indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Selamat makan - Smakelijk eten > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Blog Bot
spacer line

Wie heeft dat wel eens gezien? Lijkt me moeilijk om een warme aardappel ( bijvoorbeeld) met je hand te eten. Emoticon: Devil Maar dat bedoel ik niet .In Indonesie? Emoticon: Nice

I tell a lot of stories I have heard elsewhere

latex40
User
User icon of latex40
spacer line

Hoi Kawan,

Op jouw vraag of iemand dat weleens heeft gezien, kan ik dit bevestigend beantwoorden. Daar video mijn hobby is heb ik dit op verschillende manieren gefilmd. De een eet met de handen uit een plastic tut waarin de rijst zit, een ander vanuit een bananenblad,weer een ander uit een pannetje, weer een ander uit een bord. Er werd nooit gebruik gemaakt van een lepel, altijd met de 10 geboden zoals wij dat in Holland noemen. De rijst wordt als een balletje met de rechterhand gekneed en verdwijnt vervolgens in de mond. Heb het zelfs meegemaakt ineen restaurant in Kuta waar Indonesische mensen zaten te eten. Maar ja er is niets mis mee, de mensen weten niet anders of zijn niet anders gewend.

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Kawan,
Met de rechtse hand eten is normaal in Indonesie, niet met de linkse daar doe je ondere andere je ... mee schoonmaken als je naar het toilet gaat.
Als het even kan word natuurlijk wel de handen goed gewassen voor het eten, is er geen wasgelegenheid krijg je daarvoor een kommetje met water bij je eten.
Smakelijk,
Tuti & Jan

Blog Bot
spacer line

Maar is dat niet moeilijk om bijvoorbeeld sambal er bij te doen? Emoticon: Angry
Mijn vriendin heeft mij dit gevraagd omdat haar broer met een Indo is getrouwd.Ik zelf ben een echte "Hollander"uit den Haag en zij een "Blanke" Indo uit Groningen.Eigenlijk een Groningse met Indische Vader en Hollandse \\moeder.Maar toch bedankt Latex. Emoticon: Yes! Ik ga haar bellen in het ziekenhuis ( kraam afdeling)
Emoticon: Talk to the hand

spacer line  

Het smaakgebeuren is veel lekkerder als je met de hand eet ! een
indonesier zal dat begrijpen.

Met een hollandse aardappel zou ik dat niet doen !! Emoticon: Confused

Live life to the max.......

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

In het schaaltje of kommetje met sambal zit meestal een lepeltje, doe je dat met je vingers en wrijft daarna bijvoorbeeld in je ogen merk je in een keer hoe pittig die is.
Hollandse Aardappels worden hier niet geserveerd en als mensen hier al eens aardappels eten worden die niet zo lang gekookt, zitten die een gerecht verwerkt zijn die prima met de handen te eten.
Smakelijk
Emoticon: Devil Tuti & Jan

Jantje
User
spacer line

Beste mensen,
Sorry, maar ik kan het niet laten om te reageren.
Even antwoorden op volgorde van binnenkomst:

Kawan: ( wel eens gezien) Ja voortdurend.
Latex: (maar ja er is niets mis mee) Er is van alles mis mee.
Tutti en Jan: (als het even kan…,kommetje water…., smakelijk?) Brr!
Kawan: (is dat niet moeilijk om sambal erbij te doen?) Niet moeilijk Kawan. De mensen zijn zeer creatief en hebben daar het volgende op gevonden: Nagels laten groeien! Altijd eetgerei aan- en bij de hand. Ook de linkerhand, Jan. Ik heb er op gelet!
Martin Solo: (het smaakgebeuren is veel lekkerder) Smaakgebeuren..? Inderdaad, ik begrijp er niets van!
Tutti en Jan: (in het kommetje zit meestal een lepeltje) Dit om de sambal aan het gerecht toe te voegen. Daar zijn die lepeltjes namelijk voor!
Emoticon: Nooo

kupukupu
User
spacer line

Tuurlijk eten er héél veel mensen met de handen in Indonesië. Mijn schoonfamilie nog nooit met iets anders zien eten, op soep na dan.

Nu in Nederland eet mijn man wanneer we indonesisch eten, met de handen. Ik en de kinderen bij bepaalde gerechten ook.
Ik ben het met Martin-solo eens, het heeft met smaak te maken. Het is echt lekkerder. (Schone handen zijn dan wel belangrijk)

Die lange nagels, vind ik zelf ook nogal onsmakelijk Jan. Ik heb het veel gezien, en er altijd van gegriezeld. Gelukkig zijn de mannen in mijn omgeving hier ook niet van gediend.

En de linkerhand. 't zal mischien voorkomen, maar echt meestal niet hoor. Mijn kinderen zijn er zelfs door mijn man op getraind alleen met de rechter hand de kraan te openen wanneer ze van de wc komen. Diezelfde rechterhand die ze stiekem wel gebruiken om op de wc hun kont af te vegen. Haha, cultuurclash tot in de wc.

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Ik moet bekennen dat ik het ook wel eens doe als rasechte Hollander op vakantie in Indonesië, en dan niet de frietjes bij de McDonalds.

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Tutti en Jan: (als het even kan…,kommetje water…., smakelijk?) Brr!
Beste Jantje,
Bij de meeste restaurants waar ik voor de eerste keer kom ga ik even naar het toilet als ze dat hebben, aan de schoonheid van het toilet bepaal ik of ik daar eet of niet.
Is het een smerige boel drink ik uit fatsoen nog een flesje fanta met alleen een rietje en zeker niet uit een glas met ijs.
Wij hebben van huis uit meegekregen waar een lepeltje voor bedoeld is en met mensen met lange vingernagels ga wij liever niet samen eten, er zijn grenzen.
Smakelijk,
Tuti & Jan

Blog Bot
spacer line

Ik heb dus het Ziekenhuis gebeld en mijn vriendin was toch blij,dat ik eindelijk mijn vraag had gesteld via dit prikbord Emoticon: Red face Ik heb ook navraag gedaan hier in Den Haag en wat u zei ( Tuti en Jan) is waar.Wat ik ook heb vernomen is dat men warme doekjes geeft + citroen in Restaurant Bali in Breda. Emoticon: Clown Toevallig is het zo dat we op Witte Donderdag van mijn werk daar gaan eten. Emoticon: Worship
Wat is dit een gezellig forum.Jammer dat mijn studie en werk zo veel in beslag neemt en ik weinig aan de Computer zit.
Het gaat u goed Emoticon: Nice

Jantje
User
spacer line

On 22-03-2005 07:42 kupukupu wrote:
En de linkerhand. t zal mischien voorkomen, maar echt meestal niet hoor. Mijn kinderen zijn er zelfs door mijn man op getraind alleen met de rechter hand de kraan te openen wanneer ze van de wc komen. Diezelfde rechterhand die ze stiekem wel gebruiken om op de wc hun kont af te vegen. Haha, cultuurclash tot in de wc.

Beste pupuk,

Mijn commentaar op de cultuur en leefgewoonten in Indonesië wordt mij over het algemeen
door sommigen niet in dank afgenomen. Men voelt zich aangesproken of beledigd. Dit komt hoofdzakelijk door de lange tenen. (sorry, weer zo’n opmerking) Jouw bericht inspireert mij echter om wat positiefs te melden over de hygiëne bij wc gebruik in Indonesië. Een rol wc papier zal je er weinig aantreffen. Meestal een plastic steelpannetje om het onderlichaam te reinigen. Dat is wel zo fris! Zelf heb ik thuis thuis een slang met een kleine douchekop naast de toiletten. De naam ben ik even kwijt. Is wel zo makkelijk om de rozet schoon te spuiten als men zijn rug heeft verlengd. Is zeer hygienisch. Geen remsporen in het ondergoed en het wasvrouwtje blij.

spacer line  

Tja mooi zoals je dat neerzet Jantje, het is wel helemaal waar wat je zegt, ik heb al genoeg hijsa gehad als ik een rolletje wilde gebruiken.
Ik vond het prettig om eerst met papier en daarna met water! voor de extra schoonheid Emoticon: Nice

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

Vooral leuk wanneer je net als ik linkshandig bent. Emoticon: Confused

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

sayang
User
User icon of sayang
spacer line

Als een doorsnee hollander ‘t volgende eet:
Broodje kroket
Patatje met
Chips
Haring
Oliebol
En andere culinaire hoogtepunten...
Gebruikt ie toch ook geen bestek?
Handen wassen? Ho maar

Jantje
User
spacer line

On 22-03-2005 14:43 sayang wrote:
En andere culinaire hoogtepunten...
Handen wassen? Ho maar

Ik zie maar 1 culinair hoogtepunt in je lijstje Sayang, en dat is haring. Handen wassen doe je na het eten van deze delicatesse omdat je hem bij de staart vasthoud als je hem naar binnen laat glijden. Heeerlijk! Emoticon: Nice

sayang
User
User icon of sayang
spacer line

On 22-03-2005 15:07 Jantje wrote:
[...]

Ik zie maar 1 culinair hoogtepunt in je lijstje Sayang, en dat is haring. Handen wassen doe je na het eten van deze delicatesse omdat je hem bij de staart vasthoud als je hem naar binnen laat glijden. Heeerlijk! Emoticon: Nice

ik bedoelde 'hoogtepunten' Emoticon: Wink
dus eigenlijk dieptepunten haha
maar inderdaad, de haring is Emoticon: Puh! Emoticon: Puh! Emoticon: Puh!

spacer line  

Ik heb nog nooit met m'n handen gegeten daar... Volgens mij kan ik dat echt niet haha.. Emoticon: Nice
Nou ja misschien kan m'n vriend het me leren alstie van de zomer in Nederland is Emoticon: Smile Of hij gaat maar gewoon met bestek eten Emoticon: Nice

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Ik mis maar een culinair hoogtepunt in Indonesie en dat zijn de spruitjes, lekker gaar gekookt en gesmoord in boter met nootmuskaat, die zou ik dan liever niet met de linkse hand eten, word zo'n knoeipartij.

Marinanne,
Met de handen eten hoeven ze je echt niet te leren, als klein kind deed je niets liever!!
Selamat Makan!!
Tuti & Jan
Emoticon: Bye bye

Sepp Buys
User
User icon of Sepp Buys
spacer line

Met de hand eten is zoooo simpel en daarom goed voor den indische mensch. Leg je pink op je ringvinger en je wijsvinger op je middelvinger, krom het geheel een beetje en zie jehebt een kommetje, lepel-like eetgerei. Met je duim vrot je je kommetje vingers vol, plet het geheel aan met je duim. Er komt een vliegtuig aan gevlogen , lalalala eeet smakelijk.

En het is altijd nog beter dan het geknoei en geslurp als je met stokjes moeteten. Dat vind ik af en toe zoooo goor, je werkt het half naar binnen en slurpt de rest al druipend naar binnen.

Sepp

spacer line  

Jan, Ik at alleen bij mc donalds met nm'n handen toen ik klein was Emoticon: Nice

Kan me niet voorstellen dat ik dat met een gezonde prak ook deed Emoticon: Nooo haha!

Doeg Emoticon: Bye bye

spacer line  

Het blijft lekkerder....om met de blote hand te eten, tuurlijk ieder voor zich ! maar die al langer in indonesia komen zullen het al zeker vaker doen....Ja toch Sepp Emoticon: Yeah right! .

marshall
User
spacer line

....Mmmm....tijdens buka puasa (bij zonsondergang het 1e maal van de dag tijdens de Ramadan) witte rijst met lekkere pecel lele met de handen, in een simpele warung op een matje zittend en een olielampje erbij, eten............wow.....das pas genieten man. Voor- en achteraf wel even de handen wassen natuurlijk.

Over het toilet gebeuren: Met water schoon maken is altijd schoner dan alleen met wc papier. Zelf vind ik de combinatie van een waterspuit en wat wc papier om de boel even droog te maken ideaal. Als fysiotherapeut zijnde heb ik regelmatig mensen in de praktijk...die...laat ik het zo zeggen.......niet geheel schoon zijn van onder. Niet echt fris. Het gaat hier dan echt over gewone capabele mensen.

spacer line  

Tja Marshall....

Wat hier staat ! kan een nederlander nog veel van leren ! maar die zullen het toch altijd bij het papiertje blijven houden Emoticon: Yawn

Jantje
User
spacer line

On 23-03-2005 17:16 marshall wrote:
....l. Als fysiotherapeut zijnde heb ik regelmatig mensen in de praktijk...die...laat ik het zo zeggen.......niet geheel schoon zijn van onder. Niet echt fris. Het gaat hier dan echt over gewone capabele mensen.

Getverdemme...!! Ik zou ze er op aanspreken of naar huis sturen! Emoticon: Blush

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

80,686,044 topic views - 237,883 posts - 13,715 topics - 29,350 members - last post @ 29-03-2020 08:20 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

131,568,087 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com