indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Hoi hoi,

Ik ga binnen kort in IndonesiŽ studeren, en nu zag ik dat je bij het aanvragen van een visum moet aangeven of je ooit een wetsovertreding hebt begaan. Nu is dat dus in mijn geval een ja (ik weet het, stom) maar als ik hier ja invul, krijg ik dan geen visum meer? Ik ben al veel geld kwijt aan de school, hotel, vliegticket etc. Heeft iemand hier enige ervaring mee?

Groetjes

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Er is een verschil tussen strafblad of een wetsovertreding.

Met andere woorden: het ligt er aan wat je gedaan hebt. Ik zou dat sowieso hier niet opschrijven maar eerst even uitzoeken hoe zich dat verhoudt.

Maar is dat iets wat de Indonesische ambassade vraagt? Ik ken het niet (maar dat zegt niks) of iets wat je voor je school moet invullen?

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

spacer line  

spacer line  

Op 19-07-2015 20:45 schreef Anne Mieke:
Er is een verschil tussen strafblad of een wetsovertreding.

Met andere woorden: het ligt er aan wat je gedaan hebt. Ik zou dat sowieso hier niet opschrijven maar eerst even uitzoeken hoe zich dat verhoudt.

Maar is dat iets wat de Indonesische ambassade vraagt? Ik ken het niet (maar dat zegt niks) of iets wat je voor je school moet invullen?

Hi Anne Mieke,

Nee ik weet zeker dat ik een strafblad heb. Als ik naar http://visa4indonesia.nl/apply-for-visa/applynow/ ga om een visum aan te vragen voor max. 6 maanden, komt onderin een kopje met ''diversen'' te staan op het aanvraagforumulier. Hier staan vragen als ''Bent u ooit naar IndonesiŽ geweest'', ''Heeft u reisdocumenten van andere landen in bezit'' en als laatste staat ''Heeft u ooit een wetsovertreding begaan (strafregister)?''

elsbeth
User
spacer line

het hangt er vanaf wanneer het strafbaar feit is gepleegd (vanaf moment van veroordeling). Bij een wetsovertreding blijft het strafblad 5 jaar staan, bij een misdrijf 30 jaar. Mocht je tot de eerste groep behoren en het is langer dan 5 jaar dan heb je dus nu geen strafblad meer, bij categorie 2 heb je logischerwijs een groter probleem. Maar hoe die gegevens over en weer uitgewisseld worden weet ik niet. Ik neem aan dat dat vrij snel boven water komt. Heb je er bij eerder vluchten wel eens last mee gehad?

jupje
User
User icon of jupje
spacer line

Op het formulier staat: stafregister , dus gewoon nee invullen.
Vul je ja in, is je kans op een visum minimaal.

Heeft u ooit een wetsovertreding begaan? (stafregister)

FAR FROM THE MADDING CROWD

spacer line  

"1. Wat betekent het voor een persoon als hij of zij ooit in aanraking is geweest met Justitie?

Met de inwerkingtreding van de Wet justitiŽle en strafvorderlijke gegevens (WJSG) per 1 april 2004, is ook het zogenaamde strafregister vervallen en daarmee eigenlijk ook het 'strafblad'. "
Bron: https://www.justid.nl/index/faq/

De probleem, wat bedoelt de de R.I immigratiedienst met de bewuste vraag ?
Waarschijnlijk heeft dat te maken met wat vroeger bewijs van goed gedrag was .

Als je een strafblad hebt, (die nu niet meer bestaat volgens bovenstaande site) heb je toch ooit een misdrijf begaan in plaats van overtreding.

(Misdrijven
De geregistreerde gegevens over misdrijven worden gedurende een termijn van tenminste twintig jaar . Zie verder in de site)

Hangt ook af of de student een specifieke Study Visa moet hebben ( de procedure is duidelijk) of hij/zij het kan opvangen met de sosbud visum .
Heb ooit voor een drs.med . medicijnen UvA of V.U uitgezocht mbt de visa eisen bij KBRI en Universitas Indonesia .

bisa dicek of makemyday .

spacer line  

Op 19-07-2015 22:27 schreef elsbeth:
het hangt er vanaf wanneer het strafbaar feit is gepleegd (vanaf moment van veroordeling). Bij een wetsovertreding blijft het strafblad 5 jaar staan, bij een misdrijf 30 jaar. Mocht je tot de eerste groep behoren en het is langer dan 5 jaar dan heb je dus nu geen strafblad meer, bij categorie 2 heb je logischerwijs een groter probleem. Maar hoe die gegevens over en weer uitgewisseld worden weet ik niet. Ik neem aan dat dat vrij snel boven water komt. Heb je er bij eerder vluchten wel eens last mee gehad?

De eerdere vluchten die ik heb gemaakt waren allemaal binnen Europa! Hier was nooit echt sprake van een visum

spacer line  

Op 19-07-2015 22:33 schreef jupje:
Op het formulier staat: stafregister , dus gewoon nee invullen.
Vul je ja in, is je kans op een visum minimaal.

Heeft u ooit een wetsovertreding begaan? (stafregister)

Wordt dit niet nagekeken dan? Ik denk wanneer ik Nee invul en ze zien dat het eigenlijk ja zou moeten zijn, ik een groter probleem heb?

spacer line  

Op 20-07-2015 10:07 schreef Surya Atmadja:
"1. Wat betekent het voor een persoon als hij of zij ooit in aanraking is geweest met Justitie?

Met de inwerkingtreding van de Wet justitiŽle en strafvorderlijke gegevens (WJSG) per 1 april 2004, is ook het zogenaamde strafregister vervallen en daarmee eigenlijk ook het strafblad. "
Bron: https://www.justid.nl/index/faq/

De probleem, wat bedoelt de de R.I immigratiedienst met de bewuste vraag ?
Waarschijnlijk heeft dat te maken met wat vroeger bewijs van goed gedrag was .

Als je een strafblad hebt, (die nu niet meer bestaat volgens bovenstaande site) heb je toch ooit een misdrijf begaan in plaats van overtreding.

(Misdrijven
De geregistreerde gegevens over misdrijven worden gedurende een termijn van tenminste twintig jaar . Zie verder in de site)

Hangt ook af of de student een specifieke Study Visa moet hebben ( de procedure is duidelijk) of hij/zij het kan opvangen met de sosbud visum .
Heb ooit voor een drs.med . medicijnen UvA of V.U uitgezocht mbt de visa eisen bij KBRI en Universitas Indonesia .

In de mail die ik heb ontvangen van de Universiteit stond dat ik een Social Visit Visa moet aanvragen! Gelden hier weer andere regels voor dan?

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Surya maakt er zo als gewoonlijk weer een heel verhaal van, zonder een oplossing of alternatief aan te dragen, de man zaait graag verwarring omdat hij als geboren IndonesiŽr pretendeert dat hij alles weet
Even onder ons gezegd en gezwegen, denk je nu werkelijk dat de Indonesische ambassade jouw doopceel bij de politie gaat lichten Emoticon: Confused
Als je je in IndonesiŽ gedraagt en niet in aanraking met de politie komt voor misdadig gedrag, zodat ze niet gaan informeren naar je verleden, gewoon een SosBud aanvragen en gaaaaan.

De spreuk van de belastingen "Simpeler kunnen we het niet maken" is duidelijk niet op het lijf van Surya geschreven, dat weten forummers inmiddels maar nieuwelingen niet, Surya heeft het devies, "Waarom zou je het simpel doen als het moeilijk kan". Emoticon: Laugh out loud

jupje
User
User icon of jupje
spacer line

Op 20-07-2015 16:45 schreef indonesiahereicome:

[quote verwijderd]

Wordt dit niet nagekeken dan? Ik denk wanneer ik Nee invul en ze zien dat het eigenlijk ja zou moeten zijn, ik een groter probleem heb?

Wat denk je zelf? Als je nu Ali B. zou heten, was het een ander verhaal.
Die kans, dat ze dat bij de ambassade gaan uitpluizen is Ťcht minimaal, bij die honderden visa aanvragen, die ze maandelijks te verwerken hebben.
Inderdaad, als ze daar achter komen van je strafblad, kun je het vergeten.
Maar als je ja invult, krijg je waarschijnlijk geen visum.
En als je nee invult, zeer waarschijnlijk wel.
Aan jouw zelf de keuze, wat te doen.

Ik vul zelf altijd nee in bij mijn aanvraag voor het SosBud visum.
Heb weliswaar geen stafblad (nog strafblad), maar wel talrijke keren een wetsovertreding begaan.
Snelheidsovertredingen, door rood licht gereden, foutgeparkeerd.
Wat wil je, na bijna 50 jaar rijbewijs.
Ook wel eens bekeurd voor fietsen zonder verlichting.
Wie zůnder zonden is, werpe de eerste steen.

FAR FROM THE MADDING CROWD

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

We hebben hier ook te maken met twee verschillende landen. Wat in het ene land een overtreding is, wordt in het andere land afgedaan als tidak apa2,masalah en omgekeerd. Iedere misdrijf is een wetsovertreding, iedere overtreding is geen misdrijf. Zo ook met de vertaling van de termen strafblad, wetsovertreding. Indonesie kent heel andere normen en waarden (er is op dit moment zelfs sprake om voor homosexuelen de doodstraf in te voeren..... ik bedoel maar.)

Ik zou dan ook "nee" invullen om de reden die Jupje hierboven aangeeft.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

spacer line  

On 20-07-2015 16:48 indonesiahereicome wrote:

[quote removed]

In de mail die ik heb ontvangen van de Universiteit stond dat ik een Social Visit Visa moet aanvragen! Gelden hier weer andere regels voor dan?

Yes,indeed.
Formeel moet iemand die in Indonesia wil studeren , een STUDIE VISUM aanvragen.
De voorwaarden zijn duidelijk beschreven.
Heb ooit in Indahnesia over de officiele voorwaarden doorgegeven .
Weet niet meer in welke topic. van de KBRI(RI Ambassade en van de betrokken Universiteit= in mijn voorbeeld de Fakultas Kedokteran U.I Jakarta , met evt. stageplaats via een oud klasgenoot die verbonden is aan de RSCM (de oude Centraal Burger Ziekenhuis) .

De persoon in kwestie vroeg mijn bemiddeling omdat hij voor zijn laatste afstudeerproject ( tot H.A ?) stage moet lopen .

Een andere traject is het nemen van SosBud Visa (sociaal culturee visuml) , de voorwaarden zijn duidelijk beschreven en in feite soepeler dan de studievisum .
Dat heeft hij ook gedaan, en via zijn eigen kanalen een andere "sponsor" gevonden .
De SosBud visum kan men ook gebruiken om langer te verblijven in Indonesia, tot maximum van 6 maanden of 180 dagen .
Dus een taalcursus volgen, cultuur etc kan men (doet men vaak ) onderbrengen onder de noemer van Sosbud.

De gegevens/vereisten van studievisum van KBRI NLD kan ik niet meer vinden.
Wel een beschrijving van study visa van KBRI Londen.
Ik mag aannemen dat het ook voor ALLE KBRI gelden.
De beste manier is m bij de KBRI Den Haag t e informeren, uiteraard geen slapenden wakker maken.
Zijn er nwe regels erbij gekomen ???

http://www.indonesianembassy.o(...)dy_in_indonesia.html
Mooier of iets anders van te maken kan ik niet.
Staat gewoon beschreven . Emoticon: Shiny

spacer line  

On 20-07-2015 19:40 jupje wrote:

[quote removed]

Snelheidsovertredingen, door rood licht gereden, foutgeparkeerd.
Wat wil je, na bijna 50 jaar rijbewijs.
Ook wel eens bekeurd voor fietsen zonder verlichting.
Wie zůnder zonden is, werpe de eerste steen.

Jupje , dat zijn verkeersovertredingen .
Ben ook in de 47 jaren in NLD 2 of 3x een verkeersovertreding begaan, een paar km te hard gereden (na aftrek van de 10% regeling), toch goed voor ongeveer 30/40 eurie ?

spacer line  

Een aanvullende info:
*pt 6.: Disarankan agar pelajar asing yang berniat menempuh pendidikan/shortcourse di Indonesia selama 3 bulan, 6 bulan atau 2 tahun mengajukan Visa Tinggal Terbatas (Vitas).

"Vrije" vertaling:
Pt 6.Het is aan te bevelen dat buitenlandse studerenden die in Indonesia een opleiding/shortcourse voor een periode van 3 mnd, 6 mnd of 2 jaar wil volgen om een VITAS aan te vragen.

http://www.kemlu.go.id/penang/(...)heet.aspx?IDP=5&l=id
Opmerking :
Het is zoals hoe het moet.
De formele kant.
Zie:
2. Visa Kunjungan Sosial Budaya (VKSB) dimungkinkan untuk dikeluarkan oleh Perwakins bagi calon pelajar/mahasiswa asing dari wilayah akreditasi, namun tidak disarankan, karena harus dialihkan status keimigrasiannya dari Visa Sosial Budaya menjadi izin tinggal.
Vrij vertaald: VKSB(Sosbud) kan gegeven worden maar niet aan te bevelen omdat de immigratiestatus veranderd moet worden van VKSB naar Tijdelijk Verblijf (Izin tinggal) .
Van 2 jaren , met mogelijkheid tot 2x extra verlenging.

pt 7: De VITAS regelen bij de Indonesische Ambassade 3 maanden van te voren.
pt .8 Procedure kan 3 weken duren.
pt 9 : Immigratiedienst zal de aanvraag niet behandelen als de papieren niet in orde zijn .

In de praktijk kan andere route's worden gevolgd zoals in mijn persoonlijke voorbeeld ( via Sosbud) . De Universiteit stelt voor om de Sosbud route te nemen .
DUS ga goed informatie vragen . Bij de bron.

spacer line  

Ik zit persoonlijk met hetzelfde probleem en ben benieuwd naar de uitkomst van de visum aanvraag. Is de visumaanvraag gelukt door nee in te vullen?

merdekaSah
User
User icon of merdekaSah
spacer line

Ter aanvulling op de sosbud oplossing van Surya

Ook bij een sosbud wordt de vraag gesteld of je ooit in aanraking met justitie bent gekomen
dus ..................

Hoezo soepeler ??

spacer line  

Ik heb geen persoonlijke ervaring met Sosbud gebeuren, als ik ooit langer wil blijven voor mijn nyonya langer dan 2 maanden moet ik ook straks mijn (vitamin) K&R aanklampten .

Of een Biro Jasa inschakelen, waarom moet ik de wiel opnieuw uitvinden ?

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Ik heb al alle donders veel gezwam van Om Sid aangehoord.
Als iemand een strafbaar feit heeft gepleegd en er een bewijs van goed gedrag zou moeten komen? Zal iemand het echt vreselijk bont gemaakt moeten hebben dit niet te krijgen voor een reis of studie.

Paspoort ingetrokken, enz.

Om Sid. Ontzetrende kweel. Hou nou eens op man.
Nog een keer en de ban knop gaat in. Emoticon: Angry

It's only kinky the first time.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 15-12-2015 07:14 oyibo wrote:
Ik heb al alle donders veel gezwam van Om Sid aangehoord.
Als iemand een strafbaar feit heeft gepleegd en er een bewijs van goed gedrag zou moeten komen? Zal iemand het echt vreselijk bont gemaakt moeten hebben dit niet te krijgen voor een reis of studie.

Paspoort ingetrokken, enz.

Om Sid. Ontzetrende kweel. Hou nou eens op man.
Nog een keer en de ban knop gaat in. Emoticon: Angry

Dit is niet terecht meneer Oyibo, daar ben ik het totaaaaaal niet mee eens dus optieften, terug in je hok.

Dit is niet terecht meneer Oyibo, daar ben ik het totaaaaaal niet mee eens dus optieften, terug in je hok.
Als je wil modderatoren dan doe je de boel dagelijks volgen, niet na meer dan een maand ineens gaan modderen terwijl je niet weet waar het over gaat Emoticon: Bye bye
Recht is recht en krom is krom Emoticon: Yes!

elsbeth
User
spacer line

Misschien moet Oyibo maar eens even uitleggen wat er niet klopt aan het verhaal van Surya. Leek mij een vrij logisch verhaal, maar blijkbaar voor jou reden om te dreigen met een bannetje. Waarom?

spacer line  

Wat een verhalen, niet te volgen voor een buitenstaander. Wie is in godsnaam Ome Sid???
De vraag was "heeft iemand ervaring met......". Uit alle antwoorden blijkt dat NIEMAND ERVARING heeft met het "met een strafblad aanvragen van een visum".
Dus gaat iedereen maar een andere niet gestelde vraag beantwoorden.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 15-12-2015 10:42 jobvanstaalduinen wrote:
Wat een verhalen, niet te volgen voor een buitenstaander. Wie is in godsnaam Ome Sid???
De vraag was "heeft iemand ervaring met......". Uit alle antwoorden blijkt dat NIEMAND ERVARING heeft met het "met een strafblad aanvragen van een visum".
Dus gaat iedereen maar een andere niet gestelde vraag beantwoorden.

Als je denkt een buitenstaander te zijn omdat je het hele verhaal niet dagelijks volgt, hou je er dan nu ook buiten, je weet namelijk werkelijk niet waar je het over hebt beste Job.
Elsbeth wel dus Emoticon: Yes!
Dit is namelijk oud zeer Emoticon: Blush

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Om Malam moet zijn eerdere posting nog eens terug lezen.( recht is recht)
Aan meelezen ontbreekt het niet.

Vink je nee aan, en zou er twijfel zijn? Dan volgt de vraag van bewijs van goed gedrag.
Die kun je tegenwoordig aanvragen bij de gemeente. Dan zouden er zwaarwegende redenen moeten zijn je een studievisum te weigeren. Het lijkt me dat we het hier niet hebben over zware misdaden.

It's only kinky the first time.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

80,925,131 topic views - 238,340 posts - 13,717 topics - 29,628 members - last post @ 07-04-2020 06:00 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

131,977,006 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com