indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Sjako
User
spacer line

Spoedje .
In het kort ; 9 dec geuwd in Manado met een Manado women.
16 dec naar Bali gekomen voor 4 maanden .
Voor verlenging van mijn visum in Kuta , zeiden ze je moet naar Denpasar omdat je daar verblijft.
Wij naar Denpasar , mijn manadonese vrouw mag geen sponsor zijn in Denpasar.
Een goede vriend van mij opgezocht , en hij wilde mijn sponsor zijn.
Zogezegt zogedaan , papieren ingevuld /ingeleverd foto gemaakt en betaald .
Voor dit inmiddels 4x naar immigratie geweest .
Dinsdag kon ik mijn paspoort +visum ophalen ,
Wij daarheen , en men zei paspoort is klaar.
Maar werd verteld het hoofd wil praten met mijn sponsor , oke goed dan .
Vandaag 14 jan wij weer terug met mijn sponsor , nu werd er verteld dat mijn sponsor niet goed is omdat hij geen vermogen heeft Emoticon: Angry
Consulaat gebeld met deze klacht , kon niets doen .
Nu mijn vraag aan deze site , wat kan ik doen .?? Emoticon: Cry

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Als het zo kort dag is, loop dan is een reisbureau binnen en vraag het daar, je weet nooit hoe een koe een haas vangt, je zal wat moeten.

spacer line  

Wist niet dat "vermogen" nu een eis voor een sponsor is geworden. Tot voor kort was het dat een sponsor "over vaste / regelmatige en voldoende inkomsten beschikt", wat vaak geinterpreteerd werd als "een vaste baan hebben".

Dus, andere sponsor zoeken / inhuren ( er zijn buro's die sponsors in de aanbieding hebben ) die WEL aan de eisen voldoet. Strijd aan gaan met Immigratie? Vergeet het maar. Beter vragen WAT exact de eisen zijn om geaccepteerd te worden als sponsor.

Er is er nog leuke vereiste voor een sponsor die vaak laat "uit de hoge hoed getoverd" wordt:
Indien de sponsor gehuwd is, dient zijn / haar huwelijkspartner mee te tekenen op / akkoord te gaan met de sponsor-verklaring.

If you have nothing to loose, you can risk everything

Sjako
User
spacer line

Net weer terug van Immigratie.

Dank voor de reacties , 1 buro hadden we kontakt mee gehad maar moesten we voor een eigen sponsor zorgen.

Mijn sponsor wilde nogmaals praten met het hoofd van de immigratie.

Nu kreeg hij een formulier mee ( surat penjamin sponsor ) en een brief kipem wat door de baas van ons apartement opgemaakt moet worden..

Als we dit hebben , gaan we terug naar immigratie en dan moet alles rond zijn ???????
Hoop ik dan ook . Emoticon: Nooo
En zou het ook voor de volgende keer geen probleem moeten zijn als mijn eigen vrouw ( van Manado ) mij gaat sponseren. pffffffff.

Hopende morgen verder te komen hiermee .
Ik zat even in de zorgen en hoop hiermee andere met een gelijke situatie te helpen.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Veel succes Sjako, het zijn daar gewoon enorme goorlappen die op poen uit zijn en niet anders als dat.
In de 7 jaar hier nog nooit van die gekke dingen meegemaakt, maar ja Bali hé.

jupje
User
User icon of jupje
spacer line

Onzin, dat vermogen van de sponsor.
Op de KTP vanmijn sponsor staat als beroep: huisvrouw (mengurus rumah).
Dat de vlag de lading niet dekt, doet er schijnbaar niet toe.
Bij inkomsten vul ik dus niets in.
Een keer 'n gesprek gehad met de direkteur (drie jaar geleden), toen was de situatie blijkbaar duidelijk.
Sindsdien nooit meer vragen over gehad.

FAR FROM THE MADDING CROWD

Sjako
User
spacer line

Helaas het zij zo Jupje.

Mijn sponsor werkt bij Bluebird 6 dagen pw.

Er werd om vermogen van hem gevraagt , en hoe hij mij eten kon geven als het nodig zou zijn. Emoticon: Nooo
Alle papieren waren voorradig zo als reisverz zorgverz en dan nog moeilijk doen . Emoticon: Yes!

Ik weet dat ik genaaid word , duidelijk zat , maar ben tegen corruptie .

Hoop dat het morgen beter zal gaan met de andere papieren Emoticon: Bye bye

merdekaSah
User
User icon of merdekaSah
spacer line

Er zijn regels dat een sponsor een bepaald jaarinkomen moet hebben.
Welk dat is onbekend.

Vermogen dat is een lokaal verzinsel.

Veel imigrasi kantoren kijken er nauwelijks naar maar ...
Ik heb al gemerkt dat ze zelfs in Solo bij sommige sponsors (of moet ik zeggen toeristen) al lastige vragen begonnen te stellen.

Zelf heb ik er nog geen last van gehad, maar ik ben dan ook al een oude bekende
en weet me te kleden en gedragen wat ik van sommige toeristen niet altijd kan
zeggen dus dan is het misschien een reactie op iets.

Maar los daarvan .... het is een bekend gegeven dat sommige imigrasi kantoren
ter plekke er regels bij verzinnen, die vaak via een omweggetje wel zijn af te kopen
Soms ook niet.

Hopelijk loopt het goed af Sjako In iedergeval vermogen staat niets van in de regels.
Of de regels moeten weer ongemerkt veranderd zijn.

Roel_44
User
spacer line

Sjaak nodig mij maar uit om naar Bali te komen. Emoticon: Bye bye Ik regel dat wel voor je.
Sterkte Sjaak alles zal goe komen. Groetjes Roel Emoticon: Bye bye

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 14-01-2015 12:28 jupje wrote:
Onzin, dat vermogen van de sponsor.
Op de KTP vanmijn sponsor staat als beroep: huisvrouw (mengurus rumah).
Dat de vlag de lading niet dekt, doet er schijnbaar niet toe.
Bij inkomsten vul ik dus niets in.
Een keer 'n gesprek gehad met de direkteur (drie jaar geleden), toen was de situatie blijkbaar duidelijk.
Sindsdien nooit meer vragen over gehad.
Natuurlijk onzin, een tukang becak zou me kunnen sponsoren. MAARRRRR de regelgeving is duidelijk, de sponsor moet mij kunnen onderhouden in het geval van een SOSBUD visum. En met 500.000 rupiah per maand lukt dat niet. Dus volgens de regeltjes kunnen ze moeilijk doen, dus als ze denken ergens op een heel gemakkelijke manier geld aan te kunnen verdienen, dan doen ze dat. En ze hebben volgens de regels gelijk, de reden is echter niet terecht, maar ja.. ga daar maar tegenin.. dan sta je volgende week wellicht BUITEN indonesie met je koffertje en paspoort in de hand.

merdekaSah
User
User icon of merdekaSah
spacer line

Zoals wel vaker ben je in dit soort situaties overgeleverd aan de goodwill
van de ambtenaar in kwestie en soms kun je "goodwill" ook kopen

Of ... kijken wie de langste adem heeft

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Regels kunnen soms ook onzinnig zijn en onbegrijpelijk. Een heel circus omdat een Indonesische sponsor de bezoeker zou moeten kunnen onderhouden terwijl diezelfde bezoeker er in een paar dagen een gemiddeld maandsalaris doorheen jaagt.
Er tegenin gaan is misschien niet de manier maar wie heeft dit in godsnaam ooit bedacht? Laat er in elk geval gekeken worden naar waar de bezoeker vandaan komt; er zitten nogal wat verschillen in de levensstandaarden in de wereld.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

merdekaSah
User
User icon of merdekaSah
spacer line

Ahum AM
onzinnige regels .... die hebben we in NL ook ik denk nog wel veel meer.

Even de "bijbels" van IND en DUO opengooien en je blijft je verbazen over
de "onzinnige regels" en kom maar eens in conflict voor het gerecht in NL
Dan vraag je je heel snel af op welke planeet die dames/heren zitten met
hun regeltjes interpretaties en uitleg.

Ieder land heeft de eigen regels. Regels zijn regels zei ooit iemand.
Dus .... aanpassen of oprotten .... zegt een ander dan.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Het gaat nu over de sponsor in Indonesie en ik vind een regel onzinning als het zijn doel voorbij gaat zoals een bezoeker die wellicht het veelvoudige aan een salaris heeft dan de sponsor. Tenzij dat ik iets gemist heb en de meeste Indonesiers tegenwoordig elke maand met 30 miljoen of zo thuiskomen.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

spacer line  

On 14-01-2015 05:31 Malam wrote:
, je weet nooit hoe een koe een haas vangt, je zal wat moeten.

Door achter een struik te gaan staan en het geluid van een wortel na te doen Emoticon: Smile

spacer line  

in de basis is de regel goed bedoeld. Maar, zou beter geformuleerd moeten worden met kwantitatieve aanduidingen, zoals beschikken over een "vermogen van zoveel miljoen" of een "aantoonbaar maandelijks inkomen van minimaal XX miljoen gedurende XX maanden voorafgaand aan de aanvraag", etc., etc. Aan de andere kant kunnen er ook betere garantie-eisen gesteld worden aan de persoon die op een sos-bud wil verblijven. Voldoende geld, verzekeringen (polis en betalingsbewijs overleggen), etc., etc.

De problemen met / voor "sponsors" worden (zeker hier op Bali) steeds groter, omdat er meer en meer buitenlanders in de problemen komen, als gevolg van ziekte, ongeluk of criminele activiteiten en niet (goed) verzekerd zijn of over voldoende financiele middelen beschikken om hun eigen broek op te houden. Dus, instanties, ziekenhuizen en advocatenkantoren leggen nu de rekening(en) neer bij de sponsors, die nu allemaal "huilie, huilie" staan te doen onder het mom van "maar ik wist niet dat ik daarvoor verantwoordelijk kon zijn toen ik de sponsorverklaring ondertekende".

spacer line  

Nog even doorgaan op “veranderen van regels”:

Tot voor kort was het mogelijk op de 3 “Kantor Imigrasi” in Bali om een niet al te lang verlopen visum met terugwerkende kracht te verlengen en zo de geldigheid te behouden. E.e.a. werd o.a. gedaan in gevallen met een verlopen 30-dagen toeristen visum of bij een sociaal-cultureel visum.

Maar, m.i.v. 15 Januari jl. is het bovenstaande niet meer mogelijk / toegestaan. Indien men momenteel een verlopen toeristenvisum heeft of de verlengingsdatum voor een sos-bud is reeds gepasserd, dient men nu Indonesie te verlaten en de “overstay” boete van momenteel IDR 300,000,- per dag te betalen.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

AEB; gevalletje corruptiebestrijding? Zo niet, de nationale regels zijn duidelijk. Overstay = boete, lange overstay is celstraf. Maar dat laatste is vast nog altijd goed te voorkomen met een stapeltje bankbiljetten. Ik heb het nooit zo ver laten komen, veel te essentieel.

Dat er gezeik is met een klein deel van de gesponsorden is niet gek, dat is elders in Indonesie ook. Alleen tja, op Bali zitten nu eenmaal relatief veel meer SOSBUD-ers. Dus als er eens negatief nieuws komt is Bali hoogstwaarschijnlijk de 'dader'.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 16-01-2015 00:22 Amed East Bali wrote:
in de basis is de regel goed bedoeld. Maar, zou beter geformuleerd moeten worden met kwantitatieve aanduidingen, zoals beschikken over een "vermogen van zoveel miljoen" of een "aantoonbaar maandelijks inkomen van minimaal XX miljoen gedurende XX maanden voorafgaand aan de aanvraag", etc., etc. Aan de andere kant kunnen er ook betere garantie-eisen gesteld worden aan de persoon die op een sos-bud wil verblijven. Voldoende geld, verzekeringen (polis en betalingsbewijs overleggen), etc., etc.

De problemen met / voor "sponsors" worden (zeker hier op Bali) steeds groter, omdat er meer en meer buitenlanders in de problemen komen, als gevolg van ziekte, ongeluk of criminele activiteiten en niet (goed) verzekerd zijn of over voldoende financiele middelen beschikken om hun eigen broek op te houden. Dus, instanties, ziekenhuizen en advocatenkantoren leggen nu de rekening(en) neer bij de sponsors, die nu allemaal "huilie, huilie" staan te doen onder het mom van "maar ik wist niet dat ik daarvoor verantwoordelijk kon zijn toen ik de sponsorverklaring ondertekende".
Ik wist dit niet en kan mij er niks bij voorstellen dat er dit soort problemen zijn/waren. Hoe is het mogelijk?
Mag ik daaruit concluderen dat dit een plaatselijk probleem is dan? Want als een buitenlander al geen rekening van dokter en ziekenhuis kan betalen wie dan nog wel? Bewuste criminele activiteiten knip ik er even uit, dat kan ook letterlijk en figuurlijk exit zijn.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 16-01-2015 10:34 Anne Mieke wrote:

[quote removed]
Ik wist dit niet en kan mij er niks bij voorstellen dat er dit soort problemen zijn/waren. Hoe is het mogelijk?
Mag ik daaruit concluderen dat dit een plaatselijk probleem is dan? Want als een buitenlander al geen rekening van dokter en ziekenhuis kan betalen wie dan nog wel? Bewuste criminele activiteiten knip ik er even uit, dat kan ook letterlijk en figuurlijk exit zijn.

Ik geef geen commentaar, ik lees met je mee Anne Mieke en weet precies waar je heen wil en tracht te zeggen. Emoticon: Yes!
Hoe mooi hé Amed Emoticon: Confused Maar eigenlijk toch niet mooi hé Emoticon: Nooo
Als je zo gasten moet binden Emoticon: Blush Emoticon: Bye bye

merdekaSah
User
User icon of merdekaSah
spacer line

Het "weghouden" van tokkies en hippies (uit mn Australia) op Bali is
mede aanleiding geweest om die "sponsorregels" aan te passen
en een betere formulering en naleving zou inderdaad
helpen om bepaalde wantoestanden (die er al jaren zijn) om zeep
te helpen. Helaas werd alles nog vaak via corruptie/behulpzame mensen
onder de tafel opgelost.

Nadeel is echter dat dit weer gaat over een relatief klein groepje die het
verpesten voor een veel grotere groep.

In principe een heel logische regelgeving
Vergelijkbaar met visum VKV in Nederland.
Maar natuurlijk zijn regels niet individualiserend.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 14-01-2015 04:49 Sjako wrote: Consulaat gebeld met deze klacht , kon niets doen .
Nu mijn vraag aan deze site , wat kan ik doen .?? Emoticon: Cry
Nee, natuurlijk kan een consulaat niets doen. Je bent hier vrijwillig gekomen toch? Niet verbannen uit NL? Dan is het je eigen verantwoording. Het consulaat mag zich niet eens mengen in binnenlandse aangelegenheden en justitie van het gastland.
Je Manadonese echtgenote had je wel eens mogen helpen en voorbereiden. Regel 1: regel niets zelf, daarvoor heeft men bemiddelingsburo's hier in het land. Ik zit hier bijna een kwart eeuw en vanaf het begin zelden iets zelf geregeld. Laat je kop niet zien bij de immigratie. Dat is weer typisch Nederlands zelf alles te willen regelen. (Koppig volkje. Denkt nog steeds dat het hier Nederlands-Indie i.p.v. Indonesia.) Ophouden: kost je doorgaans 3x zoveel. De Indonesische ambtenaren zijn niet dom. Hebben ook door dat je hun nodig hebt. Please, doe jezelf een plezier en neem een visumburo in de hand. Alles sal reg kom.

merdekaSah
User
User icon of merdekaSah
spacer line

Klopt wel YB alleen dat is goed advies voor minder ervaren verblijvers.

Ik heb bovendien een eigenwijze indonesische vrouw die alles zelf doet
en ik moet zeggen ik heb er geen klachten over.
Ze zou zo een visumburo kunnen runnen

Maar ... ook dan kost het soms een beetje meer maar het is kiezen soms
pusing atau uang

spacer line  

On 16-01-2015 10:34 Anne Mieke wrote:

[quote removed]
Mag ik daaruit concluderen dat dit een plaatselijk probleem is dan? .

Je kan wel zeggen dat het landelijk is, alleen op Bali valt het erg op (zoals Amed-Yerun schreef).
De politie / immigratie heeft al jaren geleden geconstateerd ( heb ik ergens jaren geleden verteld).
Het woord sponsor- penjamin zegt al genoeg.

Je bent als sponsor juridisch aanspreekbaar als ze de rekening etc van de WNA niet inbaar is.
Van een kale kip kan men (justitie/immigratie etc ) niks plukken.

bisa dicek of makemyday .

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 16-01-2015 12:18 merdekaSah wrote:
Klopt wel YB alleen dat is goed advies voor minder ervaren verblijvers.
............
Maar ... ook dan kost het soms een beetje meer maar het is kiezen soms
pusing atau uang
Zeker, voor onervaren buitenlanders is een visumburo toch een uitkomst. Waaarom Nederlanders toch altijd ellende opzoeken? Ik krijg het vrijwel dagelijks op mijn bord. Andere buitenlanders zoals Fransen en Duitsers zijn anders.

Maar ook hoewel ervaren, ik doe het liever niet zelf. Mijn keuze: liever wat uang kwijt dan pusing . Ik ben hier niet gekomen om ellende op te zoeken.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

75,169,969 topic views - 233,612 posts - 13,687 topics - 24,375 members - last post @ 15-09-2019 20:17 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

123,244,627 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com