indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Java > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik vertrekken begin augustus naar Indonesië voor een vakantie van drie weken. We gaan rondreizen van Java naar Bali naar Gili.

We twijfelen nog over de invulling van de eerste drie dagen. We komen op dag 1 's avonds om 18:00 uur aan op het vliegveld van Jakarta na een reis van 18 uur. Op dag 3 nemen we 's ochtend in Bandung de trein naar Banjar, en de nacht daarvoor nemen we een hotel dicht bij het station van Bandung.

Vraag is dus, wat is wijsheid voor de eerste nacht? Wat zouden jullie doen? Opties lijken mij:

- bij aankomst meteen taxi pakken naar Bogor (we hebben R Hotel Rancamaya op het oog ten zuiden van Bogor). En dan op dag 2 bij het hotel proberen een auto te regelen en via Puncak Pass naar Bandung rijden.

- bij aankomst ergens in Jakarta in een hotel en dan op dag 2 met auto/bus/trein naar Bandung. Al dan niet via de Puncak Pass.

Is de Puncak Pass erg de moeite waard? Het is niet de snelste route naar Bandung, zegt google maps. Zou vervoer naar Bandung bij zo'n hotel buiten het centrum van Bogor makkelijk te regelen zijn?

Alle tips zijn van harte welkom! Veel dank alvast Emoticon: Smile

spacer line  

On 22-07-2015 11:45 Suzannesuzanne wrote:
Hallo allemaal,

We twijfelen nog over de invulling van de eerste drie dagen. We komen op dag 1 's avonds om 18:00 uur aan op het vliegveld van Jakarta na een reis van 18 uur. Op dag 3 nemen we 's ochtend in Bandung de trein naar Banjar, en de nacht daarvoor nemen we een hotel dicht bij het station van Bandung.

Vraag is dus, wat is wijsheid voor de eerste nacht? Wat zouden jullie doen? Opties lijken mij:

- bij aankomst meteen taxi pakken naar Bogor (we hebben R Hotel Rancamaya op het oog ten zuiden van Bogor). En dan op dag 2 bij het hotel proberen een auto te regelen en via Puncak Pass naar Bandung rijden.

Dat kan. Ga richting uitgang waar je diverse taxi ( o.a Blue Bird) via "bookingkantoor" kan krijgen.
Precies zoals bij Schiphol.
Met vastgestelde prijzen ( ik doe altijd extra fooitje als ik tevreden ben mbt service/rijgedrag)
De tolweg naar Bogor is via Tolweg Jagorawi, een drukke weg.
Je moet duidelijk zijn wat je wil hebben, niet te snel rijden etc .
Doe ik altijd ( Hati hati = voorzichtig , pelan pelan = langzamer rijden )

- bij aankomst ergens in Jakarta in een hotel en dan op dag 2 met auto/bus/trein naar Bandung. Al dan niet via de Puncak Pass.
Als je niks te zoeken hebt (behalve Mall- bezoek/familie ) zou ik rechtstreeks naar Rancamaya gaan.
Van af Rancamaya/Bogor is het omslachtig om met de bus/openbaarvervoer te gaan en er is geen rechtstreekse trein van uit Bogor naar Bandung.
Dus neem een huurauto met chauffeur via de hotelreceptie , prijsindicatie ongeveer 50 euro , voor 12 uur gebruikt .
Of een drop arrangement .

Is de Puncak Pass erg de moeite waard? Het is niet de snelste route naar Bandung, zegt google maps. Zou vervoer naar Bandung bij zo'n hotel buiten het centrum van Bogor makkelijk te regelen zijn?
Nog steeds , je kan tussenstops maken , foto's maken , lunchen/chillen etc .
Alleen van af Padalarang naar Bandung is het minder mooi, drukke weg . Stoffig.

Als ik me niet vergis , is Rancamaya een soort resortachtige komplex , als het zo dan zou ik Hotels in Bogor Centrum zelf nemen.
Mss die oude "koloniale" Hotel Salak ? Of hotels in de buurt van Jalan Pajajaran ( Planten Tuin Bogor) .
Bij grote hotels kan je altijd een huurauto+plus chauffeur huren(soms iets duurder ).

In Bandung kan je Holliday Inn nemen , op loop afstand van de Bandung Indah Plaza (kleine Mall) , of Aston Braga (leuk om te chillen in Braga straat.
Of Savoy Homann , die heeft ook pendelbus naar de treinstation , kan je gelijk de treinkaartje bij de receptie bestellen.
Waarom neemt je de trein naar Banjar, ik zou huur auto/chauffeur nemen, kan je overal stoppen in diverse point of interest tussen Bandung en Banjar.

bisa dicek of makemyday .

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 22-07-2015 11:45 Suzannesuzanne wrote:
Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik vertrekken begin augustus naar Indonesië voor een vakantie van drie weken. We gaan rondreizen van Java naar Bali naar Gili.

Gezien het aantal sterren zal het regelen van een auto ook vast tegen de hoofdprijs zijn. Als het toch de bedoeling is om op dag 2 meteen door te gaan naar Bandung dan kun je beter een hotel nemen in het centrum lijkt me. Via Puncak is inderdaad niet de snelste route naar Bandung. Bogor wordt vooral gebruikt voor het bezoek aan de botanische tuinen. Deze zijn echter tegenwoordig niet meer zo mooi als vroeger ooit het geval was. Verder is Bogor eigenlijk gewoon een uitwas en een drukke stad.

Puncak wordt vooral bezocht ivm de theevelden. Deze route is in het weekend megadruk en overvol, zo ook de accommodaties (en dan tegen dubbele prijzen vaak). Links en rechts van de weg is alles zo ongeveer volgebouwd met hotels, winkels, eetgelegenheden etc waardoor veel van het uitzicht aan het zicht onttrokken is. In de buurt van Garut en Tasikmalaya vind ik persoonlijk de theevelden in een natuurlijk omgeving mooier.

Als dag de aankomstdag is en dan ook nog laat en dag 3 vertrek je weer vanuit Bandung hou je maar 1 volle dag over. Je kunt vanuit het vliegveld dan ook direct naar Bandung gaan waardoor je dag 2 vol kan besteden in de omgeving van Bandung, bijvoorbeeld Tangkuban Perahu, Ciwidey, theevelden (in de buurt van Bandung), Lembang etc. De trip vanuit Jakarta komt er dan weliswaar bij maar je kunt op dag op een normale tijd je bed inkruipen en je hoeft 1 keer minder van hotel te verkassen.

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

spacer line  

Hoi Surya Atmadja en Anne Mieke,

Dank voor jullie snelle en bruikbare reacties!

Een auto regelen in Bogor is dus handiger als je in het centrum zit, begrijp ik van jullie? Of anders betaal je de hoofdprijs? Reden om een resort buiten Bogor te nemen was om de eerste nacht echt lekker bij te komen en wakker te worden in een groene omgeving. Bogor zelf lijkt me inderdaad niet echt het bezichtigen waard, zouden dus sowieso 's ochtends meteen doorreizen naar Bandung.

Via Bogor reizen zouden we alleen doen vanwege de Puncak pass. Dat is dan wel een omweg. Ik hoor jullie ook niet echt zeggen: "de Puncak pass móét je gezien hebben!". Dus misschien dat we dat laten zitten en via de korte route naar Bandung gaan.

Dan is nog even de vraag of we dat meteen de avond van aankomst doen, of de dag erna. Meteen vanuit Jakarta doorreizen naar Bandung, is dat te doen als je 's avonds pas om 18:00 uur aankomt in Jakarta? Dan lig je na middernacht in je bedje, denk ik? Levert inderdaad wel een volle dag in Bandung op!

Bandung-Banjar wilden we met trein doen omdat dat onderdeel is van die bekende hele mooie treinroute (toch??). En omdat we reizen met de trein opzich heel chill vinden (confortabel, geen files).

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik denk dat als je in zo’n luxe hotel gaat zitten autoprijzen ook navenant zijn.

Puncak was ooit mooi, toen nog niet alles volgebouwd was. Het is nu een bestemming waar de rijken uit Jakarta en Bandung hun tweede huis hebben en waar van beide steden de mensen in grote getale in het weekend neerstrijken. Verder vol met winkeltjes en agressieve verkooplui en veel Arabisch “invloeden”. De theevelden bij Garut of Lembang zijn hetzelfde maar zonder al het circus en vooral die ten zuiden van Garut en Tasik.

Jullie komen om 18.00 aan. KLM denk ik? Goede kans dat je al om 19.00 uur buiten staat, misschien nog eerder. Naar Bandung is het inderdaad verder dan naar Bogor maar dat scheelt misschien 1 tot max 2 uur. Je zou er evengoed al rond 22.00 uur kunnen zijn.
Dit vooral omdat je anders juist veel aan het reizen bent en nog weinig gezien hebt.

Met de trein reizen is comfortabel inderdaad maar als je naar Pangadaran gaat moet je toch weer met bus of auto verder. Het mooiste deel van het traject is Bandung-Yogyakarta. Je zou er ook voor kunnen kiezen om met een auto naar Pangandaran te gaan en dan via Garut en Tasik. Zie je toch nog die theevleden zonder de toeristen en kun je onderweg langs Kampung Naga gaan. Vanuit Pangandaran ga je naar verder naar Yogya via Banjar of nog beter Sidareja (ook dichter bij Pangandaran) en heb je zo toch nog het mooie treintraject te pakken en heb je zo ook een alternatieve route die niet veel toeristen doen maar zeker zo mooi is..

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Wat Puncak betreft sluit ik me bij Anne Mieke aan Suzanne, volgebouwd, heel druk en toeristisch.
Na aankomst gelijk door gaan naar Bandung kan natuurlijk, maar houd er wel rekening mee dat je incl. de reistijd van huis naar Schiphol plus de wachttijd op Schiphol, vliegtijd en het afhandelen van de formaliteiten op het vliegveld van Jakarta je al minstens 22 uur achter je kiezen hebt.

Je kan in overweging nemen in Jakarta in de buurt van het vliegveld een hotel te nemen, goed uit te rusten en de volgende dag verder te reizen naar Bandung.
Ga je rond 9 uur weg, dan heb je de middag en avond nog om op je gemak in Bandung rond te neuzen.

spacer line  

On 22-07-2015 16:26 Suzannesuzanne wrote:
Hoi Surya Atmadja en Anne Mieke,

1.Een auto regelen in Bogor is dus handiger als je in het centrum zit, begrijp ik van jullie?

2. Of anders betaal je de hoofdprijs? Reden om een resort buiten Bogor te nemen was om de eerste nacht echt lekker bij te komen en wakker te worden in een groene omgeving. Bogor zelf lijkt me inderdaad niet echt het bezichtigen waard, zouden dus sowieso 's ochtends meteen doorreizen naar Bandung.

3.Via Bogor reizen zouden we alleen doen vanwege de Puncak pass. Dat is dan wel een omweg. Ik hoor jullie ook niet echt zeggen: "de Puncak pass móét je gezien hebben!". Dus misschien dat we dat laten zitten en via de korte route naar Bandung gaan.

4.Dan is nog even de vraag of we dat meteen de avond van aankomst doen, of de dag erna. Meteen vanuit Jakarta doorreizen naar Bandung, is dat te doen als je 's avonds pas om 18:00 uur aankomt in Jakarta? Dan lig je na middernacht in je bedje, denk ik? Levert inderdaad wel een volle dag in Bandung op!

5.Bandung-Banjar wilden we met trein doen omdat dat onderdeel is van die bekende hele mooie treinroute (toch??).
En omdat we reizen met de trein opzich heel chill vinden (confortabel, geen files).

1.Bij de hotelreceptie is het makkelijker en je heb een aanspreekpunt.Face to face.
(Je kan verhaal halen als er iets mis gaat).
Dat het duurder is, is logisch want de receptie moet ook extra verdienen.
Een 4/5 sterren hotel zal duurder zijn dan een 3* hotel. Logisch.
In principe kan je autorental bedrijven per telefoon/internet bereiken.
Of je in in Zuid Bogor , Centrum zit maakt niet uit.

2. Logisch, soms ben je als toerist ook onbekend met de huurprijzen.
Ga gewoon Rental Mobil Bogor via Opa Google raadplegen om de aangeboden auto of prijs te vergelijken.
Te keus en te keur.

3. Ja wel , als je naar West Java gaat , moet je(must see !) Puncak Pas kijken.
Vooral voor Nederlanders met Ned.Indie binding (0pa of oma).
Eerlijk gezegd stel niet zo veel voor , niet zoals de passen in Zwitserland.
Maar je bent "verplicht"om 1x te kijken of langs geweest te zijn .Er zijn 2 andere korte route, de snelste is via Tolweg Cipularang ( ong 2,5 uren met de auto van stadsgrens naar stadgrens Jkt-Bandung, zonder traffic jam) .

4..Mijn advies is om in Bandung 2 dagen(1 nacht te blijven) voordat je naar Banjar(Pangandaran?) gaat.
Kan je Bandung , Lembang , thee tuinen van Lembang ( ten Noorden van Bandung) bekijken, huur een auto/chauffeur.De krater Tangkuban Perahu, Ciater warmtebronnen
Ciwidey zit aan het zuiden van Bandung. ,

5. Men zegt dat het mooi is tussen Bandung en Tasikmalaya, vooral de vlakte van Leles(Garut) .
Klopt, met de trein is comfortabel , met de auto is het beter(voor mij dan), kan je diverse point of interest bekijken , foto's maken, uitgebreid lunchen etc.
Tussen Bandung en Tasikmalaya heb je weinig file , behalve als je uit de stad Bandung wil uitkomen.
Dat kan bijna 1 uur duren ? .

Opmerking:
.Of je in Rancamaya hotel logeert of in Hotel Pangrango 2 (of Hotel Salak , iets duurder) maakt niet zo veel uit als je vroeg in de ochtend even aanwipt bij de Kebun Raya Bogor.
Kijk even in de hotel site van Bogor Centrum.
Binnen 10-15 minuten (uit Rancamaya) loopt je al tussen de bomen ( mijn aatste bezoek is ongebeer 15-20 jr geleden toen mijn zoon nog klein was).
Je hebt een auto+chauffeur ter beschikking .
Laat de chauffeur de tiket kopen. Gemak dient de mens.
Na 2/3 uren lopen in de tuin, ga je via Ciawi naar Bandung , danheb je de Kebon Raya meegenomen , foto's maken, souvenier kopen (toerist spelen) .

Ga ook niet te laat weg gaan, ik ga bijna altijd vroeg weg 7.00-8.00 uur ).
En zeker als je in Jakarta Barat (i.v.m ligging dichtbij airport) logeert (dus niet doen).
Van af 700 uur zijn de protokolwegen al bijna tjokvol .
Als je na landing (zeg maar 19.00 0f 19.30 al in de taksi zit dan kan je binnen 2 uren of iets langer mss al inchecken in Bogor.
Let op : als je via Agoda.nl een hotel boekt zal het verschil (ontbijtbuffet) en faciliteiten niet zo veel verschillen of je in een 3* , 4* of 5* hotel zit.
Neemt gerust de standaard kamer .
En voordat je gaat dineren even een massage sessie ondergaan, lekker douchen/badkuip.
Adoeh, lekker .

ojla240
User
User icon of ojla240
spacer line

Als je eigenlijk niets te zoeken hebt in Jakarta en/of Bogor zou ikzelf direct door willen naar Bandung.
Dus dat kan met een autohuur op het vliegveld in Jakarta.
Of doorvliegen naar Bandung. Via http://ticketindonesia.info/ zou je kunnen kijken voor een ticket.

Je bent toch al moe van de internationale reis, en doorreizen brengt je dan direct op de plaats van bestemming.

spacer line  

On 23-07-2015 12:25 ojla240 wrote:
1. Als je eigenlijk niets te zoeken hebt in Jakarta en/of Bogor zou ikzelf direct door willen naar Bandung.
2.Dus dat kan met een autohuur op het vliegveld in Jakarta.
3.Of doorvliegen naar Bandung. Via http://ticketindonesia.info/ zou je kunnen kijken voor een ticket.

4.bent toch al moe van de internationale reis, en doorreizen brengt je dan direct op de plaats van bestemming.

1.Logisch , als je niks te zoeken hebt .
Voor een gemiddelde toerist die mss voor de 1ste keer en niet vaak zal komen (je hebt binding met Indonesia) is het beter om de point of interest MEE te nemen.
Als mijn vrienden/familie uit Indonesia naar Ollanda komen.
Is mijn advies (als ze een paar dagen in NL verblijven ,daarna rondreis in Eropa) , ben je in Amsterdam( hun neef/vriend opzoeken, ik dus) dan neemt je gelijk Zaansche Schans (Molentjes) , Volendam (foto's maken) en afhankelijk van seizoen Keukenhof .
Madame Tussaud , rondvaart , en sight seeing bij de wereldberoemde Red Light District.
Zeker als ze mss nooit meer naar NL reizen.
2. Afhankelijk van de aankomsttijd.
Komt je tussen 16.00 -17.00 (kantoor sluitingtijden) , dan zit je gelijk in de file van afCengkareng Airport t/m de buitenwijken van Jakarta in de buurt van Bekasi/Cikarang
Ondanks de Tolweg Cipularang komt je mss in buurt van 22.00 uur of meer in Bandung .
S'nacht per auto reizen is niet comfortabel , er zijn delen van de Tolweg die niet voorzien van lampen zoals de snelwegen in Nederland.

3.Onbegonnen werkt .
Met huurauto is sneller /goedkoper .
4.Je bent met vakantie, waarom zo veel haast ?

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 23-07-2015 12:25 ojla240 wrote:
..................Of doorvliegen naar Bandung. Via http://ticketindonesia.info/ zou je kunnen kijken voor een ticket.
Ja dat zou kunnen, er is helaas niks (bruikbaars). Het is en stervensduur en je doet er verschrikkelijk lang over.

spacer line  

Hoi allemaal,

Weer veel dank voor jullie reacties! Handig zeg, zo'n forum!

We hebben dankbaar gebruik gemaakt van jullie adviezen en gaan nu het volgende doen:

- Op dag van aankomst met auto door naar Bogor, hotel in centrum vlak bij botanische tuinen.
- Op dag 2 eerst botanische tuinen bekijken, dan met auto naar Bandung via Puncak Pass, eind van de middag nog iets van Bandung proberen te zien, slapen in hotel in de buurt van Gedung Sate (volgens mij wel leuke wijk?)
- Op dag 3 met auto via Garut en Tasik naar Cijulang (zuidwestkust, bij Pandangaran in de buurt), daar verblijven we drie nachten.
- Op dag 6 met auto naar Banjar of Sidareja dan met trein naar Yogyakarta.

Groetjes,
Suzanne

spacer line  

On 29-07-2015 19:06 Suzannesuzanne wrote:
Hoi allemaal,

1.- Op dag van aankomst met auto door naar Bogor, hotel in centrum vlak bij botanische tuinen.
2.- Op dag 2 eerst botanische tuinen bekijken, dan met auto naar Bandung via Puncak Pass, eind van de middag nog iets van Bandung proberen te zien, slapen in hotel in de buurt van Gedung Sate (volgens mij wel leuke wijk?)
3.- Op dag 3 met auto via Garut en Tasik naar Cijulang (zuidwestkust, bij Pandangaran in de buurt), daar verblijven we drie nachten.
4.- Op dag 6 met auto naar Banjar of Sidareja dan met trein naar Yogyakarta.

1. Gewoon doen .
Er zijn 3 * hotels in de buurt van Botanische tuin . waar veel Nederlandse toeristen komen.
Redelijk schoon en relatief goedkoop .
Goedkoper/eenvoudiger kan ook.
2.Ook doen , is een leuke wijk.
En je hebt in Jalan Martadinata ( oude Jln Riau) 2 leuke kledingoutlet , plus de Bandung Indah Plaza ..
Soms zie je kledingmerken die in Bijenkorf te koop staan.
Je hebt hotel Santika , op loop afstand of Hotel Holliday inn .
Plus andere 3* Hotel Melati's in de buurt , wel basic.
Boeken via Agoda.nl
3.Doen met auto, de logische manier.
Tasikmalaya was/is onze roots, maar wat is er eigenlijk te doen in Cijulang ?.

4.Vanaf Cijulang zou ik de auto verder nemen , wel vroeg vertrekken (subuh) .
(Laat) In de middag zit je waarschijnlijk al in Malioboro /Yogya te relaxen.
Van af Banjar is de treinreis niet echt mooi, althans dat vind ik .

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 29-07-2015 19:06 Suzannesuzanne wrote: - Op dag 6 met auto naar Banjar of Sidareja dan met trein naar Yogyakarta.
Suzanne, treinen naar Yogya stoppen niet in Sidareja. Zal je toch naar Banjar moeten.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 30-07-2015 03:00 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]
Suzanne, treinen naar Yogya stoppen niet in Sidareja. Zal je toch naar Banjar moeten.
Sorry, maar dat klopt niet.

Elke dag is er de Lodaya Pagi met zelfs zeer gunstige tijden, vertrek Sidareja 11.55 uur aankomst Yogyakarta 15.12 uur Business en Executive beschikbaar. Prijzen tussen Rp 140.00 enm Rp 320.000.

Sidareja is dichter bij Pangandaran dan Banjar.

spacer line  

On 29-07-2015 19:06 Suzannesuzanne wrote:
Hoi allemaal,

- Op dag 3 met auto via Garut en Tasik naar Cijulang (zuidwestkust, bij Pandangaran in de buurt), daar verblijven we drie nachten.

De vraag is wat wil Suzanne in Cijulang doen, moet toch effe googlen ondanks dat ik iets weet over Ciamis/Tasikmalaya .
Willen ze gaan surfen in Batukaras, Green Canyon bezoeken ?
Is ook te doen , probleem is het vervoer van Cijulang naar Banjar of Sidareja om later naar Yogya te gaan.

Kan je op tijd weg gaan en op tijd de trein pakken ?

Bij Batu Karas heb je ook leuke guesthouses , die mss een bevriende chauffeur "/eigen rijder" in de aanbieding heeft.

De logische keuze is met de auto van Cijulang naar Yogya.
Tenminste dat zou ik doen.
Cijulang is een soort "tempat Jin buang anak" (middle of nowhere) plaats.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Vanaf Cijulang is het nog steeds goed haalbaar voor de trein vanuit Sidareja. Maar je kunt ook de 3e nacht in Pangandaran doorbrengen.
Dag 1 Bandung-Garut-Tasik-Cijulang (1e nacht)
Dag 2 Cijulang (bezoek Grand Canyon, bamboebrug etc (2e nacht)
Dag 3 Cijulang-Pangandaran , vertrek tegen de middag bijvoorbeeld (3e nacht) en de middag nog tijd voor Pangandaran
Dag 4 Pangandaran-Sidareja-Yogyakarta

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

49,908,676 topic views - 222,103 posts - 13,484 topics - 16,230 members - last post @ 19-09-2017 20:01 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

89,937,976 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com