indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Theo90
User
spacer line

Beste allemaal,

Op Sumatra moet ik mijn SOSBUD visum verlengen. Mijn sponsor wilt niet met mij mee. Op dit forum en de website van het immigratiekantoor heb ik gelezen dat dit (gelukkig!) geen probleem hoeft te zijn.

Helaas heb ik wat problemen met mijn sponsor en zou ik graag van sponsor willen veranderen. Met een vriend, die mij gelukkig wel wilt helpen, zal ik drie dagen voordat het visum afloopt de formulieren ophalen, mijn paspoort en documenten afgeven en het paspoort met visum een paar dagen later weer ophalen. Ik hoop ook dat de overdracht naar een nieuwe sponsor plaats kan vinden. Ik heb echter geen idee hoe ik dit het best kan aanpakken. Is het bijvoorbeeld beter om iemand in te schakelen die de verlenging en overdracht voor mij kan regelen of kan ik dit beter zelf doen? Heb ik mijn huidige sponsor voor deze overdracht nodig en wat zal ik hiervoor nog meer nodig hebben?

Op dit moment zit ik een beetje met mijn handen in het haar. Mijn sponsor is absoluut niet bereid om mij te helpen.

Daarnaast heb ik ook een andere vraag: ik heb gehoord dat het kantoor van maandag tot zaterdag geopend is, klopt dit? De vriend die mij wilt helpen is namelijk alleen in het weekend beschikbaar…

Alvast bedankt voor de reacties!
Hartelijke groet!

spacer line  

Hier in Denpasar is het "Kantor Imigrasi" niet geopend op Zaterdagen. Zelfs de Vrijdag is al een "aparte dag" omdat de h.h. ambtenaren eerst 's ochtends vroeg moeten sporten (verplicht) en vervolgens de rest van de dag volledig van de leg zijn of anderzins moeten bijkomen van al die fysieke activiteit. Werktempo (indien al sprake van) ligt op die dag nog lager dan anders.

Wisseling van sponsor bij een sociaal cultureel visum kan lastig zijn en de (coulance m.b.t. de) afhandeling van e.e.a. hangt erg af van het kantoor waar e.e.a. zou moeten geschieden. Beter is het m.i. om zelf even ruim vantevoren / voor aflooptijd visum bij het bewuste kantoor langs te gaan en te informeren wat er (volgens hen) allemaal moet gebeuren, meegebracht moet worden, etc., etc., voordat het te laat / te krap in de tijd geworden is.

If you have nothing to loose, you can risk everything

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Theo neem meer tijd zoals Amed aan geeft, ga een week van te voren.
Misschien is het ook beter een betrouwbare agent te zoeken die het voor je doet, daar hangt wel een prijskaartje aan, maar als het mis loopt dan ben je verder van huis.

Zoals al vele malen geschreven, ieder immigratiekantoor heeft zijn eigen regeltjes.
Voor mij is het vrij simpel, ik vul de 4 formulieren in, laat mijn sponsor tekenen, voeg er paspoort, kopie KTP sponsor en familiekaart bij, dat is hier (Sukabumi) voldoende.

Wellicht is veranderen van sponsor een handicap, dat weet ik niet, maar met een betrouwbare agent is dat misschien goed op te lossen, die hebben meestal een goede ingang bij de immigratie.
Laat later weten hoe het is afgelopen met veranderen van sponsor, daar kunnen mensen misschien hun voordeel mee doen.

Succes.

Theo90
User
spacer line

Bedankt voor de reacties, geweldig!

Ik heb overwogen om een (betrouwbare) agent in te schakelen, maar heb geen idee waar ik deze kan vinden en hoe ik precies weet dat deze ook echt betrouwbaar is. Hebben jullie tips?!

Ik zal mijn ervaringen delen!

salina
User
User icon of salina
spacer line

Een sponsor is toch niet zo moeilijk te vinden, had ik begrepen?
Waar moet een sponsor dan aan voldoen?

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Pak een reisbureau?
Je doet dat niet voor de eerste keer.
Je komt toch snoteverdorrie uit een ei. Theo

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Theo ik zou je graag helpen.
Helaas ik kan het niet.
Ook al die grootmuilen op dit forum die alles weten en beter weten niet, blijkt Emoticon: Blush

BintangJan
User
User icon of BintangJan
spacer line

Malam, Malam, toch.

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

elsbeth
User
spacer line

Hebben de beestjes ook namen, Malam?
Misschien komen ze tevoorschijn om te helpen na jouw vriendelijke uitnodiging?

BintangJan
User
User icon of BintangJan
spacer line

Och Elsbeth, die beestjes kruipen echt wel in hun schulp.

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

elsbeth
User
spacer line

Welnee, die laten zich toch niet intimideren?

BintangJan
User
User icon of BintangJan
spacer line

Elsbeth,
Wat Malam doet is toch niet intimideren? Hoe kom jij daarbij.

Maar we zijn weer enorm offtopic. Gestart door Malam, toch???

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Als Elsbeth iets vraagt, hoor ik het (extra zintuig) en doe ik het. Maar het is wel eenmalig, na deze post geef ik er echt de brui aan. Ik ben niet geïntimideerd, ik voel me alleen zwaar beledigd en heb het gevoel dat het toch geen avance is.

Theo, het is mogelijk van sponsor te veranderen. U heeft hiervoor het formulier 'Perubahan Data Orang Asin' nodig. Dit heet ook wel PERDIM 27. In dit mutatieformulier kan men ook een sponsor wijziging vermelden.

Maar, maar, maar: Het is goed mogelijk dat bepaalde Immigratiekantoren dit niet zullen toestaan en denken dat dit alleen voor persoonswijzigingen van KITAS/KITAP houders is. Vooral de kleinere kantoren (van een bepaalde klasse) en die in de wat meer afgelegen gebieden zouden dwars kunnen liggen. In dat geval is er een onoverkoombare complicatie want het argument "maar daar kan het wél?!" is hier ten lande niet bruikbaar. En u heeft dan geen tijd meer om te escaleren en een klacht in te dienen. Een klacht is trouwens niet aan te raden daar ik me meen te herinneren dat u een werkstage doet op de SosBud? Een klacht is een prima reden om dit eens goed door te lichten en dan volgt deportatie (na een eventuele boete en gevangenisstraf). Hoe dan ook, het advies van dhr. AEB om vooraf kontakt op te (laten) nemen met het immigratiekantoor is zeker raadzaam.

Als u niet meer on speaking terms bent met uw huidige sponsor heeft u wel een mogelijk probleem. Want ik zou ook ten zeerste aanraden een brief van de huidige sponsor mee te nemen. (Daar werd hier in Jakarta om gevraagd.) Hierin dient deze persoon te vermelden dat hij/zij akkoord is met de nieuwe sponsor. Vanzelfsprekend is het zeer belangrijk alle (KTP) informatie van beide personen over te nemen in de brief. Tevens dient u kopieën van de twee KTPs mee te nemen. Vergeet niet dat de regio van sponsor overeen moet komen met die van het immigratiekantoor. Een agent heeft altijd betere kontakten dan u met medewerkers van Imigrasi (als u begrijpt wat ik bedoel).

Veel sukses. En nu ga ik echt slapen, het was een lange dag.

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

merdekaSah
User
User icon of merdekaSah
spacer line

djavaconsults.nl benaderen wellicht weten zij betrouwbare agenten in Surabaya
en-of hebben andere tips-

is ook van belang is uw huidige sponsor een privaat persoon of ook een agent =

spacer line  

Koop een lokale krant, kijk bij de kleine advertenties naar "biro jasa" en informeer bij hen wat ze vragen voor wat u gedaan / geregeld wilt hebben.

If you have nothing to loose, you can risk everything

Theo90
User
spacer line

Lieve, bedankt voor de uitgebreide reactie met adviezen!
Het zou inderdaad de bedoeling zijn dat ik hier een werkstage zou doen, maar op het laatste moment is besloten dat ik deze stage volgend jaar in Nederland doe. Ik kreeg het allemaal niet rond. Op dit moment ben ik met een Nederlandse vriend bij zijn Indonesische familie.

Mijn huidige sponsor is een privaat persoon. Ook heb ik al een nieuwe sponsor gevonden, een goede vriend van mijn ouders.

Het duurde even, maar ik heb mijn huidige sponsor zover gekregen om met mij mee te gaan naar het immigratiekantoor, dat scheelt!

Ik houd jullie op de hoogte, en tot zover bedankt!

jupje
User
User icon of jupje
spacer line

Wij zijn net weer terug van de 30-daagse verlenging voor de tweede keer van ons Sosbud visum op het immigratiekantoor in Solo.
Dat regelen wij altijd “gewoon” zelf, want na de eerste keer weet je wel wat je daarvoor allemaal nodig hebt. Zo ingewikkeld is dat allemaal ook weer niet . Je bent er weer eens tussen uit, en kunt het combineren met het doen van boodschappen.
Als we toevallig geen vervoer met auto beschikbaar hebben, kan het ook nog altijd met de stadsbus, twee ritten, met een overstap onderweg.
De heren/dames van het immigratiekantoor zijn schijnbaar zo dol op ons, dat ze je daarvoor 3 keer laten opdraven.
De eerste keer voor het inleveren van de formulieren.
Schijnbaar kan de baliemedewerker dat dan niet meteen zelf voldoende controleren, en moet daar eerst weer een chef naar kijken.
Dus voor de betaling mag je pas een paar dagen later terugkomen, nadat je daarvoor een telefoontje hebt ontvangen.
En dan moet je nog een derde keer terug komen, om je paspoort weer op te halen.
De allereerste keer in december lieten ze ons overigens ook nog een keer extra opdraven voor het maken van die digitale foto en vingerafdrukken.
Hadden we vorig jaar ook al laten maken, maar die waren blijkbaar gewist, of niet meer geschikt, wie zal het zeggen.
Waarschijnlijk eerder een centenkwestie, want daarvoor moet je tegenwoordig Rp 55.000 betalen.

Gelukkig is het immigratiekantoor hier blijkbaar kort geleden gepromoveerd, en hoef het paspoort voor de derde en vierde verlenging (we verblijven telkens 180 dagen) niet meer naar provinciehoofdstad Semarang.
Om dat zelf te regelen, is natuurlijk geen optie, dan ben je mogelijk 3 hele dagen kwijt.
Maar gelukkig regelden ze dat in het verleden wel voor ons op het immigratiekantoor (uiteraard tegen een kleine vergoeding).
Gelukkig ben ik zo kien, om de formulieren voor de volgende verlenging bij het ophalen van het paspoort meteen mee te nemen.
Dan kun je die op je gemak al thuis invullen, en hoef de sponsor ook niet telkens mee, om die handtekeningen te zetten.

Overigens heeft de Haagse ambassade weer eens de sponsorbrief aangepast.
Ik regel dat al altijd hier, voor we in april terugkeren, en dateer hem ergens in juli, zodat we in augustus of september ons nieuwe sosbud visum aanvragen.
Dan hoef dat weer niet met de post verstuurd te worden.
Maar als ze die sponsorbrief in de tussentijd telkens aanpassen, gaat dat natuurlijk niet meer.
Verder zijn de kosten voor dat 60 daags sosbud en toeristen visum verhoogd naar € 50.
Heel logisch, want het 30 daags VOA was recent ook al verhoogd naar $ 30.
Ware het niet, dat het in Brussel op de ambassade, al sinds jaar en dag, nog steeds € 40 kost.
Lopen ze daar in België achter, of zijn Belgen en Luxemburgers armer? Dacht het niet.
Hun website ziet er ook een stuk professioneler uit dan die van Den Haag.
Helaas kan ik daar met ons Nederlands paspoort niet terecht, de reisafstand naar Brussel is voor ons precies de helft als die naar Den Haag, en Brussel is óók een aardige stad.

Verder zag ik dat de ambassade in Duitsland een 1 uur service was gestart voor het verstrekken van visa.
Nu is dat in Belijn, en dubbel zo ver als Den Haag, en met een Nederlands paspoort gaat die vlieger ook weer niet op.
Het zou al dus al een hele vooruitgang zijn, als dat overal, en natuurlijk, om te beginnen, ook in Den Haag zou kunnen.
Temeer daar het wel een utopie zal blijven, om hier de situatie te krijgen, zoals die in o.a. Maleisië en Thailand is, waar je bij aankomst “gewoon” een gratis 3 maanden visum krijgt d.m.v. een simpel stempeltje in je paspoort. Zo van: Welkom, toerist.

FAR FROM THE MADDING CROWD

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Rond uit waardeloos Jupje.
Het is schijnbaar niet nodig als ik naar mezelf kijk.
Ik vul de formulieren in voor mijn echtgenote (Ned. paspoort) en mezelf., handtekening sponsor, kartu keluarga en ktp erbij.
Loop binnen bij de immigrasi, geef het rechtstreeks aan de ambtenaar, die kijkt of het compleet is, ik betaal (50.000 extra) en loop naar buiten (5 minuten)

Ooit hebben ze ons gevraagd om vingerafdrukken en foto's, dat had ik jaren er voor toen het werd ingevoerd op Batam al gedaan, daar kwamen ze dus achter toen we voor de kepeuter zaten, dus de grap ging niet door.

Na een dag of vijf, al naar gelang we tijd hebben bellen we de ambtenaar op of de paspoorten klaar zijn.
Dan rij ik naar het imigrasikantoor, stap binnen, krijg mijn paspoorten, 2 minuten, zonde van mijn 1000 Rupiah parkeergeld voor mijn solex Emoticon: Blush

Het is maar om aan te geven dat het ook zo kan en dat het gewoon een kwestie van ambtenaren en eigen regeltjes is, ik ben toevallig een mazzelpik.
Ik neem overigens altijd een fles drank voor hem mee als we uit Nederland komen, die wordt in dank aanvaard door die floepert, zonder denk ik dat het niet anders zou zijn.
Het is maar net wat voor ambtenaar je tegen het lijf loopt. Emoticon: Blush

jupje
User
User icon of jupje
spacer line

Ze hebben de zaak hier in Solo behoorlijk inwendig verbouwd (letterlijk).
Alles is zodanig open en bloot, dat als ik met een fles jajem aan kom zetten, iedereen dat onmiddellijk in de gaten heeft, zowel klanten als medewerkers, dus geen beginnen aan.
Is ook tegen al mijn principes in, dat is gewoon omkoping dus.
Als je het in het groot veroordeeld, moet je er in het klein ook niet aan mee doen, vind ik.
Dan maar wat vaker bij hun op de stoep staan.

FAR FROM THE MADDING CROWD

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 23-01-2015 14:09 jupje wrote: Is ook tegen al mijn principes in, dat is gewoon omkoping dus.
Als je het in het groot veroordeeld, moet je er in het klein ook niet aan mee doen, vind ik.
Als je aan principes hangt, ben je duidelijk in het verkeerde land. Dan zal je nog wel 100x je hoofd stoten. Opportunisme is de leuze in RI.

merdekaSah
User
User icon of merdekaSah
spacer line

een principe waar ik ook in Indonesia aan vasthou helpt goed

saya tidak mau pusing

Ik wil geen hoofdpijn

dus in die zin ben ook ik een opportunist maar als het ff kan volg ik de procedures en
de rechte lijn totdat het sabar2 mij te gek wordt.
In iedergeval leer je wel in Indonesia om geduld te hebben

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 25-01-2015 17:58 merdekaSah wrote:

een principe waar ik ook in Indonesia aan vasthou helpt goed

saya tidak mau pusing

Ik wil geen hoofdpijn
Dat is ook mijn principe. Ik ben hier niet gekomen voor de stress. Die probeer ik juist te ontlopen. Dus alleen dat principe blijven vasthouden.

.....In iedergeval leer je wel in Indonesia om geduld te hebben
En principes te lozen.

madrotter
User
User icon of madrotter
spacer line

Helemaal mee eens Emoticon: Smile

Wat zijn een paar pakjes sigaretten of zoiets bij bijvoorbeeld immigratie als je op die manier binnen 10 minuten weer buiten staat.....

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 26-01-2015 10:03 madrotter wrote:
Helemaal mee eens Emoticon: Smile

Wat zijn een paar pakjes sigaretten of zoiets bij bijvoorbeeld immigratie als je op die manier binnen 10 minuten weer buiten staat.....
helemaal waar, maar het word eng als je dit soort dingen in die 10 minuten kunt regelen en je alleen hoeft te betalen wat er op de prijsborden staat.

merdekaSah
User
User icon of merdekaSah
spacer line

Hingen die prijsborden maar overal dat zou al leuk zijn

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,647,862 topic views - 235,464 posts - 13,700 topics - 26,315 members - last post @ 11-12-2019 22:22 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

126,691,983 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com