indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Java > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

toncolins
User
spacer line

Hoi Allemaal

Ben nieuw op dit forum en wilde eens informeren wat de kans van slagen is in de horeca in Semarang. Ik ben van plan een hip europees getint restaurant op te zetten met enkele indonesische gerechten maar voornamelijk europees vernieuwend.
Ik heb ingangen en kan aan een betrouwbare indonesische partner komen.

Ik doel voornamelijk op de expats en de lokale die wel wat te besteden hebben.Hoe regereert de lokale bevolking op iets nieuws uit europa met europeese eigenaren?

Heeft er iemand ervaring / tips etc in het opzetten van zoiets dergelijks in Semarang?

spacer line  

Hoe regereert de lokale bevolking op iets nieuws uit europa met europeese eigenaren?
===================================================================
Die zullen enthousiast reageren, bijna alles wat trendy is heeft kans van slagen.
Denk ook aan de zgn "exclusiviteit".
Dat kan je beter zelf zien in diverse "trendy" establishment in Jakarta ( Kemang buurt? en of Kebayoran Baru etc ) , bezoeken en observeren.

De vraag is of er veel expats daar wonen, v.w.b de lokalen die iets te besteden hebben moet je echt voorzichtig zijn .
Want ze zijn vaak snel afgeleid en steeds op zoek naar iets innovatief/trendy , en de potentiele concurrentie is vaak moordend.
Hou rekening mee met de inmiddels uitgebreide marketingsmix en de andere 5 A.

Vergeet ook niet in welke rechtsvorm je de zaak wil opstarten, ben je actief/meewerkende mede eigenaar of speel je als stille vennoot ?
Is interessant voor immigratie en de belastingdienst.
Dit in verband met de verschillende vergunningen die je nodig hebt.

Kijk ook naar soortgelijke zaken in Yogyakarta of andere steden ten grootte van Semarang.
Zorg ook dat je overeenkomst met de Indonesische partner(s) notarieel vastgelegd wordt, indien mogelijk met 51% aandeel in jou bezit.

bisa dicek of makemyday .

_Jarno_
User
User icon of _Jarno_
spacer line

Ben redelijk bekend in Semarang, nieuwe tenten schieten daar de afgelopen 2 jaar als paddestoelen uit de grond. Iets simpels als een een beergarden bijvoorbeels is een doorslaand succes en binnen het jaar 2e vestiging al geopend in Yogja. Voor luxere restaurants heb ik echter mijn twijfels, fine dining is niet echt iets waar de Indonesier in geintresseerd is. En ingredienten zijn moeilijk aan te komen , een goed stuk vlees is moeilijk te vinden en/of brand duur.

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Semarang.. Tja.. grote stad, die naar mijn mening net zo internationaal aan doet als Jakarta, al was het maar dat groepen toeristen er even blijven hangen. Er zitten ook redelijk wat expats (of erbuiten in Jepara e.o.) die vast wel wat uit te geven hebben.

Beginnen met een gedegen marktonderzoek; zelf uitproberen waar men nu naar toe gaat onder meer.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Ik heb altijd mijn bedenkingen bij horeca. Ik zie ze gaan en komen. Er zijn er die het nog geen half jaar bolwerken. Degenen die slagen, hebben hun naam dan ook wel gevestigd met iets speciaals. En dat ben je van plan. Op zich kan een Europees restaurant een kans van slagen hebben want de nouveau riche (OKB in lokale taal) in Indonesia onderscheidt zich graag van het plebs door "buitenlands" te gaan eten (ook al lusten ze het niet en begrijpen geen bal van de samenstelling van het eten, maar het is...... gengsi, keren ). Succes. Doe wel een haalbaarheidsonderzoek.

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

Ik ben nog nooit in Semarang geweest en wens je al vast veel geluk met je plannen. Maar, hier in Batam zitten ook een heel deel Westerse personen en rijkere IndonesiŽrs.
Het ene na het andere "originele" restaurant opent hier. In het begin zit het stampvol, maar na enkele maanden sluiten vele terug de deuren.
Er is hier 1 'investment group', die een heel deel Westerse zaken (telkens onder een andere naam) opent en een tijdje later sluit en weerom iets nieuws begint op een andere strategische plaats.
Weerom, ik heb geen flauw idee hoe de zaken in Semarang zijn. Maar hier duurt een hippe nieuwe zaak niet echt lang.
Maar, geen probleem, misschien werkt het voor jullie wel.

There's a big difference between kneeling down and bending over!

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Ik ken Semarang niet zo goed maar wel Yogya. En hier schieten de horeca-bedrijven (met buitenlanders voor of achter de schermen) als paddestoelen uit de grond. Maar ook zo weer gemaaid. Semarang zal iets anders zijn omdat het geen toeristenstad is.
Well, who knows.

BTW Nsenada; ik was vorige week nog even op Batam, maar kort.

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

Batam is ook niet echt een toeristen stad, hoewel de Singaporians daar anders over denken.
Je moet hier al enkele 'ayam kampung' hebben om de zaak draaiende te houden.

YB, volgende keer je hier bent... geef een seintje... kunnen we lekker iets fris drinken

There's a big difference between kneeling down and bending over!

spacer line  

Wij zijn zeer recent nog in Semarang geweest en rond candi baru stikt het werkelijk van de hele leuke restaurants. Overigens allemaal bomvol met IndonesiŽrs (van Chinese afkomst), vooral veel jong en hip gehalte. The Tavern is een van mijn favorieten waanzinnig uitzicht, maar zijn ook in de Beergarden geweest was ook echt heel leuk en erg "westers".

Lijkt mij dan ook dat als iemand van Horeca verstand heeft moet kunnen slagen met een restaurant in Semarang. Kijk ook eens op foursquare dan zie je in 1 keer een hele lijst van de restaurants en de dus de concurrentie met beoordelingen en al.

Succes met de plannen!

bulekurus
User
spacer line

https://www.google.be/url?sa=t(...)wqcgYxYGVZWT8xyr75Ag

Restaurants in volle 100 % eigendom mogelijk
Nu stel ik mij de vraag of productie van eten om dan te verkopen aan hotels/restaurants/warenhuizen / bioscoop...in volle eigendom kan .
Valt dit onder distribution that is affiliated with manufacturing.

Iemand ?

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Denk je dat je hier antwoord op gaat krijgen Bulekurus Emoticon: Confused

bulekurus
User
spacer line

Waarom niet Emoticon: Smile

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

51,396,832 topic views - 223,847 posts - 13,518 topics - 16,739 members - last post @ 22-11-2017 02:19 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

92,406,237 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com