indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

On 03-07-2016 13:40 Anne Mieke wrote:

[quote removed]
Kun je hier een link plaatsen? Ik wil ook wel het eea weten.

Hoewel iets sturen naar Indonesie? Het is weer zover. Ruim 3,5 weken geleden een A5 luchtkussenenvelop gestuurd met 12 batterijtjes. Tot nu toe niet aangekomen.... Wanneer leer ik het nou eens om dat niet meer te doen. Het heeft niet zoveel waarde hoor, iets van 6 euro inclusief de portokosten, maar ik snap nooit waarom dat bij anderen goed gaat en bij mij (bijna) nooit Emoticon: Angry

http://m.dutycalculator.com/register/

There's a big difference between kneeling down and bending over!

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

Het antwoord op mijn eigen vraag, waar niemand wat aan heeft...
Het heeft me absoluut niks gekost. Het ding heeft ongeveer een uurtje bij customs gestaan en is dan vrijgegeven.
Ik ben een ontzettend gelukkig mens nu (was dat al)
Spijtig genoeg dus geen info over invoer-tax

pelaut
User
spacer line

Beste Nsenada, dank voor het topic, het was interessant om te lezen, ik was net zelf ook bezig een pakket te importeren, bij mij liep het niet zo goed af. Ter lering en vermaak mijn kosten: Foto in lijst opgestuurd vanuit Den Haag naar Jakarta, met DHL, laten we de kosten incl. verzending even op 1000 Euro houden. Op de B/L kwam het bedrag incl. BTW te staan (BTW had ik niet betaald maar stond wel op die rekening dus de eerste 21% opslag al te pakken). Daarna 10 % BM (Bea masuk, import duty), dan 10% PPN (VAT over het bedrag plus BM) en dan nog 15% PPN (pajak penghasil) en die was 15% omdat de vriendin van mijn vrouw waar we het naartoe hadden gestuurd geen NPWP (belasting nummer) had. Alles bij elkaar kwam er dus bijna 40% op de oorspronkelijke prijs bij en werd het een duur grapje. Wilde het toch even kwijt, frustratie van me af geschreven, de mensen van 'geen beter vermaak dan leed vermaak' kunnen weer even dubbel liggen en speciaal voor diegene die ook officieel iets per koerier wil opsturen naar Indonesie: bezint eer gij begint...

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Jesoes Pelaut, dat is wel leering maar geen vermoak, ik schrik me de rambam. Emoticon: Blush
Mensen die daar dubbel om liggen zijn schobbejakken. Emoticon: Angry
Goed dat je het aan geeft, Nsenada had mazzel en jij pech, dat geeft maar weer eens aan dat het kan vriezen of dooien met zoiets, je weet het maar nooit. Emoticon: Nooo

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik ben toch wel even nieuwsgierig om wat voor iets het dan gaat en waarom hier belasting over betaald moet worden. Een foto is een uniek iets en persoonlijk, de lijst die daarbij hoort ook. Kun je dat nog uitleggen Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.pelaut?

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

spacer line  

Op 16-07-2016 16:44 schreef pelaut:
Foto in lijst opgestuurd vanuit Den Haag naar Jakarta, met DHL, laten we de kosten incl. verzending even op 1000 Euro houden. Op de B/L kwam het bedrag incl. BTW te staan (BTW had ik niet betaald maar stond wel op die rekening dus de eerste 21% opslag al te pakken). Daarna 10 % BM (Bea masuk, import duty), dan 10% PPN (VAT over het bedrag plus BM) en dan nog 15% PPN (pajak penghasil) en die was 15% omdat de vriendin van mijn vrouw waar we het naartoe hadden gestuurd geen NPWP (belasting nummer) had. Alles bij elkaar kwam er dus bijna 40% op de oorspronkelijke prijs bij en werd het een duur grapje. Wilde het toch even kwijt, frustratie van me af geschreven, de mensen van geen beter vermaak dan leed vermaak kunnen weer even dubbel liggen en speciaal voor diegene die ook officieel iets per koerier wil opsturen naar Indonesie: bezint eer gij begint...

Duizend euro voor een foto met lijstje lijkt mij wel een enorm bedrag. In mijn geval deed mijn leverancier van de e-bike batterijen er een veel lagere "fake nota" bij, maar dat wordt niet altijd klakkeloos geaccepteerd. Zoals ik eerder al melde betaalde ik voor de eerste zending NIETS en voor de volgende 500.000 IDR. Dat laatste bedrag is rond de 30% van de (fake)nota.

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

Ai Pelaut, das niet fijn om te horen, dan heb ik inderdaad veel geluk gehad. Mijn speeltje + verzendkosten DHL ging vlot over de 1000 euro, dat had dus een dure grap geweest.
Ik was er zelf ook een beetje bang voor en had er slapeloze nachten van.

Het duurde 2 dagen om van Duitsland tot in Batam te geraken en...
2 dagen om van het Depot in Batam tot bij mij te geraken (rit van 29 minuten)... Indonesië zeker Emoticon: Smile

In ieder geval, zoiets doe ik nooit meer

pelaut
User
spacer line

Ja Nsenada mooi dat je er zonder kleer scheuren doorheen fietste. Het kan vriezen en dooien in Indonesia, ze zijn weinig constistent, soms valt het mee, soms tegen (voor mij in dit geval). Ook de tijd viel tegen: 2 dagen vanaf Den Haag via Leipzig en Singapore naar Jakarta, toen een week bij de douane en een paar dagen bij DHL in het depot voor we erachter kwamen dat er eerst betaald moest worden....
Het komt aardig overeen met de fake nota van Job (30%) want voor mij was het dus 10 + 10% plus 15 voor de PPH. Die laatste is eigenlijk inkomstenbelasting schijnt 15% voor mensen zonder belasting nummer te zijn, en 7,5% met dus dat scheelt dan weer. Omdat wij nabij Bogor in de kampung wonen hadden we het voor het gemak bij een kennis in Jakarta laten bezorgen, die had geen belasting nummer, scheelt 7,5%. Ik heb later, om zeker te weten dat ik niet werd belazerd, nog wat gegoogeld en vond op een site van de Indonesische douane inderdaad een voorbeeld berekening met dezelfde 10% BM, 10% PPN en 15% PPH. Weten we dan weer voor een volgende keer.
Anne Mieke: Het ging om een hele grote professionele foto in een lijst (1,0 m X 1,8 m) dus niets persoonlijks, kan me levendig voorstellen dat er iets van import over wordt geheven maar het was fors meer dan ik dacht eerlijk gezegd. Vandaag gaat mijn vrouw de belasting betalen, hoop dat de foto morgen hier in Bogor aan de muur hangt en dan dat opsturen maar hel snel vergeten....

pelaut
User
spacer line

Nog even over de Bea Cukai: Ik ben jaren geleden eens op bezoek geweest bij een Indonesische kennis, zijn vader werkte bij de douane, het was geen huis en ook geen villa maar eigenlijk meer een kasteel te noemen in een goede wijk in Jakarta, ongelofelijk wat een bouwwerk, moet vele miljarden IDR's hebben gekost. Verder hebben we ook een tante in de familie die bij de douane werkte, schijnt tenmisnte 3 huizen te hebben, dan begrijp je wel dat er een sterk vermoeden bestaat dat ook bij deze dienst er onevenredig veel aan de strijkstok blijft hangen...Hoop dat van het geld dat ik betaal tenminste een gedeelte in verbetering van de infrastructuur wordt gestoken, ik telde weer veel meer gaten in de weg hier in Bogor de berg op (Gunung Salak) dan een half jaar geleden plus een serieuze 'tanah longsor' (aardverschuiving) waarbij we nu vlak langs het ravijn moeten rijden

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Het is algemeen bekend dat bedrijven belastingambtenaren omkopen in ruil voor een lagere aanslag, regelmatig pakken ze dit soort jongens.
De slogan van de Nederlandse belastingdienst "Leuker kunnen we't niet maken. Wel makkelijker" hebben ze volgens mij uit Indonesië gehaald. Emoticon: Yes!

Met stip op één stond Gayus Tambungan die een vrij hoge functie bij de belastingdienst had, die bezat 7 miljoen Euro toen ze hem eindelijk in de smiezen hadden, die mag 30 jaar brommen. Emoticon: Bye bye
De KPK is nu bezig met Hadi Purnomo die werd vorig jaar gepensioneerd als hoofd van het staatsaccountant agentschap, daarvoor was directeur-generaal van de belastingdienst, die heeft de bank BCA naar het laat aanzien een handje geholpen en in ruil daarvoor een vet gevulde rekening gekregen. Emoticon: Yummie!

Maar ook de gewone belasting inspecteurs pikken hun graantje (of zeg maar silo) mee. Emoticon: Shut up!
Het bedrag dat je moet betalen om bij de douane in dienst te komen staat redelijk hoog, een oogje dicht knijpen bij invoer van goederen kan namelijk heel lucratief zijn. Emoticon: Shiny

bulekurus
User
spacer line

Ik moet een onderdeel van een machine uit Europa laten invoeren . Het stuk weegt 28 kilo
24x35x6cm =lxbxh in cm . Bestaat uit 1 stuk staal .. zou dit met DHL kunnen ingevoerd worden .

spacer line  

Lachen,
Vraag over invoerrechten muziekinstrument en paar berichten verder hele discussie over Lithium Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud

Simpel,
Je hebt geluk en je betaalt niks of een beetje, Als t veel is, dan vraag je uitleg.
Alles is gebaseerd op de juiste HS-code (TARIC). Lijst van duizenden items waar je je item ergens in moet zien te passen en dan zie je Invoerrecht en BTW daarop.
Tip: Gebruik de NL lijst om de juiste HS code te vinden. Daarna die HS code opzoeken in de Indonesische HS/TARIC code lijst (Buku Tarif Bea Masuk Indonesia (BTBMI)).
Kan zijn dat er bijzondere tarieven of voorwaarden aankleven, maar die zie je daar wel.
Speltip 2: Het kan zijn dat je je item onder verschillende HS codes terug kan vinden. Zoek de "beste"/meest acceptabele.

Als men een belachelijke tax vraagt, dan vraag je dus uitleg of je zegt meteen dat het op basis van HS code een veel lager bedrag is....
Heb ik ooit gehad met wat machines uit China. Hoofdprijs betalen, totdat ik hun uit ging leggen hoe het WEL zat. Hun eigen wetgeving om de oren slaan. Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!
Dan wordt t eff stil aan de overkant Emoticon: Yes! . En kan men je alleen gelijk geven, want ze kunnen het gewoon niet meer uitleggen.

Bulekurus,
Vraag DHL eff zou ik zeggen. Lijkt me geen probleem. Doe wel even de check die ik hierboven heb uitgelegd.

Heldere ziende

spacer line  

Speltip 3:
Alles wordt bepaald op de aangegeven waarde van de goederen.... Doe er je voordeel mee (binnen redelijkheid he)

Heldere ziende

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ik heb het zelf niet nodig, maar voor de gene die het wel nodig hebben is dit een fantastische tip Jakkie. Emoticon: Worship

spacer line  

Goed geleerd in Rotjeknor he Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

Heldere ziende

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

En nog maar iets besteld(weer een heel gedoe en stress), deze keer uit Amerika, besteld bij Amazon en geleverd door Aramex.

Er werd door Amazon rechtstreeks een invoer-tax bijgetekend! Instrument koste 99€ + 26€ verzending + 76€ invoer-tax! Bijna de kostprijs van mijn speelgoed :-( Hier dus wel niks meer moeten betalen.

spacer line  

Nsenada,

Ga daar maar niet automatisch vanuit. Ik acht de kans groot in dat ze je alsnog willen rippen. Immers hoe komen die eur76 van Amazon hier naar de belastingdienst? Invoer tax is iets Indonesisch, niet van Amazon.
Al met al bijzonder verhaal. Nog nooit gehoord.

Invoertax betaal je normaliter aan douane/belastingdienst ( land van invoer ) of via post/courier (zoals DHL, FEDEX etc) van land van invoer. Meer smaken zou ik niet zo op kunnen noemen.

Heldere ziende

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

Op het bestel order staat: import fees deposit

Ik denk niet dat Amazon elke Internationale klant in het zak gaat zetten, daar is het bedrijf iets te groot voor. En waarschijnlijk heeft Amazon dat doorgegeven aan Aramex en hebben die dat betaald.

Ik kan jammer genoeg geen foto van mijn order plaatsen, weet niet hoe dat moet.

Anyway, ik heb mijn speeltje in goede staat ontvangen en das het belangrijkste voor mij.

spacer line  

Gelukkig maar! Je weet t nooit zeker hier.

Heldere ziende

spacer line  

Op 23-10-2016 02:43 schreef nsenada:
Op het bestel order staat: import fees deposit

Anyway, ik heb mijn speeltje in goede staat ontvangen en das het belangrijkste voor mij.

Als het een deposito is dan hebben ze denk ik van te voren ingeschat wat de tax zou moeten zijn (ruim genomen denk ik dan). Zou door de pakketdienst in de RI moeten zijn afgerekend en daarna bij jou bezorgd. Als het goed is zou je dan een eindafrekening moeten krijgen op basis van de werkelijk betaalde inport tax.

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

Om het verhaal af te maken: Vandaag kreeg ik bericht van Amazon dat ze 40.21€ van de taxi terug gestort hebben. Hadden ik niet verwacht, maar wel een meevaller

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Dankjewel Nsenada, een waardevolle informatie. Emoticon: Worship

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

Zo ben ik Malam, alles om de forum leden gelukkig te maken.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,647,862 topic views - 235,464 posts - 13,700 topics - 26,315 members - last post @ 11-12-2019 22:22 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

126,691,755 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com