hij geen trip hoeft te doen, hij heeft een naamplaatje op met zijn gegevens en die van het reisbureau. We hebben uiteindelijk (telefonisch)over de prijs onderhandeld met de directeur van het reisbureau Mr. Arianto, zowel deze heer als de gids spreken ook Engels.
Voor ons die eigenlijk nooit georganiseerd reizen is dit een goede keuze geweest en het is de moeite waard om wat reclame voor te maken. Wat mij vooral ook bijgebleven is, is dat de mensen op Sulawesi vriendelijk en erg behulpzaam waren, we hebben onderweg niet eens te hoeven tawarren omdat de gevraagde prijzen voor fruit of ander zaken gewoon betaalbaar waren dit hebben we nooit eerder meegemaakt in de 32 jaar dat we er komen Alleen de reis is over onderhandeld omdat we geen standaard trip hebben gemaakt en dat is niet meer dan billijk dacht ik zo.
Ik wens jullie een fijne reis toe. Gr. Yoke

email van het reisbureau: hieroantoRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.yahoo.com

Misschien heb je hier iets aan, in de link is het uitgebreider te lezen. De prijzen zijn niet actueel maar van 2012.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

elsbeth
User
spacer line

Dank je Yoke, ik ga het even lezen. Lijkt mij bijzonder weinig, maar het was dan ook van 2012. Dat komt op €101,- per dag voor 4 personen vervoer, auto, chauffeur, gids, brandstof, excursies en hotel. Daar zou ik mij niet zo comfortabel bij voelen, maar goed.
Ik ga nog eens kijken wat ik zelf dan wel reëel vind. Zal er ergens tussenin liggen.
Nee Anne ieke, ik heb nog helemaal niks afgesproken, alleen zijn prijs gevraagd. ook nog bij iemand anders gevraagd, daar wacht ik even op.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 23-07-2016 19:51 bulekurus wrote:
Bent u niet beschaamd om te zeggen dat de prijzen omhoog/=duur voor ocharme 80 Euro 300 km kan doen met alles erop en eraan... in welk tijdperk leef jij.. zou beter naar de wadden eilanden gaan kan je fietsen Emoticon: Stupid En moet je niet rekenen Emoticon: Blush

Prijzen zijn afgelopen 3 jaar enorm gestegen, ook voor het huren van een auto, mede door het wegvallen van de subsidie op benzine, waar dankbaar gebruik van is gemaakt door verhuurders.
Wat Bulekurus schreef is een hele aardige, 80 Euro voor 300 km met alles erop en eraan (1,15 miljoen), maar we moeten het wel in de juiste proporties zien.
De chauffeur krijgt incl. zijn onkostenvergoeding hooguit 70.000 de brandstof is 190.000 dus dan kost de huur van de auto 890.000, dat is dus duidelijk te veel. Emoticon: Bye bye
Anne Mieke tracht het al op alle mogelijke manieren duidelijk te maken en ik ben dat volledig met haar eens en ik begrijp Elsbeth heel goed.
Dat 80 Euro niet veel is voor ons t.o.v. van de prijzen die we in Nederland betalen snapt een kind, maar dat is appelen met peren vergelijken en omdat we gewend zijn aan de Nederlandse prijzen hoeft dat niet te betekenen dat we klakkeloos de gevraagde prijzen in Indonesië moeten betalen omdat we het kunnen missen, rot op. Emoticon: Angry

Het is bovendien een optelsom, Elsbeth gaat met 5 personen, het begint met het te veel betalen voor vervoer, dan ook nog hier en daar in hotels en intreegelden en alles wat ze nog doen op zo'n reis, dan heb je aan het einde van de rit de hoofdprijs betaald als je niet bewust uitkijkt naar normale prijzen zonder rippraktijken. Emoticon: Blush
Kom op zeg, mensen willen een mooie reis maken, Elsbeth kennende heeft ze zat ervaring en is er helemaal niet op uit het onderste uit de kan te halen, maar dit is geen reis in het kader van filantropie, maar een reis die Elsbeth slechts één keer gaat maken met haar familie. Emoticon: Blush

Ik meen dat Anne Mieke 3 keer per jaar naar Indonesië gaat, zou ze klakkeloos de gevraagde prijzen betalen dan weet ik zeker dat ze er één kan schrappen, dus Bulekurus "K.U.T." Kuis Uw Taal voordat u reageert, ook niet mijn sterkste punt, dus ik heb het recht u terecht te wijzen. Emoticon: Yes!
Als toerist wat duurder betalen is geen probleem, maar volledig uitgekleed worden is niet nodig. Emoticon: Nooo

spacer line  

Wat mij opvalt aan de discussie dat niemand het heeft over het openbaarvervoer. Ik wil niet zeggen dat het altijd even comfortabel is, maar ik heb altijd genoten van mijn bustochten over de verschillende eilanden van de archipel. Je hebt dan veel meer contact met de plaatselijke bevolking en als je een beetje handig boekt en een goede plaats hebt zie je in een bus ook nog eens meer dan in een auto.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 24-07-2016 17:55 jobvanstaalduinen wrote:
Wat mij opvalt aan de discussie dat niemand het heeft over het openbaarvervoer. Ik wil niet zeggen dat het altijd even comfortabel is, maar ik heb altijd genoten van mijn bustochten over de verschillende eilanden van de archipel. Je hebt dan veel meer contact met de plaatselijke bevolking en als je een beetje handig boekt en een goede plaats hebt zie je in een bus ook nog eens meer dan in een auto.
Jawel....
On 24-07-2016 10:44 Anne Mieke wrote:
Je zou ook nog kunnen overwegen om de heen- en terugreis met een airco bus te doen en de auto alleen ter plaatse (Rantepao of Makale) te huren.
Maar mensen kunnen zo hun eigen redenen hebben om al dan niet met de bus of auto te gaan.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 24-07-2016 17:55 Malam wrote:

[quote removed]
De chauffeur krijgt incl. zijn onkostenvergoeding hooguit 70.000 de brandstof is 190.000 dus dan kost de huur van de auto 890.000, dat is dus duidelijk te veel. Emoticon: Bye bye
…………………..
Dat 80 Euro niet veel is voor ons t.o.v. van de prijzen die we in Nederland betalen snapt een kind, maar dat is appelen met peren vergelijken en omdat we gewend zijn aan de Nederlandse prijzen hoeft dat niet te betekenen dat we klakkeloos de gevraagde prijzen in Indonesië moeten betalen omdat we het kunnen missen, rot op. Emoticon: Angry
………….
Als toerist wat duurder betalen is geen probleem, maar volledig uitgekleed worden is niet nodig. Emoticon: Nooo
Dat precies bedoel ik ja. “Iets” meer betalen is iets anders dan de hoofdprijs.
Inderdaad zijn prijzen omhoog gegaan maar het gekke is dat dat op Bali nauwelijks het geval is. Het was een jaar of 5 geleden zeg maar Rp 200.000 (voor een Avanza) en dat was het 2 maanden geleden nog. Terwijl je op Flores je best moet doen om er eentje voor Rp 400.000-Rp 500.000 te krijgen. Dit zijn allemaal lepas kunci prijzen (dus zonder chauffeur) en als je deze kent dan zie je pas hoe hier in de toeristenindustrie (=lees vooral westerse toeristen) grof geld aan wordt verdiend. En benzine wordt altijd (te) ruim gerekend (en is de auto ineens toch niet meer zo zuinig). Ik had een collega die een paar jaar geleden zich voor 1 miljoen had laten rondrijden op Bali en het nog goedkoop vond ook nog. Ik sprong bijna uit mijn vel.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Yep één van de reden zou kunnen zijn de dagelijkse berichtgeving over rotte bussen en chauffeurs die te lang hebben gereden of drugs hebben gebruikt om het vol te houden Job. Emoticon: Bye bye

elsbeth
User
spacer line

Je weegt allerlei dingen mee. Ga ik met mijn gezin zo'n reis maken, dan weet je dat 2 mensen de financiële kar moeten trekken, nl. mijn man en ik. Nu kunnen we de kosten gewoon door 5 delen. Voor mijn oudste broer is het de eerste keer Indonesië, voor mijn ene zus misschien de laatste keer en mijn jongste zusje kan maar 10 dagen mee. Dan ga je niet starten in Wisma Irama (wat hartstikke leuk was met de kinderen), maar wil je een beetje leuk zitten en wil je die eerste 10 dagen gewoon wat comfort hebben. Ik vind zelf reizen met openbaar vervoer (zoals we het toch 30 geleden allemaal deden??) het leukst. Nog één keer terugkomend op die prijzen: als ik dat aan onze oude gids vraag, moet hij een auto met chauffeur regelen. Daarom wil ik die prijzen gesplitst zien en weten wie wat krijgt. Maar ik ga hier wel uitkomen hoor! Dank voor alle input. Meteen nog maar een vraag: welk hotel had jij Yoke? Ik heb nu voorlopig Misiliana geboekt, maar ben nog een beetje zoekende. Zeg maar iets tussen Wisma Irama en Toraja Heritage in (qua prijs). Ik hoop verder dat Restoran Riman er nog is. Wat hebben we daar gesmuld, iedere dag weer, voor een prikkie.

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Lijkt mij bijzonder weinig, maar het was dan ook van 2012. Dat komt op €101,- per dag voor 4 personen vervoer, auto, chauffeur, gids, brandstof, excursies en hotel. Daar zou ik mij niet zo comfortabel bij voelen, maar goed.

Wat bedoel je met niet zo comfortabel bij voelen?

De bus waarmee we reden was toen een vrij nieuwe,de chauffeur Yosef een rustige rijder, hoefde dus niets te vertellen onderweg dat deed de gids. De hotels waren toen voor nederlandse begrippen redelijke middenklasse hotels, ze staan wel op internet dus je kan het zelf beoordelen. Wil je luxe dan is er niet zoveel keus. In Rantepao sliepen de gids en chauffeur bij familie, goedkoop voor de baas dus. Buiten het reisbureau om hebben wij de "jongens" natuurlijk wat extra's gegeven Dat doe ik liever dan dat ik uitgebuit word door een reisbureau. Hoe het na 4 jaar allemaal eruit ziet kan ik natuurlijk niet beoordelen, weet ook niet wat het nu kost.

Van de luchthaven in Makassar naar het hotel in Makassar hebben we 100.000RP toen betaald een promo prijsje omdat we een reis hadden geboekt, terug naar de luchthaven 150.000 Rp. Voor de rest hebben we prijzen in euro's afgesproken. We hadden het adres van kennissen die buiten Ubud een guesthouse hebben en dezelfde reis hebben gemaakt. Zodoende wisten we vooraf wat een redelijke prijs was voor de trip. "De baas was tevreden en de jongens hadden een "goede trip"

Het sprak ons aan dat ze werken met mensen uit Toraja en dat het geld dus terugvloeit naar Toraja i.pv. dat een grote reisorganisatie met de winst aan de haal gaat, er hing dus niks aan de strijkstok.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

49,949,885 topic views - 222,206 posts - 13,488 topics - 16,248 members - last post @ 22-09-2017 21:19 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

90,046,197 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com