indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

sidik
User
User icon of sidik
spacer line

Ik heb eerder vermeld dat in dit forum ergens staat dat de Nederlandse regering twee verschillende paspoorten toestaat.
Kan je dus een Nederlandse en een Indonesische paspoort bezitten? Wie kan hier meer over vertellen?

tunawisma, tunakarya, tunamasalah

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

Hier is reeds het e.e.a erover geschreven.

http://forum.indahnesia.com/topic/591/

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

Windmill
User
spacer line

Hi Sidik,
Ik wil hier ook meer over weten.
Er is inderdaad al eerder door Chris Otten geschreven, maar op vragen die ik hem stelde reageerde hij niet.
Ik zal hier onder zijn bericht plakken:

Ik zit nu op een Sociaal visum in Indo maar dit is verlopen op 4 aug jongstleden. Thans ben ik in het proces mijn nationaliteit te veranderen, ik behoudt mijn Nederlandse Nationaliteit op grond van de nwe Rijkswet op het Nederlanderschap v 1 april 2003, ik ben nl gehuwd met een Ind....Binnen enkele weken kan ik een brief verwachten van de Immigratiedienst ---een soort voorlopige verblijfsvergunning welke ik kan gebruiken voor mijn verblijf hier totdat de termijn van 5 jaar erop zit. Met deze surat sementara ben ik legaal en kan alles en nogwat doen hier...bovendien is de procedure geheel legaal overigens wel tegen de nodige betalingen..die 10000 euro is niet gehaald door mij maar zal mogelijk wel gevraagd zijn in soortgelijke gevallen...ik diende overigens wel eerst te beschikken over een kitas deze is inmiddels geregeld..ok als alles definitief rond is wil ik geinteresseerden graag meer vertellen...

Dit is zijn bericht, maar tot op heden is er geen verdere mededeling van zijn kant.
Mocht iemand anders meer hierover weten, laat het ons dan horen.

groetjes
Windmill

GO TO HELL

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

Beste Windmill,

Tot nu toe is het IN Nederland mogelijk om een andere nationaliteit naast de Nederlandse te hebben. Dat is niet mogelijk in Indonesië. Dus het antwoord is simpel. Nee, dat kan niet. Althans niet voor Indonesië. Sidik heeft het dan ook over een of ander verblijfsvergunning die hij met duur geld betaald heeft. Gezien de protesten in Nederland tegen de hoge tarieven, kunnen we die nog zeer bescheiden noemen als je die vergelijkt met het bedrag wat hij noemt

sidik
User
User icon of sidik
spacer line

Hoi Diederick,
Je vergist je wat betreft de persoon die kapitalen uitgegeven heeft voor zo'n tweede paspoort. Dat was ik niet. Ik heb er indertijd zelfs op gewezen dat die 10.000 euro's belachelijk waren. Als je wilde sjoemelen, want dat moest wel als je op korte termijn een paspor RI wilde bemachtigen, kon het met een fractie van dat bedrag wel lukken.
Maar, goed. Zelfs als het me lukt om in Indonesia op legale manier een paspor RI te krijgen, is dat dan volgens die NEDERLANDSE regels niet toegestaan? Emoticon: Cry
Wel als ik het in Nederland via de KBRI aangevraagd heb?
Ik ben bingung Emoticon: Confused

tunawisma, tunakarya, tunamasalah

Windmill
User
spacer line

Beste Diederick,
Ik ben getrouwd met een Indonesische vrouw ,zij heeft de Indonesche nationaliteit.
Wij zijn nu bezig voor haar de Nederlands nationaliteit aan te vragen.
Wil dat zeggen volgens jou dat ze haar Indonesche paspoort mag behouden ? (wij wonen op dit moment in Nederland)
Volgens informatoe die wij hebben MOET zij haar Indonesische paspoort inleveren !
Als het niet zo zou zijn , we dan zouden na dat zij haar Nederlands paspoort heeft gekregen, verhuizen naar Indonesie dan heeft ze alsnog twee paspoorten (in Indonesie), waar niemand in Indonesie weet van heeft, toch ?

Dan het bericht van Chris Otten welk ik hierboven geplakt heb.
Die verblijft in Indonesie en die verwacht naast zijn Nederlandse paspoort een Indonesische te verkrijgen .......?? rara
Volgens jou zou dat niet mogen.

groetjes
Windmill

GO TO HELL

Hitami
User
spacer line

Indonesie accepteerd geen dubbele nationaliteiten. Er zijn genoeg voorbeelden mensen met buitenlandse pasport en met Indonesische KTP maar die zijn ook vaak in de gevangenis beland. Meestal door echtelijke ruzies of door de afgunst, komt de authoriteiten er achter. Laat staan met twee pasporten !

nona
User
spacer line

Beste Windmill,

als ik jou was houd je vrouw gewoon het indonesische passpoort niet veranderen. Weet je waaroom, kijk economie in europe dit moment is niet zo goed, politic enz. alles wordt echt krap, als een keer dat jullie wil terug en iets beginnen in Indonesia , dan voor jullie is makkelijk, want zij kan you sponsoreren en vooraal met huis kopen is makkelijk. heb ik ook spijt hebben nu met mijn passpoort veranderen, was 10 jaar geleden , maar de tijd ook heel anders dan nu.
Ik ben me hutami mee eens. Als goed in Nederland mag ook niet binnenkort 2 nationaliteit hebben.

Windmill
User
spacer line

Hi Nona,
Bedankt voor jouw reactie.
Voor war betreft een huis kopen, moet ik zeggen, we hebben al een huis op Bali (Nusa Dua). De wet in Indonesie zijn ze trouwens ook aan het veranderen, dat buitenlanders ook grond en/of huizen mogen kopen.
Waar het ons om gaat is, als we nu naar Indonesie zouden verhuizen, dan zou mijn vrouw haar Identiteitskaart na een aantal maanden verliezen.
Dat wil zeggen dat ze moeilijk weer naar Nederland (of Europa) terug kan.
Bovendien geeft een Europees paspoort wat meer gemak als we vanuit Indonesie op vacantie willen buiten Indonesie . vandaar dus.
Als we in Indonesie het e.e.a. zouden willen doen (een zaak bv.) dan kan het eventueel op naam van familie.

gr.
w.mill

GO TO HELL

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

Sommige reacties stemmen me erg droevig. Het paspoort als "safe-haven". Als het een beetje slechter gaat, fluks je nationaliteit inleveren en een andere aannemen. Ik ben echter realist genoeg om te zien, dat nationaliteitswetgeving dat in de hand werkt. Een dubbele nationaliteit is altijd handig. Nog even terug t.a.v. de mogelijkheid van dubbele nationaliteit in Nederland, dat is mede ingevoerd omdat sommige thuislanden van een aantal emigranten het sowieso niet toestaan dat de emigranten hun originele nationaliteit opgeven. Om dat te accomoderen, is die dubbele nationaliteitoptie ingevoerd. Er is nu weer sprake van om het op te heffen. Met een schuin oog kijkt men dan naar emigratielanden als de USA en Canada. Loyaliteit aan het land waar je verblijft, en dat soort hoogdravende dingen. Beelden van 40.000 Nederlandse Turken die in een Nederlands stadion de (Turkse) tegenpartij aanmoedigen heeft, daar naar mijn mening, gevoelsmatig ook aan bijgedragen.
Wat betreft Indonesië. Niemand houdt je tegen als je in Nederland de Nederlandse nationaliteit aanvraagt, en je Indonesische behoudt. Men zal je er wel op wijzen, neem ik aan, dat je verplicht bent het in te leveren volgens de Indonesische regels. Maar of je het ook doet, dat zal niemand controleren. Andersom is dat niet mogelijk. Wel is het heel makkelijk om je Nederlandse nationaliteit in te leveren. Zie elders op dit forum. Gewoon een verklaring tekenen op de ambassade.

Hitami
User
spacer line

Hoezo calculerende burger ?????? maar ja, tikus heb je overaal !

Roy
User
User icon of Roy
spacer line

Ik heb ook een indonesische vrouw en zij wil gewoon haar indonesische nationaliteit behouden. Ze gaat dan ook over een paar jaar kiezen voor een nederlandse verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd. Zo kan ze gewoon haar indonesische nationalitiet behouden. Zo'n verblijfsvergunning kost € 890. Onderstaande heb ik gekopieerd van de site van de IND.

Verblijf onbepaalde tijd

Wilt u een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd?
Nadat u minimaal 5 jaar aaneengesloten verblijf heeft gehad in Nederland met een verblijfsvergunning voor bepaalde tijd kunt u een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd aanvragen.

Voorwaarden:
u heeft minimaal 5 jaar aaneengesloten een verblijfsvergunning voor bepaalde tijd;
u bent in het bezit van een verblijfsvergunning voor een niet tijdelijk doel, zoals gezinshereniging of arbeid;
u beschikt over voldoende middelen van bestaan
u vormt geen gevaar voor de openbare orde

Als u aan de voorwaarden voldoet, kunt u bij de IND de verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd aanvragen.

Documenten
U dient dan de volgende documenten te overleggen:

Geldig paspoort
Bewijs ziektekostenverzekering
Huidige verblijfsvergunning
Bewijsstukken inkomen
Bewijsstukken waaruit blijkt dat u 5 jaar aaneengesloten verblijf in Nederland heeft gehad op basis van een geldige verblijfsvergunning, direct voorafgaande aan de aanvraag.

Kosten:
De kosten voor de aanvraag zijn € 890.

Het verblijfsdocument dient om de 5 jaar vervangen te worden. De vervanging is kosteloos.

Groeten
Roy

Windmill
User
spacer line

Het staat een ieder vrij te kiezen wat die wil.
Wij kiezen voor een Nederlands (Europees) paspoort.

gr.
W.mill

GO TO HELL

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

Beste Roy,

Ik heb zelf ook een niet-nederlandse partner (uit een EU-land) met een verblijfsvergunning. Van een afstand zie ik protesten tegen de absurde nieuwe prijzen van een verblijfsvergunning. Zelfs ik met een redelijk goede baan en inkomen zou dat niet zo maar kunnen ophoesten, die 890 euro. Geeft de IND ook een specificatie van de kosten? Want als ambtenaar "myself" denk ik dat zo'n verlenging standaard toch niet meer dan 2 werkuren van een IND-ambtenaar vraagt.

Roy
User
User icon of Roy
spacer line

Diederick,

nee helaas geven ze geen specificatie. Ik weet wel dat alle prijzen 2 jaar geleden explosief gestegen zijn. Ik wil alleen aangeven dat je gewoon je buitenlandse nationaliteit kunt behouden en een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd kunt verkrijgen. Je hoeft je dus niet persé te naturaliseren. Als ik op de pagina van de IND kijk, dan kost naturalisatie € 348 + € 257,50 voor 2 naturalisatietoetsen dit is ook een totaal van € 605,50. Zo kan iedereen kiezen wat hij/zij wil. Ik ben het met je eens dat de prijzen belachelijk hoog zijn.

nona
User
spacer line

als goed is prijs verblijfsvergunning nu is € 890.00 dat is belachlijk, nederlands mensen altijd zei in Indonesia is veel coruptie, maar in nederland nog erger, maar ze gebrukt word FRAUDE. In Indonesia als mens corruptie door omtstandigheden van standard leven, als in nederland corruptie dat is erg, want ze hebben mensen in regering TOP salaris.

daaroom jullie hoef niet druk maken hoe dan ook met passpoort of nationaliteit, genieten van maar met leven, leven is te kort, make the best of it.

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

Beste Nona,

Hoewel de prijs van de verblijfsvergunning in Nederland belachelijk hoog is, is er geen sprake van corruptie of fraude. Dat is gewoon de vastgestelde prijs die iedereen - rijk of arm- moet betalen, en waarvan de procedure wellicht ingewikkeld is, maar waar iedereen -rijk of arm- aan moet voldoen. Wel is het zo dat als je niet veel geld hebt je in beide gevallen, betaling en procedure, het erg moeilijk zult hebben.
Als het daarentegen, zoals in Indonesie, mogelijk is om minder te betalen dan de officiele prijs, of door meer te betalen de procedure makkelijker te doorlopen, of als je door de ambtenaren gewoon gedwongen wordt meer te betalen dan aangegeven staat, dan is er sprake van corruptie dan wel fraude, dan wel afpersing of ambtsmisbruik.

Hitami
User
spacer line

Nona, je kunt alleen zeggen dat de overheid de minder bedeelde benadeeld, dat is ook de bedoeling maar of er sprake van corruptie of fraude is je reinste onzin !

Iris8
User
spacer line

Hoi Roy,

Zo'n verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd is natuurlijk een optie, maar als jullie erover denken om ooit terug te keren naar Indonesie, bedenk dan wel dat na 9 maanden verblijf buiten Nederland de verblijfsvergunning (ook die voor onbepaalde tijd) vervalt.

Beste Windmill,

Het lijkt mij niet erg slim om op een open forum te schrijven dat je zo iets gaat doen! Ik bedoel iedereen kan dit toch lezen? Of heb ik last van een BIg Brother syndroom?

Begrijp me niet verkeerd ik baal ook van de complexiteit met verblijfsvergunnigen, paspoorten e.d. M.n. t.a.v. onze kinderen vind ik de Indonesische regelgeving over het alleen mogen hebben van 1 paspoort niet erg fair.

eveline
User
spacer line

On 19-04-2005 09:55 Iris8 wrote:
Hoi Roy,

Zon verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd is natuurlijk een optie, maar als jullie erover denken om ooit terug te keren naar Indonesie, bedenk dan wel dat na 9 maanden verblijf buiten Nederland de verblijfsvergunning (ook die voor onbepaalde tijd) vervalt.

Beste Windmill,

Het lijkt mij niet erg slim om op een open forum te schrijven dat je zo iets gaat doen! Ik bedoel iedereen kan dit toch lezen? Of heb ik last van een BIg Brother syndroom?

Begrijp me niet verkeerd ik baal ook van de complexiteit met verblijfsvergunnigen, paspoorten e.d. M.n. t.a.v. onze kinderen vind ik de Indonesische regelgeving over het alleen mogen hebben van 1 paspoort niet erg fair.

Hi Iris,
Lang niet gezien en gehoord, hoe gaat het met je/jullie?
Ik ben je niet vergeten hoor..

Is dat na negen maanden of na 6 maanden raakt je dan de verblijfsvergunning kwijt Iris?
Omdat voor NL er ben je eigenlijk verplicht je te laten uitschrijven wanneer je langer dan 6 maanden de land uit bent. (als je dat niet doet..weten ze het ook niet hoor, alleen uitkijken met de verzerkering!)

Openbaar forum en Big Brother syndroom...wie leest het dan?, de Ambassade....ai zolang ze je echte achternaam en je geboorte datum niet weet..niets aan de hand lijkt me

Kinderen waarvan de ouders verschillende pasporten hebben is idd erg moeilijk he. Indonesie laat het nu eemaal niet toe dat wij twee paspoort hebben...grrrrrrrrrrr.
Ik mocht vroeger wachten totdat ik 18 was en dan mocht ik kiezen of ik NL paspoort wil behouden of Indonesische pasport wilde hebben....
Mijn vriendin op Bali iseen engelse, zij is getrouwd met iemand uit Bali en hebben samen een dochter...ook zij heeft dit moeilijkheden.
Ik geloof ook niet dat Indonesie ooit soepel zal worden mbt dit probleem.

Choose to be optimistic, it feels better. If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito!

Iris8
User
spacer line

Hoi Eveline,

Ik las ook al een paar berichtjes van je dat je in Aceh bent geweest.... ben benieuwd hoe het met je plannen staat.
Wij hopen alle zaken een beetje rond te hebben in augustus en dan eindelijk te vertrekken. Eerst maar de boel hier een jaartje verhuren en kijken of het allemaal lukt.

Het kan mij niet eens zoveel schelen als we moeten betalen voor de verblijfsvergunningen voor mij en de kinderen. Maar het baart ons wel zorgen dat als mijn man iets overkomt wij als buitenlanders dus mogen opkrassen uit Indonesie en niks meer mogen bezitten. Kan me niet voorstellen hoe heftig dat moet zijn als je daar je leventje hebt en dan ineens alles weg. Vooral voor kinderen. Andersom als de kinderen Ind. zijn dan loop ik het risico dat als papa wat overkomt of we zouden uit elkaar gaan ik mijn kinderen niet het land uit kan krijgen. Dus ik heb al gezegd tegen mijn huspup als je dood gaat of je gaat van me scheiden dan doe ik je wat!

Met de verblijfsvergunning is het zo dat je als je langer dan 9 maanden uit NL weg blijft je deze kwijt raakt of als je in drie op een volgende jaren meer dan 6 maanden per jaar uit het land bent. Dat kan dus ook eerst een periode van 3 maanden, terug in NL en dan weer een periode van 4 maanden zijn. Het werkt dus per kalenderjaar.
De vraag is uiteraard hoe controleert men dit? Op www.buitenlandsepartner.nl is veel te lezen over de kwestie verblijfsvergunningen.

De truc van niet uitschrijven wordt erg lastig met een kind dat straks leerplicht krijgt ........ dan komt er vanzelf iemand vragen wat of ukkie is!

Nog even terug naar het topic van deze post. Volgens mij is op de site van het ministerie van Buitenlnadse zaken na te lezen hoe de wetgeving precies werkt m.b.t. Nederlanderschap en paspoorten.

eveline
User
spacer line

Hi Iris,
Leuk je weer te horen/te lezen.
Ben je nog druk met alle voorbereidingen?
Tsa..twee paspoorten lijkt me voor jullie wel de beste oplossing..wat jammer toch dat Indonesië zo onmogelijk maakt hč.
Nah…goed afspraak maken dat je man niet komt te overlijden… Emoticon: Yes! Emoticon: Shiny
En bij scheiding lijkt me helemaal geen probleem, de kinderen hebben toch NL papoort? Zo erg zal Indonesië toch niet zijn…nu moet je alle moeite doen voor je en de kinderen een verblijfsvergunning te verkrijgen en als jullie dan uit elkaar zouden gaan….mogen de kinderen opeens wel daar blijven….hoewel..je weet het maar nooit met de Indonesische wet hč..de wet is daar niet zoveel anders dan hier..maar hoe het daar de wet gehanteerd wordt is weer wat anders.

Ik heb 4 jaar op Bali gewoon, nooit hier laten uitschrijven….no problem…geen mens die dat kon controleren…heb hier een koophuis, kon ik dat makkelijk doen. Maar ik moest wel uitkijken met de reis verzekering…die hanteert de wetregeling hier..langer dan half jaar weg blijven ben je eigenlijk verplicht je laten uitschrijven..vervalt de verzekering, tenminste bij mijn doorlopende reisverzekering. Maar met kinderen is dat natuurlijk wel anders, zoals je het al zegt..wegens leerplicht, de kans dat je telkens een oproep krijgt is natuurlijk erg groot.

Misschien een tip Iris, vroeger toen ik voor mijn werk in buitenland moest verblijven….had ik allerlei les materialen voor de kinderen van Nederland mee genomen. Ze hebben speciaal pakket voor de kinderen die lange tijd naar buitenland gaan, zoals Shell en Philips dat ook vaak gebruikt van moeten maken.

Okay,..nu weer on topic..ai dubbel paspoorten was dat!

Lieve groet voor je, je man en je kinderen,
Eveline

Choose to be optimistic, it feels better. If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito!

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,240,767 topic views - 234,423 posts - 13,692 topics - 25,271 members - last post @ 22-10-2019 18:33 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

124,716,278 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com