indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Sjaako
User
spacer line

Als christen ben ik gedoopt , en mijn a.s vrouw is Babtist.

Nu is zij bang voor het huwelijk en wacht of de pendeta hier moeilijk over zal doen .

Want ik kan niet aan een papier komen wat bewijst dat ik christen ben , en zij wel .

Kan dit problemen geven is mijn vraag ?

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Het kan, afhankelijk van de kerk, problemen opleveren.
Maar problemen kunnen opgelost worden wanneer de kerk
wil meewerken.
Dus dat is eerst met de kerk ter plekke praten.
Wellicht nog een keer dopen dat kan men voorstellen.

Maar als je gedoopt bent en je weet waar dan kun je daar een doopbewijs
opvragen, kerkdossiers worden allemaal opgeslagen, of je moet toevallig
net bij een van de kerken zijn gedoopt waar brand is geweest.

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

Jorma
User
spacer line

Ik ben niet gedoopt en heb dus geen bewijs dat ik kristen ben. Wel getrouwd in Manado.
Ik had ook angst of het wel allemaal goed zou komen, maar het viel allemaal reuze mee. Ligt er maar net aan wat je connecties en relaties zijn en of de kerk idd mee wil werken. Maar als je gedoopt ben dan zou ik me zowiezo geen zorgen maken. Komt allemaal wel goed.

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Hmm. In Manado en omgeving zijn er verschillende Christelijke richtingen, de ťťn al fanatieker dan de ander. Vergeet niet dat Baptis een redelijk extreme variant in het Protestants Christendom is. Het bevindt zicht in deze stroming tussen Hervormd en Pinkstergemeente.

Zoals de naam al zegt, is de kans groot dat u zich dient te laten herdopen; eigenlijk wordt babydoop niet erkend (pas na 12 jaar als men bewust de keuze wil maken). En men verwacht wellicht van u een bekering. Tevens verlangt men wel eens een kursus voordat men kan huwen.

Ik ben het wel eens met de stelling dat veel afhangt van de kontakten en het imago van de familie in het kerkgenootschap. Als deze goed zijn, is er veel mogelijk.

M.b.t. de wettelijke eisen: In IndonesiŽ zijn Kristen Katolik en Kristen Protestan twee aparte godsdiensten. Als u Protestants gedoopt bent, is er voor de overheid geen enkel probleem. Maar er wordt in de praktijk niet moeilijk gedaan bij huwelijken tussen de twee.

Over de plechtigheid e.d.: Men kan niet zomaar eventjes een schattig kerkje of kapelletje kiezen. Deze zijn eigendom van, en worden beheerd door een kerkgenootschap. De kans is zeer klein dat bijvoorbeeld een Katholieke kapel andere stromingen toestaat te huwen in hun kerk; ik heb dit persoonlijk nog nooit meegemaakt en vraag me af hoeveel er dan wel niet betaald dient te worden.

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

Jorma
User
spacer line

Dat is absoluut zo, de een is fantieker dan de ander.. Mijn familie in Jkt gaan regelmatig naar de Tiberias kerk, vrouwlief is Guru ASM Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. GMIM Kinamang

Pantekosta en Tiberias zijn de fanatiekere tak en dan kan je denk ik wel verwachten zoals meneer hierboven al vermelde dat je je dient te laten herdopen.

Sjaako
User
spacer line

Nou hi hi dat laat ik dan allemaal maar op me af komen .
Mijn a.s wil ook niet in haar eigen kerk huwen , met als reden orang bla bla bla .

Geboorte akte van mij word er nu gevraagd , in bahasa Indonesia
Zal nodig zijn denk ik ?

Dank aan allemaal voor jullie inzet , soms zit ik met mijn handen in het haar ha ha
We hebben een vrije kapel op het oog , maar nu nog een pendeta .

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Het allerbeste is nog eens bij de Catatan Sipil te laten navragen wat er precies noodzakelijk is. Dit verschilt wel eens. En men gaat u nu elke keer lastig vallen met nieuwe eisen. Geloof me, u dient nu verrassingen te vermijden en gewoon duidelijk (maar heel beleefd) een totaaloverzicht te vragen.

Meestal moet er vertaald worden door een beŽdigd vertaler. U vindt de lijst in een ander topic.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Emoticon: Wink Emoticon: Wink Hij zei meneer tegen mij Emoticon: Wink Emoticon: Wink
Hoeft niet hoor Jorma.
Met kerken in Indonesia heb ik inmiddels, niet alleen bij mijn huwelijk
(protestant/katholiek) ervaring maar ook bij huwelijken van diverse
anderen.
Mijn vrouw zit in de rias pengatin business en soms moet ze zelfs op
dat terrein nog assisteren/bemiddelen of adviezen geven.
Huwelijken gaan hier aan de lopende band voorbij, soms 5-6 per week.

Sommige kerken zijn flexibel en dan helpt een kleine donatie en soms
indien men zich flexibel opstelt dan wordt er een mouw aangepast.
Die varieert van een lange cursus, een voorlichtingssession, een spoedcursus
tot opnieuw dopen, echte weigeringen heb ik in de laatste 7 jaar maar een keer
meegemaakt.
Wel moest er soms, bijvoorbeeld omdat de bruid al zwanger was, uitgeweken
worden naar een andere kerk, maar meestal zijn er wel oplossingen
Vandaar dat ik zei eerst met de kerk bespreken.

Donaties dat hangt een beetje van jezelf en "je overtreding" af
en de positie van je familie, contacten en je onderhandelingsvaardigheden
en .... je portemonnee. Met 1-2 juta is het meeste wel te regelen.
Maar begin niet met geld te strooien vraag eerst naar oplossingen.

Sjaako
User
spacer line

Goede tips Lieve en Sabar 2

Ik ga er van uit dat het gaat goed komen 13 nov Jakarta ( vrijdag )
Maandag papieren klaar hoop ik .
Dinsdag 17 nov Manado , en verder regelen om nabij 7 dec te trouwen , moet kunnen toch ?

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Tussen het eerste gesprek met de kerk en mijn huwelijk daar zaten
drie weken. Het is de vaste kerk van mijn vrouw dat wel.
Maar in principe moet dat kunnen, ik zou het gesprek met de kerk wel
zo snel mogelijk doen, bij onoverkomelijke problemen, kun je dan evt
nog uitwijken. Maar ik vermoed niet dat het een halszaak gaat worden.

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Dat komt allemaal goed.

Ja, Tiberias op de Gedung Juang. Ik rij nu net voorbij de Tiberias 'kerk' op de Blvd Kelapa Gading. Wel een mooi gebouw, het ziet er uit als een kruising tussen een groot Parijs' appartementsblok en de Singapore Raffles... Over de stroming zelf; het is redelijk bijzonder dat ze de zalfolie, wat eigenlijk het heilige olie concept is uit de Katholieke kerk (chrisma, catechumenenolie en ziekenolie), zo koesteren en zelfs versterken. Heb nooit helemaal begrepen waarom.

Wat ik trouwens altijd wel positief vind aan de Protestante kerken hier, is de kinderopvang en zondagschool. Dit bestaat niet in de Katholieke kerk waardoor het soms wel erg luidruchtig wordt. Alleen het ballenbad ontbreekt dan nog.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

73,255,690 topic views - 233,127 posts - 13,680 topics - 23,078 members - last post @ 21-07-2019 16:29 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

120,950,369 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com