indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Bali, het godeneiland > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

winny
User
spacer line

Hallo
Weet iemand hoe dat zit met de tax op d rekening in bar?
Ben nu op Bali, we eten wat in een restaurant en r komt 21 % tax bij, uitgelegd als bedieningsgeld
restaurant ernaast rekent 16%
200 meter verderop rekent niets, maar wacht de fooi af
hoe zit dit in elkaar?
ben je verplicht de tax te betalen?
en wanneer je deze gewoon betaalt, verwachten ze dan nog een fooi?
ik geef standaard 10 % is dit een beetje redelijk?
en wat verwacht de kamer boy?

alvast bedankt voor jullie reactie

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ik meen dat 10 % tax (pajak) normaal is, dat staat los van fooi.
Ongetwijfeld zal Amed East Bali je antwoord geven in de aankomende dagen, die weet van de hoed en de rand.

Het is een chaos wat dat betreft, je kan alleen maar bij het binnenstappen van een eetgelegenheid vragen of het incl. tax en bediening is of niet.
Incl. tax 10 % ok, dan geef je daarnaast fooi, althans zo denk ik er over, IndonesiŽrs zelf geven over het algemeen geen fooi.

Ik persoonlijk verdom het om een restaurant binnen te stappen waar de vertering incl. fooi is, dan slikt de eigenaar het namelijk vaak in en niet de bediening.

spacer line  

On 12-09-2015 20:32 Malam wrote:
Ik meen dat 10 % tax (pajak) normaal is, dat staat los van fooi.

Klopt .
Uang servis diatur dalam Peraturan Menteri Tenaga Kerja Per 02/Men/1999 dalam Pasal 1 ayat 1. Bunyinya adalah: ďUang servis adalah tambahan dari tarif yang sudah ditetapkan sebelumnya dalam rangka jasa pelayanan pada usaha hotel, restoran dan usaha pariwisata lainnya.Ē (Depnakertrans.go.id, 27 April 2015).
Dus afhankelijk van de restaurant ( concurrentie overwegingen) kan het verschillen zijn.

bisa dicek of makemyday .

spacer line  

Alle bedrijven in Indonesie binnen de formele economie moeten 10% BTW over het eindbedrag aan de klanten berekenen.

In de horeca en toerisme-sector mogen ( = niet verplicht ) kleine bedrijven ( onder een bepaalde jaar-omzet) en moeten ( als resultaat van noem het maar "CAO - afspraken" ) grotere bedrijven (eveneens afhankelijk van de jaar-omzet) een "service charge berekenen van 5 tot 11% over het rekening-bedrag

Vuistregel: Als men "service charge" aan u in rekening brengt, geen enkele Rp meer tippen.

If you have nothing to loose, you can risk everything

totto
User
spacer line

Amed,
Krijgt het personeel dat ook of......

Toto Travel.com

spacer line  

On 13-09-2015 12:47 totto wrote:
Amed,

Ben geen Amed, als het goed is krijgt personeel hun aandeel.
Tenminste bij het bedrijf/restaurant waar ik geregeld kom in Jakarta , van mijn broer.

bisa dicek of makemyday .

spacer line  

On 13-09-2015 12:47 totto wrote:
Amed,

In principe wel.

Bij de meeste bedrijven waar "service charge" berekend wordt, gebruikt men een systeem van verdeling op basis van anciŽnniteit, functie (en soms ook op basis van geslacht). Managers met veel dienstjaren krijgen in zo'n systeem veel, stagiares en personeel op een lage functie die net beginnen, ontvangen heel weinig. Als "geslacht" meebepaalt, dan ontvangen meisjes / vrouwen vaak beduidend minder dan jongens / mannen in vergelijkbare functies en dienstjaren.

If you have nothing to loose, you can risk everything

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

80,925,131 topic views - 238,341 posts - 13,717 topics - 29,630 members - last post @ 07-04-2020 06:52 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

131,978,451 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com