indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Java > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Hallo,

Wij willen dit jaar met onze zoon van (dan) 13 naar Java en Bali.
Mijn vader is in Tjimahi geboren en heeft in kampung Makassar (zuid Jakarta) gezeten. Ook in het kamp insulinenklooster in Bandung (is nu een school begreep ik)

Kunnen wij hier nog resten van de kampen terugvinden?

Is er in z'n geboorteplaats (Tjimahi) nog wat te doen of is dit geen aanrader. Dan kunnen wij volstaan met er doorheen rijden.

Hoor graag!

spacer line  

Vroeger heet het Bamboekamp , of Prominenten Kamp , of Bunsho II Kamp 5 of Baros III
Het was de kazerne geweest van 6de Militie bataljon van de KNIL

Tegenwoordig PUSDIKPOM (Pusat Pendidikan Polisi Militer). Waar Miliitaire Politie worden getraind.
Locatie in de buurt van de To ingang BAROS het beste is dat je een huurauto met chauffeur per dag huurt , eerst bellen met de Komandant of Bagian/afdeling HuMas (public relation) , anders komt je niet binnen ( militaire complex) .

Tjimahi is NU een kleine drukke /stoffige (persoonlijk vind ik het redelijk vies) stadje waar je als toerist NIKS te zoeken hebt

http://peta-jalan.com/pusdikpom-cimahi-bandung/

bisa dicek of makemyday .

koming
User
User icon of koming
spacer line

On 31-01-2016 17:24 Surya Atmadja wrote:
Tjimahi is NU een kleine drukke /stoffige (persoonlijk vind ik het redelijk vies) stadje waar je als toerist NIKS te zoeken hebt

De vraag is of je vader het nog zou herkennen mocht hij meegaan. Ik denk van niet. Ik was afgelopen september in Cimahi, niet dat ik daarmee pretendeer er wat vanaf te weten maar sporen van de Nederlandse tijd heb ik er niet gezien. Zoals SA zegt, Cimahi heeft toeristen niets te bieden en wat je zoekt zul je misschien kunnen vinden wanneer je er heel veel tijd in steekt. Maar de kans dat je wat vindt is niet zo groot

Koming

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Ik heb er jaren gekomen en had voor mijn nichten en neven een pamflet gemaakt met opsporing van hun familie daar.
Hun moeder was er geboren en er zou nog familie wonen.
Bij Borma die grote supermarkt opgehangen,nooit iets van vernomen.
Het verleden bestaat in hun ogen niet het is in de toekomst gericht kijken Emoticon: Wink

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Geschiedenis hier Emoticon: Bye bye
Het enige wat ze hier leren is wanneer Mohammed is geboren Emoticon: Laugh out loud
Op de toekomst richten Emoticon: Confused Whoehahaha, als ik vandaag te vreten heb dan zie ik morgen wel weer verder Emoticon: Shut up!

Toekomstgericht kijken is voor de elite weggelegd, die houden ook financieel de organisaties als de FPI en Pemuda Pancasila in stand, daar krijgen ze bescherming voor.
Toekomst van dit land?
Binnen 30 jaar een burgeroorlog en totale anarchie, met een genocide die zijn weerga niet kent Emoticon: Bye bye
Uiteraard is de elite dan veilig weg, nu al wordt 70 % van de winsten die gemaakt worden naar het buitenland verhuisd Emoticon: Bye bye
Er is geen bedrijf meer in Singapore waar geen Indonesische grafdief met zijn poen in zit Emoticon: Angry

Voor de ingewijden, kijk maar eens wat er afgelopen weekend in Medan aan de hand was.
Voorbode van wat er hier steeds meer gaat gebeuren. Emoticon: Yes!

spacer line  

Klinkt niet positief Malam ! Kan ik toch maar beter overwinteren in Spanje, Portugal etc.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Jan ik zal antwoord geven in omong omong om hier niet verder offtopic te gaan.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 01-02-2016 11:59 Malam wrote:
Geschiedenis hier Emoticon: Bye bye
Het enige wat ze hier leren is wanneer Mohammed is geboren Emoticon: Laugh out loud
Op de toekomst richten Emoticon: Confused Whoehahaha, als ik vandaag te vreten heb dan zie ik morgen wel weer verder Emoticon: Shut up!

Toekomstgericht kijken is voor de elite weggelegd.....
Het is zeker slecht gesteld met enige nationale en internationale kennis. Kennis van andere landen? De planeet houdt op bij de grens van RI. Daarbuiten is een ander Melkwegstelsel. Ongelooflijk, de totale desinteresse voor globale historie, geografie en politiek, maar ook voor de nationale historie, etc.
Kijk maar weer eens hoe die film over het gebeuren in 1965 netjes werd geboycott hier. Dat is gezichtsverlies meneer en dat mag niet. Liever leven met leugens en onwaarheid. Dat is nou eenmaal de cultuur. Dat er slachtoffers zijn gevallen: "Nou ja, zal wel nodig zijn geweest. Die arme generaals die zijn vermoord."
David Bowie overleden? Wie is dat? Een vroegere president van Amerika?
Men weet toevallig allemaal wie Obama is omdat ie in RI heeft gewoond, maar anders....
Nee, internationale belangstelling, vergeet het maar.
"Oh, komt u uit Nederland? Dat ligt toch bij Amerika naast Suriname waar de meerderheid van de bevolking Javaan is?" Dat weet men dan nog net (ook fout, maar goed) omdat er medelanders wonen.
"U komt uit NL? Kunt u die bule (= blanke) van hiernaast? Hij komt ook uit Australie, net als u. Die kent u toch wel? Jullie zijn toch beiden blank, dus uit hetzelfde land?!"

koming
User
User icon of koming
spacer line

On 03-02-2016 02:51 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]
Het is zeker slecht gesteld met enige nationale en internationale kennis. Kennis van andere landen? De planeet houdt op bij de grens van RI. Daarbuiten is een ander Melkwegstelsel. Ongelooflijk, de totale desinteresse voor globale historie, geografie en politiek, maar ook voor de nationale historie, etc.

Dat klopt, maar het is niet alleen door desinteresse maar ook doordat men jaren lang is verstoken van informatie. Toen ik dertig jaar geleden in Jakarta was, was het enige dat in het journaal op tv te zien was welk lint Soeharto nu weer had doorgeknipt. En op school leerde je alleen de Pancasila. M.a.w. die desinteresse is er ook bewust ingeklopt.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Daar plukken ze nu de vruchten van.
Kan je zien hoe belangrijk het is dat er al op scholen les in de geschiedenis gegeven moet worden.
Over 50 jaar is die desinteresse er nog steeds, ondanks de opkomende internet,mobieltjes spelletjes noem maar op ............ Emoticon: Yawn . Emoticon: Stupid

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 03-02-2016 07:31 koming wrote:

[quote removed]

Dat klopt, maar het is niet alleen door desinteresse maar ook doordat men jaren lang is verstoken van informatie. Toen ik dertig jaar geleden in Jakarta was, was het enige dat in het journaal op tv te zien was welk lint Soeharto nu weer had doorgeknipt. En op school leerde je alleen de Pancasila. M.a.w. die desinteresse is er ook bewust ingeklopt.

Er is helaas nog niet veel veranderd Koming Emoticon: Nooo
Alle hobby's en speerpunten van de president komen uitgebreid voorbij, nieuws uit het buitenland is om te huilen, tenzij er bij Turkije of Griekenland er tientallen verzopen zijn.
Bomaanslagen op Soennieten in het buitenland doen het ook goed, dat zijn dingen om van te likkenbaarden.
Indonesië is nog steeds het middelpunt van de wereld, de rest telt niet mee, je moet een verdomd goede satelliet ontvanger hebben om het buitenland te kunnen ontvangen, dat hebben de meesten er niet voor over en al helemaal niet als je niets hebt te verteren Emoticon: Nooo

Ik kom regelmatig op scholen SMP omdat toevallig mijn sponsor onderwijzer is en het belang van praktijk Engels inziet.
Om te huilen Koming, kinderen worden klaar gestoomd om de nationale test met succes te doen, daar is alles op gericht en de rest zal ze een worst zijn.
Vragen zoals YB aangaf komen inderdaad op je af, ze zijn volledig wereldvreemd.
Kinderen die van middelbaar afkomen 3 jaar SMP en 3 jaar SMU spreken geen woord Engels zonder particuliere bijlessen, vergis je niet die kunnen na hun SMU naar de universiteit Emoticon: Confused

Surya heeft het steeds maar over ranking, volkomen belachelijk, SMU is SMU, net zoals gymnasium in Nederland gymnasium is, daarna ga je studeren.
Hier niet, ben je arm dan kom je op een kloten SMU, volgens Surya lage ranking, zeg maar dag met je handje, mits je één van de beste 5 bent.
SMU hoge ranking gaat klakkeloos door naar de universiteit, uiteraard met de nodige smeerolie, het systeem is door en door rot. NOG STEEDS

Vandaar dat er ook totaal geen verbetering is om de corruptie te onderdrukken bij jongeren, nagenoeg alles wat van de universiteiten afkomt hebben de corruptie bij de moedertiet meegekregen.
Jonge mensen die enorm bijdehand zijn en met vlag en wimpel slagen voor de universiteit en van arme komaf zijn kunnen het gewoon schudden, dat grafzootje hier die de macht/poen in handen hebben moeten niets van dit soort jongelui hebben Emoticon: Angry
Net de belasting in Nederland, mooier kunnen we het niet maken, vandaar dat dit land dan ook zienderogen naar de kloten gaat Emoticon: Bye bye

spacer line  

On 03-02-2016 09:55 Malam wrote:

[quote removed]

Surya heeft het steeds maar over ranking, volkomen belachelijk, SMU is SMU, net zoals gymnasium in Nederland gymnasium is, daarna ga je studeren.
Hier niet, ben je arm dan kom je op een kloten SMU, volgens Surya lage ranking, zeg maar dag met je handje, mits je één van de beste 5 bent.
SMU hoge ranking gaat klakkeloos door naar de universiteit, uiteraard met de nodige smeerolie, het systeem is door en door rot. NOG STEEDS

Oya ?
In Nederland heb je ook rankingsysteem tussen de verschillende schooltypen .
Je hebt Witte, Zwarte scholen , Bijzonder Onderwijs (Montessori , Dalton, Rudolf Steiner etc ).
Heb je Moslim, Christelijk, Katholiek etc , ook de wijk waar de school zit geeft verschil.

Ik woonde vorige eeuw 3 jaar in Beethovenstraat Amsterdam Nw Zuid ( mijn vader was toen Indonesische expat) , mijn broertje ging naar Geert Grote school ( later wilde ik mijn zoon ook daarheen sturen) .
Niet aangenomen .
Daar naast heb je die bekende Barlaeus Gymnasium .

http://www.barlaeus.nl/
http://www.ggca.nl/

In Indonesia is het tot nu toe heel belangrijk in welke wijk je woont ( indirecte indicatie van je sociaal/finaciele "level", of het terecht is is een andere verhaal ) , van welke school je afkomstig bent etc.
Studeerde je af van de Klaten Universitas , Gajah mada Universiteit, U.I , Sorbonne , Harvard ,M.I.T,Barclay , UCLA of de buurt universiteit Malaysia, Singapura of Australia.
Sorry, mooier kan ik niet maken.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 03-02-2016 10:55 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

In Indonesia is het tot nu toe heel belangrijk in welke wijk je woont ( indirecte indicatie van je sociaal/finaciele "level", of het terecht is is een andere verhaal ) , van welke school je afkomstig bent etc.

Dat is nu precies wat ik schreef en bedoelde Surya, bedankt voor de bevestiging Emoticon: Wink
Daar hebben we in Nederland een prachtig spreekwoord voor, "Als je als duppie bent geboren dan zal je nooit een kwartje kunnen worden".

koming
User
User icon of koming
spacer line

On 03-02-2016 09:55 Malam wrote:

[quote removed]

Indonesië is nog steeds het middelpunt van de wereld, de rest telt niet mee, je moet een verdomd goede satelliet ontvanger hebben om het buitenland te kunnen ontvangen, dat hebben de meesten er niet voor over en al helemaal niet als je niets hebt te verteren Emoticon: Nooo

Je kunt gewoon je kuali op de schotel van je buurman richten hoor, werkt ook en is gratis Emoticon: Bye bye

spacer line  

Op 01-02-2016 08:01 schreef koming:

[quote verwijderd]

De vraag is of je vader het nog zou herkennen mocht hij meegaan. Ik denk van niet. Ik was afgelopen september in Cimahi, niet dat ik daarmee pretendeer er wat vanaf te weten maar sporen van de Nederlandse tijd heb ik er niet gezien. Zoals SA zegt, Cimahi heeft toeristen niets te bieden en wat je zoekt zul je misschien kunnen vinden wanneer je er heel veel tijd in steekt. Maar de kans dat je wat vindt is niet zo groot

Koming

Mijn vader gaat niet met deze reis. Ligt allemaal te gevoelig. We merken ook dat hij er niet teveel over wil vertellen. We proberen dus maar ook niet teveel door te vragen.
We gaan er maar eens goed over nadenken om naar chimahi te gaan. Wellicht er doorheen rijden

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Je kan altijd nog in Cimahi in de wijk Leuwihgajah het Nederlandse ereveld gaan bezoeken. Ik was vorige week nog in Cimahi en moest zowat het hele stadje door maar men heeft gelijk, uit toeristische oogpunt weinig te zien/doen. Druk verkeer. Hou het bij een bezoek aan Leuwigajah en eventueel in Baros kan je de oud-Nederlandse kazernes bezichtigen (van buitenaf).
Verder Insulinenklooster in Bandung kan je zo in. Vraag even aan 1 van de zusters (er is nog een Nederlandse non) en ze leiden je rond.
Dit alles kan je makkelijk in 1 dag doen. Huur een auto voor een dag en laat je naar de genoemde plekken brengen.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 03-02-2016 07:31 koming wrote: Dat klopt, maar het is niet alleen door desinteresse maar ook doordat men jaren lang is verstoken van informatie. Toen ik dertig jaar geleden in Jakarta was, was het enige dat in het journaal op tv te zien was welk lint Soeharto nu weer had doorgeknipt. En op school leerde je alleen de Pancasila. M.a.w. die desinteresse is er ook bewust ingeklopt.
Yep, maar tegenwoordig kan men de hele wereld bereiken via internet en doet men nog niets. Het is desinteresse. En ik durf zelfs nog te zeggen: arrogantie.
Ik zie het thuis: mijn stiefdochter (300% Javaans opgevoed) gebruikt het net alleen maar voor sociale media voor chatten (natuurlijk uitsluitend in het Indonesisch) terwijl mijn dochters (opgevoed in een gemengd gezin) het internet gebruiken voor opzoeken van informatie (ook in het Engels), internationale muziek en media en de jongste voor haar artistieke aanleg voor kleding ontwerpen.
Allen dezelfde toegang tot internet en media maar een wereldverschil van interesses en de doelen waarvoor men het internet gebruikt.
Wederom, het zit duidelijk in de aangekweekte desinteresse voor alles wat non-Indonesia is; ontstaan door opvoeding, cultuur en educatie.

salina
User
User icon of salina
spacer line

Op 03-02-2016 12:47 schreef koming:

[quote verwijderd]

Je kunt gewoon je kuali op de schotel van je buurman richten hoor, werkt ook en is gratis Emoticon: Bye bye

Heeft de buurman ook niet. Emoticon: Shiny

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 06-02-2016 06:52 salina wrote:

[quote removed]

Heeft de buurman ook niet. Emoticon: Shiny

Ik vraag me nog steeds af wat een kuali is Emoticon: Confused Emoticon: Blush Emoticon: Blush Emoticon: Blush

spacer line  

On 06-02-2016 09:28 Malam wrote:

[quote removed]

Ik vraag me nog steeds af wat een kuali is Emoticon: Confused Emoticon: Blush Emoticon: Blush Emoticon: Blush

koming bedoelde schotel , eigenlijk moet het piring zijn , kuali is om te koken(kookpot)

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Oh Emoticon: Blush
Ja ik begreep het al niet Emoticon: Confused
Ik heb twee schotels, één hele grote waar ik ook BVN op kan ontvangen, er zit een motortje op die het domein van Allah afzoekt naar signalen, plus minus 100 heb ik er geloof ik.

Daarbij had ik ook een schotel van Indosat, maar die mafkadavers gingen binnen één jaar met 30 % omhoog, laat dus maar zitten, op de grote schotel die gratis is heb ik ook alles, alleen geen geografic, jammer maar helaas.
Al hoe wel ik denk dat als ik de ontvangst van mijn schotel uit laat breiden dat ik die ook kan ontvangen, maar het is wel goed zo. Emoticon: Yes!

koming
User
User icon of koming
spacer line

On 06-02-2016 11:47 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

koming bedoelde schotel , eigenlijk moet het piring zijn , kuali is om te koken(kookpot)

Misschien ben ik teveel blootgesteld aan oostindonesische varianten van het Maleis. Een kuali is aldaar een meestal goedkope wokpan waarin roerbakschotels worden bereid, schotelvormig. Geen wajan, want die is van gietijzer, geen wok want die heeft meestal houten handvaten, maar zo'n ding die je in Indonesie op de markt koopt op in te roerbakken. Weet even de term niet in het Nederlands.
In Oost-Indonesie noemt men dat een kuali. Piring is daar een plat aardwerken bord. En zo zijn er wel meer verschillen in spreektaal denk ik.

Ik heb vaak gezien dat mensen zo'n ding gebruiken om op de satelietschotel van een ander te richten en dan krijg je zowaar nog redelijke ontvangst ook. Geen geweldig beeld, maar dat krijg je ook niet met de allerduurste apparatuur als je in Oost-Indonesie bent

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ik heb mijn eigen schotel, gratis en voor niets, ooit eens gekocht voor een paar knaken Emoticon: Blush
We hebben wel een aantal woks (of is het wokken) in huis, maar die worden gebruikt om lekkere dingsies klaar te maken Emoticon: Laugh out loud

spacer line  

Piring is verzamelnaam van alle borden , heb je een platte piring (in NL is het een ontbijtbord)of een piring cekung (diepe bord) waar je soep kan eten zonder te morsen.

Kuali is vroeger ( Ned.Oost Indie) een kookpot gemaakt van aardewerk , iets duurder heb je de kuali van koper .

Denk aan kinderliedje Potong bebek gangsa , masak di kuali
Nona minta dansa , dansa empat kali ...etc

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

51,347,246 topic views - 223,790 posts - 13,516 topics - 16,726 members - last post @ 20-11-2017 17:45 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

92,352,478 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com