indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

GinyT
User
spacer line

Ik weet niet waar dit onderwerp thuishoort, dus hier maar geplaatst.
Ik heb het idee om na mijn pensionering door o.a. IndonesiŽ te gaan reizen en mijn huurhuis in Nederland op te zeggen.
Kan iemand mij hier iets over vertellen en/of heeft iemand hier ervaring mee wat betreft A.O.W. uitkering?

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

De posting is wat verwarrend. Heb je het nu over een AOW of een WAO uitkering?

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

GinyT
User
spacer line

Sorry, moet A.O.W. zijn. Zal het veranderen.

merdekaSah
User
User icon of merdekaSah
spacer line

Hoelang gaat de reis duren ??

Zonder adres in Nederland zal het niet eenvoudig zijn met ontvangst van uitkering
verzekering post etcetera

Hoe ga je dat oplossen ??

GinyT
User
spacer line

Op 03-03-2015 23:34 schreef merdekaSah:
Hoelang gaat de reis duren ??

Zonder adres in Nederland zal het niet eenvoudig zijn met ontvangst van uitkering
verzekering post etcetera

Hoe ga je dat oplossen ??

Dat is nu juist mijn vraag.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Zal het nog een keer proberen want bij mij ligt elke keer het internet er uit
Had een heel verhaal gemaakt en fuuuutie weg.

WAO of AOW ik denk dat het niet verschil uit maak.
Je moet eerst naar je gemeentehuis een formulier vragen voor een briefadres dus geen postadres.
Je krijg dan twee formulieren mee en die moet je samen invullen met de adres die jij daarvoor hebt kunnen strikken, het zij de buurman of je kinderen als je die heb, of misschien wel een EX, wie weet, heb ik ook niets mee te maken.
Jij en die bewoner onderteken na dat jullie het hebben ingevuld.
Maak een kopie van jullie beide paspoorten of indentietijdcard natuurlijk met je persoonsnummer er op en breng dat weer terug naar het gemeentehuis.
Na dagen of een week gelang welk gemeente je woon.
En je kan staan waar je wil.
Nu weet ik niet hoelang het geldig is voor mijn huis verhuurd te hebben was het 5 jaar, maar sla mij niet dood als ik dat verkeerd heb.
Ik ben nu te lui en boos om er naar te zoeken...... Emoticon: Devil

Dit is dan die andere plaatje Emoticon: Shiny Emoticon: Party!
Ik ben al een uur bezig om de plaatje te downlaode en het lukt maar niet er komt straks een andere plaatje aan...... Emoticon: Angry

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

GinyT
User
spacer line

Dank voor je info. Dat zou een mooie oplossing zijn, want het is toch prettig dat als je AOW hebt, je eindelijk eens kunt gaan en staan waar je wilt.

merdekaSah
User
User icon of merdekaSah
spacer line

On 04-03-2015 03:28 GinyT wrote:
Dank voor je info. Dat zou een mooie oplossing zijn, want het is toch prettig dat als je WAO hebt, je eindelijk eens kunt gaan en staan waar je wilt.

Dat klopt niet helemaal je zit wel degelijk vast aan bepaalde periodes
O.a. voor je verzekering ziektekosten en er zijn grote verschillen tussen een WAO
of AOW uitkering en dan ligt het er ook nog eens aan of je een nederlands paspoort
hebt of een ander en ook voor je verblijf in Indonesia (elders ook) zit je vast aan
bepaalde maximale periodes met procedures en/of verlengingen.

GinyT
User
spacer line

MerdekaSah: Graag alleen concrete info, hier kan ik niets mee.

merdekaSah
User
User icon of merdekaSah
spacer line

Zo concreet is jou vraag ook niet GinyT

Hoelang gaat de reis (het verblijf in Indonesia) duren ??

Is het nu WAO of AOW je wisselt nogal

Heb je een nederlands paspoort

GinyT
User
spacer line

Gezien bovenstaand antwoord is mijn vraag concreet genoeg.

merdekaSah
User
User icon of merdekaSah
spacer line

On 04-03-2015 03:51 GinyT wrote:
Gezien bovenstaand antwoord is mijn vraag concreet genoeg.

veel succes dan met je avontuur
heb je toestemming van de SVB voor je wereldreis ?

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Als je aan de gemeente vraag mag je een jaar achterelkaar weg want je blijft ingezetenen van die plaats.
Maar dat meen ik weer niet zeker 2 jaar weg mag achter elkaar en dan moet je je eigen melden want je hebt sociale vaste lasten die betaal je gewoon door.
Er gelden zo iets als studenten voor enkel jaren naar het buitenland studeren en dat moet volgens mij de zelfde rechten hebben, als je een AOW of WAOer bent
Maar bij het ophalen van je papieren bij het gemeente huis vraag je gelijk (hoe lang is mijn vinger} Oh sorry hoe lang mag ik weg blijven, niets aan de hand,dan weet je het zeker hoe het precies zit... Emoticon: Bye bye

GinyT
User
spacer line

Dus als ik mijn huis opzeg, blijf ik nog een jaar ingezetene? Dank voor je info. Als ik een beetje een richtlijn heb, dan weet ik tenminste hoe ik het aan moet pakken.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 04-03-2015 03:28 GinyT wrote:
Dank voor je info. Dat zou een mooie oplossing zijn, want het is toch prettig dat als je WAO hebt, je eindelijk eens kunt gaan en staan waar je wilt.

Giny je hebt het zelf weer over WAO, dat is dus verwarrend, zeker voor mensen die niet eerst een hele topic door lezen, wat bij sommige topics ook haast onmogelijk is omdat daar veet tijd in gaat zitten.
Ik weet dat je AOW bedoelde, ik lees namelijk wel de hele topic door, ik heb namelijk zeeŽn van tijd als AOWer Emoticon: Yes!

Ter aanvulling er zijn meer dingen waar je rekening mee moet houden Giny, je moet bijvoorbeeld een bepaald aantal maanden in Nederland wonen om nog aanspraak te maken op een Nederlandse zorgverzekering.

Daarbij zal de Sociale Verzekerings Bank bij lang verblijf in het buitenland op een bepaald moment willen controleren of je nog in leven bent.
Dan wordt er gevraagd ergens te verschijnen en een formulier in te vullen, dat loopt via de Nederlandse ambassade in Jakarta.

Wil je definitief weg uit Nederland dan is het natuurlijk ook zonde om in Nederland belasting te blijven betalen, m.a.w. er zitten veel dingen aan vast, dus wat is nu precies de bedoeling.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Op 04-03-2015 04:11 schreef GinyT:
Dus als ik mijn huis opzeg, blijf ik nog een jaar ingezetene? Dank voor je info. Als ik een beetje een richtlijn heb, dan weet ik tenminste hoe ik het aan moet pakken.

Regel eerst je briefadres en dan stap verder
Ik schreef weet het niet zeker, maar vraag het aan de ambtenaar aan die loket, die kunnen je wel verder inlichten, wees zo openlijk mogelijk en zeg gewoon wat je plannen zijn, dat is dan ook niet zo duidelijk want zonder een visa in IndonesiŽ mag je 2x30dgen verblijven.
Dus ik ken je situatie niet, dus lees wat Malam schreef dat geld ook voor jou...... Emoticon: Yeah right!

GinyT
User
spacer line

Beste Malam, goed dat je mij er op wijst, ik haal het idd door elkaar. Dat komt omdat ik nu in de WAO zit, maar het gaat om AOW (pensionering).
Mijn enige bedoeling op dit moment is om ervaringen van mensen te horen die dit doen of gedaan hebben.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ik heb mijn huis niet opgezegd Giny, wij gaan met Sociaal-cultureel visa 180 dagen (dus geen 6 mnd) naar IndonesiŽ.
Dan is het einde oefening en moeten we eruit, dan gaan we terug naar Nederland voor enkele maanden, dus mijn thuisland is Nederland, daar woon ik, betaal ik belasting en heb daar mijn zorgverzekering.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Eenvoudig. Als je hier bent (ook al is het maar voor een half jaar) dan meld je je bij de sectie-SVB, afd. Consulaire Zaken van de Nederlandse ambassade: jak-svbRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.minbuza.nl. Hiervoor hoef je niet uitgeschreven te zijn in Nederland, dat is voor de SVB niet meer belangrijk als je al eenmaal AOW vangt. Wel moet je over een vast adres beschikken in Indonesia (ook al ben je daar niet altijd) want in Indonesia worden AOW-ers persoonlijk bezocht dan wel een formulier toegestuurd om aan te tonen dat ze nog in leven zijn en te weten of men een alleen-persoons huishouden voert dan wel een tweepersoons huishouden.
That's all. Stuur een emailtje met je adres t.z.t. Je hoeft echt niet thuis te gaan zitten wachten tot er iemand langs komt want bent u niet thuis, dan is dat niet uw probleem. De rapporteur kan weer een andere keer komen en een berichtje achter laten.

GinyT
User
spacer line

Dank voor je info. Ik heb ook gehoord van iemand die steeds een adreswijziging stuurde als hij zich verplaatste. Controle is natuurlijk prima.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Op 04-03-2015 02:49 schreef zieleffe:
Zal het nog een keer proberen want bij mij ligt elke keer het internet er uit
Had een heel verhaal gemaakt en fuuuutie weg.

WAO of AOW ik denk dat het niet verschil uit maak.
Je moet eerst naar je gemeentehuis een formulier vragen voor een briefadres dus geen postadres.
Je krijg dan twee formulieren mee en die moet je samen invullen met de adres die jij daarvoor hebt kunnen strikken, het zij de buurman of je kinderen als je die heb, of misschien wel een EX, wie weet, heb ik ook niets mee te maken.
Jij en die bewoner onderteken na dat jullie het hebben ingevuld.
Maak een kopie van jullie beide paspoorten of indentietijdcard natuurlijk met je persoonsnummer er op en breng dat weer terug naar het gemeentehuis.
Na dagen of een week gelang welk gemeente je woon.
En je kan staan waar je wil.
Nu weet ik niet hoelang het geldig is voor mijn huis verhuurd te hebben was het 5 jaar, maar sla mij niet dood als ik dat verkeerd heb.
Ik ben nu te lui en boos om er naar te zoeken...... Emoticon: Devil

Dit is dan die andere plaatje Emoticon: Shiny Emoticon: Party!
Ik ben al een uur bezig om de plaatje te downloaden en het lukt maar niet er komt straks een andere plaatje aan...... Emoticon: Angry

Sorry mensen ik had de foto willen bewerken, maar lukte niet en zo kwam het dat die foto verdwenen is
Ik heb nu bezig geweest om het te vergroten kijken of het gelukt is .
Neen dus

merdekaSah
User
User icon of merdekaSah
spacer line

Mocht je langer als 8 maanden per jaar (hoeft niet aangesloten te zijn) in het buitenland
verblijven is onderstaande ook interessant

http://www.rijksoverheid.nl/on(...)en-uitschrijven.html

De gemeente stelt instanties die zijn aangesloten op de BRP, zoals de Belastingdienst of een pensioenfonds, op de hoogte van uw nieuwe adres in het buitenland. Als u daarna opnieuw verhuist, moet u zelf uw nieuwe adres doorgeven aan de instanties waar u contact mee heeft tijdens uw verblijf in het buitenland.

GinyT
User
spacer line

Merci merdekaSah.

merdekaSah
User
User icon of merdekaSah
spacer line

On 08-03-2015 18:03 GinyT wrote:
Merci merdekaSah.

Geen dank

Ik ga er vanuit dat je een NL paspoort heb anders kunnen er nog meer beperkingen
zijn voor wat betreft verblijf in het buitenland.
Dat ontdekte ik overigens zelf pas korte tijd geleden.

GinyT
User
spacer line

Deze heb ik wel.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

80,662,699 topic views - 237,858 posts - 13,715 topics - 29,333 members - last post @ 28-03-2020 14:43 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

131,537,633 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com