indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Java > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Boek "Vergeten door het Vaderland, hoogbejaarde Nederlanders 70 jaar na de onafhankelijkheid van IndonesiŽ 17 augustus 1945" van Wilma van der Maten.

Beschrijving
MET VOORWOORD WIETEKE VAN DORT

Na het einde van de Japanse bezetting in 1945 besloten duizenden Nederlanders IndonesiŽ te verlaten. Verscheidene Hollandse kinderen met hun Indische moeder konden niet weg. De Nederlandse overheid weigerde de gezinnen op te nemen, omdat ze niet meer over identiteitspapieren beschikten. Door de oorlog waren ze die kwijtgeraakt. Gedwongen namen de achterblijvers het Indonesische staatsburgerschap aan of ze bleven stateloos.
Zeventig jaar na de dekolonisatie van Nederlands-IndiŽ leven duizenden Nederlandse hoogbejaarden in bittere armoede in IndonesiŽ. Recht op een pensioen of AOW hebben ze niet. Ze voelen zich vergeten door het vaderland. Misschien zou Nederland de verantwoordelijkheid van een fatsoenlijke oude dag voor deze medelanders moeten dragen.
Wilma van der Maten (Heerde, 1964) is correspondent voor AD, Elsevier, Het Parool en One World in Jakarta. Ze woont nu bijna tien jaar in IndonesiŽ. Ze sprak met deze Nederlanders die hun laatste dagen in alle eenzaamheid in sloppenwijken doorbrengen.

Ben benieuwd naar reacties. Ik vind het zelf ouwe koek. Ben al 20 jaar bekend met (ex-)Nederlanders en nu komt er opeens een boek over en noodkreet voor deze groep als ze al bijna zijn uitgestorven. Wilma is correspondent in Jakarta en woont bijna tien jaar in IndonesiŽ. Maar in Jakarta wonen, is nog niet in IndonesiŽ wonen.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Tja, het blijft een zere plek. En raar dat er inderdaad niets aan gedaan is. Dat zou natuurlijk als nog moeten. Weinig kans lijkt me. Zeker met hedendaagse politici on Nederland. Dat zijn namelijk geen volksvertegenwoordigers meer.

De patat en appelflap generatie regeert.

De oplossing komt daar niet van. Misschien een fatsoenlijke mensenrechten advocaat. En dan bedoel ik niet Liesbeth Zegveld. Een echte advocaat. Eentje die niet over de ruggen gaat van arme bejaarde dames.

It's only kinky the first time.

merdekaSah
User
User icon of merdekaSah
spacer line

Ach ja .. inderdaad oude koek. Waar niks aan gebeurd.... inderdaad vergeten
Maar in ieder geval scoort Wilma van der Maten vast weer over de ruggen van de arme bejaarden

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 01-08-2015 16:42 merdekaSah wrote:

Maar in ieder geval scoort Wilma van der Maten vast weer over de ruggen van de arme bejaarden

Of dat zo is, vraag ik mij af.
Dit boek is voor een heel select publiek, daar zullen niet zoveel van worden verkocht, dus of Wilma scoort zo als jij hier boven schreef betwijfel ik en is ook een voorbarige conclusie.

Ik zelf heb de moeite genomen om de gangen van Wilma even na te gaan, deze dame is kritisch op een goede manier, neemt geen blad voor haar mond en weet precies waar ze het over heeft.
Ze schrijft over alle facetten in de Indonesische maatschappij, niet zoals Michel Maas of Step Vaessen, deze Wilma werkt namelijk freelance en kiest haar eigen onderwerpen, dus zonder de romantiek die Nederlanders zo graag horen als het over IndonesiŽ gaat Emoticon: Blush

merdekaSah
User
User icon of merdekaSah
spacer line

Ik heb nog niks van deze Wilma gehoord tot nu Malam
Maar je maakt me nu nieuwsgierig naar haar

Ineens kreeg ik fred flintstone in mijn gedachten ........ WILMAAAAAA !!!!! Emoticon: Wink

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Hahaha Merdeka, gef nix.
Ga nu eerst maar eens genieten van je succesvolle actie om je wederhelft naar Nederland te krijgen, laat de rest maar even rusten.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Ik ken haar niet Malam. Onbekend. Na het tijdperk van Dirk Vlasblom, Gerrit de Boer en wijlen Sander Thoenes zijn er doorgaans alleen maar narcistische Nederlandse journalisten opgedoken in Jakarta die minder van dit land snappen maar ellenlange verhalen erover schrijven. Ze duiken gelukkig wel in allerlei hoeken van het land op en niet uitsluitend Jakarta, maar toch........ Slecht zijn ze niet als journalist maar ik mis iets. De meesten zijn toch vooral uit op eigen gewin, in wat voor vorm dan ook.

spacer line  

On 02-08-2015 04:36 Yogya-Bali wrote:
Ik ken haar niet Malam. Onbekend. Na het tijdperk van Dirk Vlasblom.

Dirk Vlasbom, Step Vaessen zijn van een andere kaliber dan M.Maas (is nu redelijk ingeburgerd) / Wilma v.d .Maten .
In oude posting in Indahnesia kwam hun namen soms naar boven drijven .
Omdat ze ooit iets schreef over de luxe shoppingmalls van Jakarta .

bisa dicek of makemyday .

merdekaSah
User
User icon of merdekaSah
spacer line

On 02-08-2015 04:36 Yogya-Bali wrote:
De meesten zijn toch vooral uit op eigen gewin, in wat voor vorm dan ook.

Dat bedoelde ik dus met dat scoren Emoticon: Yes!
Niet zo zeer het financieel scoren maar vooral om "gengsi" te verwerven in de
"indo-gemeenschap" zeker als ik dan zie dat Wieteke van Dort het voorwoord
doet, dan gaat er bij mij weer zo'n rilling over mijn rug.

spacer line  

Ik heb het boekje zojuist op Bol.Com besteld, sla ik 2 vliegen in 1 klap!

Ik help een armlastige schrijfster en ik kan gelijk checken of het allemaal klopt wat hier boven staat Emoticon: Laugh out loud

Kembang
User
User icon of Kembang
spacer line

Het was op de TV geweest door MAX....die ene meneer met zijn vrouw die altijd deze mensen opzocht en daadwerkelijk helpt, is onlangs overleden....
Ook ik heb geld overgemaakt om deze mensen het nodige te geven zoals medicijnen en dokters bezoek c.q. ziekenhuis.
Daarna hoort je helemaal niets meer zoals altijd toch ?? Emoticon: Yes!

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

Ze zijn inderdaad door het vaderland in de steek gelaten.
Maar gelukkig zijn er particuliere initiatieven die de verlaten indoos steunen.
bijvoorbeeld de halin maar deze organisatie is erg ondoorzichtig.
Wat beter is georganiseerd is de organisatie van Ruud Sellier.Als je op de website kijkt
staan al de inkomende en uitgaande inkomsten duidelijk genoteerd.
Jammer dat Ruud te vroeg is overleden maar zijn vrouw zet de zaak voort.

Shalom

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 02-08-2015 22:13 Bokito wrote:
Ze zijn inderdaad door het vaderland in de steek gelaten.
Maar dat zijn alle (ex-)Nederlanders hier (en elders in den vreemde); zowel hier geboren als later gekomen.
Maar gelukkig zijn er particuliere initiatieven die de verlaten indoos steunen.
Deze mensen noemen zichzelf geen indo's maar Nederlanders. Ook Wilma van der Maten noemt hen respectvol Nederlanders want zo willen ze worden aangesproken. Daar waar de Nederlanders uit Nederlands-IndiŽ die momenteel in NL woonachtig zijn, zich graag onderscheiden van de totok- Hollanders met de geuzennaam Indo, zo wilt de indo in IndonesiŽ als onderscheid naar de autochtone bevolking toe de term Nederlander gebruiken. Anderzijds voelt hij/zij zich ook Nederlands en geen indo/indische Nederlander want dat is een term gekoppeld aan de koloniale tijd waaraan zij geen boodschap meer hebben.
bijvoorbeeld de halin maar deze organisatie is erg ondoorzichtig.
De fout die Halin Nederland maakt, is tegenwoordig ter plekke in IndonesiŽ voor de Halin-vertegenwoordigers autochtoon personeel aan te nemen. Hierbij naast zich neer leggend dat autochtone IndonesiŽrs dikwijls nog vastzitten in hun feodalistische rolpatronen en graag de autoriteit uithangen tegen (kandidaat-) begunstigden in het wel dan niet toekennen van een uitkering (de eeuwige jacht naar het hogere plaatsje op de hiŽrarchische ladder in de Indonesische my). Heb er al verscheidene meegemaakt die zeker een kans zouden maken op een Halin-uitkering maar hautain werden afgewezen door het (doorgaans feodaal reagerende) hoofd van de regionale Halin-afdeling, de kans krijgende over het lot van een "buitenlander" te kunnen beslissen.

spacer line  

On 03-08-2015 04:01 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]

1.Daar waar de Nederlanders uit Nederlands-IndiŽ die momenteel in NL woonachtig zijn, zich graag onderscheiden van de totok- Hollanders met de geuzennaam Indo,

2.zo wilt de indo in IndonesiŽ als onderscheid naar de autochtone bevolking toe de term Nederlander gebruiken.

3.Anderzijds voelt hij/zij zich ook Nederlands en geen indo/indische Nederlander want dat is een term gekoppeld aan de koloniale tijd waaraan zij geen boodschap meer hebben.
[quote removed]

4. Hierbij naast zich neer leggend dat autochtone IndonesiŽrs dikwijls nog vastzitten in hun feodalistische rolpatronen en graag de autoriteit uithangen tegen (kandidaat-) begunstigden in het wel dan niet toekennen van een uitkering (de eeuwige jacht naar het hogere plaatsje op de hiŽrarchische ladder in de Indonesische my).

1. Op zicht is het niet erg , vind ik juist goed als een volk/groep zijn eigen identiteit cq cultuur wil behouden.
Uiteraard zal het mss bepaalde konsekwenties hebben .
De intergratie proces .
Het is eigen keuze.

2.Dat mogen ze ook , waarom niet ??
Maar dan schept het afstand met de andere Indonesiers.
Zie bijvoorbeeld veel van de Belanda Depok ( vroeger dan , laten we zeggen de "oudjes" van af de 60-ers.Bij de Orang Tugu(Mardijkers) iets minder.
Ik heb ervaring met die groep, tenminste in Jakarta , had vroeger de IEV/GIKI froebel en lagere school gedaan.
Dus tot omstreeks 1960 en daarna in Nederland ( kostbaas en bekenden) ,heb zelfs nu nog kontakten met de 2de generatie Indo 's.

3.Meestal zijn dat de 3de Generaties , geboren /getogen in Nederland , die weinig binding hebben met Indonesia, laat staan Nederlands Oost Indie.

4.Ik denk niet dat de huidige / jongere local staff van Halin hautain kunnen gedragen tegen de oudere Indo die de NOI tijd hadden meegemaakt.
Heb paar keren meegemaakt tijdens de betaaldagen van de Ųudjes"bij de oude ABN kantoor hoek Jln Pecenongan.
En ook in Surbaya , dat zijn echt pittige tantes , ze spreken nog in Nederlands , soms alleen paar woorden met elkaar(Hollan sprekken) .
Een verschil met de autochtonen moet er zijn .

Wel kunnen de persoon die de toekomst van anderen mss hoger voelen dat de andere kant.
Machtspositie.
En "moeten" de afhankelijke persoon voorlopig met de spel meespelen.

bisa dicek of makemyday .

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Wat een schitterend betoog Surya, helemaal hoe ik het van je had verwacht.
Volkomen anti en onbegrijpelijk, enkele mensen en ik begrijpen het wel, je kan het niet laten, die man uit Solo had jou en je zeikverhalen als eerste door. Emoticon: Yes!

Ik had zoiets van "moet dat nou", maar in de loop van de tijd kwam ik er steeds meer achter dat deze man gelijk had.
Er komt totaal niets zinnigs uit jouw koker.
Je geniet de geneugten in Nederland met volle teugen, maar een ieder die iets over IndonesiŽ heeft te vertellen tracht je af te hakken.

Tussen twee culturen leven noemen ze dat, de ťťn kan dat beter als de ander, jij kan dat duidelijk niet, de geneugten als pensioen en zorg zijn voor jou een dwangmiddel die jou aan Nederland binden.
IndonesiŽ is het beloofde land, het paradijs waar niets fout kan gaan, maar je bent en blijft gebonden aan Nederland.
In iedere posting van jou kan men dat terug vinden.

Ik heb medelijden met jou, wat zal jij ongelukkig zijn. Emoticon: Blush

merdekaSah
User
User icon of merdekaSah
spacer line

Er zitten / komen in/uit Solo allemaal van die rare vogels Malam Emoticon: Yes!

Die man toen, sabar2 vroeger, tegenwoordig Merdekahsah en ..... Jokowi Emoticon: Party!

Ligt volgens mij aan de Bintang daar Emoticon: Wink

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Heel lang gelden was er nog een andere Solo-man.

merdekaSah
User
User icon of merdekaSah
spacer line

On 04-08-2015 09:59 Yogya-Bali wrote:
Heel lang gelden was er nog een andere Solo-man.

Daar is dacht ik zelfs een grafmonument van in Solo... Soeharto

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Ik bedoel nog een andere Solo-man, maar dat was lang voordat je hier op het forum verscheen.

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

Hij moet L.nd.h ook gekent hebben

Shalom

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Neen, op het moment dat Merdeka/Sabar2 het licht zag op het Indah forum had die Solo man zich zelf al een behoorlijke tijd verbannen.
Trouwens die Solo man bedoelt YB niet Emoticon: Smile

merdekaSah
User
User icon of merdekaSah
spacer line

Ik ben al vanaf 2004 op het forum
Lange tijd eerst meelezend later actief
Dus de bekende solisten ken ik
Weliswaar niet persoonlijk

spacer line  

Ik heb het boekje inmiddels ontvangen, ben nu halverwege. Ik vind het wel een hoop van de al bekende verhalen. Maar het voorwoord en het boek dat is prima en zonder vooroordelen neergezet. De verhalen zijn vooral van mensen die zich Nederlander voelen door hun opvoeding en een beschrijving van wat zij hebben meegemaakt. Zitten ook verhalen tussen van mensen die het wel goed hebben en hebben gered in IndonesiŽ.

Ik vind het altijd fascinerend de levensverhalen te lezen, je ziet een hoop ellende, jaloezie en afgunst. Dat zet weer even in perspectief hoe goed wij het hier hebben. Persoonlijk zouden de verhalen nog iets meer uitgediept mogen worden.

Dus voor 17 euro weer een beetje bescheidenheid gekocht, voor sommige dus een aanrader Emoticon: Cooool

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

49,908,676 topic views - 222,103 posts - 13,484 topics - 16,230 members - last post @ 19-09-2017 20:01 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

89,937,852 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com