indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Java > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

pheww
User
spacer line

Beste allemaal,

Volgende maand trek ik voor 3 weken naar Indonesie. Ik heb enkel een retourtje Jakarta vastgelegd. Momenteel is mijn plan ter plaatse alles te regelen en via Bandung, Yogyakarta en Bromo naar Bali te reizen met de trein.

Ik wil vooral de mensen van daar ontmoeten en niet zozeer snorkelen of klimmen. Ik vind het fijn om in een klein dorpje terecht te komen waar zogezegd niets te doen is, maar waar ik toch een 'echt' stukje Indonesie proef. Niets zo fijn als een koffie te drinken tussen de locals.

Heeft er iemand toevallig tips voor mij? Kan ik ter plaatse de treinen en hotels regelen en kennen jullie stadjes tussen de eerder bovengenoemde steden die de moeite zijn om even aan de noodrem van de trein te trekken?

Bedankt!

Phew

goegel
User
User icon of goegel
spacer line

Je hebt een retourtje Jakarta geboekt en wilt met de trein naar Bali? Pheww dat is nog eens slim plannen. Treinen stoppen niet (meer) in kleine plaatsjes waar niets te doen is en aan de noodrem trekken is niet zo slim, of je moet graag koffie drinken in het staathotel tussen de locals. Ik zou gewoon in Jakarta blijven, Is een (groot) dorp, is niets te doen, heeft wel hotels, zijn veel locals en emmers vol met koffie en het is echt een stukje Indonesie.

mvdbrk
User
spacer line

ach, niets geboekt hebben maakt niet zoveel uit, ook vlieg- en treintickets zijn snel geboekt. en zolang je flexibel in je planning blijft.

Contact met locals is gemakkelijk en zeker op plaatsen waar niet zo veel toeristen komen krijg je snel "contact". Dat levert weliswaar voor standaard gesprekjes op: waar ga je naar toe (ke mana) , waar kom je vandaan (dari mana) etc" maar het is niet van hoog niveau. Een beetje van de taal spreken of een phrasebookje (bv lonely planet) helpt. Uitzonderingen daargelaten is het taalniveau in het Engels niet geweldig. Aan de andere kant ben ik ook verschillende keren aangesproken in vloeiend Nederlands (jaren 50 stijl).
Ik heb altijd veel op straat gefotografeerd en daarbij ook portretten geschoten. Het vervolgens laten zien van de foto's hoort daarbij. Zeker buiten Java heb ik altijd plezier gehad van een pakje sigaretten om het ijs te breken. In grote steden ben ik voorzichtiger met het uitdelen van wat dan ook. Heb nog steeds een bittere herinnering aan pennen uitdelen in India. De eerste reactie daar was: Ik wil twee pennen en daaropvolgend werd ik bestormd door 25 schreeuwende kids. Maar goed al doende leert men.

salina
User
User icon of salina
spacer line

Misschien een idee om een auto met chauffeur te huren?
Die kennen de kleine plaatsjes wel waar geen toeristen zitten. Dan kun je in en uitstappen wanneer je maar wilt.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Inderdaad de trein stopt niet in echt hele kleine plaatsen. En het is maar wat je onder klein verstaat. Vergeleken bij de rest van Indonesie is op java zo ongeveer alles groot.

Wat ik hier weer jammer vind dat het voorde zoveelste keer om alleen Java gaat. Java dat meer dan de helft van de Indonesische bevolking herbergt en waar een groot deel niet meer Javaans is door de grote aantallen van andere eilanden die er hun geluk komen zoeken, Java dat compleet volgebouwd is.
Ik wil niet zeggen dat je het "echte Indonesische leven" niet op Java aantreft, want het is zoals het is in 2016, maar er is nog zo oneindig veel meer aan eilanden, culturen en vooral kleine dorpjes.

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

jupje
User
User icon of jupje
spacer line

Er zijn genoeg lokale treinverbindingen die ook kleine dorpen aandoen.
Zo ben ik begin van dit jaar nog met de trein vanuit Solo naar Semarang gereisd. Die trein stopt zeker 10 keer onderweg in onbekende dorpen, en het is een schitterende route.
Java volbebouwd is zeker ook niet waar, er zijn ontzettend veel gebieden waar alleen maar kleine dorpen en plaatsen zijn, als je maar bereid bent van de grote hoofdroutes af te wijken.
Dat is net als de bewering dat Nederland vol gebouwd is, Ga dan maar eens naar b.v. de Drense hei, de Veluwe, Zeeuws-Vlaanderen of de Peel.

SOLO MAN FOREVER

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 22-06-2016 08:02 jupje wrote:
...Java volbebouwd is zeker ook niet waar, er zijn ontzettend veel gebieden waar alleen maar kleine dorpen en plaatsen zijn, als je maar bereid bent van de grote hoofdroutes af te wijken.
Laten we het er maar op houden dat het aan het vergelijkingsmateriaal ligt, en dan niet met Nederland maar met andere plekken in Indonesie. Daar waar je ze op andere eilanden zo tegen komt, moet je op Java, net zoals je zegt, toch veel beter je best doen.

spacer line  

Het "alledaagste" Indonesie

Jammer dat ik in Amsterdam woon , en op dit moment niet op (West)Java , Jakarta ben.
Anders wil ik wel als guide spelen om mijn AOW uitkering/pensioen bij te spekken. Emoticon: Party!

Jupje zegt (ook) :
Java volbebouwd is zeker ook niet waar, er zijn ontzettend veel gebieden waar alleen maar kleine dorpen en plaatsen zijn, als je maar bereid bent van de grote hoofdroutes af te wijken.

Zodra men ( voor al een backpacker) 5 meter links of rechts ( bij wijze van spreken) loopt van af de grote bekende verkeersaders , dan komen ze al in landelijk gebied.
Zo niet huur je een ojek jongen .
Waar je mss kleine jongens nog kan zien die hun geiten of karbouwen verzorgen, of zie beeldschone theepluksters hun thee plukken .

Wil je de "ECHTE" sfeer proeven ( snuiven ?) , dan kan je soortgelijke programma's boeken .

http://www.indonesienu.nl/nu-a(...)s-sawah-kampung-tour
http://www.indonesienu.nl/nu-a(...)-kampoeng-experience

Wil je een vertrouwelijke gesprek hebben met een local persoon , mss kan je mij charteren voor een paar uren .
Spreek Maleis, Bhs Indonesia, Sundanees, een beetje Nederlands , Engels ( tenkjoe mister) , Mokums , Jakartaans etc

bisa dicek of makemyday .

elsbeth
User
spacer line

Ik zou zeggen: als Java het eiland is waar meer dan de helft van de Indonesische bevolking woont, dan lijkt mij dat bij uitstek een eiland waar je het Indonesische leven tegenkomt. Anne Mieke, waar ik toch een beetje moeite mee krijg is dat jij zo vaak mensen het gevoel geeft dat ze een verkeerde keuze hebben gemaakt. Volgens mij vergeet je wel eens dat heel veel mensen voor het eerst naar IndonesiŽ gaan.
Dan is het niet heel logisch om meteen naar de Molukken of naar Flores of Sumbawa te gaan. Dat is heel leuk als je, zoals jij, al jarenlang 3 x per jaar naar IndonesiŽ gaat.
Ik ken zoveel mensen die zeer recent naar IndonesiŽ zijn geweest en het bekende rondje Java/Bali helemaal geweldig vonden. Een uur geleden nog een collega gesproken die vorig jaar in het hoogseizoen een paar dagen in Ubud is geweest. Geweldig, heerlijk gefietst, gewandeld, geraft, weinig last gehad van de drukte, maar die hebben ze dan ook vermeden door een paar kilometer buiten Ubud te gaan zitten. Dat zal voor Java zeker gelden, want alle toeristen doen hetzelfde trailtje. Als je daar even buiten gaat, kom je weinig toeristen tegen.

spacer line  

On 22-06-2016 12:31 elsbeth wrote:
Ik zou zeggen: als Java het eiland is waar meer dan de helft van de Indonesische bevolking woont, dan lijkt mij dat bij uitstek een eiland waar je het Indonesische leven tegenkomt..

Je kan gerust zeggen dat je vele Indonesiers met hun adat/cultuur/keuken op Java ( zeker Jakarta en omgeving) kan tegenkomen.

Zoals : sampe yang Ďlainí seperti erwe (=doggy), paniki (=kelelawar-vleermuis), babi hutan, monyet (aap) , tikus ekor putih dan ular;

Ga je in een goede restaurants eten , bijvoorbeeld Batak /Sunda/Padang ,Javaans etc , dan heb je vaak dansvoorstellingen .

Er is zelfs een Papua restaurant in Jakarta .

Doet me denken aan Paul van Vliet DE BOER you tube
https://www.youtube.com/watch?v=-s8Z71ImJOU

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Daar heb je zeker een punt Elsbeth, komt me haast niet uit mijn strot maar toch (geintjuuuh Emoticon: Blush )
Mensen die vaak in IndonesiŽ verblijven en/of wat beter zijn ingevoerd hebben vaak de neiging hun eigen ervaring als maatstaf te nemen, (ik ook Emoticon: Blush ).
Terwijl mensen die een IndonesiŽ reis maken het op een hele andere manier beleven. Emoticon: Yes!

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Nee hoor, ik probeer hier juist zoveel mogelijk te vertellen dat Indonesie uit meer staat behalve Java en Bali alleen. Wat mensen daarmee doen moeten ze zelf weten. Mijn ervaring met collega's hier is juist omgekeerd. Ik heb nog nooit klachten gehoord over Flores. Dat is het eiland wat nu in opkomst is sinds een jaar of 5, daarvoor wilde er ook niemand heen, en kijk nu eens. Het is maar net wat het meest in het nieuws komt

En waarom zou het onlogisch zijn om niet meteen naar het oosten te gaan? Ik heb er juist moeite mee dat Java al "het" hoofdeiland gezien wordt. ik schrijf ook dat het ook met vergelijkingsmateriaal te maken heeft. En dat heb ik nu eenmaal veel. Ik probeer door dit op te schrijven gewoon dat mensen de goede keuze maken en die kun je alleen maken als je ook weet wat er verder nog is, dus geef ik ze dat vergelijkingsmateriaal. Niks meer en niks minder. Ikzelf schiet er niks mee op, ik verdien er niks aan of heb er een ander voordeel bij.

En voor de rest moet iedereen vooral zijn eigen ding doen. Ik persoonlijk vind het best dat weinig mensen naar het oosten gaan maar het is vooral jammer voor de mensen daar die een prachtig land hebben dat toeristisch ontgonnen kan worden maar het komt niet van de grond. En dan heb ik het ook over werkgelegenheid bijvoorbeeld en dat niet iedereen naar Java hoeft/wil.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 22-06-2016 12:05 Surya Atmadja wrote:

Jammer dat ik in Amsterdam woon , en op dit moment niet op (West)Java , Jakarta ben.
Anders wil ik wel als guide spelen om mijn AOW uitkering/pensioen bij te spekken. Emoticon: Party!

Waar je mss kleine jongens nog kan zien die hun geiten of karbouwen verzorgen, of zie beeldschone theepluksters hun thee plukken .

Wil je een vertrouwelijke gesprek hebben met een local persoon , mss kan je mij charteren voor een paar uren .
Spreek Maleis, Bhs Indonesia, Sundanees een beetje Nederlands , Engels ( tenkjoe mister) , Mokums , Jakartaans etc

Aanvulling op het spreken van Sundanees ouwe goudzoeker, niet dus, dat blijft beperkt tot kampung Sundanees, Nederlands zeer goed tot buitengewoon goed, dat dan weer wel. Emoticon: Yes!
Schrijven is minder, maar dat is niet zo vreemd, dat lukt mij als kaaskop niet eens zonder fouten. Emoticon: Blush

Wat betreft die knappe theepluksters, dat is verleden tijd ouwe gabber.
Daar trappen de jonge snoepekes niet meer in, dat laten ze over aan de ouderen, die overigens ook wel aantrekkelijk kunnen zijn, maar dat is maar net hoe je het bekijkt vanuit je eigen leeftijd, dat is voor iedereen persoonlijk Emoticon: Laugh out loud

elsbeth
User
spacer line

"En waarom zou het onlogisch zijn om niet meteen naar het oosten te gaan?""
Volgens mij om de doodeenvoudige reden dat :
-de meeste mensen geen woord Indonesisch spreken.
-het toch wat lastiger is om een behoorlijk hotel te vinden (haal ik uit jouw eigen recente verslagen)
-mensen meestal geen idee hebben hoe dingen georganiseerd zijn in IndonesiŽ
-er minder faciliteiten voor toeristen zijn (ook uit jouw eigen verslagen).

Jij redt je daar natuurlijk prima en flink wat anderen hier ook. Ik waarschijnlijk ook wel. Maar iemand die voor het eerst naar IndonesiŽ gaat, misschien wel voor het eerst naar de tropen, gaat waarschijnlijk toch een beetje voor het gemak. Ik wil niets afdoen aan jouw enorme kennis van IndonesiŽ, daar heeft dit niks mee te maken

spacer line  

On 22-06-2016 13:20 Malam wrote:

[quote removed]

Click to see original image

lijkt wel op een tamil thee plukster, met neusversiering ?.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 22-06-2016 13:25 elsbeth wrote:

Jij redt je daar natuurlijk prima en flink wat anderen hier ook. Ik waarschijnlijk ook wel. Maar iemand die voor het eerst naar IndonesiŽ gaat, misschien wel voor het eerst naar de tropen, gaat waarschijnlijk toch een beetje voor het gemak. Ik wil niets afdoen aan jouw enorme kennis van IndonesiŽ, daar heeft dit niks mee te maken

Mensen die naar IndonesiŽ gaan kunnen gewoon inderdaad het beste naar Java-Bali gaan, veel te zien veel te beleven, ideaal om je te ontspannen als je je eigen het hele jaar de typhus hebt gewerkt.
Op die basis gingen wij ook altijd naar Java, tot het moment dat we er haast permanent waren, toen kwamen er ineens hele ander dingen bovendrijven, waar vakantiegangers totaal geen bisnis aan hebben. Emoticon: Nooo
Als vakantiegangers Java hebben gehad (voor zo ver dat mogelijk is) en de andere gebieden op zoeken, niks mis mee Emoticon: Nooo
Ik bespeur bij Anne Mieke nu ook een Florisme, net als bij mijn Javanisme Emoticon: Blush

koming
User
User icon of koming
spacer line

Even een duit in het zakje: vroeger deden wij aan "kampungstampen" zoals we dat zelf noemden. We liepen een willekeurige kampung binnen en dan kun je al een heel aardige indruk krijgen van "het alledaagse Indonesie", zelfs in Jakarta kan dat al.
Ik vind Java en Bali geschikt voor beginners, d.w.z. ik noem dat Indonesie voor beginners, het oosten vind ik meer voor gevorderden.
Dat neemt niet weg dat het oosten veel te bieden heeft. Ook voor beginners. Je kunt daar echt een once-in-your-lifetime-experience beleven. Maar het leven is daar net zo alledaags als in Jakarta, het is alleen anders.
Het is maar wat je wilt, als je wilt relaxen dan kun je beter naar Bali.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 22-06-2016 13:54 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

lijkt wel op een tamil thee plukster, met neusversiering ?.

Klopt Surya, wil je een knappe plukster van tussen de 60 en schijndood uit IndonesiŽ zien Emoticon: Confused
Ik heb ze te kust en te keur Emoticon: Yes!
Misschien is dit wel ťťn van die 43 Tamil sloebers die vervolgt worden in Sri Lanka en in een hopeloze actie hebben getracht AustraliŽ te bereiken en zijn gestrand.
Nog wel in het slechtste gebied van IndonesiŽ, de diepgelovige moslims in Aceh tijdens bulan suci de heilige maand, die ze weken op hun gestrande kapotte boot hebben laten zitten. Emoticon: Angry
Toen bleek dat de marine die oude rotte boot niet kon repareren en terug duwen in zee mochten die stumpers aan land.

Lees het nieuws en kom dan maar weer bij mij terug met details, maak het namelijk wat uit wie de thee plukt Emoticon: Bye bye
Of smaakt de thee voor een Nationalistische IndonesiŽr anders als ie geplukt is door een Tamil, niet te snel reageren mafkadet.
In je hok, je wordt de laatste tijd weer steeds populairder met je postings vanuit 5 hoog achter in Amsterdam.

spacer line  

Op 22-06-2016 13:25 schreef elsbeth:
-het toch wat lastiger is om een behoorlijk hotel te vinden (haal ik uit jouw eigen recente verslagen)

Het is allemaal minder zwart wit dan je vaak leest. Daarom is het goed als lezers de verschillende reacties lezen om een keuze te maken. Alleen op Anne Mieke afgaan, of ťťn of andere "Bali lover" is niet goed voor een wel overwogen keuze.

Overigens kent Flores als sinds de jaren 90 een echte "Gringo Trail" die over de hoofdader van het eiland loopt. En over het algemeen wordt deze Trail gekenmerkt door relatief (gezien de omvamg van de dorpen) veel toeristen, met relatief dure en vaak slechte hotels en eetgelegenheden waar bijna uitsluitend de "Gringo Trail gangers" zitten. Net zoals in Java en Bali moet je ook hier van de gebaande paden afwijken voor meer exotischer ervaringen. Dat wil echter niet zeggen dat het geen goede vakantie opleverd. Het kan juist erg leuk zijn om ervaringen uit te wisselen met andere toeristen en hoe stiller de plek hoe vaker je contact hebt met medereizigers. Maar ik kan me met Elsbeth voorstellen dat velen kiezen voor net iets betere faciliteiten en ook de highlights van Java en Bali niet willen missen.

salina
User
User icon of salina
spacer line

Op 22-06-2016 13:25 schreef elsbeth:
- de meeste mensen geen woord Indonesisch spreken.

En ik denk ook dat Java (en Bali) meer gepromoot worden bij reisbureau's.
Als ik vroeger een reisburo indook zag ik alleen deze 2 reisgidsen staan.

Wellicht dat het nu al aan het veranderen is hoor maar ik kan me voorstellen dat je als leek eerst naar Bali of Java gaat vanwege de info die er volop is.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Jij bent echt een ogensluiter hŤ Job Emoticon: Yes!
Jij kan echt geen kritiek velen op jouw paradijs.
Raar hoor, iemand met jouw intelligentie die in zijn vaderland te boek staat als een kritisch persoon die zo geil op een land is waar niets klopt Emoticon: Confused
Ik ben niet echt een computer nerd, maar ik ben wel heel bedreven geworden t.a.v. wetenswaardigheden van mensen waar ik belangstelling voor heb. Emoticon: Blush
Ik ga niet verder uitweiden, de digitale snelweg zegt voldoende.
Wat drijft jou Job, geld voor je villa als je er niet bent of echte liefde voor IndonesiŽ?
Mag ik het zeggen Emoticon: Confused Emoticon: Wink

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 22-06-2016 13:25 elsbeth wrote:

Het is niet zo dat hoe verder naar het oosten hoe minder men Engels spreekt. (integendeel heb ik zelfs vaak het idee) In Indonesie kun je met Engels ook alleen maar terecht in de toeristische gebieden en dan nog alleen maar binnen de reisbranche, dus de betere hotels, gidsen en chauffeurs. De gemiddelde mens op Java spreekt ook amper of helemaal geen Engels.
Een fatsoenlijk hotel vinden en minder faciliteiten is voor een deel zeker waar. Dat is erg plaatselijk.
De dingen zijn in het oosten niet anders georganiseerd dan in het westen. En ik blijf erbij dat mensen in het oosten vaak een stuk fatsoenlijker zijn.

De originele vraag echter gaat over kleine dorpjes, achterafgebieden, authentiek etc en dus niet over hotels, taal of faciliteiten. Op die vraag heb ik gereageerd en het oosten opnieuw onder de aandacht gebracht. Dat doe ik omdat het inderdaad vaak de onwetendheid is. Ik lees overigens niet echt dat de vraagsteller voor het eerst naar Indonesie gaat.
Over meningen en ervaringen gesproken: ik ontmoette een maand geleden een Nederlands echtpaar op een van de eilanden bij Riung op Flores. Ze waren op Bali begonnen en kwamen via Kupang naar Flores. Zij waren juist blij dat ze hiervoor gekozen hadden en hadden het veel beter naar hun zin dan op Bali. Dat soort zaken weet je pas als je ze zelf gedaan hebt. De gidsen op Flores spreken overigens over het algemeen goed Engels (en en er zijn beslist forumleden die dat kunnen beamen) dus wat dat aangaat kan de taal geen belemmering zijn. Het echtpaar was buiten de chauffeur/kapitein dan ook met een gids. Als je op die manier reist dan heb je geen taalprobleem op Flores maar op Java is dat niet anders.
Op Flores is het alleen in Labuan Bajo druk en in onze zomermaanden zitten de hotels in bijvoorbeeld Bajawa en Moni vol. Dat zegt niks over het aantal toeristen, er zijn (te) weinig hotels voor die maanden (en daarom kunnen ze ook hoge prijzen vragen)

De vraagsteller wil blijkbaar iets anders dan de gemiddelde toerist en daar probeer ik antwoord op te geven. Er zijn hier genoeg mensen die Bali en Java een warm hart toedragen, vele malen meer dan die voor het oosten. Die zijn hier twee handen te tellen en daarvan zal ik nog een van de meest actieve op dit forum zijn.
Nogmaals, ik probeer alleen het oosten meer onder de aandacht te brengen. Gewoon omdat het die aandacht verdient. Niks meer en niks minder.

Net wat Salina zegt: Java en Bali worden sinds jaar en dag het meest gepromoot. Maar intussen hebben ze ook door dat er wel degelijk een markt is daarbuiten en de bekendste daarvan op dit moment zijn Toraja en Flores. Er achteraan misschien Bunaken, Noord Sumatera en ook Togean wordt populairder.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Oeps, totaal anders als de reisverhalen die ik ooit las.
Een aanťťnschakeling van verhalen over Flores Emoticon: Yummie!
Dat zal best ergens vandaan komen Emoticon: Yes!

spacer line  

Op 22-06-2016 15:18 schreef Malam:
Jij bent echt een ogensluiter hŤ Job Emoticon: Yes!
Jij kan echt geen kritiek velen op jouw paradijs.
Raar hoor, iemand met jouw intelligentie die in zijn vaderland te boek staat als een kritisch persoon die zo geil op een land is waar niets klopt Emoticon: Confused
Ik ben niet echt een computer nerd, maar ik ben wel heel bedreven geworden t.a.v. wetenswaardigheden van mensen waar ik belangstelling voor heb. Emoticon: Blush
Ik ga niet verder uitweiden, de digitale snelweg zegt voldoende.
Wat drijft jou Job, geld voor je villa als je er niet bent of echte liefde voor IndonesiŽ?
Mag ik het zeggen Emoticon: Confused Emoticon: Wink

Ja Malam, ik ben ťťn van de weinigen die hier onder zijn eigen naam schrijft. Ik doe dat omdat ik vindt dat als je een mening hebt je er ook vooruit moet durven te komen. Het maakt je natuurlijk wel kwetsbaar, omdat iedereen je kan gaan "googelen", maar me verschuilen achter een andere naam stuit me teveel tegen de borst. Verder gaat mijn interesse verder dan alleen Bali en IndonesiŽ en lig ik van kritiek op Bali echt niet wakker. Sterker nog, ik kan bij het grootste deel van de kritiek over Bali alleen maar instemmend knikken. Wel geef ik af en toe wat tegengas als er onjuiste dingen worden beweerd, omdat ik vind dat Forumlezers recht hebben op juiste en pluriforme informatie.
Mijn winters verblijf op Bali heeft sterk met persoonlijke omstandigheden te maken.

mvdbrk
User
spacer line

Mijn eerste kennismaking met IndonesiŽ was een reis over Lombok, Sumabawa en Flores en gevolgd door een korte stop in Bali (Ubud) om daarna Sulawesi (Toraja) te bezoeken en weer te eindigen op Bali. Niet een "gebruikelijke" route maar wel een mooie kennismaking. Later over de Molukken en Java gereisd en vorig jaar weer naar Flores. Overal kun je met een beetje moeite het authentieke IndonesiŽ ontmoeten. Dat is vooral een kwestie van niet in de buurt van het toerisme blijven maar gewoon een paar hoeken omslaan en de kampong in te lopen. Dat kan ook in Jakarta of Surabaya.. De taal hoef je daarvoor niet te spreken, dat doe ik nog steeds niet vloeiend. Ik kan het pleidooi van Annemieke om andere delen van IndonesiŽ ook te bezoeken wel begrijpen. Maar het land is zo groot dat je keuzes zult moeten maken. Alles in 1 keer bezoeken gaat je toch niet lukken. En als je echt iets meer van het land, cultuur, zeden en gebruiken wilt leren kennen dan zul je ook nog wat verdieping kunnen gebruiken.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

49,908,676 topic views - 222,103 posts - 13,484 topics - 16,230 members - last post @ 19-09-2017 20:01 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

89,937,901 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com