indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Java > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

muur8
User
spacer line

Hoi Indo experts/kenners en liefhebbers.
Ik ga 3 oktober a.s. voor drie weken naar Java + Bali (en mocht het lukken Gili).
Het begin van de reis hebben we zo goed als vastgesteld:

- Vliegen op Jakarta
- Jakarta - trein - Bandung (rijstvelden etc.)
- Bandung - trein - Pangandaran
- Pangandaran (Green Canyon etc.) - trein - Yogya (Borobudur/Prambanan)

En daar stopt het... Emoticon: Confused

Gezien het feit dat we maar drie weken hebben en we ook nog een beetje willen relaxen op Bali denk ik (vergeef me als ik iets stoms zeg) dat we Bromo over willen slaan, maar van Yogya naar Ijen willen gaan. Dit omdat we eerst al een omweg maken naar Pangandaran (lijkt ons daar erg mooi met de natuur/dieren).

Maar wat is nu de beste manier om van Yogya naar Ijen te reizen? Met trein, auto met chauffeur? Met alsnog een overnachtingstussenstop?

En waar is het handig om te overnachten voor een bezoek aan Ijen (om daarna de ferry te maken naar Bali)? Ik hoor graag alle tips en ervaringen! Ook als we gewoon wťl naar Bromo moeten gaan haha! Emoticon: Stupid

Alvast bedankt allemaal! Emoticon: Smile Emoticon: Smile Emoticon: Smile

Pascal.F
User
spacer line

Muur8

Bekijk de info op het subforum en je zal al een heel pak info hebben.
Transport - adressen enz.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

De Bromo overslaan vind ik persoonlijk jammer ondanks dat het er erg druk kan zijn. Als je van Yogya naar het oosten reist dan kom je er zo ongeveer langs.

Ik zou in de ochtend van dag 1 naar Cemoro Lawang (vlakbij de kraterrand) vertrekken eventueel het een auto met chauffeur of op basis van een gedeelde tour.
De volgende ochtend op dag 2 heel vroeg op voor de Bromo (in feite het Tenggergebergte waar meerder vulkanen zijn) en rond 9 uur naar bijvoorbeeld Bonowoso of Banyuwangi, Daarna de ochtend van dag 3 dan bezoek aan Ijen. In de middag kun je dan de oversteek naar Bali maken of nog een extra nacht op Oost Java overnachten.
Alternatief is juist een extra dag in het Bromogebied verblijven; veel toeristen zijn voor de middag alweer weg. Het nadeel is dat het rond Cemoro Lawang een beetje cowboygebied is met vaak te dure onderkomens en mensen die je vanalles en nog wat (vooral veel te dure trips) aan willen smeren.

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

muur8
User
spacer line

Hoi Anne Mieke,

Super bedankt voor je reactie. Ik wil alleen voorkomen dat veel dagen in het teken staan van reizen. Ik dacht misschien kun je vliegen vanaf Yogya naar Surabaya!? En dan richting de Ijen, daar overnachten en de volgende dag Ijen Tour + oversteek naar Bali?

Pascal, ik heb alles uitgepluist maar dan gaat het vooral over de route Yogya-Bromo-Ijen en ik zoek juist een optie voor Yogya - Ijen (behalve als dat echt geen optie is).

Hoop dat er nog meer ervaringen/tips zijn!

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

het ligt eraan wat je wil. Als je naar Bromo wil dan heb je niet zoveel aan vliegen van Yogya naar Surabaya. het is weliswaar een korte vlucht maar je moet er l 6 tot 8 uur extra bij optellen om naar Cemoro Lawang te komen (tijd naar het vliegveld plus check in tijd in Yogya ben je al minimaal 2 uur mee kwijt, dan nog de afhandeling bagage in Surabaya en je moet nog door naar CL.

Ook als je op die manier naar Ijen wil heeft het weinig zin. Je zult dan nog steeds vanuit Surabaya naar Bonowoso of Banyuwangi moeten. Vanuit Surabaya naar Banyuwangi is het minimaal 6,5 uur met de trein. Vergis je niet in de reisuren op Java al lijken de afstanden niet zo groot. Al met al ben je vanaf 's ochtends heel vroeg tot 's avonds laat alleen aan het reizen en heb je aan die dag helemaal niets. Ik zie nergens hoelang jullie op Java willen blijven maar als je 3 weken hebt dan is volgens mij 1 week Bali (meer dan) genoeg. Daarmee heb je twee weken op Java en kun je gemakkelijk het programma doen dat je voor ogen hebt. Ik vind overigens dat Oost Java wel wat meer verdient dan een schamele 2 dagen van de 14.
Smaken verschillen maar Jakarta en Bandung zijn drukke overvolle steden met vaststaand verkeers en luchtverontreiniging. Van de door jouw genoemde steden is Yogya dan nog het leukst.
De routes die je neemt zijn erg toeristisch. Ik zou persoonlijk wat anders doen waarbij je toch iets mooiere en vooral minder drukke plekken van Java te zien krijgt. Ik probeer altijd maar uit te leggen hoe vol en druk Java is, en zeker op de door jouw gekozen plaatsen. OPost Java is sowieso een stuk minder druk dan West Java (met uitzondering van een paar stedelijke gebieden rondom Surabaya, Malang en Probolinggo) Op de een of andere manier kan ik mensen soms maar moeilijk overtuigen, totdat ze van hun vakantie terug zijn en ze bijna allemaal hetzelfde zeggen: "wat is het verschrikkelijk vol den druk op Java" Ja, dat zeg ik.
Als je buiten de platgetreden paden gaat (wan ook de IndonesiŽrs zelf gaan naar Pangandaran bijvoorbeeld) dan kun je prachtige gebieden tegenkomen bijvoorbeeld rondom Jember of Kalibaru op oost Java of in de richting van Garut en Tasikmalaya op west Java.

Pascal.F
User
spacer line

Neem contact met Joost op dit forum.

Het lijkt moeilijk maar het valt allemaal wel mee.
Soms moet men een beetje meer betalen maar het reist veel makkelijker.
Sommigen doen op 2 dagen zowel de Bromo als de Ijen maar dan ben je zo dood als een pier.

Wij deden het zo.

Morgenvlucht Yogja - Surabaya en laat je daar ophalen voor bezoek aan de Bromo.
Dag 2 Bromo naar Kalibaru en dagje of langer rust.
Daarna met de trein vanaf Kalibaru naar Banyuwangi.
Overnachting en rond 3 uur wordt je opgehaald voor bezoek aan de Ijen.
Om 11 ben je terug in het hotel voor te douchen en dan de Ferry op naar Bali.
Ik zou niet naar Lovina maar naar Pemuteran gaan ( vorig jaar ben ik er nog geweest ).
Veel rustiger ,snorkelen enz.
Ons treinkaartje hadden we gekocht in het station in Yogja.
In Banyuwangi kan je in elk hotel de trip naar de Ijen boeken.
Laat je in Bali aan de Ferry ophalen door de mensen van het hotel.

Veel fun

muur8
User
spacer line

Hoi Anne Mieke en Pascal,

Thanks weer voor jullie reacties.
Even voor jullie duidelijkheid (en mocht je geÔnteresseerd zijn haha).

We gaan drie weken naar IndonesiŽ, waarvan circa 11 dagen op Java, 7 op Bali en 3 op Gili. Vandaar dat we dus niet een ruime twee weken op Java hebben.

Gezien wij vanaf Bandung een omweg maken naar Yogya via Pangandaran, kost dit ons gewoon tijd waardoor ik me afvraag of Bromo een optie is, of dat we die overslaan en in 1x naar Ijen gaan. Maar jullie zeggen eigenlijk al dat als je richting Ijen/Bali gaat, je er praktisch langs komt dus het dan ook gewoon moet doen!?

En wat is dan de snelste/beste optie? Auto met chauffeur richting Bromo vanaf Yogya? Of vliegen naar Surabaya en daar laten ophalen voor Bromo? En Pascal door wie laat je je dan ophalen? Iemand van het hotel ofzo? Sorry als ik domme vragen stel, maar ik ben echt een Indo groentje, geen idee hoe het daar allemaal werkt.

En Anne Mieke dan kunnen we ook nog in Kalibaru even rondkijken, wat jij aanraadt Emoticon: Smile .
+ ik denk dat we Bandung maar 1 overnachting doen ipv 2. Kunnen we die dag ergens anders beter besteden.

Hoor het nog graag, dankje!!

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik zou dan misschien nog liever Pangandaran laten vallen.
Snelste beste optie vanuit Yogya is met een auto naar Cemoro Lawang (Bromo), precies om die reden die ik eerder opgaf. Je bent met op weg naar luchthaven, inchecktijd, vlucht (afhankelijk van tijden), bagage etc in Surabaya net zoveel tijd kwijt. met een auto kun je onderweg nog stoppen en zie je nog wat. Bovendien ga je vanuit Surabaya via Probolinggo naar Bromo waarvan het eerste deel niet echt aantrekkelijk is.

Kalibaru heeft een prachtige omgeving, het is er lekker koel, koffieplantages, bossen in de buurt en rustig

muur8
User
spacer line

Mehhhh, maar de Green Canyon lijkt me zo mooi en we slapen in een blokhutje haha! Ik heb niemand gehoord die dat heeft gedaan ťn daarom juist lijkt het met tof om te doen. Lastig lastig dit..... Volgende keer gewoon weer naar de Belgische Ardennen..

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

3 weken naar Indonesie betekent keuzes maken. Ik kom er 28 jaar waarvan de laatste jaren driemaal per jaar en ik heb ook nog lang niet alles gezien.

Ik probeer alleen met mijn ervaring zo goed mogelijk advies te geven maar ik begrijp ook dat eenieders wensen en beleving anders zijn. De Green Canyon is mooi maar ik weet dat er mooiere alternatieven in Indonesie zijn. En dan vind ik het persoonlijk jammer om de Bromo te laten vallen omdat dat een gebied is dat relatief unieker is volgens mij.
Dat het lastig is, begrijp ik. En inderdaad de Ardennen zijn ook mooi, vorige week nog geweest Emoticon: Smile

Pascal.F
User
spacer line

Muur8

Zoals Anne Mieke zegt zal je moeten kiezen wat je wil.
Zij weet verschrikkelijk veel van IndonesiŽ en ik vraag ook veel info aan haar.
Ik reageer op dit onderwerp omdat ik deze trip reeds 2 x gedaan heb met Joost.

Opgehaald zijn wij in Surabaya ( luchthaven ) door Joost zijn driver.
Hij zoekt met jou naar een hotel in Cemoro Lawang
Je kan Joost contacteren door in te loggen en op zijn naam te tikken,dan komt zijn mailadres zichtbaar.

Wat betreft ophalen aan de ferry.
De meeste hotels komen je ophalen waar je wil...als je maar betaald Emoticon: Yes!

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 02-09-2015 15:09 Pascal.F wrote:
Muur8

Zoals Anne Mieke zegt zal je moeten kiezen wat je wil.
Zij weet verschrikkelijk veel van IndonesiŽ

Na twee keer IndonesiŽ???????
Dat is knap Emoticon: Confused
Na 20 jaar en de laatste jaren 7 jaar verblijf heb ik het idee slechts 10 % te kennen. Emoticon: Blush

elsbeth
User
spacer line

Volgens mij heb je je niet helemaal goed ingelezen, Malam. Het gaat over "ons Anne Mieke". Die is iets vaker dan 2 keer in IndonesiŽ geweest, dus weet er zeker verschrikkelijk veel van.
Iemand die al vaak in IndonesiŽ is geweest, heeft natuurlijk andere wensen dan iemand die net komt kijken. Dan wil je meestal niet echt van de gebaande paden af, die natuurlijk ook niet helemaal voor niets "gebaand" zijn. Toevallig hebben 2 vrienden van ons voor het eerst IndonesiŽ "gedaan". Ze vonden het geweldig, inc. de touristtrail op Java.

muur8
User
spacer line

Wat voor trip hebben zij precies gemaakt Elsbeth?
En Malam, vertel dan is wat haha! Emoticon: Wink

muur8
User
spacer line

+ Anne Mieke is het ook een mogelijkheid om bijvoorbeeld 's ochtends vanuit Yogya richting Bromo te gaan, daar een zonderondergang te zien!? In plaats van opgang. Die nacht ergens tussen Bromo en Ijen te slapen (Kalibaru!?) Dan daar een dag relaxen en de volgende ochtend een zonsopgang bij Ijen te zien? Om vervolgens de ferry te pakken richting Bali?

Klinkt best okť al zeg ik het zelf haha.. Emoticon: Nice

Pascal.F
User
spacer line

Op 02-09-2015 15:18 schreef Malam:

[quote verwijderd]

Na twee keer IndonesiŽ???????
Dat is knap Emoticon: Confused
Na 20 jaar en de laatste jaren 7 jaar verblijf heb ik het idee slechts 10 % te kennen. Emoticon: Blush

Ik heb het over wat Anne Mieke schrijft Malang ,niet over mijn kennis van het land

elsbeth
User
spacer line

Nou ja, de geijkte toeristische route: Jakarta-Bogor-Bandung-Pangandaran-Jogjakarta-Ijen, Bali.
Ook rond de toeristische plaatsen is het mogelijk om wat van het pad af te gaan.
Of tussendoor ergens uitstappen en daar wat rondkijken, omgeving Garut, wat Anne Mieke ook al zegt. Het maakt het wel wat makkelijker als je de taal een beetje beheerst, wat bij Anne Mieke in hoge mate het geval is en bij mij in behoorlijke mate. Dan kun je je overal wel redden. Ik heb een paar jaar geleden met mijn gezin 3 dagen in Halimun Park gezeten, West Java. Geweldig, geen toerist gezien en in een piepklein gehucht in het huis van een bewoner geslapen. Mooi gewandeld in de theeplantages, theefabriek bezocht. Erg leuk.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 02-09-2015 16:01 elsbeth wrote:
Volgens mij heb je je niet helemaal goed ingelezen, Malam. Het gaat over "ons Anne Mieke". Die is iets vaker dan 2 keer in IndonesiŽ geweest, dus weet er zeker verschrikkelijk veel van.
Iemand die al vaak in IndonesiŽ is geweest, heeft natuurlijk andere wensen dan iemand die net komt kijken. Dan wil je meestal niet echt van de gebaande paden af, die natuurlijk ook niet helemaal voor niets "gebaand" zijn. Toevallig hebben 2 vrienden van ons voor het eerst IndonesiŽ "gedaan". Ze vonden het geweldig, inc. de touristtrail op Java.

Sorry Elsbeth.

Ook hier komen we later over terug, zoals ik eerder al aan onze Anne Mieke aangaf.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

En alweer een raadsel erbij. Het wordt nog spannend hier. Geen idee waar dit over gaat. Ben je ergens op aan het wachten Malam? En waarop dan?

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik probeer me nu even de locatie voor te stellen maar daarvoor moet je natuurlijk precies aan de andere kant staan van de zandzee. Verder moet je toch wel minimaal rond 16:30 uur ter plekke zijn. Vanuit Yogya vind ik dat een beetje krap aan maar het is wel mogelijk. Het nadeel is wel dat daarna alles donker is en je daardoor juist niets van de mooie rit naar Kalibaru ziet. Al met al vind ik het persoonlijk een beetje jammer.

Ik begrijp nu dat er 11 dagen op Java zijn. Je zou de volgende indeling kunnen doen waarbij Pangandaran geskipt wordt. Er zijn absoluut mooiere stranden. Dan nog beter naar een van de stranden aan de zuidkust van Oost Java. Verder is Pangandaran echt heel erg toeristisch en accommodatie tot dubbele prijzen in het weekend.

Dag 1 Jakarta
Dag 2 Jakarta-Bandung
Dag 3 Bandung
Dag 4 Bandung-Yogyakarta
Dag 5 Yogyakarta
Dag 6 Yogyakarta
Dag 7 Yogyakarta-Cemoro Lawang (Bromo)
Dag 8 Cemoro Lawang - Kalibaru (na bezoek aan Bromo)
Dag 9 Kalibaru
Dag 10 Kalibaru - Ijen - Bali
De extra 11e dag zou je dan kunnen inlassen in Yogya of in Kalibaru

Pascal.F
User
spacer line

Op 02-09-2015 16:25 schreef muur8:
+ Anne Mieke is het ook een mogelijkheid om bijvoorbeeld s ochtends vanuit Yogya richting Bromo te gaan, daar een zonderondergang te zien!? In plaats van opgang. Die nacht ergens tussen Bromo en Ijen te slapen (Kalibaru!?) Dan daar een dag relaxen en de volgende ochtend een zonsopgang bij Ijen te zien? Om vervolgens de ferry te pakken richting Bali?

Klinkt best okť al zeg ik het zelf haha.. Emoticon: Nice

Alles kan.
Yogja - Bromo 10 uur wagen.
Bromo - Kalibaru 5- 6 uur wagen.
Gemiddeld 40 km/ h dat is ongeveer 16 uur.
Ik rij niet mee ...denk aan uw veiligheid !! En dit voor een zonsondergang .
Je kan nog veel uitvogelen hoe je het gaat doen maar je zit altijd met de afstanden.
Yogja - Bromo ben je altijd 10 uur onderweg.
Wij vorig jaar met het vliegtuig en dan privť transport 7 uur.
Ik probeer u gewoon te helpen maar weet uit ondervinding dat het zeer interessant is als alles geregeld is en je te plaatse niet meer moet zoeken
Prijs - tijd - transport
Neem dan nog maar een dagje extra voor de zonsopgang. Emoticon: Yes!
Je wordt opgehaald om 23 uur en bent terug in Banyuwangi rond 10 uur
Nogmaals neem contact met Joost of ander mensen die transport aanbieden en vergelijk.
Lees reisverhalen en vergeet het belangrijkste niet,het is vakantie en geen wedstrijd !!! Emoticon: Nice

martie
User
spacer line

hallo experts,
ik land in jakarta, wil dan via Bogor, bandung naar Yogja en dan de bromo en ijen bezoeken en daarvandaan met ferry naar bali.
wie kan me vertellen hoe ik miet reizen, de kosten en suggestie voor hotel. ik heb ca 12 dagen in java, reisschema van Anne Mieke spreekt me erg aan.
dank alvast

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Misschien kun je eerst laten weten wat je budget/verwachting is en dan met name voor de hotels want die heb je van 10 euro tot oneindig.

Reizen kan in soorten en maten.
Het goedkoopst met de bus, alternatief trein afhankelijk van het traject tussen Rp 100.000 en Rp 350.000 pp per traject, ander alternatief gebruikmaken van travels (deeltaxi door to door) afhankelijk van traject tussen Rp 75.000 en Rp 150.000, op seat basis vanuit toeristencentra bijvoorbeeld vanuit Yogya naar Bromo, dit is relatief meestal duur en ik zou dan liever of een travel nemen of een taxi met chauffeur. Kosten hiervan zijn afhankelijk van afstand en of de chauffeur leeg terug moet. reken heel grof op ergens tussen de Rp 500.000 en Rp 900.000 per dag voor een normale auto.

Jakarta-Bogor kan per trein, dat is nog het gemakkelijkst als je in Jakarta logeert bijvoorbeeld vanaf station Kota of Gambir
Je kunt vanaf het vliegveld ook meteen naar Bogor met travel of bijvoorbeeld DAMRI-bus.
Bogor-Bandung met bus, travel of auto met chauffeur
Bandung-Yogya per trein (dit is meteen ook het mooiste treintraject op Java)
Voor het overige is hierboven al veel info gegeven.

muur8
User
spacer line

Hoe regel je een travel? Ook gewoon met het regelen van de tour zeg maar?

muur8
User
spacer line

He Indo experts,

Is dit een goede optie!?

3-okt vliegen Amsterdam - Abu Dhabi - Jakarta
4-okt Jakarta
5-okt Jakarta - Bandung
6-okt Bandung
7-okt Bandung - Pangandaran
8-okt Pangandaran
9-okt Pangandaran - Yogyakarta
10-okt Yogyakarta
11-okt Yogyakarta
12-okt Yogyakarta
13-okt Yogyakarta - Cemoro Lawang
14-okt Cemoro Lawang - Bromo - Kalibaru
15-okt Kalibaru
16-okt Kalibaru - Ijen - Pemuteran (Bali)
17-okt Pemuteran
18-okt Pemuteran - Git Git - Ubud
19-okt Ubud
20-okt Ubud
21-okt Ubud - Sanur
22-okt Sanur - Nusa Lembongan
23-okt Nusa Lembongan - Seminyak
24-okt Seminyak
25-okt Seminyak - Denpasar - Jakarta - Amsterdam

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

51,347,246 topic views - 223,790 posts - 13,516 topics - 16,726 members - last post @ 20-11-2017 17:45 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

92,352,599 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com