indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

papadom
User
spacer line

ik wou het volgende vragen ; na een jaar in R.I , en het hele offcieele traject te hebben doorlopen ( zonder enig probleem ) wil ik binnenkort de juiste keuze maken voor het vervolg traject .Ben na mijn 4e verlenging Sosbud even het land uit geweest en met VOA weer binnengekomen . De volgende logische stap zou een aanvraag voor Itas Lansia worden ( ben single en 65 + ) Nu is ITAS geen probleem , maar het Lansia verhaal komt bijna overeen met een retirement visa wat eisen en papierwerk betreft . Is het raar dat ik nu denk om gewoon verder te gaan met het Sosbud gebeuren ; less hassle , 1x naar Medan en alle verlengingen door mijn sponsor laten doen (vader van mijn vriendin ) de officieele sponsorformulieren worden door mij getekent en hij vult ze verder in ,en ondertekent het hele frutje en vult de datum in..Het scheelt mij een barre tocht op en neer naar Samosir / Toba , en reis en verblijfkosten..Graag een ( serieuze) reaktie ,

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik ben ook eens in het Lansia verhaal gedoken en die eisen zijn soms nogal wat. Vooral de ziektenkostenverzekering. Je zou ook verplicht zijn tot een pembantu en dan nog de minimale huur die je geacht wordt om te betalen. Het zal er dan maar aan liggen wie en of de regels exact gehanteerd worden.
Ik heb dan ook het idee dat dat van dat less hassle absoluut waar is. Ik ben ook aan het nadenken dus jouw vraag komt mij goed uit en ik lees mee. Ik begrijp hier wel uit dat het in elk geval handig is om niet al te ver van een immigratiekantoor af te wonen of "mannetjes" in de buurt hebben.

Dus, wel een reactie, ook serieus, alleen jij hebt er niks aan. Maar er zal nog wel eea langskomen (hoop ik)

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Die eisen zijn inderdaad een bepaald inkomen, een woning voor een minimale prijs huren, een huishoudhulp in dienst hebben en je ziektenkostenverzekering.
De immigratieambtenaar hier heeft het in het verleden al eens tegen ons gezegd/gevraagd , toen gaf ik dat ook aan, hij zei dat je dat min of meer met een korrel zout moet nemen.
Maar ja het ene immigratiekantoor is het andere niet.
Vooral een ziektekostenverzekering schijnt een behoorlijk probleem te zijn als je de 60 bent gepasseerd.

Ik heb het hele idee laten varen, ik doe het nu al jaren met een sosbud en dat bevalt prima, ik moet er bij zeggen dat ik een steenworp van het immigratiekantoor zit.
De verlengingen in een flits klaar zijn, bovendien zit de afdeling voor buitenlanders helemaal apart van de grote hal waar het hele immigratiegebeuren zit en aangezien er hier weinig buitenlanders rondlopen, loop je binnen en ben aan de beurt.

Ik begrijp dat dit ook geen antwoord op de vraag is, maar ik zag ook op tegen dat hele traject voor een visa lansia.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Precies zoals je het opschrijft Malam van die korrel zout en dat het ene kantoor het andere niet is. Dat maakt het allemaal erg onoverzichtelijk en vooral onzeker.
Mijn eerste idee zou ook zo'n sosbud zijn.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

spacer line  

Klopt het dat als je een Lansia visa vraag je ook uit Nederland moet uitschrijven ?

Het is belangrijk voor mij om te weten , want mijn vrouw (Nederlandse)zou dan een Lansia visa voor haar kunnen vragen.Dan kan ik meeliften bij haar.
Ik hoef zelf geen visa te hebben.Wel belangrijk dat mijn Nederlandse ziekenfonds en vestigingsvergunning verder loopt.

bisa dicek of makemyday .

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 31-01-2015 12:43 Surya Atmadja wrote:
Klopt het dat als je een Lansia visa vraag je ook uit Nederland moet uitschrijven ?

Het is belangrijk voor mij om te weten , want mijn vrouw (Nederlandse)zou dan een Lansia visa voor haar kunnen vragen.Dan kan ik meeliften bij haar.
Ik hoef zelf geen visa te hebben.Wel belangrijk dat mijn Nederlandse ziekenfonds en vestigingsvergunning verder loopt.
Dat lijkt me wel ja? Het is toch een verblijfsvergunning? Maar ik denk ook weer niet dat Indonesie en Nederland hierin met elkaar afstemmen.

Ziekenfonds bestaat niet meer he.... Emoticon: Smile maar u bedoelt de ziektenkostenverzekering. Dat kan alleen maar als je ook daadwerkelijk in Nederland woont volgens mij.
Dat van dat meeliften snap ik niet. Wat bedoelt u daar precies mee? Dat de een wel in Nederland woont en de andere niet? Heeft het een dan weer geen invloed op het ander later? Pensioen? AOW?

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Verblijf je in een aangesloten periode van 12 maanden meer dan 183 dagen in IndonesiŽ dan ben je belastingplichtig, schrijf je je niet uit dan ben je ook in Nederland de sigaar.
Dan heb je ook nog de bepaling dat je een bepaald aantal dagen in Nederland moet zijn en ingeschreven staan om gebruik te kunnen maken van een Ned. ziektekostenverzekering.
Al met al een hele heisa, die het voor mij de moeite niet waard maakte.

Voor iemand die definitief wil verkassen kan het belastingtechnisch heel voordelig zijn, maar die moet dan wel een ziektenkostenverzekering afsluiten en dat kost een paar flinke stuivers.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Hoe doe jij dat dan Malam? Als ik zo vrij mag zijn om dat te vragen? Sta jij nergens ingeschreven? Of begrijp ik nu iets verkeerd?

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Alles Nederland mijn huis, verzekeringen, belasting afijn de hele rataplan, in IndonesiŽ ben ik vakantieganger, alleen iets langer als de gemiddelde vakantieganger die nog werkt Emoticon: Shiny

pierre
User
spacer line

Op 31-01-2015 13:43 schreef Malam:
Verblijf je in een aangesloten periode van 12 maanden meer dan 183 dagen in IndonesiŽ dan ben je belastingplichtig, schrijf je je niet uit dan ben je ook in Nederland de sigaar.
Dan heb je ook nog de bepaling dat je een bepaald aantal dagen in Nederland moet zijn en ingeschreven staan om gebruik te kunnen maken van een Ned. ziektekostenverzekering.
Al met al een hele heisa, die het voor mij de moeite niet waard maakte.

Voor iemand die definitief wil verkassen kan het belastingtechnisch heel voordelig zijn, maar die moet dan wel een ziektenkostenverzekering afsluiten en dat kost een paar flinke stuivers.

als aanvulling.
In geval van het hebben van een VVR ( verblijfsvergunning regulier) mag men niet langer dan 6 maanden buiten de EU zijn, verblijft men langer, dan kan de VVR ingetrokken worden.
Daarbij verblijft men 3 jaar achtereen langer dan 3 maanden buiten de EU is de IND gemachtigd om het VVR in te trekken.

Hoe je dient te bewijzen dat je niet langer dan 6 of 3 maanden weg bent geweest is niet duidelijk te achter halen ( aangezien de Kmar niet meer de verplichting heeft om het paspoort te stempelen) tevens dient het paspoort nog minimaal 6 maanden geldig te zijn op het moment dat je nederland weer inreist
( voor de VVR met de geldigheid van 5 jaar dient deze vergunning ook nog minimaal 6 maanden geldig te zijn)

Maar zoals met zo vele dingen, de praktijk is anders en zal het zo een vaart niet lopen.

spacer line  

On 31-01-2015 16:27 pierre wrote:

[quote removed]

als aanvulling.
1.In geval van het hebben van een VVR ( verblijfsvergunning regulier) mag men niet langer dan 6 maanden buiten de EU zijn, verblijft men langer, dan kan de VVR ingetrokken worden.
2.Daarbij verblijft men 3 jaar achtereen langer dan 3 maanden buiten de EU is de IND gemachtigd om het VVR in te trekken.

3.Maar zoals met zo vele dingen, de praktijk is anders en zal het zo een vaart niet lopen.

1/2.Dat gebeurde ook bij een Indonesische mevrouw , die een tijdje in Mid.Java verbleef.
Toen haar man overleed kon haar dochters( Nederlandse) wel terug naar Nld.
Zij niet .

2.Mijn vrouw kan een Lansia aanvragen of Itas ( > dan X jaren getrouwd met mij ).
En dan ga ik bij haar komen logeren (pendelaar).
Tenminste dat denk ik wel dat het moet lukken, zo lang je aan de eisen kan voldoen .

3.Nu nog wel, ik maak gewoon zorgen als de database aan elkaar gekoppeld worden .
Voorlopig gaan we gewoon pendelen.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ben nog even aan het googlen geweest. Hieronder wat de vereisten zijn:

The retirement visa facility is intended to assist those wishing to spend their retirement in Indonesia and has the following requirements:

Applicant is 55 years of age or older,

Possess a passport or travel documents with more than 18 months remaining validity,

Submit full identification (copy of all passport pages) and four passport photos 4 x 6 cm,

Curriculum vitae,
Wat moet ik mij hierbij voorstellen?

Statement from Pension Fund Foundation or Bank from the country of origin (or Indonesia) of funds available, minimum of US$1,500 per month , to provide the applicant living expenses during the proposed stay in Indonesia (Total US$18,000 per year)
Bijna 1600 euro dus.

Proof of medical/health Insurance, life insurance, and third-party personal liability insurance in country of origin or Indonesia,
Een levensverzekering?

Statement of living accommodation in Indonesia. Minimum cost of US$35,000 if purchased house/apartment or, a minimum rental cost of US$500/month in Jakarta, Bandung, and Bali; US$300/month for other cities in Java Island, Batam, and Medan, and other cities a minimum US$ 200/month.) in the tourist areas according to the regulations,
Deze is wel leuk en spreekt zichzelf tegen.....

Statement to declare employment of an Indonesian maid servant whilst living in Indonesia,

Payment of Immigration Fee based on prevailing regulations,

Sponsor letter from the appointed agency, costs to be paid by applicant,

Statement agreeing not to engage in business activities or work for a living.
You may stay in Indonesia for one year on this visa, extendable for up to a maximum stay of five years .
En hoe gaat het dan verder? Hier iemand ervaring mee?

spacer line  

CV : van je CV kan men afleiden of je geen bepaalde zwarte bldzij hebt .

Life insurance ?
Niet iedereen heeft dat, ik ook niet meer ( toen nodig voor mijn hypotheek)

Mbt US$1500 US kan een AOW-er plus bedr.pensioen voldoen
Wat mij zorgen maakt is als ik/wij uit de Ziekenfonds worden er uit gegooid, en dat ik niet terug kan naar mijn geliefde Amstelerdam.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 31-01-2015 20:48 Surya Atmadja wrote:
CV : van je CV kan men afleiden of je geen bepaalde zwarte bldzij hebt .

Life insurance ?
Niet iedereen heeft dat, ik ook niet meer ( toen nodig voor mijn hypotheek)

Mbt US$1500 US kan een AOW-er plus bedr.pensioen voldoen
Wat mij zorgen maakt is als ik/wij uit de Ziekenfonds worden er uit gegooid, en dat ik niet terug kan naar mijn geliefde Amstelerdam.
CV en een zwarte bladzijde...? Ja, hehe..... die zet je er dan toch gewoon niet in. Papier is geduldig, dat heeft toch geen enkele waarde.

Ziekenfonds bestaat niet meer..... Emoticon: Confused U kan toch niet uit de ziektenkostenverzekering? Zie het bericht van Pierre hierboven. Er zijn andere bepalingen voor Nederlanders dan voor buitenlanders met een verblijfsvergunning. Dus het geliefde Amsterdam blijft en de ziektenkostenverzekering ook. Probleem opgelost. Maar dan hebben we het over u. Hoe het dan zit als de ene in Indonesie woont en de andere in Nederland weet ik niet. Misschien moet je voor AOW aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Een echtscheiding misschien? Emoticon: Shut up! Grapje.

merdekaSah
User
User icon of merdekaSah
spacer line

Waarom zou je een visa lansia willen als je hetzelfde verblijf (goedkoper)
kunt hebben met een sosbud ??
Bovendien verbrand je met een sosbud niet je schepen achter je.
Het enige "handicap" zit hem in de ziektekostenverzekering waarvoor je een bepaald
aantal maanden per jaar in NL(EU) moet zijn.

Per persoon zitten er altijd persoonlijke maartjes aan die constructie maar
je kunt niet altijd alleen van de voordelen genieten

Ingeval van een WNI partner (woonachtig in RI) is sowieso een Visa suami/istri
eenvoudiger wat voorwaarden betreft.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 31-01-2015 22:38 merdekaSah wrote:
Waarom zou je een visa lansia willen als je hetzelfde verblijf (goedkoper)
kunt hebben met een sosbud ??
Bovendien verbrand je met een sosbud niet je schepen achter je.
Het enige "handicap" zit hem in de ziektekostenverzekering waarvoor je een bepaald
aantal maanden per jaar in NL(EU) moet zijn.

Per persoon zitten er altijd persoonlijke maartjes aan die constructie maar
je kunt niet altijd alleen van de voordelen genieten
Zo'n visa lansia heeft nogal wat voetenin aarde, precies zoals al wordt aangegeven is het grootste knelpunt de ziektenkostenverzekering.
Dat laatste denk ik dus ook (die persoonlijke maartjes). Het gaat er dus om dat je 4 maanden per jaar in Nederland moet verblijven. Dat betekent dus dat je een fysiek adres moet hebben, dus met huis verkopen of huur opzeggen ben je er niet. En dat adres heb je weer nodig om verzekerd te blijven. Er blijven 8 maanden buitenland over maar daarvan mag je maximaal 6 maanden achter elkaar (zo ongeveer dan) in Indonesie verblijven dus met 1 retourtje Nederland voor 4 maanden red je het niet, dat moeten er minstens 2 worden om zo ook weer te voldoen aan de voorschriften van het sosbud.
Ik vind het eigenlijk geen van tweeen iets (dat is mijn persoonlijke maar). De sosbud constructie wordt dan uiteindelijk ook weer duur en twee keer twee maanden op een kamer bivakkeren in Nederland is ook niet alles.

Hoe worden die 8 maanden eigenlijk gecontroleerd? Wie doet dat?

merdekaSah
User
User icon of merdekaSah
spacer line

On 31-01-2015 23:04 Anne Mieke wrote:

Hoe worden die 8 maanden eigenlijk gecontroleerd? Wie doet dat?

Eigenlijk wordt alles "gereguleerd"

Heb je een baan dan "regelt" je werkgever dat je niet te lang wegblijft

Ben je zelfstandige dan kun je de "controle" "ontwijken" tot je een keer
via het "administratieve traject" tegen de lamp loopt

Zit je met een uitkering heb je meldingsplicht of voorwaarden

De enigen die nog een beetje "vrij kunnen gaan en staan" zijn de gepensioneerden
maar ook daar bestaan ergens al regels (meen ik te hebben begrepen) dat je niet
ongestoord in het buitenland mag verblijven zolang je wilt.

Zodra je door ziekte of een ongeval in het buitenland in aanraking komt met de
bureaucratie van NL dan komt men er eenvoudig achter bijvoorbeeld bij het inzien
van het paspoort via een verspreking bewijsstukken van reisdocumenten die gevraagd
worden of op een andere manier. (tiplijnen of ambtelijke vermoedens)

Vergeet ook de sociale controle / sociale recherche / jaloerse omgeving niet (tiplijnen)

Zodra er betaald moet worden leer je je verzekering(en) pas echt kennen en dan worden er ook heel snel contacten gelegd met instanties en dan heb je de poppen
aan het dansen want dan beginnen er meer "onderzoeken"

Er zijn mensen die lange tijd de dans ontspringen of door de mazen van de wet
weten te lopen maar wanneer ze eenmaal ergens in het vizier komen dan is het
leven niet leuk meer. Ik heb een paar van dergelijke gevallen "meegemaakt" binnen
mijn contactenkring.

En dan kun je zeggen ik wist het niet of het proberen in een mooi verhaal te gieten
maar daar trappen instanties niet in wanneer ze eenmaal "bloed" ruiken.

Maar .... er zijn nog steeds mensen die "slim" denken te zijn en op een slinkse manier
de regels proberen te omzeilen in hun voordeel
Het gaat goed.... totdat het fout gaat en dat gebeurd meestal op het verkeerde moment

Men kan zich beter aan de regels houden ipv er creatief mee om te gaan
want dat wreekt zich eens

Los daarvan geldt meestal de omgekeerde bewijslast.
Wanneer het "vermoeden" bestaat is dat al voldoende en dan zal men zelf
juridisch of via een bezwaarprocedure hun ongelijk moeten aantonen en
voor hun maakt het niet uit hoelang die (bezwaar)procedure duurt zij zitten
niet op het geld te wachten
Zoiets kan maanden zelfs jaren duren en het enige wat men dan kado krijgt
is gratis stress.

Edit: 8 maanden verblijf in Indonesia is eenvoudig
6 maanden sosbud + 2 x 30 dagen VOA met een dagje over de grens
(op sommige plekken kan zelfs dat dagje over de grens "geregeld" worden
tot dat ook een keer fout gaat)

Wanneer er een keuze gemaakt moet worden tussen een sosbud of kitas
dan is het het beste om de voorwaarden,voordelen,nadelen van beiden op
een rijtje te zetten en de doorslag geeft dan toch hoe men het persoonlijk
kan/wil invullen
Maar "creatief" met de regels omgaan zou ik daar niet bij betrekken.
Maar dat is ieders persoonlijke keuze wat voor risico's men bereid is om te nemen.
Vergeet echter niet dat er tegenwoordig heel snel het etiketje FRAUDE
op wordt geplakt met de daarbij horende verstrekkende maximale boetes
en terecht !! dat er soms zo hard mee om wordt gesprongen

papadom
User
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Merdeka Sah ; jouw ideen en uitleg komen heel dicht bij die van mij , alleen is mijn persoonlijke situatie misschien iets anders ; misschien kan iemand hier zijn voordelen uit halen ; In 2009 met prepensioen gegaan ( alleen bedrijspensioen ) Uitgeschreven uit Nederland , dus ook ziektekosten verzekering gestopt . Hierna 4 jaar in Langkawi gewoond en daar geen problemen ; geen belasting en geen ziektekosten verzekering ( was een gok..) Nu 1 1/2 jaar in Indonesie en officieel Pensioen ; geen probleem , wordt iedere maand op mijn ( Ned. ) bankrek. gestort . Binnen gekomen met VOA , daarna een paar keer naar Penang voor 60 dgn. toeristenvisum en later Sosbud . Voor een ieder die het consulaat gebruikt ; ongelooflijk snel , correct , en vriendelijk . So far so good ; Heb nu VOA welke ik volgende week verleng , hierna weer naar Penang voor nieuwe Sosbud , en daarna rustig iedere maand in Medan verlengen , en over 6 mnd zien we wel weer verder .Zoals Merdeka Sah aangaf , waarom moeilijk doen als het makkelijk kan ? Een tip ; laat door de kepala kampung een surat domicilie maken ; er wordt steeds vaker om gevraagd..Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Anne Mieke ; ik had geruchten gehoord dat bij bepaalde luchthavens waar je met een VOA binnenkomt , tegelijkertijd de 30 dgn. verlenging kunt doen ;volgens mij heb je daarvoor geen extra papieren nodig..Toeristen hebben die toch ook niet . Als laatste ; Ziektekosten verz. Hier in Toba , heeft bijna iedereen ( bule ) Allianz ;deze is in Indonesie af te sluiten voor een fraktie v/d Ned. premie ; Een nieuwe ontwikkeling is een Indonesische verz. Ik heb hier een kennis ( Ned ) getrouwd met batak en 3 kinderen die dit heeft gedaan , en er ook al 2 keer gebruik van heeft gemaakt bij dokter en ziekenhuis , geen enkel probleem.. ik zal binnenkort het een en ander uitzoeken met bedragen en contactadresen..

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Papadom
Je bedoelt met nu officieel pensioen inclusief AOW?
En maakt dus de combi met uitschrijving uit Nederland en Sosbud/VOA. Hoe gaat dat dan met belasting? (sorry ik ben geen held in die dingen maar ik zal het zo langzaam wel moeten snappen)

En wat betreft de ziektenkostenverzekering zijn er dus positieve veranderingen begrijp ik nu. Mbt ziekenhuis- en/of dokterbezoek in Indonesie; ik reis vaak genoeg om toch met enige regelmaat in een ziekenhuis of bij een dokter terecht te komen en dat varieert van malaria, hartfilmpjes, rabiesinjecties tot darminfecties. Allemaal geen gigantische bedragen die ik overigens nooit declareer, noch bij mijn ziektenkostenverzekering in Nederland, noch bij mijn reisverzekering. Ik vind het een beetje het risico van het reizen horen. (uitzondering is ziekenhuisopname voor typhus 20 jaar geleden). Maar, je weet het natuurlijk nooit en ik vind dat je het aan Indonesie verplicht bent om verzekerd te zijn mocht er echt iets serieus aan de hand zijn, of het nou een verzekering in Indonesie of in Nederland is. Sterker nog een verzekering in Indonesie lijkt me gewoon praktischer als je daar de meeste tijd woont.

Een surat domicili? Hoe gaat dat in zijn werk? Welke gegevens moet dan worden overlegd/worden bewezen? En is dat iets plaatselijks? (dat kan ik mij zo voorstellen bij een concentratie aan bule's) Of zou elke kampung/stad zoiets moeten hebben?

spacer line  

On 01-02-2015 09:48 Anne Mieke wrote:

Een surat domicili? Hoe gaat dat in zijn werk? Welke gegevens moet dan worden overlegd/worden bewezen? En is dat iets plaatselijks? (dat kan ik mij zo voorstellen bij een concentratie aan bule's) Of zou elke kampung/stad zoiets moeten hebben?

Over ziektekosten verzekering zijn in diverse topic door wijlen Simpati/Jan, Amed geschreven.
Je kan de voorbeelden van surat domisili bij opa gugel bekijken.

Ik vraag me af welke juridische gevolgen dat geeft voor het wonen in 2 plaatsen of landen (Indonesia-Nederland).
En welke consequenties geeft dat aan de eventuele sponsor ?
Papier is geduldig, alles is geregistreerd.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 01-02-2015 11:17 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Over ziektekosten verzekering zijn in diverse topic door wijlen Simpati/Jan, Amed geschreven.
Je kan de voorbeelden van surat domisili bij opa gugel bekijken.

Ik vraag me af welke juridische gevolgen dat geeft voor het wonen in 2 plaatsen of landen (Indonesia-Nederland).
En welke consequenties geeft dat aan de eventuele sponsor ?
Papier is geduldig, alles is geregistreerd.
Die van Jan/Simpati zijn al enkele jaren oud en ik begrijp dus nu dat er veranderingen zijn mbt die ziektenkostenverzekeringen. Zels in Indonesie veranderen dingen Emoticon: Smile
Over gevolgen voor een echtpaar tot nu toe wonend in Nederland (en daar aale rechten en plichten op zijn afgestemd) en straks in 2 landen moet je volgens mij toch echt een specialist raadplegen (en het liefst niet de belastingdienst voordat je ze op een idee brengt). Het hangt er mogelijk ook nog vanaf welke (verdrags)land het gaat. Ik heb niet het idee dat je het antwoord hier vindt omdat het toch een bijzondere constructie is.En misschien wet niemand het antwoord, dat kan ook nog.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Anne Mieke, als ik de situatie van Papa lees die heeft helemaal niets meer met Nederland, die kan inderdaad mits het niet op te veel gekke dingen stuit een visa lansia nemen.
Komt Surya er ineens tussen door, wat wil die man nu eigenlijk, laten we het is op een rijtje zetten want het is zo verschrikkelijk verwarrend dat andere mensen er ook geen reet meer van begrijpen.

Surya is IndonesiŽr, heeft een Indonesisisch paspoort en zegt mee te willen liften op de visa lansia van zijn echtgenote met een Ned. paspoort, die vent is van het pad af.
Wat wil hij nu precies Emoticon: Confused
Definitief verkassen naar IndonesiŽ? Neen.
Hoelang wil hij per keer in IndonesiŽ verblijven, gezien dat hij mee wil liften op de visa lansia van zijn echtgenote langer als 180 dagen, anders heeft zo'n visa lansia geen zin Emoticon: Nooo

Uitschrijven in Ned. maar wel een Ned. zorgverzekering Emoticon: Confused , het is inmiddels hier allemaal uitgekauwd, dan gaat ineens een Surya die al decennia survey achter de rug heeft dit soort vragen stellen, ja sorry hoor.

Het lijkt erop dat hij vragen stelt om vragen te stellen of om een discussie een boost te geven, de man zit al meer dan 10 jaar op dit forum, al zijn vragen zijn al vele keren aan de orde geweest.
Daar heeft hij actief aan mee gedaan, nog erger hij wist het altijd beter, nu dit Emoticon: Confused Emoticon: Bye bye

In het geval van Pappa zou ik zeker kijken of een visa lansia een optie is.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Uitschrijven uit Nederland maar wel een zorgverzekering kan alleen maar met de verdragslanden en daar hoort Indonesie niet bij. Ik denk dat de constructie bij een AOW-gerechtigd echtpaar niet werkt, de een inwoner van het ene en de ander inwoner van het andere land omdat door deze constructie echtelieden langere tijd niet bij elkaar wonen. Maar dat is mijn logica en ik kan het mis hebben natuurlijk (geen idee wat daarvoor de voorwaarden zijn). S kan zich vrij vestigen in Indonesie maar Nederland stelt voorwaarden aan verblijf buiten Nederland bij een verblijfsvergunning. Ik snap het niet maar zal wel iets over het hoofd zien.

Ik lees mee, ook voor mezelf en als het echt zo is dat mbt de verzekering dit allemaal een stuk aantrekkelijker is geworden (ik begreep destijd van Jan/Simpati dat het moeilijk en duur was, duurder zelfs nog dan in Nederland) dan wordt het een ander verhaal.
Ik heb geen idee hoe de behandelingen/dekkingen zijn in Indonesie versus Nederland. Ik weet alleen dat ik ziek word als ik langer dan 4 maanden niet in Indonesie ben geweest Emoticon: Cry en die behandeling regel ik zelf wel.

Maar alle gekheid op een stokje; de constructie uitschrijven uit Nederland en sosbud had ik zelf nog niet bedacht. Blijft nog het uitzoeken hoe het dan met de belasting in elkaar zit.
Het kan best hoor dat eea al vele malen besproken is maar dingen veranderen ook. Zo las ik gisteren ook ergens (maar waar) dat het verdrag om in Indonesie pensioen/AOW te mogen ontvangen een voorlopig is en nog definitief gemaakt moet worden. Als dat niet zo is dan kun je gekort worden blijkbaar. Nu kan ik mij niet voorstellen dat dit alsnog niet doorgaat al was het maar om de banden van Nederland en Indonesie (maar ook dat is mijn logica)

merdekaSah
User
User icon of merdekaSah
spacer line

Wat er in de toekomst gaat gebeuren.... aan regeltjes gaat veranderen ...
dat is een open deur.

Duidelijk is wel dat er dingen op termijn gaan veranderen
Zowel in NL als in Indonesia

Een visa lansia heeft "nadelen" een sosbud geeft meer vrijheden,
maar daar zitten ook maartjes aan.

Kortom een persoonlijke keuze

Ingeval je een WNI-partner hebt is het eenvoudiger om mee te liften op een
Visa suami/istri ipv andersom op een Visa Lansia maar ongetwijfeld zit daar
ook weer een gedachte achter.
.
Voor wat betreft de "verdragen" tussen Nederland en Indonesia ....
Die moeten binnenkort "herzien" worden en het "klimaat" voorspelt nu
(diplomatiek) slecht weer.

Ook de weersverwachting op langere termijn moet men in de gaten houden
Ook in Indonesia kan het vriezen of dooien wanneer de verdragen veranderen (ineens)
en .... ook in Indonesia zelf kunnen regels (ineens) veranderen dus altijd rekening
houden dat er een "nooduitgang"in de buurt is.

papadom
User
spacer line

Hi Anne Mieke ; ik heb de wijsheid niet in pacht ; toen ik zo,n 7 maanden geleden om informatie voeg , werd ik tot aan mijn enkels afgebrand door dezelfde personen die nu nog steeds hetzefde doen...O.k even 2 vragen beantwoorden ; Die info over de ziektenkosten verzekering hier in indonesie heb ik van Theo , de beste vriend van wijlen Jan Simpati . volgen hem is dit ingevoerd sinds Jokowi wat regeltjes verandert heeft . Ik zal hem morgen even opzoeken in zijn restaurantje in Tuktuk voor meer details , en om lekkere kroketten en bitterballen te eten... Annemieke ; ja ik ben officieel met pensioen en ontvang AOW ; voor de SVB is Indonesie dus gewoon een verdragsland ; dit staat op het aanvraagformulier voor de AOW ; het SVB heeft hier ( Sumatra ) wel controleurs rondlopen die soms een huis bezoek doen of je de zaak niet belazerd (werken / 2 verdieners etc. / heb het zelf nog niet meegemaakt . V.w.b. belastingen ; zolang je geen Kitas of Kitap heb je er niets mee te maken . Tel je dit allemaal bij elkaar op dan begrijp je dat ik uiteindelijk voor de Sosbud kies..

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

80,686,044 topic views - 237,917 posts - 13,715 topics - 29,374 members - last post @ 29-03-2020 20:35 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

131,596,895 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com