indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

ErolTR
User
spacer line

Zieleffe
Geloven (in de godsdiensten of in iets of niets) is iets dat je met je hart en/of hersenen doet. Je gelooft het of niet. We kunnen uren over discussiëren, maar dat hoeft wat mij betreft niet.

Ik lees je reactie eerlijk gezegd met glimlach, want het is helemaal niet gebaseerd op maar ergens, waarnemingen, krantenknipsels. Ik kan maar nergens verifiëren. Zo te zien ben je aan het ventileren als het gaat over godsdiensten. Het is goed voor je, niet inhouden.
Succes Emoticon: Bye bye

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

ErolTR wat is jouw link met Indonesië?

De reden waarom ik dit vraag is dat jij duidelijk spreekt zonder kennis van zaken! Emoticon: Party!

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.ErolTR
Er wordt mij hier teveel naar Indonesie alleen gekeken als het gaat om mogelijkheden, educatie, Maslow etc.
Waar precies de knup zit weet ik ook niet. Wat dat aangaat vind ik Myanmar bijvoorbeeld geweldig. Een land waar mensen ook niks hebben en jarenlang onderdrukt zijn (het maakt ook niet uit waar door). De mentaliteit is gewoon anders. Kapitaal, dus educatie, dus een andere denkwijze is niet altijd aan de orde.
Ik vind ook net als Salina dat veel Indonesiers egoistisch zijn in alle denkbare vormen. En dat gaat inderdaad van voordringen tot verhoudingen binnen relaties en nul aan empathie.
We leven in een tijd met geweldige mogelijkheden om aan informatie te komen, maar de meeste Indonesiers gebruiken het internet alleen voor FB, spelletjes etc maar benutten dit geweldige medlium niet vaak om dingen te weten te komen. Ook niet voor zaken binnen hun eigen land, het interesseert ze gewoon niet. Het ergste is nog de velen een beeld hebben over buiten Indonesie (wát zeg ik, over hun eigen eiland) wat voor geen meter klopt.
En ook idd van dat geld aftroggelen, of dat althans proberen. Het gebeurt elke dag, in het klein of in het groot en onder alle lagen van de bevolking, cq óók diegenen die het niet nodig hebben.
Dan kun je wel vinden dat iemand arrogant is maar het is gewoon de waarheid. Ik schreef al eens eerder, in Indonesie moet je altijd op je hoede zijn, altijd achterom kijken, tussen de regels door luisteren etc. Als een van mijn “vrienden” (idd “” want dat is een fenomeen dat haast niet bestaat in Indonesie met de uitleg die wij geven aan het woord vrienden) mij een app of sms stuurt na maanden dan is mijn eerste gedacht “wat moet je van mij”? Idd niet aardig maar ik heb bijna altijd gelijk. De vervolg app is dan vaak “sakit” of “sulit” en dan weet je eigenlijk al hoe de communicatie verder loopt. En dat is niet één keer maar met enige regelmaat.

Ik vind dat Indonesiers, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Chinezen (die in Indonesie geboren en getogen zijn) minder snel bereid zijn om iets aan hun situatie te doen en de weg van de minste weerstand kiezen. Natuurlijk, ieder mens wil het beter hebben maar om nu maar gewoon in het wilde weg daar maar westerlingen verantwoordelijk voor te stellen (bijvoorbeeld onbevangen geld vragen) gaat mij wat ver. Verder is educatie ook niet altijd een succes en/of garantie voor een goed leven. Ik ken er wel een paar; een schitterende universitaire opleiding gehad (die ik zelf graag gehad zou willen hebben) maar er niets mee doen, niet bereid zijn om eerst iets eenvoudigers aan te pakken omdat hun arrogantie (ik heb toch een gedegen opleiding genoten) het wint van het verantwoordelijkheidsgevoel (=alles aanpakken) en het daar blijft hangen.

Ik heb ook wel eens aan zo’n verzoek voldoen om te helpen, beginkapitaal etc. maar dat heeft nog nooit iets opgeleverd (en ik doe het dan ook niet meer)

Wat je hier zegt over die zweepslagen is je eigen interpretatie.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

salina
User
User icon of salina
spacer line

Op 19-03-2016 11:59 schreef ErolTR:
Salina; de toon en de arrogantie, ongelofelijk. Het is alsof je net zegt dat ze een paar zweepslagen verdienen die ook 350 jaar duurde.

Wat je ziet gebeuren maak je zelf mee en het is waar. Is goed, leuk? Natuurlijk niet. Maar kijk ook aub naar de eventuele oorzaken. Stel dat het inkomens in Nederland net zoveel zou zijn als in RI, denk je dat ze net zo beleefd zouden zijn?
Kapitaal maakt mogelijk dat mensen goede educatie krijgen, dat ze van de ander minder afhankelijk zijn, maar dat heeft ook weerszijde. Individualisme, stress en ook ondankbaar zijn en dat noem ik pas egoïsme dat mensen denken: ik heb het verdiend, ik wil het zus, ik wil het zo, ik vind dit, ik ik ik, ook niet te vergeten, meer, meer, meer.
Afgelopen 15 jaar hebben we in Turkije meegemaakt, dat in 2002, inkomen pp op jaar basis 4500 US was, is het momenteel 19.500 US. Cultuurverandering maak je meteen mee, betere autos, andere lijfstijl, steeds verwesters aan het worden, bijna ongeacht of je links, rechts of Islamitische referenties hebt.
Dat je ze niet slim vind, is jou waarneming natuurlijk. In US vragen ze ook aan mensen of ze NL kennen, krijg je ook dit te horen: ja natuurlijk, het is de hoofdstad van Denemarken. Moet ik denken dat alle Amerikanen niet slim zijn?

Ik heb het hier over de feiten waarom ze egoistisch of onbeschoft (kunnen) zijn, niet over de oorzaak. De oorzaak weet ik ook niet, behalve dan dat ik zie dat ouders hun kinderen niet (goed) opvoeden. Alles mag en alles kan. Ze mogen met een winkelwagentje andermans poten blauw rijden, ze mogen kuikentjes doden met een baksteen, ze mogen mijn planten uit de tuin trekken, ze mogen gillen en janken. Hoeven niet op tijd naar bed, hoeven geen groente te eten, geen tanden te poetsen. Noem maar op. Dat zou een oorzaak kunnen zijn. Andere oorzaken zou ik niet kunnen bedenken maar die zullen er vast wel zijn.

En dat ik ze niet slim vind heeft niks te maken met of ze weten waar Bahrein ligt om maar een voorbeeld te noemen. Dat wist ik zelf niet eens tot voor kort en ik heb best lang op school gezeten.
Educatie zal je algemene ontwikkeling goed doen maar ik ken zat mensen die redelijk intelligent zijn en vanaf hun 14-de geen schoollokaal van binnen hebben gezien.

Voor mij is de definitie van intelligentie: logisch kunnen nadenken en simpele dingen kunnen onthouden.
En ik kan je honderden voorbeelden geven van dingen die ik hier meemaak waaruit blijkt dat er niet logisch wordt nagedacht en ze het geheugen hebben van een goudvis.
Intelligentie heeft wat mij betreft niks te maken met welke plaats waar ligt, of ze 5 vreemde talen spreken of weten waar je pancreas precies zit wat je dus normaal gesproken op school leert.

En ik ben de laatste die zegt dat iemand zweepslagen heeft verdiend. Het komt niet eens in me op. Bij jou blijkbaar wel. Over arrogantie gesproken.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Salina
Cross posting

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

salina
User
User icon of salina
spacer line

Oh we waren net tegelijk Anne Mieke. Dat zie ik inderdaad ook dat internet niet goed benut wordt door de meesten. Terwijl dat nu juist zo goed zou zijn voor hun algemene ontwikkeling.

salina
User
User icon of salina
spacer line

Oh en weer een Cross posting Emoticon: Laugh out loud

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

Inderdaad, mensen die 'honger hebben naar kennis' zie je bijna niet in Indonesië. Heeft volgens mij met opvoeding te maken.

Ook volgens mij heeft iedereen die wat langer in Indonesië komt, of er langer verblijft, wel eens te maken gehad met mensen die geld vragen. Bleef het maar bij vragen, mijn schoonbroer eiste (!) destijds gewoon geld van mij, want hij wou een zaak beginnen en ik moest dat bekostigen. Hij wacht er nog steeds op.
Altijd is er wel iemand ziek of moet er schoolgeld betaalt worden. En als je goedgelovig bent en toch betaald, lopen ze binnen de kortste keren met een nieuwe HP rond. Emoticon: Laugh out loud

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

salina
User
User icon of salina
spacer line

Op 19-03-2016 13:13 schreef erwin:
Inderdaad, mensen die honger hebben naar kennis zie je bijna niet in Indonesië. Heeft volgens mij met opvoeding te maken.

Ook volgens mij heeft iedereen die wat langer in Indonesië komt, of er langer verblijft, wel eens te maken gehad met mensen die geld vragen. Bleef het maar bij vragen, mijn schoonbroer eiste (!) destijds gewoon geld van mij, want hij wou een zaak beginnen en ik moest dat bekostigen. Hij wacht er nog steeds op.
Altijd is er wel iemand ziek of moet er schoolgeld betaalt worden. En als je goedgelovig bent en toch betaald, lopen ze binnen de kortste keren met een nieuwe HP rond. Emoticon: Laugh out loud

Op Bali had ik het een stuk moeilijker want daar spreken ze nog enigszins Engels. Hier op Java niet en als er weer zo'n parasiet mij komt vertellen in het BI dat zijn moeder zo ziek is, dan kan ik nog zeggen 'ikke niet begrijpen'. Dat geloven ze dan ook natuurlijk. Op Bali kon ik uiteraard niet verbergen dat ik geen Engels sprak.
Maar ik heb echt leuke situaties meegemaakt van 2 mensen die naast mij aan tafel in het Indonesisch elkaar zaten op te jutten met wat voor smoes ze mij geld moesten aftroggelen. Ze wisten niet dat ik het gesprek kon volgen. En net op het moment dat de een zei 'nu vragen' en de ander een diepe teug lucht innam om dan echt een zielig verhaal op te hangen, zei ik ineens 'oh..I must go now, bye'.

Dat was zo leuk Emoticon: Laugh out loud

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 19-03-2016 11:59 ErolTR wrote: Stel dat het inkomens in Nederland net zoveel zou zijn als in RI, denk je dat ze net zo beleefd zouden zijn?
Juist mensen met hoge inkomens (hoger dan ik) zijn nog onbeleefder. Daar ligt het echt niet aan. De meest beleefde mensen vindt men juist onder de armen.

Kapitaal maakt mogelijk dat mensen goede educatie krijgen, dat ze van de ander minder afhankelijk zijn, maar dat heeft ook weerszijde.
Educatie volop hier maar verkeerde educatie. Top-down benadering met leraren die niet in dialoog kunnen treden, alleen in monoloog want ze vinden zichzelf zo pienter. Men kan absoluut niet tegen kritiek dus kan men ook niet leren. Gooi er miljarden tegenaan en het helpt niets. Er moet eerst een complete mentale revolutie plaatsvinden voordat er iets kan veranderen ten positieve.

Individualisme, stress en ook ondankbaar zijn en dat noem ik pas egoïsme dat mensen denken......
Individualisme is juist vooruitgang. Ook ik verheerlijkte eerst de groepscultuur maar heb in de loop der decennia hier geleerd dat dat veel meer negatieve kanten heeft (o.a. dat egoisme, op de groep terugvallen om niets te hoeven te doen) dan een individualistische cultuur die veel meer respect heeft voor de mens als individu. Het is feitelijk nog een primitief overblijfsel van onze verre voorouders waar individuen werden opgeofferd t.b.v. het welzijn van de groep zoals men bij dieren ook ziet.

Dat je ze niet slim vind, is jou waarneming natuurlijk. In US vragen ze ook aan mensen of ze NL kennen, krijg je ook dit te horen: ja natuurlijk, het is de hoofdstad van Denemarken. Moet ik denken dat alle Amerikanen niet slim zijn?
Nee, die zijn niet slim, nakomelingen van gepeupel dat Europa verliet omdat ze het daar niet redden. Waarom is de Amerikaanse maatschappij zo materialistisch? Omdat primitief denkende mensen altijd materialistisch zijn. Dat is het enige waaruit ze status kunnen krijgen om zich te onderscheiden van de rest, niet met intelligentie. Amerikanen kopen intellect uit Europa (Joden, Russen, Duitsers) en tegenwoordig veel uit China en India.

ErolTR
User
spacer line

Salina, allereerst mijn excuses van de opmerking van de zweepslagen. Dat had ik niet zo moeten bedoelen. Nogmaals de toon, klinkt als wijsvinger. Gedrag kan erg frustrerend zijn, daarom ben ik vaak geintereseerd waar dat vandaan komt.
Ook voorbeeld van Annemieke van Myanmar vind ik ook interessant. Daarmee beweert ze dat niet altijd gerelateerd kan worden aan de armoede en daar ben ik het mee eens.

Yogya-Bali, een complete mentale revolutie nodig, ben ik het helemaal mee eens. Nogmaal ik ziet best wel veel overkomsten met Turkije van 30-20 jaar geleden.
Educatie en het gedrag van de leraren is ook zoiets dat het niet meer aan de orde is inTR en ik hoop dat het snel tempo ook in RI veranderd wordt.
Yogya, zowel van de wij cultuur zoals in RI, als ik cultuur in her westen ben ik echt niet voorstander van. Of er een combinatie van die 2 mogelijk is, kan haast wel. Wat zorgelijk is van de individualisme dat mensen in NL bijv 3a4 mensen op 5 hebben contact gehad met psychische hulpverlening door eenzaamheid, depressie, stress ed. Dat vind ik erg zorgelijk.
Dat moeten we ook niet hebben. Persoonlijke ontwikkeling is erg belangrijk, ben ik het mee eens, maar dat ook niet ten koste gaan van het gezin en familie cultuur.
Volgens mij wordt vervolgd, want er komen steeds reacties binnen. Emoticon: Smile

salina
User
User icon of salina
spacer line

Op 19-03-2016 14:54 schreef ErolTR:
Nogmaals de toon, klinkt als wijsvinger.

Dat is vaak het probleem van internet. Er zit geen toon bij dus soms lijken opmerkingen niet aardig of zelfs hatelijk terwijl dat dus helemaal niet zo bedoeld hoeft te zijn. In een persoonlijk gesprek hoor je die toon wel en dan lopen alle gesprekken altijd heel anders dan op internet. Als je in het echt mijn toon zou horen dan zou je dus voelen/merken dat er vaak meer bezorgdheid vanuit gaat dan bijvoorbeeld een wijsvinger.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Wat is mis in Indonesie is het eigen verstand, de logica. Ik kan er een boek over schrijven.

Je kunt nog zoveel vertellen over het westen, over Nederland, over hoe het hier gaat, ze geloven het gewoon niet totdat een familielid het bevestigt die dan al dan niet op jouw kosten in Nederland is geweest, terwijl diegene dan ook maar een fractie heeft meegekregen. Dat is op zich heel frustrerend want je staat gewoon voor jan joker dingen uit te leggen.

Ook het schooien om oleh2 (ik heb het hier al vaker aan de orde gesteld) is echt typisch Indonesisch. Soms niet eens schooien maar zelfs een mededeling.

Kent een Indonesier iemand in zijn familie of kennissenkring die een relatie heeft met een bule dan zijn de oordelen al geveld en het hoofdondeerwerp is geld. Hoe komt het toch ze daar niet snappen dat zoiets als geld op kan raken. Er wordt ook gekscherend gesproken over een wandelende ATM of een geldboom maar ze zien het vaak ook letterlijk zo. Termen als vaste lasten kun je proberen uit te leggen maar het komt niet over op de een of andere manier. (buiten het feit dat ik helemaal geen zin heb om dat aan iemand uit te leggen)
Geld is een kwestie van een plastic kaartje dat je in de muur stopt (…)

En eigenwijs en koppig? Verschrikkelijk. Een ziektenkostenverzekering van een paar tientjes per maand aanbieden wordt weggewuifd want de persoon in kwestie heeft zijn trots die ineens weg is als er een ziekenhuisopname moet komen die het honderdvoudige kost en waarvoor jij dan even in actie mag komen (trots is ineens weg…) Dat je je geld maar één keer uit kan geven geldt wel voor hen maar niet voor ons. Een verzekering is voor veel Indonesiers iets zoals weggegooid geld dat ze liever in handen hebben. Er wordt niet nagedacht over de toekomst, nog niet die van volgende maand. En als er paniek is in de vorm van ziekte dan moet alles en iedereen bij elkaar getrommeld worden om de ziekenhuisopname en/of operatie alesnog voor elkaar te krijgen. Er wordt aan alle kanten geld geleend en opnieuw geleend om het terug te kunnen betalen…

Waar ik ook altijd gedoe over heb is dat er niet begrepen wordt dat ik niet zomaar ff tussendoor volgende maand naar Indonesie kan komen. Het regelen van vrije dagen, andere verplichtingen en vooral het om vijf voor twaalf een duur ticket kopen wordt niet gesnapt, ook al heb ik vele malen uitgelegd dat je een ticket naar Indonesie meestal enige maanden vooraf moet kopen wil je niet de hoofdprijs betalen. Dát je die hoofdprijs dan ook niet wilt betalen (voor een paar honderd euro kun je veel andere dingen doen) wordt ook niet gesnapt. Immers, je hébt toch geld, aan die boom, so what’s the problem?

En waar het vandaan komt? Tegenwoordig in elk geval opvoeding, of het gebrek daaraan zoals Salina al zei (en YB in andere postings) want 25, 30 jaar geleden was het niet zoals het nu is. Maar, als men op een volwassen leeftijd komt dan zou je zeggen dat mensen zelf gaan nadenken, maar dat is in veel gevallen niet zo.

Enfin, een boek dus.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Op 19-03-2016 12:09 schreef ErolTR:
Zieleffe
Geloven (in de godsdiensten of in iets of niets) is iets dat je met je hart en/of hersenen doet. Je gelooft het of niet. We kunnen uren over discussiëren, maar dat hoeft wat mij betreft niet.

Ik lees je reactie eerlijk gezegd met glimlach, want het is helemaal niet gebaseerd op maar ergens, waarnemingen, krantenknipsels. Ik kan maar nergens verifiëren. Zo te zien ben je aan het ventileren als het gaat over godsdiensten. Het is goed voor je, niet inhouden.
Succes Emoticon: Bye bye

Zo ver kan ik wel met u mee gaan, dat je het met verstand doet, maar doe je dat met gevoelens dan ben je al verloren, nuchter blijven en je niet mee laten zweven met alles wat het geloof je ook bied, dat je er nooit over uit gepraat bent, maar dat het wel een issue is en heden den dagen in de wereld een verschrikkelijke beeld er van geschapen word.
Moet je nog overtuigd worden via kranten knipsels dan heb je schijnbaar geen TV en leef je nog in de middeleeuwen waar het toen zo rustig was.
Of je wilt het niet weten, want in u gevoelens heb je zo levens stijl nodig waar ik gelukkig van gevrijwaard ben en geloof mij, dat mag je dan wel geloven, ik heb veel plezier in mijn leven.
Dat ik niet geplaagd word, om maar iets er over na te denken voor het hiernamaals.

Salina had er al eens over geschreven ze weten je snel teleur te stellen, over je verwacht iets, maar je heb afspraken gemaakt, ze komen het gewoon niet na.
Of je bent jarig je bent in de weer geweest met alles goed voor te bereiden en ze komen niet.
Kijk daar heb ik wel zo moeite mee, en daarom doe ik niets meer om maar iets te organiseren.
Heb je een film gemaakt nota bene over hun zelf en je wilt ze het laten zien, dan is na 5 minuten de concentratie verdwenen en men kijk niet meer mee, sta je alleen te kijken.
Ze weten niet wat dankbaarheid betekend kennen ze niet....................

Neen; mensen waar ik gisteravond/nacht samen een leuke avond mee heb gehad, met jonge lui meiden en jongenschinees afkomst, die wel iets in hun mars hebben en de Fransman die de boel lekker aan de gang kan brengen en de taal beheers.
Muziek van eigen bodem en van allerlei soorten tot slagersfestival tot Dangduth.
Het was weer een fijne avond, warm; want dat is het wel op het ogenblik, maar met een heel koud biertje was het goed uit te houden.
Onder een van de jongens zat een tekenaar, die zo uit de hand mijn gezicht tekende en verdomd het leek er echt op.
Ik maak hier gemakkelijk vrienden zowel onder de Indonesiërs als buitenlanders.
Neen ik maak nu met dit leven een fijne tijd door............... Emoticon: Shiny Emoticon: Nice

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

spacer line  

Op 20-03-2016 04:27 schreef zieleffe:

[quote verwijderd]

Ik maak hier gemakkelijk vrienden zowel onder de Indonesiërs als buitenlanders.
Neen ik maak nu met dit leven een fijne tijd door............... Emoticon: Shiny Emoticon: Nice

Fijn, dat je zo geniet....

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 19-03-2016 14:54 ErolTR wrote: Yogya, zowel van de wij cultuur zoals in RI, als ik cultuur in her westen ben ik echt niet voorstander van. Of er een combinatie van die 2 mogelijk is, kan haast wel. Wat zorgelijk is van de individualisme dat mensen in NL bijv 3a4 mensen op 5 hebben contact gehad met psychische hulpverlening door eenzaamheid, depressie, stress ed. Dat vind ik erg zorgelijk.
Dat moeten we ook niet hebben. Persoonlijke ontwikkeling is erg belangrijk, ben ik het mee eens, maar dat ook niet ten koste gaan van het gezin en familie cultuur.
Laat ik eerst voorop stellen dat er eindelijk een prettig en fatsoenlijk persoon is komen opdagen waarmee is te discussieren zonder schuttingwoorden en emoties. Heel anders dan een hoop anderen die direct de kop in de wind gooien en overal tegen in gaan.
Wat je hierboven stelt is zeker ook waar. Er zijn nadelen verbonden aan een individualistisch gerichte maatschappij. En zeker de vereenzaming, dat zal je hier snel minder hebben. Echter ook hier zijn er velen rijp voor een psychiater, alleen is het hier nog steeds not done naar een psychiater of psycholoog te gaan omdat dat betekent dat je gek bent. En niemand wil dat stempel opgedrukt krijgen.
Voorbeeld: recent heb ik op de school van mijn jongste dochter de hulp ingeroepen van een kinderpsycholoog m.b.t. een bepaalde fobie die ze sinds kort had ontwikkeld. Dit mede op aanraden van een Nederlandse psychiater die ik net een paar dagen tevoren had begeleid bij clienten. Na gesprek met ouder, onderwijzeres en dochter zelf, heeft de psychologe een verslag gegeven met achtergrond en recommandaties. Volgens haar was ik de eerste ouder die uit zichzelf naar de psychologe kwam. Alle andere gevallen van psychische nood bij kinderen kwamen doorgaans vanuit de onderwijzeres als de situatie al nijpend was. Dikwijls dus te laat, nimmer voortijdig. Waarom? Men is verlegen en malu toe te geven dat hun kind iets mankeert. Liever verdoezelen dan het kind te helpen en er iets aan te doen. En dat is een gevolg van de groepsnorm: geen negatieve dingen naar buiten brengen. Gezichtsverlies voorkomen (al moet dat ten koste gaan van de psychische gezondheid van een familielid).

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Inderdaad.
Ik maakte jaren geleden iets mee in mijn ex-schoonfamilie en riep dat het kind, toen een jaar of 11, 12 psychologische hulp nodig had inclusief de ouders, noem het maar gezinstherapie. Iedereen keek de andere kant op, ook na mijn aandringen “Waar bemoei je je mee”? zag ik in hun blikken. Kind in de goot en zwerft nu ergens in een grote stad (tenminste dat is het laatste wat ik ervan weet).

In Nederland is de zorg voor de kinderen het eerste wat er bij een echtscheiding geregeld wordt. Daarmee wil ik niet zeggen dat het altijd goed gaat maar de intentie is er vele malen meer dan in Indonesie. Met alle gevolgen van dien. De vele gebroken gezinnen en daarmee het gemak waarmee vader of moeder gaat, al dan niet ook nog eens naar een andere stad, eiland doen er geen goed aan. Het kind (kinderen) wordt geparkeerd wordt bij oma en opa of een tante of, in bovenstaande geval (en dat is niet op zichzelf staand) aan zichzelf overgeleverd en de ramp is compleet. Ik, als reiziger heb ik genoeg voorbeelden.

Het is in Indonesie allemaal heel erg dubbel. Aan de ene kant bemoeit iedereen zich met iedereen en aan de andere kant worden kinderen aan hun lot overgelaten. Als je het mij vraag is er júist aan kinderspyschologen een tekort, tenminste als iedereen eerlijk zou zijn…

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 20-03-2016 09:33 Anne Mieke wrote:

Het is in Indonesie allemaal heel erg dubbel. Aan de ene kant bemoeit iedereen zich met iedereen en aan de andere kant worden kinderen aan hun lot overgelaten. Als je het mij vraag is er júist aan kinderspyschologen een tekort, tenminste als iedereen eerlijk zou zijn…

Ik zal het op scherp zetten, er moeten miljoenen psychiaters op korte termijn worden opgeleid om dit volk nog op de rail te zetten Emoticon: Yes!
Buiten de miljoenen voedseldeskundigen om ouders wijs te maken dat mie instant zorgt voor een verloren generatie Emoticon: Blush
Uiteraard ook het besef kweken bij al die goorlappen dat corruptie ten koste gaat van de kinderen in hun geliefde Tanah Air Emoticon: Angry

ErolTR
User
spacer line

Yogya coûte: Laat ik eerst voorop stellen dat er eindelijk een prettig en fatsoenlijk persoon is komen opdagen waarmee is te discussieren zonder schuttingwoorden en emoties. Heel anders dan een hoop anderen die direct de kop in de wind gooien en overal tegen in gaan....

Dank Yogya. Daarom heb ik bijna 1 jaar forum gevolgd en lang getwijfeld om wel of niet te beginnen. Vooral de reacties zoals je boven hebt beschreven heeft mij lang tegengehouden. Maar ja, toch besloten om te gaan beginnen, omdat ik denk dat het heel belangrijk is om naar de oorzaken te gaan kijken dan maar afkeuren, bekritiseren.

Ik geloof in een maakbare samenleving. 10 jaar gelden is er in NL waarden/normen discussie gevoerd en in mijn inziens heeft het niets opgeleverd. Ik geloof dat economie/inkomen, je referenties spelen een hele belangrijke rol. Hier in NL is er een en ander goed geregeld, zoals in het onderwijs orthopedagogen, kinderpsychologen, voor de volwassenen psychologen, GGZ die ook in de basispakket van de zorgverzekering opgenomen is. Maar wat we missen hier, sinds 5 à 10 jaar dat het voor de Staat erg duur is. Daarom zijn ze opzoek gegaan naar; wat is de kracht van onze samenleving en daarna verbinden de krachten. Wat was de aanleiding? TE DUUR. Niet dat mensen vereenzamen, vervreemden, nee, TE DUUR. ( Ik ben ook aan het breed trekken, weet ik, maar over het algemeen zijn er familiare de hechte banden niet.)
Een andere interessant iets; alleenstaande vrouwen met bijv. 2-3 kinderen van alle verschillende mannen. Doet me zeer. Wat is er aan de hand? Waar gaan we hier echt naar toe?
Voor de rest wat betreft in de rij staan, niet voordringen, zeker daar ben ik het blij mee. Waar ik niet blij mee ben dat sommige, met name ouderen, willen graag in de rij staan, proberen met mensen en Caissière te gaan praten. Een collega van mij vrouw zei dat haar vader in de supermarkt langste rij zoekt en daar achter aansluit. Dat is wat ik bedoel. Dit wil ik ook niet hebben als ik straks oud word en ook niet wil hebben dat egoïsme zoals jullie beschrijven in RI.
Een tussenweg van NL en RI vinden? Kan wel. Want ik geloof zeker in een maakbare samenleving nogmaals. Een onderzoek voor de sociale wetenschappen aan de universiteiten van beide landen?? Want zo kan het niet meer gaan.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 20-03-2016 10:08 Malam wrote: Ik zal het op scherp zetten, er moeten miljoenen psychiaters op korte termijn worden opgeleid om dit volk nog op de rail te zetten Emoticon: Yes!
Dat zeg ik mijn eega ook dikwijls, je volk is aan een psychiater toe. En dan bedoel ik dat niet als een afkraker maar meen het echt. Velen hebben psychische hulp nodig want ze komen er niet meer uit. De veranderingen en de urbanisatie zijn te snel gegaan. Daar was de eeuwenlange adat niet op voorbereid. De enige die er garen bij spinnen, zijn de politieke en religieuze leiders die weer lekker hel en verdoemenis kunnen prediken en hun macht uitbreiden. Door de afbrokkeling van de waarde en betekenis van de eeuwenlange functionele en functionerende adat is een groot deel "de weg kwijt". Men weet totaal niet in juiste proporties te reageren op issues die in de 21e eeuw de kop op steken. Wetenschap wordt genegeerd t.b.v. fossiele religies die een "waarheid" prediken uit de middeleeuwen. Dat kan gewoonweg niet, tenzij men de hele bevolking transporteert naar een ander melkwegstelsel.
Toevallig net een ontmoeting en een gesprek gehad met een in het buitenland opgegroeide Indonesier waarin dit ook ter sprake kwam. Hij zit op hetzelfde spoor en vond evenzo dat velen rijp zijn voor psychische hulp.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 20-03-2016 13:21 ErolTR wrote: Een andere interessant iets; alleenstaande vrouwen met bijv. 2-3 kinderen van alle verschillende mannen. Doet me zeer. Wat is er aan de hand? Waar gaan we hier echt naar toe?
Dat ziet men hier ook volop ErolTR. Dit is een land met een gigantisch aantal overspel plegende en ontrouwe mannen en vrouwen. Schijnheilig heeft men het altijd over die buitenlanders die aan "vrije sex" doen maar ze zijn er zelf de meesters in.
Ook veel mannen die gewoon weglopen en vrouw achterlaten met kinderen.
Voorbeeld is het eiland Lombok waar enkele jaren geleden werd geconstateerd dat een Sasak (= de oorspronkelijke bevolking) gemiddeld 6x in zijn/haar leven (20 jaar geleden zelfs 8x) trouwt en dus ook scheidt. Uit elk van die huwelijken wordt wel een kind geboren, dus kan een vrouw zelfs van 6 verschillende mannen een kind hebben.

Een tussenweg van NL en RI vinden? Kan wel. Want ik geloof zeker in een maakbare samenleving nogmaals. Een onderzoek voor de sociale wetenschappen aan de universiteiten van beide landen?? Want zo kan het niet meer gaan.
Ik help het je hopen. Het zou zeker moeten. Maar met de huidige overheid en politiek hier blijft dat een utopie: there is only one way and that's our way.

bulekurus
User
spacer line

Op 19-03-2016 00:12 schreef ErolTR:
Ook de uitspraak van: Ik denk toch dat dit de meest egoïstisch bevolking op aarde moet zijn .????
Is dat niet generaliserend ?

Een aantal Psv wezens (geen supporter in mijn ogen) waren van de week in Madrid. Zoek beelden op het internet. Ze gooide geld op het plein aan de Roemeense Romas, van de ene naar de andere plek knielden de dames en het was voor hun erg grappig voor die wezens. Zelfs voor geld oprukken hebben ze laten doen. Dat werd wereldnieuws.
Moet ik hier een conclusies trekken van de Europeanen, Nederlanders, PSV supporters of Jan, Kees en Hans?
Egoïstische Indonesiers? Ga hier en daar informeren wat de buren op het platteland voor hun buren doen als ze geen of weinig inkomen hebben? Kijken ze toe? Zeggen ze , ga naar de gemeente om bijstand aan te vragen of dat ze echt onopgemerkt mensen helpen om hun eer niet aan te tasten? Egoïstisch? Misschien in de stand, in het vliegtuig! Maar Indonesië bestaat niet alleen van Jakarta en Air Asia Emoticon: Bye bye

Egoïstische dan heb ik het niet over geld, dan heb ik het over manieren, hoffelijkheid, natuur, de aarde, tunnelvisie en ga nog maar een eindje door.

Ben jij al eens naar de bakker geweest ? Geloof mij de eerste Indonesiërs die voor mij loopt en die spontaan de deur openhoud, die moet ik nog tegen komen.

Vorige week kom ik uit de Sheraton in Yogya (waar ik af en toe een Heineken van de tap ga drinken in een rustige omgeving en een pooltje doen)
Wanneer ik het complex buiten rij is er een file tot aan de lichten van de ringroad!
Ik moet oversteken want ik moet de andere richting uit, ze laten mij er niet door, gewoon bumper aan bumper terwijl ze toch in de file staan en ik helemaal niet die kant op moet en hun plaats inneem.
Tot dat ik mijn deur opendoen en ze zien mijn Bulekop en de guard van de Sheraton even zijn leven riskeert om voor de auto's te staan.
Of wanneer het vliegtuig land en ze allemaal tegelijk uit het vliegtuig willen en niet kunnen want ik sta daar en hen erop wijs dat ze toch nog moeten wachten op hun bagage
Noem jij dit geen Egoïsme

Of iemand die proef komt doen ( 1 ste dag)als bewaker en na twee uur werken (aanwezig zijn) al lekker noodletjes ligt te koken in de keuken!
Zonder te vragen ! En dan nog de duurste instantmie eruit nemen van Korea
Ik koop altijd voor mijn staff indomie of dergelijke, als ze een hongertje hebben dan kunnen ze dat eten. Die doos waar gemakkelijk een 20 tal pakketjes in liggen staat in de staff kamer . Gewoon op u eerste dag zonder te vragen voor wie dat die instantpakketjes zijn of uberhaupt dat hij mijn keuken mag gebruiken en dan lekker rustig genieten van zijn pakketje, de tv opzetten een sharp flatscreem met indovioen erop en de bewaking maar voor de geesten laten.

kon er nog mee lachen toen ik het zag op de cctv.
Hij moest wel niet meer komen, dan zijn ze nog verwonderd ook.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Niets aan toe te voegen, geeft aan hoe mensen in Indonesië nu denken en doen.
Sinds de val van Suharto noemen ze dat democratie, maar het is totale anarchie, niemand trekt zich meer van iemand wat aan, zelfs mijn en dijn is niet heilig meer.
Het is wachten op het moment dat dit fout gaat, zoiets kan namelijk niet onbeperkt door gaan Emoticon: Nooo

Decoupeerzaag weg, boormachine/schroeftol weg, koevoet weg, alle het mooie gereedschap weg, zelfs de alarm installatie weg Emoticon: Confused
Ooooh ja zelfs de munten van de kaartpotjes Emoticon: Bye bye
Allemaal pootjes gekregen, als je dan af en toe een negatieve reactie geeft en je ziet sommige reacties dan denk ik weten jullie wel waar jullie het over hebben na enkele weken/maanden Emoticon: Confused

salina
User
User icon of salina
spacer line

Op 21-03-2016 07:45 schreef bulekurus:

[quote verwijderd]

Ik moet oversteken want ik moet de andere richting uit, ze laten mij er niet door, gewoon bumper aan bumper terwijl ze toch in de file staan en ik helemaal niet die kant op moet en hun plaats inneem.

Dat blijft mij ook nog steeds verbazen na zoveel jaar hier. Dat je nooit wordt doorgelaten terwijl ze kunnen zien dat je hun plekje heus niet inneemt. Ik snap dat nooit zo goed want het is een kleine moeite en een paar seconde om even een gaatje open te houden.
In Nederland ging dat altijd automatisch.

salina
User
User icon of salina
spacer line

Op 21-03-2016 09:43 schreef Malam:

Decoupeerzaag weg, boormachine/schroeftol weg, koevoet weg, alle het mooie gereedschap weg, zelfs de alarm installatie weg Emoticon: Confused
Ooooh ja zelfs de munten van de kaartpotjes Emoticon: Bye bye
Allemaal pootjes gekregen, als je dan af en toe een negatieve reactie geeft en je ziet sommige reacties dan denk ik weten jullie wel waar jullie het over hebben na enkele weken/maanden Emoticon: Confused

Ik heb nu een vel papier op mijn vriezer zitten. Daar zet ik alles op wat erin gaat.
En als er iets uitgaat dan moeten ze dat doorstrepen.
Ik was iedere keer na een paar dagen kilo's vlees kwijt. Werd lekker gekookt met mijn olie in mijn keuken en alles werd steeds vetter en smeriger met al dat gespat. Het vlees werd dan naar die broer gebracht vermoed ik. Die overigens zelf een warung (door mij gefinancierd) heeft met een hele vitrine vol vreten maar de lekkere dingen werden door mammie gebracht voor hemzelf. Gekookt en al, met mijn vlees. Emoticon: Cry

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

78,720,971 topic views - 236,091 posts - 13,703 topics - 27,350 members - last post @ 18-01-2020 10:11 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

128,419,499 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com