indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

legetifa
User
spacer line

Hallo,

Graag zou ik wat advies willen inwinnen t.b.v. het kopen van grond in Indonesie.
Momenteel is het zo dat ik een aanbod heb gekregen die ik niet wil weigeren. Ik kan een stuk grond kopen voor een (in mijn ogen) goede prijs. Echter is het zo dat ik hier en daar heb gelezen dat het niet op naam kan staan van een buitenlander.

Nu is de situatie zo, dat ik binnenkort ga trouwen met een Indonesier voor de Nederlandse wet, en is het ook zo dat hij voor een lange tijd niet meer terug zal gaan naar Indonesie.

Ik heb veel familie wonen in de stad waar ik de grond kan kopen en zou het evt. op naam van mijn tante kunnen zetten (die ik volledig vertrouw).

Wat is jullie advies?!

- Op naam zetten van mijn partner (voor en nadelen graag)
- Op naam van mijn tante (voor en nadelen graag), zo ja moet ik haar dan iets vast laten leggen zodat mocht er iets met haar gebeuren dat het stuk grond dan aan mij toebehoort (of hoe gaat dit in zijn werk).

Alvast bedankt.

elsbeth
User
spacer line

Even voor de goed orde:
ik begrijp dat jij niet- IndonesiŰr bent, maar dat je veel familie hebt in de stad waar je grond wil kopen. Die zijn blijkbaar wel Indonesisch, want je wilt eventueel de grond op naam van je tante zetten? Ben je dus van oorsprong Indonesisch en heb je nu de Nederlandse nationaliteit? Ik kan je overigens absoluut niet helpen hiermee, maar deze vraag zal ongetwijfeld komen.

legetifa
User
spacer line

Dank voor je reactie!

Hier opheldering:

Ik ben van oorsprong half Indonesisch maar ben in Nederland geboren en heb dus ook de Nederlandse nationaliteit (altijd al gehad, mijn moeder overigens ook).

Mijn partner is Indonesier, maar hij komt binnenkort hier naartoe en of hij de Indonesische nationaliteit gaat behouden is nog een vraag, voor de eerste paar jaren uiteraard wel maar ik weet niet hoe dat in de verdere toekomst zal zijn.

Ik heb inderdaad veel familie daar wonen die wel de Indonesische nationaliteit hebben.

Anorak
User
User icon of Anorak
spacer line

Inderdaad, je kunt het niet op naam hebben. Via een tussenpersoon? Tja, als je het bedrag als afschrijfbaar beschouwd zou je het kunnen overwegen. In alle andere gevallen niet.

Er is namelijk geen enkele garantie dat de investering gerespecteerd wordt.

Ik heb dit soort verhalen meermaals gehoord. Zelfs vader die er een auto van dochterlief doorheen jaagt. Als je er zelf niet op toe kunt zien?

Niet doen.

Where there is a will there will be relatives.

Anorak
User
User icon of Anorak
spacer line

Als jouw tante iets gebeurd kun je niets en gaat het de familie in. Er komt hier zometeen vast wel iemand die je met wetsartikelen en notaris opties dood gooit.

Je hebt als niet Indonesier geen rechten. En in bezit hebben,of kopen,kun je niets. Pas dus op dat je er geen huis op zet op eigen,kosten. Dan ben dubbel kwetsbaar.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ja ja.dat bedoel ik, we hebben er weer ÚÚn.
We hebben het er de laatste dagen over gehad, verliefd getrouwd, zonder te weten of man lief het kan wennen of werk kan vinden en dan ook nog even grond kopen.

Ik zeg nu, Niet doen je hebt namelijk alleen maar gebakken lucht en geen eigendom.
Zeker weten dat ook hier niet naar geluisterd gaat worden, de druk van manlief en familie zal te groot zijn om het te weigeren.
Liefde kent geen grenzen Emoticon: Nooo

Anorak
User
User icon of Anorak
spacer line

Voorkomen is beter dan genezen. De toekomstige clientele van YB zeg maar.

Hopelijk regeert gezond verstand. Daarom zei ik, als ze het bedrag als afgeschreven beschouwd? Want het komt terecht in een niet te dempen put.

legetifa
User
spacer line

Bedankt voor jullie reacties en de wijzing op de negatieve ervaringen/verhalen, ik moet me er zowiezo meer in gaan verdiepen maar wilde inderdaad even kijken welke opties er zijn en wat de voor en nadelen zijn. Uiteraard weet ik ook van de mentaliteit en de gevaren daarvan maar het bedrag waar het om gaat is voor mij zodanig dat ik het zeker in overweging wil nemen.

pierre
User
spacer line

Op 02-11-2014 14:35 schreef legetifa:
Bedankt voor jullie reacties en de wijzing op de negatieve ervaringen/verhalen, ik moet me er zowiezo meer in gaan verdiepen maar wilde inderdaad even kijken welke opties er zijn en wat de voor en nadelen zijn. Uiteraard weet ik ook van de mentaliteit en de gevaren daarvan maar het bedrag waar het om gaat is voor mij zodanig dat ik het zeker in overweging wil nemen.

Het gaat niet om het bedrag, maar om het feit dat hoe klein en aantrekkelijk het bedrag ook is, dat je straks wellicht alles kwijt bent.
Beter is om het bedrag wat je hiervoor wilt investeren te gebruiken in Nederland vooral als je partner hier is.
Er staan vele dingen te veranderen in Nederland. en geloof me maar deze veranderingen gaan de burgers weer veel geld kosten.

legetifa
User
spacer line

Daar heb je zeker een punt pierre, alleen is het zo dat onze toekomstplannen zich niet in Nederland zullen bevinden maar we uiteindelijk naar Indonesie willen gaan.

Om dat uiteindelijk te realiseren is mijn bedoeling dat ik iets wil opbouwen vanuit hier alvorens ik daar naar toe zal gaan.

Ik praat hier overigens wel over een lange termijn.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Juust Pierre, beter investeren in BV Nederland, dan weet je in iedergeval dat als je tussen wal en schip valt dat je nog een beetje terug krijgt.
Met investeringen in IndonesiŰ vis je de meeste tijd achter het net, helemaal als het op naam van familie staat.
Het verschil tussen mijn en dijn is hier in families namelijk nog uiterst schimmig Emoticon: Blush

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Legetifa, hou je poen en bezittingen onder eigen beheer, dat bezit opbouwen in IndonesiŰ op andermans naam is gewoon rete listig, mooier kan ik het niet maken.
Zelfs mijn eigen zwager hielp me aan het gas, die vertrouwde ik voor honderd procent ja ja.
Niet voor kapitalen, gelukkig dat mijn Indonesische echtgenote er mij voor waarschuwde, maar toch Emoticon: Angry
Al is het 100 Euro, ze verkopen hier voor een paar duizend Rupiah hun eigen moer.

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

beste Legetifa,
Even voor de goede orde je Indonesische partner is een man met de Indonesisch nationaliteit.Als jullie in nederland trouwen met huwelijkse voorwaarden dan kan je grond en huis kopen op naam van je partner.
Je hoeft dan niet gebruik te maken van bv.je tante.Want als er veel geld in het spel is dan kan je zelfs je eigen familie niet vertrouwen.
Heb het net meegemaakt.
Wat de grond betreft ga eerst naar het kadster en informeer het bestemmingsplan van de grond.
Hoop dat het duidelijk is.
Groet.

Shalom

pierre
User
spacer line

Op 02-11-2014 14:48 schreef legetifa:
Daar heb je zeker een punt pierre, alleen is het zo dat onze toekomstplannen zich niet in Nederland zullen bevinden maar we uiteindelijk naar Indonesie willen gaan.

Om dat uiteindelijk te realiseren is mijn bedoeling dat ik iets wil opbouwen vanuit hier alvorens ik daar naar toe zal gaan.

Ik praat hier overigens wel over een lange termijn.

Even goede vrienden hoor, maar je gaat hier de fout mee in.
Ik adviseer NIET doen, ook de vele experts alhier op het forum zeggen allemaal NIET doen.

Op lange termijn schrijf je.. welnu je weet zelf ook wel dat dingen op lange termijn in Indonesie niet aan de orde zijn. het veranderd bij wijze van spreken per maand.
Stel je koopt die grond en jaren later willen jullie daar wat mee gaan doen, welnu in die tijd is er van alles veranderd, het is niet de vraag of er iets veranderd is maar het IS veranderd. of er loopt zomaar een weg doorheen of er vlak naast of is het volgebouwd erom heen met van alles en nog wat. of er staat een moskee pal naast ( wordt je niet blij van hoor) of de familie is er mee vandoor ( kan allemaal gebeuren) en hebben jullie niets meer

Grond kopen en op naam van familie zetten is zo wie niet echt slim om te doen en de goden verzoeken.
Hoe betrouwdbaar je ook denkt dat familie is, kom je bedrogen uit de vele verhalen hier op het forum vormen hiervan het bewijs.
Ze verkopen bij wijze van spreken hun moeder nog als ze geld nodig hebben. en dit zonder met hun ogen te knipperen.

Dan schrijf je dat je partner wellicht nederlander gaat worden ( ooit) in dat geval heeft hij totaal geen zeggenschap meer over die grond, want buitenlanders mogen geen eigendommen hebben, je partner wordt nederlander en wordt dus een buitenlander.
En zoals al meer gezegd aangekochte grond op naam van familie zetten is vragen om ellende

investeren in (bouw) grond om later op je oude dag te genieten is niet aan te raden.
Buiten het feit dat het voor jou als buitenlander ook niet echt een utopia is om daar je laatste dagen te slijten. ( hiervan zijn ook vele voorbeelden te vinden op dit forum)
nu heb ik het over altijd visa's te moeten regelen ( want jij kunt nooit de indonesische nationaliteit krijgen) daarbij is het voor je partner als hij eenmaal nederlander is zeer moeizaam om zijn nationaliteit weer terug te krijgen.

Als jullie later toch naar RI willen, is het gewoon beter om daar een huisje te huren en dan te genieten van jullie oude dag.

Dan heb ik het nog niet gehad als jullie wat zou overkomen in die tussentijd. je vist altijd achter het net, de eigendommen vervallen dan of naar de familie of naar de staat.

legetifa
User
spacer line

Dank je wel voor je reactie Bokito.

Ik weet inderdaad hoe men kan zijn maar ik wil gewoon de mogelijkheden bekijken voordat ik definitief een beslissing neem om het niet te doen of juist wel.

Mijn partner heeft inderdaad de Indonesische nationaliteit. Dus die mogelijkheid ga ik zeker nader onderzoeken om tot een beslissing te komen.

legetifa
User
spacer line

Pierre, bedankt voor je uitgebreide advies! Zoals ik al zei, ik heb 0 ervaring met dit, ben wel bekend met de verhalen maar inhoudelijk advies heb ik nooit echt gehad. Dus ben hier heel erg blij mee! Duidelijke redenen om het inderdaad beter niet te doen als wel.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Moet ik er nog op reageren.
Mijn advies is stroop alle topic af en lees je in.
Van de afgelopen jaren zijn er geen positieven berichten er uit gekomen.
Zo zijn velen uit schaamte weg gegaan en durven er niet voor uit te komen, dat ze geript zijn.
Zelfs door haar lieve vriend uit Indonesie, gaat ze ook onderuit.
Ze weet niet waaraan ze begint
Omdat ze nu hier haar verhaal plaatste, zou haar adviseren ergens anders te gaan kijken, bij die Indonesische lovers site, krijg ze goede adviezen, hoe snel ze geneest want de Indonesische man wil alles met je delen, behalve het leed die je samen zal krijgen............. Emoticon: Angry He Salana je staat er gewoon alleen voor................. Emoticon: Shut up! Emoticon: Sadley

.

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Anorak
User
User icon of Anorak
spacer line

Om,Ziel, omdat de mens uit bijvoorbeeld Nederland niet weet wat het is te overleven. Nog de ervaring heeft deel uit te maken van een dergelijke samenleving. En de consequenties van het niet bewust zijn van de verschillen. Vandaar vragen als deze op het forum die dan als negatief ervaren worden.

Als dan het antwoord is, ik ga het nog overwegen dan dringt niet door wat er werkelijk aan de hand is in RI. Pierre, chapeau voor je antwoord.

We hebben ongelukken genoeg gezien. En er zullen nog velen voorbij komen.

Anorak
User
User icon of Anorak
spacer line

Goed gezien.Inderdaad, niet doen. Emoticon: Worship

legetifa
User
spacer line

Ik heb er misschien niet bij gezet dat ik naast jaarlijkse vakanties 2x een aantal maanden in de kampung heb gezeten/geleefd waar mijn familie vandaan komt en dus wel weet hoe het is om daar te leven. Zo inderdaad ook de mindere kanten ervan mogen ervaren.

Aangezien ik, zoals eerder is gezegd, geen verstand heb van gronden kopen in het buitenland heb ik dit topic geopend met vraag om advies. Ervaringen meer dan welkom.

Als ik NU direct een beslissing zou moeten nemen zou ik het uiteraard niet doen, ˇˇk op basis van wat ik vandaag hier gelezen heb. Dus wat er hier geschreven is, is niet voor niks. Laten we dat voorop stellen.

Maar om een weloverwogen beslissing te nemen ga ik niet alleen af op de reacties die ik krijg op dit forum. Uiteraard neem ik ze mee en stel ik het zeer op prijs dat er ervaringen worden gedeeld (is naar mijn mening ook het doel van een forum). Maar ik neem graag een beslissing op basis van ervaringen (belevingen van mensen) Ún feiten (wetten en rechten etc.).

Nogmaals ik stel de reacties hier zeer op prijs, en heb er ook heel erg veel aan!

merdekaSah
User
User icon of merdekaSah
spacer line

Legetifa zoals al eerder gezegd niet doen want je bouwt alleen schijnbezit
op en zeker wanneer daar iets opgebouwd moet worden en je zelf er maar hooguit
2 maanden per jaar zit ga je heel veel water (geld) naar de zee dragen.

Met een gigantisch risico dat je alles voor niets doet wanneer er iets fout gaat
of er stront aan de knikker komt.
Slechte ervaringen van anderen zijn er genoeg daar hoef je niet naar te luisteren
er zijn ook mensen met prachtige verhalen (vaak lokale familie of verkopers)
maar ook daar hoef je niet naar te luisteren.

Heb je zo'n 5000 euro vrij te besteden en vind je het niet erg om dat kwijt te raken
dan zou ik zeggen doen maar dan is het feitelijk een kado aan de familie in Indonesia
Mooier kan ik het niet zeggen.

Wat je uiteindelijk doet is jou keuze maar hou in het achterhoofd dit kan
vreselijk fout lopen dus reken erop dat alles wat je investeert je ook kwijt kan zijn.

Je partner is indonesisch ??
Let wel op de indonesische wetten wanneer een WNI trouwt met een buitenlander
zitten er rare foefjes in de wetten.

Sowieso onder huwelijkse voorwaarden trouwen en zorgen dat dat gebeurd hoe het
hoort en ook vastgelegd is Er van uit gaand dat jullie nog niet getrouwd zijn.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Op 02-11-2014 16:22 schreef legetifa:
Ik heb er misschien niet bij gezet dat ik naast jaarlijkse vakanties 2x een aantal maanden in de kampung heb gezeten/geleefd waar mijn familie vandaan komt en dus wel weet hoe het is om daar te leven. Zo inderdaad ook de mindere kanten ervan mogen ervaren.

Aangezien ik, zoals eerder is gezegd, geen verstand heb van gronden kopen in het buitenland heb ik dit topic geopend met vraag om advies. Ervaringen meer dan welkom.

Als ik NU direct een beslissing zou moeten nemen zou ik het uiteraard niet doen, ˇˇk op basis van wat ik vandaag hier gelezen heb. Dus wat er hier geschreven is, is niet voor niks. Laten we dat voorop stellen.

Maar om een weloverwogen beslissing te nemen ga ik niet alleen af op de reacties die ik krijg op dit forum. Uiteraard neem ik ze mee en stel ik het zeer op prijs dat er ervaringen worden gedeeld (is naar mijn mening ook het doel van een forum). Maar ik neem graag een beslissing op basis van ervaringen (belevingen van mensen) Ún feiten (wetten en rechten etc.).

Nogmaals ik stel de reacties hier zeer op prijs, en heb er ook heel erg veel aan!

Dan ben je een verstandig iemand.
Dan wens ik je heel veel geluk in je leven..
Laat de grond zitten, investeer in nieuwbouw of huur het, ben je beter af...... Emoticon: Wink Emoticon: Yeah right!

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

legetifa
User
spacer line

Dat realiseer ik me zeker merdekasah, na vandaag zeker wijzer geworden en zeker 10x, als het niet meer is, nadenken voordat ik iets doe.
Op basis van nu, lijkt het ook beter om het niet te doen. Mij is ook geleerd: bij twijfel niets doen. En dat is ook hetgeen dat ik graag hanteer.

spacer line  

Reply inhoudelijk verwijderd.

Onjuiste informatie.

Ik had gewaarschuwd niet 1 maar tig keer.

Dat is nu gestopt Emoticon: Angry

bisa dicek of makemyday .

merdekaSah
User
User icon of merdekaSah
spacer line

Ik denk echter wel Surya dat mocht je op jou naam bezit hebben in Indonesia
je buitenlandse erfgenamen (vrouw/zoon) het binnen een jaar na je overlijden
moeten overschrijven op iemand anders naam (WNI) of verkopen.

Dat dient er dan weel weer even bij vermeldt te worden.
Voor de volledigheid het hele mooie verhaal dan maar.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

78,720,971 topic views - 236,091 posts - 13,703 topics - 27,350 members - last post @ 18-01-2020 10:11 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

128,419,259 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com