indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Sumatra > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

eliza
User
spacer line

Het zou heel fijn als jullie mij kunnen vertellen of lake toba in Sumatra de moeite waard is?
Sowieso gaan mijn vriend en ik ( rond de 30 jaar ) een aantal dagen naar bukit lawang (incl. een trekking van 2 dagen in de jungle)
Maar twijfelen of lake toba niet wat saai is. Helaas kunnen wij geen duidelijke informatie hierover vinden.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Het Tobameer is zeker de moeite waard en hoort zelfs tot de mooiste plekken van Noord Sumatera. Ik weet niet wat je verder nog van plan bent op Sumatera en of er een combi met een ander eiland (en) gemaakt gaat worden.
Op Sumatera is Noord- en West Sumatera een goeie combi maar je moet daar wel 2 weken voor uittrekken.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

spacer line  

On 16-06-2016 16:29 eliza wrote:

Maar twijfelen of lake toba niet wat saai is. Helaas kunnen wij geen duidelijke informatie hierover vinden.

Hangt af wat je gewend bent ?
Persoonlijk vind ik het saai . ben ook niet zo'n "natuur " toerist .

bisa dicek of makemyday .

eliza
User
spacer line

Bedankt voor u snelle reactie.
Wij zijn 3.5 week in Indonesië, maar willen ook graag naar yogjakarta, Bali en de gili eilanden. Vandaar dat wij misschien keuzes moeten maken.
En ons afvragen als wij toch in bukit lawang zijn of het echt de moeite waard is om naar het tobameer te gaan.
Kunt u mij meer vertellen wat hier te doen is? En of 2 hele dagen hier voldoende is?

eliza
User
spacer line

Ja klopt ' saai ', dat heb ik ook al meer gelezen..

spacer line  

Ik ben mss een beetje bevooroordeeld, ben namelijk Indonesier ( woon in NL) maar gewend te reizen op Java , Bali en Sumatra (highlights)

Dus is Toba meer voor mij persoonlijk saai

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

Wat saai is, is voor iedereen anders.

Voor mij is een strand oersaai. Zand en water, meer is het niet. Toch gaan elk jaar miljoenen mensen op strandvakantie. Emoticon: Confused

Alles hangt af van persoonlijke interesses. Een natuurliefhebber vindt Borobudur saai, een bewonderaar van historisch erfgoed vindt de jungle van Noord-Sumatra saai.

Dus is op je vraag geen zinnig antwoord te geven. Emoticon: Party!

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Volgens diverse uitleg is saai een begrip voorvervelend, niet interessant, eentonig en net wat Erwin zegt inderdaad dat zijn begrippen die voor iedereen anders zijn. Dit ik persoonlijk zou loslaten op bijvoorbeeld 3 dagen Kuta (als we het toch over Indonesie hebben) maar inderdaad misschoen voelt … zich daar meer thuis (bijvoorbeeld).

Als je de term saai vaak hebt gelezen dan heb je vast ook vaak gelezen dat het een schitterend natuurgebied is met een historie van wereldklasse over het ontstaan van het Tobameer.
Natuur is iets wat voor mij bovenaan het lijstje staat, voor anderen is dat weer de aanwezigheid van winkeltjes, cafes en bedjes op het strand.

Maar 3,5 voor Sumatera, Java, Bali EN Lombok dan is het wel erg rennen. Alle eilanden zijn verschillend en als dan toch het verschil gemaakt moet worden dan zou ik kiezen voor Sumatera, Java en Bali OF Lombok maar zeker niet alle vier. Als je voor Java, Bali en Lombok gaat kiezen dan zie je de zogenaamde highlights van Indonesie, met de nadruk op zogenaamd want het land is groot en er zijn veel meer highlights. Het probleem is dat het land groot is en ok nog eens duizenden eilanden heeft. Je kunt niet meer dan een voorzichtige indruk krijgen. Met 3,5 week zou je ook andere keuzes kunnen maken waar je nu niet meteen aan denkt, maar die zijn afhankelijk van jullie interesses. Dus misschien moet je dat hier eerst opschrijven.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 16-06-2016 16:56 Surya Atmadja wrote:
Ik ben mss een beetje bevooroordeeld, ben namelijk Indonesier ( woon in NL) maar gewend te reizen op Java , Bali en Sumatra (highlights)

Dus is Toba meer voor mij persoonlijk saai

Ik moest ‘m een paar keer lezen, en nog snap ik deze niet. Vooral de “dus” niet. Het feit dat iemand Indonesier is doet er niet toe. Ik ben geen Indonesier, heb intussen het “hele” land gezien en ben gewend om overal te reizen. Ik ben ontelbare keren op Sumatera geweest en het zal me nooit vervelen. Eerder het omgekeerde; het lijkt wel of ik iedere keer vergeet hoe mooi het er is. Als ik een top 10 (van de 100 zeg maar) mag samenstellen van de mooiste plekken in Indonesie en dan heb ik het niet over hele eilanden, maar de mooiste plekken) dan zit daar het Tobameer zeker bij. Zeker als je je verdiept in de adat. Elke keer dat ik het Tobameer bezoek dan ben ik betoverd door de surga, het paradijs.

Het gaat hier om interesses. Er zullen vast mensen zijn die denken “wow, prachtig” en ooit teruggaan en waarschijnlijk ook van, “ok, leuk meer, lijkt op Zwitserland”. Ik roep maar wat. Maar in elk geval NIET omdat je al dan niet Indonesier bent.

spacer line  

Van Sumatra vind ik een bezoek aan de Batakkers rond het Tobameer één van de hoogtepunten. Niet alleen de natuur, maar ook de bevolking en hun eigen bouwstijl maken een bezoek zeer de moeite waard.
Daarnaast is zeker ook West Sumatra, met zijn Minangkabauers, een mooie en cultureel rijke regio, met weer een geheel eigen bouwstijl. Vergeet vooral niet af te wijken van de geeigende paden, en verblijf bijvoorbeeld aan het adembenemende Maninjaumeer. Leuk ook om omheen te fietsen of lopen.
Als je dan ook nog in het begin van de reis Brastagi (kom je langs op de weg naar het Tobameer) en Bukit Lawang ( Orang Oetans, vind ik zelf minder) aandoet ben je zeker twee tot drie weken zoet. Je kunt daarna natuurlijk nog via Java naar Denpasar reizen, maar verder dan veel onderweg zijn en een paar plaatsen aandoen kom je niet.
Alternatief is vliegen naar Denpasar en voor de terugreis een dag of vier lekker genieten van goed eten, duiken en snorkelen op Bali of Gili Air of Gili Meno. De rest van de tijd besteden in het mooie en interessante Sumatra.

elsbeth
User
spacer line

Ik ga waarschijnlijk eind van het jaar met mijn zus en broer naar Indonesië. Voor mijn zusje zal het denk ik wel de laatste keer zijn dat ze die kant op gaat. In het verleden is ze heel vaak en op veel plekken in Indonesië geweest. Op de vraag: waar zou je nou echt nog eens naar terug willen, is het antwoord: Lake Toba, West Sumatera en Tanatoraja.
Ik vind het Lake Toba ook absoluut schitterend. Ben er in 2011 voor het laatst geweest. Het was toen heel erg rustig en ik kan mij voorstellen dat mensen dat saai vinden. Er waren toen overal eethuisjes waar vrijwel niemand zat. Behoorlijk triest als je bedenkt dat het in de jaren 80/90 een enorme hotspot was. Ik was er 5 jaar geleden met mijn gezin (4 kinderen). Dan verveel je je sowieso nooit en ben je eigenlijk altijd wel met een "crowd". Jullie zijn rond de 30, misschien wil je dan wat meer vertier. Maar op Sumatera zijn en dan alleen naar Bukit Lawang, dat vind ik echt zonde van je tijd. Dan zou ik Sumatera helemaal overslaan en meteen naar Java gaan. Maar, wat de anderen ook al zeggen, het hangt er zo vanaf wat voor type reiziger je bent.

spacer line  

On 16-06-2016 19:12 Anne Mieke wrote:

[quote removed]

1.Ik moest ‘m een paar keer lezen, en nog snap ik deze niet. Vooral de “dus” niet.

2. Het feit dat iemand Indonesier is doet er niet toe.

1.Het DUS is mijn 2de zin , als conclussie van de 1ste zin.
("maar gewend te reizen op Java , Bali en Sumatra (highlights) " )
Omdat ik vaak reisde kan ik vergelijkingen maken tussen Java,Bali,Sumatra en TOBA.
Op zicht is Toba meer een wereld wonder , een grote caldeira met een grote eiland , op grond daar van waard om te bezoeken.
Qua natuur is het niet zo denderend , ook qua toeristische faciliteiten .
Het dansen ( manortor of zoiets) vind ik gewoontjes , toen we daar waren sta ik gewoon te kijken als bijna een "ongeinteresseerde" bezoeker.
Foto's maken voor de album van mijn nyonya ( foto nyonya-en jr)
Heb namelijk veel meer en betere Batakse dansers gezien op Java /Jakarta.
In mijn jongere jaren ben ik redelijk "verpest" naar het kijken/bijwonen van optredens van goede dansgroepen uit vele delen van Indonesia ( mee gegaan of mee liften bij mijn oude heer)

2.In het algemeen heb je gelijkt .

Over die vergelijkingen .
Ik heb Bali meegemaakt voor de 1ste keer in 1979 (honey moon)
Pulau Sabang , Medan , Belawan omstreeks 1962.
West Java is mijn eigen back-yard, Midden en Oost Java in mindere mate.

Heb nog mee gemaakt dat Kuta nog een vissersdorp is , de weg van Bogor naar Sukabumi-Pelabuhan Ratu ongeveer 16.00 uur al uitgestorven was .
Van alles wat nog zeldzaam zijn zoals (blanke)toeristen, auto's , openbaar vervoer etc.
Vergelijk maar met wat men nu ziet , Java, Bali etc is al tjokvol en tjokvol.

Eelco78
User
User icon of Eelco78
spacer line

Hoewel Bukit Lawang en Danau Toba zeker de moeite waard zijn om te bezoeken als je naar Sumatra gaat zijn het met name de minder bekende bestemmingen die mijn inziens echt veel meer indruk zullen maken.

Dus als jullie actief zijn en van wat avontuur houden, zoek ook eens (op internet) naar de NIET saaie plaatsen zoals:
Ketambe, Jungle trek, wilde orang oetans + ander wildlife + mogelijkheden voor raften.

Pulau Banyak, bounty eilanden, witte zachte stranden, wuivend palmbomen, glashelder water. Zeekajakken, zwemmen, snorkelen.

De Harau vallei, landschappelijk één van de mooiste stukjes Sumatra net prachtige rijstvelden en hoge rotswanden en watervallen. Wel een (landschaps)trekking doen om alles goed te zien.

De Kerinci vallei, landschappelijk echt heel mooi en bovendien weinig tot geen toeristen. Een hike naar het bizar blauwe Danau Kaco (spiegelmeer) of ander natuurlijke hoogtepunten zijn snel te vinden hier. Ook is het Kerinci Seblat NP niet ver af om jungletrek of boottocht te maken.

Vanaf april tot eind Augustus zijn de Anambas eilanden (ook Sumatra) te bezoeken onder goede omstandigheden en zijn de meer dan 250 prachtige eilanden om te hoppen en te verkennen. Bovendien is het hier geweldig snorkelen (één van de betere plekken in Indonesië) en altijd wel schildpadden te zien.

Bekijk deze facebookpagina eens voor inspiratie.

En zo zijn er nog meer leuke (kleinere) plaatsen die ook meer dan de moeite waard zijn:

Noord Sumatra:
De heetwaterbronnen met sneeuwterassen van Kawah Putih Tinggi Raja.
Het plaatsje Tongging (ook aan het Tobameer) met 120m hoge waterval en prachtige landelijke groene omgeving met vele panorama’s.

Onderstaande is te ver voor de reis zoals je nu in gedachte hebt maar gewoon voor jullie beeldvorming dat er meer is te zien dan je wellicht zou verwachten.

Bengkulu:
Bukit Kaba, indrukwekkende vulkaan met enorme krater.
Zeven kleuren meer in de jungle bij Bukit Daun.
Lebong Tandai, een oud mijn dorpje in de bergen (waar vroeger ook de Nederlanders hebben gezeten).
Het leuke hiervan is dat het alleen per molex (motor lori expres) is te bereiken. Soms moeten ze af en toe de rails verleggen en opnieuw aansluiten tijdens de reis. Saai is dit avontuur allerminst.

En dan heb ik nog niet eens Maninjau, Mentawai, Teluk Kiluan, Pulau Nias etc. vermeld.

Maar…. Danau Toba zou ik ook niet overslaan tussen al deze bestemmingen.
Het is reis technisch gezien een hele handige bestemming om bij te komen van het reizen door Sumatra of om de reis af te sluiten met goede accommodaties en voorzieningen.

www.gidsinsumatra.nl | Achtergrond Avatar = De Gungung Kerinci |

goegel
User
User icon of goegel
spacer line

Als je voor de eerste keer in Indonesie bent Eliza dan kan het Toba Meer misschien verfrissend zijn en erg vergelijkbaar met Geneve (buiten de flora/fauna). Voor mij was vooral de omgeving leuk omdat de natuur toen voor mij nieuw was. Ik was toen met een groep van de AVRO en uiteindelijk was alles niet spectaculair zoals ik verwacht had. Ook het Samosir eiland was erg toeristisch opgezet en daardoor kwam het niet meer authentiek over. Omdat je maar een paar dagen verblijft zou ik het overslaan omdat ik verwacht dat je op zoek bent naar een meer spectaculaire uitdaging. Ik verwacht echter dat Yogja (en dan zal je wel Borobordur en Prambanan ook willen bezoeken) ook een beetje tegen zal vallen. NIet dat niet de moeite waard is maar ik denk dat je (te)veel verwacht. Wat ik bijvoorbeeld leuk vind in Yogjakarta is de kermis op het alun alun maar ik weet niet of die er nu is. Super amateuristisch maar o zo authentiek en daar zou ik me op richten als ik jou was. De Borobodur is ook vaak niet wat mensen ervan verwachten en de prambanan nog veel minder. Bromo daarentegen is weer wel een leuke belevenis.

salina
User
User icon of salina
spacer line

Op 17-06-2016 00:36 schreef goegel:
. De Borobodur is ook vaak niet wat mensen ervan verwachten en de prambanan nog veel minder. Bromo daarentegen is weer wel een leuke belevenis.

Nou, ik weet niet waar je die info vandaan haalt maar tot nu toe komen al mijn gasten terug met een zeer positieve ervaring na bezoek van Borobudur en Prambanan. Deze laatste tempel vinden ze zelfs het meest indrukwekkend. Ik heb er nog niet 1 gehad die het tegen vond vallen.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik snap dat meningen verschillen maar je kunt het ook overdrijven. Vroeger, ooit 20 jaar geleden was Samosir toeristisch maar dat nam drastisch af na “de” problemen in Indonesie (bommen, sars, vogelgriep, clashes overal in het land etc). In 2006 stond er veel leeg. Ik kom er gemiddeld elke 2 jaar, de laatste keer in januari vorig jaar maar Samosir is qua toerisme nog maar een schim van wat het ooit geweest is en hotelletjes (hier niks groots) en eetgelegenheden zijn vrijwel alleen geconcentreerd op het schiereiland Tuktuk.

Naar de kermis ipv de Prambanan? Dat soort dingen doe je als je alle zijstraten van Indonesie al hebt gezien. De Prambanan is relatief nog niet eens zo lang geleden ontdekt en is prachtig en wat mij betreft een van de drie redenen om naar Java te gaan (de andere twee zijn Bromo en Borobudur). Toeristisch ja vooral met lokale toeristen die eindelijk de kans hebben om hun erfgoed met eigen ogen te bekijken. Er zijn ook best wel momenten waarop het minder druk is.
Met 3,5 week moet je keuzes maken. Om alleen naar Sumatera te gaan voor Bukit Lawang is eeuwig zonde. Wil je er West Sumatera niet bij pakken dan reis vooral goed rond op Noord Sumatera, een rondje Bukit Lawang, door naar Berastagi, niet voor de plaats zelf maar de natuur erom heen, het beklimmen van de Sibayak (redelijk gemakkelijk), via de noordkant naar Samosir (Tele) en via Parapat weer terug naar Medan. Dat kan in een week, meer relaxter in 10 dagen. Zoals Eelco aangeeft zijn er veel meer prachtige dingen op Sumatera (en op vele andere eilanden). Maar voor het eerst naar Sumatera en zo dicht bij het Tobameer dan MOET je daar heen. Zoals gezegd, het is niet alleen de natuur maar ook de Batakcultuur, de prachtige huizen, de graven, de muziek, de mystiek die er omheen hangt.

spacer line  

On 17-06-2016 07:59 Anne Mieke wrote:

Zoals Eelco aangeeft zijn er veel meer prachtige dingen op Sumatera (en op vele andere eilanden) . Maar voor het eerst naar Sumatera en zo dicht bij het Tobameer dan MOET je daar heen . Zoals gezegd, het is niet alleen de natuur maar ook de Batakcultuur, de prachtige huizen, de graven, de muziek, de mystiek die er omheen hangt.

Dat soort adviezen geef ik geregeld aan vrienden familie die naar Nederland( tijdens hun Europese reizen) Amsterdam bezoeken, geef ik een package deal.
Naast Amsterdam, tegelijk Zaansche Schans, Volendam (foto'' s maken) , Marken etc.
Naast Singel (Bloemenmarkt) , Rijksmuseum , Amsterdams Hist.Mus. ook de wereldberoemde Red Light District.
Je bent toch " in de buur"t en je gaat niet elke jaar naar Nederland.
Omgekeerd doe ik het voor Nederlandse vrienden/familie die naar Indonesia willen en een "eerlijke"voorlichting geef , en alleen maar op plaatsen waar ik geweest ben /gelogeerd heb..

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Wat ik tussen al die verhalen lees van mensen die er nooit zijn geweest ,dat er geen plaats word genoemd Prabat en daar steek je over met de boot naar het eiland Samosier.
Daar kan je met een gehuurde spul ik weet niet meer een motor maar een auto met chauffeur
Lekker rond rijden op dat eiland en je geniet van alles wat mooi is, de gebouwen met die spitse daken prachtig Hotel genoeg en aan het water.
Als je weer naar vaste grond Prabat dan ga je maar op een pier staan en de ferry komt er dan aan en die pik je op.
Vandaar naar Bukettingi enz ................. Emoticon: Shiny Emoticon: Wink

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

goegel
User
User icon of goegel
spacer line

Je ziet dat de meningen kunnen verschillen Eliza (al of niet geinspireerd door zelfbelang) maar omdat ik verwacht dat je een backpacker bent en graag het 'echte' Indonesie wil ervaren zoals veel backpackers probeer ik je verwachtingen wat te temperen, valt het daarna nooit tegen. Ik krijg veel bezoekers en vaak hoor ik van de jongere generatie (20-30) dat Java tegenviel. Vooral de entree gelden die betaald moeten worden zijn hoog en ook niet fair omdat ze vele malen hoger zijn dan die van de lokale bezoeker. Dit is zichtbaar bij de entree en dat is gewoonweg niet prettig. De Indonees vind het natuurlijk wel fair want als je buitenlander bent ben je rijk en dan moet je gewoon meer betalen. Gel.l natuurlijk.

Java is smerig (klopt), Super druk (is Ubud soms niets bij) en heeft veel van zijn oude glorie verloren zowel in natuur als cultureel. Yogjakarta is daar een uitzondering op want deze stad doet hard zijn best om authentiek te blijven of in ieder geval dit uit te stralen ook al verzuipt deze stad ook langzaam in nieuwbouw en toenemende verkeersdrukte (zal geen foto's plaatsen) en daardoor de toeristen te blijven trekken. De stad heeft onlangs de Jalan Mallioboro schoongeveegd van geparkeerde motors op het trottoir en dat is echt een verbetering, vooral in de avond uren want dan kan je weer normaal een sate kambing eten zoals in de old days.

Anyway, dit is weer off topic.

Een hele prettige reis gewenst en als je wat meer relevante info wilt hebben over specifieke gebieden, gooi het in de groep.

Maar goed, dit was niet je vraag

goegel
User
User icon of goegel
spacer line

PS. Waarom hebben de Gili's je interesse getrokken Eliza en wat verwacht je daarvan?

spacer line  

Op 17-06-2016 08:34 schreef zieleffe:
Wat ik tussen al die verhalen lees van mensen die er nooit zijn geweest ,dat er geen plaats word genoemd Prabat en daar steek je over met de boot naar het eiland Samosier.

Klopt, dat dit niet genoemd is. Het plaatsje Prabat bestaat volgens mij ook niet. Parapat is de plaats waar de boten naar het eiland Samosir vertrekken. Dat werd onder andere door AM genoemd.

elsbeth
User
spacer line

Dat veel backpackers het "echte Indonesië" willen zien, betwijfel ik. Verreweg de meeste backpackers reizen langs dezelfde route (de zgn Gringotrail) en komen vooral elkaar overal weer tegen.
Jakarta-Bogor-Bandung-Pangandaran-Yogyakarta-Bromo en oversteken naar Bali.
Is niks mis mee, maar daar blijkt niet zozeer de wil uit het echte Indonesië te ontdekken alswel dat doen waarvan anderen zeggen dat je het moet doen. Niet dat ik zoveel anders ben hoor, een tikkie misschien. Als je echt iets anders wil zien, pak je dat programmaatje van Eelco erbij. Of ga je twee kilometer buiten de gringotrail zitten.

eliza
User
spacer line

Wow wat een reacties!
En wat veel verschillende meningen ;-)
Inderdaad wij zijn ( luxe ) backpackers. En vinden het juist leuk om verschillende dingen van Indonesië te zien zoals natuur, cultuur en strand.
Ons plan is als volgt:
5 dagen ( excl. reistijd ) bukit lawang incl jungle trekking van 2 dagen
2 dagen ( excl. reistijd ) toba meer
3 dagen yogjakarta ( hoogtepunten/ excl. reistijd )
6 dagen Bali ( 2 plaatsen )
6 dagen gili air en waarschijnlijk lombok
Kortom is het de moeite waard om naar het tobameer te reizen, omdat de reis behoorlijk lang is? Maar wat jullie ook zeggen je bent wel op Sumatra. Zonde om dan misschien het toba meer over te slaan..
Alvast bedankt voor het meedenken, en reacties!

salina
User
User icon of salina
spacer line

Op 17-06-2016 10:55 schreef goegel:
Je ziet dat de meningen kunnen verschillen Eliza ( al of niet geinspireerd door zelfbelang)

Ja zekers, wij hebben aandelen in tobameer en Borobudur Emoticon: Yes!

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Ha ha salina die Borobudur is zelfs niet van Indonesiè het is een erfgoed van de verenigde naties of van de wereld ik denk daar Nederland met het herbouwen van die tempel ook heeft geld veel geld heeft bijgedragen -
Als je het zo zeg heb ik er ook aandelen in zitten, waar is mijn geld gebleven ?..... Emoticon: Confused

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,819,210 topic views - 234,905 posts - 13,695 topics - 25,622 members - last post @ 13-11-2019 20:28 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,614,946 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com