indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Sumatra > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik ga het ff anders doen zodat het geen zoekplaatje wordt. Nieuw topic gemaakt voor updates. Plak als eerste bijn bevindingen over airport Medan hieronder.

Even wat updates over Kuala Namu, het nieuwe vliegveld van Medan: (zomaar in onwillekeurige volgorde)
Min:
-geen trolleys als je uit de gate komt
-geen of weinig trolleys om je bagage op te laden (beetje algemeen in Indonesie)
-het is soms een behoorlijk eind lopen vanaf de gate naar de bagageafhandeling
-ondanks dat het splinternieuw vliegveld is zijn er al (of nog steeds) veel gebreken (veel dingen kapot of niet afgemaakt)
-de omroep is slecht vanwege de akoestiek (dit is een probleem die op meer luchthavens zich voordoet zoals Makassar). Berichten zijn nauwelijks te verstaan.
-met de bagage-afhandeling blijft het in Indonesie tobben; niet efficient en iedereen valt over iedereen
-Kuala Namu ligt in een leeg landschap met de runway dicht bi de kust. Er is helemaal niets in de omgeving, ook geen hotel.
Plus:
-Ondanks de relatief behoorlijke afstand gaat het reizen met de trein naar Medan het snelst met 20 treinen per dag (en weer terug uiteraard), reistijd 30 minuten (maar dit is volgens mij soms wel wishful thinking). De terminal op de luchthaven ziet er prachtig uit, in Medan is er een speciaal spoor voor (aangelegd?). Prijs Rp 80.000 enkele reis. Kaartjes kunnen worden gekocht op het treinstation zelf (alleen maar de terminal uitlopen) maar zijn ook verkrijgbaar tegenover de bagagebanden.
-Als je verder niet echt in Medan hoeft te zijn maar er toch een nacht wil slapen dan is hotel D'prima het gemakkelijkst; het is geintegreerd in het nieuwe treinstation. Prijzen Rp 375.000 voor Superior en Rp 400.000 voor De Luxe (deze laatste zijn een stuk groter en het prijsverschil van Rp 25.000 meer dan waard. WiFi en airco (goeie voor de verandering)

Algemeen
De luchthaven ligt beslist ongunstiger dan het vroegere Polonia mbt aansluitingen naar Bukit Lawang, Samosir en Berastagi. Dat bleek zeker toen er kilometerslang een file stond vanaf de luchthaven richting stad (geen andere route mogelijk) en de trein alles voorbij reed).

Medan is veel veranderd sinds mijn laatste bezoek 4 jaar geleden. In de goede zin. De files en het geknetter vielen vandaag mee (of ik ben er intussen aan gewend dat kan ook).

Ik heb geen idee wat een taxi kost naar de stad,niet meergevraagd. Ik verwacht echter minimaal dezelfde prijs maar waarschijnlijk hoger dan de trein als ik de afstand vergelijk met anders luchthavens zoals Jakarta en Makassar

Verder wordt het vliegveld hier Kuala Namu genoemd en niet Medan (je moet het maar net weten)

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Medan-Berastagi

Travel Medan-Berastagi Rp 80.000 pp, reisduur 2 tot 2,5 uur
Sibayak Multinational Resthouse aan de Jalan Pednidikan, de weg naar Sibayak vulkaan is jaren mijn favoriet geweest. Nu zal ik dit niemand meer aanraden. Niet doen. Zoek maar iets anders.
Plus:
De locatie is geweldig, zoniet het mooiste van Berastagi. Er zijn 19 kamers, verdeels over twee gebouwen, waarvan eentje van drie verdiepingen. Verblijf op de 3e verdieping geeft het mooiste uitzicht over de parkachtige, gigantisch grote tuinmet grote bomen, bloemen en een graf…

Min: (een hele lijst)
- Prijs/kwaliteit Rp 350.000 niet naar verhouding
- Geen airco of fan maar dat is in Berastagi ook niet nodig.
- Waterprobleem: er zou warm warm moeten zijn maar de douchekop spuwt alleen een piesstraaltje uit. Om een beetje fatsoenlijk te kunnen mandien (douchen gaat zeker niet) is een half uur per persoon nodig om de mandibak met enigszins aangenaam water te vullen.
- Ledlampen die pijn doen aan je ogen
- Geen kast om je kleren in te leggen of iets om je koffer/tas op te leggen
- Handdoeken zijn niet standaard, die moeten expliciet gevraag worden
- Uiteraard geen zeepje of iets dergelijks
- Geen tv
- Geen WiFi
- Koud is tot daaraantoe maar 1 dunne deken voor twee personen is echt niet genoeg
- Op het bed ligt een hoeslaken dat niet goed past waardoor je binnen no time op het kale matras ligt dat niet al te schoon is.
- Geen glazen op de kamer maar wel een watertap (?)
- Ontbijt niet inbegrepen, moet apart betaald worden. In het restaurant zitten irritant veel vliegen
- Geen paraplu’s die klaar staan (geen overbodige luxe in een stad waar het altijd regent)
- Verdere assistentie zoals het regelen van travel of motor is extreem duur (een motor kost Rp 150.000 voor 12 uur en moet eigenlijk ook nog v o o r 18.00 uur terug zij, waardoor je geen kant op kant omdat het guesthouse ongeveer 4 km buiten het centrum ligt)
- Het restaurant zou tot 22.00 uur open zijn maar was gisteren al om half 9 dicht, zonder enige aankondiging terwijl het tropisch urenlang regende en we (en ook onze buren) niet naar buiten konden. Uiteindelijk toch maar gedaan op onze veel te dure motor en dus zeiknat geworden en de hele nacht koud gehad. (3 lagen kleren over elkaar aan getrokken).

Mogelijkheden Berastagi naar Samosir.

Charter naar Parapat (daarna met de boot oversteken) R 600.000
Travel naar Parapat Rp 150.000 per persoon
Charter naar Tuktuk via Sidikalang en Pangururan Rp 700.000 (na afdingen)
Travel naar Tuktu via Sidikalang en Pangururan niet mogelijk.
Alternatief: met een angkot naar kabanjahe (11 km ongeveer 20 minuten) en van Kabanjahe naar Sidikalang, en een ander bus naar Pangururan, daarna (zeldzame) angkot naar de afslag naar Tuktuk.
Wij hebben gekozen voor de charter via Sidikalang omdat het van Tele naar Tuktuk een prachtige route is.

Tabo Cottages, Tuktuk
De Luxe kamers zijn nu Rp 390.000 (er zijn ook Standaardkamers voor iets van Rp 250.000) maar in tegenstelling tot Jan hierboven ooit schreef inclusief (een geweldig) ontbijt en WiFi. Ik vind Tabo nog steeds het best wat hier is, zeker gerekend naar prijs/kwaliteit (en in concrete in vergeljking met de laatste dagen in Berastagi). Schone mooie kamer, aan alles is gedacht. Fijn zitje op het terras voor de kamer. Ik vind het ook nog steeds een van de mooiste locaties op Samosir. Minpunt is wel dat er geen tv op de kamer is.

Ik schrok van de motorprijzen n hier. Er wordt Rp 200.000 per dag gevraagd (!) en dan ook nog maar 12 uur. We hebben nu vanaf vanmiddag 16.00 uur tot morgenavond 22.00 uur een motor voor Rp 150.000. In vergelijking met (o.a. Bali) nog steeds veel maar zo is het hier blijkbaar nu eenmaal.

Ik ben ook gescrhokken van de totale toestand op Tuktuk. Alles ziet verwaarloosd uit, de weg is in erbarmelijke staat. Veel leegstand en verval.

Al met al: Indonesie wordt steeds duurder. Op zich nog tot daaraan toe maar de service, faciliteiten en conditie in het algemeen worden steeds slechter. Zeker als je bedenkt hoe Samosir in haar hoogtijdagen was (1990-2000).

Met Sumatera zelf heb ik persoonlijk inmiddels een haat-liefde verhoudingen, dat zullen sommigen hier wel begrijpen. Het is en blijft echter een van de mooiste bestemmingen van Indonesie en eigenlijk was het veel te lang geleden (4 jaar) dat ik hier was. Het Tobameer blijft haar magie behouden, alsof je in een sprookje terecht bent gekomen (en dat zeg nadat ik er al tig keer geweest ben). Het Batakgebied is inmiddels al lang niet meer voorbehouden aan christenen. Ik heb erg veel warungs gezien met expliciet opschrift “muslim” voor het geval dat neerstrijkende moslims hun twijfels mochten hebben.

Het weer is een drama op dit moment. Het regent echt urenlang en dan maar hopen dat het nog een uurtje droog wordt en blijft om ergens te gaan eten.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Praktisch:

De boot tussen Parapat en Samosir vertrekt om het uur vanaf een uur of 7 in de ochtend tot rond 7 uur in de avond
Parapat-Tuktuk op het halve uur (:30), Tuktuk - Parapat (:45) . Overtocht is 30 tot 40 minuten. prijs Rp15.000 (vooral niet vooraf laten regelen door een of andere reisagent omdat deze er behoorlijke wat bovenop zetten)
T ravel naar Medan is Rp 100.000 pp (er zal wellicht wat verschil zitten tussen de ene of de andere centrale). Let op: Wij zaten vandaag met een ander stel in de auto van Parapat- Medan en dat duurde 1,5 uur langer duurde dan nodig. We kwamen er te laat achger dat zij naar het vliegveld moesten en de chauffeur daar eerst naar toe ging. Normale tijd is 3,5 tot 4 uur inclusief een stop (nu dus rum 5,5). Route gaat via Pematang Siantar, Tebing Tinggi en Serdang. Daar kwam ook nog eens bij dat het niet normaal druk was/is in Medan (het is nog erger dan in Jakarta).
Travelmaatschappijen (ook wel taxigenoemd) zijn o.a. Bagus, Merpati, Paradep en Nicetrans. (ook bruikbaar voor Bukit Lawang en Berastagi) Er zijn er echt heel erg veel.

Het "voordeel" van vandaag was dat ik goed de situatie heb kunnen bekijken naar en rondom het vliegveld. Er is een stuk (een paar kilometer) snelweg klaar vanaf het vliegveld. De flyover afslagen staan als een soort prefab klaar om ooit afgemaakt te worden maar er was geen enkele activiteit in de buurt dus dat zie ik niet zo gauw gebeuren. Vanaf Serdang wordt een alternatieve route naar het vliegveld genomen (Lees: een soort B-weg door de bush (oliepalmplantages).
Ik heb op ongeveer 10, 15 kilometer vanaf het vliegveld een hotel gespot maar gezien de ligging (een suburb van Medan) en weinig te zien in de zin van taxi's ed is het geen optie om daar te logeren. Met de trein van/naar het vliegveld gaat een stuk sneller (zelfs al is dat hotel een stuk dichterbij).

Verder is het pokkenweer. Zowel in Berastagi en Samosir regende het vanaf een uur of half 6 in de middag en het hield niet meer op tot laat in de avond/vroeg in de nacht.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ben op dit moment op Kuala Namu Airport voor de vlucht terug naar Jakarta. Als je dit vleigveld ziet dan snap je niet dat het ooit allemaal gepast heeft op Polonia. Het is zeer rum opgezet (ruimer dan Soekarno Hatta, Denpasar of Makassar. Hier zijn de grote rijen voor vooral Lion Air niet zo in de verdrukking als in Jakarta. Eten op de airport is relatief duur maar het smaakt in elk geval goed.
Inchecken bij Lion Air blijft een langdurige aangelegenheid. Er is op de een of andere manier veel tijd nodig om iedereen van een plaats te voorzien en de bagage te labelen. Het lijkt de enige airline waarbij dit altijd ellenlang duurt. Ondanks het feit dat we netje de twee uur vooraf op het vliegveld zijn, zijn de blies hier voor nog niet open. Dat is pas 20 minuten later. Het inchecken vervolgens (ik sta als nummer 10 of zo te wachten) duurt al snel nog eens 20 minuten. Het is dan ook wel verklaarbaar waarom vlucht hier vaak veelte laat vertrekken. De vertrekhal is een beetje een kruising tussen die van Singapore en Makassar. Toiletten een duidelijke min - er zijn er veel te weinig en ze vertoneen nu al tekenenvan minstens 10 jaar oud. En dat altijd alles zeiknat maken in toiletten...... ik snaper niks van. Omroep is zoals eerder gezegd een ramp. Ik snap en hoor echt niet wat er gezegd wordt.
De x-ray controles blijven vervelend en onprofessioneel. Een klein flesje wodka van250 ml wordt aan grondige inspectie onderworpen. De anderhalve fles aqua niet. Die wodka had ik dus beter daarin kunnen gieten..... Emoticon: Angry . Buiten dan nog het feit dat er zoveel problemen zijn met illegaal gestookte alcohol dat blijkbaar niet onderkend wordt.
Al met al is Kuala Namu misschien wel het beste vliegveld van dit moment in Indonesie,

papadom
User
spacer line

Hi Anne Mieke,

Leuk dat je een aparte update voor Sumatra in elkaar hebt gezet . Valt weinig aan toe te voegen ;ik woon zelf in Tuktuk dus kan ik misschien iets toevoegen voor diegene die met Lion Air naar Penang toe willen met de laatste vlucht . Tot 3 keer aan toe binnen een maand worden deze vluchten " gewoon " gecancelled wegens een tekort aan passagiers ; je krijgt een keurig sms,,je ,met de mededeling dat je de volgende dag met de eerste vlucht naar penang kunt gaan ; hardstikke leuk als je in Samosir woont en de eerste ferry om 0700 vertrekt..Diegene ( zoals in mijn geval ) naar het consulaat willen gaan ,kunnen dit dus wel vergeten..Oke , positief nieuws ; ( moest wel lachen ) Gisteren een belangrijke delegatie op seminar in Tuktuk ; hierna werd besloten om een fietstochtje te maken door Tuktuk ; haha , de een na de ander ging onderuit , en hierna werd besloten om deze week weer verder met de weg te gaan.....Laatste nieuws ; div. imigratie officers opgepakt in Kualanamu en Medan wegens .......deze keer waren de slachtoffers zo bijdehand om alles te filmen...Vraagje aan jou ; ik zou graag binnekort met vriendin en 3 kinderen een korte strandvakantie willen houden ; suggestie ???

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik ben geen fan van Lion Air maar soms is er geen keuze. Ik zie dat er nu een vlucht in de namiddag is. Was die er al of is die in de plaats van die avondvlucht. ben niet zo goed op de hoogte van vluchten tussen Sumatera en Maleisie.

Een korte strandvakantie. Hoe kort? En in Indonesie of Maleisie (want daar zit je eigenlijk dichterbij)

papadom
User
spacer line

Anne Mieke ,
Dank voor je reactie ; ik heb een week vakantie , maar blijf in indonesie i.v.m. visa .Ik dacht even aan Nias , maar niet om te surfen..andere stranden zijn uitgestorven dus ook niets voor de kids ; tja pulau banyak misschien of pulau Weh ? suggestie ? Ik wastrouwens vergeten te vermelden dat er vorige week een aankondiging op het VOA loket geplakt was dat per 1 Juli de mogelijkheid was om direct de VOA te verlengen...Groeten uit Tuktuk,
Hans

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 31-01-2015 09:22 papadom wrote:
...tja pulau banyak misschien of pulau Weh ? suggestie ? Ik wastrouwens vergeten te vermelden dat er vorige week een aankondiging op het VOA loket geplakt was dat per 1 Juli de mogelijkheid was om direct de VOA te verlengen
Pulau Banyak is niet altijd gemakkelijk bereikbaar. Als het dan toch op Sumatera moet zijn dan zou ik nog liever naar Pulau Weh gaan. Ik vind zelf pantai Bungus (bij Padang) op Sumatera ook leuk maar het is voor mij lang geleden dat ik daar was. Pantai Bungus is geen superstrand maar een mix van een lokaal ("gebruiksstrand" Emoticon: Wink en de Padangers die daar op zondag neerstrijken. Als je daar buiten het weekend komt dan is er niemand behalve de vissers maar er zijn weer wel wat voorzieningen.Of anders naar een van de eilandjes uit de kust van Padang. Ander alternatief is het kleine eiland uit de kust van Sibolga (dat is voor jullie in elk geval een stuk dichterbij) Maar hoe heet dat ook weer. Ff gaan zoeken.

Maar die VOA? Bedoel je direct verlengen bij Imigrasi? En hoe dan? Zal ook nog eens googlen, kijken of ik iets vind.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik heb van Bagus Travel (en tours) even wat praktische info verzameld

Parapat (hoofdkantoor) Jalan Pelabuhan (aan de linkerkant als je naar de haven toe loopt, markt aan de rechterkant)
0625/41747/062541156 HP 081396380170

Medan , Jl. HM Joni
tel 06191141010 HP081260576047

Berastagi , Jl. Veteran (vlakbij tugu als je de stad binnenkomt)
geen telefoonnummer bekend (vragen via het hoofdkantoor in Parapat)

Bukit Lawang , parkeerplaats
HP 081376788570

Bukit Tinggi , Jl. Ahmad Yani 85
Tel 075231836/075233507

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Nog eens even nagedacht. Vanuit Tuktuk is Sibolga nog het gemakkelijkst bereikbaar. Ik denk echter dat de eilanden alleen in het weekend (een beetje) druk zijn.
Vanuit Tuktuk naar Singkil voor de boot naar Banyak is al gauw een uurtje of 4, 5 rijden zijn. Er schijnen tegenwoordig ook speeds te zijn naar Banyak maar dat zal niet goedkoop zijn denk ik. Bovendien wil het nog wel eens poken op zee daar (eigenlijk langs de hele westkust van Sumatera)
Anders toch maar pulau Weh. In Gapang en Iboih is een beetje een toeristenscene (een beetje dus!). Ik vond het strand bij Sumur Tiga mooier. Het voordeel van Weh is dat je nog wat leuke dingen in de buurt hebt zoals het stadje Sabang, het meer (Aneuk Laot) en een vulkaan (Merapi nummer 4 in Indonesie) die goed bereikbaar is. En natuurlijk eventueel te combineren met een dag Banda Aceh mocht je daar nog niet geweest zijn.

papadom
User
spacer line

Hoi Anne Mieke ,

Even een kleine aanvulling op het taxi verhaal ; Steeds meer klachten over nice trans ; als je met hun van kualanamu naar parapat gaat en de andere passagiers in Siantar zijn uitgestapt dan proberen ze je extra te laten betalen voor de lege stoelen . Als je dit weigert stoppen ze de taxi net buiten Siantar . Ik heb dit 2 keer meegemaakt , gelukkig spreek ik Bahasa en heb altijd het tel. nr v/d plaatselijke politie bij me . Soortgelijke ervaringen heb ik ook van andere reizigers gehoord . Bagus Taxi is nu opgesplitst ; beide zijn nog steeds goed . Ik had nog een paar vragen aan je maar die heb ik in een andere topic geplaatst..Ik vindt het soms lastig om de juiste topic te vinden .maar gelukkig is er altijd een vriendelijke moderator die reageert met "uw topic is naar de schroothoop verwezen , u hoeft geen verhuiskosten te betalen...( Oyibo )
Verder weinig nieuws ; Wings Air schijnt nu goedkoop van Silangit ( =Toba ) naar Batam te vliegen . De geplande ferry van Balige ( Silangit ) naar Tuktuk is nog steeds niet operationeel ...Groetjes..

papadom
User
spacer line

Even een kort berichtje vanuit Sumatra ; zoals misschien bekend is er een aanslag gepleegd op de christelijke kerk in Sinkil ( de haven voor Pulau Banyak ) De kerk is afgebrand ; 1 dode . Situatie vandaag (16 -10 ) nog erg onrustig ; militairen uit Nias zijn ingezet om de rust te bewaren . Hoop dat het niet escaleert .....Als reiziger toch even opletten , of anders via Sibolga met de boot .

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Het is maar om de spanning erin te houden. Ik moet goed nadenken om een gebied aan te wijzen in Indonesie dat 100% veilig is en dan bedoel ik niet voor toeristen; voor de mensen die er wonen is het echt verschrikkelijk. Van de week nog met iemand gesproken die zijn geluk in Aceh wil zoeken. Katholieke man. Heb bijna letterlijk gevraagd of hij wel goed bij zijn hoofd was.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ik denk dat toeristen in Aceh niet echt hoeven te vrezen, alhoewel ik mij afvraag of het wel zo fijn is om dagelijks om je heen de vele beperkingen te zien die de bevolking krijgt opgelegd. Emoticon: Blush
Een katholiek zijn geluk beproeven in Aceh, als het misschien ook nog een vreemde eend in de bijt is Emoticon: Confused
Dat staat gelijk aan een speenvarken in een kooi met hongerige tijgers gooien Emoticon: Yes!

NB. Met natuurlijk de opmerking dat als je bij toeval als blanke ongelovige in de buurt van zo'n stelletje blinde idioten als in Singkil terecht komt dat je er op kan rekenen dat je de sjaak bent.
Zelfs optochten tijdens de verkiezingsperiode ga ik uit de weg, als ze in een massa zijn dan lijkt het wel of ze in trance zijn, ik wordt gewoon bang van die verwrongen tronies.

zieleffe
User
spacer line

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

83,342,320 topic views - 239,699 posts - 13,725 topics - 32,084 members - last post @ 07-07-2020 01:58 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

135,899,754 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com