indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Nusa Tenggara - De Kleine Sunda Eilanden > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

totto
User
spacer line

Inderdaad alleen Java en Bali. Op Lombok hebben we ook een chauffeur die daar alles regelt.
Sumatra gaat via onze collega "Gids in Sumatra".

Toto Travel.com

salina
User
User icon of salina
spacer line

Ik heb jullie site inmiddels al helemaal doorgespit Totto en ken inmiddels alle chauffeurs met foto's en beschrijving. Emoticon: Yes!

Hartstikke goed, hier kan ik wat mee!

totto
User
spacer line

Ik had ze nog gevraagd of ze personeel wisten voor je. Tot nu toe niet.

Toto Travel.com

salina
User
User icon of salina
spacer line

Ik heb inmiddels al iemand gevonden Totto, dank je.
Onze chauffeurs zijn alleen voor Jogja en omgeving maar ik krijg veel aanvragen voor tripjes vanaf het westen en naar het oosten van Java tot Bali.
Dat is voor ons te ver. Vandaar dat ik hier nu verder zoek voor die stukken van Java Emoticon: Yes!

spacer line  

Even voor de duidelijkheid..ik ben deze topic gestart om wat meer informatie te verkrijgen over wat wel/niet handig is in Flores. Ik ben niet bleu voor wat betreft reizen in Azië maar ik vind de toevoegingen van oa Annemieke heel prettig. Jullie zijn er vaker geweest, ik niet.
Ik heb inmiddels een sms gestuurd naar het klooster in Ruteng en heb een (helaas maar voor 1 nacht) een reservering kunnen maken. Ik heb het dus ook zwart op wit, maar heb echt niet het gevoel dat dat daar nodig is, het verliep prima.

Andere vraag, onze driver gaf aan dat het leuk is om begin van de middag een trekking naar Wae rebo te maken, daar te overnachten, een nacht in Dintor (dintor lodge) te verblijven en daarna een nacht in Ruteng te verblijven.
Ik had aangegeven dat ik de cancar rijstvelden,tengkulese waterval, de bankatuke rijstvelde en evt kilo lima wilde zien en als we tijd hadden ook de grot.
Nu geeft hij aan dat het ws beter is om de waterval te skippen OF als we teruggelopen zijn uit wae rebo wellicht beter niet in Dintor kunnen verblijven en voor 2 nachten in Ruteng te verblijven. Wat zouden jullie doen? Is Wae rebo de moeite waard? En de tengkulese waterval laten skippen en toch naar dintor gaan?
Ik hoop weer op jullie aanvullingen. Ik kan ze erg waarderen en heb er al veel mee gedaan. Emoticon: Smile

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

Ik ben niet in Wae Rebo geweest, dus kan ik daar niet over oordelen. Ik vraag me wel af of het een meerwaarde heeft om daar te overnachten.
Kilo lima en de grot is voor mij het eerste dat zou moeten afvallen. De grot,ach, je kan zeggen dat je er geweest bent, maar er is eigenlijk niets te zien.

Tengkulese is een lastige. Het is 'maar' een waterval, maar ik vond vooral de wandeling daar naartoe geweldig mooi. Je bent daar 'off the beaten track' en dat merk je ook in de dorpjes.

Cancar ligt vlak bij de weg Ruteng-Labuan Bajo, dat is dus heel gemakkelijk in te plannen zonder veel tijdverlies.

Flores is keuzes maken, alles hangt af van je eigen interesses.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

spacer line  

Oke, kilo lima en de grot verwijzen we de vuilnisbak in... Emoticon: Bye bye
zijn er nog mensen die wel in Wae rebo en dintor zijn geweest? En zijn er meer met Tengkulese ervaringen?

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

Ik heb even op 'The Thorn Tree' gekeken, het forum van de Lonely Planet. Alhoewel dit forum een wereldwijd bereik heeft, geeft de zoekterm Tengkulese slechts 1 hit, van 2 jaar geleden dan nog. Dit om aan te geven hoe weinigen hier naar toe gaan.

Misschien kan je op dat forum nog eens rondkijken voor info voor Wae Rebo en Dintor.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

picasaweb.google.com/103997506(...)ndonesieAugustus2013

Op bovenstaande link vind je mijn foto's terug, ook deze van Tengkulese.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 25-01-2016 20:52 Linda en Pascal wrote:
...........

Ik heb inmiddels een sms gestuurd naar het klooster in Ruteng en heb een (helaas maar voor 1 nacht) een reservering kunnen maken. Ik heb het dus ook zwart op wit, maar heb echt niet het gevoel dat dat daar nodig is, het verliep prima.

Andere vraag, onze driver gaf aan dat het leuk is om begin van de middag een trekking naar Wae rebo te maken, daar te overnachten, een nacht in Dintor (dintor lodge) te verblijven en daarna een nacht in Ruteng te verblijven.
..........
Dat van die sms heb je goed gedaan. Dat de reservering maar voor 1 nacht is, is wel te verklaren. Indonesiers doen nooit zolang van te voren reserveringen en daarnaast, als ze die doen en ze besluiten toch maar van niet dan worden die niet altijd afgezegd. Wat dat aangaat zijn ze daar niet zo communicatief als wij, Jullie gaan a.s. zomer, dat is op zijn vroegst over een maand of 5. Het is dan wel erg vroeg om een reservering te maken. Ik zou dan ook nog eens korter van te voren contact opnemen.

Een trekking maken naar WR is leuk maar ik zou er niet overnachten.

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Het feit dat hier niet zoveel reactie is heeft ook een positieve kant. Flores is weliswaar vooral de laatste 5 jaar erg populair maar het komt nog niet in de buurt van de aantallen op Java en Bali. Ook niet in Labuan Bajo.
Van heel het eiland is LB veruit de meest bezochte bestemming en de meeste mensen laten de recht van het eiland links liggen. Dat is jammer en het betekent automatisch dat er niet zoveel respons komt. Hier zitten maar een handjevol mensen die Flores bezocht hebben. Je kunt eigenlijk misschien beter terecht op Thorn Tree zoals Erwin al noemt, of misschien Wereldweizer. De toeristen die Flores bezoeken zijn in drie groepen verdeeld, georganiseerd, backpackers en zij die alles zelf regelen. Die laatste groep is in de minderheid. Maar nogmaals, zie het maar als een voordeel. een ding is zeker: je zult er geen spijt van hebben waar je ook heen gaat.

spacer line  

Even een vraagje. Hoeveel kost tegenwoordig een boottrip van Labuan Bajo naar Komodo? Het gaat om een 2 of 3 daagse trip. Ik ben hier en daar al aan het rondvragen, maar aangezien ik lees dat er hier mensen zijn die deze trip recent gemaakt zou het fijn zijn om hier info over te ontvangen. Contactgegevens van een schipper zijn welkom.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Er zijn nogal wat mogelijkheden en modellen te bedenken. Het ligt eraan wat je wilt.
Alleen voor jezelf een boot huren?
Alleen maar op Komodo verblijven? (doodzonde). Doel? (snorkelen, varanen zien?).
Op de boot overnachten of op het eiland?
Wat moet inbegrepen zijn?

Ik heb 5,5 week geleden 1,7 miljoen betaald voor een trip van ongeveer 10 uur. Boot voor onszelf, inclusief lunch en een bezoek gebracht aan Padar, pinkbeach op Komodo en een onbewoond eiland (geen varanen, die heb ik al een paar keer gezien) daar heb ik nog flink voor moeten afdingen.
Ondanks dat je alleen naar de prijs vraagt hieronder toch een aantal tips om rekening mee te houden en die je wellicht vergemakkelijken om de juiste tour te boeken.

Tip 1: neem een gewone boot en geen speedboat. Allereerst ga je met een gewone boot langzaam genoeg om te fotograferen, filmen of wat dan ook. Een speedboat maakt zoveel vaart dat je last hebt van opspattend water en/of afgeschermd (=binnen) zit. Je zult niet zo van de prachtige omgeving genieten als op een gewone boot, waar je ook meer ruimte hebt.
Verder, hoe groter de boot (minimaal 2 motoren) hoe veiliger. De zee tussen Flores en Sumbawa heeft krachtige stromingen.
Tip 2: zorg dat je de boot vooraf ziet en je niet voor verrassingen komt te staan.
Tip 3: bovenstaand betekent automatische dat je beter ter plekke iets kunt organiseren, niet alleen daarom maar je kunt ook met het weer rekening houden.
Tip 4: en ook: shoppen en vergelijken
Tip 5: als je een boot gaat huren laat dan vooral niet merken dat je haast hebt (zo van "het kan alleen morgen want overmorgen vliegen we terug naar Bali" Daarvan zal de prijs niet zakken.
Tip 6: boek een seat in tour, dus samen met andere toeristen om de prijs te drukken
Tip 7: de kust voor Labuan Bajo ligt bezaaid met eilanden ; voor de varanen is Rinca interessanter (en dichterbij) dan Komodo; voor snorkelen zijn er legio mogelijkheden; voor een schitterend uitzicht de berg op klimmen op Padar (tussen Rinca en Komodo in)
Tip 8: die hoort niet niet thuis maar ik vertel hem toch: zorg voor voldoende camera's,opgeladen en/of reservebatterijen en voldoende geheugen want je gaat honderden foto's maken.

In het algemeen: boottrips zijn de laatste jaren als een komeet in prijs gestegen. Dat komt omdat Flores en met name Labuan Bajo steeds meer toeristen ontvangt. Ik kom gemiddeld een keer per een/anderhalf jaar op Flores en dat is niet voor niks. Er zijn maar weinig plekken in Indonesie die dit kunnen evenaren.

Zie ook:
http://forum.indahnesia.com/to(...)randeren_updates.php

mvdbrk
User
spacer line

Wij hebben in september 2015 een eendaagse trip gemaakt naar Rinca. Met lunch (doosje nasi) en water aan bord + een snorkelstop. + snorkelbenodigdheden. Geboekt bij een lokaal burotje voor € 250.000 pp.
Wij waren met z'n tweeen en bij vertrek bleken er nog 3 Nederlandse meisjes aan bord te zijn. Die kregen nog geld terug omdat wij erbij gekomen waren.

Vertrek om 8:00 en terug in de haven omstreeks 16:00. Ook al omdat het middags regende en er een stevige wind stond. Het snorkelen werd daardoor ingekort

Toegang tot het Nationaal Park zit trouwens niet inbegrepen.

spacer line  

Bedankt voor jullie reacties en voor alle tips. Annemieke, ik neem aan dat het 1,7 was voor de gehele trip met zijn 2en inclusief park entree? En zo'n dagtrip valt best mee.
Ik wil graag een 3 daagse trip maken en de parken zien, maar bijvoorbeeld ook snorkelen in de buurt. Het ligt er dus aan, ik heb gezien dat de één prijzen met entree fee aanbiedt, de ander zonder. Een aantal jaar geleden heb ik deze trip ook al eens gemaakt (2 dagen) en toen zaten we op een open dek boot. Dit was helemaal prima. Dit was één van mijn mooiste Indonesie ervaringen, vandaar dat we dit nog een keer willen doen en willen laten zien aan de rest. We zijn in totaal met 8 personen. Ik vraag mij af of het goed te doen zal zijn om het daar ter plekke te regelen. Altijd gedaan, maar deze vakantie met 8....

spacer line  

Ik zag het trouwens dat er wel het één en ander verandert is in Labuan Bajo. Wat een accommodaties zijn erbij gekomen! Wij waren er in 2008 en toen was het best wel basic allemaal.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 17-02-2016 19:57 nyonyacilla wrote:
Bedankt voor jullie reacties en voor alle tips. Annemieke, ik neem aan dat het 1,7 was voor de gehele trip met zijn 2en inclusief park entree? En zo'n dagtrip valt best mee.
Ik wil graag een 3 daagse trip maken en de parken zien, maar bijvoorbeeld ook snorkelen in de buurt. Het ligt er dus aan, ik heb gezien dat de één prijzen met entree fee aanbiedt, de ander zonder. Een aantal jaar geleden heb ik deze trip ook al eens gemaakt (2 dagen) en toen zaten we op een open dek boot. Dit was helemaal prima. Dit was één van mijn mooiste Indonesie ervaringen, vandaar dat we dit nog een keer willen doen en willen laten zien aan de rest. We zijn in totaal met 8 personen. Ik vraag mij af of het goed te doen zal zijn om het daar ter plekke te regelen. Altijd gedaan, maar deze vakantie met 8....
Dit 1,7 miljoen was voor de boot en eten. Ik heb nergens entree betaald (zie ook mijn andere postings). Je hebt het over "parken". NP Komodo is een stuk zee tussen Flores en Sumbawa waarin een aantal eiland vallen oa Rinca, Komodo en Padar. Het is zeker goed te doen om dat daar ter plekke te regelen, ik doe niks anders. Als je die 1.7 juta kunt delen (het zal wel meer zijn omdat er ook voor 8 personen eten mee moet) dan is het helemaal goed te doen. en het is absoluut een van de mooiste stukken in Indonesie (alleen weet dat blijkbaar nog niet iedereen...)
Je kunt vanalles organiseren, wat jullie willen.

spacer line  

Ik heb het gelezen Annemieke, ben je naar binnen gesniekt Emoticon: Smile . Als je op 1 dag naar de eilanden gaat, hoef je maar 1 keer entree geld te betalen. Wij gaan dan meer dagen, maar het is niet mis wat die kosten zijn. Ik heb heel veel gehad aan je informatie. Ik kies ervoor als ik labuan bajo ben, zelf naar de haven te gaan en dan regel ik het met een schipper. Ik ga er vanuit dat er genoeg schippers met boten zijn en dat het goed komt. En het is fijn om de boot te zien en de route te kunnen bepalen. Heb er nu al zin in!

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 19-02-2016 10:01 nyonyacilla wrote:
Ik heb het gelezen Annemieke, ben je naar binnen gesniekt Emoticon: Smile . Als je op 1 dag naar de eilanden gaat, hoef je maar 1 keer entree geld te betalen. Wij gaan dan meer dagen, maar het is niet mis wat die kosten zijn. Ik heb heel veel gehad aan je informatie. Ik kies ervoor als ik labuan bajo ben, zelf naar de haven te gaan en dan regel ik het met een schipper. Ik ga er vanuit dat er genoeg schippers met boten zijn en dat het goed komt. En het is fijn om de boot te zien en de route te kunnen bepalen. Heb er nu al zin in!
Nee niet stiekum naar binnen gesneakt. Zoals ik schreef er staan niet overal kantoortjes en het meeste gebied is onbewoond/verlaten.
Ik zou toch zeker niet alleen naar de haven gaan. Dat heeft mij in elk geval geen goede prijs opgeleverd maar wat ook belangrijk is dat je een boot hebt die aan voorwaarden voldoet, dus zeewaardig, reddingsvesten etc.Het kantoor regelt dan ook vaak dat je inderdaad de boot kunt zien.
Op 1 dag naar Rinca, Komodo en Padar is wel heel erg veel. je zou ook kunnen kiezen om eerst naar Padar te gaan (heel vroeg rond 5:30-6 uur) ivm de stand van de zon en het uitzicht/reflectering, daarna naar Rinca voor de komodovaranen en dan naar pink beach op Komodo zodat toch min of meer alle highlights gezien heb. Ik moet overigens zeggen dat pink beach nou ook weer niet super bijzonder is. Maar de route is geweldig. Met het bezoek aan Rinca en een korte trek van een uur of zo moet het wel lukken om rond 17:00 uur weer terug te zijn in LB. Maar dat ligt ook aan de stromingen van die dag.

spacer line  

Over welke kantoor heb je het dan Annemieke, een boekingskantoor/reisbureau?
Ik wil sowieso overnachten op de boot, dus we gaan minimaal 2 dagen. Vorige keer was 2 dagen echt te kort voor ons. Pink beach ben ik toen niet geweest, maar wel nog op een prachtig klein eilandje waar we gesnorkeld hadden.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik bedoel een klein reisbureautje zeg maar. Daar stikt het van in LB.
Het stuk noord van LB is ook mooi maar minder ruig dan rondom Komodo. Je hebt ook daar veel snorkelplekken.

Dat eiland wat jij bedoeld gaat volgens mij iedereen heen.
Bij pink beach mag de boot niet voor anker en moet met een klein smal bootje waar je in de breedte net in past naar het strand varen. ik heb vergeten te vragen waarom dat is. Aan de zijkant staat een groot verroest en verbogen bord met "pink beach" een kruis door een anker, maar wel met de reclame van Telkomsel..... Emoticon: Confused

Chello
User
spacer line

Hoi,

hoop niet dat Linda en Pascal het erg finden dat ik dit topic gebruik om een vraag te deponeren. Ook wij willen in het voorjaar naar Flores. Echter na het lezen van het forum hier en het vergelijken van ticket prijzen komen wij tot de volgende reis.
Vliegen naar Ende of Maumere (advies?) Maumere is nl nog voordeliger. Dan via Bajawa en Ruteng naar de west kust. Na heb bezoek van de varanen willen we met de speedboot naar Bima (ook een tip op het forum) om te vliegen naar Lombok (erg goede prijzen op dit moment).

Mijn vraag, wat is jullie reactie op dit schema, en wat adviseren jullie voor aankomst Ende of Maumere? uit welke stad is het vervolgtraject het beste te regelen.

wereldreis
User
spacer line

Ik vond pink beach ook niet zo pink Emoticon: Nooo zou er niet voor om varen....
Wel een leuk tripje gedaan van 2 dagen, met overnachten op de boot, 1001 sterren hotel!!!
Op de terug weg van komodo 2x het water in geweest en gezwommen /gesnorkeld met vele manta's maar dat was in de maand april, Geweldig!!!!

spacer line  

We gaan het zien in Labuan Bajo! Ik kan niet wachten om te gaan. Wereldreis, gaaf hoor. Wij gaan in mei. Annemieke, nogmaals bedankt voor alle info.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

51,997,618 topic views - 224,455 posts - 13,533 topics - 16,916 members - last post @ 11-12-2017 20:23 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

93,264,209 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com