indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Java > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (2 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Kaat2013
User
spacer line

Hoi, ik heb al veel aan dit forum gehad, dank daarvoor. Nu t dichterbij komt (een maand Sumatra en Java) de laatste vragen: we zijn ingeŽnt, maar hoefde van de GGD niet tegen rabies geŽnt te worden. Toch ben ik er bang voor, temeer daar we reizen met een kind. En in de Lonely Planet staat dat het vaccin vaak niet aanwezig is in IndonesiŽ, dus dat je dan naar Singapore moet vliegen. Aangezien je heel snel moet zijn na een beet of lik, lijkt me dat een probleem. Hoe schatten jullie dit in? Heb er een slapeloze nacht van gehad...

koming
User
User icon of koming
spacer line

Hoe kom je erbij dat je heel snel moet zijn? Ik ben een leek maar ik heb altijd begrepen dat de incubatietijd van rabiŽs juist erg lang is. Volgens mij is er tijd genoeg.
Maar uiteraard moet iedereen voor zichzelf de afweging maken, risico is er altijd en overal. Ik zou me alleen er niet door laten tegenhouden, je kunt overal wel wat oplopen en zo kun je nooit de deur uit. Thuis kan er ook een vliegtuig bovenop je slaapkamer vallen.

koming

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Als je helemaal niet bent ingeent dan kun je maar het beste zo snel als mogelijk actie ondernemen.
Ik vind de zorgen wat overdreven. Ik ben ooit gebeten door een hond in Laos die verdacht was en heb de hele riedel ondergaan (niet geent van te voren dus). Daarbij reis ik ook nog eens heel erg veel. de kans dat zoiets gebeurt is klein. Precies zoals mijn bovenbuurman zegt, je kunt geen risico's uitsluiiten. Wil je dat wel, dan zeker niet naar Indonesie gaan want ik kan wel een paar meer dingen opnoemen.
Verder, ER IS GEEN ENKELE INJECTIE/MEDICIJN DAT WELKE ZIEKTE DAN OOK VOOR 100% KAN VOORKOMEN!
Ik spreek nu even in het algemeen en doel dan met name op hygiene (nee ook dat heb je niet altijd helemaal zelf in de hand) en muggen. Transport in Indonesie is nog zo'n risico. En wat denk je van de zon?

Op Sumatera of Java ben je niet in the middle of nowhere en binnen de kortste keren in een stad met een ziekenhuis. Wat moeten die mensen die daar wonen dan wel gaan doen, denk ik dan altijd. Risico's uitsluiten is een westerse luxe die de meeste (jawel de meeste) mensen op de wereld niet hebben.
Verder staat er in de LP wel meer dat niet klopt!

Gewoon gaan, gezond verstand gebruiken, doen wat je goed acht, niet krampachtig gaan reizen of anders maar gewoon hier blijven.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Rabies injecties zijn gemakkelijk te verkrijgen. De Indonesiers moeten toch ook worden ingeŽnt als ze zijn gebeten? Ik woon en reis al 25 jaar in dit land en nog nimmer angstig gevoelt voor eigen gezondheid dan wel die van mijn kinderen. Wij worden niet eens ingeeŽnt. Met alles: voorzichtig zijn. Dat is doorgaans voldoende.

elsbeth
User
spacer line

Ik wil hier toch wel even wat aan toevoegen. Er zijn weinig ziektes zo gegarandeerd dodelijk als rabiŽs. De incubatietijd is inderdaad vrij lang (20-60 dagen en zelfs veel langer), maar krijg je de ziekteverschijnselen, dan ben ook de klos en ga je gewoon dood.
Met andere worden: je loopt bijzonder weinig risico om gebeten te worden door een besmette hond. Ik heb nog nooit een rabiŽs vaccinatie genomen. Maar wordt je gebeten door een beest waarvan je kunt vermoeden dat hij rabiŽs heeft, dan mag je geen enkel risico meer lopen en moet je zo snel mogelijk overgaan tot een reeks vaccinaties. Als je gaat wachten tot je verschijnselen krijgt is het te laat en ga je gewoon (niet, vrij ongewoon, nl. gruwelijk) dood. Dat is bij de meeste ziektes toch wel anders, daarom toch deze waarschuwing om niet met beesten in aanraking te komen. Maar ik zou er niet wakker om liggen hoor. Niet inenten en als er wat gebeurt wel als de sodemieter naar een ziekenhuis. Mijn nichtje is vorig jaar in de jungle van Suriname gebeten door ťťn of ander eng type vleermuis. Volgens de KLM arts in Paramaribo was er geen rabiŽs in Suriname. Toen ze 3 dagen later terugkwam heb ik vreselijk aangedrongen bij haar moeder om geen enkel risico te lopen en vaccinaties te gaan halen tegen rabiŽs. Voor de eerste reeks was ze eigenlijk al te laat, maar het kon allemaal nog net. De artsen van het AMC waren niet erg blij met het advies uit Paramaribo..

Kaat2013
User
spacer line

Bedankt voor jullie reacties, ik heb hiermee een afweging kunnen maken. We gaan inderdaad niet inenten en voorzichtig zijn, we zitten op een redelijk afstand van Medan en later Yogjakarta, dus als vaccins daar voorradig zijn moet het lukken.
Bedankt!

elsbeth
User
spacer line

Ja joh, en ook niet te angstig rond gaan lopen, wel een beetje (boel) blijven genieten. Ik ben zelf altijd bang geweest voor honden. Komt misschien doordat ik als klein kind flink in mijn gezicht ben gebeten. Vreselijk, die honden die zo keihard op je af komen rennen en waarvan die baasjes dan zeggen: hij doet niks hoor. Nou, maar ik wel, opsodemieteren met dat beest. Maar in IndonesiŽ ben ik nog nooit bang geweest voor een hond. Niet aaien is voor mij dus heel makkelijk, dat begrijp je!

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

In Yogya zijn rabiesinjecties makkelijk te verkrijgen. To be honest - aansluitend op Elsbeth - laat ik ook direct vaccineren als iemand door een (onze) hond is gebeten; ook al durf ik voor 99% te garanderen dat onze hond niet is besmet. You'll never know.
Maar niet bang zijn, injecties zijn verkrijgbaar, en......zoals hierboven is gezegd: Blijf van dieren af, aai ze niet. Honden zijn hier niet gewend te worden geaaid. Dus als iemand op hen afkomt met een opgeheven hand, denken ze dat ze worden geslagen en bijten dus van zich af.

joost
User
spacer line

Over vaccinaties beschikbaar gesproken.
Enige weken geleden stond er in Provinciale Zeeuwse Courant een pagina vol verhaal van een zeeuwse verpleegster die in Monkey Forest door een aap werd gebeten.
Bij het 1ehulp postje aldaar verkreeg zij de verzekering dat alle apen ingeent waren. Rara
Gezien haar achtergrond ging zij naar een hospitaal voor een injectie.
De arts zei "out of stock"
In het artikel stond geen voorraad over heel indonesie.
Zij hals overkop naar Singapore waar ze een.paar uur voor de deadline aankwam voor medicatie.
Dus???? Ik weet het niet.

koming
User
User icon of koming
spacer line

On 19-06-2015 13:42 joost wrote:

Tsja, ik herken dat wel. Dan weliswaar in afgelegen gebieden maar als ze dit op Bali al roepen ...
Waarschijnlijk is er vast wel ergens een vaccin te krijgen, maar moet je er bovengemiddeld veel moeite voor doen om het te vinden. De vanzelfsprekendheid waarmee je in Nederland in ieder willekeurig ziekenhuis een vaccin krijgt is in Indonesie niet overal te verwachten. En als je dan als toerist ook nog eens niet de weg weet en de taal kent ...

joost
User
spacer line

Ik dacht ik ga een rondje ziekenhuizen bellen.
Zojuist klaar hiermee
2 gebeld in Denpasar geen voorraad
1 gebels in Surabaya geen voorraad.
1gebeld in Yogja het RS International heeft voorraad.

Dus Koming zoals je zei Er is vaccin maar het is bellen.

joost
User
spacer line

Zojuist gebeld met RS Siloam in DenPasar en die heeft vaccin momenteel op voorraad.
Zeker een gerusstelling voor de tourist en de plaatselijke bevolking.

Kaat2013
User
spacer line

Zo Joost, wat goed zeg! Is t ook mogelijk dit te achterhalen voor Medan?

PamelaAn
User
spacer line

Er zijn heel veel mensen die echt overdreven bang zijn voor honden en dan spreek ik alleen over Nederland, want daar ligt mijn ervaring.

Als ze een hond zien, dan krimpen ze al helemaal in elkaar en beginnen hard weg te lopen of maken van die vreemde gebaren (mijn schoonzus was als de dood voor honden, is gelukkig nu over).

Hond ziet dat en denk: oh leuk dat schepsel wil met mij spelen en begint dan tegen je aan te springen en te happen. En dat happen kan behoorlijk pijnlijk zijn.

Het enige wat je moet doen, als je zo'n hond ziet, sta stil, maak geen rare bewegingen, zoals beest van je afslaan of zo. Hond snuffelt aan je, vindt jou niet meer interessant want je maakt geen beweging meer en druipt af.

Ik heb gelukkig hier in IndonesiŽ nooit ervaring gehad met dolle honden en reis toch regelmatig door geheel IndonesiŽ. Ik laat hier de honden met rust, aai ze nooit, haal ze nooit aan, loop gewoon langs ze heen. Vaak zien ze me niet eens en anders met ťťn lui oog.

Ben zelf vroeger door een klein keffertje in Nederland in mijn hielen gebeten tot bloeden toe en een gat in mijn hiel.
Ben gelukkig niet bang geworden voor honden.

Kaat2013. Als je wilt weten of ze in Medan ook vaccinatie hebben voor hondsdolheid dan gewoon even ziekenhuizen daar bellen, dan weet je het zeker.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ja, zo simpel is het natuurlijk niet. Ik liep destijds ook gewoon langs "die" hond en zat een uur later in het ziekenhuis.
------------------------------------
Ik vraag me wel af wat voor waarde er aan gehecht moet worden dat telefonisch wordt bevestigd dat een vaccin aanwezig is.dergelijke informatie is vandaag actueel maar kan volgende week zomaar anders zijn.Het zou beter zijn om telefoonnummers van diverse ziekenhuizen paraat te hebben.
Er werd vorige week gevraagd hoe wij dit inschatten en daar is antwoord op gegeven. Maar wat moet je er verder mee? Er zijn maar 3 mogelijkheden. Er gebeurt niks (die kans is het grootst), er wordt gebeten en beest heeft geen rabies (kans nummer 2) en er wordt gebeten en het beest heeft wel rabies (kans nummer 3). Maar het is verder info waar je verderniet zoveel aan hebt. Bij 1. zul je vaststellen waar je je druk om gemaakt hebt en bij 3. "zie je wel".

Ik vind het persoonlijk heel erg dat hier zo moeilijk over gedaan wordt want zoals al eerder schreef hoe moet het dan met de mensen die daar wonen?
In een eerdere posting heb ik ook aangegeven welke andere gevaren meer reeel zijn. Als je zo bang bent dan kun je beter niet gaan. Het is niet een of andere multiplechoicevraag maar een kansberekening en die kun je niet berekenen.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

joost
User
spacer line

Kaat je kunt googelen naar de telefoonnummers van ziekenhuizen in Medan.
Ik had gereageerd op dit onderwerp omdat er een artikel over Rabies in onze krant stond.
Omdat een dokter in Bali zei er zijn geen vaccins vond ik wat vreemd.
Zodoende een rondje gebeld. Ik was nieuwsgierig
Er is degelijk wel vaccin maar niet voorradig in ieder ziekenhuis bleek.
Wat men nog heeft is misschien morgen al weer verkrijgbaar in een ander ziekenhuis.

spacer line  

Men moet 2 zaken onderscheiden:

De meeste locals die door een hond gebeten worden, willen de gratis / van overheidswege verstrekte rabies vaccinatie. En, die is op in de meeste (staats) ziekenhuizen.

Toeristen en locals die willen en kunnen betalen, kunnen in veel (particuliere) ziekenhuizen en bij huis-artsen terecht en zonder problemen de rabies vaccinatie krijgen.

If you have nothing to loose, you can risk everything

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 19-06-2015 13:42 joost wrote: Enige weken geleden stond er in Provinciale Zeeuwse Courant een pagina vol verhaal van een zeeuwse verpleegster die in Monkey Forest door een aap werd gebeten.
Bij het 1ehulp postje aldaar verkreeg zij de verzekering dat alle apen ingeent waren. Rara
Gezien haar achtergrond ging zij naar een hospitaal voor een injectie.
In het artikel stond geen voorraad over heel indonesie.
Zij hals overkop naar Singapore waar ze een.paar uur voor de deadline aankwam voor medicatie.
Dus???? Ik weet het niet.
Dan heb je het over Bali en niet de rest van Indonesia. Als men nou eens begrijpt dat Bali als eiland net zoveel bewoners heeft als de stad Surabaya, dan kan men zich indenken dat Bali voor medici echt niet zo interessant is. Omdat er toeristen zijn? Die zijn er ook in Surabaya, maar dan vooral uit Azie, en lokale toeristen die doorgaans meer geld op zak hebben dan de gemiddelde Bali-toerist.
Evenzo vindt men de beste ziekenhuizen op Java. Men hoeft echt niet naar Singapore voor zoiets. Het bekende ziekenhuis Sanglah in Denpasar haalt het nog niet bij de gerenommeerde hospitaals in Jogja, laat staan in Surabaya, Jakarta of Bandung.
Daar waar het geld zit, zijn de beste hospitaals.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 20-06-2015 10:39 Amed East Bali wrote: Toeristen en locals die willen en kunnen betalen, kunnen in veel (particuliere) ziekenhuizen en bij huis-artsen terecht en zonder problemen de rabies vaccinatie krijgen.
Dat verwacht ik ook. Nooit naar een staatshospitaal gaan.

Kaat2013
User
spacer line

Goed, alweer wijzer geworden. De titel is wat gedramatiseerd maar de zorg is er wel; niet zozeer voor mezelf, maar ik reis met een kind en dan vind ik t mijn verantwoordlijkheid om goed geÔnformeerd te zijn over alle opties en obstakels.
Dus dank, iedereen die info heeft gegeven.

elsbeth
User
spacer line

Hai Kaat, ik begrijp het heel goed, hoor. Zoals je hier leest wil iedereen die er ooit mee in aanraking is geweest onmiddellijk naar een ziekenhuis, dus iedereen realiseert zich de ernst ervan. Dus dat je je er zorgen over maakt, is heel logisch. De kans is echter heel klein en als puntje bij paaltje komt, zal je zeker in de nabije of misschien iets verdere omtrek iets vinden. Dus gewoon lekker gaan en ontspannen vakantie vieren.
En het vermijden van risico's is inderdaad een Westerse luxe, net als het uitzoeken van vluchten op prijs, beenruimte, kwaliteit van eten en drinken, de kleur van de zandkorrel op de stranden etc. Als we allemaal heeeel erg gaan denken aan "hoe het dan wel niet zou zijn met de lokale bewoners", laten we wel zijn, dan zouden we met elkaar moeten zorgen voor een grote geldpot waarmee voor de lokale mensen, in de staatsziekenhuizen net zo'n voorraad vaccins gevormd zou kunnen worden als in de particuliere ziekenhuizen. Met het geld van al die reizen we met z'n allen maken zouden we dan toch flink wat kunnen bijdragen aan de plaatselijke gezondheidszorg.

Kaat2013
User
spacer line

Dank je wel voor de fijne reactie, Elsbeth!

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

85,341,468 topic views - 240,165 posts - 13,729 topics - 33,261 members - last post @ 25-09-2020 14:11 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

139,100,910 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com