indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Gezocht & Aangeboden > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

gerrijs
User
spacer line

Mijn grootmoeder had voor wo2 een gedeelte van haar vaders dorp plus sawas geŽrfd. Om haar bezit veilig te stellen van haar overige broers en zussen is ze naar de plaatselijke lurah gegaan en een officieel document op latenstellen waarin vermeld is dat enkel haar (klein)kinderen en toekomstige nakomelingen eigenaar kunnen zijn van haar land. Dorpsgenoten en/of overige familieleden mogen bij afwezigheid van de eigenaar het land bewerken en de opbrengst gebruiken voor hun eigen gezin/dorp.

Nu hebben wij er nooit zo bij stil gestaan maar onlangs werd ik toch nieuwsgierig. Het dorp is jaren niet te vinden op Google maps maar sinds een half jaar kun je online 'rondrijden'. Helaas kan ik net niet bij mijn oma's (ons dus) eigendom komen.

Vandaag keek ik op een website van 1996 waarin stond dat buitenlanders geen eigendommen (onroerendgoed en land) mogen hebben. Doch het vermoeden was dat in de nabije toekomst dit zou veranderen.
We zijn nu 19 jaar verder....

Ik vraag me af wat nu de regelgeving precies is.
Is een testament wat in 1938 is opgemaakt (inclusief tjap van mijn oma) nog rechtsgeldig (familie in de desa onderhield de sawa en dorp nog steeds in 1991) en zo ja, wat zijn onze plichten en rechten?

Ben zeer benieuwd! Emoticon: Yes!

koming
User
User icon of koming
spacer line

On 08-11-2015 14:12 gerrijs wrote:
Ben zeer benieuwd! Emoticon: Yes!

Ik ook Emoticon: Bye bye
Ik heb ook zo'n erfenis tegoed maar ik heb de hoop al opgegeven Emoticon:
Maar als het jou lukt om iets te verwerven zou ik graag willen weten hoe.

m.vr.gr.

koming

spacer line  

On 08-11-2015 15:14 koming wrote:

[quote removed]

Ik ook Emoticon: Bye bye

Maar als het jou lukt om iets te verwerven zou ik graag willen weten hoe.

m.vr.gr.

koming

Ik ook , want ik ken een verhaal van een Sundanese kennis(getrouwd met een Indo) die een klein erfenis kreeg van (bet) overgroomoeder( dus waarschijnlijk een Indische mevrouw ,), welke nationaliteit is niet bekend .
Verhaal hoorde ik bijna half jaar geleden?
Hoe dan kon weet ik niet ze hadden een oproep gekregen van een notaris.

Officieel mag een Nederlandse(WNA) geen grondbezit hebben.
Ook kunnen de buitenlandse erfgenamen geen grond erven .
De vraag is ook of men in deze verhaal de grondbelasting hadden betaald.

En wat is de status van de grond.
Dat anderen het bewerkt hebben is het waarschijnlijk tanah garapan .

Wat ik weet is men moet voorzichtig /discreet onderzoeken wie de huidige eigenaren zijn .(zie kadaster/PBN)
Want voordat je het weet maakt je slappende ......... wakker.
En dan verlies je geheid de "toekomstige" erfenis.
Denk ook aan de Indonesische nakomelingen die de buitenlandse "tak"/concurrentie kunnen uitschakelen.V.w.b de testament , is het met een meterai tempel bekrachtigd, en is de lurah dan bevoegd ?
Trouwens wat voor soort document is het, een Surat Wasiat , een surat tanah AJB etc ?

Naar mijn weten kan alleen een Camat (hooddistrict) als een bevoegde PPAT (Pejabat Pembuat Akta Tanah) spelen.
Later word de formaliteiten ook gedaan door de Notaris PPAT overgenomen.

bisa dicek of makemyday .

gerrijs
User
spacer line

Mijn grootmoeder was, ten tijde van haar erfenis, "inlandse".
Immers, in die tijd viel geheel IndonesiŽ onder Nederlands bestuur.

Door het huwelijk met mijn grootvader (KNIL'r) werd zij automatisch Nederlandse. Hun enige kind, mijn moeder, is bij geboorte Nederlandse. Mijn vader is een 100% Hollander en dus zijn wij als kinderen hiervan, Nederlanders.

Mijn oma heeft een document op laten maken wat in 1938 (!!) van toepassing was. Reden hiervoor was dat haar broers en diens zonen graag naar de plaatselijke Chinees gingen om daar te gokken. Voor je het weet is het complete dorp vergokt en honderden dorpsgenoten waar je als familie verantwoordelijk voor bent/was zouden dan aan de haaien overgeleverd zijn.

In weet niet in hoeverre land / onroerend goed na de onafhankelijkheid nog in bezit kon zijn van een 'overloper'. (mijn oma dus - omdat zij met een 'belanda' getrouwd was) Ik ben bang dat dat dus niet meer kon.

Doch, in 1991 ben ik met mijn moeder naar de desa geweest. De oudste toen nog in levende zijnde zoon van de oudste broer van mijn grootmoeder - neef van mijn moeder dus - (hij was toen 72 jaar ) vroeg mijn moeder wat zij wilde doen me haar erfdeel. Hij wilde graag verkopen omdat hij (gok)schulden had. Mijn moeder zag de bui al hangen en zei dat mijn grootmoeder een contract had op laten maken bij de 'lurah' en dat haar wil wet was. Er wordt niks verkocht, het gaat zoals ' kleine tante - mbah cilik ' het gewild heeft. Enkel de nakomelingen van mijn grootmoeder konden eigenaar zijn van haar erfdeel.

Mijn achterneef lachte als een boer met kiespijn, de toehoorders waren het met mijn moeder eens. Met andere woorden, zowel familie als dorpsgenoten (vast ook familie..) weten dat wij in 'di negeri belanda' eigenaar zijn van de sawa en een gedeelte van het dorp.

Het gaat ons niet om het stuk land of het geld wat dat land waard zou kunnen zijn, absoluut niet.
Maar als we het dorp er economisch beter van kunnen laten worden (in 2014 extreem veel droogte - klimaatsverandering is daar zeker aan de orde) hogere opbrengsten door betere agricultuur toe te passen, dan moeten we dat natuurlijk doen! In wat voor vaatje dat gegoten zal moeten worden moeten weten we nog niet helemaal. Ik zit te denken aan een stichting oid waardoor het belastingtechnisch ook weer wat aantrekkelijker kan worden (in het kader van ontwikkelingshulp?)

Op de spreekwoordelijke slapende honden die wakker worden zitten we natuurlijk niet te wachten. Wellicht kunnen we zonder de eigendomspapieren (iedereen in de desa weet dat wij 'eigenaren' zijn) een hulpproject opstarten. De vraag is dan of het zonder eigendomspapieren kan en of men op onze bemoeienissen zit te wachten.

spacer line  

On 09-11-2015 10:27 gerrijs wrote:

Door het huwelijk met mijn grootvader (KNIL'r) werd zij automatisch Nederlandse. Hun enige kind, mijn moeder, is bij geboorte Nederlandse. Mijn vader is een 100% 1.Hollander en dus zijn wij als kinderen hiervan, Nederlanders.

Mijn oma heeft een document op laten maken wat in 1938 (!!) van toepassing was. Reden hiervoor was dat haar broers en diens zonen graag naar de plaatselijke Chinees gingen om daar te gokken. Voor je het weet is het complete dorp vergokt en honderden
2. dorpsgenoten waar je als familie verantwoordelijk voor bent/was zouden dan aan de haaien overgeleverd zijn.

3.In weet niet in hoeverre land / onroerend goed na de onafhankelijkheid nog in bezit kon zijn van een 'overloper'. (mijn oma dus - omdat zij met een 'belanda' getrouwd was) Ik ben bang dat dat dus niet meer kon.

Doch, in 1991 ben ik met mijn moeder naar de desa geweest. De oudste toen nog in levende zijnde zoon van de oudste broer van mijn grootmoeder - neef van mijn moeder dus - (hij was toen 72 jaar ) vroeg mijn moeder wat zij wilde doen me haar erfdeel. Hij wilde graag verkopen omdat hij (gok)schulden had. Mijn moeder zag de bui al hangen en zei dat mijn grootmoeder een contract had op laten maken bij de 'lurah' en dat haar wil wet was. Er wordt niks verkocht, het gaat zoals ' kleine tante - mbah cilik ' het gewild heeft.
4.Enkel de nakomelingen van mijn grootmoeder konden eigenaar zijn van haar erfdeel.

5.Mijn achterneef lachte als een boer met kiespijn , de toehoorders waren het met mijn moeder eens. Met andere woorden, zowel familie als dorpsgenoten (vast ook familie..) weten dat wij in 'di negeri belanda' eigenaar zijn van de sawa en een gedeelte van het dorp.

OEPS: wil je vertellen dat naast die hebberige familielid ook tientallen dorpelingen weten dat de erfgenamen/buitenlandse tak de eigenaren zijn ?
Gelukkig weten die dorpelingen niet over de UU Pokok Agraria.

Het gaat ons niet om het stuk land of het geld wat dat land waard zou kunnen zijn, absoluut niet.

6.Maar als we het dorp er economisch beter van kunnen laten worden (in 2014 extreem veel droogte - klimaatsverandering is daar zeker aan de orde) hogere opbrengsten door betere agricultuur toe te passen, dan moeten we dat natuurlijk doen! In wat voor vaatje dat gegoten zal moeten worden moeten weten we nog niet helemaal. Ik zit te denken aan een stichting oid waardoor het belastingtechnisch ook weer wat aantrekkelijker kan worden (in het kader van ontwikkelingshulp?)

Op de spreekwoordelijke slapende honden die wakker worden zitten we natuurlijk niet te wachten. Wellicht kunnen we zonder de eigendomspapieren (iedereen in de desa weet dat wij 'eigenaren' zijn) een hulpproject opstarten. De vraag is dan of het zonder eigendomspapieren kan en of men op onze bemoeienissen zit te wachten.

1.Dus hebben jullie geen (eigendoms)rechten meer.

2.Ja en Nee
Want als pengGARAP ( landsbewerker) heeft elke persoon bepaalde rechten opgebouwd.
Meestal geregeld in Hukum Adat/Islam(?).

3.Is niet relevant, wel als je een andere nationaliteit kreeg d.m.v huwelijk.

4.Mits de Surat Wasiat of "codicil" rechtsgeldig is , en de nakomelingen ook wettige erfgenamen zijn .
En het aantal potentiele INdonesische erfgenamen zal in de tientallen zijn en zekr als de Islam erfrecht wordt toegepast.
En hoe "behoeftig"ze zijn .
Met andere woorden visten de buitenlandse tak hun erfenis omdat ze buitenlanders zijn.

5.Als de waarde van het object jullie nietbelangrijk is , dan kan jullie het schenken in de vorm van stichting ten behoeve van de dorps gemeenschap.
Dan kunnen hebberige Indonesische tak uitgeschakeld worden (juridisch vol met valkuilen) .
Advies van een Indon. notaris , de samenwerking van de dorpgemeenschap/lurah/camat etc is noodzakelijk.
Mits de staat (Indonesia) het niet afpakt.
Mss kan er een mooie project die de naam van oma kan dragen .

Ik ben zelf van plan om een deel van mijn ex grondseigendom (jaaaaren geleden afgestoten) te schenkenwaar men een moskee kan bouwen .
Hoop maar dat die moskee mijn naam wil gebruiken Emoticon: Wink

bisa dicek of makemyday .

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,216,173 topic views - 234,385 posts - 13,692 topics - 25,237 members - last post @ 21-10-2019 17:26 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

124,679,580 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com