indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

tampubolon
User
spacer line

Hoi allemaal.

In mei zal mijn 1e kitas (&MERP 1jarig) verlopen (Ikut suami)
Nu willen wij de procedure zelf doen ipv agent, maar ik heb een dringende vraag.
Mijn paspoort verloopt in Augustus dit jaar.
Geldt de geldigheids datum van 18 mnd op paspoort alleen voor 1e aanvraag KITAS of ook voor de verlenging?
Google is de grootste vijand en geeft onduidelijkheid.
Een kennis zegt dat de 18mnd alleen voor de eerste aanvraag van een kitas is.
En dat ik na de kitas vernieuwing mijn paspoort kan doen omdat ze dan mijn nieuwe kitas koppelen aan mijn nieuwe paspoort.

De 2e vraag die ik wilde stellen is over de benodigdheden.
Wij wonen 6uur van onze immigratie vandaan dus even informatie halen is er niet echt bij.

Zover ik zelf denk nodig te hebben:
- trouwakte plus copy
- sponsor brief (of is deze niet nodig door trouwakte?)
- pasfoto's 4 stuks, rode achtergrond
- paspoort
- ktp plus copy van mijn man
- 'oude' kitas
- surat domisili (??)

Is er iets wat ik vergeet?
Wat is precies de procedure (van welk kastje naar welke muur) bij de 1e kitas verlenging?
Ik hoef het land niet uit toch mag ik hopen.

Ik hoop dat er hier meer duidelijkheid uitkomt Emoticon: Smile

Alvast bedankt!

salina
User
User icon of salina
spacer line

Je kitas is geldig tot de geldigheidsdatum van je paspoort.

Waarom wil je zelf de procedure gaan doen? Een agent wordt niet van het kastje naar de muur gestuurd en scheelt jou tijd, energie en uiteindelijk ook geld. Zeker als je zover van immigratie vandaan woont. Emoticon: Yes!

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Zeer dom als je het zelf gaat doen. Zeker als je 6 uur rijden van de immigratie woont. Dat wordt weken heen en weer rijden. Ga alvast maar een hotel zoeken in de buurt van de immigratie waar je de eerstkomende tijd kan gaan verblijven. Wordt het je makkelijk gemaakt, ga je moeilijk doen. Laatst nog zo iemand. Vond de agent te duur en wilde het zelf doen. Zijn Indonesische partner had hem wijs gemaakt dat zij dat zelf ook zou kunnen. Ja, aan mijn hoela. Met alles transport- en overnachtingskosten meegerekend, was hij feitelijk 5x zo duurder uit. Indonesia is geen Nederland. Zonder agent werkt het niet op een dergelijke afstand. Geluk.

tampubolon
User
spacer line

Bedankt voor de mening yogya-bali, helaas geen hulp met mijn vragen.
Wij willen de verlenging zelf doen omdat het ons 7 juta scheelt (ik vind het in ieder geval een hoop geld).
Ten 2e hebben wij, naast in kampung, ook een huis in de stad dus hotel kosten zijn er niet.
Maar goed, dan nog als we het zelf willen doen dan willen we dat dus noem me vooral dom, niet zo heel aardig alleen.

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.salina, dus als ik in mei mijn kitas verleng op een paspoort die maar geldig is tot augustus is dat geen probleem?
Dus gewoon pas mijn paspoort doen in augustus (hij verloopt eind augustus) is ok.
Enig idee over de benodigdheden of heb ik ze zo wel op een rijtje?

salina
User
User icon of salina
spacer line

Je hebt tegenwoordig ook nog een skkb nodig (bewijs van politie dat je niet genoteerd staat als een 'probleemgeval' )

Het is tegenwoordig best een heel gedoe en gestress om alles voor elkaar te krijgen. Ik heb alles ook via een agent laten doen. Ja dat kost extra maar heb er toch uiteindelijk wel geld mee bespaard en een hartverzakking. Alhoewel ik geen 7 juta extra heb betaald maar, ik dacht, 1,8 voor de agent.

Geen probleem als je paspoort eerder afloopt. In je kitas staat de geldigheidsdatum van de afloopdatum van je paspoort.
Je kan ook natuurlijk je paspoort alvast verlengen voor 10 jaar. Waarom zou je wachten tot augustus als het ook in mei kan en je je kitas weer voor een jaar binnen hebt.
Ik heb dat toevallig gisteren laten doen in Surabaya Emoticon: Yes!

tampubolon
User
spacer line

Ja ik moet eerlijk zeggen dat ik de prijs voor de renewal van mijn kitas nog niet heb, dus ik weet niet of het nu goedkoper is dan wat we voor de eerste aanvraag hebben betaald.
Ik ga haar zo maar even een mail sturen.

Mijn paspoort verlengen is eigenlijk lastig voor de verval datum van mijn kitas omdat we dit in jakarta moeten doen (medan kan, maar is uiteindelijk voor ons hetzelfde als naar jakarta vanuit west sumatra)
Mijn man zijn nichtje is ziek en die vertrekt binnenkort met de ouders naar kuala lumpur voor onderzoek en het oudste nichtje die leerplichtig is (oftewel de ouders vinden school gelukkig ook belangrijk) verblijft dus bij ons zo lang tot ze weer terug zijn.
Ben bang dat voor de tijd dat zij gaan en weer terug zijn het al erg krapjes word met eerst paspoort verlengen en dan kitas proces.

Maar goed fijn te horen in ieder geval dat het geen probleem is als ik mijn kitas in mei verleng op mijn paspoort die dan in augustus pas verlengd word.
Beetje samenloop van omstandigheden, vandaar mijn dringende oproep.

Bedankt voor de info salina.

tampubolon
User
spacer line

Sorry nog even over de skkb, ik kan alleen info vinden over een SKLD (welke sinds 2014 niet meer nodig schijnt) en een STM (surat tanda melapor)
De skkb, bedoel je daar toevallig de stm mee wat me logisch lijkt?!

asepers
User
spacer line

tampubolon schreef:

Maar goed fijn te horen in ieder geval dat het geen probleem is als ik mijn kitas in mei verleng op mijn paspoort die dan in augustus pas verlengd word.

1.
Dan krijg je wel een stempelafdruk van je Kitas in je ,,oude'' paspoort, welke na vernieuwing ongeldig wordt gemaakt.
je krijgt een nieuw paspoort.
paspoorten worden niet verlengd.
2.
Ik zou toch nog eens informeren of je een kitas voor 1 jaar kan krijgen op een bijna verlopen paspoort.

+ Salina schreef:
In je kitas staat de geldigheidsdatum van de afloopdatum van je paspoort.

Dus als je een Kitas kan krijgen,krijg je mogelijk maar een Kitas tot Augustus en zul je de procedure nog een keer moeten doen in Augustus met je nieuwe paspoort ???????????

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 10-03-2016 00:55 asepers wrote: Dus als je een Kitas kan krijgen,krijg je mogelijk maar een Kitas tot Augustus en zul je de procedure nog een keer moeten doen in Augustus met je nieuwe paspoort ???????????
Dat vermoed ik ook. Je krijgt doorgaans een visum/Kitas tot de geldigheidsdatum van je paspoort. Ik heb hetzelfde met mijn Kitas. Moet een Kitap worden maar ik moet komend jaar mijn paspoort verlengen. Advies agent om nog 1x Kitas te nemen en dan pas met een nieuw paspoort de Kitap aan te vragen.

asepers
User
spacer line

tampubolon schreef :

- trouwakte plus copy
- sponsor brief (of is deze niet nodig door trouwakte?)?????????
- pasfoto's 4 stuks, rode achtergrond
- paspoort
- 'oude' kitas
- surat domisili (??)

Ik zou dit aan je agent vragen,wat nodig is en
als je het zelf doet bij de immigratie de info opvragen.

- trouwakte plus copy. ?????????
- sponsor brief (of is deze niet nodig door trouwakte?)
- pasfoto's 4 stuks, rode achtergrond ????? sommige beginnen al met blauwe achtergrond
- paspoort
- 'oude' kitas
- surat domisili (??)

etc. etc. ???????

salina
User
User icon of salina
spacer line

Op 10-03-2016 01:25 schreef Yogya-Bali:

[quote verwijderd]
Dat vermoed ik ook. Je krijgt doorgaans een visum/Kitas tot de geldigheidsdatum van je paspoort. Ik heb hetzelfde met mijn Kitas. Moet een Kitap worden maar ik moet komend jaar mijn paspoort verlengen. Advies agent om nog 1x Kitas te nemen en dan pas met een nieuw paspoort de Kitap aan te vragen.

Zo ga ik het ook doen.

salina
User
User icon of salina
spacer line

Het punt is Tampubolon dat de regels hier zo ongeveer veranderen voordat ze verzonnen zijn. Voor je het weet ben je ermee bezig en is er ineens weer wat anders waar je rekening mee moet houden. Ik zou je toch aanraden om een agent in de arm te nemen. Dan zit je veilig. Die weet van alle (nieuwe) regels en die heeft het zo voor elkaar. Ik denk echt niet dat dat 7 juta hoeft te kosten. Wij kunnen hier nu misschien adviseren terwijl vannacht ineens de regels weer veranderen.

elsbeth
User
spacer line

Ik dacht gisteren nog: laat ik mijn twijfel maar niet emrken en het onnodig verwarrend maken, want ik weet er geen pest van. Maar als ik Salina hoor zeggen: je KITAS is geldig tot de geldigheidsdatum van je paspoort, dan is dat in jouw geval dus tot augustus. En daarna niet meer. Maar jij las het kennelijk anders en was opgelucht.
Toch maar als de sodemieter je paspoort nu verlengen volgens mij en de hele boel met een nieuw paspoort doen.

salina
User
User icon of salina
spacer line

Ik ga het nog even voor de zekerheid bij mijn agent vragen hoe dat zit als je maar een paar maanden een kitas hebt. Ik weet 3 x een kitas en daarna een kitap
Maar de consequenties bij een onvolledig jaar is misschien helemaal niet erg.
Ik kom er nog op terug.

spacer line  

U moet het uwzelf gewoon makkelijk maken en met een (ver)nieuw(d) NL paspoort met geldigheidsduur van 10 jaar de KITAS-procedure ingaan.

Had hier een vergelijkbare situatie: Tijdens de geldigheid van mijn KITAP zou mijn NL-paspoort verlopen en zou ik t.z.t. mijn nieuwe paspoort gegevens aan Immigratie moeten doorgeven en allerlei zaken moeten laten aanpassen. Iedereen die je hierover sprak - medewerkers Immigratie, service agenten, NL consulaat personeel - zeiden allemaal hetzelfde: "voorkom dat en ga de procedure gewoon in met een paspoort met max. geldigheidsduur".

If you have nothing to loose, you can risk everything

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,647,862 topic views - 235,464 posts - 13,700 topics - 26,357 members - last post @ 11-12-2019 22:22 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

126,714,546 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com