indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Sumatra > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

jadeklerk
User
spacer line

Hallo Allemaal,

In mei ga ik naar Sumatra. Vorig jaar Java, Bali, Gili en Lombok gedaan dus niet geheel onervaren. Ik reis alleen; vrouw, 52 jaar. Ik wil graag meer met openbaar vervoer reizen op
Sumatra omdat de kosten aardig oplopen anders. Op Java / Lombok ed viel dit nog wel mee. Ik kan niet zo heel veel duidelijke informatie vinden over een bus die bv van Parapat naar Bukkitinggi gaat en die stopt in Sipirok. Ik hoop dat iemand mij hier wat informatie kan geven over mogelijkheden en prijzen. Ook kan ik maar 1 hotel vinden in Sipirok, Torsihobi,
dat vrij prijzig is en niet te boeken? Diverse sites geprobeerd en hotel zelf al
twee keer gemaild maar nog geen respons. Normaal gesproken ben ik er dan al klaar mee maar indien dit de enige overnachtingsmogelijkheid is wordt dat lastig. Is er een andere mogelijkheid. De reis in 1 keer doen is gekkenwerk als ik de berichten mag geloven.
Complete reis gaat van Kuala Lumpur naar Medan. Bukit-Lawang, Berastagi, Parapat, Samosir, Sipirok, Bukkutingi. De rest van de reis is redelijk uitgestippeld en geregeld. Maar indien iemand nog leuke tips heeft dan graag natuurlijk! Ik vlieg weer terug vanaf Padang.
Alvast bedankt voor de reacties.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Je hoeft niet perse in Sipirok te overnachten en als alternatief is Padang Sidempuan ook goed bruikbaar. Sirpirok is de stopplaats die vooral door reisorganisaties wordt gebruikt.

Er zijn veel bussen die dit traject afleggen: Medan-Bukittinggi-Padang in eklk geval ALS en ANS. Je hebt alleen kans dat je hiervoor het volle tarief betaalt en niet een gedeelte van de reis,. Geen of laat respons op mail krijgen is in Indonesie " normaal" helaas. De reis is wel in 1 keer te doen maar dat is afhankelijk van de luxe van de bus en de weersomstandigheden, dus dat kan niemand van te voren vertellen.
Alternatief voor de bus is het gebruikmaken van een travel (share taxi). deze gaan door to door, zijn niet veel duurder dan de gewone bus en veel sneller.
Zie ook mijn recente tips uit: updates Sumatera

http://forum.indahnesia.com/to(...)sumatera_updates.php
en hotels Sumatera (al wel wat ouder maar voor een deel nog bruikbaar)
http://forum.indahnesia.com/to(...)aringen_sumatera.php
Ik zal nog in mijn geheugen en verhalen graven voor een hotel in Padang Sidempuan

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

jadeklerk
User
spacer line

Hallo Annemieke,

Bedankt voor je reactie. Ik heb je updates gelezen. Heel nuttig! Ik ben in ieder geval nog 1 dag in Parapat voordat ik naar Samosir ga dus misschien kan ik daar iets regelen voor een Travel. Ik heb wel gelezen dat niet elk reisbureautje even betrouwbaar is. Is zo'n shared Taxi ook echt een taxi of een busje. Ik heb een grote koffer dus daar moet ik rekening mee houden. Ik moet dan wel de mazzel hebben dat er meer mensen die kant op willen op de juiste dag. Je hebt gelijk dat inderdaad elke reisorganisatie de stop in Sipirok doet. Voor mij is dit niet noodzakelijk omdat het puur is voor een evt. overnachting. Indien het mooi weer is in mei en het zou wel in 1x kunnen dan zou ik dat ook kunnen doen. Voor de zekerheid ga ik ook zelf even kijken of ik accommodatie kan vinden in Padang Sidempuan. Het wordt sowieso een uitdaging deze reis want op Java is het helemaal geen probleem om voor een habbekrats 800 km met de trein te reizen.
Maar ik heb er zin in dus komt helemaal goed.
Groetjes Jolanda

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Sorry, zie deze nu pas.
Een travel op Sumatera is meestal een wat grotere auto waar 5 volwassen passagiers in passen (als er kleine kinderen meegaan dan worden die meestal op schoot meegenomen). Dat er meer mensen die kant op moeten op dezelfde dag? Een travel is geen uitvinding voor toeristen maar wordt met name door Indonesiers gebruikt. Maak je geen zorgen. Juist omdat de kans groot is dat je voor een busrit ook het stuk Medan-Parapat betaalt is een travel aan te bevelen. Ook geen gedoe met van je hotel naar/van het busstation. In Parapat valt dat nog mee omdat het busstation in het stadje ligt maar bij grotere steden liggen busstations soms ver buiten het centrum/stad. Het riezen per travel is comfortabel, ik doe bijna niet anders.
Het hotel waar ik destijds gelogeerd in Padang Sidempuan heb was volgens mij Natama. Er zijn genoeg hotels in PS en inmiddels waarschijnlijk wel meer (en betere) dan een paar jaar geleden.
Sumatera is wat betreft vervoer niet duurder dan Java, maar de afstanden zijn er vele malen groter.
Nog even over bussen. Hieronder busmaatschappijen op de volgende routes. Medan-Padang zal ongeveer 20 tot 24 uur zijn (je kunt er vanaf Parapat ongeveer 4 tot 5 uur vanaf trekken). Bukittinggi ligt op 1,5 tot 2 uur van Padang dus die tijd kun je er eventueel ook aftrekken
Medan-Bukittinggi/Padang
ALS, Kurnia, Anugerah, NPM, Transport, Satu Nusa
Prijs: eksekutif Rp 160.000, super eksekutif Rp 240.000 (ALS)

Medan-Padang Sidempuan
ALS, Sampagul, Satu Nusa, Batang Pane Baru
Prijs Rp 90.000 (AC ekonomi)

Van Parapat naar PS zal ergens tussen de 6 tot 10 uur zijn.

Reistijden zijn zeer ruim; dat komt omdat alles afhankelijk van is stops, weersomstandigheden en conditie van de weg. De laatste keer dat ik in het zuidelijk deel van Sumatera was, was een groot deel van de weg (de Trans Sumateran Highway dus) zand (en dus modder als het flink heeft geregend). Reizen over de weg op Sumatera kan zeer avontuurlijk zijn maar dat is een deel van pret.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

spacer line  

Vraag Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. jadeklerk :
Moet je perse in Sipirok zijn, dus logeren bij Torsibohi hotel ?
In de buurt heb je een "toeristische "objekt waar Nederlandse toeristen(vaak met reisgezelschap langskomen.
Moet je daar naaar toe gaan ?

Sipirok is ongeveer 40 km van Padang Sidempuan waar toen 2 Natama hotels waren (1tje is populair bij de Nederlanders), waar we ook gelogeerd hadden.
Is out of date hotelletje , beter in Sipirok/Torsibohi logeren.

Reizen met openbaar vervoer is goedkoop maar stressveroorzaker, zelfs met bussen moet je rekening houden dat er verschillende soorten bussen vertrektijden , angkots ( kleine busjes die tussen de kleine steden rijden ) .
In principe kan je overal een tussenstop maken, de vraag is wanneer je verder kan gaan (opgepikt wordt) naar de volgende bestemming.
En dan moet je je eigen bagage nog "sjouwen".

zie :
http://forum.indahnesia.com/to(...)reistijd_sumatra.php

bisa dicek of makemyday .

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

83,296,430 topic views - 239,613 posts - 13,725 topics - 32,028 members - last post @ 04-07-2020 21:42 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

135,838,529 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com