indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

guho2003
User
spacer line

We weten allemaal dat buitenlanders niet direct onroerend goed kunnen bezitten in Indonesie. Maar mag een Indonesische, woonachtig in het buitenland en gehuwd met een buitenlander zonder huwelijkse voorwaarden, onroerend goed bezitten?

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Het antwoord hierop is nee.

En het ziet er ook niet naar uit dat in deze wetgeving verandering komt.

Helaas.

It's only kinky the first time.

bulekurus
User
spacer line

Heb hier ook nog een vraag !!

Ik wil in Yogya een stuk grond kopen om nog een kos op te zetten . Hoe kan ik mij het best indekken ! Niet dat ik mijn vrouw niet vertrouw maar om een beetje houvast te hebben

die kos in een NV zetten , dit is wel minder naar belastingen toe !
de grond op mijn vrouw haar naam zetten en ik de grond leasen voor 30 jaar ! Dan is het toch gedaan met mij.
of zijn er andere mogelijkheden

grts

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 11-08-2015 11:20 oyibo wrote:
Het antwoord hierop is nee.

En het ziet er ook niet naar uit dat in deze wetgeving verandering komt.

Helaas.

Sinds een maand of 4 zijn ze bezig dit te veranderen.
Elke keer verschijnen er berichten in de krant, zoals gewoonlijk is de berichtgeving uiterst verwarrend, maar zeker is dat er beweging in zit.

spacer line  

On 11-08-2015 11:55 bulekurus wrote:

die kos in een NV zetten , dit is wel minder naar belastingen toe !
grts

Wat is jou rol/positie in die P.T(Perseroan Terbatas ?)
Als je buitenlander bent, kan je geen aandeelhouder worden bij de P.T .

Een andere constructie zoal C.V is zelfs riskanter .

bisa dicek of makemyday .

spacer line  

On 11-08-2015 11:15 guho2003 wrote:
We weten allemaal dat buitenlanders niet direct onroerend goed kunnen bezitten in Indonesie. Maar mag een Indonesische, woonachtig in het buitenland en gehuwd met een buitenlander zonder huwelijkse voorwaarden, onroerend goed bezitten?

Bestaat de oude regeling niet meer ?
Vroeger kan je NA je huwelijk later naar de notaris gaan om (een nwe) huwelijksvoorwaarden te maken.
(In Indonesia kan niet)
Als het nog kan zal de betrokken persoon het moeten doen , en dan kan ze onbelast erfenis krijgen uit buitenland( R.I) .
De erflater woont namelijk meer dan 10 jr in buitenland( weet niet hoe de NL wet nu is) en de erfgoederen zitten ook in buitenland.
Er is een notaristelefoon voor 80 eurie cents per minuut .
Gewoon bellen, mss wordt je wijzer van.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Fout om Sid. Je kan zeer zeker aandeel houder zijn. Alleen geen meerderheidsbelang. Dus aandeelhouder kan. Nog steeds.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Er is nog geen wet gepasseerd die dit mogelijk zou maken malam.Er doen al heel lang verhalen de ronde van een mogelijke wijziging. Geen van de voorstellen tot nu toe zijn in voorbereiding verder gekomen dan een praat stuk. Tot indienen komt het ( helaas ) niet.

Als deze zou komen zou het voor velen een verlichting kunnen zijn.

spacer line  

Het kan zijn dat mijn zgn "kennis" niet up to date is.
Ongeveer 3 jaar geleden wilde ik een kleine PT( NV) of Yayasan(stichting) oprichten , waar mijn zoon (NL) mede aandeelhouder wordt ( een paar %) . Plus een Indon. neef die ook meedoet
Men vertelde ( ook heb ik gelezen) dat als een buitenlander mee doet , zal de PT een PT-PMA moeten worden.

Dalam mendirikan suatu Perseroan Terbatas (PT)
disyaratkan bahwa seluruh pemegang sahamnya adalah Warga negara Indonesia .
Dalam hal terdapat unsur asing baik sebagian ataupun seluruhnya, maka PT tersebut harus berbentuk PT. PMA (Penanaman Modal Asing).

Suatu PT biasa yang dalam perkembangannya memasukkan pemodal baru yang berstatus asing (baik itu perorangan maupun badan hukum) maka PT tersebut harus merubah statusnya menjadi PT. PMA.

(Vrij vertaald : bij een PT oprichting werd geadviseerd om alle aandeelhouders Indonesiers moeten zijn .
Bij aanwezigheid van buitenlandse aandeelhouder(s) moet men de PT PMA rechtsvorm hebben.
Bij een gewone Indonesische PT moet het ook gewijzigd worden zodra een buitenlander aandeelhouder wordt )

Voor mij is ook belangrijk om het te weten .

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Om Sid,

Elke buitenlander kan aandeelhouder zijn van een PT, welke hier misplaatst een NV werd genoemd. Een PT is niet anders dan wat in Nederland een Besloten Vennootschap is, er is een normaal aandelen register, ook zo in Nederland. Wat NIET kan als buitenlander is de meerderheid in aandelen hebben van een PT.

Ik ben zelf aandeelhouder van een PT geweest. En weet daarom dat het kan. Er kan zelfs een Nederlandse direkteur worden aangesteld. Verder ken ik mensen die in dezelfde opzet aandeelhouder van de PT zijn. Allen buitenlanders.

spacer line  

On 12-08-2015 05:12 oyibo wrote:
Om Sid,

Elke buitenlander kan aandeelhouder zijn van een PT,
Ik ben zelf aandeelhouder van een PT geweest.

Volgens die notaris moet een gewone Indonesische PT(Perseroan Terbatas) de rechtsvorm wijzigen in PT-PMA zodra een buitenlander aandeelhouder is.

"Dalam hal terdapat unsur asing baik sebagian ataupun seluruhnya, maka PT tersebut harus berbentuk PT. PMA (Penanaman Modal Asing). "
Bij aanwezigheid van buitenlandse deelnemer("unsur" Emoticon: Wink , gedeeltelijk of helemaak , moet de PT een rechtsvorm van PT-PMA nemen
Zo heb ik ook begrepen van mijn "eigen"notaris ( toevallig familie, die zal wel oppassen om eigen familie verkeerde constructie te adviseren).
Wat ik verder lees is dat de inbreng of modal hoger werd gesteld , dat merk ik wel als ik de benodigde minimale inbreng/modal bij elkaar kan krijgen.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Ik kan in die uitspraak meegaan, mits een buitenlander meerderheid verkrijgt in een bestaande PT. In oprichting kan een buitenlander geen PT zelf oprichten. Aandelen nemen (lees kopen) kan altijd zolang er geen sprake is van een meerderheid van aandelen.

Voor een minderheidsbelang gaat dit niet op. De tegenhanger van de Nederlandse Kamer van koophandel in RI vermeldt gewoon de naam van aandeelhouders in bedrijfscertificaat. Ook de buitenlander die de aandelen in de PT bezit of heeft verworven. Het register is helder. Ook de hoeveelheid van aandelen.

Nu was ik niet de enige buitenlander met aandelen in een PT. Veel kennissen om me heen bezitten heden ten dage nog aandelen in een PT.

Het verschil tussen wat U begrijpt en wat de werkelijke mogelijkheden zijn is behoorlijk.
Ik ben ondertussen uit de PT, maar velen die ik ken hebben nog hun aandelen. En zijn als bedrijf gewoon actief in RI. Zonder enig probleem.

Hujanlagi
User
spacer line

Hallo,
Ik heb reeds e.e.a. gelezen over eigen woning bezit etc. in Indonesie en dat buitenlanders geen eigen woning kunnen bezitten. Maar niet veel over een huis erven kunnen vinden.

Nu heb ik een vraag.
Mijn vader is Indonesisch en heeft een huis in Indonesie (Java).
Als 1 van zijn kinderen ben ik de erfgenaam. Ik heb geen Indonesisch paspoort (meer).
Hoe zit dat als wij (de kinderen) zijn woning erven? Wij zijn de enige erfgenamen en geen van allen heeft een Indonesisch paspoort (meer). Kunnen we wel een huis erven als zijnde niet IndonesiŽrs?
Indien we niet kunnen erven, naar wie gaat het huis dan?

Weet iemand hoe dat zit? Een aanwijzing om eventueel ergens te zoeken is ook prima.

Dank.

spacer line  

On 31-10-2015 18:28 Hujanlagi wrote:
Hallo,
Ik heb reeds e.e.a. gelezen over eigen woning bezit etc. in Indonesie en dat buitenlanders geen eigen woning kunnen bezitten. Maar niet veel over een huis erven kunnen vinden.

Nu heb ik een vraag.
Mijn vader is Indonesisch en heeft een huis in Indonesie (Java).
Als 1 van zijn kinderen ben ik de erfgenaam. Ik heb geen Indonesisch paspoort (meer).
Hoe zit dat als wij (de kinderen) zijn woning erven? Wij zijn de enige erfgenamen en geen van allen heeft een Indonesisch paspoort (meer). Kunnen we wel een huis erven als zijnde niet IndonesiŽrs?
Indien we niet kunnen erven, naar wie gaat het huis dan?

Weet iemand hoe dat zit? Een aanwijzing om eventueel ergens te zoeken is ook prima.

Dank.

Als wettige erfgenaam heb je gewoon recht op erfenis gebaseerd op legitieme portie.
Ook al ben je/jullie buitenlander(geworden).
Wel is er een overgangsfase van 1 jaar kijk op er nieuwe jurisprudentie erbij gekomen is .
Dus de tijdstip wanneer de erflater overleden is , is bepalend m.b.t de 1 jaar overgangsperiode.
De kinderen/erfgenamen kan het object (laten) verkopen en het bedrag/opbrengst laten overmaken naar Nederland .
Wat leuk is, hoeven jullie geen successierechten betalen in Nederland.
Ook in Indonesia !!!
Vraag gerust bij een Indonesische notaris, 1ste gesprek is (vaak) gratis als je de opdracht aan de notaris gunt.
Wel moeten jullie de de overdracht/notariskosten cq de nog openstaande onr.goed belasting etc.afrekenen .
Gewoon (bijna) dezelfde regelingen zoals in Nederland .

Ga niet in 1x boven de 100 miljoen rupiah overmaken van Indonesia naar Nederland , anders moet je een vergunning aanvragen bij Bank Indonesia.

Alvast gefeliciteerd. Emoticon: Nice Emoticon: Party!
Je kan ook HUKUM WARIS Indonesia K.H.U Perdata ( de Indonesische B.W) en diverse site na lezen .

Heb op dit moment een luie periode .

Oya, bijna vergeten.
Indonesia kent ook de beneficiare aanvaarding , dus een onderzoek voor eventuele schulden van de (toekomstige) erflater kan verstandig zijn .

kuncitan
User
spacer line

Op 31-10-2015 19:59 schreef Surya Atmadja:

[quote verwijderd]

Wat leuk is, hoeven jullie geen successierechten betalen in Nederland.
Ook in Indonesia !!!
.

De informatie mbt het niet verschuldigd zijn van nederlandse erfbelasting is niet volledig. Erfbelasting is verschuldigd over hetgeen krachtens erfrecht is verkregen indien de erflater, ongeacht zijn nationaliteit, ten tijde van het overlijden in Nederland woonde. Zie art 1 lid 1 Successiewet 1956.

http://wetten.overheid.nl/BWBR(...)-11-2015#HoofdstukIV

Erfgenamen zijn geen erfbelasting verschuldigd indien vader op het moment van overlijden niet in de Basis registratie personen (BRP) ingeschreven staat.

Hoe het zit met de Indonesische erfbelasting of successierecht weet ik niet. In geval Indonesische erfbelasting verschuldigd is dan kan het zijn dat deze of de Nederlandse erfbelasting vervalt op grond van belastingafspraken tussen Nederland en Indonesia ter voorkoming van dubbele belastingheffing. U zou daarvoor de belastingafspraken tussen Nederland en Indonesia moeten nalezen.

spacer line  

On 02-11-2015 09:48 kuncitan wrote:

[quote removed]

De informatie mbt het niet verschuldigd zijn van nederlandse erfbelasting is niet volledig.

In bovengenoemde verhaal van Hujanlagi is mijn antwoord duidelijk.
"Mijn vader is Indonesisch en heeft een huis in Indonesie (Java)."
Erflater en erfgoed is Indonesisch .

Als de erflater pas in het buitenland woont ( <10 jr- weet niet of de wet inmiddels veranderd is ) dan geldt andere regels.
Vraag de belastingtelefoon, of Notaristelefoon (80 eurie cent per minuut).

Ik ben een paar keren gevraagd door Indonesische en Nederlandse vrienden om e.e.a uit te zoeken mbt Islam en de Indonesische erfrecht .

Bij erfenissen uit buitenland(in dit geval Indonesia) hoeft een erfgenaam in Indonesia en Nederland geen successierechten te betalen

quote:
Khusus waris, Undang-Undang Pajak Penghasilan (PPh) No. 17 Tahun 2000 pasal 4 ayat (3) huruf b mengecualikan warisan sebagai obyek pajak karena bukan kegiatan bisnis.
===================================================
Vrij vertaald: UUPH (PPH) no17 etc (de inkomstenbelasting) wordt een erfenis uitgesloten/vrijgesteld.
Wel moet men de eigendomakte (nog op de naam van erflater) etc wijzigen op de namen van de wettige erfgenamen, anders kan men de erfenis niet verdelen/verkopen aan derden.

Er is een drempel de onr.goed waarde NIET boven de 300.000.000 rupiah is
Zie o.a Peraturan Pemerintah 111/2000
Als het in de M klasse zit (1000 miljoen en hoger ) moet men echt goed laten informeren
Uiteraard te regelen bij een Indonesische notaris.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Ik ben een paar keren gevraagd door Indonesische en Nederlandse vrienden om e.e.a uit te zoeken mbt Islam en de Indonesische erfrecht .

Ja ja kijk: word het niet een keer tijd dat ze hier afstand van nemen van die idioten islam.
En van die koran die geen deugdelijkheid heeft in het huidige leven,anno 2015.
Moet je die dan nog volgen!!!.
Er zijn twee mensen uit de islamistische wereld die veranderingen willen in de koran die achterhaald is en niet meer past in deze tijd.
Maar door die domme volk van achter gelegen gebieden die niet willen veranderen word de wereld steeds erger.
Ze blijven steken in de middeleeuwen en dat is passť.
Waarom dit land dan nog die Islam als belangrijkste in hun wettelijke regelingen hanteren is mij een raadsel.
Ik zie nu ook dat ze de President een pootje willen lichten op TV.
Die achterlijke idioten begrijpen niet, dat ze daarmee hun volk de afgrond in storten.
En JIJ doet daar gewoon aan mee om die wet aan te presenteren of dat het aller aller belangrijkste is....
Neem afstand van die idiote ideologie en durf te leven zoals het hoort... Emoticon: Angry Emoticon: Angry Emoticon: Angry Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye .

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Hujanlagi
User
spacer line

Dank voor jullie hulp en eerste aanwijzingen.

Onze vader woonde inderdaad in Indonesie. Dank voor de informatie over successierechten. Dit wist ik gelukkig al.

Waar het mij om gaat is wat we met het huis kunnen doen.
Als ik het goed begrijp kunnen we het huis dus niet houden, maar moeten we verkopen en de opbrengst onder elkaar verdelen.

De waarde is zeker boven de 300 mio rph.

Is er toch een manier om het te houden? Of is de regel dat buitenlanders geen huis in Indonesie mogen bezitten een harde regel, ook in geval van erfenis?

Ik zal de Indonesische BW nalezen.
Kan ik ook ergens het eigendomsrecht mbt huizen vinden?

Dank.

spacer line  

On 02-11-2015 21:09 Hujanlagi wrote:

1.aAls ik het goed begrijp kunnen we het huis dus niet houden, maar moeten we verkopen en de opbrengst onder elkaar verdelen. Als WNA kan je het niet behouden, wel als je het laat "beheren" Emoticon: Cry "verkopen" )aan iemand (een neef/familie lid) die je > 100% kan vertrouwen.

1.bEr zijn wel andere wegen die naar Rome kunnen leiden .
Ik waarschuw alleen voor de valkuilen!! , dus liever niet .

2.De waarde is zeker boven de 300 mio rph.
Als het in Centrum van Bandung(DAGO) en Jakarta en in een goede buurt ligt , dan kan het oplopen van af 2 mio Euro tot .......

3.Is er toch een manier om het te houden?
Zie 1b.

4.Of is de regel dat buitenlanders geen huis in Indonesie mogen bezitten een harde regel, ook in geval van erfenis?
Ja , voorlopig zal het zo blijven.

Ik zal de Indonesische BW nalezen.
Ja , op zijn minst heb je de AJB( akte jual beli), de notaris akte (HGB cq SHM) , staat het ook geregistreerd bij de BPT( Badan Pertanahan Nasional = de "kadaster" Emoticon: Wink .
Bij mijn ouders zijn de SHM/notaris papieren al bijna 50 jaar oud toen mijn ouders waren overleden in 2000/2001.

Naast mijzelf heb ik veel Indonesische vrienden/oudklasgenoten die in buitenland wonen , sommigen zijn of getrouwd met een een buitenlander of na tig jaren een andere nationaliteit aannemen.

Algemene opmerking.

In een andere topic werd gezegd dat een mix-couple die geen pre-nupt agreement hadden gesloten alsnog via de rechtbank e.e.a te kunnen regelen, met behulp van een advocaten kantoor.
Hier heb je een artikel deel :
Bagaimana bagi WNI yang sudah terlanjur menikah tanpa perjanjian kawin?

Menurut Winanto Wiryomartani di dalam artikel hukum online, pasangan suami isteri menikah tanpa perjanjian kawin, dan berlangsung sebelum jangka waktu satu tahun dicatatkan, hak atas tanah masih dimungkinkan dialihkan kepada pihak ketiga. Jika ternyata perkawinan sudah melewati masa satu tahun, berlakulah ketentuan hak milik dan Hak Guna Bangunan dalam UUPA.
Hier spreekt men ook duidelijk over de 1 jaar overgangsperiode.
Informatie vragen bij een Notaris PPAT , als het kan met M.Kn ( Magister Kenotariatan) is geen overbodig luxe.

kuncitan
User
spacer line

Op 02-11-2015 21:09 schreef Hujanlagi:

Onze vader woonde inderdaad in Indonesie. successierechten. .

Als ik het goed begrijp kunnen we het huis dus niet houden, maar moeten we verkopen .

.Is er toch een manier om het te houden? Of is de regel dat buitenlanders geen huis in Indonesie mogen bezitten een harde regel, ook in geval van erfenis?

1. U spreekt van uw vader in de verleden tijd. Ik neem aan dat hij inmiddels is overleden?
2. De strekking van paragraaf 21 van de Undang undang no. 5 tahun 1960 (undang2 pokok Agraria) is dat erfgenamen met een ander dan de Indonesische nationaliteit het eigendomsrecht op de grond verliezen na verloop van 1 jaar na overlijden van de erflater
Na afloop van bedoelde termijn vervalt het recht van eigendom aan de staat.
3.Ik vrees dat er niets anders op zit dan het huis en de grond te verkopen of op naam te zetten van een WNI-er.
4. http://www.bpn.go.id/Publikasi(...)mor-5-tahun-1960-920

spacer line  

On 03-11-2015 14:12 kuncitan wrote:

[quote removed]

1. U spreekt van uw vader in de verleden tijd. Ik neem aan dat hij inmiddels is overleden?

Het tijdelijk "parkeren" of "verkopen" aan een WNI-er is vaak toegepast in Indonesia MITS .....

bij nr 2, gebeurde bijna nooit , behalve als er echt ruzie komt met andere belanghebbenden of iemand de "buitenlandse" erfgenamen wil uitschakelen.
(helaas gebeurde het ook)
En de zaak bij de rechtbank aanhangig maken .
Bij grotere erfenissen kan het interessant zijn .

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,059,673 topic views - 234,229 posts - 13,691 topics - 25,135 members - last post @ 15-10-2019 16:26 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

124,486,343 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com