indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Sumatra > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Robert48
User
spacer line

Ik overweeg een reis te maken naar Nieuw Guinnea. Wie kan en wil ervaringen en tips delen?

Robert Tjans

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik neem aan dat je Papua bedoelt, de provincie(s) van Indonesie?
Je vraag is nogal algemeen dus graag wat specifieker. Ik ben er twee keer geweest en ben er over een goeie maand weer.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Robert48
User
spacer line

Dag Anne Mieke, klopt dat bedoel ik. De lang gekoesterde wens hangt samen met wat ik heb gelezen over de bevolking maar ook de flora en fauna. Ik zie het als een groot avontuur maar ook spannend. De vragen zijn gericht op: inentingen, verblijf mogelijkheden en contact met de bevolking. Mijn interesse is gewekt door de literatuur die ik heb gelezen hierover alsmede muziek van Pink Floyd. laats genoemde hebben hier ooit, 1971, filmmuziek opgenomen van de film la Vallee. Ik ben erg benieuwd naar je beweegreden dat je voor een derde keer gaat en hoor graag je reactie.

Robert48
User
spacer line

Ik zou er graag een rondreis maken. Groet Robert Tijans

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 21-11-2015 13:50 Robert48 wrote:
Dag Anne Mieke, klopt dat bedoel ik. De lang gekoesterde wens hangt samen met wat ik heb gelezen over de bevolking maar ook de flora en fauna. Ik zie het als een groot avontuur maar ook spannend. De vragen zijn gericht op: inentingen, verblijf mogelijkheden en contact met de bevolking. Mijn interesse is gewekt door de literatuur die ik heb gelezen hierover alsmede muziek van Pink Floyd. laats genoemde hebben hier ooit, 1971, filmmuziek opgenomen van de film la Vallee. Ik ben erg benieuwd naar je beweegreden dat je voor een derde keer gaat en hoor graag je reactie.

Ik zie dat je je hier net hebt aangemeld dus je kent me natuurlijk nog niet. maar even in het kort, ik kom sinds ruim 28 jaar in Indonesie. De eerste 15 jaar net als iedereen in het westen en de frequenties waren nog niet zo groot (gemiddeld 1 reis per twee jaar) maar daarna ging ik steeds vaker en ook verder naar het oosten (en sinds een jaar of 10 gemiddeld 3 keer per jaar). Het oosten van Indonesie is een compleet andere wereld zowel qua natuur, cultuur en mensen. Ik kan beter overweg met de open minded bewoners van het oosten. Daarmee bedoel ik dan NTT (oa. Flores en Timor), Maluku (maar voornamelijk Ambon en zuidelijker) en Papua. Bij Papua wel een kanttekening. Er wonen naar mijn idee tegenwoordig meer import Indonesiers van eilanden zoals Sulawesi en Java in Papua maar daar bedoel ik dan de Papua zelf, hoewel vaak gemixt met mensen uit Maluku.
Ik zie overigens dat ik schreef dat ik er twee keer geweest ben maar het zijn er drie (dat krijg je als je veel gaat, tel kwijt Emoticon: Smile ). De eerste keer, 6 jaar geleden was ik alleen in Manokwari maar dat was zoiets als wrong place, wrong time. Twee jaar later in 2011 ging het een stuk beter (Jayapura/Sentani, Wamena, Merauke en Biak) en vorig jaar was het gewoon thuiskomen (Fak Fak, Kaimana en Manokwari) Op de “grote” steden na (tussen “ ”want vergeleken bij de steden van Indonesie zijn het allemaal grote dorpen) is Papua leeg, adembenemend mooi, gigantisch groot en indrukwekkend en interessant.
Als we het dan toch over de grote plaatsen hebben dan vind ik tot nu toe van wat ik gezien Manokwari heel erg leuk en levendig.
Jayapura heeft een minder stadgevoel maar ligt geweldig in een baai, in de buurt (eigenlijk dichter bij het vliegveld) ligt het meer van Sentani wat wat mij betreft tot de mooiste van Indonesie behoort. Merauke ben ik ooit geweest maar dat was meer een target (dari Sabang sampai Merauke) de wens om zowel in Sabang als in Merauke geweest te zijn. Merauke is erg droog maar wel dicht bij Wasiur National Park.
De omgeving van Fak Fak is mooi , Kaimana ben ik alleen in de ongezellige stad zelf geweest. Wel een schitterende zonsondergang . Biak is een prachtig eiland maar iets anders dan natuur is er ook niet. De Baliemvallei is schitterend in alle opzichten. Wamena zelf (waar je naar toe moet vliegen, er is geen mogelijkheid over de weg) ligt prachtig. Veel mensen vinden en er niks aan maar ik vond het leuk. In alle plaatsen die ik genoemd heb dus veel migranten van andere eilanden (en dus ook veel moskeeen bijvoorbeeld).
Ik zal niet meer teruggaan naar Merauke en Biak maar wel naar Manokwari (nu 2 keer), Baliem, Fak Fak en Kaimana. Ik heb nog een hoop te doen in Papua.

Op mijn verlanglijstje staan nog Nabire en Serui en natuurlijk Raja Ampat. Ik ben over een goeie maand in Sorong maar betwijfel of het RA gaat worden. Want wat ik nog niet verteld heb is dat Papua echt veel duurder is dan het westen van Indonesie. Dat komt terug in de dagelijkse dingen zoals eten en drinken (een fles Aqua Rp 10.000 in Wamena en nee, geen toeristenprijzen want er zijn geen toeristen!), de hotels (reken op 150% tot 200% van wat je op Java of Bali voor een en dezelfde accommodatie betaald) en transport. Dat laatste is nog een dingetje want daarvoor worden soms woekerprijzen gevraagd. Goed opletten (er zitten ook grote verschillen tussen waar je in Papua bent). De hotels zijn er over het algemeen ook niet van de kwaliteit (prijs/kwaliteit verhouding) als die in het westen.

Maar goed eind volgende maand kijk ik of het wel of geen RA wordt. Het probleem zit ‘m in een aantal dingen. Er is sowieso weinig accommodatie in RA en deze is vaak ook nog onderdeel van een pakketreis. In de hoofdplaats Waisai zijn wel wat simpeler (en minder dure) onderkomens. Een auto huren in Papua is ook afhankelijk waar maar altijd duurder dan in het westen. Een en boot huren is helemaal een verschrikking. Een speedboot voor Triton Bay (vanuit Kaimana) kost gemakkelijk 3 miljoen maar dat is nog niets vergeleken met wat in RA wordt gevraagd (het begint bij 5 miljoen, 10 miljoen is een gemiddelde maar naar Wayag kun je zo 20 miljoen moeten betalen!).

Dan nog het transport er uberhaupt heen. Duur! en al helemaal als je net als ik zoals volgende maande in de kerstperiode reist (of last minute). het is dan ook nog een hele trip vanuit Jakarta, de meeste vluchten laat in de avond of na middernacht, reistijden tussen 4,5 en 6 uur (bv Sorong en Jayapura). Ik vlieg zelf met Expres Air straks

Maar hierboven zijn nagenoeg allemaal praktische zaken. Voor de rest is het er geweldig en vooral meer dan de moeite waard. En het wordt voor mij de vierde keer dus Emoticon: Smile en mezelf kennende blijft het daar niet bij. Ik ben de laatste drie reizen voornamelijk in het westen geweest en daar ga ik voorlopig dus niet meer heen (behoudens wat stops in Jakarta, Makassar en Denpasar, voornamelijk op doorreis) en ik denk dat een deel van mijn reis volgend jaar in mei waarschijnlijk ook naar Papua zal gaan.

Als je nog meer vragen hebt dan horen we het wel. Mogelijk zal Koming nog langskomen.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Robert48
User
spacer line

Dag, wat een fijne en uitgebreide reactie van je, waarvoor dank. Ik laat het eens op me inwerken. De praktische zaken die je beschrijft zijn wel van groot belang vind ik en vraagt ook overdenking alvorens iets definitiefs te plannen. Heb je ook een boek geschreven over al je ervaringen ?

koming
User
User icon of koming
spacer line

En inderdaad. daar ben ik. Ik heb een tijdje in Papua gewoond en kom er nog geregeld. Bovendien heb ik er nog erg veel contacten. Anne-Mieke heeft al behoorlijk uitvoerig geantwoord en ik heb er niet zo heel veell aan toe te voegen.
Papua is erg groot en de verschillen zijn dan ook aanzienlijk. Waar je altijd rekening mee dient te houden is dat reizen erg veel tijd kost en ook duur kan zijn. Daarom is goed plannen belangrijk. Vandaar ook dat je misschien iets specifieker moet zijn in wat je wilt. Wil je luxe accomodatie of is basic voldoende? Hoeveel comfort ben je bereid op te geven? Wil je veel natuur zien of juist veel menselijk contact hebben? (het een sluit het ander niet uit maar is niet altijd even goed verenigbaar). Hoeveel tijd heb je? Wat is je budget? Wat vind je het meest belangrijk om te doen of te zien?

Kijk eens hier, misschien vind je wat nuttige info http://wikitravel.org/nl/Irian_Jaya

groet,

koming

Robert48
User
spacer line

Dag Koming,

hartelijk dank voor je reactie en feedback. Ik denk dat de romantiek iets teveel op de voorgrond stond bij mij en zal er verder over nadenken om vervolgens tot een keuze te komen.

Robert Tijans

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Hm.... je gaat toch niet vertellen dat je niet gaat he? Krijg je spijt van. Papua: doen voordat de rest van de wereld het ontdekt.

Robert48
User
spacer line

Nee, dat ga ik zeker niet zeggen maar wil wel goed voorbereid zijn. Jullie ervaringen maken mij juist enthousiaster.

suhanura
User
spacer line

waduh Anne Mieke.....zoveel ervaringen... Ben hier pas redelijk nieuw....Mag ik je vragen of je beroepsmatig of uit interesse daar bent ? Wat doe je dan als het beroepsmatig is en ben je daar voor het welzijn van de bevolking of om je Eigen interesse te bevredigen?

Ik heb nl zelf 6 maanden in MARELAN door gebracht. Marelan is een groot, armoedig en zeer on-ontwikkeld buitenwijk van MEDAN... geen buslijn, geen internet(duurde 1 uur om mijn ticket LION AIR -PENANG te krijgen) geen taxis, zwaar mohammedaans echter totaal geen moeilijkheden ondervonden met mijn anti-relegieus karakter. Hoewel ze zijn fel anti-Kristen daar. Maar ik was daar om experience te ondervinden tussen echte arme Islamitische Bataks nadat ik een tijdje in Bali-Ubud heb gezeten. Heb niet geprobeerd om ze beschaving bij te brengen....wat niet lukt in 70 Jaren lukt mij zeker niet in 6 maanden...maar ik heb ze wel even verlost van de hoofdluizen en borokkan...

zo. dat was een kleine intermezzo tot voorbereiding naar een response op mijn vraag.
Wat ben je van beroep en doe je dat uit liefde om niet-Europeanen beter te kennen of/en ben je zo erg avontuurlijk? m'n petje af voor je hoor.
Ikzelf ben er mee opgehouden dan aku hanya menikmati hidup di Bandung....Pulang pergi ke Australia dan ke singa-medan-penang-langkawi....

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 23-11-2015 06:32 suhanura wrote:
waduh Anne Mieke.....zoveel ervaringen... Ben hier pas redelijk nieuw....Mag ik je vragen of je beroepsmatig of uit interesse daar bent ? Wat doe je dan als het beroepsmatig is en ben je daar voor het welzijn van de bevolking of om je Eigen interesse te bevredigen?
....
Wat ben je van beroep en doe je dat uit liefde om niet-Europeanen beter te kennen of/en ben je zo erg avontuurlijk? m'n petje af voor je hoor.
Ik ben er nog niet hoor maar daar komt hopelijk wel verandering in binnen nu en twee jaar. Ik reis graag en veel, vroeger gemixt met andere landen in (vooral) zuid oost Azie, maar ook midden Oosten en een deel van de noordelijke helft van Afrika, de laatste 10 jaar bijna alleen maar Indonesie (toevalling 2 maanden geleden nog een week Maleisie).
Ik ben secretaresse bij ProRail en dat heeft dus niets met mijn interesse te maken daar. Wat ik voor het welzijn doe is voornamelijk geld achterlaten door mijn reizen en soms wat toestoppen maar dat is letterlijk plaatselijk en persoonlijk.

Maar mijn tijd permanent in Indonesie komt nog hoop ik. Ben op zoek naar iets dat van pas komt in de reiswereld (toeristische opleiding)/fotografie/schrijven/organiseren. Omdat mijn tweede/derde taal Indonesisch en Engels zijn kan ik ook nog Engelse les geven hoewel ik me afvraag of ik daar wel het geduld voor heb. Maar allemaal niet met het oog op verdiensten, die mogen de mensen die tzt met mij “samenwerken” hebben.

Dus inderdaad dan blijft er alleen de liefde voor het land en de mensen over. En avontuurlijk zeker ook Emoticon: Smile Emoticon: Smile

Robert48
User
spacer line

Anne Mieke, wat een mooi verhaal en wat een boel ervaringen

Robert Tijans

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

75,169,969 topic views - 233,612 posts - 13,687 topics - 24,375 members - last post @ 15-09-2019 20:17 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

123,244,709 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com