indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Tickets, luchtvaart en vervoer > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

kopisusu
User
spacer line

Beste mensen,
Vorig jaar zijn wij als gezin voor het eerst ver en lang op vakantie geweest (5.5 week naar Zuid-West Amerika). Zonder kinderen hebben wij lang geleden een paar keer met een rugzak en Lonely Planet door Indonesie getrokken: Sumatra, Java, Bali, Lombok. Volgend jaar willen we graag met z'n vieren naar Sulawesi. We willen een beetje traag reizen, niet elke dag verkassen. We hebben maximaal 4 weken en willen graag afwisseling in natuur en cultuur, rust en actie. Hebben jullie suggesties voor een voorlopig reisschema? Raden jullie aan om accommodatie te reserveren? Alvast heel hartelijk dank voor jullie reactie! groet, Annemiek

spacer line  

Als je met kinderen reizen is het natuurlijk van belang wat zij leuk vinden. Dus ik kan me voorstellen dat jullie de vakantie daar ook op willen afstemmen. Kan je daar iets over vertellen.

koming
User
User icon of koming
spacer line

Op Sulawesi is wel wat te zien. Hangt er wel vanaf wat je wilt, budget of luxe. En of je moet reserveren hangt af van je reisperiode. In de zomervakantie is het wel wat drukker, met name qua openbaar vervoer. Accomodatie hoef je niet ver van tevoren te reserveren denk ik, dat kan meestal ter plaatse wel.
Ik zou niet Lonely Planet meenemen, dat doet iedereen al

Inderdaad is het beter om wat meer info te geven over je wensen zodat we beter kunnen adviseren

kopisusu
User
spacer line

Kinderen houden van zwemmen (snorkelen) en dieren (spookdiertje!), man en ik houden van lopen (kinderen ook, al denken ze van niet..) rijstvelden,vulkanen, markten, koffiedrinken op een plein, eten in een warung, plaatselijk leven ervaren, opgepropt in een busje reizen, mandiŽn, zonsop- en ondergangen, musea, contact met anderen (zowel lokale bevolking als toeristen). We moeten reizen in de zomerschoolvakantie. We willen liever budget dan luxe (af en toe wel fijn). Kunnen jullie hier iets mee? groet!

jupje
User
User icon of jupje
spacer line

Sulawesi is relatief groot en zeer afwisselend, dus meer dan genoeg te zien en te doen in 4 weken, zowel flora en fauna als activiteiten.
Het begint natuurlijk met de vliegreis.
De zomerschoolvakanties zijn dit jaar tussen 9 juli en 4 septenber, afhankelijk van de regio waar je woont.
Kunnen jullie na 1 augustus nog die 4 weken inplannen, kan het nogal behoorlijk schelen in prijs.
Vertrekken in juli is in de regel aanzienlijk duurder.
Een keuze die je ook moet maken, is of je via Jakarta wil vliegen, en of via Kuala Lumpur of Singapure voor jullie ook een mogelijkheid is. Vanaf deze beide lokaties zijn rechtstreekse mogelijkheden om door te vliegen naar Sulawesie, hoewel vanaf Jakarta de variaties en mogelijkheden aanzienlijk groter zijn.
En misschien is vertrekken vanaf Brussel voor jullie ook nog een optie, want dat kan soms verrassend voordeliger zijn.

SOLO MAN FOREVER

koming
User
User icon of koming
spacer line

Ik denk dat we daar wel wat mee kunnen. Ik zou zeggen: neem Manado mee in je reis, makkelijk bereikbaar, veel accomodaties en er is wel wat te doen of te zien. Je kunt naar het Tangkoko natuurreservaat (wandelen, spookdiertje), en er liggen wel wat eilanden in de buurt met mooie stranden. Bunaken zou ik mijden, ga liever naar Bangka of Lembeh, maar er zijn ook andere.
En dan naar Toraja, aparte cultuur, ligt op hoogte dus niet zo warm en daarmee geschikt om te wandelen.
Rond Makassar is ook wel wat te doen, eilanden bezoeken dan wel de natuur in. Makassar als stad is niet zo geweldig.
Ook de Togian eilanden zijn misschien een optie, maar wel een beetje lastig bereisbaar/bereikbaar.
Musea en koffie op een plein zou ik even vergeten, ik zou nergens zoiets weten.

Voorgestelde reisroute: naar Manado vanuit Jakarta dan wel direct vanaf Singapore, daarna naar Makassar en dan naar Toraja heen en weer.
Of eerst naar Makassar, Toraja, eventueel Togian en dan naar Manado.

Een beetje weinig detail maar ik ga ervan uit dat zich nog andere forummers gaan melden hier. Voor verdere vragen kun je me hier bereiken, ik ben met name bekend in de regio Manado e.o.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Bij deze een poging/een van de vele mogelijkheden

Dag 1 Makassar
Dag 2 tm 5 Toraja
Dag 6 reisdag van Rantepao naar Palopo of Tentena
Dag 7 tm 9 Lore Lindu NP
Dag 10 reisdag Lore Lindu NP naar Ampana
Dag 11 Ampana-Wakai en eventueel verder
Dag 12 tm 15 Togean eilanden
Dag 16 boot naar Gorontalo
Dag 17 tm 18 Gorontalo
Dag 19 reisdag gorontalo-Tomohon
Dag 20 tm 22 Tomohon
Dag 23 Tomohon-Manado-Bunaken of Siladen
Dag 24 tm 26 Bunaken en/of Siladen
Dag 27 Manado
Dag 28 naar huis

Ander in te passen mogelijkheden zijn:
Singkang (meer, 2 dagen)
Bira (strand, 2-3 dagen)
Malino (bergen, 2 dagen)
Buton (zuidoost van Sulawesi, cultuur, natuur, 4-5 dagen)
Wakatobi (zuidoost van Sulawesi, strand, snorkelen, 4 dagen in plaats van Togean)

Verder is het noorden van Sulawesi goed te combineren met Ternate en Tidore (Maluku). Vliegtickets zijn heel goedkoop en een combi van deze twee kleine eiland is geschikt voor 4, 5 dagen), dus ook het overwegen waard.

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

kopisusu
User
spacer line

Beste Koming, Jupje en Anne Mieke, hartelijk bedankt! Ik vind het erg lastig om een reisplan te maken voor zo'n totaal onbekend gebied. Ik ben blij met jullie hulp. De komende tijd ga ik, met jullie tips ernaast, lezen en klikken. Mocht ik weer vragen hebben dan meld ik mij. groet!

elsbeth
User
spacer line

haa Sulawesi weer eens. Daar ga je geen spijt van krijgen hoor!! Als ik lees wat jullie leuk vinden, komen jullie op Sulawesi ruim aan je trekken. Reisschema van Anne Mieke zieter leuk uit, alleen is dag 2 ook echt een reisdag, van Makassar naar Toraja. Dan heb je dus 3 dagen in Tanatoraja, best kort. Aan de andere kant beginnen de dagen in de tropen heel vroeg en sta ik meestal rond 06.00 buiten. De reis van Rantepao naar Tentena is schitterend, ook de omgeving van het meer van Tentena is erg mooi en volgens mij nog steeds weinig toeristisch. Gorontalo en Tomohon zijn volstrekt niet toeristische plaatsen. Gorontalo is voor mij eeuwen geleden, Tomohon laatste keer in 2011, ook wel een tijdje terug dus. Maar wij (gezin met 4 kinderen) vonden Tomohon erg leuk. Vooral om de simpele dingen: door het plaatsje lopen, blouses met lange mouwen kopen voor de tocht door Tangkoko NP, dunnere broeken kopen dan we mee hadden en linea recta door naar de kleermaker om de boel passend te maken. Mooie wandelen langs een prachtig meer.Tussendoor ergens een noedelsoepje slurpen en met iemand die je ontmoet hebt mee naar een ziekenhuis of een schooltje. Dat zijn leuke (nou ja, niet altijd) dingen die in IndonesiŽ echt anders zijn. Bunaken is een mooi snorkelgebied (als je daar toch in de buurt bent) en ik heb even verderop honderden dolfijnen gezien (boottochtje vanuit Bunaken). Pfff, ik krijg er weer helemaal zin...

koming
User
User icon of koming
spacer line

Nu ik de post van Anne Mieke lees: je kunt vanuit Manado tegenwoordig niet alleen naar Ternate en Tidore, maar b.v. ook naar Morotai of Talaud. Dat zijn mooie omgevingen en er komt nauwelijks een toerist.
Het vliegtuig gaat alleen niet iedere dag, kwestie van goed plannen

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Naar Morotai weer niet op dit moment. Van de week nog zitten puzzelen ivm volgende reis. Ik had ook nog gekeken naar Labuha (Maluku) maar ook daar vliegt op het moment weer niks.

Naar Talaud en Sangihe wel. Ik ben twee jaar geleden op Sangihe geweest. Vlucht ernaar toe in de vroege ochtend was prachtig, zeker als je aan de rechterkant van het vliegtuig zit dus naar het oosten kijkt. Leuk eiland, Tahuna de hoofstad ligt aan een prachtige baai maar ik vind Ternate en Tidore toch net iets meer de moeite waard (en ook daar komen vrijwel geen toeristen).
Ben voor mijn aanstaande reis nu ook naar Talaud aan het kijken maar ben naar nogal veel aan het kijken dus zal moeten kiezen Emoticon: Smile
Nog een andere alternatief is Kao op Halmahera en dan verder naar het noorden naar Tobelo en een rondje maken naar Jailolo en Sofifi dan met de boot over naar Ternate of Tidore en terug naar Manado.
(te)veel mogelijkheden dus.

kopisusu
User
spacer line

Ben ik weer. Dank voor jullie berichten! Heeft een van jullie wellicht ook een goede tip voor een reisgids? Lonely Planet werd afgeraden begreep ik? Ik hou van papier...

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik weet niet wie LP heeft afgeraden (ik gebruik deze zelf vrijwel niet meer maar dat heeft er mee temaken dat ik vaker naar onbekender gebieden ga) maar ik vind het nog steeds veel info bevatten. Probleem is wel dat je maar een klein deel nodig hebt. Van elke ďcompleteĒ reisgids van Indonesie worden de meeste paginaís besteed aan Java en Bali en van eilanden zoals Sulawesi relatief slechts een klein deel.

Er zijn ook weinig tot geen gidsen van de eilanden van Indonesie apart (met uitzondering van Java en Bali).
Vroeger was er een serie van Periplus waaronder ook Sulawesi. Ik heb er nog eentje van 25 jaar geleden, een Nederlandstalig reisgids met mooie verhalen maar dat voor geen meter meer klopt mbt de praktische info. Deze gidsen zijn ook in het Engels verschenen op een latere datum, maar nog altijd oud met een jaar of 15.

Je zou kunnen kijken of deze ergens nog tweedehands te koop zijn.
Alternatief is zelf eea op papier verzamelen van het internet.

spacer line  

Op 20-03-2016 21:44 schreef Anne Mieke:

Er zijn ook weinig tot geen gidsen van de eilanden van Indonesie apart (met uitzondering van Java en Bali).

Ik koop tegenwoordig allles digitaal bij Lp. Kun je per eiland kopen, laatste tijd vaak in de aanbieding. Handig daarbij is een e-reader, kan je ook op je terras in de zon lezen. Maar ook op lap-top of tablet is mogelijk.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 21-03-2016 04:19 jobvanstaalduinen wrote:

[quote removed]

Ik koop tegenwoordig allles digitaal bij Lp. Kun je per eiland kopen, laatste tijd vaak in de aanbieding. Handig daarbij is een e-reader, kan je ook op je terras in de zon lezen. Maar ook op lap-top of tablet is mogelijk.
Heb ik ook (een paar van een aardig forumlid gekregen) maar ik doe er weinig mee. Mbt transport en accocomodatie is er geen enkele reisgids mer die het kan bijhouden. Hotels net zo gemakkelijk via een boekingsstie en transport verandert om de haverklap in Indonesie.
De LP is tegenwoordig niet meer compleet (minder compleet dan jaren geleden) en focust vooral op de platgetreden paden.

spacer line  

Op 21-03-2016 08:22 schreef Anne Mieke:

[quote verwijderd]
Heb ik ook (een paar van een aardig forumlid gekregen) maar ik doe er weinig mee. Mbt transport en accocomodatie is er geen enkele reisgids mer die het kan bijhouden. Hotels net zo gemakkelijk via een boekingsstie en transport verandert om de haverklap in Indonesie.
De LP is tegenwoordig niet meer compleet (minder compleet dan jaren geleden) en focust vooral op de platgetreden paden.

Klopt, maar ze zijn tegenwoordig zo goedkoop dat ik me vorig jaar toch heb laten verleiden een hoofdstuk Buenos Aires en Uruguay van de Argentinie Lp te downloden. Toch nog wel aardig om je even te oriŽnteren.

koming
User
User icon of koming
spacer line

Iedere papieren reisgids is bij verschijnen al niet meer up-to-date. Ik kijk tegenwoordig liever op http://wikitravel.org (Engelstalig) of eventueel http://wikitravel.org/nl (Nederlandstalig). Beide zijn niet compleet, maar vaak meer up-to-date dan een (papieren) reisgids.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Job, verdiep jij je in al je luxe wel eens in de enorme problemen die IndonesiŽ heeft en de tientallen miljoenen mensen die geen hap te vreten hebben. Emoticon: Confused
Of doe je liever je ogen dicht, koppie in het zand als een struisvogel, wat ik niet wil zien is er ook niet Emoticon: Blush Emoticon: Bye bye

spacer line  

Malam, het antwoord is ja.
En jij, met je eveneens luxe leven, verdiep jij je er ook echt in, en doe je nog wat met de kennis, behalve er melding van te maken?

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Tuurlijk Job, ik snap dat je daar niet echt thuis in bent, maar als je buiten het paradijs Bali in een kampung op Java woont dan zal je je hart moeten laten spreken, anders ben je snel uitgepiept. Emoticon: Blush

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

51,373,049 topic views - 223,798 posts - 13,517 topics - 16,730 members - last post @ 21-11-2017 00:03 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

92,366,536 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com