indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

jaapkowi
User
spacer line

Op 10-02-2016 11:46 schreef salina:
Oei oei oei je noemt nu ook echt juist de dingen de je niet mag, die hier overdadig inzitten.
De gezonde darmen zijn zelfs een weekje van slag bij mensen die op vakantie naar landen als Indonesie. Vooral in combinatie met het warme weer.
Nu kun je ook wel westers eten maar natuurlijk niet overal. Op Bali zal het niet zon punt zijn om de dingen te zoeken die je wel mag. Op Java iets moeilijker. Nu weet ik ook niet precies waar die gluten inzitten maar kun je een beetje aangeven welke voedsel je nu dus wel mag eten? Dan kan ik het even uitzoeken. Ik woon op Java dus dat weet mijn familie dan wel.
mijn klomp is gebroken, je praat altijd over indonesiers die VRETEN, en je hebt je familie het huis uitgegooit, je bent notabene 15 jaar in indonesia, je hebt het allemaal uitgekotst over hoe slecht indonesiers wel niet zijn, EN, dan ga jij mensen advies geven?? hypocriet pur san, ik ben hier 7 jaar, misschien 2 keer aan de diarree geweest, dat was het, dus laat dat verhaal

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Laat maar

salina
User
User icon of salina
spacer line

Op 04-03-2016 16:06 schreef Yogya-Bali:
Laat maar

Hahaha ik wilde net gaan schrijven Emoticon: Laugh out loud

Ik denk zelfs nog jonger maar kan het mis hebben.

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

Kan er iemand de heer Jaapkowi de weg naar de uitgang wijzen? Hij is de weg behoorlijk kwijt. Emoticon: Stupid

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

zharon09
User
spacer line

Uh wauw, wat een gezelligheid!

Bedankt voor de adviezen allemaal hoor!
Nemen jullie overigens alle vaccinaties? Sinds kort is het advies veranderd en wordt buiktyfus helemaal niet meer aangeraden voor Indonesië.

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

Ik neem geen enkele vaccinatie.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

elsbeth
User
spacer line

Haha, ik alles...

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik ook niet (meer): geen vaccinaties, geen andere preventieve middelen.

Er is geen enkele vaccinatie/preventief middelen dat 100% garantie geeft dat je de ziekte niet krijgt. Ik heb ooit typhus gehad, 21 jaar geleden maar destijds wel de injecties/capsules regelmatig genomen.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

zharon09
User
spacer line

Over 5 weken is het zo ver, dan ga ik naar Indonesië!

Ik ben best wel bang, omdat mijn darmen echt weer enorm onrustig zijn. Zal ook wel de stress zijn, omdat ik in een drukke school periode zit en natuurlijk over Indonesië aan het nadenken ben. Ik hoop dat alles goed gaat daar en ik niet krom achterin de bus lig van de groepsreis, haha.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik weet niet wat je normaal eet in Nederland.

Je zou voor de reis glutenvrije havermout mee kunnen nemen voor het ontbijt. Die gebruik ik zelf ook altijd, niet omdat ik niet tegen gluten kan maar denk dat het gezonder is. Ter plaatse koop je honing (madu), rozijntjes (kismis) en kaneel (kayu manis). Havermout, honing, rozijntjes en kaneel in een schaaltje, kopje gekookt water erop gieten (ik kook mijn havermout nooit) en je hebt een voedzaam ontbijt. Kokosrasp erbij maakt het ook nog eens tropisch.

Nu ga ik iets zeggen wat veel mensen hier verafschuwen, maar ik doe het al jaren en dat is op straat eten! Om de knoflook, uien en vetsin te ontlopen kun je volgens mij het best bij een warung of kaki lima eten waar je ziet hoe je eten bereid wordt.
Knoflook = bawang putih en uien = bawang bombay. Of als je zegt dat je helemaal geen bawang wilt (knoflook en uien zijn familie en verklaart waarom je zowel het een als het ander niet kunt eten)
“jangan pake bawang putih” (knoflook)
“jangang pake bawang Bombay” (uien) (“atau bawang apa saja”)
“jangan pake vetsin”
En dan zeg er maar achteraan dat je daar ziek van wordt (sakit).
Vervolgens met je neus er bovenop.
Zoals anderen al eerder schreven, het Indonesische eten staat stijf van de knoflook, uien en vetsin. Ik zou dan ook niet zo snel gerechten op kunnen noemen waar dat niet in zit. En eerlijkgezegd smaken de meeste Indonesische gerechten zonder ook niet, het hoort er gewoon in. Maar goed, daar heb jij niks aan.
Kun je overigens wel tegen terasi? Hieronder wat gerechten die ik kan bedenken zonder toevoegingen waar jij ziek van wordt.
- Ayam lalapan; dit is geroosterde kip die meestal zonder toevoegingen geroosterd wordt. Wordt geserveerd met rijst, rauwe groenten en rijst en een saus (let op)
- Ikan bakar; als je van geroosterde vis houdt dan is dit heerlijk en vertel degene die het klaarmaakt dat er geen knoflook en uien in de kruiden waarin de vis geroosterd wordt. Helemaal zonder kruiden kan ook.
- Tempe alleen gebakken maar zonder toevoegingen
- Acar ketimun
- Nasi putih (gewone witte rijst)
- Nasi kuning (gele, geurige en smaakvolle rijst)
- Nasi goreng maar dan zonder knoflook, uien en vetsin
- Soto ayam maar dan zonder knoflook, uien etc zal nog wel gaan
- Sate, maar pas op de saus en dan alleen het vlees zonder toevoeging laten roosteren.!
Verder Europese restaurants maar voornamelijk op Bali. En dan nog, ook in westerse gerechten wordt veel knoflook en uien gebruikt.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

zharon09
User
spacer line

Heel erg bedankt voor je reactie! Hier heb ik echt heel veel aan Emoticon: Smile Ik ga het meteen allemaal opschrijven.

Eerlijk gezegd wist ik van te voren echt niet dat er in Indonesië zoveel ui en knoflook werd gebruikt. Ui vermoede ik wel, maar op internet kwam ik vooral pittig eten tegen. Dus ik ben ook aardig verrast door dit forum en ergens anders waar ik het ook heb gevraagd. Ik snap dat jij zegt dat gerechten zonder ui en knoflook niet smaken, maar ik ben niet anders gewend. Iedereen om mij heen denkt er ook zo over met westers eten.
Ik bedacht me ook pas een tijdje geleden dat er in de pindasaus zeker ook altijd knoflook zit.. Emoticon: Stupid
Verder zouden witte rijst en vlees zonder kruiden denk ik altijd wel goed gaan. Maar het zijn die mixgerechten van rijst, groenten en vlees waar van alles in gegooid wordt.

Bij een warung eten vind ik nog steeds wel erg spannend, maar je kan er dan inderdaad wel bovenop zitten. Volgens mij kan het prima als je met je gezonde verstand in de gaten houd of het vers is en of het er druk is.

Terasi heb ik denk ik nooit gegeten, maar als ik lees wat het is dan zie ik niet waarom ik er niet tegen zou kunnen!

Hier in Nederland is het inderdaad al moeilijk om geen ui en knoflook te eten, maar hier kan ik het tenminste nog wel makkelijk aangeven. Op vakantie in Istanbul stond het altijd op de kaart als het erin zat en gaf ik het ook nog eens extra aan.

salina
User
User icon of salina
spacer line

Wat ik wel altijd een 'probleem' vind bij die kaki lima's is dat de borden vaak in een emmer vies water worden afgewassen en niet goed afgedroogd. Als ik een zwakke maag zou hebben zou ik een plastic bordje meenemen dan Emoticon: Yes!

spacer line  

Op 27-03-2016 19:25 schreef Anne Mieke:
Ik weet niet wat je normaal eet in Nederland.

Je zou voor de reis glutenvrije havermout mee kunnen nemen voor het ontbijt. Die gebruik ik zelf ook altijd, niet omdat ik niet tegen gluten kan maar denk dat het gezonder is.

Graag enige voorzichtigheid met het volgen van de "Gluten Hype"

Een glutenvrij dieet is sowieso gezond?????/
Daar is geen wetenschappelijk bewijs voor. Aangezien granen en vooral tarwe een belangrijk onderdeel zijn van ons dagelijks voedsel, is het zomaar weglaten van gluten en dus van granen niet per definitie gezond.
Alleen maar gluten en dus granen uit je dieet weglaten, leidt tot een eenzijdig eetpatroon. Hierdoor kan er gebrek aan vitamines (B en E) maar ook aan ijzer optreden, omdat er te weinig wordt nagedacht over vervangers voor het op zich vezelrijke tarwe.
De speciale glutenvrije producten die in de handel zijn, zijn niet allemaal even gezond. Een groot aantal van deze producten bevat méér suiker, zout en vet dan ‘normale’ producten en mínder noodzakelijke vezels, vitaminen en mineralen.
http://www.glutenvrij.nl/een_g(...)en_onzin_over_gluten

Glutenvrij dieet is noodzakelijk voor mensen met Coeliakie, een ernstige auto-immuunziekte. Het is verbazingwekkend hoe de "Gezondheidsindustrie" hier commercieel op weten in te springen. Gezonde mensen is aangepraat dat Gluten ongezond zijn en zelfs hier op Bali weten ze een glutenvrij broodje voor 5 euro aan de argeloze buitenlanders te verkopen

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 28-03-2016 03:34 salina wrote:
Wat ik wel altijd een 'probleem' vind bij die kaki lima's is dat de borden vaak in een emmer vies water worden afgewassen en niet goed afgedroogd. Als ik een zwakke maag zou hebben zou ik een plastic bordje meenemen dan Emoticon: Yes!
Al ooit gezien hoe ze in een "echt" restaurant afwassen? Volgens mij wil je dat ook niet zien.... Emoticon: Confused

zharon09
User
spacer line

Op 28-03-2016 05:33 schreef jobvanstaalduinen:

[quote verwijderd]

Graag enige voorzichtigheid met het volgen van de "Gluten Hype"

Een glutenvrij dieet is sowieso gezond?????/
Daar is geen wetenschappelijk bewijs voor. Aangezien granen en vooral tarwe een belangrijk onderdeel zijn van ons dagelijks voedsel, is het zomaar weglaten van gluten en dus van granen niet per definitie gezond.
Alleen maar gluten en dus granen uit je dieet weglaten, leidt tot een eenzijdig eetpatroon. Hierdoor kan er gebrek aan vitamines (B en E) maar ook aan ijzer optreden, omdat er te weinig wordt nagedacht over vervangers voor het op zich vezelrijke tarwe.
De speciale glutenvrije producten die in de handel zijn, zijn niet allemaal even gezond. Een groot aantal van deze producten bevat méér suiker, zout en vet dan ‘normale’ producten en mínder noodzakelijke vezels, vitaminen en mineralen.
http://www.glutenvrij.nl/een_g(...)en_onzin_over_gluten

Glutenvrij dieet is noodzakelijk voor mensen met Coeliakie, een ernstige auto-immuunziekte. Het is verbazingwekkend hoe de "Gezondheidsindustrie" hier commercieel op weten in te springen. Gezonde mensen is aangepraat dat Gluten ongezond zijn en zelfs hier op Bali weten ze een glutenvrij broodje voor 5 euro aan de argeloze buitenlanders te verkopen

Ik kan zelf niet tegen gluten. Ik heb geen coeliakie, maar ik krijg er wel veel buikpijn en diarree van. Daarnaast bevatten niet alle granen gluten, dus als je geen gluten eet blijven er nog andere granen over zoals: havermout, rijst, mais, quinoa, boekweit en amaranth. Deze graansoorten vind ik zelf gezonder dan het doorgefokte tarwe.

Daarnaast moet iedereen lekker zelf weten wat ze wel of niet eten. Als iemand zegt dat diegene havermout eet omdat diegene dat gezonder vind dan tarwe, dan is dat niet nergens op gebaseerd en iedereen heeft recht op die keuze.

zharon09
User
spacer line

Hahaha neee niet over het afwassen beginnen Emoticon: Shut up!

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Job ik schrijf dat ik denk dat het gezonder is. En aardig dat je bezorgd ben maar dat hoeft niet.

Ik werd lang geleden getriggerd door de term gluten en het merk Gluton een potje met witte plak dat we vroeger op school gebruikten. Daarbij vind ik vers brood niet lekker en vroeg me altijd al af wat er in je lichaam gebeurde; je kunt immers uit vers brood een stuk plukken en dat tot een bolletje kneden. Dat vond ik maar niks en die twee dingen samen maakte dat ik ben gaan lezen.
Een van de eerste dingen die ik las was dat dat potje Gluton zijn naam aan gluten ontleende. Lijm, of plak dus. Verder lezend dat het op zich weinig voedingswaarde had en voornamelijk dient om brood elasticiteit te geven (dat bolletje dus).
Als ik brood eet, is dat gewoon volkoren brood of iets van zuurdesem maar nooit vers. Ik eet liever Alinson van een paar dagen oud en ik koop nooit glutenvrij brood omdat ik het niet iedere dag eet en weinig. Ik eet wel elke dag havermout en heb toen een keer die glutenvrije uitgeprobeerd die me beter bevalt dan de plakkerige havermout. Verder eet ik vaak rijst (ook een graanprodukt). Overigens zitten de door jouw genoemde vitamines niet alleen in brood.
Vitamine E komt vooral voor in olijfolie, noten en bv broccoli iets wat ik allemaal regelmatig eet.
Vitamine B is een hele reeks die niet alleen in graanprodukten zitten. IJzer zit ook in groenten, fruit en bonen en noten.
Ik eet ook weinig vlees, ik kom gemiddeld misschien aan 100 gram per week als ik alles bij elkaar optel (dus ook voor bv op brood) maar dat komt omdat er zijn ook weken bij dat ik helemaal geen vlees eet. Veel vaker vis en tempe. En héél veel groenten.
Dus maak je geen zorgen.

Als ik in Indonesie ben dan heb ik meer moeite om te eten wat ik eigenlijk wil vooral als het gaat om groenten omdat dit maar heel weinig wordt aangeboden in restaurants en warungs en er weinig variaties en ik blijf steken bij gado2, cap cay (zonder vlees) en singkong of ubi bij het padangrestaurant. Echt goed brood is al moeilijk in Indonesie en op de buiteneilanden haast niet te vinden dus wordt het af en toe een ontbijt met het geroosterde kleffe witte brood (dat dan dor het roosteren wat minder klef is) met een spiegelei. Regelmatig ikan bakar of een stukje tonijn bij de padang, veel tempe en acar.
Ik heb niet het probleem van Zharon09 maar ik let wel op wat ik eet (ook al lijkt dat in andere postings niet zo).
Aan mij zullen ze dan ook geen glutenvrij broodje voor 5 euro verkopen Emoticon: Smile

salina
User
User icon of salina
spacer line

Op 28-03-2016 11:29 schreef Anne Mieke:

[quote verwijderd]
Al ooit gezien hoe ze in een "echt" restaurant afwassen? Volgens mij wil je dat ook niet zien.... Emoticon: Confused

Uiteraard heb ik dat bekeken. Met mijn fobie moet je overal rekening mee houden.
Ik ga dan ook alleen nog maar eten in echte restaurants zonder aanhalingstekens. Anders durf ik niet meer. Emoticon: Nooo

spacer line  

Op 28-03-2016 11:35 schreef Anne Mieke:

Aan mij zullen ze dan ook geen glutenvrij broodje voor 5 euro verkopen Emoticon: Smile

Gezonde keuze!

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

75,395,302 topic views - 233,700 posts - 13,689 topics - 24,554 members - last post @ 21-09-2019 19:16 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

123,491,550 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com