indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Nusa Tenggara - De Kleine Sunda Eilanden > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

saskia110
User
spacer line

Hoi reizigers,

Aanstaande augustus willen we totaal 28 dagen naar Indonesie. Nu willen we beginnen op singapore, 3 dagen
singapore-jakarta-bandung
bandung 1 nacht
trein bandung-yoghjakarta, daar bodobodur, prampanan etc,
dan tourtje richting bromo (hoe en wat nog aan het uitzoeken)
met boot naar bali, naar permuteran en mengajan island. 2 of 3 nachten
dan ubud 3 nachten.
en dan de grote vraag naar flores of lombok? willen sowieso eindigen op de gili's. Wat is haalbaar? wat is plan technisch het handigst, en voor en nadelen van zowel lombok als flores?

groetjes, Saskia

spacer line  

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Saskia, reizen in Indonesie is over het algemeen tijdrovend en minder gemakkelijk als in Europa. En als je wat van het land wil zien en genieten en relaxen is het handig om niet al te veel en te lange reisdagen in te plannen. Als je de kop (3 dagen Singapore) en staart (4? dagen gili's) van de 28 dagen aftrekt dan houdt je er nog 21 over. De laatste dag vertrek je waarschijnlijk vanaf Denpasar, dan is het aan te bevelen zeker de laatste nacht op Bali te verblijven, dus houdt je 20 dagen over. Wil je wat van Bandung zien dan zou je er minstens 3 nachten moeten verblijven en in Yogyakarta is zeker voor een dag of 4 genoeg te zien en te beleven. Van Yogya is het echt een zeer lange dag bussen voor je bij de pont naar Bali bent, dus weliicht is het relaxter Oost-java te verkennen. Als je daar nog 2 tot 4 plaatsen aandoet en daar 2 nachten verblijft (wel kort, dan zijn de reizen minder lang en kan je er meer van genieten. En dan heb je nog een klein weekje over voor je naar de gili's gaat en die kan je prima doorbrengen op Bali.
Wil je op Java eigenlijk alleen maar de Borobudur, Prambanan en Bromo bezoeken, dan kan dat ook gemakkelijk vanaf Bali. Vanuit deze basis kun je een uitstapje (per vliegtuig) naar Yogya maken, maar ook naar Flores (zie hiervoor alle prachtige tips van Anne Mieke) en de gili's liggen met 1 1/2 uur varen binnen handbereik. Je kunt dan volstaan met een een retourtje Denpasar met tussenstop van drie dagen in Singapore.

saskia110
User
spacer line

hoi job!

bedankt voor je antwoord. We zitten ook inderdaad telkens te puzzelen met dagen, vervoer etc. Het blijft zo lastig in Indonesie. je wilt teveel in die 4 weken proppen. Eerst wilen we ook nog sulawesi aandoen. dat hebben we al geskipt en nu meer tijd genomen voor op Java. We landen op singapore en daarna naar jakarta. en terug ook vanaf jakarta. retourtje depensar in hoogseizoen is echt niet te betalen. lees: 2200 euro voor 2 personen. bij bali vind ik het lastig omdat ik heel veel verschillende verhalen hoor erover. druk, toeristisch, wel mooi maar je moet er verliefd op worden en andere hebben dat gevoel weer helemaal niet. In java kunnen we ook meteen op yoghjakarta landen maar dan schijn je die hele mooie treinreis te missen die ook de moeite waard schijnt te zijn en ook meer van het land mee te kunnen krijgen. rondom bromo en ijen hebben we ook wel ongeveer 4 dagen voor gepland. IS 4 dagen te lang voor de gilis denk je? en jij zou dus afraden nog tussendoor naar flores te gaan en meer tijd op java en bali door te brengen? Keuzes maken blijft zo lastig maar dat bounty gevoel wil ik graag opzoeken en ook vooral het snorkelen wat belangrijk is. 2 jaar geleden in maleisie gewoon al verpest met zulke mooie onderwaterwereld. en bij de komodo etc daar schijn je zo mooi te kunnen snorkelen dus dat trekt ons daarvan weer heel erg aan. Bedankt voor je tips en hierbij mijn reactie. Emoticon: Wink

spacer line  

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Saskia,
1. wat staat eigenlijk als vast? Kun je ook nog switchen van Jakarta naar een andere luchthaven in Indonesie?
2. Bali heeft vele gezichtenen en is door het klimaat, de prettige bevolking, de cultuur, de uitstekende restaurants en hotels en de prachtige natuur en sawa's een prachtig eiland om te verblijven. Gelukkig concentreerd de drukte zich op bepaalde plekken en als je even buiten de gebaande paden gaat kan je in alle rust genieten.Ik gebuikte vroeger Bali vaak om bij te komen van de lange vlucht vanuit Amsterdam en als laatste stop voor vertrek om weer een echt lekker te eten en te ontspannen. Bali kent ook uitstekende snorkelplekken.
3. De gili's zijn echt voor een relaxte vakantie, je kunt er zo vanuit je hotel 's gaan snorkelen, en elk jaar als ik er was spotte ik bijna elke dag zeeschildpadden. 'S Avonds lekker eten aan het strand. Gili Meno en Gili Air zijn relatief rustig. Ik kan er met gemak een weekje doorbrengen.
4. Groot nadeel is het hoogseizoen, dan is het aan te raden vooraf je hotels vast te leggen. En dat geld niet alleen voor Bali.
5. Als dat nog kan zou Singapore-Flores Maumere, met daarna 2 tot 3 weken door Flores daarna vliegen naar Bali, weekje Bali Gili's en dan terugvliegen naar signapore een mooi alternatief kunnen zijn.

jupje
User
User icon of jupje
spacer line

Indonesie is net zo uitgestrekt als heel Europa, en dan bedoel ik van IJsland tot Turkije, en door de gebrekkigere infrastruktuur veel moeilijker te bereiken.
Er zijn duizenden opties voor een maand vakantie.
Prop je het helemaal vol, dan ben je overal geweest, en heb je niets gezien.
Je zult keuzes moeten maken en prioriteiten stellen.

SOLO MAN FOREVER

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Allereerst mbt het ticket. Er zijn naar Denpasar wel degelijk tickets rond 800, 900 pp maar dat ligt ook aan de data wanneer je vertrekt/terugkomt.
Als je met één maatschappij echter via Singapore wilt dan betekent dat Singapore Airlines of KLM. Als het zo intypt dan krijg je gigantische bedragen ja.

Tickets naar Indonesie juist veel goedkoper dan bijvoorbeeld 15 tot 20 jaar geleden toen het niet ongewoon was dat ik rond de 1800 tot 2200 gulden betaalde.

Het is beter om eerst goed na te denken wat je precies wilt gaan doen in Indonesie en dan het ticket daarop aanpassen. Precies wat Jupje zegt, Indonesie is een gigantische groot land met vele eilanden, luchthavens en mogelijkheden.
Als Java al vaststaat dan zou je bijvoorbeeld het volgende kunnen doen

3 dagen Singapore
10 dagen Java
10 dagen Flores
5 dagen Bali

In deze volgorde ook. Hierbij sla ik inderdaad Lombok en de gili’s over.
Waarom ga je eigenlijk naar Bandung als je er maar 1 nacht wilt verblijven? Bandung is tegenwoordig niet veel beter dan Jakarta (zo niet erger) als het gaat om files en luchtverontreiniging. De treinreis van Bandung naar Yogyakarta is nog steeds mooi, maar niet meer zo mooi als 25 jaar geleden. Java is heel erg druk, zeker in het westen, midden. De highlights zijn inderdaad Prambanan en Borobudur en Bromo. Bedenk wel dat het hier heel druk en toeristisch is.

Hoewel 28 dagen al heel goed te doen is zou ik er 1 dag Singapore afhalen. Voor Flores, zie het topic Nusa Tenggara, daar staat veel info (recent nog geschreven)
Verder inderdaad mogelijkheden te over eigenlijk teveel. Met bovenstaand schema zie je nog enige diversiteit in mijn ogen. Je kunt Flores ook “vervangen” door Zuid Sulawesi bijvoorbeeld. Waarom wil je sowieso op de gili's eindigen? Ik neem dan maar even aan dat je Gili Air, Meno of Trawangan bedoelt. (er zijn veel "gili's" in de buurt van Bali, Lombok en Sumbawa; gili is een streektaal dat klein eiland of atol betekent)
Er zijn veel goede, minder toeristische alternatieven voor de gili's hierboven genoemd waar je in de zomer over de toeristen struikelt. Als je bountyeilanden zoekt dan zijn er die ook op de eilanden uit de kust van Flores, (en nog op veel andere plekken mn oost in Indonesie)

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

salina
User
User icon of salina
spacer line

Het is ook allemaal zo persoonlijk he. De een houdt van dit en de ander van dat.
Er zijn zoveel mooie plekken in Indonesie. Het feit dat jullie in augustus gaan zal het ook meer tijd kosten om te reizen. Ik zou dan juist aanraden om Java, Bali, Lombok met Gili te doen. Ik woon zelf in Jogjakarta maar ik vind Lombok met een paar daagjes Gili heerlijk. En zeker voor een honeymoon Emoticon: Party!

En wellicht ga je nog wel een keer naar Indonesie en dan zou je andere eilanden kunnen bezoeken zoals Flores, Sulawesi enz. Zo zonde om dat nu in 4 weken allemaal te proppen. Net wat al is gezegd 'je ben volop aan het reizen maar ziet niks'.

saskia110
User
spacer line

Hoi Allemaal,

Super bedankt voor jullie meningen en reacties. In principe staat nog niks vast. we zijn al ongeveer 4 weken aan het puzzelen, twijfelen voor dat we de tickets gaan boeken. Nog niks geboekt. Maar doordat we aan het hoogseizoen vastzitten zijn ondanks dat we met tussenstop ergens willen boeken zoals emirates alsnog wel veel geld kwijt voor de tickets. Maar gaan nu de opties bekijken om flores eventueel eerst te doen, treinreis te heroverwegen. Welke eilandjes bedoel jij precies Anne mieke onderin jouw topic? Ik heb nu ook nog naar Karimunjawa zitten kijken. iemand hier ervaringen mee? daar ben ik ook erg benieuwd naar!. Verder is java wel een must willen graag die hoogtepunten zien. Hotels van te voren boeken vinden we geen probleem. zijn we gewend doordat we gebonden zijn aan het hoogseizoen.. Emoticon: Wink Ik bedoelde inderdaad gili air of meno. Wat zou een goed alternatief zijn voor deze eilandjes? Je hoort er wel hele goede ervaringen over en inderdaad tenslotte onze honeymoon maar t gaat meer om t gevoel, goed kunnen snorkelen en relaxen. kan ook ergens anders.. Emoticon: Wink

groetjes, Saskia

salina
User
User icon of salina
spacer line

Een kennis van mij is pas in Karimunjawa geweest op zijn huwelijksreis. Hij heeft ook bijna alles al gezien omdat hij en zijn vrouw van Indonesische afkomst zijn. Hij vindt het een van de mooiste, romantische eilanden tot nu toe. Ik ben er nog niet geweest dus kan er niks over zeggen. Het is wel behelpen soms zonder elektriciteit en ik word al gek van 10 minuten geen stroom Emoticon: Blush

Heb je ook al via bijvoorbeeld skyscanner gekeken voor een ticket?

ErolTR
User
spacer line

Hoi
Na 1 jaar deze forum te volgen, besloten om mij in te schrijven en mijn 1e reactie plaats ik hier.
Saskia, ik ben in 2014 voor 2 weken in Java en 1 week Singapore, Malaysie ( melaka, KL) geweest. In de 2 weken Java; Jakarta, Bandung, Yogya, Solo, Semarang en Karimunjawa gezien.
Karimunjawa: met de speedboot duurde 4 uur vanaf Semarang (je moet je informeren op welke dagen boot is), eerste 2 uur niets aan de hand, laatste 2 uur als een schommel, waar ik bleek werd en kon me niet bewegen totdat ik op het vasteland stond. Op de terugweg , hetzelfde verhaal.
Karimunjawa is een eiland met name met weinig buitenlandse toeristen zijn. De zee en de omgeving is prachtig. Maar voor honeymoon zou ik niet aanraden, zou toch denken aan Bali als je je ook wil relaxen.
Hotels, vond ik wel aan de dure kant, rond 100 dollar per dag en heel veel hotels waren er ook niet, meestal kleine hotels zonder westers ontbijt.

spacer line  

Op 20-02-2016 13:14 schreef saskia110:
Hoi Allemaal,

Ik bedoelde inderdaad gili air of meno. Wat zou een goed alternatief zijn voor deze eilandjes? Je hoort er wel hele goede ervaringen over en inderdaad tenslotte onze honeymoon maar t gaat meer om t gevoel, goed kunnen snorkelen en relaxen. kan ook ergens anders.. Emoticon: Wink

Er zijn vele weinig bezochte alternatieven die ook heel aatrekkelijk kunnen zijn. Rust, weinig andere toeristen (al valt dat somst tegen) en soms van een adembenemende schoonheid. Daar staat tegenover dat de toeristische infrastructuur ook een stuk minder ointwikkeld is. Het is vaak een heel gedoe om er te komen en kost vaak veel tijd, hotels met enige luxe zijn vaak niet voorhanden, of soms alleen dure luxe resorts waar je door de geisoleerde ligging ook bent aangewezen voor al je maaltijden. Voor het ontbijt in eenvoudige onderkomens met je rekening houden met ook een rijstmaaltijd voor je ontbijt, stroom is niet altijd aanwezig en wordt soms alleen een beperkte tijd per dag geleverd door een (lawaaiige) generator. Toch heb ik goede herinneringen aan zulke plekken. Ooit logeerde ik in de "Bada Vallei" op Sulawesi, bij een particulier in een kamer afgesloten met gordijnen en 's morgens als ontbijt "nassie met garnalen" Er waren daar geen restaurents of hotels dus aten we bij onze "bed and breakfast" 3 x per dag. Maar wel fantastische contact met de plaatselijke bevolking en onvergetelijke wandeltochten in de omgeving gemaakt langs de beroemde "Bada beelden". Maar na een dag of vijf waren we toch wel blij weer wat meer luxe en privacy te hebben.

saskia110
User
spacer line

Hoi

Super bedankt voor jullie reacties allemaal. Inmiddels hebben we aantal dingen geboekt en besloten. Nu is de interpretatie bij iedereen waarschijnlijk anders. maar willen vooral gewoon een toffe reis maken met daarbij af en toe wat luxe hotels. en relaxen. hoeft niet alleen maar luxe en uitrusten. Maar planning tot nu toe:
Singapore 3 dagen
vlucht Singapore-bandung
treinreis bandung joghjakarta. daar 3 nachten
dan transport naar karimunjawa. 4 nachten. snorkelen, uitrusten, relaxen, mooie strandjes en onbewoonde eilanden bekijken,
dan terug yoghakarta en tour richting bromo en ijen vulkaan. Dan richting Bali. permuteran 2 nachten, weer relaxen, snorkelen. en omgeving verkennen
dan naar ubud, 3 nachten, lekker spa, rijstvelden, apenbos en paleizen bekijken.
dan twijfel tussen seminyak/sanur/ canggu. die omgeving nog 2 nachten. Daarna richting lombok, senggigi en vanaf daar tourtjes over lombok. 3 nachten. en eindigen op gili's 3 nachten. uiteindelijk zijn het 4 weken geworden maar wat langer overal en meer de tijd voor het reizen. kleine sunda eilanden uiteindelijk na veel wikken en wegen geschrapt, toch t idee dat je dan alleen maar aan t reizen bent en niet aan het genieten van omgeving, cultuur, lokale bevolking en dingen die in het land te zien zijn.
Dus jullie nog tips voor goede lokale reisbureautjes voor tourtjes te boeken. transport op java, bali ?

groetjes, Saskia

salina
User
User icon of salina
spacer line

Wat betreft Jogjakarta kan ik hier wel even voor je kijken.
Het sterft hier van de reisbureautjes die voor een prikkie tourtjes naar Bromo, Ijen en Bali hebben + vervoer regelen om in Karimunjawa te komen. Emoticon: Yes!

Voor vervoer op Bali heb ik altijd Kadek. Betrouwbaar en goedkoop zo rond de 500.000 rupiah per dag incl. maar op Bali zijn er gigantisch veel chauffeurs te vinden.

spacer line  

Lijkt me een geweldige reis te worden. Ik zou voordat je naar Lombok gaat Padangbai willen aanbevelen.In tegenstelling tot seminyak/sanur/canggu een goede zee om in te zwemmen en te snorkelen en minder druk, zeker als de boten naar de Gili's vertrokken wordt. Op 5 minuten lopen vindt je Blue Lagoon (prachtig koraal) en vanuit je hotel kun je zo de zee in en als je even doorzwemt vind je ook hier een mooi koraalrif. Bovendien is Padangbai handig voor de overtocht naar Lombok. Als alternatief voor Singigi valt Kuta-Lombok te overwegen, minder druk en een prachtige baai met mooie stranden.
Veel plezier van de zomer in het prachtige Indonesië.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

52,104,970 topic views - 224,506 posts - 13,535 topics - 16,967 members - last post @ 14-12-2017 06:40 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

93,376,205 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com