indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

joost
User
spacer line

Een sponsor dient net zoals een hotel enz. zijn buitenlandse gasten digitaal aan te melden bij de immigratiedienst
2 weken geleden heb ik een vergadering van de " Imigrati Jember" bijgewoond. Verblijf ik bij vrienden moeten ook zij aangifte doen dat er een buitenlander bij hun logeert
Mijn sponsor had hiervoor een uitnodiging gekregen.
Politie aanwezig, hotelwezen; kantor camat enz enz.
Dit is nieuw sinds mei.
Ik blijf in Indonesie 4 a 5 maanden steeds en ga regelmatig naar andere plaatsen
Mijn vraag was als ik regelmatig terug kom bij mijn sponsor moet zij mij dan steeds opnieuw aanmelden.
Nee dus 1 maal is genoeg.
Dit alles op straffe van 35 miljoen boete of 3 maanden cel.
Kort gezegd: De particulier moet nu aangifte doen van buitenlandse gasten aan de immigratiedienst.

songo
User
spacer line

En wat dan als je een 60 dagen visum hebt, waarbij een sponsorbrief niet nodig is?
Ik meld mij telkens bij het politie bureau alwaar zij al mij gegevens in de computer hebben opgeslagen. Als ik mij meld passen ze da datum van aankomst en vertrek aan en krijg ik een stempel. Daarnaast meld ik mij bij de ibu/pak RT van de dessa. Dit is vooralsnog genoeg.
Hoe moeten Veelal arme mensen die geen computer hebben zich dan digitaal aanmelden bij de imigrasi? Per telefoon? Hoe zou dit proces dan waterdicht moeten gaan werken?

tujuan sama jalan yang lain aja

merdekaSah
User
User icon of merdekaSah
spacer line

Arme mensen kunnen niet meer als sponsor fungeren
Er bestaat al zoiets als een jaaropgave inkomsten die men voorhanden
moet hebben, wanneer daar naar gevraagd wordt.
In de praktijk wordt hier nog "luchtig" mee omgegaan bij de meeste imigrasi diensten
Maar het staat in de voorwaarden, een sponsor moet voldoende draagkracht hebben

Voor wat betreft het melden van het hebben van buitenlandse bezoekers
Dit verliep in het verleden eerst via de RT/RW en/of de Polres dat is "afgeschaft"
hoewel het lokaal op sommige plekken nog steeds zo gaat.

Dat de meldingen nu "digitaal" via de imigrasi moeten dat is een uitvloeisel
want tegenwoordig dient de sponsor persoonlijk aanwezig te zijn bij een verlenging
volgens de regels, maar ... ook hier zoals gewoonlijk verschilt het per kantor imigrasi
hoe dit in de praktijk gaat.

Regel in Indonesie is dat men op de hoogte moet zijn van de algemene regels
en altijd voorbereid moet zijn op de verrassingen hoe het lokaal in de praktijk gaat
Maar ... vaak zijn er wel behulpzame ambtenaren of agenten (tegen betaling)

joost
User
spacer line

Iedere particulier waarbij een buitenlander logeert dient digitaal een formulier intevullen
Zie apoa.imigrati.go.id = Pelapor Perorangan.
Dus een 2 mnd visum Voa of wat dan ook staat hier totaal buiten
De aanwezige Politi Asing bij deze vergadering was ook verbaasd.
De hotels geven nog een schriftelijke aangifte af van gasten dich ook zij dienen dit nu ook digitaal aan de imigrati te melden
Gezien ik bij mijn sponsor logeer dient zij dit te doen.
Maar ook een ander waar je een dag logeert dient dit te doen.
Al is deze geen sponsor.
Dus het is totaal geen uitvloeisel van dat je sponsor bij visa verlenging aanwezig moet zijn.
Ik vroeg aan het FORUM mijn vriend is Admiraal moet hij dit ook melden als ik bij hem logeer
Het antwoord was stellig " Ja ook hij"

merdekaSah
User
User icon of merdekaSah
spacer line

Dan is de "oude wet" dus weer geactiveerd
Met dat verschil dat vroeger een melding bij RT/RW of Polres voldoende was
voor particulieren en dat nu "digitaal" moet bij de imigrasi
Voor particulieren die geen computer hebben betekent dit dus persoonlijk even naar de imigrasi gaan

Voor hotels was de meldingsplicht er al, alleen in de praktijk werd/wordt hier niet overal
strikt mee omgegaan, wat handgeld aan de lokale autoriteiten lost veel op

De wet op "papier" en de wet (uitvoering) in de praktijk zal zoals altijd wel weer per kantor imigrasi verschillen.

Maar thx voor de info, volgende keer dat ik weer in RI ben zal ik eens informeren
hoe men hier in de praktijk, in Solo, mee omgaat

Het wordt echter wel lastig als ik bij familie/kennissen elders in RI een nachtje
of een paar dagen blijf hangen.

pierre
User
spacer line

Op 11-12-2015 14:55 schreef merdekaSah:

Dan is de "oude wet" dus weer geactiveerd
Met dat verschil dat vroeger een melding bij RT/RW of Polres voldoende was
voor particulieren en dat nu "digitaal" moet bij de imigrasi
Voor particulieren die geen computer hebben betekent dit dus persoonlijk even naar de imigrasi gaan

Voor hotels was de meldingsplicht er al, alleen in de praktijk werd/wordt hier niet overal
strikt mee omgegaan, wat handgeld aan de lokale autoriteiten lost veel op

De wet op "papier" en de wet (uitvoering) in de praktijk zal zoals altijd wel weer per kantor imigrasi verschillen.

Maar thx voor de info, volgende keer dat ik weer in RI ben zal ik eens informeren
hoe men hier in de praktijk, in Solo, mee omgaat

Het wordt echter wel lastig als ik bij familie/kennissen elders in RI een nachtje
of een paar dagen blijf hangen.

Dit land raakt steeds meer de weg kwijt op allerlei gebied... hoe jaag je zo snel mogelijk de toeristen weg.. Zelfs Elly is verbaast dat "haar" land zo vreemd hier mee omgaat.. waarom zo moeilijk doen zegt ze.. zo komt het land in een negatieve licht te staan...... ik denk zelf dat ze hierin toch gelijk gaat krijgen... zelf zegt ze dat ze eigenlijk geen zin meer heeft om daar nog naar toe te gaan.. ik stond perplex..... prima hoor.. Ook zegt ze dat hier in europa meer te zien is en meer te beleven is dan in haar eigen land.... daarbij gaan we volgend jaar alsnog naar Canada en als men eenmaal daar geweest is, is een bezoek aan indonesie een domper.... Canada qua schoonheid aan natuur en de royale vriendelijkheid van de mensen, kan indonesie echt niet aan tippen ( mijn mening dan) nu heb ik het geluk dat ik al meerdere keren in canada ben geweest en ook diverse keren in indonesie, dus ik kan echt wel een redelijk onderscheid maken.
Nederland gaat ook naar de klote, dus verkassen wij lekker die richting uit.
we zijn zo blij dat Elly nu een nederlands paspoort heeft dit maakt het verkassen eenvoudiger.

spacer line  

Het regelen van bepaalde zaken via internet is al lang aan de gang, geef ook voordelen, zoals transparantie , en het moeilijker maken van sjoemelpraktijken. .
Ook het aan elkaar koppelen van diverse datbase (zie o.a mijn posting).

Mss kan men bij de WarNet doen .
http://www.statista.com/statis(...)-selected-countries/

bisa dicek of makemyday .

jupje
User
User icon of jupje
spacer line

De soto wordt blijkbaar ook hier niet zo heet gegeten dan dat hij is opgedient.
Ik ben net terug van de immigratiedienst voor het inleveren van de formulieren voor de eerste verlenging van mijn sosbud visum hier in Solo
Dat de sponsor zijn of haar buitenlandse gasten moet aanmelden bij het immigratiekantoor is hier geheel onbekend.
Wel dient de sponsor bij die eerste verlenging persoonlijk te verschijnen, zodat kan worden nagegaan, of hij (of zij) ook diegene is, die door de ambassade in Den Haag als zodanig is aangemeld.
Diens naam staat tegenwoordig (overigens al enkele jaren) ook op het visumzegel vermeld.
Wel zijn hier wat andere regeltjes aangescherpt.
De aanvraag dient strikt met zwarte pen ingevuld te worden, daar keek men vroeger niet zo naar.
Verder verscheen ik in een overigens keurige bermuda (tot over mijn knieen), maar dat werd niet op prijs gesteld.
Een witte soepjurk, of een boerka, mag weer wel, zag ik, waarschijnlijk mag dus ook een sarong.
Digitale foto's en vingerafdrukken worden hier ook niet van vorige jaren bewaard, daarvoor moeten we nog een keer terug, evenals voor de betaling, tegenwoordig 355.000 Rp. (met materai zegel totaal 23 euro)
Waarschijnlijk ook, omdat de aanvraag blijkbaar eerst weer door een hoger geplaatst persoon goedgekeurd moet worden.
Instansenweg noemt men dat bij onze oosterburen.
Verder hoefde (weer! nog?) geen inkomen vermeld te worden van de sponsor.
Schijnbaar heeft een "mengurus rumah tangga" dat ook niet.

FAR FROM THE MADDING CROWD

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Jupje geheel volgens comform, behalve de sponsor hoefde niet te voorschijn te komen, ze weten waar ze zit en heb een huisadres opgegeven.
In die tussentijd kan ik overal zitten bij familie en zo, die gaan mij niet even opgeven, voor een nacht week bezoek, dat hebben we nog nooit gedaan en dat hoef niet, volgens hun.
Weer door die malemolen, foto, alle 10 vingerafdrukken en zo hoef ik niet meer te komen.
Tot de laatste maand normaal 350.000 dan even 550,000rp mee brengen,je retour ticket laten zien en klaar is kees.
Tot de volgende sessie 6 maanden voor een sosbud. Emoticon: Yeah right! Emoticon: Confused

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Daar hebben we het eeuwenoude gedonder weer. Wordt er moe van: neem in allah's naam toch een visumburo in de hand. Die regelen alles en geen gedonder met sponsors die moeten verschijnen op de immigratie of i.d.
Als jullie nou nog niet hebben geleerd hoe Indonesie werkt? Ik doe het al 25 jaar en zelden gedonder. Het wordt je makkelijk gemaakt maar de Nederlander moet weer eigenwijs het wiel voor de zoveelste keer uitvinden. When in Rome, do as the Romans . Doe in Rome zoals de Romeinen. Dus doe in Indo zoals de Indonesiers doen.

merdekaSah
User
User icon of merdekaSah
spacer line

Ach ja YB voor ervaren reizigers is de weg naar de imigrasi wel te bewandelen
als je toch genoeg tijd hebt.

Toen ik in Solo zat had ik mijn prive agent (mijn vrouw) die alles regelde
en het bedrag wat we uitspaarden dat maakten we een paar 100 meter
verderop bij AM/PM op aan een lekkere maaltijd en uiteraard dat gelige vocht
met een (kleine) schuimkraag

Voor onervaren reizigers die geen indo-stress willen krijgen tijdens hun verblijf
daar geef ik je helemaal gelijk en ook wanneer je je tijd anders wilt besteden
Persoonlijk vond ik zo'n bezoekje aan de imigrasi altijd wel een avontuur want
iedere keer kwam je toch weer iemand tegen met een verhaal Emoticon: Laugh out loud

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

In dit geval functioneerde je vrouw als agent. Hoe je zo'n agent ook wil duiden (kan je partner/vriend/familielid zijn, een ambtenaar binnen de immigratie, een officieel bureau, etc.), het blijft gewoon makkelijker en meer zeker. Extra geld? Ja. Maar in vele gevallen verdient dat "extra geld" zich dubbel en dwars terug want men hoeft geen 5x op en neer, etc. Ik ben doorgaans een uur kwijt: 25 minuten naar immigratiekantoor, 5 minuten binnen, 25 minuten terug naar huis en 5 minuten overmaken van kosten.

merdekaSah
User
User icon of merdekaSah
spacer line

Klopt YB daarom zeg ik ook, ik heb mijn prive agent

Voor ervaren reizigers die alle tijd hebben is het te doen
voor onervaren reizigers of mensen die snel indo-stress krijgen
niet moeilijk doen, beetje extra betalen en biro jasa inschakelen
en anders wordt je de zoveelste die een verhaal te vertellen heeft Emoticon: Yes!

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,761,485 topic views - 235,525 posts - 13,700 topics - 26,444 members - last post @ 16-12-2019 09:20 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

126,869,100 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com