indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Java > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

StickieG
User
spacer line

Hallo IndonesiŽgangers.

Over een dikke maand is het eindelijk zover. Ik ga mijn eerste verre vliegtuigreis maken. Nog nooit verder dan frankrijk geweest en ben toe aan de prachtige dingen die de wereld te bieden heeft. Ik ga backpacken samen met mijn vriend (21-19 jaar) en het zal ook voor hem de eerste keer backpacken zijn.

Nu de vertrek datum steeds dichterbij komt, word ik steeds zenuwachtiger. Er komen vragen naar bovendrijven die waarschijnlijk per direct beantwoord worden zodra ik er ben, maar alsnog zou het me opluchten het te weten voordat ik vertrek.

Nu heb ik al een hoop opgezocht en gelezen voornamelijk (angst nr 1) hoe en waar ik makkelijke slaapplekken kan vinden. Dan praat ik over (goedkope) hostels (en tot hoelaat kun je gemiddeld snachts aankomen), en guesthouses. Ook snap ik de term Couchsurfing niet helemaal. (is dit bij mensen thuis? Hoe kom ik met hen in contact? Vraag ik ze gewoon of ik kan crashen op de bank?)

Waar ik ook erg mee zit, is het vervoer. Ik heb gelezen dat een scooter huren makkelijk is, maar het wordt ook door vele afgeraden omdat het illegaal is mits je een motorbewijs hebt. Nou die heb ik niet en vind de risico's wat hoog.
Wat nou als we bij ons hostel vertrekken in de ochtend naar de plek waar we heen willen met een taxi. Hoe komen wij weer terug bij onze hostel? Zijn er overal taxi's? Veel lijnbussen ook buiten 'de bebouwde kom'? of is de kans reeel dat als je na 18:00u terug komt uit de 'wildernis' dat je geen vervoer terug meer hebt?

We vertrekken richting jakarta en gaan zo 4 weken lang door java reizen. Van jakarta>bogor>pangandaran>yogyakarta>bromo>kuta>ubud.

En alles wat er tussen ligt waar we zin in hebben

Dit zijn (hopelijk wat simpele) buikpijn kriebels die ik nog heb. Weet iemand mij raad te geven

spacer line  

Voor het beantwoorden van je vragen is het van belang te weten waar in IndonesiŽ de reis naar toe gaat. De verschillen zijn namenlijk extreem groot tussen de verschillende delen van het inmense land.

StickieG
User
spacer line

Bedankt voor je snelle reactie, sorry voor het incomplete verhaal.

We vertrekken richting jakarta en gaan zo 4 weken lang door java reizen. Van jakarta>bogor>pangandaran>yogyakarta>bromo>kuta>ubud.

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

Zonder internationaal rijbewijs zeker geen scooter huren!

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

mvdbrk
User
spacer line

In de grote steden zijn er vrijwel altijd taxi's beschikbaar, Die van de cooperatie bluebird worden veel aangeraden aan toeristen omdat ze netjes werken, relatief nieuwe autos' hebben en netjes met een taxi meter werken. Ze zijn niet de goedkoopste maar vergeleken met taxi in Nederland is het een schijntje. Ik heb meestal niet zo veel problemen met taxi's maar op sommige punten is het net een maffia.
Verder heb je bemo's (busjes die een vaste route afleggen) en stoppen op verzoek. voor op het busje staat de bestemming aangeduid. Ook Ojeks (brommerrijders die als taxi functioneren) zijn een mogelijkheid. Becaks (fietstaxi) zijn niet overal toegestaan en zijn vooral handig voor korte afstanden.
Indonesie is een land vol improvisatie. Veel mensen willen wat bijverdienen en er is vaak wel wat te regelen. Ik heb meegemaakt dat een bemo voor een paar bules een blokje omreed, de rest van de passagiers ging gewoon even mee.
Zelf een brommer (= lichte motor) huren zou ik niet doen. Het verkeer is chaotisch en onvoorspelbaar en wij Nederlanders zijn hierop niet bedacht. Verzekeringstechnisch is het niet hebben van een geldig motorrijbewijs ook niet handig en als er iets gebeurd ben je als buitenlander altijd in een nadelige positie.

Lange afstandsbussen vertrekken vanaf het busstation terminal bis. Vraag bijvoorbeeld bij de accommodatie waar je verblijft om hulp en informatie over gangbare prijzen en routes.

bulekurus
User
spacer line

Brommer rijden is een makkie. ..ik rij hier al twee jaar als een gek rond ..zowel brommer als auto... het grappige is, wanneer een IndonesiŽr naast mij zit in de wagen ..dan heeft hij schrik Emoticon: Laugh out loud omdat ik zo vlot rijd Emoticon: Devil

StickieG
User
spacer line

Dankje voor je reactie mvdbrk. Het klinkt als genoeg vervoer. Enige opluchting. Ook hoorde ik net van een vriendin dat je je rijbewijs kunt kopen in veel landen in zuidoost azie? Weet iemand of dit een fabel is of er een adder onder het gras zit?

totto
User
spacer line

Persoonlijk vind ik het een slecht advies om te zeggen dat je brommer oftewel motor kunt rijden. Kan natuurlijk altijd, maar .....Naar mijn mening is het niet slim om zowel op Java als Bali brommer, motor of auto te rijden. Als je zoals Bulekurus dat al langer doet kan het misschien, maar anders is het niet slim. Ook dien je zeker je internationaal rijbewijs te hebben voor de verschillende opties. Aan te schaffen bij de anwb. Bij een ongeval verlies je het altijd. Je kunt nog zo in je recht staan, er zijn altijd meer mensen die anders willen getuigen.

Toto Travel.com

goegel
User
User icon of goegel
spacer line

Lonely planet kopen, al je vragen worden dan beantwoord.

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

www.couchsurfing.com

There's a big difference between kneeling down and bending over!

salina
User
User icon of salina
spacer line

Op 17-06-2016 00:07 schreef totto:
Persoonlijk vind ik het een slecht advies om te zeggen dat je brommer oftewel motor kunt rijden. Kan natuurlijk altijd, maar .....Naar mijn mening is het niet slim om zowel op Java als Bali brommer, motor of auto te rijden. Als je zoals Bulekurus dat al langer doet kan het misschien, maar anders is het niet slim. Ook dien je zeker je internationaal rijbewijs te hebben voor de verschillende opties. Aan te schaffen bij de anwb. Bij een ongeval verlies je het altijd. Je kunt nog zo in je recht staan, er zijn altijd meer mensen die anders willen getuigen.

Helemaal mee eens. Ik raad het ook altijd af.

salina
User
User icon of salina
spacer line

Op 16-06-2016 14:56 schreef StickieG:
Bedankt voor je snelle reactie, sorry voor het incomplete verhaal.

Er is op facebook een speciale groep voor backpackers. Een en al informatie over hotels, manier van reizen, leuke plekjes enzovoort.

Dutchies in IndonesiŽ heet die site

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Ik ben een oudere om te gaan backpacker is er niet meer bij.
Maar als je zo jong bent als jullie beginnen in Jakarta dan zou ik je aanraden GRAB te nemen, jullie zullen het eerst op de vluchthaven jullie telefoon, liever een smartphone, een nieuwe simcart kopen, kost bijna niets, zit veel reclame tussen maar dat neem je maar voor lief, kosten 50.000 tot 100,000 rumpiaīs
Dan deze link aan klikken voor een crabcar~ crabtaxi

https://www.grabtaxi.com/jakarta-indonesia/grabcar/

Het zijn goede servers mensen particulieren die een auto rijden niet ouder als 4 jaar en tijd over hebben die auto toch iets te laten doen, dus een leuke bij centje, en die komt dan binnen minuten bij je maar vergeet op je telefoon Maps te installeren want via maps zien ze waar je staat je geef aan waar je naar toe moet voor Jakarta.
Als backpacker is dat niet zo erg en bekende straat voor buitenlanders maar ik zou Jalan Jaksa, dat geef je aan op je internet contact.
Je krijg gelijk je kosten te zien en je word gebeld.
In JL Jaksa ziten in de campong tegenover een hotel naam ben ik vergeten ga rustig in die kleine straatjes binnen en je komt er wel ergens een hostel tegen.
En een biertje drinken in de JL Jaksa is daar heel gezellig....
Je hoef niet bang te zijn in die straatje heb altijd vriendelijkeid gehad daar.
Je zit dicht bij Sarina tegenover een straat voor Sarina worden īsavonds de kraampjes op gezet en daar eet je lekker satť en Matabak.
Dichtbij is Gambir trein station iets te ver om te lopen, je neem een Baja drie wielige motorcar
Ik hoor net dat zo Grabtaxi binnen de airport Sukarna Hata je niet mag oppikken.
Je zou naar de parkeerplaats kunnen gaan en daar bij de uitgang die Grabtaxie laten komen.
Denk er aan de slechtere taxichauffeurs zijn vuile flikkers soms tref je een goede aan maar velen die expres achter een file blijft staan en rijden de teller tikt lekker door, vaak zachter dan die Grabtaxi die rijden nog wel eens langs de file door een busbaan b.v.mag wel niet maar in IndonesiŽ hebben duizenden wetten wat niet mag en toch gedaan word.
Trouwens ik zit nu in Singapore hebben dat systeem ook maar dan de originele taxi die via internet kan laten komen waar je op dat moment bent.
Door Google maps gestuurde systeem ............................. Emoticon: Yeah right! Emoticon: Shiny

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

49,908,676 topic views - 222,103 posts - 13,484 topics - 16,230 members - last post @ 19-09-2017 20:01 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

89,937,962 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com