indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

janp013
User
spacer line

Hier in NL is momenteel veel te doen over de bosbranden in RI.
In het nieuws was dat op Sumatra de orang oetangs geevacueerd moesten worden omdat deze met de dood bedreigd werden.
Binnenkort vertrek ik weer naar RI voor mijn welverdiende vacantie.
Wie kan mij vertellen waar de bosbranden allemaal woeden ?
Ik ga naar Kei Besar/kecil en naar Bali.

Bij voorbaat dank

LIEFDE IS BLIND, LINGERIE IS BRAILLE

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik was tot vorige week in het westen van Indonesie en heb er zelf ook eea van meegekregen cq hinder van ondervonden. De bosbranden zijn op dit moment op Sumatera en Kalimantan. Door de wind (noordwest) heeft hier ook heel Maleisie last van en voorzover ik begrijp tot in Thailand toe. Het is inderdaad heel ernstig (dagelijks leven ontwricht, mensen met gezondheidsprobelemen, overvolle ziekenhuizen, zelfs doden, vliegverkeer ontregeld - vliegvelden wekenlang dich o.a. Jambi maar ook Pekanbaru en Palembang en Kuala Lumpur hebben hier laast van ondervonden. Ik kon zelf een paar weken geleden met 4,5 uur vertraging vertrekken maar het zag er letterlijk en figuurlijk slecht uit, zicht rond de 500 meter. Ik ben ook in Jakarta, Solo en Bandung geweest. Ook in Jakarta was op sommige dagen de lucht verzadigd van smog hoewel lang niet zo erg als op Sumatera (ben ook in Lampung geweest).
Van de 24 dagen heb ik maar weinig zuivere en blauwe lucht gezien, eigenlijk alleen maar in Solo en Bandung.

Behalve de gezondheidsproblemen kan het niet anders of het is intussen ook een economisch probleem met vele gecancelde vluchten. Het viel mij op dat vluchten "gewoon" te boeken waren hoewel de kans groter was dat vluchten gecanceld zouden worden. Ik heb daar zelf ook een bijzonder staaltje van meegemaakt. Ik vraag mij af hoeveel de betrokkenen maatschappijen (mv Garuda, Citilink, Lion en Sriwiwijaya) nog kunnen hebben.

Wat me ook is opgevallen is dat het extreem droog is in zowel Zuid Sumatera, Maleisie alsook op Java. Alles stoffig, verdord, geel en bruin.

Zowel Bali en vooral Kei liggen daar ver vandaan en voorzover ik het weet is het daar normaal.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

http://www.nu.nl/buitenland/41(...)gens-bosbranden.html
Ik lees nu ook dat er bosbranden in Papua zijn. Het ligt er maar net aan hoe de wind staat. Volgens mij gaat daar alles richting oost/noordoost en dan zou je nog steeds geen last hebben op de Kei-eilanden.

De vraag is ook hoe zich dit gaat ontwikkelen in het westen van Indonesie omdat de meeste internationale vluchten vanuit Europa toch langs Maleisie/Sumatera zullen vliegen.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

De laatste berichten kan het nog niet achterhalen, maar er is op de TV een evacuatie uitgeroepen om de mensen in die gebieden waar het ergste is te verhuizen.
Ik zou dat op mijn smartphone willen schrijven maar ik kon in loggen zo veel ik wilde maar geen open gebied om te schrijven .
Dus bij thuis komst het eerste maar vermeld. Emoticon: Shut up! Emoticon: Sadley

http://nasional.kompas.com/rea(...)x&utm_campaign=Kknwp

Kemensos Berencana Evakuasi 2.600 Warga Terdampak Kabut Asap di Kalteng

En even er toch weer een kritische vermelding van maken hoe, dat aangekondigd word, het lijkt op een feestje, IndonesiŽ ten voeten uit.....

Het komt door elninjo (schrijf ik het goed)een stroming van de oceanen die de droogte in IndonesiŽ veroorzaakt.
Het heeft al zins ik hier ben niet geregend en vandaag voor het eerst geen zon gezien een bewolkte lucht.
Dus zonnen was er vandaag voor het eerst er niet bij.
Men zegt dat het al geen half jaar meer geregend heeft in IndonesiŽ.
Mensen die hier wonen moeten het maar schrijven waar er wel regen is gevallen. Emoticon: Confused Emoticon: Blush

Kan je het nog gekker maken een of ander moslim idioot die de mensen oproept dat ze moeten bidden om regen.
Als er regen dan zou komen dan krijgen die idioten nog meer aanhang..... Emoticon: Angry Emoticon: Bye bye

Zelfs hebben ze in Nederland een berichtje ergens opgedoekt.. Emoticon: Blush
http://www.nujij.nl/algemeen/a(...)massa.33924077.lynkx

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Zoals Anne Mieke al schreef, op Sumatera en Kalimantan en de Riau eilanden zoals Batam en Bintang is het dramatisch slecht.
Singapore en MaleisiŽ ook, in MaleisiŽ zijn veel scholen gesloten. enorm veel gezondheidsklachten a in al die gebieden en er zijn doden gevallen.
Het is een jaarlijks terugkerend fenomeen, maar het is nog nooit zo erg geweest als dit jaar.

Heel eigenwijs werd tot een aantal weken geleden alle hulp uit het buitenland afgewezen.
Liever de gezondheid van miljoenen mensen in de waagschaal gooien alleen maar omdat je te trots bent om hulp te aanvaarden, we kunnen het zelf wel af, niet dus.
Anne Mieke had het over de economische schade, ik lees regelmatig bedragen waar je spontaan van gaat hyperventileren.

Elk jaar worden tientallen mensen opgepakt en raken bedrijven hun vergunningen kwijt, net als nu, er wordt als je de overheid moet geloven daadkrachtig opgetreden, an me hoela, nadat de branden rond januari uit zijn hoor je er nooit meer wat van.
Volgend jaar weer hetzelfde liedje, er wordt brand gesticht om palmplantages er op te vestigen en zolang de overheid daar vergunningen voor afgeeft blijft het het zelfde liedje.
Dit jaar waren er ook weer honderden brandhaarden, 1700 hectare in handen van 413 bedrijven staat/stond in brand.

Widodo had vandaag een vergadering met de betrokken ministers, alle nieuwe vergunningen worden op de lange baan geschoven, als hij zijn poot stijf houdt dan is het misschien volgend jaar minder.
Weinig hoop, want alles moet nu wijken om de economische groei aan te zwengelen, bovendien heerst er in grote delen van Sumatera en Kalimantan complete anarchie,regenten worden vet betaald voor vergunningen.
Iedereen gaat zijn eigen gang, Jakarta heeft er totaal geen grip meer op, de prijs van autonomie en een corrupt politiek systeem. Emoticon: Bye bye

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik heb idd ook gehoord dat het al (meer dan) een half jaar niet geregend heeft in Indonesie. Dat is zonder die bosbranden al dramatisch. Op dit moment heeft Zuid Sumatera en West en Midden Java niets van het mooie, groene Indonesie, althans van wat ik ervan gezien heb. Ik schrok er echt van.

Het zal toch heel lang en hard moeten gaan regenen om dit probleem op te lossen. En voor de toekomst korte meteen ermee maken. De toestand is bizar. Ik hoop dan ook dat Maleisie, Singapore, Brunei en Thailand zaken kunnen afdwingen. Er zijn inmiddels zoveel reden waardoor Indonesie een slechte band met haar buurlanden heeft (inclusief Australie) dat het onderhand een beetje flauw begint te worden. Het land begint zich als een asociale buur te gedragen.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Jokowi heeft getracht het uit te leggen door te melden dat je het over miljoen (Juta) hectare gaat en niet over anderhalf hectare.
Daar moeten ze het mee doen, de buurlanden.
Ze doen wel hun best maar het domme van alles is,de mensen die het aangestoken hebben begrijpen niets van hoe dan het afloopt.
Ze hebben die mensen niet onder controle en dat komt door de afdelingen die daar zo corrupt zijn dat ze het toelaten.
Ik heb ergens geschreven http://www.nujij.nl/algemeen/a(...)massa.33924077.lynkx
Dat het een probleem is, dat weten we, maar die te maken heeft van de vele behoefte van Palmolie, in het westen en daar moet je bij Unilever zijn Emoticon: Angry Emoticon: Stupid Emoticon: I love it

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

http://jakartaglobe.beritasatu(...)-crime-21st-century/

Dit artikel geeft aan hoe ernstig het is en hoe schandalig er mee om wordt gegaan.
Jakarta Globe de meest kritische krant in IndonesiŽ.
Engels, het artikel is vrij lang, ik heb geen zin om het te vertalen, de meeste belangstellenden spreken Engels, anders een vertaal programma er over heen.
Je schrik je kapot, het lijkt wel een schurkenstaat.
Ook een antwoord op wat Anne Mieke zich afvroeg, de economische schade.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Het begint al in de eerste alinea dat inderdaad bij de rest van de wereld niet doordringt (mede) afhankelijk van de nieuwsbureaus.
Inderdaad het zakenleven ligt op zijn gat. Vanuit Kalimantan kun je met goed fatsoen eigenlijk geen kant op behalve een of andere roestige boot nemen naar Sulawesi of Java. Voor diegenen die minder thuis zijn op bijvoorbeeld Sumatera vanuit Jambi of Pekanbaru (Riau) kost het respectievelijk ongeveer 30 tot 40 uur om in Jakarta te komen met (diverse) travels, bussen inclusief de oversteek Bakauheni-Merak. Op dit moment wordt maar wat gevraagd. De alternatieve luchthavens o.a. Palembang werden woekerprijzen voor vluchten gevraagd (Šls diť als die al gingen overigens).

Maar het allerergste is het gewoon niet zorgen voor je inwoners. Het lijkt nu of dit allemaal net is begon maar dit is al twee maanden zo. Ik ben niet meer aangesloten. Het is triest om te zien dat het land willens en wetens op allerlei vlakken naar de klote wordt geholpen. Ik heb nog maar 1 oplossing en dat is het land onder curatele stellen of uit de ďouderlijke machtĒontheffen. Zoiets al zou ik niet weten hoe. Dit is bizar.

janp013
User
spacer line

Vanavond was het hier in NL nog op het nieuws.
Kennelijk worden er nu bewoners geevacueerd omdat deze al maanden in de rook zitten.
Kinderen, kleine baby's en ouderen hebben hier erg veel last van.
Hoe erg eea ook mag zijn, ik ben toch blij dat er op Bali en op de kei eilanden, weinig overlast hiervan is, tenzij de wind gaat draaien.
Laat ons hopen dat er snel regen gaat komen.

Hartelijk dank voor jullie reacties

LIEFDE IS BLIND, LINGERIE IS BRAILLE

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 23-10-2015 19:21 Anne Mieke wrote:
.

Maar het allerergste is het gewoon niet zorgen voor je inwoners. Het lijkt nu of dit allemaal net is begon maar dit is al twee maanden zo. Ik ben niet meer aangesloten. Het is triest om te zien dat het land willens en wetens op allerlei vlakken naar de klote wordt geholpen. Ik heb nog maar 1 oplossing en dat is het land onder curatele stellen of uit de ďouderlijke machtĒontheffen. Zoiets al zou ik niet weten hoe. Dit is bizar.

Het enige wat men kan doen is IndonesiŽ een dreiging voor een economische boycot op te leggen als het volgend jaar weer gebeurd, maar de wereld kijkt toe en zwijgt, de landen die in staat zijn druk uit te oefenen hebben te veel economische belangen in IndonesiŽ Emoticon: Yes!

Het Meteorologisch, Klimatologisch en Geofysisch Agentschap (BMKG) spreekt van een "misdaad tegen de menselijkheid van buitengewone proporties".
43 miljoen mensen worden er door getroffen, zelfs in de Filippijnen zijn de vluchten op 8 vliegvelden beperkt door het slechte zicht.
Jaar na jaar hetzelfde liedje, er niet daadkrachtig tegen op treden kan je uitleggen als een schaamteloze minachting voor de gezondheid van je burgers maar ook nog eens die van je buurlanden.
Sateliet beelden hebben uitgewezen dat ook Jakarta nu is getroffen, let maar op in augustus 2016 staan er weer duizenden hectare in brand, dat is in de 22 jaar dat ik in IndonesiŽ kom elk jaar vaste prik.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 24-10-2015 11:00 Malam wrote:

[quote removed]
Sateliet beelden hebben uitgewezen dat ook Jakarta nu is getroffen...
Ik ben "blij" dat jij het zegt. Het was allemaal niet waar toen ik er de afgelopen weken was en er met mensen over sprak. Maar ik zag geen zon en blauwe lucht, dagenlang niet. Het kon voor mijn gevoel niet alleen maar gewoon heiig zijn.
Triest

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Ik zag de zon vandaag wel even schijnen nu komt de maan opzetten dus geen hijig weer waar ik zit Emoticon: Shiny

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Tja we kunnen er ons druk over maken en schandalig vinden, maar het heeft totaal geen zin.
Althans niet zolang de president het belangrijker vindt om een statiebezoek aan Amerika te brengen terwijl er een noodtoestand heerst en tientallen miljoenen burgers van zijn land happen naar adem Emoticon: Angry

Wij westerlingen zijn gewend dat de president of minister-president een bezoek onderbreekt als er iets ernstigs aan de hand is en als een raket naar zijn land terug keert, al is het maar om de slachtoffers een hart onder de riem te steken.
Widodo vindt een ontmoeting met Obama veel belangrijker en zegt tegen miljoenen slachtoffers toedeledokieeee, zoek het maar uit Emoticon: Bye bye

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 24-10-2015 12:08 zieleffe wrote:
Ik zag de zon vandaag wel even schijnen nu komt de maan opzetten dus geen hijig weer waar ik zit Emoticon: Shiny

Ziel het hoeft niet heiig te zijn, ook zonder het te zien kan er heel veel stof in de atmosfeer zitten afkomstig van die branden.
Dat heb ik niet van mij zelf maar van de metingen van het BMKG .
Het is gewoon jammer dat Jakarta er minder last van heeft, de stad zou gewoon net als op Sumatera en Kalimantan in de zware smoke moeten zitten, dan is het in een flits afgelopen.
Want oh wee als die onverschillige gasbakken er zelf mee te maken krijgen dan is Leiden in last. Emoticon: Angry

Overigens zijn er ook in IndonesiŽ genoeg mensen met een gezond verstand en die hebben er ook geen goed woord voor over Emoticon: Nooo

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

De belofte van Widodo, hij blijft van minuut tot minuut betrokken bij de branden op Kalimantan, Sumatera en nu ook Papua zolang hij in Amerika zit.
Een hele geruststelling voor de tientallen miljoenen naar zuurstof happende burgers Emoticon: Laugh out loud
Teeeeering, niet vreemd dat de mentaliteit met de dag asocialer wordt, wat wil je met zo'n bestuur Emoticon: Blush

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Het valt hier wel mee Malam zit aan de kust de zee wind slaat ales weg naar waar, ja dat weet ik niet ik merk er niets van.

Je hebt gelijk Malam want er ging in mijn laptop iets heel mis en dan kan ik wel zo kwaad worden.
Ik heb net een gevoel dat mijn laptop over is genomen door andere mensen.
Ik kreeg plotseling een waarschuwing virus software en heb toen defender er over laten scannen en plotseling was alles weg en begon de computer van zich zelf helemaal opnieuw te laden en heel veel programma's weg.
maar nu loopt het weer goed

sorry
Zo die is weg voor belangrijkere zaken en net als Amerika een eigen nationale presidentieel vliegtuig

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 24-10-2015 17:20 zieleffe wrote:
Het valt hier wel mee Malam zit aan de kust de zee wind slaat ales weg naar waar, ja dat weet ik niet ik merk er niets van.

ik ben bezig met skyp contakt te leggen maar g.v.d het werkt hier van geen kanten.
Als ik mensen nu zou tegen komen die er mee te maken hebben zou ik ze om hun oren slaan.
Och Malam ze leven hier in zich zelf gekeerd.
Ze stoppen onverwachts als ze een belletje krijgen en blijven geblokkeerd voor iedereen staan zonder om te kijken wat ze aan het doen zijn.
Met hun drienen lopen langzaam je weet wel die slof mentaliteit zonder dat je er voor bij kan.
Het is hier de gewoonste leven van de wereld.
Maar ik loop ze gewoon omver ze bekijken het maar die idioten.... Emoticon: Angry Emoticon: Angry Emoticon: Bye bye

Ziel tot de eerste zin kan ik je nog volgen, daarna wordt het abacadrabra, wat volgens mij ook niet in deze topic thuis hoort Emoticon: Nooo

cathy
User
spacer line

Op dit moment zitten wij op de molukken, wel te verstaan op Pulau Bacan. Daar zijn de eerste regendruppels al gevallen. Ze snakken er gewoon naar na vier maanden droogte. Gisteren waren wij op Tidore en daar kwam het ook als een zegen van boven. Terug op Ternate was er niets gevallen. Mogelijk dat de regen doorzet, maar als er een buitje hier op Bacan valt dan is het spreekwoord na regen komt zonneschijn wel op zijn plaats. Het is er dan ook bloedje heet.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Maar daar staat de boel niet in de fik neem ik aan?

cathy
User
spacer line

neen gelukkig niet maar ze kunnen hier goed vuurtje stoken. wij hebben laatst een zeer grote brand meegemaakt bij een desa in kao. Wij hebben er niet op zitten wachten maar het hing nog aan een zijden draadje of de huisjes die er stonden overeind bleven. Achteraf gehoord dat het goed is afgelopen.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ja ok dat gaat om 1 brand.
De situatie in het westen is heel ernstig en levensbedreigend. Je hebt het over 4 maanden niet geregend. Ik heb zelfs een tijd van 8 maanden gehoord (west-Midden Java en Sumatera). Dat zal natuurlijk plaatselijk zijn maar ik heb zelf gezien dat het compleet uigedroogd is. Dat is de natuur waar je weinig aan kunt (hoewel dat ook nog maar de vraag is) maar wat er nu op Sumatera en Kalimantan gebeurd is gewoon crimineel.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Het meteorologisch instituut van IndonesiŽ BMKG maakte bekend dat ruim driekwart van het Indonesisch grondgebied te maken heeft met rook.
Als je de satellietkaart van het BNPB (rampenbestrijding) ziet waar de boel in de fik staat dan schrik je je kapot, dit is niet alleen een nationale ramp maar het raakt de hele wereld.

De uitstoot van broeikasgassen door de branden zijn naar ongekende hoogte gestegen, de economische schade wordt al geschat op 14 miljard Dollar en de bestrijding kost IndonesiŽ 50 miljoen Dollar per week.
De gezondheidseffecten hebben inmiddels epidemische vormen aangenomen, 300.000 mensen hebben medische hulp nodig en er zijn al een onbekend aantal kinderen overleden ten gevolge van ademhalingsproblemen.

Elke keer steekt het fenomeen El NiŮo de kop op, gemakkelijk om het daarop te schuiven, maar dat is een enorme kutsmoes om de schuld af te schuiven.
El NiŮo steekt namelijk om de zoveel jaar de kop op, maar nog nooit in de geschiedenis van IndonesiŽ zijn de branden zo uit de klauwen gelopen als in dit jaar.
MaleisiŽ, Thailand en Singapore zijn woest, maar deze kleine landen worden als lastige vliegen opzij geschoven door grote broer IndonesiŽ.

Wat ik nu zeg is mijn mening, maar ook in IndonesiŽ staan steeds meer groeperingen, universiteiten en knappe koppen op die ongeveer hetzelfde zeggen.
IndonesiŽ zakt steeds verder weg in corruptie en wetteloosheid, Jakarta heeft totaal geen grip meer op het land.
Door de autonomie van de provincies kan je in plaats van de Republiek IndonesiŽ beter spreken van de Verenigde Staten van IndonesiŽ, waarbij je diverse staten/provincies zomaar schurkenstaten kan noemen, zeker op Sumatera en Sulawesi.

Het zijn kleine dingen die mij opvallen, kippendieven, verkrachters, moordenaars en corrupte vogels worden met naam en foto breed uitgemeten in de media.
Minister van milieu en bosbouw Siti Nurbaya en de minister van politiek, veiligheid en juridische zaken Luhut Panjaitan kwamen vandaag met een verklaring.
Ze weigeren de bedrijven die als aanstichters van de branden al als verdachte zijn benoemd bekend te maken, deze bedrijven zijn ongetwijfeld voor een groot deel in bezit van hoge politici dus ze beschermen hun eigen toko.
Als niemand weet welke personen of bedrijven de hand hebben in deze brandstichting dan verdwijnen deze verdachte personen en bedrijven net als ieder jaar de aankomende maanden weer in de vergetelheid, op een paar kleine boeren na. Emoticon: Angry

30 november begint in Parijs de klimaatconferentie van de VN, ik ben verdomd nieuwsgierig of deze branden daar aan het bod komen en welke stappen ze dan willen nemen.

Bizar als je de omvang van de branden op Sumatera ziet.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 26-10-2015 11:13 Malam wrote:
Wat ik nu zeg is mijn mening, maar ook in IndonesiŽ staan steeds meer groeperingen, universiteiten en knappe koppen op die ongeveer hetzelfde zeggen.
IndonesiŽ zakt steeds verder weg in corruptie en wetteloosheid, Jakarta heeft totaal geen grip meer op het land.
............

Bizar als je de omvang van de branden op Sumatera ziet.
Je hoeft niet gestudeerd te hebben om dat vast te stellen. Het land is er slechter aan toe dan bijvoorbeeld 30 jaar geleden. Maar niemand die het wil weten.

Idd op Sumatera is het bizar. Ik vond het ook maar niks toen ik een paar weken geleden van Merak op weg was naar Lampung. Het halve eiland staat in de fik.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 26-10-2015 11:32 Anne Mieke wrote:

[quote removed]

Idd op Sumatera is het bizar. Ik vond het ook maar niks toen ik een paar weken geleden van Merak op weg was naar Lampung. Het halve eiland staat in de fik.

Ik kan me er wat bij voorstellen.
Het lijkt er ook op dat deze ramp enorm wordt onderschat, al hoe wel nu de omvang langzaam door dringt bij de massa.
Dat Widodo vrolijk op staatsbezoek gaat en zijn land tijdens zo'n enorme ramp in de steek laat stuit op steeds meer weerstand.
Zachtjes uitgedrukt geen goede beurt van Jokoledokie Emoticon: Nooo

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,761,485 topic views - 235,525 posts - 13,700 topics - 26,444 members - last post @ 16-12-2019 09:20 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

126,869,208 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com