indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (4 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

goedemiddag, ben op zoek naar de indonesische vertaling (of beter gezegd, indonesische equivalent) van de nederlandse uitdrukking " de cirkel is rond".....heeft iemand enig idee of daar ook een indonesische uitdrukking voor is? en zo ja, hoe die uitdrukking dan luidt? Ben benieuwd, heb 't tot nu toe nog in geen (spreek) woordenboek kunnen vinden.

alvast bedankt / Cindy Emoticon: Smile

Hitami
User
spacer line

Volgens mij betekent dit " dunia itu bulat "

spacer line  

Dank je Hitami,

is 'dunia itu bulat' (=de wereld is rond) een bestaande indonesische uitdrukking die hetzelfde betekent als de nederlandse uitdrukking ' de cirkel is rond' ? (vergelijkbaar met de engelse uitdrukking " full circle" Emoticon: Wink

sidik
User
User icon of sidik
spacer line

Cindy,
Men zegt wel: itu sudah bulat. Maw: het is afgerond. Komt wel dicht bij de uitdrukking die je zoekt, maar gevoelsmatig zeg ik toch dat het niet is wat je zoekt.

tunawisma, tunakarya, tunamasalah

Hitami
User
spacer line

bunga belanda,

voor de volledigheid als over uitdruking gaat, de cirkel is rond betekent ook

dalam lingkup kekuasaan yang penuh, atau
dalam lingkaran yang penuh, biasa orang yg main energi, mengatakan "kamu
dalam lingkaran (kekuasaan) energi yang penuh/ tidak bercela/cacat.

spacer line  

Dank je wel, Sidik....

ik bedoel inderdaad meer : na vele omzwervingen terugkomen bij het begin, dus niet zozeer dat iets is afgerond, waarvoor inderdaad andere uitdrukkingen bestaan (habis perkara bijv.), maar echt meer dat je dus bij het beginpunt uitkomt na allerlei omzwervingen/na jaren ....ik hoop dat ik daarmee een beetje verduidelijkt heb wat ik bedoel....
ik houd me alsnog aanbevolen voor andere suggesties/bijdragen...

en Hitami ook hartelijk dank....al begrijp ik niet helemaal wat de nederlandse vertaling zou zijn van "kamu dalam lingkaran (kekuasaan) energi yg penuh/ tidak bercela/cacat"

voorzover ik het kan zien is dat ook niet helemaal wat ik bedoel als equivalent v/d nederlandse uitdrukking "de cirkel is rond"
(maar excuses als ik het verkeerd heb)

Hitami
User
spacer line

Bunga Belanda,

Als je percies wil weten wat het betekent, moet ik de contex van de zin weten.

spacer line  

' de cirkel is rond ' is een nederlandse uitdrukking die gebruikt wordt om aan te geven dat men weer terug gekomen is waar men ooit begonnen is, maar dan na allerlei omzwervingen....dus niet ' terug bij af' ook een nederlandse uitdrukking. Maar dat betekent meer dat je opnieuw moet beginnen omdat om wat voor reden dan ook je werk teniet gedaan is.

t Is dus figuurlijk bedoeld en niet letterlijk en komt niet in een zin voor maar is een zin op zichzelf.

sidik
User
User icon of sidik
spacer line

Bunga,
Je hebt gelijk wat de zin van Hitami betreft. Het is zeker niet wat je zoekt. Haar zin lijkt wel afkomstig van yoga-lessen. Het betekent zoiets van: Je bevindt je nu in de volle (volledige) cirkel van energie/volmaakt en zonder gebreken.
Ik blijf zoeken naar "de cirkel is rond". Wat nu bij me opkomt is: pulang ke asal=terug naar/bij uitgangspunt.
Neen, toch niet. Emoticon: Confused

tunawisma, tunakarya, tunamasalah

spacer line  

Sidik,

tsja, blijft sowieso moeilijk denk ik, om deze 'typisch nederlandse' uitdrukking te vertalen naar welke andere taal dan ook en ik begin het vermoeden te krijgen dat er in elk geval in het indonesisch geen equivalent voor deze uitdrukking bestaat...heb het al aan verschillende mensen met een indisch/indonesische achtergrond gevraagd en eigenlijk weet niemand een bevredigend antwoord te geven...."kembali lagi pada semula" is ook al geopperd.....maar dekt het ook niet denk ik...lijkt meer op ' terug bij af' .....

ik denk ook dat uitdrukkingen vaak typerend zijn voor de taal waarin ze voorkomen en daarmee samenhangend de cultuur waartoe die taal behoort. (of andersom? typerend voor de cultuur en zodoende typerend voor de bijhorende taal?)

nou ja, we blijven nog even zoeken en vragen.....de enige manier om erachter te komen, denk ik....

hartelijk dank voor het meedenken/meezoeken Emoticon: Shiny

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

semua sudah tercapai ??

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Dit is natuurlijk wel erg laat, ik ben geen native speaker, maar spreek wel elke dag bhs. Ind. Als ik zeg "sudah bulat' dan kan dat betekenen "de cirkel is rond".

Megawati gebruikte dit altijd in haar verkiezingstoespraken van een aantal jaren geleden en maakte daarbij een cirkeltje met haar duim en wijswinger, was maar goed ook,want anders sloeg het misschien op de rondingen van haar achterwerk. Vaak is het vertalen van bhs. Ind. en omgekeerd naar onze westerse talen zeer moeilijk omdat wij zoveel meer woorden hebben voor van alles. In het bhs. Ind. moeten betekenissen vaak uit het zinsverband en de plaats van de uitdrukking in de zin blijken. Volgens mij is het niet moeilijk om de uitdrukking de cirkel is rond te vertalen, maar wie ben ik, simpele belanda kesasar, die denkt soms moet je gewoon dingen weglaten, hidup tak usah susah toh.

Gruces

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

Aduuh Kembangsepatu jadi bundar, Cindy 'East is east, west is west'.
Je kunt van een Kembangsepatu toch ook geen tulp maken, meis ???

Groetjes ... Anis.

'Ahu kura ahia, mansia nia'

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

94,699,601 topic views - 242,038 posts - 13,758 topics - 35,454 members - last post @ 19-10-2021 16:04 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2021
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

154,401,912 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com