indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 16-07-2016 10:52 oyibo wrote:
In de rest van RI weet ik niet hoe ze dat doen, behalve dat ze erg snel de grond in gaan.
In "zware" adatgebieden zoals Batak en bv Sumba en Flores worden ze inderdaad snel begraven. Hoe ze dat doen? De ene lening na de andere (tegen soms exhorbitante rentes waar ik het over had), totaal het overzicht kwijt, depressies, drank, etc etc....Vul maar in.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 16-07-2016 10:44 oyibo wrote:
Het is niet normaal dat je een baan koopt.
Nee, dat vind ik ook niet.
On 16-07-2016 10:44 oyibo wrote:
[iIk denk dat het nog 1 generatie zal duren als men NU schoon schip maak , en ga asjeblieft geen bovenmenselijke eisen stellen aan Jokowi.
De eens belofte Jojo is door de mand gevallen. Triest voor een prachtig land dat zeker beter verdient.
Inderdaad, als het NU zou veranderen dat duurt het sowieso nog wel een tijd. Zeker triest voor een prachtig land (met veel potentie op allerlei gebied). Het is ook niet Jokowi alleen die veranderingen kan aanbrengen in de adatgebruiken (maar op het gebied van corruptie mag ie wel beter zijn best doen). Mensen met aanzien (plaatselijke gouverneurs, regenten, burgemeesters, imams en pastoors, activisten en plaatselijke Moeder Theresa’s) zouden hier zelf een rol in moeten nemen. Iemand moet er de zegen over uitspreken zeg ik altijd.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

spacer line  

On 16-07-2016 10:46 Anne Mieke wrote:

[quote removed]
Ja, een paar keer. U gaat uit van de islam op Java maar in NTT bijvoorbeeld (en waarschijnlijk ook nog wel in andere regio’s) is die sterk gemixt met de plaatselijk adat en is het niet zo zwart/wit als u het hier uitlegt.
[quote

NEE, daar ga ik niet van uit.
Iedereen weet dat er al duizend jaren en meer dat er syncretisme bestaat tussen de oude geloven van Java ( Kabuyutan, Wiwitan, Kejawen , en de jongere Hindu geloof ) met de Islam.
Cilfford Geertz ( Islam Abangan) , daarnaast hebt je ook de Islam KTP
Vandaar dat de puristen Moslim zoals Wahabisten/Salafisten de andere Moslims niet als "zuiver zien.
https://en.wikipedia.org/wiki/Abangan

bisa dicek of makemyday .

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ik lees vol aandacht mee. Emoticon: Yes!
Wat betreft het zich in de schulden steken en zelfs je kinderen te kort doen om naar die zwarte doos in die grote zandbak te gaan kan ik kort zijn.
1) Islam indoctrinatie, een kleuter krijgt het vanaf zijn derde jaar al ingestampt dat dit het hoogst haalbare is, al moet je er voor over lijken gaan.
2) Aanzien, het is ontzettend geil als de hele kampung je ibu of pak hadji noemt. Emoticon: Yummie!

Kopen van banen is vrije marktwerking, het aanbod is veel groter als de vraag en het is niet belangrijk om de geschikte kandidaat te krijgen, maar de gene die het meest betaald, een gevolg van diep gewortelde corruptie die met het jaar erger wordt.
Zoals Anne Mieke schrijft dat mensen met aanzien zoals gouverneurs, regenten, burgemeesters enz. enz. het voortouw moeten nemen om deze corruptie te doorbreken is een utopie. Emoticon: Yes!

Dit is namelijk de meest corrupte club van het hele zootje, die hebben zelf kapitalen betaald om op die plekken terecht te komen en het weer terug halen op nieuwkomers.
De nieuwkomers moeten uiteraard het zelf ook weer ergens terug halen, zo ontstaat er een soort perpetuum mobile een eeuwig doordraaiende machine. Emoticon: Laugh out loud
De rechtelijke macht zou dat moeten doorbreken, zeg maar een staaf in de spaken van de machine steken, maar helaas veel van die jongens gebruiken die staaf niet, maar een oliespuitje om de lagers te smeren, nadat ze zelf eerst gesmeerd zijn. Emoticon: Yummie!

spacer line  

On 16-07-2016 12:24 Malam wrote:

Zoals Anne Mieke schrijft dat mensen met aanzien zoals gouverneurs, regenten, burgemeesters enz. enz. het voortouw moeten nemen om deze corruptie te doorbreken is een utopie. Emoticon: Yes!

Je hebt gelijk .

Tja, nooit gehoord van de upeti/ tribuutsysteem. ?
Mijn klasgenoot was calon bupati , hij verloor omdat hij geen financiele dekking kreeg , terwijl het volk, moslimgroepen etc hem steunden( hij was ook TNI man) .

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 16-07-2016 12:42 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Je hebt gelijk .

Tja, nooit gehoord van de upeti/ tribuutsysteem. ?
Mijn klasgenoot was calon bupati , hij verloor omdat hij geen financiele dekking kreeg , terwijl het volk, moslimgroepen etc hem steunden( hij was ook TNI man) .

Vandaar het gekakel van de gevestigde orde t.a.v. Basuki die als onafhankelijk kandidaat wil meedoen, als dat lukt dan zou dat wel eens een doorbraak kunnen zijn.
Als één schaap over de dam is volgen er meer.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik lees vol aandacht mee. Emoticon: Yes!
Wat betreft het zich in de schulden steken en zelfs je kinderen te kort doen om naar die zwarte doos in die grote zandbak te gaan kan ik kort zijn.
1) Islam indoctrinatie, een kleuter krijgt het vanaf zijn derde jaar al ingestampt dat dit het hoogst haalbare is, al moet je er voor over lijken gaan.
2) Aanzien, het is ontzettend geil als de hele kampung je ibu of pak hadji noemt. Emoticon: Yummie!
1) Ja en het verstand komt blijkbaar niet met de jaren…
2) dat is wat ik bedoel, de status dus. En nog erger dat het soms op naamplaten/spandoeken van een winkel of warung staat…. En ik denk toch echt te weten dat het zo niet bedoeld is.
Kopen van banen is vrije marktwerking, het aanbod is veel groter als de vraag en het is niet belangrijk om de geschikte kandidaat te krijgen, maar de gene die het meest betaald, een gevolg van diep gewortelde corruptie die met het jaar erger wordt.
Triest.
Dat bedoelde ik niet. Dat van die corruptie stond tussen haakjes, misschien heb ik het wat ongelukkig opgeschreven. Het gaat mij hier om het voortouw nemen bij de adatgebruiken. Dat het doorbreken van de corruptie door dit soort mensen een utopie is snap ik ook wel.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Oh, ja dat had ik dan verkeerd begrepen Anne Mieke.
Wat adat betreft, daar heb ik mij nooit zo mee bezig gehouden, dus daar hou ik mij link buiten. Emoticon: Wink

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 16-07-2016 12:53 Anne Mieke wrote:
2) dat is wat ik bedoel, de status dus. En nog erger dat het soms op naamplaten/spandoeken van een winkel of warung staat…. En ik denk toch echt te weten dat het zo niet bedoeld is.

Ik hoef jou niets te vertellen Anne Mieke, maar toch wil ik daar wel iets over zeggen, meer voor mensen die meelezen en er minder zicht op hebben, dan gaat het over hoe ik het zie.
Indonesië is een rangen en standen maatschappij, opkijken naar personen die boven je staan is soms bijna ziekelijk, een dokter is bijvoorbeeld een halve God, die spreek je niet tegen en je laat je gewoon door zo'n asociaal bestelen. Emoticon: Worship

Als je ziet hoe mensen hoogwaardigheidsbekleders benaderen dan is dat soms bij de wilde konijnen af, een bepaalde status verwerven is dan ook enorm belangrijk, dan kan je ook eindelijk is naar beneden trappen.
Orang kaya baru (okb) de nieuwe rijken is zo'n goed voorbeeld, zoals velen zich gedragen is misselijk makend. Emoticon: Angry
Het ligt in Indonesië nu eenmaal anders als in Europa, de culturen verschillen als de dag en de nacht, wij bestormen de maatschappelijke ladder door kennis te verwerven, zo werkt het in Indonesië niet, vaak staan knappe koppen aan de kant omdat ze niet kapitaalkrachtig genoeg zijn, daar hebben we het al over gehad.

Naamsbekendheid, gezien worden tegen het narcistische af zet meer zoden aan de dijk, je kan je zelfs onderscheiden door boven je warung het spandoek "Warung makan Ibu Hj Dewi" te hangen.
Ik zie het al voor me, een spandoek boven mijn patatkraam hangen "Patatkraam Lourdesganger Malam" dan wijzen mensen op hun voorhoofd. Emoticon: Laugh out loud

Het verbaast mij allang niet meer, ik verdiep mij er ook niet meer zo erg in, al is het alleen maar om ergernis uit de weg te gaan, hun land, hun wijze van leven en als zij hun land naar de sodomieterij willen helpen dan kan ik dat niet verhelpen, zelfs niet als ik de hele EU achter mij zou hebben, daar zijn ze namelijk te nationalistisch en te eigenwijs voor.
Wel jammer voor zo'n mooi en rijk land, dat dan weer wel. Emoticon: Blush

spacer line  

On 16-07-2016 12:53 Anne Mieke wrote:

[quote removed]
1Het gaat mij hier om het voortouw nemen bij de adatgebruiken. Dat het doorbreken van de corruptie door dit soort mensen een utopie is snap ik ook wel.

Voor zo ver ik geconstateerd heb , is er een groot verschil tussen de oude macht, de oude geld etc met de nieuwe macht en de nieuwe geld(rijken).
Vroeger heb je in een bepaalde provincie / streek natabelen , de adel etc .
Dat kan men zien/herleiden aan de hand van de aanwezige regentschappen / kabupaten.
Je hebt families die over bepaalde gebied/streek ooit hadden "geregeerd", dus een voorbeeldfunctie/voortrekkersrol.
Zie Noblese oblige .
https://nl.wikipedia.org/wiki/Noblesse_oblige

Tegenwoordig komen vreemde nieuwe machthebbers al dan niet geparachuteerd , gesteund door politieke partijen of belangengroepen( handelaren, developers etc), die weer de steun/backing terug moet betalen.Voorwat hoort wat .
Velen zijn corrupt als de pest.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik weet niet zo goed wat bovenstaande posting te maken heeft met het feit dat het adatgebruik (en het geld wat ermee gemoeid is) dramatische vormen aan het aannemen is. Het heeft niks te maken met macht of corruptie.
Waar ik het over heb (Batak. Toraja, NTT) dat zijn gewone mensen.

spacer line  

On 16-07-2016 23:12 Anne Mieke wrote:

1.Ik weet niet zo goed wat bovenstaande posting te maken heeft met het feit dat het adatgebruik (en het geld wat ermee gemoeid is) dramatische vormen aan het aannemen is.

2 Het heeft niks te maken met macht of corruptie.
3..Waar ik het over heb (Batak. Toraja, NTT) dat zijn gewone mensen.

=================================================
1. Het is poging tot antwoord of uitleg.
Over de voortrekkersrol/voorbeeld functie.
"Iedereen" weet dat Indonesia een land van rangen en standen was ( tot ongeveer jaren 50 , vlak na Indonesia Merdeka .
De leiders hebben bepaalde asal- usul (afkomst) , eerst als Nestuurders ( onderverdeeld door de Adel(geboorterecht) of omdat men als Inlands Binnenlands Bestuur al generaties lang invloed oefenen bij hun streek.
De Inlandse B.B-er kan van adel zijn of gekozen via opleiding en door de koloniale machthebbers ( VOC-gouvernement) .
Die mensen werden vaak gevolgd of vereerd door hun önderdanen" Emoticon: Cry de zgn KAWULA).
Dus als ze goed leven, niet corrupt zijn etc , kunnen ze veranderingen in mentaliteit / adat ,gebruiken die contraproductieg zijn bewerkstelligen .

2.De nieuwe machtigen ( camat , bupati etc) en de nieuwe rijken gaan soms of vaak in de fout omdat ze de investering( van de geldschieters) terug moeten betalen.
Als het kan binnen hun eerste ambtstermijn .
Vroeger heb je ook foute bestuurders , maar omdat velen nog andere inkomstenbronnen hebben ( land, oudgeld) hebben zijn ze niet genoodzaakt om zo snel mogelijk hun schulden af te lossen.
Uiteraard hopen dat ze mss niet te snel opgepakt worden , dan kan je de gestolen geld al ergens verstopt ( schoon familie, vriendin, buitenlandse rekening etc )

3. Het is eigen keuze .

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

De Inlandse B.B-er kan van adel zijn of gekozen via opleiding en door de koloniale machthebbers ( VOC-gouvernement) .
Die mensen werden vaak gevolgd of vereerd door hun önderdanen" Emoticon: Cry de zgn KAWULA).
Dus als ze goed leven, niet corrupt zijn etc , kunnen ze veranderingen in mentaliteit / adat ,gebruiken die contraproductieg zijn bewerkstelligen .

We leven in 2016 Om sid.

Hou er eens mee op man. VOC gouvernement? Emoticon: Confused Emoticon: Confused Emoticon: Confused Emoticon: Confused Emoticon: Confused Emoticon: Confused Emoticon: Confused Emoticon: Confused Emoticon: Confused Emoticon: Confused

Heel RI is corrupt. Dat zit in het systeem.

Probeer het eens met niet reageren, in plaats van dit soort flauwekul uit het toetsenbord te persen.

It's only kinky the first time.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik snap het nog steeds niet.

1) Dit heeft niets met een voortrekkersrol te maken
2) En dit ook niet
3) "Het is eigen keuze".
Dat is een typisch Westerse uitspraak waar ik me regelmatig boos over maak maar zo zit de wereld niet in elkaar. Ja zwart-wit gezien wel. En de consequenties? Ik hoef u toch niet uit te leggen wat die zijn in kleine gemeenschappen in Indonesie? Dát is juist een proces wat jaren duurt en waar “de zegen over uitgesproken moet worden”. Met eigen keuzes maken (dus het individualisme) sta je buitenspel. Dat kun je misschien (met de nadruk op misschien) in een grote stad (op Java) nog wel doen maar niet in kleine plaatsen. Verder is een”eigen keuze” om niet mee te doen aan corruptie nog iets anders dan als het gaat om adat; dat zijn dan ook nl. je eigen roots.
Indonesie op één hoop gooien is ook geen goed idee, dat zeg ik wel vaker.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Om Sid is geen Indonesier, het is een Indo. Die ver staat van Indonesie. en geen houvast in een onderwerp als dit. Die erkenning, of herkenning is er niet. Beter gezegd, Om Sid zijn erkenning.

Om Sid is een referentie hoe het vroeger was.

Het ontdekken van nieuwe zaken in deze discussie komt alleen maar van mede forummers die leven in RI. En hun inzichten. Door die te delen ontwikkelen zich nieuwe inzichten.

It's only kinky the first time.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 17-07-2016 07:56 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]
3. Het is eigen keuze .

On 17-07-2016 09:00 Anne Mieke wrote:
3) "Het is eigen keuze".
Dat is een typisch Westerse uitspraak waar ik me regelmatig boos over maak maar zo zit de wereld niet in elkaar. Ja zwart-wit gezien wel. En de consequenties? Ik hoef u toch niet uit te leggen wat die zijn in kleine gemeenschappen in Indonesie? ….
Het lijkt in eerste instantie hier niets mee te maken te hebben maar ik zet ‘m er toch in.
http://www.nu.nl/buitenland/42(...)baloch-vermoord.html Zomaar een voorbeeld als je je eigen keuzes maakt…. Het gaat hier om eerwraak. Helemaal geen op zichzelf staand voorbeeld.
Eigen keuzes maken is een luxe die we in het westen hebben.
Ik zeg niet dat dit soort zaken in Indonesie gebeuren maar wil ermee zeggen dat er zaken zijn die niet zo simpel op te lossen zijn met “je eigen weg gaan” en “je eigen ding doen” en “je van niemand wat aantrekken". Mensen moeten hiermee geholpen worden.

fred
User
spacer line

In Maluku gaat het er zo aan toe:
Per jaar worden er 2 examens uitgeschreven ivm politieagent. In de "jury" zetelen een 25 tal officieren die elk 2 kandidate's naar voor mogen schuiven. Afhankelijk hoe sterk je relatie's zijn betaal je voor zo'n voorkeursbehandeling tussen de 70 en de 200 miljoen.
Te betalen voor de examens. Heb je bv een huis in onderpand dan kan je bij de bank lenen tegen 10% rente. Heb je geen onderpand dan kan je bij de rentenier terecht, 30% rente, het kapitaal kan enkel volledig en in 1 keer terugbetaalt worden, anders blijf je (meestal dus) rente betalen. De rentenier vraagt ook wel zekerheid, dat kan door bv iemand uit je omgeving met een pensioentje vragen om garand te staan, het pensioenboekje blijft dan in bewaring bij de rentenier die trouw elke maand samen met de gepensioneerde bij het postkantoor gaat innen.
Waarom is dat toch zo geliefd? In de eerste plaats om het uniform, het staat byzonder hoog aangeschreven als je zoon lief agent is. Ten tweede het loon, ongeveer 2,5 juta plus bonus (sweepings op het eind van de maand brengen als snel 500.000 rp op of meer) ten derde het pensioen. Gemiddelde maand inkomen op Ambon 1,5 juta in de particuliere sector.
Dit kan ook.
Een diploma docent lager middelbaar (mits goede contacten) 70 juta. Hier komen de kosten nog bij om de aanwervingscommisie van de school om te kopen, 50 juta.
Job als ambtenaar 80 juta (mits goede contacten)
Aanpassen van je ID kaart vb je geboortejaar, 20 juta.Idem voor aangepaste
geboorteakte en aanpassing van eventuele diploma's. samen 60 juta.
Job op de luchthaven Ambon schommelt tussen de 30 en de 50 juta.
Begrafenis kosten Ambon schommelen rond de 2 juta, hiervoor heb je een kist, de "koffietafel" de kosten grafdelvers, kosten priester, nieuw kledij voor de overledene.
Vaak hebben mensen via hun kerk een "begrafenis verzekering" ze betalen maandelijks een kleine bijdrage aan de kerk, die op haar beurt een deel van de kosten op zich neemt, voor zover ik er zicht op heb gebeurt dit heel correct.

fred
User
spacer line

Misschien even uitleggen hoe een sweeping werkt.
Op het eind van de maand heeft zowat elke agent geld tekort, onkosten zijn bv. afbetaling moto, onderhouden van minstens 1 "vriendin" (tikt aardig aan, een kamar kos huren voor haar min. 500.000 rp, regelmatig een kleedje, juweeltje.....maar het staat zo stoer als je echtgenote amok komt maken op het politiekantoor ivm met de vriendin en je haar lachend de laan uitstuurt.
De sweeping.
Elke motor, auto wordt tegengehouden en krijgt een "boete" te hard gereden, licht stuk, alles kan gebruikt worden om je een boete op te leggen, onmiddellijke inning aan het democratisch bedrag van 50.000 rp. (standaard prijs) betaal je niet dan moet je binnen de week naar het politiekantoor, kans nummer 2, hier kan je vrijstelling "kopen" maar tegen 100.000 rp. weiger je dit dan kom je voor de rechter, kans nummer 3 maar aangezien een rechter hoge onkosten heeft raak je toch met moeite onder de 500.000 rp. of je kiest voor het "recht systeem" en geloof me dat doe je maar 1 keer.
Het opgehaald geld van een sweeping wordt "netjes" verdeeld, zodat de agenten op kantoor ook wat kunnen "bij verdienen".
Wat ook aardig opbrengt is de sweepings op het traject Ceram-Ambon, hier wordt
gezocht op de clandestiene alcohol, sopi (soort palmwijn) De "inbeslag genomen" sopi wordt natuurlijk, al dan niet versneden, doorverkocht.
Merkwaardig vind ik de sopi route van Tobelo naar Ternate, met olievaten! gebeurt bijna dagelijks, Ternate toch overwegend Moslim, wie drinkt het daar dan bevraag ik me vaak.
Bintang vind je (in tegenstelling tot Halmahera, Ambon...) bijna niet op Ternate maar
sopi....(voor de statistiek: 1 liter Sopi 30.000 rp)

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Zelfs na je dood laten de mensen zien hoe groot je adat was, wat zijn de nabestaande trots als er vele van deze bloemenstukken staan .
Prachtig gemaakt, kost een paar juta maar die gene die dat doen, hebben daar wel geld voor
En zelf word je na je dood nog gebruikt als een stuk bijdrage aan reclame, dus het verdiend voor de bisnis mensen, zoals die van deze hospitaal levert nog wat op .
Had van de BCAbank moeten fotograferen want die had er ook zo'n grote staan.
Particulieren die doen het af met een enveloppe.... Emoticon: I love it Emoticon: Cooool

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 02-08-2016 15:44 fred wrote:
Merkwaardig vind ik de sopi route van Tobelo naar Ternate, met olievaten! gebeurt bijna dagelijks, Ternate toch overwegend Moslim, wie drinkt het daar dan bevraag ik me vaak.
Bintang vind je (in tegenstelling tot Halmahera, Ambon...) bijna niet op Ternate maar
sopi....(voor de statistiek: 1 liter Sopi 30.000 rp)

Haha, grapjas..... je geeft zelf het antwoord al. JUIST om die Bintang er haast niet is hebben ze er sopi nodig. Ik neem aan dat toch niet uitgelegd hoeft te worden dat moslim zijn en de inname van alcohol juist heel goed samen gaan. Alleen het stiekeme gedoe er altijd over, het "dit is moslimgebied dus hier wordt niet gedronken", bier verkopen in papieren zakken (Bukittinggi), Mansion whisky verkopen achter een boom (Banjarmasin), net doen of je niet weet wat ST is (Kupang, ST = Sopi Timor en wordt hetzelfde uitgesproken als es teh....), je bijna als crimineel behandelen als je vraagt waar de plaatselijke drankwinkel is.... etc etc

koming
User
User icon of koming
spacer line

On 02-08-2016 14:42 fred wrote:
Per jaar worden er 2 examens uitgeschreven ivm politieagent. In de "jury" zetelen een 25 tal officieren die elk 2 kandidate's naar voor mogen schuiven. Afhankelijk hoe sterk je relatie's zijn betaal je voor zo'n voorkeursbehandeling tussen de 70 en de 200 miljoen.
Te betalen voor de examens. Heb je bv een huis in onderpand dan kan je bij de bank lenen tegen 10% rente. Heb je geen onderpand dan kan je bij de rentenier terecht, 30% rente, het kapitaal kan enkel volledig en in 1 keer terugbetaalt worden, anders blijf je (meestal dus) rente betalen. De rentenier vraagt ook wel zekerheid, dat kan door bv iemand uit je omgeving met een pensioentje vragen om garand te staan, het pensioenboekje blijft dan in bewaring bij de rentenier die trouw elke maand samen met de gepensioneerde bij het postkantoor gaat innen.
Waarom is dat toch zo geliefd? In de eerste plaats om het uniform, het staat byzonder hoog aangeschreven als je zoon lief agent is. Ten tweede het loon, ongeveer 2,5 juta plus bonus (sweepings op het eind van de maand brengen als snel 500.000 rp op of meer) ten derde het pensioen. Gemiddelde maand inkomen op Ambon 1,5 juta in de particuliere sector.
Dit kan ook.
Een diploma docent lager middelbaar (mits goede contacten) 70 juta. Hier komen de kosten nog bij om de aanwervingscommisie van de school om te kopen, 50 juta.
Begrafenis kosten Ambon schommelen rond de 2 juta, hiervoor heb je een kist, de "koffietafel" de kosten grafdelvers, kosten priester, nieuw kledij voor de overledene.
Vaak hebben mensen via hun kerk een "begrafenis verzekering" ze betalen maandelijks een kleine bijdrage aan de kerk, die op haar beurt een deel van de kosten op zich neemt, voor zover ik er zicht op heb gebeurt dit heel correct.

Ja dit is wel heel herkenbaar ja Emoticon: Yes!
Een mooie weergave van de werkelijkheid Emoticon: Worship

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

On 02-08-2016 14:42 fred wrote:
Dit kan ook.

Daarom zie ik de toekomst van Indonesië somber in. Niemand doet er wat aan, integendeel, men vindt dit normaal! Emoticon: Stupid Zo krijg je nooit de juiste, bekwame, mensen op de juiste plaats en zinkt het hele land verder in het moeras. Emoticon: Cry

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 03-08-2016 11:11 erwin wrote:

[quote removed]

Daarom zie ik de toekomst van Indonesië somber in. Niemand doet er wat aan, integendeel, men vindt dit normaal! Emoticon: Stupid Zo krijg je nooit de juiste, bekwame, mensen op de juiste plaats en zinkt het hele land verder in het moeras. Emoticon: Cry

Dat is dan ook precies wat je de afgelopen 15 jaar ziet gebeuren, door al die corruptie en gekochte bestuursfuncties is Indonesië inmiddels een zinkend schip geworden.
De KPK kan pompen wat ze willen, maar er loopt meer water in als dat zij eruit kunnen pompen. Emoticon: Yes!

spacer line  

Op 03-08-2016 12:42 schreef Malam:

[quote verwijderd]

Dat is dan ook precies wat je de afgelopen 15 jaar ziet gebeuren, door al die corruptie en gekochte bestuursfuncties is Indonesië inmiddels een zinkend schip geworden.

Het is volgens mij geen recente ontwikkeling vanaf het jaar 2001, daarvoor was het zeker zo erg. Het grote verschil is dat er nu iets aan gedaan wordt, wellicht niet genoeg. Maar ik wordt toch vaak aangenaam verrast als ik in de verslagen van Malam lees dat er weer een "grote vis" wordt aangepakt.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Job, toen Suharto nog in het zadel zat was er ook een berg corruptie, maar het echte grote geld ging naar de familie van Suharto en de kring er omheen.
Na de decentralisatie hebben de regionale bestuurders nagenoeg de absolute macht gekregen, ze kunnen hun eigen wetten maken en hebben zeggenschap over begrotingen/budgetten.
De inmenging van Jakarta is vrijwel nihil, ze verstrekken het geld en daar houdt het zo'n beetje bij op.

President Abdurrahman Wahid, die het goed met Indonesië voor had heeft de aanzet tot het oprichten van de KPK gegeven.
Die hebben tot een jaar of vijf terug weinig uit kunnen richten, de tegenwerking was/is enorm, kijk maar naar de vorige 5 voorzitters van de KPK, drie van hen en een hoofdonderzoeker kregen een aanklacht aan hun broek voor lullige akkefietjes van 10 tot 13 jaar terug.
Al die aanklachten zijn teruggetrokken cq geseponeerd, maar het resultaat was wel dat ze hangende het onderzoek terug moesten treden.

De laatste jaren timmeren ze goed aan de weg en pakken aan de lopende band grote vissen, maar ondanks dat wordt het niet minder maar meer.
Daarbij komt nog dat ze nu eigenlijk zich alleen nog maar richten op de echte grote jongens en justitie, meer kunnen ze niet, hun organisatie is veel te klein.
De KPK zou in iedere provincie een grote vestiging moeten hebben, er verdwijnen miljarden Euro's op regionaal niveau en het wordt alleen maar erger.

Hoe erg het is schreef ik al in het corruptie draadje, ondanks de beperkte mogelijkheden heeft de KPK inmiddels 343 regenten en burgemeesters kunnen schaken.
We kunnen wel raden hoeveel het in werkelijkheid zijn, gouverneur Gatot van West Sumatra die op dit moment vast zit is de derde gouverneur op rij die ze pakten voor corruptie, ze leren het nooit, het wordt ze te gemakkelijk gemaakt. Emoticon: Angry

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

72,554,646 topic views - 232,845 posts - 13,678 topics - 22,696 members - last post @ 26-06-2019 18:33 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

119,916,253 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com