indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Zo, net van PLN de rekening per email ontvangen voor het stroomverbruik in ons huis gedurende de maand September 2014.

T.o.v. September 2013 is hun kWh prijs ( voor onze contract grootte ) met 18,5% gestegen.

T.o.v. September 2012 is hun kWh prijs met 42,0% gestegen !!

http://www.bayucottages.com in Amed - East Bali

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Ja, en de trend zal zich de komende twee jaar doorzetten.

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Sodeju.. dat is flink.. zonnepanelen worden zo toch weer wat meer haalbaar!

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Afhankelijk van de klasse waar men zich in bevindt (residentieel, zakelijk, industrie) en de capaciteit van de meter, kan de prijstoename tussen 8% en 14% maandelijks liggen. Dat is toch wel veel.

De prijzen worden normaal gezien per kwartaal herzien. Er worden natuurlijk wel sommige categorieŽn (vnl. woningen met 'kleine' meters tot 900 watt) vrijgesteld.

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

amiek
User
spacer line

Hallo,
Wie weet wat elektriciteit per maand kost? Een vriend van mij in Bogor vertelde dat hij een maand achterstand had. En nu dus voor de maand september en oktober incl. boete 3,2 miljoen Rph. En voor water 1.375.000 Rph. Hij heeft een klein huisje en woont daar alleen. Koken doet ie ook niet.
Ik weet niet wat het verbruik is per maand.
Bedankt alvast.

merdekaSah
User
User icon of merdekaSah
spacer line

Met bedragen die in de miljoenen rupiahs gaan lopen bij een klein huisje
is er meer aan de hand
Of men is afgesloten en moet opnieuw aangesloten worden
Of men is "betrapt" op malversaties (stroom en/of water aftappen illegaal) of
gesjoemel met de meters (magneten of gaatjes boren/spijkertrukjes) en dan
is er sprake van boetes (denda)
Een boete kan ook worden opgelegd bij achterstallige betalingen maar is
bij gewoon achterstallige betalingen niet zo hoog.
Het beleid is vaak wel dat men bij achterstallige betalingen bij stroom vaak
een een nieuw systeem krijgt geinstalleerd (pulsa stroom) dan moet de meter
vervangen worden en kan men stroom alleen vooraf inkopen min of meer als
een beltegoed.

Koken gebeurd in dit soort situaties vaak op gasflessen of hout

amiek
User
spacer line

Bedankt voor de uitleg.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Zeg maar dat je gewoon door je vriend word geript het gaat bij hem om geld binnen te krijgen en dan verzinnen ze van alles.
Weg met zo'n vriend die is niet gezond bezig.
En als het toch waar is, dan breng je, je vriendin niet op de hoogte en los je het alleen op.
Want dan word je maar ongerust over hem en dat is niet gezond. Emoticon: Angry Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

spacer line  

Net als Zieleffe geloof ik er ook niets van!

Klein huisje (en dus waarschijnlijk zonder zwembad) heeft hooguit Rp. 350,000 aan maandelijkse elektra kosten. Een achterlopende maand en de huidige maand betalen komt hooguit op Rp. 700 - 750,000,-

Dat water is helemaal een mooie!
Ik ben hier met huis, incl. ons zwembad en de vissenvijver dagelijks bijvullen niet meer kwijt dan Rp. 250,000,- per maand. Komt bij hem soms van dat door Jomanda "ingestraalde water" uit de kraan?

Wakker worden !!!!!!!

http://www.bayucottages.com in Amed - East Bali

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Water kost in Bogor tot het verbruik van 20 kubieke meter(20.000 liter) Rp 2200 per m3
Boven de 20 kub. gaat de prijs naar Rp 4000 per m3.
Je vriend heeft dus als hij 1.750.000 voor twee maanden moet betalen plusminus 440.000 liter water gebruikt Amiek.
Dat is ruim 7000 liter per dag Emoticon: Confused

Ik heb eens gekeken wat ik zelf voor water betaal en wat het in Bogor kost, daar zit weinig verschil in.
Iedereen kan zeggen het kan niet, maar met deze cijfers kan je beter zelf oordelen Emoticon: Yes!

amiek
User
spacer line

Ik heb toch niet gezegd, dat ik iets heb betaald! Hij had gevraagd om hulp, maar ik vond het erg veel geld. En jullie hebben mijn gevoelens bevestigd. De geldkraan was al dicht. Ook dankzij berichten van jullie in andere postings aan anderen.... Maar hij probeert het gewoon....
Nogmaals dank

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Hecht er niet te veel waarde aan Amiek, zo werkt het nu ťťnmaal in IndonesiŽ, de gedachte dat een westerling rijk is zit diep geworteld.
Ze zien er ook vaak geen kwaad in om het te proberen, geloof je niet in sprookjes en ga je niet mee, geen probleem, het zij zo, hebben ze ook geen moeite mee.

Ik ben zelf door schade en schande wijs geworden, ik ben niet te bedonderd om iemand die diep in de problemen zit een handje te helpen.
Om een voorbeeld te geven, achterstand schoolgeld 3 maanden, na 2 maanden is er weer een achterstand van 3 maanden, dat kan dus niet.
De enige manier is dus zelf op school betalen, maar ja dat werkt niet als je in Nederland zit Emoticon: Blush

elsbeth
User
spacer line

Ik vind dat Malam hier iets belangrijks zegt: ze zien er geen kwaad in om het te proberen en als je nee zegt is het ook prima en lachen ze een beetje schaapachtig.
Toen ik al geruime tijd iemand (die ik behoorlijk goed kende) steunde voor schoolgeld schoolgaande kinderen, kreeg ik opeens een brief met de vraag of vrienden van mij ook niet wat konden betalen. Hij was nl. zijn baan kwijt geraakt een paar maanden geleden en had daardoor een schuld van ik meen 25 miljoen Rp!. Ik ben eens een beetje gaan puzzelen en kwam tot de conclusie dat hij dan 1. een heeeeeel vette baan moet hebben gehad met dus een groot inkomensverlies (wat niet zo was) en 2. extreem hoge uitgaven (wat ook niet zo was). Ik ben er dus totaal niet op ingegaan en ben gewoon doorgegaan met hulp zoals die al een tijd liep. Even goede vrienden.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Allemaal waar wat hierboven staat. Ik heb er alleen zelf wel moeite mee. Het voelt niet goed. En het gaat ook niet om 1 keer, het gebeurt regelmatig

Ik heb zelf in de loop der jaren ook allerlei verzoeken van uiteenlopende aard gehad. IndonesiŽrs lenen de ene schuld met de andere af te betalen. Of verkopen dingen en leven sowieso per dag en kijken nagenoeg niet vooruit. Vooral dat laatste is een probleem omdat dat juist zorgt voor terugkerende problemen. En oh ja dan is er die buitenlander nog die ze kennen. Het kan wel zijn dat ze doen alsof het geen probleem is als je er niet in meegaat maar ik denk dat de werkelijkheid is dat ze het niet (willen) begrijpen (dat wij wťl vooruit kijken).

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

We hebben het daar al meerdere keren over gehad, vooruit kijken ligt niet in de aard van de gemiddelde IndonesiŽr en al zeker niet de armen, maar dat zie je in nagenoeg alle tropische landen.
Europeanen zijn van oudsher gewend in de zomer te zorgen dat ze in de winter een hap snuf hebben om te overleven, dat zit in onze genen.
Dat is in IndonesiŽ niet aan de orde, vandaar dat mensen er veel gemakkelijker over denken, volgens mijn mening, een ontwikkeling van eeuwen.

Dan komt er nog een cultuur bij van, jij heb zat dus je kan wel een beetje voor mij missen.
Terwijl de cultuur in Europa meer in de richting gaat van, een ieder zorgt voor zich zelf.
Of ze het niet kunnen of willen begrijpen dat wij wel vooruit kijken laat ik in het midden.
Het feit blijft dat het weigeren om in zoiets te stappen ons veel meer aangrijpt als bij de vrager, die stapt er over heen met de gedachte, ik heb het geprobeerd, niet gelukt jammer dan.

elsbeth
User
spacer line

Exact, in landen waar seizoenen zijn is het een noodzaak om te zorgen dat je vůůr de winter intreedt schoenen, een jas, een dak boven je hoofd hebt, anders ga je gewoon morsdood. En wat betreft dat begrijpen van andere culturen: het is voor een heleboel mensen op deze aardkloot volstrekt onbegrijpelijk dat "wij" joden en homo's best aardige mensen vinden. Het blijft een feit dat verschillende culturen ook volstrekt verschillende referentiekaders hebben. En die worden er dagelijks ingepompt, zowel bij ons als bij "de ander".

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Ik vind dan persoonlijk, dat er te gemakkelijk er over geschreven word.
Fout is Fout en daarmee moet je ze voor houden een spiegel voor houden kan geen kwaad.
Zo leren ze er nooit iets van, die oplichters moeten weten, dat het niet normaal is.
Ik heb het een keer gehad, dat ik met een filmrolletje 10.000rp te veel betaald had.
Dat die dame die mij geholpen had even er boven op gezet.
Weet u wat die dame zei; ja ik dacht dat ik dat wel kon doen, omdat ik geld nodig had.
Nou dat heeft ze geweten mijn vriendin heeft het niet helemaal vertaald maar ik heb ze uitgescholden in de winkel als seorang wanita pencuri en ze kreeg een kleur van en ik hoopte maar dat ze zou worden ontslagen.
Dat weet ik niet, want ik ben daar nooit meer geweest.
Mijn vriendin heeft te veel schaamte gevoel, ze was boos op mij en ik zeg wat ik er van denk als ze zoiets flikken.
Jullie zijn daarin veel te zachtmoedig en medelijdend meegaand, daar helpen je ze niet mee.
Zeggen dat ze een dief zijn daarmee basta.
Ik heb nog al wat confrontaties gehad waar ik zelf ook tegen mijn vriendin moest op knokken.
Fout is Fout dan ga ik door muren heen, ik vecht voor mijn eigen centen en wat zij doen geef ik niks om het is mij een bout.
Jullie weten hoe het gegaan is, met die jongste zoon van mijn vriendin.
Daar ben ik nou nog kwaad over en toch blij dat ik nu dit heb, want ik denk dat ik het nooit goed uitgehouden had met hem samen, hij was en is nogal erg malas
Daarom doet mijn vriendin en haar zus zo hun best deze plek voor mij te regelen, ook dat ik hun moeder bij mij in huis heb genomen.
Maar dankbaarheid gevoel hebben zij niet in hun genen zitten, daar hebben ze denk ik allemaal wel hier in IndonesiŽ
Ik ben eerlijk overal in en daarom durf ik dit te schrijven.

Nou die jongen durf mij niet meer onder mijn ogen te komen en we hebben er soms wel ruzie over gehad, maar dat gaat elke keer weer van zelf over.
Hij komt ook nooit meer goed, en ook zie je hem niet meer bij de familie.
Vorig jaar was er een bruiloft en daar was zijn vrouw en zijn dochter wel aanwezig die dochter kan er niets aan doen.
Maar het gevolg is wel, dat ze de dupe zijn geworden van zijn daden.
Dommer kan je niet zijn.....en ze zijn hier echt dom........ slechte scholing en geen opleiding, van waar ze werken,ze pakken hier ook maar kinderen van de Kampung en die laten ze bedienen, omdat ze zo goedkoop zijn.
Dat heb ik ze ook verteld die baas waar ik mee in contact ben gekomen.
Ik heb het nog in translate geschreven en vertaald, afgedrukt op mijn printer.

Meiden en Jongens die het goed doen krijgen van mij altijd een fooi.
Dit meisje een vrouw komt uit Banten en ze werkt goed op de manier wat je in IndonesiŽ goed vind, want ze zit af en toe ook nog wel eens te bellen met haar smartphone.
Maar ja dat is over de wereld zo gegaan dat bellen is een ingeslopen ergernis die geen ergernis meer genoemd mag worden het is te groots geworden dat bellen waar je maar op dat moment zit. Emoticon: Angry Emoticon: Angry Emoticon: Bye bye

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

51,373,049 topic views - 223,801 posts - 13,517 topics - 16,730 members - last post @ 21-11-2017 02:22 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

92,368,630 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com