indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (0 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Hey,

Ik ben nieuw op deze site en kon het antwoord op mijn vraag nergens vinden.
Ik ben bezig een Indonesische paspoort aan te vragen omdat ik dan makkelijker in Indonesie en de rest van Azie kan gaan sporten (werk).

Mijn vader (ouders beiden oud Indonesie) is in Nederland geboren maar had een Indonesische paspoort tot aan zijn 40e (15 jaar geleden) en heeft nu een Nederlandse paspoort. Mijn moeder is Nederlandse.
Nu vraag ik me af of ik wel een Indonesisch paspoort kan krijgen? Aangezien mijn vader geen IndonesiŽr meer is?

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Kort en bondig, neen. Emoticon: Nooo
Nu zullen er wel allerlei figuren komen met omwegen en ooit gehoord van een zoon van een tante en daar weer een nicht van dat die het wel van elkaar kreeg, maar het antwoord, via de legale weg blijft neen. Emoticon: Blush

_Jarno_
User
User icon of _Jarno_
spacer line

Voor Indonesie ben je gewoon Nederlander, verder is het Nederlandse paspoort het meest nuttige wat de Nederlandse staat je ooit gegeven heeft dus zou het zeker niet opzeggen.

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.michaeltimisela
Ik ben een beetje bingung. Je bent bezig met de aanvraag van een Indonesisch paspoort maar je vraagt of je dat wel kan krijgen..... Je vraagt overigens geen paspoort aan maar je verandert van nationaliteit. Je zult ook je Nederlandse paspoort (dus nationaliteit) moeten inleveren omdat zowel Indonesie als Nederland geen dubbele nationaliteit toestaan.

Ik denk dat dat toch een behoorlijke procedure is die je niet zomaar even doet (als er al enige grond/reden voor is). Ook al zou je vader (nog wel) Indonesier zijn dan heb jij dat recht nog niet als vanzelfsprekend. Met een Nederlands paspoort kun je inderdaad veel meer dan met een Indonesisch.
Nu weet ik niet hoe oud je bent (nog niet zo oud neem ik aan als je vader nu 55 is) maar als het weer terug moet dan is dat ook nog niet allemaal zo gemakkelijk. Maar misschien eerst informeren voordat je gaan " aanvragen"?

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

spacer line  

On 09-03-2015 10:50 michaeltimisela wrote:

Nu vraag ik me af of ik wel een Indonesisch paspoort kan krijgen? Aangezien mijn vader geen IndonesiŽr meer is?

Volgenseen artikel in de site van de Indon. immigratie (formeel) kan een ex Indonesische staatsburger zijn oude nationaliteit terugkrijgen.De wetsvoorstel is nu in behandeling.
Strikt genomen kan het bij jou nog niet .
Aan de andere kant kan de Indonesische Minister van Justitie een procedure opstarten als je nodig bent( bepaalde waarde heeft) voor Indonesia.
Dat gebeurde ook bij een paar Nederlandse voetballers dmv een versnelde procedure.
De juiste procedure/het fijne er van kan je mss zelf opvragen bij de Indonesische ambassade in Den Haag of bij de groep Diaspora Indonesia.
MODERATOR BREAK

Geef je informatie? Geef dan aan volgens welk artikel? Welk artikel is in behandeling? "Aan de andere kant kan de Indonesische Minister van Justitie een procedure opstarten als je nodig bent( bepaalde waarde heeft) voor Indonesia." Wat bedoelt U??? Waarmee de tigste en laatste waarschuwing is gegeven voor een zeer langdurige vakantie.

Placed by oyibo @ 10-03-2015 07:29

bisa dicek of makemyday .

eveline
User
spacer line

On 09-03-2015 16:25 Anne Mieke wrote:
Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.michaeltimisela
Je vraagt overigens geen paspoort aan maar je verandert van nationaliteit. Je zult ook je Nederlandse paspoort (dus nationaliteit) moeten inleveren omdat zowel Indonesie als Nederland geen dubbele nationaliteit toestaan.

Sorry even ter correctie Anne Mieke, Nederland sta een dubbele nationaliteit voor vele landen wel toe, of moet het in intussen tijd veranderd zijn Emoticon: Wink . Het is Indonesie die het niet toe laat, die jou een keuze laat maken.
Ik ben van mix ouders...... Ik had de tijd gehad tot mijn 18de verjaardag, op mijn 18de moest ik een beslissing maken welke nationaliteit wil ik behouden. mijn ouders hadden daar geen invloed meer op, wettelijk dan he. Dat lag niet aan NL maar aan IND, was ik vroeger uitgebreid geÔnformeerd hierover.

Nederland laat zelfs sinds een paar jaar dubbele nationaliteit met VS paspoort toe, dit lieten ze het voorheen niet toe.

Choose to be optimistic, it feels better. If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito!

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 09-03-2015 18:59 eveline wrote:

[quote removed]

Sorry even ter correctie Anne Mieke, Nederland sta een dubbele nationaliteit voor vele landen wel toe, of moet het in intussen tijd veranderd zijn Emoticon: Wink .
Nee, dat is niet waar. Er zijn inderdaad mensen in Nederland die een dubbele nationaliteit hebben maar dat heeft te maken met de originele nationaliteit (bv Marokko en Algerije) die dat niet toestaat. Dat is iets heel anders.

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

josari
User
spacer line

Ik kan niet het topic vinden - paspoort aanvragen in den haag -
Mijn vrouw wil weten of je een telefonische afspraak moet maken.
Ik heb al gebeld naar de ambassade vandaag, maar er wordt niet opgenomen

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 09-03-2015 10:50 michaeltimisela wrote:
Mijn vader (ouders beiden oud Indonesie) is in Nederland geboren maar had een Indonesische paspoort tot aan zijn 40e (15 jaar geleden) en heeft nu een Nederlandse paspoort. Mijn moeder is Nederlandse.
Voor Indonesia is een buitenlander een buitenlander. Of hij/zij nou van Indonesische afkomst is of niet. Ik heb heel wat klienten die als Indonesisch staatsburger zijn geworden maar na een verblijf in NL Nederlander zijn geworden. Bij terugkeer van hen in Indonesia wacht hen de verrasiing dat ze net zo worden uitgezogen door de immigratie als de blanke buitenlander.
Asl topsporter zijn er de laatste jaren geregeld uitzonderingen gemaakt om zodoende het prestige van Indonesia op te krikken. Opeens werd het Indonesisch bloed "erkend" bij sommige (inmiddels voormalige) Nederlandse burgers/voetballers.

spacer line  

Vraag, een kennis van ons in Indonesie geboren en sinds kort weduwe, zij is 69 jaar oud en nu 25 jaar woonachtig in Nederland en heeft sinds een jaar of 20 een Nederlands paspoort, vanwege het feit dat al haar kinderen en kleinkinderen in Indonesie wonen en ook vanwege haar inkomensachteruitgang wil zij voorgoed terug naar Indonesie en daarom zou zij weer een indonesisch paspoort moeten hebben omdat Lansia/kitas/sosbud voor haar financieel geen optie is. Wat zijn de mogelijkheden ? e.g. hoe eenvoudig/moeilijk is het voor haar om terug te naturaliseren, iemand ervaring hiermee ?

spacer line  

Jan, los van inhoudelijktechnisch, wil kennis dat wel zeker?
"vanwege inkomensachteruitgang".
Als zij NL paspoort opgeeft en terugkeert naar IND paspoort dan heeft ze NUL inkomsten. Of sla ik de plank volledig mis?

jakarta . snacks Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. gmail . com --- Geen tijd meer voor De Lekkerste Kroketten in Jakarta. Helaasss

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Yep Jak, je slaat de plank mis, opgebouwde AOW en pensioen blijven behouden.

spacer line  

Ah, ook als je van nationaliteit verandert dus? Nooit te oud om te leren Emoticon: Wink

Niet dat ik daar nog rekening mee houd hoor. Tegen de tijd dat ik recht zou hebben op pensioentje (als ik een jaar of 75 ben Emoticon: Laugh out loud ) dan zal die ruif wel leeg zijn. Ga ik vanuit, kan t alleen maar meevallen. Emoticon: Cooool

jakarta . snacks Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. gmail . com --- Geen tijd meer voor De Lekkerste Kroketten in Jakarta. Helaasss

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Hoe lang was ze in Nederland 25 jaar dan X 2% per jaar 50 % van een alleen staande.
522Ä ongeveer daar kan ze makkelijk van leven hier ...
Of heb ik het ook mis?????
Allemaal ingewikkeld die regelingen voor alleen staande en met zijn tweeŽn.
Is het allemaal verschillend ze romen je wel af, maar niet er bij..... Emoticon: Confused Emoticon: Very funny

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

spacer line  

On 30-12-2016 07:03 zieleffe wrote:
Hoe lang was ze in Nederland 25 jaar dan X 2% per jaar 50 % van een alleen staande.
522Ä ongeveer daar kan ze makkelijk van leven hier ...
Of heb ik het ook mis?????

Gedeeltelijk mis.
Want je hebt alleen maar over AOW , en die behoudt je zo lang je ze(SVB) geen nieuwe regels invoert (land beginsel = minder AOW in landen waar de levenstandaard / kosten lager is dan NL) .

Ook blijft men de pensioen behouden (100% neem ik aan ), zie de reactie van Malam.
Ik weet niet of ls ze een andere (weduwen) pensioen heeft, zoals weduwen.

Konkreet voorbeeld : de mijne .
Ik ben Indonesier , woont ,studeerde , werkt in NL al > 40 jaar.
Heb nu een echtpaar AOW (50% van mij minus x jaren dat ik niet in NL had gewoond , plus 50 toeslag AOW van mijn vrouw= ze is Nederlandse en had ongeveer 35 jaren in de zorg gewerkt ) plus mijn eigen kleine bedrijfspensioen .
Als we naar JKT gaan en wil leven zoals we in NL leven dan is het niet te doen.
Want mijn vrouw kreeg haar toekomstige pensioen(PGGM) pas over ongeveer 8 jaren.

Over terugvragen van Indonesische nationaliteit(voorbeeld van die mevrouw) , ze kan waarschijnlijk moeilijk terugkrijgen, omdat ze eerst toegelaten moet worden om eerst als KITAS/KITAP houdster te wonen.
En dat kan niet , omdat ze financieel gezien te weinig inkomen hebt , anders zou ze eerst als LANSIA statushoudster doen.

spacer line  

Bedankt voor de reacties, heb haar net gesproken en ze heeft 20 jaar aow opbouw ongeveer 370 euro vangt zij nu, dit gaat straks iets omhoog(omdat nu alleenstaand (sinds twee weken weduwe), maar moet zij in Indonesie ook belasting betalen als zij voorgoed terugaat en id paspoort krijgt tevens is er nu twijfel of zij wel een partnerpensioen krijgt omdat zij hem huwde toen hij al met vroegpensioen was (abp buschauffeur) moet nog veel huiswerk voor haar doen, maar begrijp dat Indonesisch paspoort terugkrijgen moeilijk word toch pak Surya ?

spacer line  

Bij wie kan zij voor verdere vragen omtrent procedures etc terecht ?
Indonesische ambassade ? Pak Surya enig idee !

spacer line  

Ben jij nog ergens prive te bereiken Pak Surya, om eventueel wat vragen van haar begrijpelijk (in B.I) te beantwoorden ? Indien je daartoe bereid zou zijn natuurlijk !

spacer line  

Indonesia en Nederland heeft een belastingverdrag, alle inkomsten die al belast zijn in NL wordt niet meer belast in R.I

Mijn 1ste zorg is hoe ze "binnen"kan komen ondanks dat ze niet aan de norminkomen kan voldoen, dus offiieel niet mogelijk.
Maar ya, er zijn verschillende wegen die naar Rome leiden.
(Ben geen voorstander ).

Bij de KBRI , moet je ook de juiste persoon vinden die je wil helpen , en niet iedereen is thuis in de materie.
Zo niet ben je genoodzaakt om de regels van hoe je je R.I nationaliteit terug kan vragen NALEZEN.

Kan een lijdensweg zijn .
Zie de posting van Yogya-Bali Posted Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. 14-04-2015 15:57

Ik zou voorlopig via de SOSBUD route doen , en daar een tijdje zitten en netwerken .
In de praktijk is de Sosbud visa vaak de gebruikte route , hele volksstammen buitenlanders zitten jarenlang bijna onafgebroken met een Sosbud visa.
Sponsors kan familie/kinderen zijn , tenminste als R.I de mazen van de wet nog niet gedicht hebben .
Ze worden strenger.

spacer line  

On 30-12-2016 16:29 Jan van Toor wrote:
Ben jij nog ergens prive te bereiken Pak Surya, om eventueel wat vragen van haar begrijpelijk (in B.I) te beantwoorden ? Indien je daartoe bereid zou zijn natuurlijk !

Sinds 2005 heb ik altijd geprobeerd om mijn landgenoten of medelezers te helpen ,Uiteraard op basis van discretie..
Alleen de laatste paar jaar niet meer zo actief.

http://forum.indahnesia.com/to(...)negara_indonesia.php
Zie ook de posting van LIEVE Geplaatst Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. 13-07-2014 14:54

inmiddels zijn er nwe regels bij gekomen, weet niet of het nog up date is.
Belangrijk is deze passage (even door google translate laten vertalen )
Sementara itu, bagi anak yang dulunya berkewarganegaraan ganda dan WNA (yang dulunya WNI) yang berkedudukan di luar negeri, terdapat prosedur yang harus dilewati dulu, untuk dapat masuk ke wilayah Indonesia. Bagaimanapun juga, secara hukum, pihak tersebut memiliki posisi yang sama dengan WNA atau orang asing pada umumny a. Ini merupakan konsekuensi yang akan harus dihadapi, terlepas pembuat undang-undang sendiri telah menjamin bahwa pihak-pihak tersebut, pada dasarnya, dapat langsung mendapatkan izin tinggal tetap.
Bron:
https://nasima.wordpress.com/2(...)eimigrasian-terbaru/
Korte vertaling : een ex WNI kan het aanvragen volgens dezelfde procedure die voor WNA gelden .

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Ik zie het probleem niet zo goed want vele AOW-ers bevinden zich hier.....MET Nederlands paspoort.
Enige streukelblok voor een Kitas zouden ontoereikende inkomsten zijn. Anders de door Surya genoemde Sosial Budaya route, die kan een ieder bewandelen.
Ga eens praten met Access Indonesia of Pelita, die hebben daar volop verstand van en weten geheid een "ingang".

spacer line  

Op 01-01-2017 04:34 schreef Yogya-Bali:
Ik zie het probleem niet zo goed want vele AOW-ers bevinden zich hier.....MET Nederlands paspoort.
Enige streukelblok voor een Kitas zouden ontoereikende inkomsten zijn. Anders de door Surya genoemde Sosial Budaya route, die kan een ieder bewandelen.
Ga eens praten met Access Indonesia.........

Pas op voor de kosten die Acces Indonesia in rekening brengt:
Sosbud visumpakket voor een verblijf van 6 maanden (inclusief 4 x verlengingen) kost daar maar liefst Ä 580* per persoon. Dus met zijn tweeŽn zou ik daar 1160 euro kwijt zijn.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Zou deze dame het in Nederland en IndonesiŽ het helemaal op eigen ellebogenstoom doen dan blijven de kosten voor een Sosbud beperkt tot pakweg 130 Euro voor 6 X 30 dagen.
Ik denk dat het probleem eerder zit in het voor elke nieuwe periode naar het buitenland vliegen voor een nieuwe Sosbud aanvraag (de kosten).

Mevrouw heeft volgens Jan geen pensioen en alleen maar 20 jaar AOW opbouw dat is 40 % van een alleenstaande AOW, dat is nog geen 500 Euro. Emoticon: Nooo
In Nederland komt ze dan in aanmerking AIO aanvulling (aanvullende inkomensvoorziening oudere) maar dat geeft wel beperkingen in de duur dat men in het buitenland mag verblijven en daarbij moet er dan een woonadres in Nederland zijn.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

(Klein)kinderen kunnen wel wat bijleggen voor oma lijkt mij. Ik ken wel meerdere AOW-ers hier in Indonesia die met nog veel minder hier moeten (en kunnen) rondkomen (zonder aanwezigheid van anak of cucu), zowel Indonesiers als Nederlanders.

spacer line  

On 02-01-2017 12:48 Yogya-Bali wrote:
zowel Indonesiers als Nederlanders.

Nou , dan zit je echt in "kampung"situatie.
Een Nederlandse (ex Indonesische) heeft andere problemen ,
1. eerst binnen kunnen komen, met KITAS/KITAP route .
2. bij te weinig inkomen , komt ze niet in .

Ik kon niet eens rondkomen van echtpaar AOW / kleine bedrijfspensioen , belasting teruggave (150 eurie per maand netto) .

Heb 2 jaren een duiventil "gehad " van 37m2 ..
http://www.sewa-apartemen.net/(...)y/apartment/westmark

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

45,630,266 topic views - 220,056 posts - 13,388 topics - 15,536 members - last post @ 28-03-2017 18:54 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

83,752,311 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com