indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Hitami
User
spacer line

In Nederland zijn we er aan gewend of nog erger is, dat we denken, dat we het leven onder controle kunnen houden. Wanneer je naar Indonesie gaan met deze denk patroon, blijkt dit een illusie.

Dat maakt juist Indonesie zo aantrekkelijk ! Je voel weer LEVEN !

sayang
User
User icon of sayang
spacer line

Juist!
daarom is nederland zo benauwd,van a tot z is t geregeld!
t is een verademing zodra je soekarno hatta uitloopt...mmmmmm

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

Een beetje meer Nederland in Indonesië, en een beetje meer Indonesië in Nederland. Zou dat het recept kunnen zijn?

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Diederick,
Dat is een prima recept, misschien dat er dan van de meer als 100.000 Nederlanders die willen vertrekken uit Nederland alsnog sommige besluiten om te blijven.
Helaas zal dat recept een droom blijven, daarvoor is in Nederland te veel gebeurd de laatste jaren.
Tuti & Jan

Hitami
User
spacer line

Pancasila is eigenlijk social liberaal, helaas tot nu toe is alleen liberaal over........ !

nona
User
spacer line

ik ben met Hitami mee eens, en sayang. Nederland is full. Te veel regels, niemand houden die regels, kabinet zei economie gaat goed, maar eigenlijk niet zo, in korte tijd veel mensen werkoos, veel mensen met schuld enz. In Indonesia, tidak ada uang hati senang, als eten maar allen warm rijst met zout, dan gelukkig. alles wat je planten in Indonesia dan groei goed. Hopende dit jaar ga ik ook verhuisd.

Hitami
User
spacer line

Nona,

Ik heb toch mijn bedenkingen hier over "tidak ada uang hati senang". Je kunt zo redeneren als je geld heb of een netwerk met geld, waar je altijd terug kan vallen, maar als je in de situatie zit, heb ik toch een grote vraag. of je ook nog zo kunt denken en voelen.

nona
User
spacer line

hutami, mensen die geld heb ook veel problemeen, kijk maar nu mensen met rekening in buitelands of huis, toch belasting achter aan ! if people has a lot bad or good experienced and up and down in their life, ik denk mensen kunnen denken en voelen.

gmee01
User
User icon of gmee01
spacer line

Het is maar waar je mee wilt leven; schijnzekerheden of echte zekerheid. Het leven biedt helaas maar een zekerheid en dat is dat we allemaal dood gaan op een dag. Westerlingen proberen het leven te vangen in allerlei afspraken en wet en regelgeving. Sociale zekerheid in zich is prima, maar werkt alleen als iedereen zich aan de wet-en regelgeving houdt. Maar ja, we zijn allemaal mensen, en er zijn er , die de sociale wetgeving beter kennen dan welke vaardigheid dan ook. En het als een manier zien om een inkomen te verkrijgen. Was nooit de bedoeling. Zoveel jaren later zitten we met een leger van uitkeringstrekkers, is er schrijnende armoe bij mensen, die wel een beroep kunnen doen op een uitkering, maar valse schaamte kennen. Met eeen duur woord heet dit sociogenese; het geheel is verworden tot een niet in stand te houden systeem, wat uiteindelijk tot deze uitholling van sociale zekerheden , het uiteenvallen van familie-verbanden heeft geleid. Hebben ze in Indonesie geen last van: zekerheid zoek je in de groep waarin je geboren bent: de familie. Buiten de familie alleen als je genoeg relaties hebt, die je kunnen en....willen helpen. Maar dan meestal onder voorwaarden. Het laatste is duidelijk, het blijft menselijk. Maar de staat en het individu, verloren in wet-en regelgeving, afhankelijk van de behandelend ambtenaar. Ik weet niet wat de beste keus is, als die er al is. Vriendelijke groet Gerard
Emoticon: Confused

Jantje
User
spacer line

“Hebben ze in Indonesië geen last van”

Beste Gerard,
In grote lijnen ben ik het met je eens. Ik wil het volgende toevoegen: Men kent geen eigen verantwoordelijkheid en is daarom ook geneigd tot misbruik, leunend op het famililid met de sterkste schouders. Sterker nog, hier geldt de formule wat van mij is is van mij en wat van jouw is, is ook van mij. Zeker als er een orang bule in de familie getrouwd is. Dat werkt luiheid en leegloop in de hand. Het ontneemt de “behoeftige” elke drang tot zelfontplooïng, zelfdicipline en zelfrespect. Een vorm van zelfbevrediging laat ik maar zeggen. Dit werkt door tot verre familie, kennissen en buren.

Hitami
User
spacer line

Mensen die geld hebben en nog steeds een problemen ondervinden, heeft meer te maken met de mens zelf. Altijd maar meer willen hebben en alles aan doen om dit te behouden en proberen nog meer rijkdom te vergaren, zoals zwarte geld in het buitenland, op welke manier dan ook, dus helemaal gefocust op de materie. Dus in welke systemen ze ook leven, ze blijven altijd ongelukkig.

Na praten zijn voor de mens niet vreemd, helaas dit zonder kritische kantekening. Uit onderzoek is ook gebleken dat inwoners van Nederland behoor tot de gelukkig mens van de wereld als ik me niet vergist de derde plaats. Canada als nummer 1. Dus kan ik maar concluderen hoe beter men heeft hoe meer dat men gaan klagen. Dit om indruk te wekken dat men kritisch is. Zelf heb ik de indruk dat men in Nederland grote kampioen is wat klagen betreft. Het is zo erg dat wanneer men vanuit de derde wereld naar hier toekomen na aantal jaren ook gaan klagen terwijl de wereld waar de “sterkste overleeft” zoals Indonesie niet zaligmakend is. Mensen die Indonesie zien als beter dan in Nederland, hebben qua materie goed of totaal geen kennis hebben over het land zelf en geen oog hebben op de medemens. (hoe kun je genieten van je maaltijd als 5 meter van je vandaan mensen die honger hebben) De wereld waar de waardigheid als mens verloren gaan omdat het gaat om te overleven is niet mijn ideale land om te wonen.

Veer01
User
User icon of Veer01
spacer line

Natuurlijk hebben we hier genoeg van alles,maar we kunnen niet ontkennen dat het wel steeds zwaarder word.De rijken verrijken zich ten koste van de armen en als we niet oppassen raken we onze welvaart snel kwijt.Alles word maar duurder en je krijgt er steeds minder voor terug.Als ik naar mezelf kijk....altijd maar werken en nog geen cent van betekenis overhouden is toch wel raar.De politiek moet spoedig de verhouding inkomen en kosten voor Jan Modaal eens goed herzien want ik hoor veel mensen die niet meer rond kunnen komen en ook geen extra dure levensstijl erop na houden.Natuurlijk...ik moet ook keuzes maken inzake luxe en noodzakelijke dingen,maar straks kunnen we de noodzakelijke dingen al niet meer betalen!Nederland...pas op!!!De onvrede groeit en dit kon over 2 jaar wel eens heel onaangenaam uitpakken in de eerstvolgende verkiezingen! Emoticon:

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

Mag ik ook even klagen, als "echte" Nederlander. Op het ogenblik betaal ik 413 euro per maand als verzekeringspremie voor ziektekosten. Dat is toch bijna zo'n 15% van m'n -best wel riante- netto inkomen (en dan ben ik nog verzekerd via een collectieve regeling en zo). Geen wonder dat de middenklasse in Nederland het niet meer redt of beide partners moeten een goede baan hebben.
Terug naar Indonesië. Werkend in de overheidsbureaucratie alhier, zou ik durven stellen, dat er in Indonesie veel meer regels en wetten zijn dan in Nederland. They love it; bylaw nr. zoveel hier, decree nr tich daar. Het verschil in Nederland is dat niemand verwacht dat die regels of wetten ook uitgevoerd worden. Kijk alleen maar naar het voedselprogramma van de armen, wat al jarenlang een aanfluiting is.
Ik durf ook te stellen dat Indonesiërs (als goede Aziaten) net zo - en misschien zelfs meer- materialistisch zijn als Europeanen. Alles draait om geld en bezit. Ik herinner me nog een Indonische vrouwelijk kennis die een stelde "shopping? Wat jullie in Nederland daar onder verstaan, dat is peanuts ". En ze had gelijk. De ware shopping-ervaring onderga je in Azië, en Jakarta is na Singapore een goede tweede.

Jantje
User
spacer line

On 10-04-2005 15:31 diederick wrote:
Geen wonder dat de middenklasse in Nederland het niet meer redt of beide partners moeten een goede baan hebben.

Men zou kunnen overwegen om 1 auto op te ruimen, of een kleinere..of helemaal geen auto. De melkoe bij uitstek. Je geen onnodige rotzooi aan laten praten door de reclame. Jezelf hoeden voor oververzekeren.
Of een strafbaar feit te plegen: Sparen bijvoorbeeld. Creatief zijn in het goed voor jezelf zorgen.

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

Dank je Jantje voor je advies. Ik heb 1 auto, ik geef het toe. Een oude Lancia Dedra uit 1997. Ik kan dat ding gewoon niet weg doen, het is familie bij wijze van spreken. Sparen doe ik ook al. Ik kan alleen maar vaststellen dat de kosten in Nederland (sinds de invoering van de euro, want die heeft er ook veel aan bijgedragen) schrikbarend zijn gestegen, vanuit Indonesië gezien, dan, waar ook niet alles goedkoop is.

Jantje
User
spacer line

On 10-04-2005 17:02 diederick wrote:
Een oude Lancia Dedra uit 1997. Ik kan dat ding gewoon niet weg doen, het is familie bij wijze van spreken.

Nooit wegdoen die wagen. Ik ben ook opzoek naar een collectors item. Een Jaguar MK II of Mercedes 230 S uit de jaren 50/60 Maar benik hier nog niet tegen gekomen. Wel oude vw busjes en brilletjes.

Hitami
User
spacer line

Diederiek, wat versta je onder "echte Nederlander" en hoe is ie dan ?

Klagen en krietiek is voor mij twee verschillende dingen. ze zeggen wel, het volk krijg een leider, wat ze verdient. dit kabinet is voor mij een voorbeeld van klaag cultuur, door dit toe te passen in hun public relation kunnen ze hun bezuiniging doorvoeren ! het is zo erg met hun klagen dat men niet eens meer geld durf uit te geven. nu zitten we dan met de gebakken peer !!!!

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

Ik had echte tussen aanhalingstekens gezet en verwees daar mee naar een eerdere opmerking van jou dat mensen in Nederland wereldkampioen klagen zijn, en daar heb je groot gelijk in (alhoewel ik denk dat de echter Wereldkampioen de USA is, want daar kun je door de juridische klaagcultuur er ook nog veel centjes mee verdienen. Over 10 jaar is dat dan ook zo in Nederland, gezien de enorme Amerikanisering die daar plaats vindt). Over de vermeende volksaard van die "echte" Nederlanders zijn boekenkasten vol geschreven, onze hebbelijkheden zijn een onuitputtelijk bron voor boekjes die -in Nederland- heel goed verkopen. Voor de duidelijkheid; ik bedoelde dus niet persé een autochtone Nederlander. Nog even over dat klagen; ik denk dat inwoners van Nederland gaandeweg gemerkt hebben dat alleen klagen reacties en belangstelling bij politiek en pers oproept. Ik kan nog wel verder uitweiden over individualisering, het dwangmatig realiseren van een persoonlijke leefomgeving met garanties van het collectief, enzovoort, maar daar lijkt het me hier niet de plaats voor. Als illustratie verwijs ik slechts naar die toeristen in Thailand, die na de Tsunami, vooral klaagden over het gebrek aan service en dergelijke.

Hitami
User
spacer line

als je vanuit de juridisch invalshoek heb je gelijk wat amerika betreft, maar nederland klagen is veel erger dan amerika omdat in het algemeen zonder economische doel, zelf het weer wordt over geklaagd, terwijl 4 seizoenen eigenlijk te gek is. altijd warm op den duur ook eentonig....

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

Indonesiers kunnen trouwens ook goed klagen, vooral over de gezondheid, is mijn ervaring. Er is altijd wat, aduh, een hoofdpijntje, een zere voet, rugpijntje, opgeblazen maag, algemeen onwelbevinden. Op kantoor zijn ze dan uren bezig met elkaar masseren, soms met een munt! Of als ze te ver moeten lopen, dat schijnt ook een majeur probleem te zijn. Zuchten en steunen als men meer dan 50 meter moet afleggen, zonder zicht op gemotoriseerd vervoer. "Panas! pak"

Hitami
User
spacer line

diederick, ik noem dat "grijze verzuim"

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

Tel daar dan ook maar bij het 'grijze verzuim" de "verzuimuren" voor het maandelijkse "opajara" (ik hoop dat ik het goed schrijf), de lunchuren van 2 uur, het veelvuldige moskeebezoek (toch gauw drie keer per dag) van de mannen, met wassen vooraf, de geregelde - i geef het toe, korte- gebedstonden van de vrouwen, de door de extend family altijd aanwezige hoogte- en dieptepunten (geboorte, huwelijk, overlijden, besnijdenis, haj, ziekenhuisopname), en het altijd maar weer invullen van allerlei formulieren en statistieken betreffende de funtiestatus, en je vraagt je soms af of er ook nog gewerkt wordt in de Indonesische overheidsbureaucratie.

Hitami
User
spacer line

je bedoel "upacara"
mahathir zei ooit, zolang wij bidden betekent ook steeds achterop raken met productie. je heb gelijk diederiek, er zijn zovele ambtenaren rondlopen dat ze het uiteindelijk mekaar in de weg lopen. en iedereen doen zo gewichtig over.... ach yah ! blijft lachen !

Hitami
User
spacer line

Dis is een oude topic maar in feite het antwoord, waarom veel nederlanders naar indonesia gaan.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Ya , men kan daar vrijer leven , in grotere huizen wonen , pembantu' s hebben , een supir .
En je hebt status , de status waardoor je Mister Piet wordt genoemd , terwijl in je land pan erkomst je alleen maar Piet heet.

Ik vraag me af hoe het gegaan zou zijn met onze terug gekeerde " expats ".
Om in een rijtjes huizen te moeten wonen , zelfs de rol van een supir , een pembantu(meehelpen i.d huishouding) , v.e tukang( doe het zelver) etc .
En als je inkopen gaat doen bij A.H moet je ook je eigen boodschappen gaan sjouwen.

Het zal toch wel een cultuurschock moeten zijn ?
Zouden ze niet weer stiekem heimwee hebben naar het land van krontjong en gamelan ?

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

78,720,971 topic views - 236,089 posts - 13,703 topics - 27,347 members - last post @ 18-01-2020 05:41 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

128,416,273 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com