indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

Net terug van een bezoekje aan de Indonesische ambassade te Brussel. Vrouwtje had een nieuw paspoort nodig, vandaar.
De ambassade in Brussel is heel rustig, gemoedelijk, in tegenstelling tot wat ik vaak lees over de KBRI in Nederland. Tot daar het goede nieuws.

Van mensen die in een ambassade werken, mag je toch enige intelligentie verwachten, of niet dan?
Het begon al bij het bekijken van het oude paspoort: 'die is toch nog geldig?' Ja, maar wij gaan in december naar IndonesiŽ en de vervaldatum is in mei. 'Bij vertrek moet het paspoort nog zes maandag geldig zijn', was zijn antwoord. Natuurlijk, daarom zijn we hier. 'Maar het paspoort is toch nog langer dan zes maanden geldig', antwoordde de wijsneus. Maar niet bij ons vertrek in december, slimmerik. Het heeft LETTERLIJK vijf minuten geduurd om de brave man aan het verstand te brengen, dat eind december het paspoort niet meer de vereiste geldigheidsduur van zes maanden heeft. Emoticon: Stupid

Verder verliep alles vlot, tot we gingen betalen. Hť, 20 euro voor een nieuw paspoort is echt geen geld. Ik betaal met een briefje van 50Ä, de brave man vraagt of ik soms 10Ä heb. Toevallig had ik dat en geef hem dat ook, en krijg 20Ä terug. Ook hier duurde het weer enige tijd voor hij doorhad dat 60-20=40.

We dachten dat we alle obstakels overwonnen hadden en weer naar huis konden. Toen we aanstalten maakten om te vertrekken, werd mijn vrouw teruggeroepen. Er moest nog een foto gemaakt worden. Maar we hebben tot 2 nieuwe pasfoto' afgegeven? Ja, maar dat is voor in het plaatselijke dossier, voor het paspoort hebben ze een recente pasfoto nodig. De foto's waren gisteren gemaakt, niet recent genoeg? Enfin, er moest nog een fotootje gemaakt worden. Waarom deze foto dan ook niet in het plaatselijk dossier kan opgenomen worden is mij een raadsel. Emoticon: Frustrated

Ach, de brave man kan het ook niet helpen. Zijn vader heeft waarschijnlijk zwaar betaald om deze job voor hem mogelijk te maken.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

Palmboom87
User
spacer line

Dan gaat het in Den Haag toch makkelijker.....

Ik vertrek eind november naar IndonesiŽ, en bij aankomst zou mijn oude paspoort nog maar 2 maanden geldig zijn.

Afgelopen zomer bij de KBRI in Den Haag netjes een nieuwe paspoort laten maken. Vooraf telefonisch bij de KBRI in Den Haag geÔnformeerd en uitgelegd wat de situatie was. De medewerker snapte meteen wat het probleem was, en adviseerde mij keurig om een nieuwe paspoort te laten maken.

Via internet vooraf een formulier ingevuld (het groene formulier die je ook ter plekke kunt invullen), uitgeprint, ondertekend en ingeleverd. 30 euro per pin betaald, pasfoto werd ter plekke gemaakt (maar je moest inderdaad er ook 1 zelf laten maken) en een week later kon ik mijn nieuwe paspoort ophalen......

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Geweldig Erwin, als mijn vrouw en ik tegen dat soort dingen aanlopen dan lachen we ons achteraf te pletter.
Ik moest een handdouche hebben voor de toilet, wit.
De lieverd draai zich om haalt zo'n ding van de plank, ja die wil ik hebben.
Momentje Pak, zij weg, komt vijf minuten erna terug, sorry ze zijn op.
Oh, geef niet dan neem ik deze wel, kijkt dat wicht mij aan, lacht schuchter en zegt, ja dat kan ook Emoticon: Laugh out loud

elsbeth
User
spacer line

Conclusie van deze twee verhalen: Titel veranderen naar :irritatie bij Indonesische ambassade. Sorry, de irritatie loopt bij mij ook een beetje op. Het begint al bij: vrouwtje had nieuw paspoort nodig. Het is hier nogal bon ton om over je eigen vrouw te praten als: vrouwtje , of de vrouw . Laten we het eens omdraaien: mannetje had nieuw paspoort nodig, of de man had nieuw paspoort nodig.
En dan dat geklaag over mensen die je werkelijk bij iedere instantie wel eens tegen het lijf kan lopen: de PTT, KPN, de bank, de school van je kinderen. Daar ga je toch geen topic over aanmaken?? Misschien moet de vrouw het mannetje in het vervolg thuis laten. Eens kijken hoe het mannetje van de ambassade dan reageert.

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

Ik peins dat ze in de indonesische ambassade in brussel allemaal een geweldig gevoel voor humor hebben, type Monty P.
Toen ik daar moest zijn voor de laatste stempels ivm huwelijks papieren met "die van ons" Emoticon: Cry sorry, ik kon het ni laten) ;-) vertelde men mij daar: "Maar u kan helemaal niet gaan trouwen en wonen in Indonesia"
Ik vroeg: "En waarom niet?"
Antwoord: "Daar woont toch al veel teveel volk"

Ik vond het wel humoristisch.

There's a big difference between kneeling down and bending over!

elsbeth
User
spacer line

Haha, dat vind ik dan wel weer geestig.

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

Elsbeth,

Ten eerste is bij het gebruik van het woord 'vrouwtje' in Vlaanderen niets mis. Dat dit bij jou ergernis oproept zullen we dan maar wijten aan de culturele verschillen tussen Nederland en Vlaanderen Emoticon: Wink

En ach, iedereen heeft wel eens een mindere dag.
De onkunde van de man is niet te wijten aan een mindere dag, maar aan hoe de Indonesische maatschappij werkt: bij een sollicitatie wordt de baan niet gegeven aan de beste sollicitant, maar aan de sollicitant die het meeste geld onder tafel schuift. Daaraan kan ik mij mateloos ergeren, en is uiteindelijk de reden waarom er heel veel fout loopt in IndonesiŽ.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

Ik treed Erwin bij, bij deze... "vrouwtje" kan liefdevol gebruikt worden in Vlaanderen.
"Ik hou van mijn vrouwtje", niks mis mee bedoeld, denk ik.

"Ik hou van mijn ventje", idem

"Ik hou van mijn mannetje", wordt waarschijnlijk iets minder gebruikt waar ik vandaan kom.

Het had erger kunnen zijn... "ik en mijn wijf".

Ach, het doet er niet toe en ik wil geen discussie starten, maar ik denk dat Erwin het met liefde bedoelde.

There's a big difference between kneeling down and bending over!

elsbeth
User
spacer line

Erwin, ik geef grif toe dat je daar misschien een punt hebt. Misschien is dat inderdaad zo dat in BelgiŽ vrouwtje een andere associatie oproept. Het is ook helemaal waar dat deze gevoeligheid bij mij ligt. Ik ben er echt een beetje allergisch voor, omdat in Nederland het vaak een bepaald type man is die zijn vrouw vrouwtje noemt. Of de vrouw. Er spreekt voor mij iets uit dat niet op gelijkwaardigheid tussen de partners duidt. En daar hecht ik nogal sterk aan.
Men staat hier toch raar te kijken als ik het hier opeens over het mannetje of de man heb als ik mijn man bedoel.
En wat betreft je verhaal over de ambassade: ook daar steek ik de hand in eigen boezem. Soms erger je je zo aan iets dat je het even kwijt moet.
Dus wat mij betreft zand erover. En eigenlijk is het ook wel een geestig verhaal.... Zullen we het maar gewoon onder het kopje Indonesische humor plaatsen dan?

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Zo is dat Elsbeth vrouwtje is zo minderwaardigheids gevoel.
Maar ja het kan ook anders , mijn lieverd dat lijkt zo meer,och ja je wil gevlijd worden .
Fijn omdat te weten ja weet je de logica is soms zoek als je veel met IndonesiŽrs om gaat.. Emoticon: Yeah right!

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 03-10-2014 15:48 elsbeth wrote: Dus wat mij betreft zand erover. En eigenlijk is het ook wel een geestig verhaal.... Zullen we het maar gewoon onder het kopje Indonesische humor plaatsen dan?
Hoewel we hier al eens een topic hebben gehad over de Indonesische (on)logica, zegt het voornoemde geestige verhaal van Erwin feitelijk meer iets over de mentaliteit en de manier van denken van ambtenaren dan van een Indonesier. Ik heb al lang gemerkt dat er weinig verschil is tussen de manier van denken en reageren van een Indonesische of Nederlandse ambtenaar. Beiden functioneren op dezelfde wijze.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

http://forum.indahnesia.com/to(...)nesische_logica.php.
Waarom erwin deze niet heeft gebruikt is misschien de logica tussen een Belg en Nederlander.
Maar goed zijn verhaal is wel leuk maar toch ook zeer bekend .
Wat is het verschil tussen ambtenaar en een burger?
K denk dat het gevoel zit tussen hun oren, dat zij/hij iets meer zijn dan een gewone burger.
Het land dienen dat is de vraag of je dat doet met een passie of je doet het met een mentaliteit van verantwoordelijkheid,of je voelt je eigen verheven meer te zijn dan de burger.
Daar ik afstam van ouders die juist door de ambtenarij net na de oorlog alles kwijt geraakte met een verkeerde notaris, dan kan je wel indenken hoe wij zo wantrouwend zijn geworden op die groep mensen.
Maar goed het blijven misteries waar ik nog nooit ben achter gekomen, omdat wel een heel vreemde mentaliteit bij hen te bespeuren valt.
Voor de ouderen die het nog wel weten (BEVEL IST BEVEL) en dat maakt heden den dagen nog het verschil........ Emoticon: Shut up! Emoticon: Sadley

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Wat ik wel weet, ook uit persoonlijke ervaringen/contacten met UWV-ambtenaren
is dat er intern een soort "bonus-systeem" is waarbij afwijzingen positief worden
gehonoreerd bij persoonlijke evaluaties van UWV-ambtenaren en dat bij interne
reorganisaties vaak de medewerkers die "klantvriendelijk" zijn het dichtst bij de
"uitgang" worden gezet bij afdelingsreorganisities,overplaatsingen en bij ontslagen
wordt er ook gekeken wie het "beste" scoort, die heeft een streepje voor.

Dit zal niet alleen zo zijn bij het UWV.

Ik weet vanuit mijn vroegere gemeenteraadswerk dat dit ook zo was bij bv
Gemeentelijke Sociale Diensten.

Dus het is niet zozeer alleen een ambtenarenmentaliteit om "klantonvriendelijk"
te zijn. Het is ook (overheids/instellings-beleid) waarin "klantonvriendelijkheid"
wordt beloond en/of gestimuleerd.

Vanuit vroeger freelance-werk als trainer heb ik ook gemerkt dat "de top" management
van organisaties, ook niet willen dat "klantvriendelijkheid" op de eerste plaats staat.
Wel voor het imago naar buiten, maar "intern" gelden er belangrijkere spelregels.
Dat is bedrijfs/overheids logica.

Wanneer er ook nog eens een "bonus" mee verdiend kan worden dan zijn er ambtenaren
genoeg die willen bijverdienen of erg streberig bezig zijn met hun persoonlijke carriere
De klant op de eerste plaats zetten ...... Emoticon: Laugh out loud In het bedrijfsleven speelt dit nog erger
kijk bv eens naar hoe callcentermedewerkers worden getraind/beloond.
Sommige bedrijven hebben awards beste callcentrum... Tmobile, UPC bv
die zelfde callcentrums scoren ook heel goed voor hun klantvriendelijkheid
bij oa Radar Emoticon: Laugh out loud

Terug naar de oorsprong ... indonesische logica ...nou ja ... het is misschien
gewoon weer een geestig verhaal wat toevallig in Indonesia zich afspeelt.
Wel eens telefonisch benaderd in Indonesia door iemand die je een promo
aanbiedt ...... je kunt er echt uren mee aan de telefoon zitten (als Belanda)
Je krijgt zelfs nichtjes,zussen en tantes aangeboden
Of heb alleen ik dat weer ??

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Dan komt toch weer duidelijk dat de hogere sigmenten geen goed beeld hebben, wat wel goed is voor een samenleving, zo als wij die hebben opgebouwd,na de oorlog.
mij bekruipt het gevoel dat we zo langzaamaan weer naar die mentaliteit gaan waar ik met grote letters al had aangegeven(BEVEL IST BEVEL) .
Omdat er nu een generatie hebben, die geen oorlog of wat dan ook hebben meegemaakt of er iets van hebben meegekregen.
Zo kan je het verschil zien hoe mondig men tegenwoordig zijn en hoe het heeft door gaan woekeren om de samenleving te voorzien van mensen die iets meer in hun hersens hebben om de lagere onder hen, die het gevoel moeten geven eigen verantwoordelijkheid hebben of geven, zoals ze die ook bij de rechters neer leggen.
Zij bepalen de strafmaat en niet de politiek.
Daar zijn voorbeelden genoeg van.
Jammer dat sommige instanties mogen bepalen en zo op de stoel van de rechter gaat zitten.
Vreemde gevallen komen toch wel bij de rechtbank maar dienen niet op de eerste plaats de mens als het gaat tussen de instantie de persoon om wie het gaat en de rechters..
Daar ben ik het spoor kwijt.... Emoticon: Stupid Emoticon: Cooool

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 05-10-2014 05:32 sabar2 wrote: Wel eens telefonisch benaderd in Indonesia door iemand die je een promo
aanbiedt ...... je kunt er echt uren mee aan de telefoon zitten (als Belanda)
Je krijgt zelfs nichtjes,zussen en tantes aangeboden
Of heb alleen ik dat weer ??
Nee hoor, klopt Sabar2. Dit gebeurt veel met promotie aanbiedingen. Je kent de bekende SPG (= Sales Promotion Girls) wel, die zijn bijna allen "te koop". Als ze met een wippertje een klant kunnen binnen halen dan wordt dat gedaan. Ook met andere soort aanbiedingen: financien, verzekeringen, bankleningen, jobhunting, trainingsintituten, etc. is het schering en inslag dat klanten via "het bed" worden binnen gehaald. Daar waar behoorlijke commissies worden uitbetaald of banen beloofd, is het bedsprei snel geopend.
Paar maanden geleden nog: nichtje van een goede kennis wil een job als ambtenaar bij de gemeente, en nog wel een goede job ook. Tja, zegt de burgervader, daar kunnen we vanavond wel even over spreken bij mij thuis (vreemde tijd en plaats voor een sollicitatie). Oom brengt nichtje naar de burgervader maar moet zelf buiten wachten. Na meer dan 2 uur komt nichtje naar buiten met de mededeling dat ze een (blow)job heeft.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 05-10-2014 12:37 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]
Nee hoor, klopt Sabar2. Dit gebeurt veel met promotie aanbiedingen. Je kent de bekende SPG (= Sales Promotion Girls) wel, die zijn bijna allen "te koop". Als ze met een wippertje een klant kunnen binnen halen dan wordt dat gedaan. Ook met andere soort aanbiedingen: financien, verzekeringen, bankleningen, jobhunting, trainingsintituten, etc. is het schering en inslag dat klanten via "het bed" worden binnen gehaald. Daar waar behoorlijke commissies worden uitbetaald of banen beloofd, is het bedsprei snel geopend.
Paar maanden geleden nog: nichtje van een goede kennis wil een job als ambtenaar bij de gemeente, en nog wel een goede job ook. Tja, zegt de burgervader, daar kunnen we vanavond wel even over spreken bij mij thuis (vreemde tijd en plaats voor een sollicitatie). Oom brengt nichtje naar de burgervader maar moet zelf buiten wachten. Na meer dan 2 uur komt nichtje naar buiten met de mededeling dat ze een (blow)job heeft.

Hahaha serieus ????
Daar kan ik helaas niks mee, of ik moet levensmoe zijn.
Je kent mijn vrouw nog niet Emoticon: Laugh out loud

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Is het je nooit opgevallen dat het doorgaans prachtige dames zijn met zeer kordate maar sexy kleding? Eerst het "mooie plaatje" naar voren schuiven en als die haar " Emoticon: Cry blow)job" heeft gedaan, komt doorgaans de senior om de officiele deal te sluiten.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 05-10-2014 13:43 Yogya-Bali wrote:
Is het je nooit opgevallen dat het doorgaans prachtige dames zijn met zeer kordate maar sexy kleding? Eerst het "mooie plaatje" naar voren schuiven en als die haar " Emoticon: Cry blow)job" heeft gedaan, komt doorgaans de senior om de officiele deal te sluiten.

Dat zie ik helaas niet via de telefoon YB Emoticon: Wink

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 05-10-2014 13:43 Yogya-Bali wrote:

Ja ja om te kunnen slagen als knappe jongedame ook al heb je een opleiding die klinkt als een klok, hangt vaak af van het blazen op een klein tuuteke dat aan een grote oude ballon zit.
Dit soort praktijken zijn mij niet ontgaan, in de begin jaren geloofde ik er geen pest van, maar ik heb mijn mening helaas moeten herzien.

Er zijn twee mogelijkheden, munten of blazen, geheel afhankelijk waar die meiden hoe goed ze dan ook zijn opgeleid vandaan komen.
Uit de elite is het munten en uit de kampung is het blazen geblazen Emoticon: Blush
Wat doe je als je je jarenlang te pletter hebt gestudeerd met steun van je familie, juist blazen op het tuuteke of je poort open zetten voor zo'n oude viespeuk.
Immers je wil je familie niet teleurstellen Emoticon: Blush

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Ik heb net hier in Bandung met een forumgenoot over gesproken. Ook hij staat versteld dat zoveel Nederlanders (buitenlanders i.h.a.) na jaren nog niets door hebben hier, nog denken dat het een preutse boel is en niet de achterkant van het wayang -doek willen zien of openen. Het is zo duidelijk als wat maar je moet je wel interesseren in het echte Indonesia.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Oeps ik zal er niet verder op in gaan Emoticon: Laugh out loud
Als niet na enkele maanden niet ziet wat er aan de hand is dan ben je zo blind als een mol Emoticon: Yes!

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Nou, dan is die blindheid de ergste ziekte onder de bule -gemeenschap want je zou het aantal "blinden" niet de kost moeten geven. Er zijn er heel wat die op een (zelfgecreŽerd) eilandje leven. Andere buitenlanders dan de bule (Afrikanen, Arabieren, Koreanen) hebben het wel snel door en maken er dan ook gretig (ge/mis)bruik van.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

79,760,674 topic views - 236,721 posts - 13,710 topics - 28,488 members - last post @ 24-02-2020 11:23 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

130,121,422 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com