indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

stbmy
User
spacer line

Ik (Nederlander) ga trouwen met mijn vriendin (Indonesische), nu zouden wij dat graag in Indonesie doen (wel zo mooi natuurlijk), maar zelf heb ik niet altijd evenveel vertrouwen in het Indonesische overheidsapparaat, dus vandaar dat ik nog wat advies probeer in te winnen.

Ik weet niet of het uitmaakt voor de keuze, maar mijn vriendin heeft al een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd en woont op het moment in NL, hier zijn wij ook van plan om te blijven wonen na het huwelijk.

Zoals het er nu naar uitziet willen wij het volgende doen:

- Huwelijkse Voorwaarden opstellen in IndonesiŽ (ook specifiek zodat mijn vriendin wel land zou kunnen bezitten in ID)
- Voldoen aan religie en alle vereiste documenten
- Trouwen in IndonesiŽ
- De HV en het het huwelijk zelf inschrijven in NL

Ik heb al wel allerlei topics bekeken op dit forum, maar die gaan voornamelijk over het hoe en wat van trouwen in IndonesiŽ, ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van degene die voor dezelfde keus stonden en wellicht redenen waarom een huwelijk in ID niet verstandig is.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Als je van plan bent om in Nederland te gaan/blijven wonen waarom zou je dan in Indonesie trouwen?
Je hebt in Nederland niet te maken met de keus voor religie. Door in Indonesie te gaan trouwen haal je alleen maar extra kosten op je nek.
Dat je geen vertrouwen hebt in het Indonesische overheidsapparaat kan ik mij voorstellen en beamen. Ik heb er zelf een huwelijk en een echtscheiding meegemaakt waarbij de laatste tot de categorie soaps ingedeeld kan worden.

Maar nogmaals, wil je in Nederland wonen na je huwelijk dan is het meest logisch om dat huwelijk ook hier te sluiten.

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

merdekaSah
User
User icon of merdekaSah
spacer line

Als ik het goed interpreteer is de motivatie om in Indonesia te trouwen
(toekomstig) grondbezit op naam van je toekomstige vrouw.

Je begrijpt ook dat jezelf mocht er iets gebeuren overlijden of scheiding
nooit eigenaar kunt worden van alle onroerend goed in Indonesia ??

Wellicht toch beter om evt plannen eerst eens beter te onderzoeken.

stbmy
User
spacer line

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Op 13-12-2014 19:38 schreef Anne Mieke:
Als je van plan bent om in Nederland te gaan/blijven wonen waarom zou je dan in Indonesie trouwen?
Je hebt in Nederland niet te maken met de keus voor religie. Door in Indonesie te gaan trouwen haal je alleen maar extra kosten op je nek.
Dat je geen vertrouwen hebt in het Indonesische overheidsapparaat kan ik mij voorstellen en beamen. Ik heb er zelf een huwelijk en een echtscheiding meegemaakt waarbij de laatste tot de categorie soaps ingedeeld kan worden.

Maar nogmaals, wil je in Nederland wonen na je huwelijk dan is het meest logisch om dat huwelijk ook hier te sluiten.

De keuze voor Indonesie heeft voornamelijk te maken met het feit dat Bali ons een mooiere locatie lijkt dan NL.

Nu zou voor de wet trouwen in NL wel kunnen en Bali slechts een ceremonie, maar dat zou betekenen dat mijn schoonouders eerst naar NL moeten en vervolgens met zijn allen weer naar Bali voor de ceremonie.

Ik ben mij dus wel bewust van de extra complicaties van het trouwen in ID, maar ik vraag mij af of die dusdanig zijn dat we beter in NL kunnen trouwen.

Op 14-12-2014 06:18 schreef merdekaSah:

Als ik het goed interpreteer is de motivatie om in Indonesia te trouwen
(toekomstig) grondbezit op naam van je toekomstige vrouw.

Je begrijpt ook dat jezelf mocht er iets gebeuren overlijden of scheiding
nooit eigenaar kunt worden van alle onroerend goed in Indonesia ??

Wellicht toch beter om evt plannen eerst eens beter te onderzoeken.

Nee dat is niet de reden, maar voor zover ik het begrijp kan mijn vriendin de grond/woning niet meer erven van haar ouders als we niet de HV in IndonesiŽ opstellen? Dat zou zonde zijn en vandaar een kleine moeite om die zowel hier en vertaald in NL op te stellen.

merdekaSah
User
User icon of merdekaSah
spacer line

Voor correct juridisch advies (up to date) kun je beter bij een expert te rade gaan
http://www.djavaconsults.nl/

Daar kan men je exact de voor/nadelen (verschillen) uitleggen

Ik heb zelf inmiddels wel geleerd dat expertise van forums vaak
ook uit een bierfles (barpraat) of de afdeling broodje aap komt
Ikzelf zou geen risico s nemen op dat punt

Recentelijk heeft de indonesische ambassade zelf geupdate info rondgestuurd
over huwelijken tussen wni en wna (lokalen en buitenlanders) want veel indonesiers
zijn zelf niet volledig op de hoogte van hun eigen wetgeving
Het is meestal allemaal van horen zeggen

Dus in dit geval is er sprake van huwelijksrecht, eigendomsrecht en erfrecht
Op Bali (waar ook nog eens eigen "regels" gelden) en dan heb ik het nog niet
over welk geloof het over gaat dat maakt ook nog eens verschil.

Er kan ook in NL voor de burgerlijke stand gehuwd worden en dan daarna
religieus in Indonesia. Dan snijdt het mes aan twee zijden.
Huwelijkse voorwaarden dan echter wel de indonesische procedures volgen.

pierre
User
spacer line

Beste stbmy.

Aangezien jou vriendin inmiddels een VVR heeft voor onbepaalde tijd, lijkt het voor de hand liggend dat jullie voorlopig in Nederland zullen blijven wonen.

In mijn ogen is het beste wat je kunt doen is eerst voor de wet in Nederland trouwen (daarbij is elke gemeente verplicht om een dag in de week gratis trouwen aan te bieden, mocht je hier gebruik van willen maken)

Dit hebben wij ook gedaan, eerst voor de wet in Nederland getrouwd en daarna het kerkelijke huwelijk in Indonesie met het bijbehorende feest.

Je schrijft dat haar ouders er bij willen zijn, welnu besef dat een kerkelijk huwelijk in feite HET huwelijk is, het wettelijke ( bij de CS) is maar een formaliteit.
Dus doe je alleen het kerkelijke huwelijk in indonesie en het daarbij behorende feest, dan zijn beide partijen gelukkig.

Als je eerst in Nederland voor de wet trouwt dan is het wel verstandig om vooraf de HV bij de notaris op te laten stellen.
Hetzelfde laken en pak voor indonesie.

Of je doet het gehele huwelijk in Indonesie, maar dan dien je dit huwelijk wel in te laten schrijven in het BRP van je gemeente EN in de registers van de Landelijke Taken in Den Haag.
Maar voordat je deze akte kunt laten inschrijven in je gemeente dient eerst vooraf de
zg M 46 procedure tgedaan te worden, tevens dient de huwelijks akte vertaald en gelegaliseerd te worden door drie instanties in Indonesie voordat de M 46 gedaan kan worden en de huwelijks akte kan worden ingeschreven,dit na goedkeuring M 46 door de IND en de Vreemdelingen politie.

Door dit gedoe moet je weer allerlei kosten maken, maar door eerst te trouwen in Nederland ontwijk je deze kosten van vertalenen legaliseren.

Mocht je ooit een uittreksel van dit huwelijk nodig hebben, dan is zo een uittreksel eenvoudig te verkrijgen bij de Landelijke Taken in Den Haag, let wel een gemeente geeft GEEN uitreksel van het ingeschreven buitenlandse huwelijk af, je bent wel verplicht om dit huwelijk in te schrijven in het BRP maar een uittreksel hiervan geeft de gemeente weer niet af.

btw. de M 46 procedure dien je zo wie zo te doen, ook als je eerst in Nedeland trouwt of het buitenlandse huwelijk wilt inschrijven. de gehele M 46 procedure kan tussen de 6 en 12 weken duren ( hou hier rekening mee)
Het M 46 formulier haal je op je gemeentehuis, invullen en weer inleveren bij je gemeente, de gemeente regeld dat het doorgestuurd word naar de IND en de IND stuurd het door naar de VP, de VP stuurt het weer terug naar je gemeente, na goedkeuring kan er getrouwd worden en/of de documenten kunnen ingeschreven worden

voor meer info zie de link hieronder

http://www.rijksoverheid.nl/on(...)en-en-het-buitenland

en

http://www.rijksoverheid.nl/on(...)en-buitenlander.html

eveline
User
spacer line

Zo hebben de mensen in mijn omgeving ook gedaan.
In NL als formaliteit voor de wet trouwen, getuigen en 1 vd ouders erbij. Daarna ergens gaan eten. En gelijk daarna naar Indoensie daar voor de kerk of ceremonie en groot feest gehouden.
Heb je iig het allerminst een gedoe met de wet regeling.

Choose to be optimistic, it feels better. If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito!

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Het riekt hier alles naar pracht en praal, denk eens aan de toekomst, want om het even ga trouwen, maar voor de wet never en nooit zou ik dat doen.
LAAT ZE IN INDONESIň IN DE WAAN, DAT JE GETROUWD BENT VOOR DE WET.
Ik zeg mannen die zo graag willen trouwen om het even waarom zeg ik en die stelling durf ik te plaatsen je doet het maar, waar voor????
Ten eerste je familie tevreden te stellen.
Ten tweede de staat de mogelijkheid geven, je te verplichten, alimentatie te betalen voor je dan ex.
Ten derde voor die instituten, die je eigen leven niet herkennen als het fout gaat.
En wat blijft er van je eigen leven over, als het fout gaat en het gaat vaker fout dan als het goed gaat.
Geen flikker ben je dan meer waard en mannen!!!! heb je dat allemaal voor over, voor die ene dag, om die foto's die liggen van mij al op de schroothoop.
En de kinderen, later willen ze en hebben geen foto's meer aan de muur hangen, dat past niet meer in deze huidige ontwikkeling.
Ik ben een keer getrouwd en ik doe het nooit meer je trouwt niet voor je zelf je trouwt omdat je min of meer verplicht word door het systeem en voor de meisjes voor schaamte gevoel van kerk en familie.
Samen een goed leven opbouwen doe je niet om dat papiertje maar dat doe je individueel een goed leven te krijgen.
Voor de mannen betekend dat een vast patroon die je de nek kost en je de ontwikkeling in je werk tegen houd.
Voor de vrouwen voor de ontwikkeling als je carriere wilt maken.
Dit is de laatste keer dat ik hier over schrijf , je doet je best maar en zie er wat van te maken.
Helaas domme mensen blijf je houden>>>>>>>>>> Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

En dat gaat ook zonder dat papiertje dat gaat gewoon door dat is een natuurlijk element in je leven.

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

weer dubbel geplaatst Emoticon: Shut up! Emoticon: Sadley
Dit is en kan de toekomst zijn in volgorder................ Emoticon: Nice Emoticon: Puh! Emoticon: Clown

Santai
User
User icon of Santai
spacer line

Op 15-12-2014 02:19 schreef zieleffe:
Het riekt hier alles naar pracht en praal, denk eens aan de toekomst, want om het even ga trouwen, maar voor de wet never en nooit zou ik dat doen.
LAAT ZE IN INDONESIň IN DE WAAN, DAT JE GETROUWD BENT VOOR DE WET.

Nou beste Zieleffe, ik hoop dat jij hier nu de oplossing even aandraagt!!! Wat DAT zou een hoop gezeur en gedoe en irritante tijd-en geld papierwinkels doen verdwijnen! Dat wil iedereen natuurlijk. Vooral als je verliefd bent (en ook gauw verloofd getrouwd wil zijn), zonder dat de bemoeizuchtige ambtenarij het gaan bederven. Want 'waarom Emoticon: I love it makkelijk, als het moeilijk kan?' En ondanks dat dit de 'laatste' keer is dat je hierop reageert Emoticon: Laugh out loud toch nog een vraagje.

Want laten we eerlijk zijn: In Indonesia (en in NL) kom je natuurlijk jezelf en je arme levenspartner tegen, en niet ťťn keertje. Want als je een Kitas of SosBud hebt, en andere papieren, ook om dat aan te vragen moet je natuurlijk wel een handtekening zetten onder die zoveelste verklaring, je hele verdere leven lang, dat je 'getrouwd' bent toch?

Dat is niet alleen voor jullie geweten, maar ook voor de wet (Valsheid in Geschrifte) niet echt wenselijk lijkt me?
=====

Voor de rest:
Als mensen bij Jawaconsult informeren, zullen ze als antwoord krijgen, wanneer je als NLer en Indonesische het op de eenvoudigste manier wil; trouw in Indonesia. Is dan niet echt moeilijk. Vermijdt die hele poppenkast in NL... Als je beide Christen bent tenminste. Of zo.
Ik zeg t met mijn eigen woorden nu, uit ervaring met hun consult Emoticon: Shiny

Nu denken ze er in Indonesia vaak anders over. Bijvoorbeeld; trouw (als Nederlander, met een Indon. partner, beiden bewust of naamChristen) in NL; dan moeten ze in Indonesia dat gewoon goedkeuren. Niks trouwen hier speciaal ook voor de agama, geloof. De overheden accepteren de NL status gewoon.

Nog beter hoorde ik laatst hier, als je hoofdzakelijk in Indonesia bent (Kitas) en zoals de meesten doen, ga naar Singapore of Australia en regel het via de ambassade daar.
Niet naar Kuala Lumpur (veel goedkoper verblijf), want daar is die vreselijke godsdienst weer de baas. (Hoewel, een NL-ambassade daar is toch niet 'Maleisia'?)

(Of ga naar de ambassade in Jakarta, en regel het daar, maar dat is mijn idee)?

Ik sprak mensen (in cross-cultural trouwgedoe) die dat simpelweg zo deden...

merdekaSah
User
User icon of merdekaSah
spacer line

Let wel even op dat de Huwelijkse Voorwaarden HV
Ook wanneer je het huwelijk in Nederland doet voor
het huwelijk moeten zijn afgesloten en ook in het indonesisch vertaald
Voor het geval je later toch in Indonesia gaat wonen/verblijven.

Succes verder

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Santai schreef

Want 'waarom Emoticon: I love it makkelijk, als het moeilijk kan?' En ondanks dat dit de 'laatste' keer is dat je hierop reageert Emoticon: Laugh out loud toch nog een vraagje.

Want laten we eerlijk zijn: In Indonesia (en in NL) kom je natuurlijk jezelf en je arme levenspartner tegen, en niet ťťn keertje. Want als je een Kitas of SosBud hebt, en andere papieren, ook om dat aan te vragen moet je natuurlijk wel een handtekening zetten onder die zoveelste verklaring, je hele verdere leven lang, dat je 'getrouwd' bent toch?

Dit is dan een vraag waar ik persoonlijk op reageer en dat is zeker het laatste waar ik over trouwen zal hebben, voor mij is het duidelijk we worden wat wijs gemaakt in de wereld van mysteries Emoticon: Very funny
Ik kom al vanaf 1994, mijn beste, in IndonesiŽ en ik ben nog nooit een papier of een vraag aan mij, of ik getrouwd bent
Ik denk dat men hier zich allemaal laat aan praten dat je verplicht bent te trouwen met elkaar als je samen leef.
Het komt zelfs niet voor in de familie van mijn vriendin om het te vragen
Ik ben nog nooit iemand tegen gekomen die aan mij vroeg of ik getrouwd ben.
Ze zijn wel brutaal maar dat durven of hebben dat nog nooit aan mij gevraagd.
Het eerste; en wat ik ook als eerste heb leren vertalen, Dari mani mister......
Dat waren de eerste woorden Indonesisch dat ik leerde en Aku cinta padamu, de paard is moe...... Emoticon: Party!
Een huwelijk ga je aan, omdat het zo is ingeslopen, als een verplichting, naar je zelf, naar de instanties, voor de kerk of voor de familie, en vooral niet opgewassen bent tegen de familie.
Ik zal mij nog inhouden omdat er zo veel mensen ken, die ik niet tegen hun hoofd wil stoten, omdat ze traditioneel zijn en het geloof zo sterk aanwezig is, daar ben ik niet tegen op gewassen.
Ik heb zo veel geschreven over IndonesiŽ en heb zoveel in Hotels geslapen met ons tweeŽn maar nooit nooit heeft een hotelhoudert aan ons gevraagd of we getrouwd zijn.
Alle sugesties die je lees zijn meestal fabelachtige meningen die de werkelijkheid niet benaderd.
Op de papieren van die visum aanvraag staat voor mij, als het er staat, voor mij is dat niet duidelijk, want ik heb de papieren nooit zelf ingevuld, als individu, dat deed mijn vriendin en zij heeft haar eigen papieren ingevuld, op haar eigen naam, dus we zijn al jaren bij de ambassade geweest en ze hebben zelfs daar nooit iets er van gezegd ondanks dat we samen aanwezig zijn op de ambassade en samen reizen.
Dus waar komt al die verhalen je moet dit en je moet dat het is gewoon niet waar.
Ja als moslima of als moslim moet je zo veel maar of het je verplicht word vraag ik mij toch wel af uit de lucht gegrepen mythe Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Stupid

stbmy
User
spacer line

Bedankt voor het advies iedereen! Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Pierre: ik ga toch maar voor de wet in NL trouwen denk ik.

Het scheelt toch wel wat veel en voornamelijk het feit dat wij niet continu in IndonesiŽ zitten en dus anders alles via via moeten regelen.

Nu moet ik nog steeds de huwelijkse voorwaarde van tevoren opstellen, maar kan dat ook in NL en dan vertalen naar het Indonesisch of kunnen we het beter gewoon in Jakarta doen?

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik vraag mij af of huwelijkse voorwaarden opgesteld in Indionesie zonder meer wel geldig zijn bij een huwelijk gesloten in Nederland. Als het alleen om de vertaling gaat dan is dat het minste probleem.

pierre
User
spacer line

Op 15-12-2014 12:41 schreef stbmy:
Bedankt voor het advies iedereen! Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Pierre: ik ga toch maar voor de wet in NL trouwen denk ik.

Het scheelt toch wel wat veel en voornamelijk het feit dat wij niet continu in IndonesiŽ zitten en dus anders alles via via moeten regelen.

Nu moet ik nog steeds de huwelijkse voorwaarde van tevoren opstellen, maar kan dat ook in NL en dan vertalen naar het Indonesisch of kunnen we het beter gewoon in Jakarta doen?

Als je slim bent is het wel handig om HV's op te stellen.
Zo wie zo in Nederland, hoe je deze op wilt stellen is geheel aan jou ( jullie)
In feite mag je alles wat jullie belangrijk lijkt in die voorwaarde laten opstellen.
Wij hebben in indonesie geen HV laten opstellen, om de eenvoudige reden dat wij daar nooit definitief zullen gaan wonen en eventuele erfenissen laten we voor wat het is.
( wat we wel overwegen is, om later te gaan pendelen)
Daarbij is mijn vrouw sinds kort Nederlandse geworden middels naturalisatie.
Dus is definitieve terug keer zo goed als niet meer aan de orde.

In jullie geval is het wel handig om ook in Indonesie de HV te laten opstellen, aangezien nederlandse opgestelde HV niet worden geaccepteerd in indonesie en andersom ook niet.

Wat jullie nog wel nodig hebben is de ongehuwdheid verklaring van je vriendin voor de M 46 ( en haar geboorte akte)
( of jullie gemeente moet akkoord gaan met de ongehuwdheid verklaring die destijds voor de MVV is gebruikt, maar ik vermoed van niet aangezien dit document maar een half jaar geldig is ( gerekend vanaf datum stempels legalisatie)

Informeer hiernaar

pierre
User
spacer line

Op 15-12-2014 13:33 schreef Anne Mieke:
Ik vraag mij af of huwelijkse voorwaarden opgesteld in Indionesie zonder meer wel geldig zijn bij een huwelijk gesloten in Nederland. Als het alleen om de vertaling gaat dan is dat het minste probleem.

Klopt Anne Mieke je dient in beide landen afzonderlijk de HV op te laten stellen.
of ivm geen erfenissen in Indonesie heeft HV aldaar niet veel nut volgens mij.
Daarentegen zijn deze wel weer belangrijk in Nederland.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Sterker nog, volgens kun je bij een huwelijk gesloten in Nederland alleen maar huwelijksvoorwaraden maken in Nederland en door een Nederlandse notaris en hetzelfde geldt volgens mij voor Indonesie.
Hoe kan men in Indonesie huwelijkse voorwaarden opstellen als vooraf niet is geverifieerd op beide huwelijkskandidaten wel huwelijksbevoegd zijn? Ik roep zo maar wat. Daarbij maak je het naar mijn idee onnodig moeilijk.

Ik kan er helemaal naast zitten maar het gaat mijn logica in elk geval voorbij.

merdekaSah
User
User icon of merdekaSah
spacer line

Logica en Indonesia laat ik maar niks zeggen want de logica bij nederlandse wetten
die is soms ook ver te zoeken.

Wanneer in NL een huwelijk wordt gesloten vlgs de nederlandse wetten en er HV
worden afgesloten voor het huwelijk waarbij de indonesische vertaling
mede getekend wordt bij de notaris dan heeft men de papieren die men nodig heeft.

Echter het huwelijk moet wel om rechtsgeldigheid te hebben binnen een bepaalde periode voorzien van de nodige poespas stempels bij de catatan sipil in Indonesia
zijn geregistreerd, soms wordt er zelfs nog gevraagd om een vertaling, legalisatie of toestemmingsbrief van de ambassade in Jakarta
Wanneer een der partners nog WNI is en in Indonesia woont

Hoe dat zit wanneer beide partners in NL wonen dat is mij niet bekend
Is de partner nog WNI dan dacht ik wel dat het huwelijk ook al vindt het plaats
in NL binnen een bepaalde periode moet zijn gemeldt bij de ambassade in Den Haag

Ik zou in iedergeval even checken met de ambassade want recentelijk zijn er over
huwelijken tussen WNA/WNI mededelingen rondgestuurd waar men rekening
mee dient te houden.

Of men wel of niet een expert om advies vraagt dat is eigen verantwoordelijkheid.

Om het even in het absurde te trekken.
Wanneer een in NL gesloten huwelijk niet geregisteerd is in Indonesie
is de partner in Indonesia nog steeds ongetrouwd en kan tijdens een vakantie
zonder problemen in Indonesia nog een keer trouwen met een andere partner.
Dat is allemaal heel logisch te volgen.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 15-12-2014 06:51 Santai wrote: (Hoewel, een NL-ambassade daar is toch niet 'Maleisia'?)

(Of ga naar de ambassade in Jakarta, en regel het daar, maar dat is mijn idee)?
In beide landen heeft de Nederlandse ambassade geen burgerlijke stand bevoegdheden, derhalve kan men niet trouwen op de ambassade. Om als Nederlander te kunnen trouwen in MaleisiŽ of IndonesiŽ is wel van de ambassade een "verklaring burgelijke staat" nodig.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Ik lees wederom: ga in Nederland voor de Burgerlijke Stand trouwen en in IndonesiŽ voor het geloof. Besef wel dat als men dat doet, men feitelijk in beide landen de wet schendt.
Trouwen voor het geloof in IndonesiŽ is rechtsgeldig, wettig en niet zoals in Nederland waar alleen een voor de BS gesloten huwelijk geldigheid heeft. Als men al is gehuwd in NL, mag men niet meer huwen in IndonesiŽ maar moet het in NL gesloten huwelijk worden ingeschreven. Hoewel er geen haan naar kraait doorgaans omdat men het Nederlandse huwelijk niet aanmeldt, kan men echter in grote problemen komen indien het toch uitlekt dat men 2x is gehuwd. Eťn van de huwelijken zal ongeldig moeten worden verklaard. Denk niet van 2 walletjes te kunnen eten, dan kan men van een koude kermis thuis komen.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

even een reclame boodschap tussen door......................... Emoticon: Party! Emoticon: Party!

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Op 15-12-2014 19:06 schreef pierre:

[quote verwijderd]

In jullie geval is het wel handig om ook in Indonesie de HV te laten opstellen, aangezien nederlandse opgestelde HV niet worden geaccepteerd in indonesie en andersom ook niet.

Informeer hiernaar

Fout ! Huwelijkse voorwaarden of te wel Akte harta opgesteld in IndonesiŽ zijn weldegelijk rechtsgeldig in Nederland Emoticon: Yes!

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

Santai
User
User icon of Santai
spacer line

Op 16-12-2014 07:54 schreef Yogya-Bali:

..... Trouwen voor het geloof in IndonesiŽ is rechtsgeldig, wettig en niet zoals in Nederland waar alleen een voor de BS gesloten huwelijk geldigheid heeft...

Dankje wel YB... duidelijk.
Maar betekent dat voor een NLer (NL paspoort) met een Indonesische partner (Indon. paspoort) en beiden zelfde geloof (Christen), dat trouwen in Indonesia dus eigenlijk het simpelste en snelste is.. zoals ook JawaConsult adviseeert?

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Siebjans, prima dus, te horen over die Akta Harta!

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 16-12-2014 11:39 siebjans wrote:

[quote removed]

Fout ! Huwelijkse voorwaarden of te wel Akte harta opgesteld in IndonesiŽ zijn weldegelijk rechtsgeldig in Nederland Emoticon: Yes!
En andersom ook. Nog net een paar maanden geleden iemand in NL getrouwd (Nederlandse met Indonesier) met een akte uit Indonesie. Moest alleen vertaald en gelegaliseerd worden. Maar was 100% rechtsgeldig in NL.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 16-12-2014 12:24 Santai wrote:

[quote removed]

Dankje wel YB... duidelijk.
Maar betekent dat voor een NLer (NL paspoort) met een Indonesische partner (Indon. paspoort) en beiden zelfde geloof (Christen), dat trouwen in Indonesia dus eigenlijk het simpelste en snelste is.. zoals ook JawaConsult adviseeert?
Maakt niet zoveel uit. Voor Indonesie moet de Nederlandse kant kunnen aantonen dat hij/zij nog ongehuwd is en is geboren, andersom hetzelfde. Alleen in laatste geval moeten er weer verscheidene documenten worden gelegaliseerd en vertaald. En dat hoeft niet als een Nederlander in Indo trouwt. Dan alleen een toestemmingsbrief van de ambassade genoeg (althans als men niet islamitisch huwt want dat is een ramp met die KUA's).

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

49,974,355 topic views - 222,224 posts - 13,488 topics - 16,255 members - last post @ 23-09-2017 16:21 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

90,077,815 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com