indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Bali, het godeneiland > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (2 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

nienke1977
User
spacer line

Wij gaan eind Juni begin Juli naar Indonesie (Java en Bali) 4 pers.
Graag info met betrekking tot het volgende
- Wat moeten wij absoluut zien? (meren, vulkanen, rijstvelden enz.)
- wat zijn de mooiste tempels
- reismogelijkheden (chauffeur met auto mogelijk?)
- wat en waar zijn mooie (wild)natuur parken?
- overnachtingsplaatsen
-Plekken waar niet zo veel toeristen komen

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

Beste Nienke,

Wij adviseren je om eerst eens op dit forum rond te kijken. Er is reeds veel geschreven over Bali inclusief diverse verwijzingen naar andere web sites.

Er komen vaker nieuwe leden welke gelijk met vragen beginnen te stellen die allang gesteld zijn door anderen.
En om nu iedere keer alles te herhalen...........

Begin Juli is nog ver weg.

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

-Plekken waar niet zo veel toeristen komen

wie wil dat nu niet he Emoticon: Puh! Maar verder sluit ik me inderdaad aan bij wat Albert zegt.

Je stelt een paar vragen waarmee je een hele vakantie kunt samenstellen trouwens..

Yerun

latex40
User
User icon of latex40
spacer line

Ben het volledig eens met Albert en Jeroen, voordat je aan een reis begint, orienteer dan bij je zelf " WAT WIL IK ZIEN, WAT EN HOE WIL IK HET DOEN " raadpleeg dan boeken die over het land schrijven, bv:
Lonely Planet of Insight guide. Haal datgene eruit wat jouw interesse heeft. Plen je aantal dagen als je niet weet hoe groot het land is kijk in de boeken ze geven een goed antwoordt .
Ik heb mensen ontmoet in Nederland die inclusief vliegen 14 dagen naar Sumatra - Java en Bali gaan. Ik vertelde hen: " mensen blijf toch liever thuis " 3 eilanden in 10 dagen tijd dit is niet te doen. Zijn toch gegaan maar naderhand hadden ze spijt. Terug te komen eigenlijk op de vraag om op de site vragen te stellen, mag altijd indien je er niet uitkomt. Maar zoals Albert en Yeroen zeggen en schrijven er wordt volop geschreven over Java en Bali. Maar koop een paar boeken die over het land schrijven dan weet je al heel veel. Emoticon: Yes! succes

nienke1977
User
spacer line

Natuurlijk hebben we al heel veel gelezen en weten we dat je niet heel Indonesie in drie weken kunt bezichtigen. We hebben al een klein beetje een idee maar dachten misschien zijn er mensen die informatie hebben die niet in de boeken staan. Jullie reactie dat er al veel in dit forum staat ben ik het niet mee eens. Heb m inmiddels doorgespit maar kom alleen gezwets tegen wie er wanneer naar Bali gaan en er al zitten! ZET ER DAN OOK WAT CONCREETS OP!

spacer line  

Pfff alles is hier ook teveel gevraagd he ? Er kan alleen maar commentaar geleverd worden op vragen. Of ze nou vaak gesteld zijn of niet vaak gesteld zijn.

Nienke een chauffeur vind je zo. Er zijn genoeg mensen die je graag rond rijden! Hou er wel rekening mee dat ze niet allemaal helemaal de weg weten.. Ik heb vaak zat gehoord dat mensen ergens naartoe wilde, maar aan de andere kant van het eiland beland waren.
Een goede chauffeur weet de mooie plekjes op Bali ook wel.

Je mag me mailen of toevoegen op msn als je meer wilt weten hoor!

Groetjes, Marianne

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Nienke,

Als je alleen 'gezwets' tegenkomt... waarom dan toch reageren? Uit je vragen was naar mijn mening totaal niet op te maken dat er al voorbereiding was geweest, behalve het kopen van een reis.

Maar goed, wat moet je absoluut zien?
- Tirtagganga water castle bijvoorbeeld

Reismogelijkheden?
- Een motor huren, dan ben je vrij om te gaan en staan waar je wil.

Plekken waar minder touristen komen?
- Buiten Zuid-Bali, Ubud en Lovina zijn er plekken te over.

De rest weet ik zo niet, nog niet mee bezig gehouden en nog niet zelf gezien. Emoticon: Wink

Jantje
User
spacer line

On 22-03-2005 20:51 nienke1977 wrote:
maar kom alleen gezwets tegen wie er wanneer naar Bali gaan en er al zitten! ZET ER DAN OOK WAT CONCREETS OP!

Wat wil jij nou eigenlijk. Dat het forum de reis voor je uitzoekt en de koffers draagt en de rotzooi achter je reet op ruimt!
Ga jij maar bij een reisbureau zoeken! Emoticon: Angry

caroline
User
spacer line

Nienke, overal op Bali zijn er chauffeurs in overvloed en zoals Marianne al meldde als je ze vraagt om je ergens te brengen wat niet toeristisch is, doen ze dat. Als je contacten legt met de balinese bevolking wordt je vanzelf bij ze thuis uitgenodigd om een hapje mee
te eten. Een aanrader is een trip te maken van Candidasa naar Ahmed voor het bezichtigen van mooie rijstvelden en dan kan je in Ahmed gelijk snorkelen. Candidasa is een klein vissersdorpje waar de bevolking je graag nader kennis zal willen laten maken met hun cultuur en gebruiken. Als je naar Lovina gaat bezoek dan de Les of Lus waterval ipv Gigit of Mundok waterval, stukken minder toeristisch...
Succes en geniet ze !!

sayang
User
User icon of sayang
spacer line

oosten van bali zou ik aanraden...
doch is toeristen 'ontlopen' op bali niet zo makkelijk haha
vooral juni/juli

petersnor
User
spacer line

Nienke,
gaarne wil ik wel wat CONCREETS toevoegen Emoticon: Smile maar helaas,tja sorry............................het lijkt hoe jammer het ook is op "PRIKBOORD" Bali

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Nienke,
Om in Bali een programma te maken voordat je vertrekt is echt niet nodig, Bali is klein en van Zuid naar Noord zijn maar een 3 uur, er zijn veel chaufeurs/gidsen in Bali die je graag de dingen willen laten zien in een meerdaagse rondreis, laat van begin af aan wel duidelijk blijken dat je niet gediend bent van allerlei verkooptrucs, tenmiste mocht je dat niet willen.
Over die chaufeurs horen we heel weinig klachten van mensen die we hier ontmoeten, zelf hebben we ook een vaste eigen chaufeur maar om hem echt aan te bevelen vind ik oneerlijk ten opzichte van de andere.
Mochten mensen hem willen benaderen vind je op onze site op http://parpulo.com/bali/ zijn visite kaartje, hij is weer familie lid van een restaurant waar ik persoonlijk al 5 jaar kom en nog steeds erg tevreden ben.
Ik woon nu in Bali en ben daarvoor verschillende keren als toerist in Bali geweest.
De dingen die veel indruk maakte op mij zijn:
1. In alle vroegte met een vissersboot naar de dolfijnen kijken in Lovina Beach, ik had geluk en zag heel veel dolfijnen, echter de zonsopkomst gezien vanuit de zee was echt heel mooi.
2. De Git-Git watervallen in Noord-Bali.
3. De 2 meren in de bergen met de tempels en de markt met groente, fruit en bloemen.
4. Het van dichtbij meemaken van een ceremonie.
5. De grote markt in Denpasar.
6. Lekker aan het strand zitten en van de zonsondergang genieten.

Wat ik nog niet gezien heb en graag wil zien is het natuurpark in de buurt van Negara, in die plaats liggen verschillende Panti Asuhan (tehuizen voor kinderen), die mocht je daar behoefte aan hebben graag hebben als je daar een bezoek aan brengt en mocht je iets voor die tehuizen willen doen kan je zelf ter plaatse beslissen welk tehuis de hulp het hardste nodig heeft.
Verder wil ik spoedig met mijn vrouw Tuti van Singaraja uit door Oost-Bali weer terug rijden naar het zuiden, daar schijnen de echt rustige plaatsjes te liggen waar jij naar vraagt.
Voor ons is de manier om Bali te verkennen op onze scooter.

Mocht je behoefte hebben om naar Java te gaan is voorbereiding wel echt nodig, de afstanden zijn daar veel groter en ook zijn er veel meer dingen te zien als in het kleine Bali.
Als daar iemand een aanbeveling doet voor een chaufeur/gids kan je er wel serieus over na denken om zo'n man te nemen voor de hele rondreis, ook is te overwegen om gedeelte met de trein te doen maar veel plaatsen bereik je dan niet, alleen door Java kon ik zo opnieuw weer 3 weken of langer rondreizen.
De echte leuke dingen van een vakantie kan je niet van te voren plannen die gebeuren vanzelf en spontaan op momenten dat je het niet verwacht.

Eind Juni, begin Juli is het nog niet echt druk, momenteel is het heel erg rustig, gisteren reden we door de lange straat met hotels en winkels in Sanur en hebben precies 20 toeristen geteld.
Vorig jaar Juli moet een topmaand geweest zijn voor Bali in de historie, zelfs toen vond ik het niet druk, Bali heeft gewoon veel te veel gelegenheden voor toeristen, willen die allemaal rendabel zijn dient de luchthaven minimaal 2 keer zo groot te worden om die toeristen te brengen met vliegtuigen.
Wat heel belangrijk is voor Bali is dat de Balinezen eens leren luisteren naar wat toeristen willen en niet zonder enige vorm van marketing verder gaan, op dit forum lees ik herhaaldelijk opmerkingen, vaak zijn het dezelfde dingen die ik op een nette manier ook probeer uit te leggen aan Balinezen, een Balinees wenst echter niet luisteren naar de Orang Barat die weet het zelf beter, voor mij is dat gewoon ..... en kon wel eens het einde worden van het Godeneiland als toeristentrekker in Azie, andere landen maken daar dankbaar gebruik van.
Ook zien wij in Bali de Javanen en buitenlandse investeerders grote projecten opzetten, neem van mij aan dat die investeerders de vele ceremonies waarop zelfs op een dag de luchthaven is gesloten niet erg op prijs stellen, die willen gewoon rendament zien van hun geinvesteerde geld zoals elke goed nadenkende zakenman/vrouw.
Veel plezier gewenst,
Tuti & Jan

ploucha
User
spacer line

Bedankt Tuti en Jan, jullie geven altijd zo goed antwoord!! Emoticon: Bye bye

spacer line  

Hoi Jan en Tuti,

Inderdaad weer een zeer volledig en informatief antwoord. Bedankt!
Wat ik graag nog wel even zou willen weten is of er nog specifieke ceremonies zijn, waarvan jullie denken dat die de moeite waard zijn. Natuurlijk heb je de dagelijkse 'kleine' ceremonies die bijna overal op het eiland plaats vinden, maar het gaat me vooral om de wat grotere, bijzondere ceremonies (waarschijnlijk is dat ook wat jullie bedoelen). Het lijkt me namelijk ook erg leuk om er één mee te maken. Waar kan ik informatie krijgen over plaatselijke ceremonies?

Alvast weer bedankt.
Groeten Remco

Sepp Buys
User
User icon of Sepp Buys
spacer line

Probeer op Bali te duiken, nergens zo mooi als hier. Overalzijn wel duikscholen, indien je nog geen bewijs hebt en voor huren van spullen!!

Een trip van zuid bali naar noord via de oostkust is al een geweldige reis. In Gianyar naar het gerechtshof in hartje centrum ismooi, kwa beelden etc. Verder naar het Noorden heb je een tempel in de Lawar grot, ofwel vleermuizen, ook aardig. Op weg naar Tulamben Ahmed ook in het Noorden heb je de waterpaleizen van de voormalige sultan is ook de moeite waard, iets verder op de berg op heb je een restaurantje zitten met eengeweldig uitzicht over de rijst vallei. En een geweldig toilet, je kijkt uit over de sawahs, je kunt er uren zitten stinken!!

Vandaag is er bij de Puri (tempel) Kubu een ceremonie bezig voor het repareren vande Barong, is erg mooi. Vollemaan ceremonies erg indrukwekkend, Vorige zomer was er de crematie van de vrouw van desultan, erg indrukkwekkend. De muziek kan de hele avond door spelen maaris wel lekker, af en toe beter dan de boemboem muziek,Jan, hahaha. En ja de Westkust is aardig, met Suko beach,surfen.

Vergeet ook vooral niet naar Dreamland tegaan onvergetelijk mooi strand!!!!!

Veel plezier,doe ik momenteelook nog zolang ik er ben. Op deVespa rijdende, '62, babyblue en wit, in originele staat!!

Slamat

Sepp

griffo
User
spacer line

TIP
Als je van plan bent om per scooter/brommer op pad te gaan, neem dan een goede levensverzekering. Vooral als je de eerste daar komt is het verkeer een groot "madhouse". Honderden kamikaze piloten die je links en rechts voorbij scheuren. Maar op den duur went het wel enigzins, wonder boven wonder heb ik geen enkel verkeersongeval gezien in de 3 weken die ik daar vertoefde!
Goede reis en veel plezier
Jacob

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Griffo,
Je haalt meteen een van de twee zaken aan waar toeristen in Bali de grootste moete mee hebben.
De meeste toeristen die de eerste keer in Bali komen schrikken zich rot als ze kennismaken met het verkeer, het verkeer is iets waar ik zelf ook nooit echt aan zal wennen, die kamikaze piloten hebben gewoon geen van alle een echt rijbewijs gehaald en geloven echt dat het in het volgende leven beter is als in het huidige leven.
Als ik gemiddeld per week 3 keer een lesauto zie is het al veel, die scheurneuzen hebben gewoon het rijbewijs gekregen bij het kopen van een pakje Blue Band!!
Een gezegde als heer in het verkeer is iets wat ze niet kennen.
Om daar enige verandering in te brengen is onbegonnen werk, de politie kan zo'n scheurneus wel aanhouden en willen bekeuren maar van een kale kip pluk je niet, toeristen zijn de gewillige sponsors van deze agenten.
De Balinezen hebben volgens mij allemaal slechte ogen, bij een verkeerlicht ROOD zien ze niet en rijden gewoon door ook als er uit de andere richting verkeer komt.
In Java treed de plotie veel harder op en is dat beduidend minder.
Met name in Bali is iemand die eenmaal op vier wielen rijd de KING OF THE ROAD!!

Een ander punt waar de meeste toeristen moeite mee hebben is hoe de Balinees met honden omgaat, een echte dierenvriend zou het liefste met een geweer flink wat van die arme zieke donders afschieten.
Hoe de Balinees met honden omgaat is een onderdeel van het geloof, kritiek geven daar op is zeer ongewenst.
Dat het ook anders kan zien we in Denpasar waar een politieverordening een einde heeft gemaakt aan het hondenoverschot, daar dien je een licensie voor het houden van een hond te hebben, loopt een dier daar verloren rond word die door de politie opgepakt.

Beste Sepp,
Prima aanvulling, omdat ik zelf door omstandigheden geen watersport kan doen vergeet ik gewoon om te schrijven dat Bali een
paradijs is voor de gene die wil surfen en duiken.
Die oude Vespa is een typisch Nederlands iets schijnt, wij hebben hier ook Nederlandse kennissen die op zo'n Vespa rondtoeren en ik zou ook dolgraag Vespa rijden maar mijn linkse hand heeft door mijn ongeval helaas niet de kracht meer om te schakelen.

Beste Let's Travel,
Naar die Ceremonies hoef je echt niet naar op zoek, dat regelt zich zelf wel, zeker als je met een chaufeur/gids op pad gaat vragen die wel waar een ceremonie is op de route die je net aan het maken bent.
Meestal word de aanwezigheid van toeristen wel geaccepteerd.
Groetjes,
Tuti & Jan

gmee01
User
User icon of gmee01
spacer line

Sorry Jan,
even iets rechtzetten: het mag er op lijken dat Balinezen hun rijbewijs gekregen hebben bij een pakje BlueBand. Maar als je goed opgelet hebt zie je meer nieuwe lesauto's op de weg. Dit is het gevolg van een aangescherpte houding van de politie. Rijschoolhouders krijgen een certificaat. Een aspirant-autorijder dient 12 lessen gevolgd te hebben bij een geregistreerde rijschool. Die na 12 lessen al dan niet eeb rijvaardigheids-verklaring afgeven. Met deze verklaring kan vervolgens bij de Polres een rijbewijs(SIM) worden verkregen. Kosten voor het geheel Rpi. 600.000,- Mijn partner en een vriend hebben vorig jaar hun rijbewijs gehaald. Bij niet naleven van deze bepalingen raakt de rijschoolhouder per direct zijn bevoegdheid kwijt. Het moge niet zo zichtbaar zijn, maar de corruptie wordt ook op deze wijze tegengewerkt.
Het rijgedrag zoals jij dat omschrijft heeft meer te doen met het niet onderkenen van gevaar , overschatting van eigen handelen, gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel en stoer - doenerij.
Schrale troost: Het gedrag verandert meestal nadat ze hun eerste ongeluk gehad hebben. vriendelijke groet Gerard

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Hallo Nienke,

Er staat hierboven al veel geschreven maar ik mis e e n simpele tip waar ik zelf altijd naar uitkijk als ik op Bali ben en dat is 's ochtend vroeg opstaan en een lange wandeling maken in de rijstvelden, balancerend op de dijkjes (want dat kunnen wij natuurlijk niet zo goed), praatje maken met de mensen die aan het werk zijn of gewoon zomaar even langs de sloot al het leven gadeslaan, de eenden, de kikkers en libellen. Erg rust- maar ook energiegevend. Ik geniet er tenminste altijd van. Vooral in de omgeving van Ubud zijn er mogelijkheden genoeg. En verder, de rijstterrassen in de omgeving van Tirtagangga zijn toch ook wel de moeite waard om een stukje om te rijden. Vreemd genoeg heb ik juist op deze plekken nooit zoveel toeristen gezien. Maarja, aan de andere kant, de mooie plekken zijn natuurlijk allang ontdekt. Gewoon af en toe een andere kant op lopen/rijden.
En dan nog eentje; 's ochtends naar het strand van Jimbaran waar de vissers druk zijn met het binnenhalen van de buit, dan tegen lunchtijd op de vismarkt iets lekkers uitzoeken en het bij het kraampje ikan bakar op de barbeque laten leggen. Het bereiden van de vis kost Rp 5000 inclusief een paar heerlijke sauzen/sambals. En de vis zelf kost natuurlijk ook "niks" Om je vingers bij op te eten. Ook hier geen toerist gezien.
gr
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Nienke,
Wij wonen in Jimbaran en de vismarkt is inderdaad een van de zaken die de moeite waard zijn om te bekijken, in dezelfde straat liggen ook veel visrestaurants mochten mensen de voorkeur geven aan een restaurant in plaats van de vis te eten zoals jij omschrijft.
een oordeel geven over de kwalteit en tarieven van die visrestaurant kunnen we niet om de eenvoudige reden dat de specialiteit van Tuti in de keuken gewoon vis is en wij daar nooit hebben gegeten.

Beste Gerard,
Het mag best zijn dat je gelijk hebt, maar ik zie echt niet meer lesauto's dan 2,5 jaar geleden toen ik in Bali ging wonen.
Dat geld nog alleen voor auto's begrijp ik uit jouw schrijven en zeker niet voor motors.
De grootste scheurneuzen zijn echter (de jonge) lui op hun motors.
Deze week met eigen ogen gezien, pappa en mamma op een Honda motor met tussen hun in een klein kind en voor pappa nog een klein kind staand voor het stuur, pappa had een hand aan het stuur en met de andere was hij met zijn handphone aan het bellen.
Dat laatste is wat mij betreft het meest onverantwoordelijke wat ik tot nu toe heb mogen zien bij een motorrijder.

Dat door het rode licht rijden schijnt in Bali gewoon normaal te zijn, in Java zien we dan toch een beetje meer disipline (angst) bij de mensen en daar zie je de politie ook aktief 's morgens om 6 uur al het verkeer regelen en kinderen helpen bij het oversteken als ze naar school gaan.
Een tijdje geleden is op een kruising van de Jalan Bypas een jong echtpaar dodelijk verongelukt, de baby tussen hen in heeft het ongeluk overleeft, dat voorval is gauw vergeten, dezelfde dag nog scheuren de motors weer gewoon door het rode licht op diezelfde kruising terwijl de straat met het bloed van dat ongeval nog niet is schoongemaakt!!
Sorry dit is ook Bali en als toerist zul je dat soort dingen niet zo gauw meemaken (gelukkig) maar als je hier woont helaas wel.

Verkeer is een teer punt voor mij omdat ik in Nederland door een roekeloze door zijn baas opgejaagde vrachtwagenchaufeur in de WAO ben beland, die chaufeur heeft dan wel 9 maanden gevangenisstraf gekregen maar ik levenslang!!
De straffen voor een verkeersmisdrijf schijnen in Indonesie echter ook fiks te zijn heb ik me laten vertellen.
Tuti & Jan

hagen763
User
User icon of hagen763
spacer line

Hallo Nienke,
Dit klinkt onheus: Zoek op dit forum eerder gegeven "Tips".
Zo kom je echt wel iets tegen wat je kunt gebruiken.Er zijn bijvoorbeeld Emoticon: Privé chauffeurs Emoticon: deze kennen ook de plekken die niet zo touristisch zijn. Emoticon: Wink Kijk onder het woordje "search" en zoek het verlangde woordje op. Emoticon: Shut up!
Umberto

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Geachte mijnheer Umberto,
Wat is er mis met de tips die hier gegeven worden, bij die zelfde "search" waar u overschrijft kom ik bijvoorbeeld de vismarkt in Jimbaran niet tegen, over de dolfijnen in Lovina is ook maar een paar keer geschreven

Wat ik ben vergeten te schrijven is iets wat ik nooit meer wil zien en dat is het hanenvechten, die arme dieren hebben een vlijmscherp mes aan de poten en het gevecht is dan ook snel afgelopen.
In de natuur vechten hanen ook met elkaar echter zonder hulpmiddelen, de verliezer gaat er dan met een rot vaartje vandoor.
Officieel is dit verboden in Indonesie maar in Bali word het gedoogd.

Dat we af en toe wat afwijken van het thema is normaal.
Groetjes,
Jan

hagen763
User
User icon of hagen763
spacer line

Dat is het zoeken naar................Tips om zo onnodig andere antwoorden te krijgen,beste Jan.Want wat jij hebt meegemaakt in Nederland is erg genoeg.Ik ben op paaszaterdag in Volendam geweest en daar mensen gesproken die de brand nog steeds voor ogen hebben.We gaan afwijken op van de vraag van Nienke Emoticon: Angry Dus die tips die eerder aangegeven zijn Emoticon: Devil even uitzoeken.

nienke1977
User
spacer line

Mensen (met name tuti en Jan) heel erg bedankt voor jullie tips. En hagen ook bedankt voor de verwijzing naar "search" voorlopig red ik me wel ff. Tot laters.

nienke1977
User
spacer line

Ik heb nog een klein probleempje waar we niet uitkomen. We gaan waarschijnlijk met de trein van Bandung naar Jogyakarta. Maar omdat we ook naar Bromo willen weten we niet wat we het beste kunnen doen om zo snel mogelijk in Denpasar te komen. Ik heb begrepen dat je vanaf Banyuwangi met de bus over kunt tot Denpasar. Maar weet iemand hoe lang dat ongeveer gaat duren als we eerst nog met trein of bus vanuit Bromo moeten komen? En of er dan een andere snellere mogelijkheid is? Bijv. dat we langer op de boot zitten en ergens bij Denpasar in de buurt kunnen aanmeren?

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

85,065,311 topic views - 240,130 posts - 13,728 topics - 33,217 members - last post @ 17-09-2020 04:11 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

138,743,877 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com