indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

monyet1990
User
spacer line

Hallo Emoticon: Smile

Ik ben van plan om een jaar naar IndonesiŽ (Bali) te gaan om te ontdekken en een ervaring rijker te worden.

Wat is de beste manier om een verblijfplaats te organiseren? Een huis huren via Rumah123.com of..? Waar dien ik allemaal rekening mee te houden? Ik zoek een simpel maar schoon thuis met een slaapkamer en een normale douche en wc.

Voor dit avontuur is een toeristenvisum voldoende? Hiermee kan ik tot een halfjaar in IndonesiŽ verblijven, maar daarna kan ik opnieuw een zelfde visum aanvragen in bijvoorbeeld Singapore?

Natuurlijk heb ik spaargeld mee maar hoop via Nederland ook inkomsten te blijven genereren via online diensten en een webwinkel.

Graag ontvang ik tips en belangrijke punten waarmee ik ook rekening moet houden.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Wat huizen betreft zullen er ongetwijfeld mensen zijn die je van advies kunnen dienen.
Je verblijf daar kan alleen maar met een Sosbud visum, aanvragen in Nederland, dan heb je wel een sponsor nodig.
Na 60 dagen elke 30 dagen verlengen tot een max. van 180 dagen, daarna zal je het land uit moeten naar bijvoorbeeld Kuala Lumpur of Singapore om opnieuw een Sosbud visum aan te vragen voor 180 dagen.
Succes.

monyet1990
User
spacer line

Mag ik met een sociaal-cultureel visum mijn webwinkel in Nederland via de computer blijven beheren en inkomsten genereren? Ook wanneer ik de aangeboden producten inkoop en verstuur vanuit IndonesiŽ.

spacer line  

On 19-10-2015 12:28 monyet1990 wrote:
Mag ik met een sociaal-cultureel visum mijn webwinkel in Nederland via de computer blijven beheren en inkomsten genereren? Ook wanneer ik de aangeboden producten inkoop en verstuur vanuit IndonesiŽ.

Als je werkzaamheden verricht moet je een werkvergunning hebben, heb je dat niet dan mag je geen betaalde arbeid verrichten.
Word je verlinkt dan kan je gedeporteerd worden.

bisa dicek of makemyday .

merdekaSah
User
User icon of merdekaSah
spacer line

Een jaar naar indonesie klinkt leuk en is praktisch ook wel uitvoerbaar in indonesie
mits je tussendoor (na 180 dagen) even een nieuwe sosbud regelt via een agent
in indonesie en mits je een lokale sponsor hebt voor de maandelijkse verlengingen
na afloop van de eerste 60 dagen en vooraf van diezelfde sponsor een uitnodigingsbrief
hebt ontvangen om het sosbud bij de ambassade in NL aan te vragen
Maar er zijn nog meer zaken die je moet overleggen bij aanvraag van het sosbud zoals
oa een in en uitreisbewijs (na de eerste 180 dagen)

Je moet er wel even rekening mee houden dat je wanneer je langer als 8 maanden Nederland verlaat je ook eea zult moeten regelen met een zorgverzekering want die dekking vanuit NL vervalt na 8 maanden en dan ben je onverzekerd

Ook je domicilie (inschrijving in NL) vervalt na een bepaalde periode en je hebt
bovendien wettelijk meldingsplicht wanneer je langer als 8 maanden in het buitenland verblijft. Er zijn mensen die dit "vergeten" soms gaat het goed en soms val je jezelf een
buil. Het ligt er maar net aan wat je allemaal mee gaat maken in een jaar en met welke instanties je van doen hebt en/of krijgt.
Ik ga er vanuit dat je dat ook hebt voorbereid anders heb je nog wat huiswerk te doen.

Werken in Indonesie met een toeristenvisum mag niet en daar loop je risico's mee
wanneer je dat toch doet (of iemand je verlinkt)
Ook hier geldt het kan goed gaan of verkeerd aflopen en in het ergste geval volgt een deportatie met een "niet-welkom-stempel" voor een aantal jaren of definitief

Mijn advies, maar dat bepaal je zelf.
Regel het eerst ff voor de eerste 6 maanden en dan kun je bepalen wat verder
Ook al omdat er in 6 maanden tijd heel wat kan veranderen en/of gebeuren

Er zijn mensen die "blijven hangen" langer als 6 maanden via legale of illegale constructies maar dat zijn er in verhouding niet veel en van die mensen die "blijven hangen" slagen er ook maar een gedeelte in hun bedoelingen de rest moet hun plannen drastisch aanpassen en/of keren berooid en/of teleurgesteld terug

Veel succes

spacer line  

Een andere vaak vergeten factor is de mogelijkheid dat een buitenlander die in Indonesia verblijf boven de 183*** dagen binnen 12 maanden of belastingjaar of een periode tussen 01-januari t/m 31 december beschouwd wordt als een belastingplichtige in Indonesia.

*** soms kan het over een periode van 90 dagen of 120 dagen zijn.
Het is afhankelijk van de gesloten belastingverdrag tussen Indonesia en Nederland.

E.e.a is te vinden in Undang Undang Pajak Penghasilan ( "inkomstenbelasting wetten" Emoticon: Wink

bulekurus
User
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Monyet .. . Er lopen hier miljoenen apen rond dus niet te veel zorgen en stress. Huur eerst een kos (er zijn goede) dan kan je rustig iets zoeken naar je wens en omgeving. Werkvergunning is alleen goed als je in een groot bedrijf gaat werken. Niemand heeft hier een werkvergunning. Enjoy Bali

monyet1990
User
spacer line

Ik weet van vrienden en kennissen dat er veel buitenlanders rondlopen in IndonesiŽ met name in Bali. Deze leven daar zonder al te veel moeite en problemen.

Een Indonesische vriend heeft mij al voorgesteld om mijn sponsor te zijn en het een en ander te willen uitzoeken. Ook hij weet mensen die daar al jaren rondlopen met een sociaal-cultureel visum.

De reden dat ik nu deze stap wil doen is omdat ik niet gebonden ben, de enige vasten lasten die ik in Nederland heb is mijn zorgverzekering en telefoonabonnement.

Na 6 maanden wil ik IndonesiŽ uitreizen naar mijn familie in Perth AustraliŽ (3 uur vliegen) om vervolgens weer terug te keren. Uiteraard alleen wanneer ik na 6 maanden nog steeds overtuigd ben.

Wordt bij het aanvragen van een nieuw sociaal-cultureel visum geen moeilijk vragen gesteld?

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 19-10-2015 12:28 monyet1990 wrote:

Het beheer van je webwinkel in Nederland zal weinig problemen opleveren Monyet, maar Indonesische producten naar Nederland sturen is andere koek.
Dan krijg je o.a. te maken met de douane en belasting en dat lijkt me listig zonder werkvergunning.

monyet1990
User
spacer line

Op 20-10-2015 12:34 schreef Malam:

[quote verwijderd]

Het beheer van je webwinkel in Nederland zal weinig problemen opleveren Monyet, maar Indonesische producten naar Nederland sturen is andere koek.
Dan krijg je o.a. te maken met de douane en belasting en dat lijkt me listig zonder werkvergunning.

Ook wanneer ik de leverancier in IndonesiŽ vraag om mijn bestelling naar Nederland te sturen en vervolgens mijn thuisblijvers de administratie afhandeling laat regelen wat betreft import. Dus samengevat: de leverancier in IndonesiŽ exporteert in opdracht van mij en ik stel iemand aan in Nederland die voor mij de administratie regelt. Niemand die daar een probleem van kan maken, toch?

spacer line  

Grofweg bepalen in welk gebied op / deel van Bali u wilt verblijven. Verschillen tussen de gebieden kunnen nml. groot zijn. Voor een paar (2 a 3 dagen) een hotel vantevoren / online boeken en vandaar uit gedurende die dagen in de gewenste omgeving rondkijken en informeren naar te huur staande woningen. Meeste ďlokaleĒ woningen (p Bali) worden (nog steeds) te huur aangeboden middels pamfletten die aan muren, lantaarnpalen, etc. geplakt worden, niet perse via het Internet alhoewel dat aantal toeneemt. Probeer een woning eerst een maand uit voordat u een lange(re) termijn contract tekent en betaalt.

If you have nothing to loose, you can risk everything

merdekaSah
User
User icon of merdekaSah
spacer line

On 20-10-2015 05:20 bulekurus wrote:
Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Monyet .. . Er lopen hier miljoenen apen rond dus niet te veel zorgen en stress. Huur eerst een kos (er zijn goede) dan kan je rustig iets zoeken naar je wens en omgeving. Werkvergunning is alleen goed als je in een groot bedrijf gaat werken. Niemand heeft hier een werkvergunning. Enjoy Bali

Bulekurus ... hier .. in jou geval Yogja ... lopen inderdaad veel apen rond
Die mensen die geen werkvergunning hebben en "werkzaamheden" verrichten
en tegen de lamp lopen krijgen te maken met de imigrasi
Je kunt daar luchtig overheen stappen, dat is een eigen keuze,
Voor jouw informatie de imigrasi in Yogja heeft MAANDELIJKS !! uitzettingen
van VERDACHTE personen, legio
Ook op Bali lopen veel "gelukszoekers" rond en sommigen inderdaad al jaren
maar ... loop je in de kijkerd dan weet men ook op Bali wat men met deze mensen
kan doen en de imigrasi is hier ook actief.
Voor jou informatie in Kalimantan en Sulawesi zijn het afgelopen jaar diverse mensen
die al jarenlang daar verbleven ineens bezocht en begeleidt naar de airport met een
mooie stempel in hun paspoort.

Mooier kan ik het niet maken.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee en diegenen die denken dat gebeurd mij
niet of ik regel dat wel wanneer er iets gebeurd, die wens ik veel succes.
Eigen verantwoordelijkheid en eigen keuzes EN eigen risico's daar gaat het hier om
Maar ik ga zeker niemand vertellen doe maar gewoon wat je in je in hoofd hebt
Wanneer ik weet dat de praktijk anders.
Lijkt me ook niet lekker om met andermans leven te gokken door alles rooskleuriger
voor te spiegelen als de realiteit is

Die mensen die al jaren in indonesie (regelmatig) verblijven en forumleden die al langer meelopen kennen het klappen van de zweep inmiddels
Er zijn een aantal mensen die "de weg weten" en/of contacten hebben die het
verblijf met een regelmatig toeristenvisum verlengen vol kunnen houden
Soms jarenlang maar er zijn er meer die tegen de lamp lopen door een akkefietje
of een "jaloerse kennis" en dan met de brokken zitten
En Bali is o.a. zo'n paradijs waar dit veelvuldig gebeurd

Ook zijn er veel mensen die "gedwongen" vast zitten aan een "behulpzame
vriend/agent/sponsor" en onnodig flinke bedragen op moeten hoesten om
hun verder verblijf te kunnen regelen

bulekurus
User
spacer line

Ik kreeg net een bericht binnen dat er maar twee voa per jaar en 1sosbud per jaar mag uitgegeven worden in Bali vanaf 1/01/16 dit om illegaal werkers buiten te houden..
Klopt dit?
Amai dat gaat een bonk geven.
Er gaan wat huizen leeg komen te staan

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ik volg intensief het nieuws, minstens 7 a 8 verschillende kranten Bulekurus, maar ik heb er geen woord over gelezen.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Ik heb het ook gelezen op het net Malam. Was een waarschuwing vanuit Bali maar dat kan ook zijn om nieuwe clienten aan te boren die anders niet weten hoe ze het moeten doen.
Anderzijds is mij ook bekend dat ze op Bali toch zeker wel iets willen gaan doen tegen al die "illegalen" daar die werken zonder vergunning. En een dergelijke maatregel zou dus mooi dat verhinderen voor continu werk (net zo als de Schengen-visa voor Europa).

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ik zal het in de gaten houden en als ik er iets over lees er melding van maken.
Wel lees ik dat er regelmatig groepjes Chinezen zonder de juiste papieren worden opgepakt en uitgezet.
Ik denk dat westerlingen die zonder werkvergunning aan het werk zijn voornamelijk beperkt blijft tot Bali en de grote steden op Java.

Aan de andere kant zie je ook vaak dat de ťťn of andere instantie met een idee komt en dat zo'n verhaal een eigen leven gaat leiden.
Net als de eis dat iemand basiskennis Bahasa Indonesia moet hebben om een werkvergunning te krijgen.
Een discussie die in het begin van dit jaar de kop op stak, een stokpaardje van de politieke partij PKS en vakbonden wat om de zoveel tijd weer op dook.
Dat is een week of drie geleden definitief van tafel afgeveegd door Widodo.

spacer line  

New regulations will take effect on 1st of January 2016 at least in Bali (Badung Regency)
According to new rules, foreigner's visas will be rejected in case if during past 12 months visitor has had:
2 visas on arrival (paid or free)
1 Social/Tourist Visa B211

There are no changes for holders of KITAP, KITAS, Diplomatic and multiple entries visas.

New regulations are about to affect foreigners who work in Indonesia illegally.

http://visaforbali.com/blog/ne(...)tion-rules-indonesia

spacer line  

On 23-10-2015 09:29 Malam wrote:
Ik zal het in de gaten houden en als ik er iets over lees er melding van maken.
Wel lees ik dat er regelmatig groepjes Chinezen zonder de juiste papieren worden opgepakt en uitgezet.

Chinezen uit Malaysia, Singapura etc.
Of Russen die in de toerisme werkzaam zijn .
Ook als investerders in onroerend goed.
Nederlanders zijn op Bali(Malang) pensionados , met hun happy hours .
Die gaan niet in zaken Emoticon: Wink Emoticon: Yes!

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Ja dat zijn pensioennaders die geen behoeft hebben om iets te beginnen.
Maar geloof mij; soms denk ik als je dit doet en daarvoor zorgt, dan zou ik zo willen beginnen,want er is heel veel geld te verdienen hier in IndonesiŽ... Emoticon: Yeah right!

Indonesian Officials Say No Language Tests for Foreign Workers
http://jakartaglobe.beritasatu(...)sts-foreign-workers/

ik ben vandaag weg gelopen waar ik altijd zit er waren medewerkers die net als kinderen hun plezier tentoon stelde het was net een kleuterklas van volwassen mensen.
Met links en recht tegen elkaar op muziek ten gehore brengen
Ik ben er weg gegaan en heb zelf in mijn appartement mijn pilsje gedronken.... Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Frustrated Emoticon: Frustrated

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

bulekurus
User
spacer line

Een van mijn chinese vrienden hier in yogya had een Hollander aangenomen om de zaak meer prestiege te geven. Hij wou een werkvergunning aanvragen maar geweigerd. Je moet minimaal een bachelor hebben om een werkvergunning

spacer line  

On 23-10-2015 14:40 zieleffe wrote:
J

Ik ben er weg gegaan en heb zelf in mijn appartement mijn pilsje gedronken.... Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Frustrated Emoticon: Frustrated

Lijkt wel of je in een minder(e) buurt zit. Emoticon: Nice

merdekaSah
User
User icon of merdekaSah
spacer line

Het zijn niet alleen nederlandse pensionados die "blijven hangen" op Bali
Of elders in Indonesie. Er zijn ook vele (laat ik het maar netjes noemen)
avonturiers die graag blijven hangen op het eiland van hun dromen.

Toeristen zijn welkom in Indonesie, liefst met een volle portemonnee
In 30 dagen tijd moet die echter wel leeg zijn gemaakt en dan is het
"oprotten" portemonnee bijvullen en je mag weer terugkomen.
Het is niet de bedoeling dat er "overblijvers" zich blijven settelen via
allerlei (slinkse) regeltjes.
Wil je langer blijven hangen dan is daar de KITAS, die is ook niet voor niks
maar dan KOOP je het recht om er een jaar te mogen blijven en dat kun je
jaarlijks verlengen.
Overblijvers die blijven hangen omdat het lekker goedkoop is en de zon schijnt
daar wordt niet genoeg aan verdiend, dus die worden nu netjes de deur gewezen
met die nieuwe regeltjes
Op Bali (en ook elders) probeert met hiermede de "lastige toeristen" die graag blijven hangen buiten te houden.
Dus de droom van velen om lekker gemakkelijk jaren te blijven hangen die is
binnenkort ook verleden tijd of men moet het verblijf legaliseren via een kitas

Dit geldt niet alleen voor toeristen maar ook voor pendelaars die volgens die nieuwe regels nog maar 1 x per jaar op een sosbud binnen mogen, maar in de praktijk zal
dit per regio/imigrasidienst toch wel weer anders gaan.
Bali schijnt zich echter strikter te willen opstellen

Waarschijnlijk wil men plaats maken voor meer nieuwe toeristen die meer geld
binnen brengen in plaats van "hangers" die te weinig besteden

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Op 23-10-2015 17:01 schreef Surya Atmadja:

[quote verwijderd]

Lijkt wel of je in een minder(e) buurt zit. Emoticon: Nice

Soms gebeuren dingen die je niet wil, dan is het de benen nemen.
Ik ben nergens toe verplicht als het mijn niet zint dan ga ik ergens anders een pilsje drinken heb nog wel een paar op het oog... Emoticon: Yummie!

En jij denkt dat het in de hogere segmenten zoals in Angerek dit niet zich voor doet. Emoticon: Bye bye Emoticon: Stupid

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Geen idee wat een KITAS kost, veel waarschijnlijk. (met vooral veel gedoe, documenten, vervelende ambtenaren en tijd). Het is dus maar de vraag of er niet genoeg verdiend wordt aan toeristen (die langer blijven). Je kunt je geld maar 1 keer uitgeven zeg ik altijd. Indonesie is goedkoop maar voor buitenlanders komt er wel het een en ander bij zoals de "speciale" tarieven voor wat dan ook. Of het nu voor een entree is, voor het verkrijgen van een document of verzin het maar. Ik ken ook mensen die "buiten" gezet zijn ja. Mensen die schitterend werk verrichtten, daar waar Indonesie het laat liggen. Indonesie maakt het buitenlanders maar ook zichzelf heel erg moeilijk en als ze op ander vlakken zo ook doorgaan dan zal het land ver en ver achter blijven bij zo ongeveer alles in de regio. Daar hebben ze niet alleen de toeristen meer maar vooral de bevolking zelf.

Een land met de grootste potentie ter wereld in welke vorm dan ook. Qua mogelijkheden voor toerisme en daarbij behorende arbeidsmogelijkheden. Waarschijnlijk ook het rijkste land ter wereld. Een land dat haar talent gratis krijgt en er niks mee doet.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

spacer line  

On 23-10-2015 19:36 zieleffe wrote:

[quote removed]

En jij denkt dat het in de hogere segmenten zoals in Angerek dit niet zich voor doet. Emoticon: Bye bye Emoticon: Stupid

Zeker, statistisch gezien is de kans wel kleiner.

Ik heb een paar maanden in apartement bij de Podomorocity gehuurd .
Daar heb je Mediterane I en II , heb de indruk dat het verschil te merken is.
Waar iktijdelijk zat is meer "volks", met veel buitenlanders / vakantiegangers.
https://www.google.nl/search?q(...)cq9WH9r-ZiH2m8OG8%3D

De rechter bruine flats (is meer dan 20 jr oud, de witte flats/towers is beter en duurder.

Ik "heb" daarna een duivenhok ter beschiking , bijna 2 jaren.
Is wel een andere sfeer !
Nu zoek ik echte huis .

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,847,173 topic views - 234,926 posts - 13,697 topics - 25,657 members - last post @ 14-11-2019 14:13 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,667,273 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com